Aso Parkeren

cirKel zei:
Weer zo een, de DPD ditmaal. De voetgangers moesten de rijbaan op om erlangs te kunnen.

Meneer had bovendien de motor laten draaien, de deur open laten staan en het raam ook. Ik had zo kunnen instappen, temeer daar hij op positie "8 uur" t.o.v. mij toen ik de foto maakte bezig was, zodat hij helemaal niet kon zien wat er bij het linkervoorportier gebeurde.

Zijn doorgaans ook van die "platte achterhoofd" gasten. Je zou het ze bijna niet eens kwalijk kunnen nemen...

cirKel zei:
2m7i53k.jpg

Weer zo een, de DPD ditmaal. De voetgangers moesten de rijbaan op om erlangs te kunnen.

Hij had in de volgende wijk kunnen parkeren. :rolleyes:

Ook hier zijn we weer lekker tolerant bezig. We bestellen massaal online maar zeiken op de bezorgers als ze in een oude stadswijk die helemaal niet ingericht is op dergelijke logistieke handelingen even een paar minuten een stukje straat of trottoir reserveren. Ik vind dat hij er best netjes bij staat.

Ik vind dit echt schaamteloos raszeiken.

Klaag over dit ofzo, dubbel parkeren op een zebra pad :

30841850964_8ef5f06b3e_b.jpg

edit i.v.m nieuwe pagina - quote toegevoegd.

Anderson zei:
Ook hier zijn we weer lekker tolerant bezig. We bestellen massaal online maar zeiken op de bezorgers als ze in een oude stadswijk die helemaal niet ingericht is op dergelijke logistieke handelingen even een paar minuten een stukje straat of trottoir reserveren.

Wie zegt dat ik alles online bestel? Ik vind al dat online geshop nonsens, zeker als je in een stad woont waar je alles 'om de hoek' kunt krijgen. Zeker met die belachelijk lange openingstijden van tegenwoordig. En dan heb je het nog eerder in huis ook, hoef je er niet voor thuis te blijven en hoef je al helemaal niet je buren steeds als receptionist te gebruiken omdat jij er zelf nooit bent.

cirKel zei:
https://i65.tinypic.com/2m7i53k.jpg

Meneer had bovendien de motor laten draaien, de deur open laten staan en het raam ook. Ik had zo kunnen instappen, temeer daar hij op positie "8 uur" t.o.v. mij toen ik de foto maakte bezig was, zodat hij helemaal niet kon zien wat er bij het linkervoorportier gebeurde.

Je hebt hem teruggestuurd om de bestelauto beter te laten parkeren toen je het pakketje bezorgd kreeg? .... :confused:

Sarcast zei:
url=https://www.youtube.com/watch?v=UNPEjsK59yA/

Inderdaad niet handig, precies op de hoek van de straat en in de aanrij/looproute gaan staan om de kinderen uit laten stappen.

"Het is zo onveilig voor de kinderen rondom school, ik breng ze maar met de auto weg ..." :confused:

Ik sprak er een tijdje geleden een opa en oma aan. Stond precies daar. Ja maar we staan alleen maar op de kinderen te wachten.
Goed, hij vertrok.

Kreeg ik een staande ovatie van de ouders voor het hek. Als ik nou niet de enige was die daar wat handhaafde zou de wereld er een stuk mooier uitzien.

cirKel zei:
Wie zegt dat ik alles online bestel? t.
Dat zeg ik niet. Ik drukte me collectief uit ("we" ). Dat is gewoon zo, gezien de groeicijfers. Dat niet iedereen daar onder valt is emiinent. Net als elke andere generalisatie waar mensen "iedereen" "zij" "de [groep x]..." etc. gebruiken.

Sarcast zei:
Ik sprak er een tijdje geleden een opa en oma aan. Stond precies daar. Ja maar we staan alleen maar op de kinderen te wachten.
Goed, hij vertrok.

Kreeg ik een staande ovatie van de ouders voor het hek. Als ik nou niet de enige was die daar wat handhaafde zou de wereld er een stuk mooier uitzien.

Ik moet je hierin wel gelijk geven. Het zou al een stuk schelen als de ouders de kinderen met de fiets naar school zouden brengen ...

Blackadder the 5th zei:
Het zou al een stuk schelen als de ouders de kinderen met de fiets naar school zouden brengen ...

Ik ben het met je eens maar houd er wel rekening mee dat er ook ouders zijn die hun kinderen wegbrengen op de route naar het werk toe. Je ontkomt er dan niet aan. Een kiss&ride is mijns inziens dan ook een vereiste bij scholen.

Skeep © zei:
Blackadder the 5th zei:
Het zou al een stuk schelen als de ouders de kinderen met de fiets naar school zouden brengen ...

Ik ben het met je eens maar houd er wel rekening mee dat er ook ouders zijn die hun kinderen wegbrengen op de route naar het werk toe. Je ontkomt er dan niet aan. Een kiss&ride is mijns inziens dan ook een vereiste bij scholen.

Je geeft hier precies het pijnpunt aan, de kinderen wegbrengen moet nog gauw even gebeuren voordat
men naar het werk gaat. Vandaar dat gestress bij het schoolplein met al die auto's.
En het leren fietsen van de kinderen in het verkeer doet men wel als
de kinderen naar de middelbare school gaan ...

Blackadder the 5th zei:
Je geeft hier precies het pijnpunt aan, de kinderen wegbrengen moet nog gauw even gebeuren voordat
men naar het werk gaat. Vandaar dat gestress bij het schoolplein met al die auto's.

30 jaar geleden kon mama huisvrouw spelen en zorgen voor de kinderen. Helaas kan je er in deze tijd bijna niet omheen om beide te werken.
De starttijd van het werk ligt vaak in het verlengde van de starttijd van school. Het 'gestress' kan je eigenlijk niet vermijden.

Blackadder the 5th zei:
En het leren fietsen van de kinderen in het verkeer doet men wel als de kinderen naar de middelbare school gaan ...

Ik mag toch hopen dat het kind al ruim voor hun 12e zelfstandig kan en mag fietsen.

Voor de goede orde; ik heb (nog) geen schoolgaande kinderen (ik heb een dochter van 2) dus preek niet voor eigen parochie maar kan me wel inleven in de situatie van menig ouder. Uiteraard keur ik de parkeerpraktijken welke hier boven zijn vermeld af.

Skeep © zei:
... Een kiss&ride is mijns inziens dan ook een vereiste bij scholen.

En dat werkt in de praktijk ook al voor geen meter, ik zie dagelijks de onmogelijkheden hiervan.

Want in plaats van "kiss and ride" is het in de praktijk toch meestal even de kinderen naar het schoolplein heen brengen, als de bel gaat is de "kiss" aan de beurt, vervolgens nog even beppen met de andere aanwezige ouders om daarna pas de fase "ride" in te gaan zetten.
Ophalen is idem: rijen auto's die allemaal de weg en uitzicht blokkeren (liefst met draaiende motor bij minder aangenaam weer) en daarmee het voet-/fietsverkeer tot een sportief kansspelletje maken.

Eigenlijk moet er gewoon voldoende parkeergelegenheid bij de scholen aanwezig zijn, en voor de betreffende ouders blijkbaar het liefst nog op het schoolplein naast de voordeur.
Misschien toch maar eens de "drive in" school gaan ontwikkelen?

Skeep © zei:
30 jaar geleden kon mama huisvrouw spelen en zorgen voor de kinderen. Helaas kan je er in deze tijd bijna niet omheen om beide te werken.
De starttijd van het werk ligt vaak in het verlengde van de starttijd van school. Het 'gestress' kan je eigenlijk niet vermijden.

Ik mag toch hopen dat het kind al ruim voor hun 12e zelfstandig kan en mag fietsen.

Blijkbaar is de vrije keuze van 30 jaar geleden omgewisseld voor de gedwongen keuze van nu. Zijn we toch weinig
opgeschoten met de emancipatie en het hebben van vrije keuze ...

Als ik het verkeersgedrag van sommige middelbare scholieren zie, betwijfel ik of ze tijdens de tijd op de lagere school samen
met de ouder/verzorgende naar de lagere school hebben gefietst.

Heb zelf geen kinderen, maar ik zie wel het gestress op school voorbijkomen van de komende en gaande ouders.
Als we zo graag willen dat beide ouders (blijven) werken, misschien dan ook het vervoer van de kinderen op
een andere manier gaan regelen?

schoolbus.png

Blackadder the 5th zei:
Als we zo graag willen dat beide ouders (blijven) werken, misschien dan ook het vervoer van de kinderen op een andere manier gaan regelen?

Dan stel ik voor om bij het begin van het probleem te beginnen: dat ouders hun kinderen niet meer op een school aan de andere kant van de stad doen, omdat die 'witter', beter, leuker, 'van het juiste geloof', sjieker of wat dan ook is, maar dat kinderen gewoon naar de basisschool gaan die het dichtst bij huis is. Wat mij betreft, vervalt de vrije schoolkeuze gewoon, net zoals de vrijheid van onderwijs. Gewoon openbare scholen, waar iedereen onderwijs op hetzelfde niveau krijgt. Dan hoef je niet meer in te schrijven als je kind nog geboren moet worden, niet meer te loten, niet meer met de auto weg te brengen, en heeft ieder kind ook nog eens dezelfde kansen in de maatschappij.

cirKel zei:
Dan stel ik voor om bij het begin van het probleem te beginnen: dat ouders hun kinderen niet meer op een school aan de andere kant van de stad doen, omdat die 'witter', beter, leuker, 'van het juiste geloof', sjieker of wat dan ook is, maar dat kinderen gewoon naar de basisschool gaan die het dichtst bij huis is. Wat mij betreft, vervalt de vrije schoolkeuze gewoon, net zoals de vrijheid van onderwijs. Gewoon openbare scholen, waar iedereen onderwijs op hetzelfde niveau krijgt. Dan hoef je niet meer in te schrijven als je kind nog geboren moet worden, niet meer te loten, niet meer met de auto weg te brengen, en heeft ieder kind ook nog eens dezelfde kansen in de maatschappij.

De 2 scholen bij ons in het dorp zitten sinds de nieuwbouw op dezelfde lokatie. Voorheen zaten ze op 2 lokaties ca. 500m van elkaar verwijderd.
Niet echt een reden om wel/niet de auto te willen pakken voor het wegbrengen/ophalen van de kinderen ... ;)

cirKel zei:
Blackadder the 5th zei:
Als we zo graag willen dat beide ouders (blijven) werken, misschien dan ook het vervoer van de kinderen op een andere manier gaan regelen?

Als ze dan verder moeten naar het werk pakken ze nog de auto.

Wil je wat doen aan parkeer ellende? Pak dan het gedrag aan.

Skeep © zei:
Een kiss&ride is mijns inziens dan ook een vereiste bij scholen.
Een kiss en ride bestaat niet. Je kan er een parkeerverbod instellen of een laad en losplek.

Sterker nog, als je bij dit bord zou parkeren, en geen kusje geeft dan mag men je bekeuren.
001_1875f596f81a1ea7051bdd0065d0ed19.jpg.150.150.jpg

En geloof me als je daar bij een school staat aan kinderen te vragen om een kusje dan krijg je scheve gezichten.

Parkeerellende bij de plaatselijke voetbalclub. Aan de andere kant van het sportpark zit een groot parkeerterrein maar dan moet je toch zeker 200 meter lopen naar de kleedkamers van de voetbalclub. Aan de entree van de voetbalclub slechts een dertigtal plekken, wie te laat komt zet hem gewoon op de stoep. Als de meeste dan naar huis zijn en jij als enige nog op de stoep (inmiddels ook al 100 meter van de ingang) geparkeerd staat ziet dat er wel behoorlijk asociaal uit.

@PM zei:
Ervaringsdeskundige

Gelukkig geen echt verkeersteken hier, dat had een bezoekje ziekenhuis geworden denk ik:
oyLoykw.jpg

Speaking of hospitals: Die verpleegsters lijken zo leuk, maar ze waren weinig sportief.
tnkuwmH.jpg

Sarcast zei:
Durashift zei:
was het fietspad eigenlijk het enige stukje vrije rijbaan..
Fietspad is geen rijbaan, kneus!

Dat is inderdaad ook waar ik niet blij van wordt.

Als jij het niet aandurft om te dubbelparkeren op de rijweg en je rolcontainers uit te laden tussen de auto's, hoef ik het ook niet aan te durven om te fietsen tussen diezelfde auto's. Dus neen, "even stilstaan" op een afzonderlijkse fietsstrook is niet ok.

ik heb zo eens iemand weggestuurd die stilstaat op het fietspad, die wilde het echt niet begrijpen, de muts. Het klinkt onschuldig, maar het is het niet, zeker niet op een weg van 70 kmph, waar de meeste 80 doen.

methal zei:
Sarcast zei:
Durashift zei:

Als jij het niet aandurft om te dubbelparkeren op de rijweg en je rolcontainers uit te laden tussen de auto's, hoef ik het ook niet aan te durven om te fietsen tussen diezelfde auto's. Dus neen, "even stilstaan" op een afzonderlijkse fietsstrook is niet ok.

Ik begrijp niet helemaal wat je met durven bedoelt..?

Het was geen vrijliggend fietspad (of strook). Gewoon een stuk asfalt wat ooit gewoon grijs was maar ooit een stukje rode verf heeft gekregen. Meer niet.

methal zei:
ik heb zo eens iemand weggestuurd die stilstaat op het fietspad, die wilde het echt niet begrijpen, de muts. Het klinkt onschuldig, maar het is het niet, zeker niet op een weg van 70 kmph, waar de meeste 80 doen.

Eigen rechter spelen?

Durashift zei:
Het was geen vrijliggend fietspad (of strook). Gewoon een stuk asfalt wat ooit gewoon grijs was maar ooit een stukje rode verf heeft gekregen. Meer niet.
Was er wel nou een fietsje geschilderd of niet?

Durashift zei:
methal zei:
Sarcast zei:
Durashift zei:

Ik begrijp niet helemaal wat je met durven bedoelt..?

methal zei:

Eigen rechter spelen?

... aandurft ....

zoals dit dus:
https://www.google.be/maps/@51.2199373,4.4493271,3a,75y,21.86h,90.28t/data=!3m6!1e1!3m4!1sU8LrWUYU6UKR-NbpZ4HfHA!2e0!7i13312!8i6656

als je daar doodleuk op het fietspad gaat staan....

Ik heb geen probleem met het flexibel omgaan met regels, maar doe het dan wel zoals het hoort: zet gewoon je 4 pinkers aan en ga midden op de rijweg gaan staan. Je durft niet zeg je? Hoe komt dat nu? het is toch maar voor 2 minuutjes?

Veel situaties zijn "voor interpretatie vatbaar" of "kwestie van overeen te komen". Deze was dat niet imo.

en eigen rechter? neen dat heet burgerzin. (Nu ik er overnadenk, op dat moment had ik het mandaat om een vaststelling te doen en naar het parket te sturen, maar goed)

Durashift zei:
Sorry, ik ben je kwijt.

jouw anecdote was de aanleiding voor een gelijkaardige anecdote van mijzelf, mijn laatste x posts gaan daarover. Ik stuurde iemand weg die stilstond op een plek gelijkaardig aan mijn link. (~De situatie is misschien toch niet zó vergelijkbaar.)

in het kort: Als de plek zich niet leent tot snel verkeer (binnenstad dus) kan ik een vrije interpretatie van voetpad en fietspad wel begrijpen. Erbuiten niet.

cirKel zei:
Blackadder the 5th zei:

Ouders verbieden de school in te gaan vanaf de bovenbouw en het probleem is opgelost. Kinderen bij het hek afzetten en door. Bij mijn kinderen op school ontstaan er complete praatclubjes in de klas. Dat zijn ook van die tokkiewijven die hun auto lekker op de stoep parkeren.

Ik zal vast wel heel oud zijn, maar toen ik naar de basisschool ging werd echt niemand gebracht met de auto. Pas in groep 6 kwam er een meisje (leuk meisje trouwens, Michelle) die met de auto gebracht werd. Nou, dat was wat!
En nee, ik woonde niet dicht bij m'n school. Maar ja, wellicht dat mijn generatie niet zo lui wordt opgevoed. We waren toen immers nog geen kwetsbare sneeuwvlokjes.

RobEU zei:
Ik zal vast wel heel oud zijn, maar toen ik naar de basisschool ging werd echt niemand gebracht met de auto. Pas in groep 6 kwam er een meisje (leuk meisje trouwens, Michelle) die met de auto gebracht werd. Nou, dat was wat!
En nee, ik woonde niet dicht bij m'n school. Maar ja, wellicht dat mijn generatie niet zo lui wordt opgevoed. We waren toen immers nog geen kwetsbare sneeuwvlokjes.

Op Vlieland op de basisschool gezeten?

Blackadder the 5th zei:
RobEU zei:

Op Vlieland op de basisschool gezeten?

Nope, andere kant van Nederland.

Bij mij werden alleen bij hoge uitzondering kinderen uit het andere dorp toegelaten. Dat waren er ook niet meer dan een handvol, misschien door verhuizing zo gegroeid en die fietsten. De verdeling van 6 scholen in noord en zuid kant van dorp was evenredig: OS, RK en PC. Waarbij 1 schoool Jenaplan was. Hierdoor hoefden kinderen ook zelden ver te lopen, of te fietsen. Met de auto naar school brengen: dat was uitzonderlijk.

Er is echt wat veranderd op dat vlak.

Anderson zei:
Bij mij werden alleen bij hoge uitzondering kinderen uit het andere dorp toegelaten. Dat waren er ook niet meer dan een handvol, misschien door verhuizing zo gegroeid en die fietsten. De verdeling van 6 scholen in noord en zuid kant van dorp was evenredig: OS, RK en PC. Waarbij 1 schoool Jenaplan was. Hierdoor hoefden kinderen ook zelden ver te lopen, of te fietsen. Met de auto naar school brengen: dat was uitzonderlijk.

Er is echt wat veranderd op dat vlak.

Ik geloof ook niet dat dat de reden is. Ik zie hier mensen die een paar honderd meter van de school wonen hun kinderen met de auto brengen/halen

RobEU zei:

Joh, dan heb je wel wat automobiele geschiedenis gemist, denk ik. ;)

Bij mij op de basisschool kon ik, al lopende van of naar school (woonde een paar straten verderop) o.a. een mooie blauwe Volvo 240 estate stoppen. Daar werd wel mee gecarpoold volgens mij, want ging een hoop kroost in en er zat een familiale bank in.
Of een Renault 18 break.

Zelf liep ik dan ook weleens om, via de Mazda dealer, naar huis.. Het rook daar zo lekker achterom bij de werkplaats.. (ML tectyl) :cool:

Zoon van de plaatselijke Honda dealer zat bij mij in de klas.. Ik weet nog goed hoe ik mij verbaasde toen ik na een kinderverjaardagfeestje, bij hem thuis, werd gebracht in een Honda Triumph sedan.. en de portieren van binnenuit verplicht op slot gedaan moesten worden.. :confused:

RobEU zei:

Ik ben nog ouder, en bijna iedereen kwam op de fiets naar school (of lopend, twee klasgenoten woonden om de hoek) op eentje na die in een paar dorpen verderop woonde en met de auto werd gebracht (met een zielig verhaal dat hij wegens pesterij van school veranderd, gezien zijn gedrag bij ons vraag ik me af wie de pester was in deze...). Lintdorp, dus sommigen moesten best wel een eindje fietsen. Verder stonden er elke ochtend en middag klaarovers (wie kent ze nog?) op de plek waar de doorgaande weg moest worden overgestoken door het gros van de jeugd. Dit waren ouders die dit vrijwillig deden, o.a. mijn moeder heeft dit een tijd lang gedaan. Maarja dat kon nog in de tijd dat er niet zoveel tweeverdieners waren.
Betreft overigens één openbare school die twee dorpen bediende, er was dus niet veel te kiezen, katholiek, protestant, jehova, atheïst, alles door elkaar.
Zelfs toen ik een keer mijn knie had opengehaald door een of andere wilde actie, hetgeen gehecht moest worden waarna ik een week lang mijn been niet mocht buigen en dus niet kon fietsen, werd ik niet met de auto gebracht. I.p.v. daarvan ben ik lopend naar school gegaan (ongeveer een kilometer in mijn geval). Al kwam dat er in de praktijk meestal op neer dat ik bij een klasgenootje achterop de fiets mocht, maar mijn moeder had zoiets van ik moet al met je naar de huisarts, verder zoek je het maar uit.

Tot mijn 6e, dus halverwege groep 3, woonden we helemaal aan het andere eind van hetzelfde dorp. Daarom zat ik in die tijd op een andere school, in een ander dorp, omdat dat desondanks de dichtstbijzijnde school was (ook daar weer alles door elkaar, alleen is dat dan weer een katholieke school in een katholiek dorp, dus misschien waren het alleen katholieken en atheïsten). Toen werd ik inderdaad soms wel met de auto gebracht, als mijn moeder daarna meteen ergens anders heen ging of omdat ze gelijk boodschappen ging doen bij de supermarkt tegenover de school. De weg er naartoe was ook niet echt een fijne om te fietsen met een klein kind (smal en er werd hard gereden). Maar aangezien ik één van de weinigen was (de meesten woonden zowat op loopafstand van de school) was dat nooit een probleem. En mijn moeder parkeerde de auto ook altijd netjes, wat gerust kon betekenen dat we 100 meter van de ingang van het schoolplein af stonden. Is natuurlijk ook niet zo'n probleem, als het bij een klein aantal auto's blijft en er voldoende ruimte is (in een dorp gaat dat misschien wat beter dan in een stad).

Blackadder the 5th zei:
Het is het verhaal van: "Ik vind de route naar school te onveilig voor mijn kinderen door al het autoverkeer,
ik breng/haal ze voor de veiligheid maar met de auto naar/van school."

Mja, sinds er in 2010 een jongen is doodgereden op de rotonde naast onze school kan ik dat nog een beetje begrijpen ook.
Was de eerste keer dat ie alleen naar school fietste, er moeders reed er op een afstandje achteraan. Brrrrr....

Durashift zei:
RobEU zei:

Joh, dan heb je wel wat automobiele geschiedenis gemist, denk ik. ;)

Haha, ja wellicht wel ja. Anderzijds heeft het me wel weerbaar gemaakt. Ook wat waard!
En hierdoor zijn de paar ritjes me wel bijgebleven. Na een kinderfeestje in de gloednieuwe, vuurrode, mét autotelefoon uitgeruste E36 Touring thuisgebracht bijvoorbeeld. Een andere keer zelfs door Gerd Leers in z'n Chrysler Voyager!

Enfin, buiten alle schoolterreur; ik ben weer eventjes in het land, en dit tafereel kwam ik vanmiddag tegen. Nu is het wel wat drukker in de stad, maar nu ook weer niet zo absurd druk. Toch dacht de eigenaar dat dit wel een geschikte parkeerplaats was...

31726908211_04292150b2_c.jpg

Fietsen, zelfs met windkracht 10 naar de middelbare. Toen wel gehaald trouwens. Direct de dag dat de koppakking van de oude kangoo eruit schoot.

Sarcast zei:
Blackadder the 5th zei:
Het is het verhaal van: "Ik vind de route naar school te onveilig voor mijn kinderen door al het autoverkeer,

Mja, sinds er in 2010 een jongen is doodgereden op de rotonde naast onze school kan ik dat nog een beetje begrijpen ook.
Was de eerste keer dat ie alleen naar school fietste, er moeders reed er op een afstandje achteraan. Brrrrr....

Dat is juist het grote dillemma: door de kinderen met de auto naar school te brengen
vergroot je wel de eigen veiligheid, maar verklein je tegelijkertijd de collectieve verkeerveiligheid.
De uitkomst is dat uiteindelijk iedereen uiteindelijk de auto pakt ... :(

Zijn er extra verkeersmaatregelen genomen na dit ongeval?

Ben ook altijd met de fiets naar school geweest. En na jaren twee auto's een eruit getrapt, de ander gebruiken we drie keer in de week. Ik vind het fietsen heerlijk tegenwoordig, slecht weer is goed voor de ziel.

Rob,

Zulke mogen ze van mij afslepen en de auto een week vasthouden. Ronduit onbeschoft.

Sarcast zei:
Blackadder the 5th zei:

Als ik eraan denk dan beginnen de tranen al te komen. Mijn grootste angst en dat meen ik. Bah.

Boppie zei:
Zulke mogen ze van mij afslepen en de auto een week vasthouden. Ronduit onbeschoft.

Als ik daar met mijn twee mechelse herders over zou steken zou dit voertuig een mooie oefening voor ze zijn. Opspringen, lekker met de nageltjes het dak vastgrijpen en er weer af. Lekker weer met de nageltjes afzetten.:)

Idefiqs zei:
Boppie zei:

Als ik daar met mijn twee mechelse herders over zou steken zou dit voertuig een mooie oefening voor ze zijn. Opspringen, lekker met de nageltjes het dak vastgrijpen en er weer af. Lekker weer met de nageltjes afzetten.:)

Ik zou er bijna een Mechelse herder voor aanschaffen! :D

Terug
Bovenaan