Audi A6: 1999 Golf IV Cabrio & 2019 E-tron - 2x blauw van buiten, 2x beige van binnen - Nog meer klusjes aan de cabrio

Mijn vrouw zingt bij een popkoor en afgelopen zaterdag was ik aan het klussen aan het decor voor hun komende productie in april. Dit gebeurt in een loods waar vooral opslag plaats vindt.
Tijdens de koffiepauze raakte ik in gesprek met de man op onderstaande foto, die daar ook bezig was. Hij vertelde dat hij auto's poetste, ik vroeg hem hoe ik de groene aanslag uit mijn raamrubbers kreeg. Hij zei met stoom en dat zijn machine nog warm was en hij het gelijk wel even kon doen. hij heeft na het stomen de boel schoongemaakt met een borsteltje en apc. Die middag heb ik de auto maar even helemaal gewassen. dat raadde hij me aan, maar was ik sowieso al van plan. Nu staat hij er weer keurig bij.
55124496519_f5046e73d7_b.jpg

Stoom

Afgelopen zaterdag nog maar een keertje het dashboard uit de cabrio gehaald. Ik kon wel merken dat ik het eerder had gedaan, want in 2 uurtjes had ik hem er uit:

55194838100_f64247f96b_b.jpg

Dashboard er uit

Een half uurtje later was ook het hele ventilatiehuis er uit:
55194430791_3992eb1cd2_b.jpg

Leeg

Dit deed ik natuurlijk niet voor de lol, de klep om te schakelen zat vast, dus hij blies nog amper warme lucht.
Ik had al een vervangend ventilatiehuis liggen, maar dat zag er niet meer zo fris uit. De kleppen zijn bekleed met een soort schuimrubber, maar na 27 jaar is dat aardig vergaan en komt ook soms door de ventilatieroosters naar buiten.
55194838020_e8a4187892_b.jpg

Kleppen in verregaande staat van ontbinding

Daarom van 2 ventilatiehuizen 1 redelijke gemaakt. De kleppen helemaal schoon gemaakt en bekleed met vilt.
Helaas vergeten hier foto's van te maken.
Daarna alles weer ingebouwd, tussendoor de wat roestige balk achter het dashboard nog in de zinkspray gezet, en alles weer gemonteerd. in totaal was het zo'n 8 uur werk.

Maandag ook nog even de kleppendekselpakking vervangen. Die zweette een beetje. Eerst het blok even schoon gemaakt en toen de deksel losgeschroefd. De oude pakking was aardig broos, waar de nieuwe uiteraard soepel was. Wat me opviel was dat de nokkenas maar 4 lagers heeft, terwijl er wel een plek lijkt te zijn voor een 5e.
55194430671_c6bd9ca1ef_b.jpg

Nokkenas

Binnenkort maar eens kijken of het blok nu schoon blijft. Ik heb er wel vertrouwen in, maar je weet het nooit.
55194837780_8bfb4109ec_b.jpg

voorlopig ziet het er weer best netjes uit onder de kap

Ziet er goed uit! En zo bezuinigde "iemand" 1 lagerkapje, 2 draadeindjes, 2 moeren en 2 boorgaten weg... Blijkbaar geen problemen met de nokkenas bij deze motoren!

Laatst bewerkt:
Heel bijzonder die nokkenas. Maar de onderste zitting is ook echt weggehaald in de verspaning dus echt een mooie bezuiniging ronde. Deze motor was toen natuurlijk al heel wat jaren in gebruik dus inmiddels wisten ze wel wat kon of niet.

Stevige klus dat dashboard maar daarmee wel weer in orde.

Ken je dat? Dat je denkt alles lekker onder controle te hebben?
Vorig weekend lekker aan de Golf gewerkt.
Gisterenavond moeten we naar een bruiloftsreceptie, dus beetje haast, mijn vrouw rijdt na haar werk in de cabrio naar huis en hij stopt er mee. Gelukkig vlak bij huis. Ze belde mij: "de stuurbekrachtiging viel uit, hij start niet meer en er brandt en rood olielampje" dat klinkt niet positief als je met een pakking hebt vervangen, maar haast, dus met de Audi naar haar toe gereden, sleepkabel er tussen en naar huis gesleept en toen door naar het feest.

Vanmorgen voorzichtig de motorkap open gemaakt, daar zag er allemaal keurig uit.
Olie op pijl, koelvloeistof op pijl. Eens geprobeerd te starten: startmotor laat het blok vlot ronddraaien, maar start niet.
Dus dan is het of brandstof, of ontsteking.
Onder de verdelerkap kwam ik dit tegen:
55200233033_4bcf426a42_b.jpg

Dit was ooit een rotor.

Dus maar een nieuwe rotor en verdelerkap besteld, die komt woensdag, wordt vervolgd...

Terug
Bovenaan