Audi A6: 1999 Golf IV Cabrio & 2019 E-tron - 2x blauw van buiten, 2x beige van binnen - Nog meer klusjes aan de cabrio

Zo te zien zijn er speciale adapters voor een reguliere garagekrik.

images

Voor Tesla vind je die dingen overal (Amazon, ome Ali), maar voor de eTron kan ik ze verdomd lastig vinden.

Die 'e-tron jack pad' was snel gevonden en besteld.
Hij paste ook perfect op mijn 2-tons garagekrik:
54250789365_3d4e652355_b.jpg

Jack pad op de krik

Maar zelfs met de luchtvering in de laagste stand en op standje wielwisselen moet de auto zo ver omhoog dat deze krik dat niet haalde, mede ook omdat hij al wat slag verliest voor hij de auto raakt.

Daarom maar even de bandenboer gebeld en zojuist hebben die de velgen gewisseld.

54250613984_a0b5aefd31_b.jpg

Schone wielen onder een vuile auto

En voor die €47,50 scheelt het ook een hoop gedoe op de oprit moet ik zeggen.
Intussen heb ik ook wel een zwaardere krik, dus ik sluit niet uit dat ik t.z.t. zelf de wissel naar de zomerset weer doe..

Met dat soort velgen besteed ik het eigenlijk altijd uit. Heb wel een grote garagekrik staan maar dat gebalanceerd met 19 inch velgen daar ben ik wel een beetje klaar mee. Vond de kodiaq al een geklooi met die stalen wintervelgen.

En het is ook een kwart van 2400kg die je op het krikje zet. Niet gek om dat uit te besteden idd.

Ik heb hetzelfde krikje, met de A6 gaat dat nog precies. Maar een hogere auto wordt lastig. Met die grote wielen is het inderdaad ook best een gesleep. Maar 1,5 uur dan heb ik de wissel wel gedaan met wat poetswerkzaamheden tussendoor.

Die duurdere variant van de cranenbroek heeft een verlengstukje. Dat werkt hartstikke fijn!

Daar zou ik niks aan hebben. Ik heb de standaardkrik maar ik moet mijn auto al op een plankje rijden om de krik eronder te krijgen o_O

Een etron veert enorm ver uit dus ik denk dat het bereik altijd te klein gaat zijn voor de "kleine" krikjes.

Daar zou ik niks aan hebben. Ik heb de standaardkrik maar ik moet mijn auto al op een plankje rijden om de krik eronder te krijgen o_O

Een etron veert enorm ver uit dus ik denk dat het bereik altijd te klein gaat zijn voor de "kleine" krikjes.
Haha ja dat heb ik met de megane ook inderdaad.

Dat is ook zo elke SUV of MPV heeft dat eigenlijk in mijn ervaring.

Net setje hoor. ja die zware wielen is altijd wel ding. Blijf mij ook altijd weer verbazen hoe zwaar het spul is

Collega van mij heeft net een witte e-tron gehaald. Wat een contrast met deze kleur, deze doet het model zoveel meer goeds dan de witte van mijn collega. (y)

Vanmorgen was het blijkbaar een beetje glad, Mijn vrouw was per cabrio onderweg en liet zoals gebruikelijk het gas los voor een slinger in de weg, maar deze keer brak de achterkant van de cabrio uit, schoot de berm in, tussen een boompje en een verkeersbord door (dat verkeersbord stond daarna scheef) terug de weg op en kwam toen in de berm tot stilstand:
54279295735_3a16b5b6c8_b.jpg

Gelukkig alleen blikschade en een gedeukt ego

Het verkeersbord heeft zijn best gedaan de richting van de auto om te buigen, maar dat heeft wel zijn sporen nagelaten op het portier. Ook de dorpel is niet helemaal ongeschonden, maar de flank is gelukkig nog heel. Ook het voorspatbord is geraakt, maar dat valt gelukkig mee.

De sporen in de berm:

Ze belde mij en ik ben er gelijk naartoe gereden. Ik heb het verkeersbord weer rechtgeduwd en ze heeft haar weg kunnen vervolgen. Vanmiddag even kijken of ik de spiegel van een golf sportsvan er provisorisch op kan maken, die heb ik nog liggen.

Intussen ook een gedemonteerde deur en spiegel besteld in de juiste kleur.
Binnenkort heb ik dus weer wat te sleutelen

pff, schrikken! schade valt inderdaad nog wel mee. Had ook anders kunnen aflopen.

Zeker een deur op kleur is nog wel een keer uit te wisselen. Hoe ga je de dorpel herstellen? Vind dat altijd lastig om goed zelf te doen..

Als er een (vracht)wagen had gereden op de andere weghelft of ze had die boom of verkeersbord met de voorkant geraakt had het er zeker anders uit gezien en was het waarschijnlijk einde verhaal geweest voor de cabrio.

De dorpel moet ik nog eens goed bekijken, op zich hoeft die ook niet helemaal strak te zijn, als hij maar beschermd is tegen roest. het blijft een 25 jaar oude auto met ruim 2 ton ervaring, hij was zeker niet in concour-staat.

Morgen moet hij weer aan de bak: kinderfeestje van onze jongste dochter, dus beide auto's zijn nodig om voldoende zitplaatsen te hebben.
Daarom zojuist maar even een spiegel 'gemonteerd'
54279372001_e30ef25a60_b.jpg

nood spiegel

Vanmiddag moest ik even in Den Bosch zijn voor het verlengen van mijn VCA, parkeren met de e-tron was daar wel een uitdaging:
54279372011_a0f6a5d977_b.jpg

past net

Echt gerust stond ik er niet, maar was het enige plekje waar ik hem in kon krijgen.
Toen ik een half uurtje later terug kwam stonden er links en rechts andere auto's maar was de mijne gelukkig ongeschonden.

Laatst bewerkt:
Volgens mij herken ik de plek, dat is een leuk slingertje inderdaad waar je iets heuvel af op af komt. Met gladheid een heel gemene dus nog wel geluk gehad. De stenen ipv het asfalt waarschijnlijk overheen gereden.. daar werkt het strooizout minder goed en die steken iets uit dus zijn ook kouder.

Met deze schade is het nog wel aan te pakken zo te zien. Success.

Echt gerust stond ik er niet, maar was het enige plekje waar ik hem in kon krijgen.
Toen ik een half uurtje later terug kwam stonden er links en rechts andere auto's maar was de mijne gelukkig ongeschonden.

ahh dat heb ik precies zo als ik wat krapper parkeer en niet anders kan. Had het laatst ook ergens, maar tot mijn grote opluchting stonden beide auto's nog naast die van mij toen ik weer weg moest :LOL:

Misschien niet de goede kleur blauw, maar andere spiegel… of een andere deur…
Dank voor de tip, maar gisterenmiddag zijn de vervangende deur en spiegel al geleverd, in de goede kleur en zelfs van het zelfde bouwjaar.

Grote kans dat ik zaterdag al ga proberen de boel te vervangen, als het weer een beetje meewerkt.

De nieuwe startmotor laat langer op zich wachten, die staat in backorder, wordt nu verwacht op 8 februari.

Het weer werkte mee!

Vanmorgen rond 11 uur begonnen met het demonteren van de binnenbekleding. De deur die ik had besteld bleek van een versie met handgeslingerde ramen en handmatig verstelbare spiegels, helemaal niet bij stilgestaan dat dat toen nog heel normaal was, dus dat moest ik allemaal overzetten.
54286899003_cbf128e372_b.jpg

Binnenbekleding er af

Daarom begonnen met zoveelmogelijk uit de deur te demonteren.
Ik ben begonnen met het demonteren van de ruit, waarna ik het raammechanisme kon demonteren
Nadat ik het meeste uit de deur had gedemonteerd (zeker de ruit) was de deur een stuk lichter en kon ik de deur zelf makkelijk demonteren.
54286635451_40d164f0c2_b.jpg

Deur er uit

Toen begon het verwijderen van de ruit en raammechanisme uit de vervangende deur, dat ging ook vlot (en die deur stond lekker warm in de woonkamer, ook wel fijn)

Daarna het elektrische raammechanisme weer gemonteerd, daar heb ik een timelaps van gemaakt:
Raammechanisme monteren

Toen alles wat ik los kon monteren weer aan de deur zat, heb ik deze weer aan de auto gehangen.
Toen ik hem dicht wilde doen, bleek de deur veel verder naar voren te zitten dan het origineel en is er wat blanke lak vanaf gesprongen bij de naad helaas. De scharnieren zitten vast met Torx50 half verscholen achter het voorspatbord, Daarvoor zou ik het voorspatbord moeten demonteren, daarvoor moet eerst de wielkuip er uit, dan moet dus ook het voorwiel er af, ging me voor nu even te ver, vooral omdat de lucht boven me weer wat donkerder werd.
Daarom de deur er weer af gepakt en alluminium vulplaatjes gemaakt waar de scharnieren op de deur zitten geschroefd. Hierdoor past de deur redelijk, al vind ik hem achter een paar mm te laag hangen waardoor je de deur eigenlijk een beetje moet optillen om hem lekker in het slot te klikken. Misschien dat ik dat allemaal nog eens wat beter afstel met wat beter weer.
Daarna de ruit weer gemonteerd en de binnenbekleding en alles getest.
Raambediening werkt en ook de centrale vergrendeling. De spiegel helaas niet, ik kon het mechaniek wel overbouwen maar er is bij de klap iets afgebroken van de elektrische spiegelverstelling. je hoort de motortjes wel draaien, maar daar moet ik nog even een vervangend onderdeel voor zoeken.

Uiteindelijk ziet het er nu zo uit:
54285750397_c3c55623eb_b.jpg

Buiten

54287061980_956b1639a6_b.jpg

Binnen

De dorpel is niet ongeschonden uit de strijd gekomen, daar zal ik nog wat aan roestbescherming moeten doen:
54286875384_d1e0bf584a_b.jpg

Dorpel

voor nu redelijk tevreden, de deur heeft wel wat roest hier en daar aan de binnenkant, dus daar moet ik ook maar eens wat aan doen als het weer het toelaat om te verven.

Snel gehandeld zo. Haal je nog wel het blad achter het binnenscherm weg? Anders kan je ze straks weer vervangen i.v.m. roest.

Zaterdagmorgen stond de Audi er zo bij:
54309022035_a1c8b405f1_z.jpg

Parels

Blijkbaar had het eerst geregend, wat op een goed beschermde lak natuurlijk voor 'beading' zorgt, en waren die druppels vervolgens bevroren.

Zondag was het druk met EV's op de oprit:
54307714302_4ab1fb9d75_z.jpg

3 EV's

Mijn e-tron, de ID.4 van mijn vader en de (lease) Tesla Model3 Highland van mijn zwager, die bij ons aan de stekker hing. Toch wel handig zo'n lange laadkabel!
Mijn zwager had al een Model3, heeft nog een ID.7 overwogen maar zo'n Model3 Long Range voor €45,000 is ook voor hem in de bijtelling natuurlijk een ijzersterke aanbieding.

Mijn Zwager had mijn schoonvader opgehaald en die moest natuurlijk ook weer thuiisgebracht worden en zo kwam het dat ik een eind gereden heb met de Tesla:
Op zich een prima rijdende auto. Hij gaat comfortabel over verkeersdrempels, maar korte oneffenheden voel je wel duidelijk. Hij is erg fel op het gas, een klein beetje gas geeft al een sterke versnelling. Wat ik vervelend vond is dat je steeds de lane assist (in de vorm van AutoPilot) opnieuw moet activeren. Ook had ik steeds ruzie met de richtingaanwijzers. Die knopjes op het stuur zijn erg wennen. De truc is sturen als een ralyrijder en niet overpakken. dan zitten die knopjes altijd onder je linker duim en kun je ze vinden. Op krappe rotondes lukt dat alleen niet.

Ik reed terug naar huis in de Toyota Yaris Hybrid van mijn schoonvader. Hij mag niet meer rijden en dus ga ik de auto voor hem verkopen. Ik heb hier op zich wel vaker in gereden, maar het blijft toch ook een bijzondere ervaring.
Het gaspedaal regelt alleen de hoeveelheid lawaai uit het vooronder, als je dat pedaal diep indrukt gaat de snelheid wel omhoog, maar niet met grote stappen. Ook hier had ik ruzie met de richtingaanwijzer, maar dan in de zin dat ik zo gewend ben aan 'comfort knipperen' en dat zit niet op de Yaris. Steeds gaf ik een tikje tegen de linker stengel, maar dan ging het knipperlicht ook maar heel even aan. Luxeproblemen ik weet het.

Voordat de Yaris in de verkoop gaat, ga ik hem nog even opknappen want hij ziet er niet uit. Hij heeft veel onder bomen gestaan en zit dus onder de vuiligheid en vogelpoep. Als je de deur open doet komt de sigarenwalm je tegemoet.
Dus binnenkort een verslagje van het poetsen van de Yaris

Zoals beloofd het verlag van een dagje Yaris poetsen:

Ik begin met een aantal voor-Na foto's:
54314904558_de6c7a7c66_b.jpg

voor
54314619036_702b6e02d2_b.jpg

Na
54313736207_f291aa88f4_b.jpg

Voor
54313736017_2af7b7b71d_b.jpg

Na
54313736122_5b81637538_b.jpg

voor
54314618886_4daf741268_b.jpg

Na
54314848679_70a856290c_b.jpg

voor (zie ook sigaren-as in vakje linksboven)
54315043440_3223337c79_b.jpg

Na

Vanmorgen begonnen de matten er uit tegooien en de auto helemaal te stofzuigen.
Daarna het hele interieur afgenomen met een natte lap die ik steeds afspoelde in een emmer warm water met een scheutje poorboys APC, het water was bruin toen ik klaar was.
Toen alle stoelen ingespoten met 1:1 verdunt APC
Vervolgens heb ik de auto 3X ingefoamd en afgespoten met de hogedrukreiniger.
Daarna heb ik hem gewassen met een microvezelmitt.
54314848529_b350533a64_b.jpg

Links is gewassen rechts nog niet
Toen met een nieuwe emmer sop alle deursponningen schoongemaakt met die mitt en de auto nogmaals helemaal gewassen.
De auto afgespoten met de hogedrukeinger.
Toen nog even afgetopt met Gyeon wetcoat en afgespoten.
Hierna alle stoelen schoongemaakt met de Bissel spotclean in de hoop ook wat van de sigarenlucht eruit te krijgen.
Alle kunstofdelen schoongemaakt met microvezeldoek en poorpoys APC 1:1 verdunt.
Alle ramen van binnen en buiten schoongemaakt met Gyeon glass.

Ook de rubber vloermatten heb ik met de hogedrukreiniger afgespoten en laten drogen.

Daarna nog even een fotoshoot gedaan voor de verkoop:
54314861498_dc1a3356c1_b.jpg

54314848124_629938eb5d_b.jpg

54313735737_69629b5db2_b.jpg

54314861638_8d44d92c6c_b.jpg

Wie maakt me los?

Afgelopen zaterdag is de Yaris verkocht, de ANWB auto inkoopservice bood €7300 en ik verwacht niet veel meer te krijgen als ik hem particulier zou verkopen.

Daarna ben ik ook weer met de cabrio aan de slag geweest, want de startmotor was eindelijk geleverd.
Ik heb de auto met de voorwielen op blokken de garage in gereden, zodat ik zo'n 25cm ruimte onder de voorbumper had.
54331355115_89d079860b_b.jpg

De oude startmotor nog gemonteerd

Ik heb eerst de bedrading lasgemaakt. De startmotor zit vast met 3 bouten, dus die heb ik losgedraaid er bleken er 2 van zo'n 15cm lengte.
De oude ging er vrij gemakkelijk uit. als je hem naast de nieuwe legt zie je wel wat verschillen:
54331355010_f077c0f4a8_b.jpg

oud en nieuw

Voor de liefhebbers nog even een blik op het vliegwiel:
54330952956_001ea01485_b.jpg

Vliegwiel

De nieuwe kreeg ik ook vrij makkelijk op zijn plaats en de bovenste lange bout en de onderste korte bout gingen soepel vast, de andere lange bout aan de onderzijde ging ook makkelijk in zijn gat, maar pakte de schroefdraad niet.
er zit een conisch eind aan de bout dus zelfs als de boel een klein stukje verschuift zou hij vrij makkelijk moeten pakken, maar dat deed hij dus niet. Na wat verder onderzoek bleek dat die lange bouten van de startmotor door het blok gaan en dan vastgeschroefd zijn in de voorste motorkantelsteun. Het duurde even voordat ik dat door had. dus een krik onder de motor gezet en toen ging ook de laatste bout er makkelijk in.
54330042852_014361c944_b.jpg

Glimmende startmotor

De auto start nu weer veel beter en altijd bij de eerste poging.
De oude had ook best veel speling op de as voelde ik. Kan gebeuren na 25 jaar dienst.

Verder het hele wagenpark gepoetst en volgende week gaat de Audi weer even langs de garage want er komt weer geluid uit de achterste rijmotor... wordt vervolgt

Vanmiddag heb ik de e-tron weer opgehaald.
Even een resume:
In juli bij ongeveer 100,000km begon er geluid uit de achterste elektromotor. Dit is een veel voorkomend probleem. Een keering die koelvloeistof uit een lager moet houden dat 18000 toeren draait. Dat gaat bij iets van 30 procent mis en dan begint dat lager geluid te maken.
Daarom is in oktober de hele aandrijfunit vervangen, dus elektromotor en tandwielkast met planetaire overbrenging en differentieel. Na enkele weken hoorde ik weer geluid uit en bleek er geen olie in die tandwielkast te zitten. Die tandwielkast is toen vervangen (in een ochtend) en toen was het geluid weer weg. Maar de laatste tijd hoorde ik weer geluiden uit de achterste aandrijfunit. Eerste verdachte was de tandielkast, daar is de olie van afgetapt en daar zat wel wat gruis in, maar niet schrikbarend. Die is er af gehaald en open gemaakt, maar geen vreemde tekenen van slijtage. Toen een andere tandwielkast er op, maar het geluid bleef. Uiteindelijk is er vandaag een complete nieuwe aandrijfunit ingekomen. nu maar hopen dat deze stil blijft...
54356941805_547546a1ff_b.jpg

De Audi was in goed gezelschap

Ik heb alleen de eerste motorwissel betaald. De daar op volgende problemen heb ik geen rekening van gezien.
Die 30% Is niet heel wetenschappelijk bepaald, maar in de e-tron groepsapp met 200 leden hebben er iets van 60 motorproblemen.
Het grootste probleem is dat importeur Pon de auto's met korting inkoopt met als voorwaarde dat ze zelf voor de garantie opdraaien. Dus bij elke garantie aanvraag probeert Pon er onderuit te komen. In Amerika geven ze 10 jaar garantie op de elektromotor.

Mooi werk aan de Golf. Het leuke is dat je daar nog zo makkelijk zelf aan kan werken. Heb ik destijds ook regelmatig gedaan aan mijn Golf II. Hoe anders is die nieuwe techniek. Prachtig, maar ook gevoelig blijkbaar.

Zoals beloofd het verlag van een dagje Yaris poetsen:

Ik begin met een aantal voor-Na foto's:
54314904558_de6c7a7c66_b.jpg

voor
54314619036_702b6e02d2_b.jpg

Na
54313736207_f291aa88f4_b.jpg

Voor
54313736017_2af7b7b71d_b.jpg

Na
54313736122_5b81637538_b.jpg

voor
54314618886_4daf741268_b.jpg

Na
54314848679_70a856290c_b.jpg

voor (zie ook sigaren-as in vakje linksboven)
54315043440_3223337c79_b.jpg

Na

Vanmorgen begonnen de matten er uit tegooien en de auto helemaal te stofzuigen.
Daarna het hele interieur afgenomen met een natte lap die ik steeds afspoelde in een emmer warm water met een scheutje poorboys APC, het water was bruin toen ik klaar was.
Toen alle stoelen ingespoten met 1:1 verdunt APC
Vervolgens heb ik de auto 3X ingefoamd en afgespoten met de hogedrukreiniger.
Daarna heb ik hem gewassen met een microvezelmitt.
54314848529_b350533a64_b.jpg

Links is gewassen rechts nog niet
Toen met een nieuwe emmer sop alle deursponningen schoongemaakt met die mitt en de auto nogmaals helemaal gewassen.
De auto afgespoten met de hogedrukeinger.
Toen nog even afgetopt met Gyeon wetcoat en afgespoten.
Hierna alle stoelen schoongemaakt met de Bissel spotclean in de hoop ook wat van de sigarenlucht eruit te krijgen.
Alle kunstofdelen schoongemaakt met microvezeldoek en poorpoys APC 1:1 verdunt.
Alle ramen van binnen en buiten schoongemaakt met Gyeon glass.

Ook de rubber vloermatten heb ik met de hogedrukreiniger afgespoten en laten drogen.

Daarna nog even een fotoshoot gedaan voor de verkoop:
54314861498_dc1a3356c1_b.jpg

54314848124_629938eb5d_b.jpg

54313735737_69629b5db2_b.jpg

54314861638_8d44d92c6c_b.jpg

Wie maakt me los?
Altijd erg leuk werk vind ik zelf. We hebben afgelopen week een Xantia ingeruild die overal groene aanslag had. Mooi hobby project om mijn poetsskills op te oefenen. Eindresultaat is dan altijd erg leuk met foto’s voor en na.

Toch weer een flinke kostenpost dan. Taycan zie ik ook geregeld met een verse motor te koop staan. Word ik dan toch weer angstig van moet ik zeggen.

Laatst bewerkt:
Er is ook geen Tesla die volgens mij zonder meerdere motorwissels de 200.000km heeft gehaald. Die motoren gaan gewoon niet zo lang mee denk ik.

Er zijn e-trons met 240,000km op de teller en de originele motor. Het gaat zeker niet altijd mis, maar het is een zwak punt en veel voorkomend probleem.

Tesla had een vergelijkbaar systeem in hun eerste motoren en is daarna overgegaan op een syteem waarbij er alleen olie door de motor stroomt en die olie wordt dan weer met een warmtewisselaar gekoeld.

Het is jammer dat het nu in korte tijd zo vaak mis gaat, maar ik ben wel blij met de manier waarop ze het opnemen, totaal geen discussie, ze fixen het gewoon. De monteur zij het ook, doordat de e-tron zo stil is valt zo'n geluid op, bij een auto met verbrandinsgmotor zou je zoiets niet eens opmerken.

Dat het geluid opvalt is natuurlijk wel fijn om verdere schade te voorkomen; koelwater in het lager en de tandwielset geeft direct of indirect toch schade.

Nouja; de inkoper van die keerringen heeft vast wel zijn bonus gehad omdat de prijs zo lekker laag was. Ik heb al iets te vaak de grap meegemaakt dat iets wat geen enkel probleem zou zijn (zeker niet voor een fabrikant die al heel erg lang met dit soort - in dit geval afdichting - constructies werkt) ten onder gaat omdat er geen incentive is bij de inkoper om service en garantie kosten laag te houden - integendeel zelfs.

Nouja; de inkoper van die keerringen heeft vast wel zijn bonus gehad omdat de prijs zo lekker laag was. Ik heb al iets te vaak de grap meegemaakt dat iets wat geen enkel probleem zou zijn (zeker niet voor een fabrikant die al heel erg lang met dit soort - in dit geval afdichting - constructies werkt) ten onder gaat omdat er geen incentive is bij de inkoper om service en garantie kosten laag te houden - integendeel zelfs.
Als het maar allemaal net ná de garantieperiode kapot gaat, dan klopt het verdienmodel weer. Een imago komt te voet en gaat te paard. Slecht voor de restwaarde in de particuliere markt.

De e-tron staat eindelijk op zijn zomerwielen:
54422035774_ff9bcb993d_b.jpg

Op zomerwielen

Een paar weken geleden heb ik ze al schoon gemaakt en in de Gyeon Rim en Gyeon Tire gezet.
Ik heb het monteren toch weer uitbesteed. Voor €50 is dat wel te overzien, maar het is alsnog een heel gesleep met die wielen in de auto.

ja herken dat wel met die wielen. Ik heb een familielid waar ik dat kan doen. Maar die joekels van een wielen in je auto proppen en er weer uit halen. smerige wielen onder de auto er uit halen en in je auto leggen. Twijfel er nog over om in het najaar misschien toch bij huis te doen.

maar staat weer fris zo (y)

Zaterdag de winterset schoongemaakt. Ik wilde ook de banden schoonmaken en in Gyeon tire zetten, tot ik dit zag:
54431782436_69ccd3f642_b.jpg

kaal
Ik heb dus met een veel te hoge bandenspanning gereden, Audi schrijft 2,4bar voor en 2,6 bar achter voor, maar ze stonden op 3 bar:
54431984899_3f17a97c5a_b.jpg

Te hard.

Daarom ook maar de zomerset op de juiste druk gezet, want anders zijn die dure banden ook zo versleten.
Uiteindelijk dus alleen de velgen eerst gewassen en toen met Iron behandeld en daarna de Gyeon Rim nog even afgetopt met Gyeon Wetcoat.

Toen alles droog was heb ik ze op mijn nieuwe velgenboom gelegd:
54432036373_8c7aea114e_b.jpg

Velgenboom op wielen

Helaas passen de wielen er net niet helemaal op. "Geschikt voor alle gangbare autobanden tot bandbreedten van 265mm" betekend blijkbaar niet dat een loopvlak van 255 er op past. Maar ik denk dat ik nieuwe gaten ga boren haaks op de bestaande gaten, zodat de banden vrij van elkaar kunnen liggen.

Zaterdag heb ik de velgenboom gemodificeerd. Omdat er nog best wat ruimte onder de onderste band was, heb ik de onderste laag 6cm verlaagd, die daarboven 4 en daarboven 2, zodat er voor elk wiel 2cm meer ruimte kwam:
54450749081_d8d7853468_b.jpg

Niet zo fraai als de originele gaten, maar het voldoet

Het resultaat:
54449893172_90e6363b16_b.jpg

De banden liggen mooi vrij nu

Verder ben ik gisteren naar Visscher Classique hier vlakbij in Buren geweest. Onder andere voor de Ames collectie, maar natuurlijk ook voor de eigen collectie. We hadden alleen niet verwacht dat er rondom he museum ook veel bijzonders te zien zou zijn:

Klik op de foto voor meer foto's

Afgelopen zaterdag heb ik in de weer geweest met het dak van de cabrio.
eerst het hele dak ingespopten met poorboys APC. Daarna stukje voor stukje behandled met APC en een borsteltje:
54468774025_c766d0bfa4_b.jpg

Borstellen

Eerst geprobeerd met het Monello borsteltje rechts in beeld, maar dat is nog te zacht voor de vlekken die iets taais hebben. Daarna de Gyeon Tirebrush geprobeerd (links) en die slaagt er aardig in de troep uit het doek te halen.

Toen alles was geborsteld het dak uitegbreid afgespoeld en met De Bisel Spotcleaner het vocht met vuil opgezogen.
Toen ik het vuilwater reservoir leeggoot bleek wel hoe veel vuil er van zo'n dakje komt:
54468679848_0a0c951574_b.jpg

Vuil van het dak

Daarna de auto gewassen en het hele dak 2x behandeld met Autoglym Fabric protector, het voordeel van deze is dat zelfs wordt aangeraden dit op een vochtig dak aan te brengen, waar de meeste andere impregneermiddelen een droog dak nodig hebben.

54468679853_c207effe16_b.jpg

zo stond hij er bij na gedane zaken.

Ook heb ik alle ruiten vanbinnen schoongemaakt en het olie en koelvloeistofpijl iets aangevuld.
Binnenkort ook maar eens kijken of ik de lakschade aan de rechter dorpel wat netter kan maken.

Laatst bewerkt:
Ziet er weer strak uit! Goed onderhoud is wel echt voor het behoud van het dak. staat er weer netjes bij zo

Terug
Bovenaan