Audi A6: 1999 Golf IV Cabrio & 2019 E-tron - 2x blauw van buiten, 2x beige van binnen - Nog meer klusjes aan de cabrio

Na de schade begin dit jaar en de daarop volgende reparatie was het nu tijd om de lakschade die onstaan was door het verkeersbord dat langs de dorpel was gegelden (en eigenlijk de auto daarmee van richting heeft veranderd) aan te pakken.

Aan de bovenkant van de dorpel was wat lak weggesprongen en dat was natuurlijk begonnen te roesten:
54485269285_5e796928b0_b.jpg

Roest op de dorpel
Die roest heb ik weggeschuurd:
54485192798_7032c6df22_b.jpg

kaal
en vervolgens in de zinkprimer gezet:
54484913261_8279f9c1b6_b.jpg

zinkprimer (ook een stukje aan de onderkant)

Ook de achterkant van de dorpel had flink te lijden gehad:
54484913491_cf911c32e7_b.jpg

Au
Hier ook alles waar roest onder zat weggekrabt en geschuurd.
54485269185_084ab283ba_b.jpg

kaal
en voorzien van een laagje zinkprimer:
54485269030_9f7385dde5_b.jpg

beschermd tegen de elementen

Helaas was ook de tweedehands deur die ik heb gekocht duidelijk in slechtere staat dan degene die hij verving:
54485269235_e21b6edb78_b.jpg

Hier lijkt het nog mee te vallen
Onder de kitlaag waar de binnenkant en de buitenkant aan elkaar zitten, bleek erg veel roest te zitten. dus ook dat helemaal kaalgekrabt en geschuurd:
54485110254_9212e93ec1_b.jpg

work in progress
En uiteindelijk ook hier de boel afgeschermd met een laagje zinkprimer:
54485269060_289144c616_b.jpg

In de zinkprimer

Nu nog wat materialen bestellen om het weer netjes Indigoblau te maken allemaal, wordt vervolgt!

Mooi werk! Als je hiermee klaar bent is -ie waarschijnlijk voor 99% zo netjes als voor het ongeluk. Lijkt me een prima score gezien wat er gebeurd is.

Excuses, ik heb jullie veel te lang in spanning gehouden, er kwam weer vanalles tussendoor, slecht excuus ik weet het...

Maar goed, voor de voortgang aan de Golf moet ik jullie nog even in spanning laten, hij staat er weer redelijk netjes bij, maar ik heb verzuimd daar goede foto's van te maken.

Nu eerst dat klusje tussendoor, ook met wielen, dus dat zal ik hier eerst even delen:
Lang geleden, heeft mijn vader eens een paaltje over het hoofd gezien en een deuk in het rechter spatbord van de trailer gereden, ook het beugeltje dat het spatbord aan de voorkant draagt, stond sinds dien scheef.
Nu heeft daar denk ik iemand in de stalling tegenaan gezeten of zo, geen idee, maar het hing er zo bij:
54577197774_0c472873d0_b.jpg

beugeltje los
Dus had ik een vriend met een lasapparaat een appje gestuurd of hij dat kon lassen. Dat kon, hij zou daar de volgende zaterdag voor langskomen.

De vrijdagavond voor we zouden gaan lassen heb ik de boot tewater gelaten. Niet zo moeilijk allemaal, hij gaat vanzelf drijven als de trailer diep genoeg onder water is, maar toen ik de trailer uit het water wilde halen, voelde ik weerstand.
Ik dacht dat misschien het neuswiel dwars zou staan of zo, dus ik met de boot er boven gevaren en gekeken, niks aan de hand. dus mijn vrouw in de auto voorzichtig de trailer vooruit laten rijden, terwijl ik van bovenaf keek wat er aan de hand was. Nou, de trailer kwam zo boven water:
54577343730_0fb6feae7e_b.jpg

Dat hoort zo niet
Er zat een soort omgekeerde T aan de as, waar het spatbord op rustte, ook aan de andere kant, zag ik wat haarscheurtjes in het staal, die zou het ook eens begeven.
Dus die vriend deze foto ge-apt met de mededeling dat het wat meer laswerk zou worden.
De volgende morgen wat stalen profielen gehaald en terwijl die vriend al het oude spul van de trailer af ging slijpen, maakte ik de onderdelen voor de nieuwe beugels op maat.
Daarna kon hij gaan lassen.
54577343690_da209f05f1_b.jpg

Het lassen van de nieuwe beugels
De dagen er na heb ik de beugels in de zinkspray gezet en uiteindelijk alles weer gemonteerd.
54577343550_f399c297f1_b.jpg

Spatborden weer vast

Ook achter de auto is er nu veel meer rust, vroeger trilden de spatborden altijd een beetje, dat zal er ook voor gezorgd hebben dat de boel kapot is gegaan.
54577348160_287923da74_b.jpg

Rust achter de auto

Binnenkort weer nieuws over de Golf.

De beloofde update over de Golf:
Intussen is de dorpel weer blauw:
54597224461_e887738fb5_b.jpg

Blauwe dorpel

Ook de binnenkant van de deur is weer blauw, maar echt netjes kan ik het niet noemen. Het lukt me op de een of andere manier niet om de 2K blanke lak er mooi egaal op te krijgen, mocht er iemand tips hebben, houd ik me aanbevolen.
54596353042_4b8f238fd5_b.jpg

blauw met sinasappelhuid

Maar als geheel ben ik niet ontevreden, de schade is redelijk gecamoufleerd.
54597538655_6000938d89_b.jpg

Niet ontevreden

Ook is de Golf inmiddels voorzien van nieuwe olie, bougies, filters en een verse APK. Daarbij zijn ook twee stuurhuishoezen vervangen en is hij opnieuw uitgelijnd.

Ook nog een update over de Audi:
De nieuwe achtermotor begon weer geluid te maken, dus begin mei is de vierde achtermotor er onder gezet (voor wie de tel bij houdt) de olie van motor3 was schoon en er was ook geen koelvloeistof lekkage (het opvangpotje was leeg), maar twee verschillende monteurs waren het met me eens dat ook deze geluid maakte wat hij niet hoort te maken, dus is de hele aandrijunit weer vervangen en is er meteen een software update gedaan op de aansturing van de motoren.

Maar het houdt niet op, ook deze motor maakt intussen geluid. Dus weer een blokje om geweest met de monteur, die was het ook nu met me eens. Hij had nog een e-tron staan met een vervangen motor uit dezelfde levering als de mijne, daar zou hij mee gaan rijden en wat live data vergelijken met zijn eigen e-tron. Hij vermoed dat er iets niet goed is in een bepaalde batch motoren, of dat er door een ongelukkige combinatie van hard- en software te grote interne krachten optreden in de motor. Maandag gaat hij een dag diagnose doen bij mijn e-tron, krijgt hij ook gelijk weer een software update op de aansturing van de motoren, er is blijkbaar weer een nieuwe uit.
Het is vervelend dat hij zo vaak terug moet voor hetzelfde probleem, maar ik ben wel heel blij hoe ze dit oppakken bij Coen Donkers.
Er wordt totaal niet moeilijk over gedaan, ik krijg gratis een vervangende auto (de laatste keer een e-Golf) en ze blijven zoeken naar een oplossing.
Over Audi dealers hoor je vaak hele andere verhalen als het over service en garantie gaat.
Wordt vervolgt

Oei, die Etron begint een miskoop te worden, lijkt he? Wat vervelend man, dit soort sjizzle wil je niet hebben

Dan ben je ineens heel blij inderdaad dat je deze niet bij de dealer hebt gekocht. Ik zou het daarom niet zozeer een miskoop noemen moet ik zeggen; het is vervelend maar er wordt wel hard aan gewerkt. Het is niet zo dat je met veel kosten blijft zitten.

Technisch is dit natuurlijk wel een raar verhaal en dit soort ellende en gevoeligheid is Audi wel aan te rekenen.

Wel bijzonder inderdaad , er zou inderdaad een slechte batch tussen kunnen zitten maar dan zou je daar nu toch al weer uit moeten zitten na de zoveelste motor?

Je mag inderdaad blij zijn dat je een goede garage hebt gevonden . En dan maken mensen zich vaak druk over de accu.

Hopelijk nu de laatste keer

Het blijft nog steeds een heerlijke auto. Als je normaal onderweg bent heb je ook geen last van de motorgeluiden, het is vooral bij het optrekken na een verkeersdrempel dat het mij opvalt. (mijn vrouw hoort het ook niet zegt ze)
Ik wil vooral voorkomen dat deze motor over een aantal jaar weer kapot gaat en ik wel kosten moet maken.
En als je de e-tron dan weer eens een paar dagen moet missen, merk je ook weer hoe verwend je bent met zo'n auto.
Die e-Golf is op zich een fijne auto, maar maakte beduidend meer geluid dan mijn e-tron met kapotte motor bijvoorbeeld.
De monteur zegt ook dat het niet aan de auto kan liggen, het is echt iets met de motoren zelf, of de elektronica die er op zit, want die wordt wel steeds over gezet op de nieuwe motor.
Ik heb er echt wel vertrouwen in dat het goed komt. Deze mensen hebben er echt veel meer verstand van dan de dealer.
En op deze manier blijft mijn achtermotor wel 'fabrieksnieuw' ;)

Ik hoorde pas iemand zeggen dat een elektrische aandrijflijn onderhoudsvrij is...

Gelukkig doet de dealer niet moeilijk, dat scheelt een hoop.

Ik hoorde pas iemand zeggen dat een elektrische aandrijflijn onderhoudsvrij is...

Gelukkig doet de dealer niet moeilijk, dat scheelt een hoop.
Dat zijn ze ook. Maar vrij van constructiefouten dan weer niet.

De eerdere problemen met een afdichting waardoor er koelmiddel in de olie komt is een kwestie van een te machtige inkoper die voor een lage prijs gaat (komt heel veel voor; maar de inkoper die zoiets in China doet verliest dan niet alleen met terugwerkende kracht zijn bonus maar maakt ook veel kans zijn baan te verliezen, de inkoper die dit in Duitsland doet krijgt het zelfs niet als officiële feedback).
Als de problemen nu zitten in een aansturing dan heeft iemand de aansturing van de magneetvelden niet goed in de vingers gehad of te weinig rekening gehouden met dat elke elektro motor een fractie anders door toleranties in materiaal, productie en assemblage. Dat is een gebrek aan ervaring of een gebrek aan verder kijken dan je eigen kleine onderdeeltje - beide een consequentie van een gebrek aan ingenieurs waardoor je iedereen die halfweg iets kan moet inzetten en soms ook verantwoordelijkheid moet geven. En dat is echt een kenmerk van ingenieurs werk in Europa.

Maar we mogen niet vergeten dat dit soort gevallen alsnog een uitzondering zijn. Maar ik ben zelf wel van mening dat dit een geval is wat zo ver gaat dat het niet zou mogen gebeuren. Ik heb zelf vanaf de fabrikant kant gevallen gezien waarbij er in een enkel geval hier of daar zoveel fout gaat dat er regelmatig een zelfde onderdeel vervangen moet worden. Wanneer een slechte werkplaats is uitgesloten (hier lijkt toch iemand met verstand aan te werken) dan zijn dit heel interessante gevallen om terug te kopen en te analyseren. Ook als het al om een auto gaat buiten de garantie. En als terugkopen financieel niet kan dan op zijn minst om die auto op een trailer te zetten om het als fabrikant uit te zoeken en definitief te verhelpen.

Maar als klant heb je allemaal niet zoveel aan dit soort overwegingen. Hooguit dat wanneer de garage het opgeeft en niet wil terugkopen dat je dan zelf of samen met de garage de fabrikant kan aanspreken. Via de importeur is dit soms moeilijk - hangt erg van de importeur af en de belangen die de importeur heeft.
Voor nu... even uitzitten en hopen dat je garage eruit gaat komen. En wanneer het opgelost is zou ik het zeker op fora en gebruikersgroepen plaatsen zodat anderen ermee geholpen zijn of worden.

Wat voor merk motoren zitten er eigenlijk in? Is dat Panasonic ofzo? Wat zijn "goede" merken van elektromotoren? Een Tesla haalt normaliter ook de 2 ton niet zonder 1 of meerdere motorwissels. 1 bewegend onderdeel en nog is het niet bijzonder qua levensduur.

Ik ken al twee Tesla rijders die zonder motorwisselingen de 230k km hebben gehaald en nog steeds probleemloos rijden....... De eerste Model S had wat storingen, o.a. die party grijs geimporteerde taxi's.

Wat voor merk motoren zitten er eigenlijk in? Is dat Panasonic ofzo? Wat zijn "goede" merken van elektromotoren? Een Tesla haalt normaliter ook de 2 ton niet zonder 1 of meerdere motorwissels. 1 bewegend onderdeel en nog is het niet bijzonder qua levensduur.
Audi heeft zijn eigen elektromotoren ontwikkeld - en dat doen steeds meer fabrikanten.

Toen de cabrio bij de garage stond voor de beurt en APK werd aangegeven dat de remmen wat dun werden, maar dat hij daar nog wel mee door de APK kwam. Omdat de kosten toch al flink opliepen en ik de opgegeven prijs voor het vervangen van de remblokken en schijven voor, behoorlijk fors vond, heb ik dat maar even uitgesteld.
Bij een bedrijf waar ik al eerder onderdelen voor de Golf had besteld, kon ik een complete set kopen voor minder dan €100. Dus een week later zag onze oprit er zo uit:
54597424794_6a912f3f98_b.jpg

Buitenwerkplaats

Ik had het spatbord ook even gedemonteerd, hierdoor kon ik de deur beter afstellen. Ook kon ik gelijk de bladeren weghalen achter de wielkuip en een beetje opparvlakkige roest aan de binnenkant van het spatbord behandelen.
54596354212_d4eb1a0bab_b.jpg

Dit vond ik achter het binnenscherm

De schijven zaten er al een tijdje onder, want toen ik na eerst flink wat kruipolie een schroevendraaier in de schroef zette om de schijf los te maken, het kruisje in de schroef veranderde in een vierkantje. Geen nood ik boorde het gat iets dieper en draaide er een linkse tap in, met het volgende resultaat:
54597424759_9b54712407_b.jpg

Zo kan de schijf er tenminste af

Ik heb vanalles geprobeerd: heet stoken, een linkse tab in het restant van de bout, toen brak de tap. ik heb geprobeer er een sleuf in te slijpen en hem er zo uit te draaien. Doordat er een stuk tap in de bout zat, kon ik het gat ook niet uitboren. Uiteindelijk de schijf 90° gedraaid weer gemonteerd met de wielbouten, zodat ik de schijf als mal kon gebruiken om een nieuw gat te boren en daar draad in te tappen:
54596354032_0d2472dce7_b.jpg

Nieuw gat 90° verdraaid.

Gelukkig had ik al nieuwe montageschroeven meebesteld, dus konden de nieuwe remmen verder probleemloos worden gemonteerd:
54597444828_f582186e85_b.jpg

Nieuwe remmen

De rem aan de andere kant ging ongeveer hetzelfde, maar hier was ik voorbereid en heb ik de afgebroken bout meteen uitgeboord en nieuw draad in het gat getapt.
Vervolgens ook de remvloeisof ververst.
54597424554_da64b4bddc_b.jpg

Remvloeistof verversen (achter)
Nu ik de achterste schijven zo zie, is het ook geen overbodige luxe, die eens te vervangen
Toen ik toch de wielen er af had, die ook even van binnen en buiten grondig schoongemaakt met non-ferro.
54597225351_9a2749e7ca_b.jpg

de remmen na een rondje door de wijk

Binnenkort nog een klusje aan de cabrio, maar het is nog wachten tot die onderdelen beschikbaar zijn.

Intussen rijd ik alweer een week e-golf, de e-tron heeft een softwareupdate gehad en wordt nu voorzien van zijn 5e achtermotor in de hoop dat geluiden nu uitblijven...

Balen van de Etron, hoor meer verhalen over defecte motoren, achteraf blij dat ik een andere keuze gemaakt heb. Blijf het wel mooie auto's vinden....

Welke shop heb je de remmerij gehaald? Ik moet onze polo ook voorzien van nieuwe remmen.

De e-tron is intussen voorzien van zijn 5e rijmotor. Net optijd, want vandaag krijgt hij een beurt met apk bij de dealer.
Regulier onderhoud is de eerste 7 jaar gratis bij een origineel Nederlandse e-tron. Dus ik vind dat Pon daar dan ook voor mag betalen, gezien ik geen coulance kreeg op de rijmotor. ;)
Ik kreeg net bericht met de bevindingen en jullie kunnen zien wat ik wel en niet heb laten doen:
54632830515_6a17388d86_b.jpg

• Banden reparatie vloeistof was ik niet van plan ooit te gebruiken,
  • De plastic deksel van de frunk heb ik thuis in de garage liggen, de scharnieren zijn gebroken, maar die zijn niet los leverbaar. Ik vind die extra deksel niet veel toevoegen, dus nee.
  • Er zit blijkbaar een gat in de voorste bodemplaat, kosten vallen op zich mee, maar zolang die plaat nog goed vast zit en ik hem niet kan verliezen, kan ik er wel mee leven dat daar een gat in zit:
54632832265_bdcc87221b_b.jpg

Gaatje in bodembekleding

Die ruitenwisser, verbandtas en koelvloeistof wil ik ze best gunnen, kosten vallen ook wel mee, zal zeker goedkoper kunnen, maar als ik daar alleen maar kom voor mijn gratis beurten zullen ze ook nooit een stapje extra voor me doen, niet dat dit veel zoden aan de dijk zal zetten, maar het is een begin. ;)

In de showroom kwam ik tussen 50 tinten grijs met zwart interieur deze Q6 tegen:
54632851500_18d526a7bb_b.jpg

In mijn ogen best smaakvol samengesteld, ik vermoed dat @smarter er achter zit, hij was er niet, dus ik kon het hem niet vragen. Het blijft jammer van dat stuur en dat grote stuk glimmende plastic dat de middenconsole moet voorstellen en ook het materiaalgebruik is duidelijk minder dan mijn e-tron.
Maar misschien vindt de doelgroep dat allemaal geen probleem?

Leuk om te zien, dat lijstje met uitgevoerde/geplande taken. En jouw overweging voor de keuzes wat uit te voeren. Ik kan me daar wel in vinden.
Hopen dat deze motor het wat langer uit houdt.

De e-tron is intussen voorzien van zijn 5e rijmotor.
Gisteren bij de Toyota-dealer vertelde iemand me dat je bij elektrische auto's nooit onderhoud hoeft te doen. Ik vertelde hem je ook met elektrische auto's problemen kan hebben. Hij praatte er heerlijk overheen.

Hopelijk houdt deze rijmotor het langer uit.

Afgelopen zaterdag eens de tijd genomen om de lak van de Audi grondig aan te pakken.
  • Eerst gewassen (met Monello Levare)
  • Daarna gekleid (Monello Dolce Verde en Gyeon claylube)
  • Daarna gepolijst (met Monello Finale en een Raffini white plolishing pad)
  • Toen Helemaal geprept met Gyeon prep
  • Uiteindelijk de hele auto, met uitzondering van de voorruit gecoat met Gyeon Cancoat.
Ik had dat Cancoat al meer dan een maand in huis, maar je moet er even de tijd voor hebben en nemen.
Ik heb het aangebracht met een suede Gyeon doekje op de Gyeon applicator en direct afgenomen met de Gyeon baldwipe, maar ik moest toch flink boenen af en toe. ook ben ik denk ik wel 2 uur bezig geweest in plaats van de 20 minuten die je volgens Gyeon nodig hebt.

Omdat er regen was voorspeld de e-tron een nachtje binnen laten slapen:
54683033597_29bfba121a_b.jpg

Past net

Ik had links en rechts ongeveer een centimeter over met ingeklapte spiegels. Ik ben via de bagageruimte de auto uit en weer in geklommen.:p
Helaas heb ik bij het bij het weer naar buiten rijden gepresteerd om een kras op de linker spiegel te maken :cry:

De volgende morgen de hele auto in de Gyeon Cure gezet, zodat de CanCoat nog wat verder kan uitharden. Want ik moest er weer mee op pad. Na een buitje zag het dak er zo uit:
54684191660_930eb3cbd1_b.jpg

Mooie ronde druppels die er gemakkelijk afrollen.

Hier en daar heb ik nog wel een vlekje gezien, hopelijk krijg ik die nog weg. Ik wil hem volgende week nog aftoppen met Wetcoat.

Van 3 t/m 15 augustus zijn we met de e-tron op vakantie geweest naar Oostenrijk.
Dit keer een beetje anders dan anders. Mijn vrouw heeft een nekhernia en zag het oorspronkelijke plan om 3 weken te gaan kamperen met de tent niet zo zitten. Toen ook nog bleek dat onze jongste dochter op 16 augustus kon afzwemmen, hebben we besloten onze vakantie een week in te korten en een hotel te boeken.
Dit betekende ook dat we geen dakkoffer nodig hadden dit jaar.
Mijn vrouw heeft vooral last van haar rechter arm, dus die zit het lekkerste links achterin, dat betekende dus dat ik alles alleen heb gereden en dat de dochters ombeurten rechts voor- of achterin zaten.
Nu is zo'n e-tron natuurlijk een heerlijk apparaat om zo'n rit mee te maken. Waar het kon en mocht stond de cruise control op 150km/h maar we hebben ook nog even de 200 aangetikt (geen van de dames heeft daar iets van gemerkt, want het gaat allemaal heel soepel en comfortabel) en de 1500m stijging meegerekend ben ik niet ontevreden met het verbruik:
54748356769_153e6146d3_b.jpg

Verbruik naar Oostenrijk

Ter leering en vermaak (en omdat er mensen zijn die denken dat je geen grote afstanden kunt rijden met een elektrische auto) even een opsomming van de laadstops:
Duur: (min)Stroom (KwH)Kosten: (€)
2351.9520.77
2662.5626.27
2347.4719.93
2862.7126.33
922.8010.95
109247.39104.25
De 4e stop was bij motorworld München een kleine sfeerimpressie:
54743075152_066030ee1f_b.jpg

De toiletten
54744137218_6649209d0a_b.jpg

een van de vele auto's die daar te bewonderen zijn

Maar we waren op doorreis en de accu was alweer bijna vol, dus door.

Bij ons hotel was ook een laadpunt, de kosten waren €25 per laadbeurt, een prima prijs vond ik.
alleen was het daar nogal smal en de e-trom is best breed, dus zette ik hem steeds dicht langs de muur zodat andere auto's makkelijker konden passeren:
54744139319_e214c5a258_b.jpg

Strak geparkeerd

Op de ochtend van ons vertrek stonden er alleen ook 2 autos nogal dicht op de mijne:
54744139349_d48088f65d_b.jpg

ook strak geparkeerd

Met 10x steken had ik hem er uit en niemand van ons vieren heeft iets gemerkt, maar toch zag later de achterbumper er zo uit: :cry:
54744139099_3fb74abac4_b.jpg

ai!

Na een wasbeurt zag het er al iets minder ernstig uit, maar toch zonde:
54743074817_f2834246c4_b.jpg

krassen

Onderweg naar huis hebben we geladen in de Audi heimat:
54744137058_f534981576_b.jpg

laden in Ingolstadt

Dat laden gaat lekker vlot en in de auto blijft het lekker koel als het buiten heet is
54743917956_a88905338c_b.jpg

laden met 600km/h

We hebben ook nog een tijdje op gereden met de i7 LCI:
54748272596_a19e73e89a_b.jpg

i7 LCI

Op de terugweg hadden we veel file, daardoor lag de gemiddelde snelheid iets lager, maar vooral doordat we nu helling af gingen was het verbruik ook een stuk lager:
54747284962_d7a38cd249_b.jpg

Nu haden we aan 4 laadstops genoeg:
Duur: (min)Stroom (KwH)Kosten: (€)
2353.9721.58
2858.6226.96
2047.0223.03
1946.6213.51
90206.2385.08

Dan moet je toch wel een hele zuinige diesel hebben, wil je dit goedkoper doen op brandstof. en dan is de e-tron nog een best dorstige EV.

Zo'n Tesla laadpunt is trouwens ook een prima chillplek ;)
54743918311_4fbfc6ae2b_b.jpg

Chillen in een laadpunt

Alles bij elkaar een prima vakantie gehad, heel goed weer gehad.

Gisteren is de e-tron bij de dealer geweest voor een terugroepactie (HV93 software update)
Ik was van plan gewoon naar huis te fietsen en had dus afgezien van vervangend vervoer.
Maar maandagavond zag mijn vrouw het toch niet helemaal zitten met de cabrio naar haar werk te gaan, want dan moet ze natuurijk schakelen met haar rechter arm. Dus gevraagd of ze nog iets beschikbaar hadden.
Ik kreeg een 3 cilinder Polo automaat mee:
54748601495_55a86388f5_b.jpg

Niet direct het toonbeeld van verfijning, maar ik hoefde er toch niet veel mee te rijden en mijn vrouw was geholpen.
Heel fijn dat de dealer zo flexibel was!

Ik heb de dealer ook nog even gevraagd wat ze van de motorgeluiden van de e-tron vonden, er heeft 2 man mee gereden en die hoorden niets geks zeiden ze. Ik hoor af en toe wel wat, maar blijkbaar hoort het dus zo, dus ik kijk/luister het nog even aan.

Leuke vakantie! Wel jammer van die krassen en helaas niet alleen bumper, je zijscherm is meer gepakt. Over die zuinige diesel, voor 85 euro kan ik zeker die kilometers rijden, haal nu ook makkelijk 1100km uit 55 tot 60 liter.

Hoe dan ook, het is zeker niet duur en fors goedkoper dan vliegen, met alle voor- en natransport parkeren etc. Fijn dat de Etron na alle gelazer met motoren nu heerlijk doet, waar hij voor besteld was.

Belachelijk strak geparkeerd :oops: wel zonde van die krassen... doet toch altijd even pijn.

Fijn dat de vakantie en de rit verder goed is bevallen!

In deze kleur/uitvoering vind ik het een mooie wagen (y)

Ai jammer van die krassen.
Een eTron is niet zuinig maar met hogere snelheden is dit redelijk netjes. En onder aan de streep vallen de kosten per kilometer zo wel mee.

Ik denk dat je deze krassen voor 90+ procent wegpolijst als je weer thuis bent. Gelukkig het van dat vriendelijke, gladde beton, en niet dat nare grindbeton. Heb zelf ook zoiets gehad met mijn vorige 407. Dat zag er ook na poetsen met quick detailer dramatisch uit, maar na een beetje poetsen zag je er eigenlijk niets meer van.

Het klinkt als een fijne vakantie ondanks de fysieke ongemakken, en gezien de gereden snelheden is het verbruik zelfs netjes. Mooi ook dat de motor eindelijk naar behoren lijkt te functioneren. Houden zo!

Zonde van die krasjes zeg. Misschien toch iets te dicht op de muur geparkeerd.

Denk ook wel dat je het weer netjes krijgt met polijsten.
250x200.jpg

Ik heb de krassen op de achterbumper er aardig uit gekregen. ik heb de krassen eerst opgevuld met de lakstift, dat 2 weken laten uitharden en afgelopen zaterdag heb ik alles eerst waterproof vlak geschuurd met korrel 1000, 2000 en 3000 en daarna 3 staps gepolijst.
54743074817_f2834246c4_b.jpg

voor

54799009722_3c18bd767f_b.jpg

Na

Best tevreden met het resultaat. Als je goed kijkt zie je het nog wel, maar ik ben best tevreden. Ik had een offerte voor het laten spuiten van de hele bumper, maar €1200 ex btw ging me toch wat te ver.

Dan nu weer een verslagje over de cabrio. Ik had hem al aangekondigd en de onderdelen lagen al maanden in de garage, maar nu kwam het qua planning redelijk uit en zou het geen problemen opleveren mocht ik de klus niet in één weekend kunnen klaren en de cabrio een week niet beschikbaar zou zijn.

Hij verloor namelijk koelvloeistof, niet veel, maar zo eens in de paar maanden moest ik hem bijvullen. Er hing ook de specifieke geur van koelvloeistof, maar nergens sporen van lekkage onder de motorkap. De garage had hem al eens afgeperst, maar ook niet direct kunnen aanwijzen waar het lek zat. Omdat ik ook klachten kreeg dat de verwarming het niet meer zo goed deed en er af en toe een vettige walm uit de ventilatorroosters kwam was de kachelradiateur de hoofdverdachte.

Er wordt wel eens gezegd:
Bij Volkswagen beginnen ze met de kachelradiateur en daar bouwen ze dan een auto omheen.
Dat is natuurlijk overdreven, maar een kern van waarheid zit er wel in, nou ja, kijk zelf maar:
Zo gaat het best vlot

Uiteindelijk heeft het me ongeveer 3 uur gekost voordat ik hem in mijn handen had.
Eerst heb ik natuurlijk de accu afgekoppeld en daarna de ruitenwissers en de parafan gedemonteerd. Want achter het ruitenwissermechaniek zitten 2 moeren waar het dashboard mee vast zit aan het schutbord.
Daarna ben ik in het interieur aan de slag gegaan, zoals hierboven te zien. Ze hebben duidelijk niet bezuinigd op schroeven, gelukkig hebben ze zich wel beperkt tot een paar verschillend types. Ook het kachelhuis zit met 3 moeren vast aan het schutbord, maar deze zijn verstopt achter een hitteschild. Gelukkig verraden klepjes waar die zitten.
Nog een hele tijd zitten kl*ten met het stuur. Bij een Golf 3 zit de airbag vast met 2x 6mm inbusboutjes. Dus ik heb een hele tijd met zo'n inbussleutel zitten rommelen in de gaatjes achterin het stuur, maar er leek niets los te komen.
Uiteindelijk het dashboard over het stuur heen getild en later gekeken. Bleek dat bij dit stuur (Golf 4?) dat je 2 veertjes opzij moet drukken door die gaten en dat dan de airbag er uit komt.:rolleyes:
Toen ik de kachelradiateur er uit had was wel duidelijk dat dit de boosdoener was:
54819677530_c77aa24e89_b.jpg

Oud en nieuw

Intussen zag het interieur er zo uit:
54818495832_b17eacb7b7_b.jpg

kaal

Links zie je het zwarte kastje van het alarm. Dit alarm zorgt er voor dat de accu leeg is als de auto 2 weken geparkeerd heeft gestaan. Verder heeft dat alarm gezien de dagwaarde van de auto niet veel nut verwacht ik. Nu ik er toch bij kon heb ik eens gekeken hoe de bedrading van dat alarm zat en besloten het er gelijk uit te halen.
Het is niet te hopen voor de persoon die het heeft ingebouwd dat ik hem ooit tegenkom;) want laat ik zeggen dat ik het niet helemaal eens ben met sommige van zijn keuzes. Zoals de kabel naar de startmotor 2cm achter de zekeringkast onderbreken.:mad:
Maar goed. Na een hoop gepruts met knelverbinders heb ik het dashboard er weer ingezet en alle elektronica weer ingeplugt. Toen de accu weer aangekoppeld en de auto startte en alles werkte nog zoals het hoort.
Het weer opbouwen duurde wel iets langer. Uiteindelijk was ik een heel eind toen het donker begon te worden.
54819677510_e4589d133e_b.jpg

Zo'n open cabriokap is ook een prima plek om gereedschap neer te leggen

Gisteren nog even de radio goed ingebouwd en de bekleding boven de pedalen gemonteerd. Daarna ook de parafan en ruitenwissers weer gemonteerd en een korte proefrit gemaakt.

Ik moet zeggen dat ik hoewel ik het een leuke uitdaging vond, ik er wel een beetje tegenop zag. Niet zo zeer de complexiteit, maar de hoeveelheid werk en de kans op complicaties. Uiteindelijk is het allemaal meegevallen en kan Ik tevreden terugkijken op een weekendje klussen aan de cabrio.

Nou ben ik geen expert op het gebied van kachelradiateurs, maar deze mocht inderdaad wel vervangen worden.
Maar verder rest een aardig klus, maar wel 2 problemen opgelost.

Wow, respect voor deze klus. Ja, kachelradiateur is een van de ergste klussen die er zijn bij nagenoeg alle auto's. Heel zelden dat het minder dan een volle dag werk is voor een professional.
Alarmsystemen van een wat oudere leeftijd zijn altijd beter om uit te bouwen. De techniek is verouderd en de inbouw geeft na wat jaren altijd storingen (slechte verbindingen doordat het niet met dezelfde kwaliteit is aangelegd zoals de fabrikant zelf)

Wow wat een klus. En goed dat je meteen dat irritante kastje hebt verwijderd. Elke iets bijzonderdere VW van die tijd heeft zo'n aftermarket kastje. Mijn VR6 had dat ook, en de cabrio van een kennis ook. Irritante dingen zijn dat.
Bij mijn Golf 2 volstond het om de onderkant van het dash weg te halen, maar dit bij de 3 is echt een grote klus!

Bij mijn i30 hebben ze de redneck methode toegepast: Leidingen doorzagen, radiatortje eruit geschoven aan kant dashboardkastje, leidingen van nieuwe eraf gezaagd, 2 stukjes slang en 4 slangklemmen en klaar. 1.5 u werk.

Ik kreeg nog een vakantie herinnering met de post:

54891755211_53383a3461_b.jpg

Ik weet nog goed wanneer dit 'de straat-veiligheid in gevaar brengend verkeerdelict' plaatsvond:
In tunnels mag je maar 100 maar daar buiten 130, ik liet het gas los bij het benaderen van de tunnel, maar het liep er iets helling af denk ik, in ieder geval reed ik 113 toen ik een flits zag.
De kosten vallen gelukkig mee.

En netjes dat ze de moeite hebben gedaan de brief naar het Nederlands te vertalen, al is de vertaling niet al te best.

Sinds gisteren rijd ik alweer 2 jaar e-tron.
Dat bevalt nog steeds erg goed!
Het afgelopen jaar bijna 30.000km gereden met een gemiddeld verbruik van 23.38kW/100km.
Dat is nog steeds fors, maar toch ook wel flink minder dan het eerste jaar waar ik op 25.02kW/100km uit kwam.

Soms hoor ik nog steeds geluid uit de achterste motor (nummer 5 intussen) maar het is ook omdat ik er let, mijn vrouw hoort het niet. Toen hij in september bij de dealer was voor een softwareupdate heb ik er specifiek naar gevraagd, er heeft 2 man mee gereden en die hoorden ook niets ongewoons. Bovendien heb ik nog garantie op die motor, dus ik kijk (hoor) het even aan. De auto rijdt er niet minder om.

Sinds vorige week staat hij op 4 nieuwe Michelin pilot alpin 5 suv xl banden die ik roadforce heb laten balanceren. Ik heb het gevoel dat er een kleine trilling in de zomerset zit, Dus ik wilde zeker weten dat de balancering van de winterset goed is.

Volgende week komt er nog een kleine upgrade in de e-tron, had ik veel eerder moeten doen, was ook geplant, maar het benodigde originele Audi onderdeel was in backorder.
Wordt vervolgt

2 jaar alweer, blijft een mooie auto! In een prachtige kleurencombi Maar met dit topic zou ik wel huiverig worden met het kopen van een E-tron in deze generatie . ben benieuwd naar de upgrade

Onwijs gave bak in de perfecte kleurstelling. Maar vanwege de issues, het gewicht en het verbruik zou ik 'm niet zelf 'durven' rijden. Des te gaver te lezen hoeveel plezier jij er mee hebt!

Kennen jullie die mop van die aanpassing aan die e-tron, die ging niet door...

Het begint aardig op een soap te lijken, ik ben al sinds september bezig om dit voor elkaar te krijgen.
Eerst een onderdeel in backorder, nu een sterfgeval in de familie van degene die het moet inbouwen.
Kan niemand wat aan doen natuurlijk en dat laatste is ook vooral vervelend voor de betrokkenen, maar opschieten doet het niet.
De inbouw is wederom uitgesteld.
Dan zijn jullie weer op de hoogte.
Wordt vervolgd...

Vanmorgen ben ik bij Bas geweest in Berlicum.
Bas is handig met knutselen aan Audi's, zo heeft hij ook het halve interieur van de A8 van Ketelapper gedemonteerd.
Bij mij heeft hij eerst de stuur airbag gedemonteerd:
54995928564_a792e7b8f1_b.jpg

Airbag er uit

Vervolgens het hele stuur:
54995928519_0ba96643ca_b.jpg

Stuur er ook uit

Toen ook de bekleding van de stuurkolom en de onderkant van het Dashboard
54995667976_c66778097b_b.jpg

Nog meer los

Dit alles om de stuurkolomschakelaar (waar alle stengels aan zitten) te vervangen, bij de mijne ontbrak daar namelijk 1 connector die ik nu wel heb. Hij heeft er ook voor gezorgd dat die connector ergens wordt gevoed en daarvoor een zekering verzwaard. Daarna heeft hij alles weer netjes terug geplaatst en dat binnen een uurtje! Toen kwam de laptop er aan te pas en werd er een en ander gecodeerd en toen verscheen onderstaand symbool rechts van het midden in het onderste scherm:
54995928514_927b1946bc_b.jpg

zoek de verschillen

De meesten zullen het misschien nog niet door hebben, maar dat knopje voor de stuurverwarming was er tot vanmorgen nog niet.
Mijn stuur was wel voorzien van verwarmingselementen, maar de functie was niet beschikbaar.
Had ik natuurlijk veel eerder moeten doen, had ik ook eerder gedaan als ik eerder wist dat het kon.

Verder heeft hij een DSP-optimalisatie uitgevoerd zodat de B&O soundsystem nog net wat lekkerder klinkt en Manoeuvring lights geactiveerd, nu gaan de lampen in de handgrepen branden bij manoeuvreren zodat je in het donker net even wat meer licht rondom de auto hebt.

Zo wordt het na 2 jaar bezit een nog net iets fijnere auto dan het al was!

Terug
Bovenaan