Audi A6: 1999 Golf IV Cabrio & 2019 E-tron - 2x blauw van buiten, 2x beige van binnen - Nog meer klusjes aan de cabrio

Barri zit in de buurt, het is niet die E-tron die ik een paar maanden geleden bekeek, die overigens nog steeds te koop staat.
Die kleur sprak me wel aan, maar het was een kale 50, dus niet heel bijzonder, maar ik zag wel het potentieel van het model. Na wat rondzoeken wist ik wat ik wel wilde:
  • Een 55
  • Blauwe lak: bij voorkeur Galaxy blue, of eventueel Midnight blue.
  • Sport of Contourstoelen
  • Beige of eventueel bruine bekleding.
  • Echte spiegels
  • Het liefste geen onderkant in contrastkleur
En ik moest hem natuurlijk kunnen betalen ;)
En zo hield ik het aanbod een beetje in de gaten, En toen kwam deze voorbij: een origineel nederlands E-tron, met alle hierboven genoemde voorkeuren en ook: panoramadak, headup display, stoelverwarmijng achterin, trekhaak, B&O sound system, accoustisch glas en nog andere leuke gadgets. Dus toen mijn vrouw het ook zag zitten en ik een goede deal kon maken, was het snel beklonken.
Maar goed plaatjes zeggen vaak veel meer:
53377250753_5953498a77_c.jpg

De buitenkant

53376147912_178c1be4a2_c.jpg

De binnenkant

Dus ja, elke keer als ik in die auto zit heb ik een grijns van oor tot oor.
Superstil, heel comfortabel en snel!

Gefeliciteerd! Mooie kleur en goede samenstelling...

Wel grappig: toen ik de foto zag, moest ik gelijk denken aan de advertentie van onze huidige auto (onderstaand een foto)
Ik denk dat het hetzelfde bedrijf is, zoja: doe Peter de groeten ;)

Foto van V40

Laatst bewerkt:
Gefeliciteerd! Wat knapt zo'n Audi altijd op als er geen zwart-zwart interieur in zit!
Mooie configuratie en ik denk een erg geschikte auto!

Gefeliciteerd met de nieuwe aanwinst! Chique kleurstelling doet het model erg goed (y)
Staat hij al voor de deur of nog een paar nachtjes slapen?

Wat een mooie Audi zeg! Mooie kleur en interieur! Veel plezier en fijne kilometers ermee!

Dank voor de felicitaties!

@Sanoma, Ja inderdaad gekocht bij Peter, fijn bedrijf!

Ik heb hem zaterdag opgehaald, intussen al zo'n 500km gereden denk ik. Laden doe ik nu nog met de Audi compact charger. Gewoon aan het stopcontact, of aan het 400V stopcontact dat ik heb in de garage, maar dan moet de garagedeur open blijven, want met de Audi in de garage kan ik niet meer uitstappen. Want wat is hij groot, de Volvo V60 van de buren (toch geen kleine auto) lijkt gewoon een kleine auto naast de E tron.
Intussen de meeste spulletjes al binnen voor een eigen laadpunt, Dan heb ik gewoon een vaste kabel op de oprit, nog makkelijker.

We hebben nu dus 2 blauwe auto's met een beige interier.

En het rijdt heerlijk, Audi oude tijden herleven, het gevoel dat ik ook in de A4 had en minder in de Touran, het rijdt gewoon zo comfortabel om onder alle omstandigheden vermogen over te hebben.
De luchtvering weet het gewicht ook redelijk te maskeren, hoewel hij op korte drempels wel wat stoterig is.
Wel mis ik, ondanks de interieur voorverwarming, het verwarmde stuurwiel en mijn vrouw de masagestoelen van de Touran een beetje. Maar deze contour stoelen zitten heerlijk, en die masage zal ik dan wel geven. ;)

Zaterdag ook gelijk even de myAudi app laten koppelen bij de dealer in Geldermalsen, geholpen door @smarter in hoogst eigen persoon.

Gelukkig staan er ook wel wat openbare laders bij jou in het dorp. Die bij de snackbar is bijvoorbeeld echt nooit in gebruik.
Vanmiddag kan je bij zo'n openbare lader in jouw dorp ook een gifgroene Citigo spotten ;)

Maar je hebt dus al 3-fasen in huis? Dan is het makkelijk om snel een vast laadpunt met vaste kabel te installeren.

Gefeliciteerd! Mooie auto!

Maarre... Hoe ga je die vakantie nu doen? Ik zag op de vorige pagina een plaatje van een stampvolle Touran?

Mooie auto en mooie combinatie interieur/exterieur! Het valt mij altijd op wat een verschil 'echte spiegels' maken op zo'n e-tron. Het maakt de auto toch een stuk 'normaler', maar toch zou het ook mijn voorkeur hebben. En leuk dat de Golf er nog is natuurlijk! (y)

@Sanoma, Ja inderdaad gekocht bij Peter, fijn bedrijf!
Haha, wat toevallig! Ik kijk nu nog wel eens op z'n site: heeft altijd mooie exemplaren staan.
Voor mij helaas 2,5 uur rijden dus dat weerhoudt me er (gelukkig) van om nog eens te gaan kijken.

Veel plezier met de Audi!

Fijn om een niet-kleurloze samenstelling te zien, zo wordt zo'n auto een stuk aangenamer. Je avatar wordt wel lastiger met twee verschillende logo's. :p

Ah, mooie keuze! Veel plezier ermee. Ik heb zelf ook even gekeken naar Etrons, nav je aanschaf, valt me echt reuze mee wat ze kosten. Tussen 30 en 35k heb je er een nette staan, daar heb je dan ook echt een grote auto voor. Waarom dalen ze zo hard in waarde? Nieuw waren die dingen allemaal serieus veel geld, toch?

Gewoon een hele mooie auto, die e-tron! Met de 'voorsprong door techniek' valt het helaas wat mee, maar onder de streep lijkt het een vreselijk fijne auto als-ie bij je gebruik past. Net als uwbuurman sta ik versteld van de prijzen, zo'n jonge luxewagen is voor dat geld haast ongekend. Daardoor begrijp ik nog beter dat je hiervoor kiest.

Waarom ze zo veel afschrijven weet ik ook niet, het was natuurlijk een van de eersten in dit segment, dus qua technologie is hij al wel voorbijgestreefd. Met 150kW snelladen doet hij dan misschien niet meer mee in de voorhoede, het lijkt mij in de praktijk goed bruikbaar. Dat er nu een verbeterde Q8 e-tron is, zal ook schelen in de waarde. En omdat het in 2019 een populaire leaseauto was in het hogere segent (0 bijtelling) zal er voor zorgen dat er nu relatief veel aanbod is en niet iedereen zit op zo'n auto te wachten.

Ik zal de Touran zeker missen als we gaan inpakken voor de vakantie, maar je zou het op het eerste gezicht niet zeggen, maar de e-tron heeft onder de rolhoes meer bagageruimte dan de Touran. daarboven wint de Touran het, omdat die achterruit veel rechter staat en de hele bagageruimte daar veel hoger is. Dus het zal wel passen en meten worden, en wat kritischer zijn op wat er mee moet, maar ik denk dat het wel zal lukken.
Tijdens de proefrit heb ik ook de Segway even achterin gezet om te kijken hoe dat paste en dat gaf ook wel een goed beeld van de beschikbare ruimte.

Hele mooie aankoop. Ik had hem eigenlijk al afgeschreven als opvolger voor mijn huidige auto maar zie inderdaad dat de prijzen het laatste half jaar verder gezakt zijn. De range is waar veel mensen over vallen. Maar die zal voor mij 360 dagen per jaar voldoende zijn. Met de caravan op vakantie zal een uitdaging worden als ik de reviews mag geloven.

Veel plezier met de nieuwe bolide, maar dan zal wel goedkomen verwacht ik!

Op m'n werk hebben we er best wat rijden (zowel collega's als 'gewoon' als leaseobject) en de tweedehands markt ervoor is nu inderdaad drama. Net als wat je voor alle andere EV's het komende jaar gaat zien.
Zo'n eTron is wat zwaar en onzuinig, maar als de prijzen blijven zakken ga ik 'm straks ook nog overwegen :)

Heb twee keer met een eTron gereden en ik vond het wel een fijn apparaat.
Het laden gaat misschien niet op topsnelheid, maar de laadcurve is wel heel vlak waardoor het laden toch kort duurt.

Ja, lijkt dat de trend te worden, Barri? Ik kijk al tijden naar een bmw i4 of ix3, maar die blijven nog verrekte duur. Zeker in de leukere uitvoeringen. Daarom viel me die Etron zo mee.

Een i4 of ix3 is niet zo massaal ingezet als een eTron, iPace, Model 3, ID.3. Je ziet dat als er door een bepaalde stimulering (veelal fiscaal) er opvallend veel exemplaren van een model worden ingezet, dat dat zijn terugslag heeft op de restwaarde omdat de vraag bij nieuw niet 'natuurlijk' was, en dan de balans in vraag/aanbod tweedehands er daardoor ook niet is.

Damn. Had m al een paar keer voorbij zien komen op m'n mobiel, maar zie de plaatjes nu op mijn desktop. :cool:
Mooie kleuren-combi en mooie uitrusting.

Zijn de logo's er al af, zodat je als Q8 door kan? :p

Afgelopen weekend was het tijd voor project laadpaalpunt.
Helaas heb ik nog niet alle onderdelen binnen, maar de rest is een kwestie van doorverbinden in de meterkast.

Toen ik zo'n 3 jaar geleden zonnepanelen wilde installeren moest de groepenkast worden geupdate.
Onze 30 jaar oude groepenkast had nog geen hoofdschakelaar en die moet er wel in voor zonnepanelen.
Met in mijn achterhoofd dat er misschien ooit een elektrische auto zou komen, maar ook met elektrisch verwarmen en misschien wel een warmtepomp heb ik er toen voor gekozen de hele groepenkast te vernieuwen en gelijk in te richten voor 3-fase.
De verkoper van de zonnepanelen zei dat ik gewoon een 1-fase omvormer kon gebruiken, omdat je ook dan kunt salderen, dat heb ik niet gevolgd en heb aangedrongen op een iets duurdere 3-fase omvormer, zodat ik voor alle fase's mijn eigen stroom kan opwekken.
Deze beslissing werpt nu zijn vruchten af:
Ik heb al een 3-fase installatie en kan dus nu al 11kW laden via de krachtstroom aansluiting in de garage.
Zodra mijn laadpunt af is, kan ik loadballancen en het is mijn doel de Audi zo veel mogelijk te laden met stroom die ik anders het net in zou voeren. Dat betekend dat ik de Audi voor 11 cent per kilowat kan laden en bovendien ontlast ik het stroomnet een beetje, hoewel we daar op dit moment nog geen problemen mee hebben.
Helaas heb ik niet alles helemaal kunnen voorzien, ik had al wel 3 krachtgroepen voorzien voor de laadpaal, garage en een kookgroep, maar toen ik later een inductieplaat monteerde bleek die op 2-fases te moeten en de laadpaal moet op een type B aardlekschakelaar.
53390451840_3e7d69ba26.jpg
53390323839_da6c00bd2e.jpg

Links groepenkast zoals hij was, rechts groepenkast nu, nog zonder magneetschakelaar

Helaast past de nieuwe type B aardlekschakelaar niet op de kam-rail die de 3 krachtstroom-aardlekautomaten onderling verbond, dus heb ik de rechter die niet meer relevant was ook maar weg gehaald.
Zoals je kunt zien heb ik linksonder een extra laag toegevoegd aan de groepenkast daarin zie je links de 16A installatieautomaat en rechts de Smart EVSE. Daartussen komt nog de magneetschakelaar.
De EVSE communiceert met de Auto en schakelt middels die magneetschakelaar de spanning van de stekker zodra de stekker uit de auto wordt getrokken. Verder kan die EVSE de auto vertellen hoeveel vermogen die op dat moment mag gebruiken gebasserd op informatie die de EVSE van de loadbalancer krijgt en de instellingen die ik kies.
Dit alles heb ik overigens niet zelf bedacht, het meeste heb ik uit het topic van @AsconaGT (link)

Maar goed, dit was het makkelijke gedeelte, dat gewoon in een warm huis kon gebeuren, er moet uiteindelijk een kabel vanuit die meterkast naar buiten. Ik heb met een grondboor in de oprit een gat geboord tot onder de fundering, en ben daar vanuit de kruipruimte naartoe gegraven. Zo kon ik me een hoop graafwerk en boren door de fundatie besparen. Het ging nog redelijk vlot ook. Ik heb gekozen voor een 20m kabel met open einde, er is dus geen enkele verbinding buiten. De kabel gaat door een buis de grond in en komt in de meterkast weer naar boven.
En de kabel hangt onder de carpoort, en blijft dus meestal droog.
53390200998_fa828ac9f9_c.jpg

Hier hangt hij nog niet zo netjes, de kabel heeft iets te lang opgerold gezeten

Die 20m was ruim voldoende dacht ik, nou dat was krap aan, maar ik kan de voorkant van de oprit bereiken.
Zo maakt het dus niet uit wat er op de oprit staat en in welke volgorde, ik kan altijd laden.
53390200913_20005f83f6_c.jpg%22

lang genoeg

Omdat er boorstof op de auto was gekomen en het daarna was gaan regenen, de auto ook meteen maar even gewassen:
53390451775_fb7b7e6b8d_c.jpg

Na het inschuimen zie je er al niets meer van

Schoon komt deze kleur toch het mooiste uit.
53390200928_855ebabb84_c.jpg

Gewassen en gedroogd

Zodra de magneetschakelaar binnen is en gemonteerd, kan ik de boel gaan testen

Laatst bewerkt:
Goed bezig. Het is een vrij grote Duitse SUV maar niet lomp en dat vind ik knap. Vond het van alle Audi's ook de mooiste SUV.

laadpaal heb ik precies ook aangelegd in mijn bestaande meterkast, inderdaad met type B aardlekschakelaar en EVSE module en load balancing. Werkt als een tierelier. Ik heb er ook nog de homewizzard KWh meter tussen gezet zodat ik de kosten voor laden via de telefoon kan uitlezen. Geregeld dat familie even laad en met alle respect, maar als er even 60 Kwh geladen word ga ik dat niet telkens voor betalen, dat kan dus nu eenvoudig uitgelezen worden

51381691826_6f8d815f85_c.jpg

EDIT; ik zie dat je het uit mijn topic hebt, fijn dat je zo de kennis kunt delen (y) het is niet voor iedereen weggelegd maar met een beetje geduld en beetje kennis en zorgvuldigheid qua aansluiten kan het niet missen. Ik heb ook veel info van het internet gehaald dus de credits zijn zeker niet voor mij alleen

Laatst bewerkt:
De magneetschakelaar is eindelijk binnen!
Ik heb de boel aangesloten en hij staat nu te laden via de Smart EVSE en de vaste kabel!
53397588188_b819b38ca5_c.jpg

Uiteraard ook een blauwe kabel :)

De groepenkast is ook weer netjes dicht:
53397834135_ff1e13857f_c.jpg

alles op zijn plek

De zon scheen een beetje, dus hij is voor een heel klein deel geladen op zonne energie:
53397401881_45663d30d8_c.jpg

Afgerond 15A per fase uit het net en 16A de Auto in

Of via de browser en de myAudi app:
53396482957_cdfbd71aeb_w.jpg
53397731009_585bc65a04_w.jpg

links: Smart EVSE via browser, rechts laad overzicht in de myAudi app

Op dit moment kan nog iedereen zijn auto opladen als de kabel daar gewoon hangt, ik denk dat ik nog een schakelaar toevoeg tussen de EVSE en de magneetschakelaar, zodat ik de lader uit kan zetten.

Mooi geregeld inderdaad. Wel handig, zo zonder walbox o.i.d. buiten. Onze wallbox heeft een klein jaartje uitgestaan, want geen elektrische auto meer. Nu een PHEV, dus wallbox maar es aangezet. Dat had ik beter niet kunnen doen, die stond vol water kennelijk, dat kostte me een hoofdzekering. Dat probleem heb jij niet in ieder geval ;-)

k zal de Touran zeker missen als we gaan inpakken voor de vakantie, maar je zou het op het eerste gezicht niet zeggen, maar de e-tron heeft onder de rolhoes meer bagageruimte dan de Touran. daarboven wint de Touran het, omdat die achterruit veel rechter staat en de hele bagageruimte daar veel hoger is. Dus het zal wel passen en meten worden, en wat kritischer zijn op wat er mee moet, maar ik denk dat het wel zal lukken.

Dat zou je inderdaad niet zeggen! Dan zal et wel goedkomen met de vakantie. Alleen wat vaker pauze onderweg vermoed ik. :)

Ha ha, dat is wel heel grappig! ;)

Maar wat een mooie E-Tron. Die kleur is echt heel fraai en het lichte interieur staat bijzonder chique.

Nu weer eens aandacht voor die ander blauwe.

Ik had al eens gemeld hier dat de brandstofmeter niet meer uitsloeg, en zaterdag ben ik daar eens ingedoken.
Dat duiken mag je best letterlijk nemen, want die tank is niet erg toegankelijk, vanuit de achterklep is het krap, maar van binnenuit eigenlijk is het ook niet handig, ik heb dus veel tijd doorgebracht met mijn bovenlijf in de bagageruimte.
53401753381_ff0bcebc41_c.jpg

Onder de vloer van de bagageruimte

De brandstofpomp en vlotter zitten onder die zwarte plaat rechts bovenin de foto. Precies onder de bak waar de kap in wordt gevouwen en waar de bagageruimte dus het laagts is.:(
De plaat was met 3 schroeven makkelijk los, maar daar onder was in de afgelopen 24 jaar niemand geweest gok ik:
53402073044_9454c1856a_c.jpg

Stoffig

Eerst het ergste vuil maar even weggehaald met stofzuiger en poetsdoek. Daarna de stekker en brandstofleidingen losgemaakt en afgedopt. Toen geprobeerd die zwarte ring los te draaien, dat vergde enige overtuiging, maar uiteindelijk kwam er beweging in. Na wat priegelen had ik de brandstofpomp en vlotter uit de tank.
53402072989_ac3f5f162e_c.jpg

Het vlottermechanisme

Nadat ik het systeem even had bekeken en ik vooral geen enkele waarstand meette tussen de draden had ik de oorzaak al snel gevonden:
53402182390_dc2615d4e7_c.jpg

Wie ziet het?

Het veertje dat de zwarte draad bovenin verbindt met het bewegende deel en zo een gesloten cirquit maakt is afgebroken. Je ziet een stukje bij de meetpen en daaronder het gedeelte wat daar aan heeft gezeten.

Ik heb nog even gezocht, maar zo'n veertje had ik niet in huis, daarom heb ik maar een bypass gemaakt:
53401940618_2552c50172_c.jpg

Oranje draad als bypass

Nadat ik alles weer had gemonteerd zag het er zo uit:
53402072879_dc65e862b7_c.jpg

Weer redelijk schoon

Dus toen ik vol goede moed het contact aanzette was ik wel enigzins teleurgesteld:
53402182275_845d082c50_c.jpg

Leeg?

De meter sloeg wel uit, maar niet ver. Ik heb nog even stiekum een rondje gereden in de wijk, maar dat had geen effect.
Het kan zijn dat de weerstand van mijn bypass iets kleiner is dan die van het veertje, maar dan zou ik eerder verwachten dat hij een te hoge waarde aangeeft.

Gisteren heeft mijn vrouw een wat langere rit gereden en intussen geeft hij half-vol aan, dus we wachten het even af, maar het lijkt er dus toch op dat de reparatie redelijk is geslaagd.

Er zit nogal een vertraging op die meter dus dat kan kloppen. Die vertraging is anders wanneer hij heeft gemerkt dat er getankt is daarom gaat het dan wat sneller.

Wel een puntje; die reparatie van jou zal best ok zijn, maar de isolatie van dat draadje is waarschijnlijk niet benzine-proof. Ik weet niet of dit niet bij volle tank en rijden niet constant met benzine wordt overspoeld maar anders is die isolatie zo verdwenen.
De bedrading die VW erin heeft gezet heeft speciaal kunststof dat wel tegen benzine kan.

@Engineer2 Goed punt, heb ik niet bij stil gestaan, voor de werking maakt het niet uit dat de isolatie er af gaat, nu maar hopen dat het geen problemen geeft in het brandstofsysteem.

gewoon rustig rijden en half vol tanken ;) zo'n vaart zal het niet lopen maar op langere termijn zou ik het binnenkort wel even herzien inderdaad

Net zoals in de Touran wilde ik voor de e-tron weer een IRO dashcam in de spiegelvoet.
Die kon ik alleen via de bekende Chinese website bestellen, dus die was even onderweg en ook het inklaren koste wat tijd, maar eind vorige week stond de pakketbezorger met een klein pakketje voor de deur.
Vandaag had ik even tijd om hem in te bouwen dus bij deze een verslagje:

De oude situatie:
53426327836_f31996e7ef_c.jpg

Originele spiegelvoet

Eerst moest natuurlijk de spiegelvoet en de bekleding onder de regensensor en camera voor de hulpsystemen worden verwijderd.
53426484053_e4e5755c2c_c.jpg

Bekleding rond spiegel verwijderd

Vervolgens kon ik de dashcam om de alluminium spiegelvoet schuiven tot hij vastklikte.
De dashcam wordt gevoed door de ODBII stekker, die zit onderin het dashboard bij de pedalen, de kabel heb ik van onderen ingevoerd en daarvoor moest de A-stijl er even uit. Daarvoor moet het 'airbag' logotje worden losgeklikt, daaronder zit een Torx-20 schroef en als die los is kun je de stijl lostrekken

53426738948_fb2067109f_c.jpg

Hierachter zit de Torx schroef

De draad heb ik netjes met tie-wraps vastgemaakt aan de al aanwezige draden en via de hemelbekleding naar de spiegelvoet geleid waar hij met een stekker aan de dashcam is verbonden.

53426583186_3404eb1b10_c.jpg

Draad langs A-stijl

Hierna kon ik alles weer monteren en nu zie je er bijna niets meer van:
53425401872_d041389428_c.jpg

Als bestuurder zie je er niets van

Als je naar voren bukt, zie je de 2 knoppen op de dashcam zitten:
53426649404_59ec09842c_c.jpg

Dashcam met bedieningsknoppen

Van buiten zie je er ook niet veel van, als je goed kijkt zie je de lens wel zitten:
53426483978_2fb3336637_c.jpg

Veel reflectie, maar als je goed kijkt ook de lens van de dashcam

Het was in een uurtje geregeld, en de beelden zijn mede door het polarisatiefilter redelijk goed. Ik denk dezelfde hardware als ik in de Touran had.

Gaaf! Ik zou zoiets ook wel willen in de Golf maar heb geen zin in het aansluiten. Heb sowieso steeds minder zin in het rommelen aan de dagelijkse auto.

Mooie oplossing.
Nadeel is dat je telkens bij een nieuwe auto een nieuwe camera nodig hebt. Maar de prijzen van dashcams zijn een stuk gedaald. En deze mooie Audi verdient wel een mooie, nette oplossing. (y)

Ik gebruik al drie auto’s dezelfde dashcam. Maar ik merk dat ik steeds minder de beelden terugkijk. Vandaar dat ik nog niet geïnvesteerd heb in deze oplossing, maar deze zou zeker mijn voorkeur hebben. Mooi onopvallend en mooi weggewerkt.
Vind de aansluiting op de OBD poort wel apart.

Wat is de reden voor aansluiten via OBD? Is allerhande data daarmee als overlay op het beeld te krijgen?

Er zit ook een kabel bij om hem af te takken van de zekeringkast, maar dat vind ik altijd wat rommelig. Deze ODB stekker heeft maar 3 contacten: + en - voor de voeding en een contract draad voor het schakelen tussen parkeerstand en rijmodus. En omdat ik die ODB stekker toch nergens anders voor gebruik vind ik het wel fijn, het is plug and play zeg maar.

Het wordt weer eens tijd voor een update van mijn kant:

Laadpunt:
Allereerst heb ik nog een kleine update aan mijn laadpunt gedaan: ik heb hem gekoppeld aan mijn domotica systeem. Nu kan ik gewoon met een app op mijn telefoon kiezen tussen 4 standen:
  • Uit (er kan niet worden geladen)
  • Zonnestroom (De auto laadt alleen als tenminste 50% van de stroom zelf opgewekt wordt)
  • Daltarief (als zonnestroom, maar de auto laadt ook verder als het daltarief is)
  • Aan (De auto laadt direct op)
Dit werkt prima, ik heb al veel kunnen laden op zonnestroom, ik heb gedurende de 5 maanden dat de Audi er is nog nooit publiek hoeven laden.

Cabrio:
De reparatie aan de vlotter van de cabrio heeft een tijdje stand gehouden, maar kort geleden bleef de meter toch weer op nul staan. dus maar een nieuwe vlotter besteld. bij het demonteren zag ik dat het draadje dat ik er in had gesoldeerd nog zijn isolatie had, maar dat één van de soldeerverbindingen los was geraakt:
53702697784_55a0a3e094_c.jpg

Draadje weer los

Door de vlotter behuizing lopen ook de leidingen van en naar de brandstofpomp en de voedingskabels voor de brandstofpomp:
53702792305_320d1cf81c_c.jpg

Brandstofpomp in de tank

Dus heb ik de brandstofpomp ook uit de tank gehaald (die past echt precies door het gat) en kon ik in een iets prettigere houding, dan voorovergebogen door de klepopening, onder de bak voor de cabriokap, maar gewoon aan de werkbank, alle leidingen opnieuw aansluiten. Het was nog een heel gedoe om die brandstofpomp weer op zijn plek terug in de tank te krijgen, maar het is uiteindelijk allemaal gelukt.

Ander klusje:
Mijn vader heeft een ID.4 in bestelling staan dus die had ook een laadpunt nodig. Afgelopen zaterdag met een vriend van mij, die elektricien is en zelf ook een ID.4 in bestelling heeft de boel geinstalleerd. omdat hij nog een 1-fase aansluiting heeft gekozen voor een 7,4kW 1-fase wallbox met loadbalancing. de hoofdzekering is 35A en de wallbox trekt maximaal 32A, maar de loadbalancing zorgt er voor dat alles blijft werken als je bijvoorbeeld de waterkoker aanzet. mijn vriend heeft zich over de meterkast ontfermt en ik heb de wallbox in de garage opgehangen en het boor en kruipwerk gedaan om 3x4mm2 van de wallbox naar de groepenkast te krijgen.
vervolgens de Audi er even aangehangen om alles te testen:
53702705834_a4587a0fdd_c.jpg

Zowel links als recht konden we met 32A laden

e-tron:
De e-tron bevalt heel goed. hij wordt thuis opgeladen, De range is tot nu toe altijd voldoende geweest, waardoor ik nog nooit aan een openbare laadpaal heb hoeven laden.

Nu het wat warmer weer is, noteer ik zelfs een verbruik van iets onder de WLTP opgave:
53702732096_2d01bed2c0_c.jpg

verbruik gaat de goede kant op
Hij verbruikt nog steeds meer dan de grotere Tesla Model X, maar daar kan ik wel mee leven.

De afgelopen week heeft hij de U van suv mogen bewijzen:
we hebben de meivakantie gebruikt om de slaapkamers van de meiden van een nieuw verfje te voorzien en daar hoorde ook wat nieuwe meubeltjes bij. Dus naar het bekende Zweedse woonwarenhuis geweest: 2 platte karren en een winkelwagen vol spullen: dat past gewoon:
53702357386_250ba31cb6_c.jpg

volle bak

Er pasten: 1 kledingkast, 2 bureaus, 2 bureaustoelen, 2 boekenkasten en nog wat klein materiaal in.
53702573023_b49f159730_c.jpg

thuis weer uitladen

Verder heeft er vanmorgen voor het eerst iets aan de trekhaak gehangen:
53701462402_551b737a91_c.jpg

colormatch

Ook even gespeeld met de trailerassist, het werkt wel leuk, maar ik doe het eigenlijk net zo makkelijk zelf:
53702357216_1621a9c584_c.jpg

trailer assist uitproberen

Nu is de trailer met boot niet heel zwaar, maar trekken ging meer dan prima, zelfs zo dat mensen die naast mij voor het stoplicht stonden er toch maar voor kozen achter mij in te voegen :cool: en dat terwijl de vermogensmeter onder de 50% stond.

Leuk te lezen dat de auto nog goed bevalt! Collega van me heeft er nu ook eentje in die kleur, maar dan met cognac interieur.
Goed bezig met die laadpunten! Ik ga hier een Elli laadpunt ophangen. Eerst nog gewoon op 10A, maar later ga ik graven en nieuwe kabels leggen zodat ie op een aparte groep kan, en later eventueel ook op drie fasen.

Ook even gespeeld met de trailerassist, het werkt wel leuk, maar ik doe het eigenlijk net zo makkelijk zelf:
Hoe werkt dit systeem? Ik weet dat het systeem van Ford met een draaiknop werkt, maar ik wist niet dat Audi ook iets had.

Je regeld eigenlijk de hoek tussen auto en trailer. De gewenste hoek wordt aangegeven in de blauwe driehoek met een gele lijn en is te verenaderen door over het onderste scherm te vegen. Centreren doe je door 2x op het scherm te tikken. Als je vervolgens rustig achteruit rijdt, stuurt de auto zo dat de trailer onder die hoek (op die lijn zeg maar) komt te staan en blijft. Die blauwe driehoek (range) is blijkbaar afhankelijk van je omgeving, in de loods was deze veel kleiner dan op de parking buiten.

Afgelopen zaterdag met een vriend van mij, die elektricien is en zelf ook een ID.4 in bestelling heeft de boel geinstalleerd. omdat hij nog een 1-fase aansluiting heeft gekozen voor een 7,4kW 1-fase wallbox met loadbalancing.

waarom niet gelijk 3-fase? Ombouw hoeft echt de wereld niet te kosten en je kunt gewoon met 11Kw laden. Ook word de fase niet zo zwaar belast. Ook als je een keer inductie wil koken en wat andere apparatuur of een lading zonnepanelen wil. Vroeg of laat ontkom je er haast niet aan.

Heb laatst ook nog bij iemand een laadpaal aangelegd, als je weet wat je doet en je hebt fatsoenlijke spullen is het wel een leuk klusje

Fijn dat de audi zo goed bevalt, kleuren combi interieur/exterieur is ook top (y)

@AsconaGT
We hebben zeker overwogen om er een 3 fase aansluiting van te maken, maar vooral de fysiek beschikbare ruimte heeft ons doen besluiten dit niet te doen, dit had een flinke verbouwing aan de groepenkast tot gevolg gehad. Bovendien heeft mijn vader met zijn gebruik meer dan genoeg aan die 7,4kW aansluiting.
Mocht het ooit nodig zijn: De wallbox kan zelfs 22kW aan.

Verder gisteren de boot weer te water gelaten:
zo snel is het nog nooit gegaan

Onder het rijden zie je in de binnenspiegel alleen de romp van de boot, maar je kunt natuurlijk ook gewoon een camera gebruiken:
53707267575_72a939915b_o.jpg
Ook handig als je vooruit rijdt

Speciaal voor @Twix maar ook voor iedereen die het interessant vindt heb ik vanmorgen even een filmpje gemaakt met de lege trailer:
Kijk mama, zonder handen!

• Leuk
Waarderingen: Twix
Even stof blazen...

Zondag teruggekomen van 4 weken Noorwegen met de Audi.

Voor de genen die zich zorgen maakten of het allemaal pastte:
53919278992_40717e4c76_b.jpg

Volle bak

53180133481_1783c8a92e_b.jpg

De Touran deed dit makkelijker

Alles weer uitgepakt:
53920529994_1b6c89b922_b.jpg

Dalen Noorwegen

Deze camping had 4 11kW laders bij de ingang. Eenmalig NOK200 betalen (€18) en daarna onbeperkt laden, elektriciteit kost daar in de zomer zo'n €0,03/kWh. De eigenaar vertelde dat er soms leaserijders zijn die dan liever met de laadpas naar een openbare paal gaan dan die €18 neer te leggen.

En dan het rijden? zeker op de heenweg schrok ik toch wel van het verbruik:
53920619175_cd5f2cd69d_b.jpg

Hoog energieverbruik

Dit is wel met een vrij lage buitentemperatuur van 14°C en met een grote dakkoffer en waar het kon 130 rijden in Duitsland. Uiteindelijk kwamen we na 561 km en 2x laden aan bij de boot in Kiel met een nog steed riant verbruik van 29,2kW/100km. Op de terugweg naar huis met temperaturen rond de 25°C kwamen we uit op 27,1kW/100km.

In Noorwegen zelf ligt de snelheid over het algemeen een stuk lager en over de totale 4692km die we deze vakantie hebben afgelegd hebben we een gemiddeld gebruik van 25,3kW/100km wat 13% boven de WLTP ligt en mij dus uiteindelijk best mee valt.

53921029559_78916d6cb1_b.jpg

Grofweg onze route

Noorwegen is natuurlijk het EV-land en dat merk je ook wel aan de laad-infrastructuur. Bijna overal zijn wel snelladers te vinden. Ook e-trons kom je erg vaak tegen en dan kan het gebeuren dat je niet de enige e-tron bij de snellader bent:
53920163931_d2fac37690_b.jpg

Je komt ze vaak tegen

Alleen bij het touristische Geiranger is maar één 50kW snellader, wel veel 11 en 22kW laders. We kwamen er aan met 100km range en klommen meteen van net boven zeeniveau naar een uitkijkpunt 1500m hoog, toen was er niet veel range meer over:
53920163981_b22fd36f18_b.jpg

Niet veel meer over

Maar als je dan weer terug rijdt naar beneden heb je weer een hoop range meer:
53920163976_dc5fbc0979_b.jpg

We kunnen weer even vooruit

Maar het kan nog spannender. in Geiranger stonden 2 auto's te wachten voor de snellader, dus maar even aan een 22kW paal gehangen. Ook die nacht hadden we geen laadmogelijkheid, dus de volgende dag kwamen we bij een andere 50kW paal, waar ook 2 auto's stonden te wachten, met 120km range, dus besloten eerst een stuwdam in de buurt te bekijken en bij terugkomst nog een poging te wagen, toen met 55km range stonden er 3 te wachten volgens de navigatie was er 40km verderop op onze route ook een 50kW paal. met 2 van de 4 beschikbaar dus daar maar naartoe. Onderweg een flinke regenbui, dus koelde het flink af en ook de nodige hoogteverschillen resulteerde uiteindelijk in een range van 10km en 3%SoC bij aankomst:
53919279022_9ca3d0de59_b.jpg

Range anxiety

Onder de 10% SoC gaat de Audi het beschikbare vermogen terugschroeven tot er uiteindelijk 25% vermogen over was, dan kost het toch best moeite te accelereren op steile hellingen.

Maar over het algemeen ging het laden probleemloos en zeker bij de snelladers met hoge vermogens gaat het zo snel dat tegen de tijd dat de dames het toilet bezocht hebben en je iets wilt gaan eten of drinken de auto al op de 80% zit.

Verder hebben we langs de fjordenkust veel veerboten gebruikt en ook dat gaat tegenwoordig elektrisch in Noorwegen, bij het aanleggen koppelt de pont automatisch aan een laadpunt en vijf minuten later is hij weer klaar om naar de overkant te varen.
53920520019_0989ed3f63_b.jpg

EV op een EV met een EV op de achtergrond

Conclusie:
De e-tron heeft zich bewezen als uiters comfortabel vakantievervoer, hij biedt voldoende ruimte en brengt je stil en comfortabel waar je moet zijn.
Snelladen in Duitsland is wel vrij duur (80ct/kWh), maar op het traject wat wij hebben gereden is er voldoende keuze en Tesla Superchargers zijn een stuk goedkoper.
Noorwegen heeft een prima infrastructuur en snelladen kan daar tussen de 30 en 50ct per kWh.
Ik ben benieuwd wat onze ervaringen zullen zijn als we volgende keer weer een andere bestemming kiezen.

Terug
Bovenaan