Zoals beloofd heb ik eens opgeschreven hoe alles gerelateerd aan het CBR verlopen is de afgelopen 22 jaar.
Het is een flinke lap tekst met weinig beeldmateriaal, dus succes ales je je er doorheen wilt werken
Achtergrond:
Zoals ook in de openingspost staat heb ik
HSP kortgezegd heb ik een soort kortsluiting in mijn zenuwen waardoor mijn beenspieren altijd onder een lichte spanning staan. Ik loop dus een beetje raar, maar heb dit nooit als een belemmering gezien in mijn functioneren, ik ben niet anders gewend. Mijn vader heeft het ook, zijn moeder had het ook en zo kunnen we nog wel even door gaan.
Maart 2000 het begin:
24 maart 2000 werd ik 18 jaar, als verjaardagscadeau kreeg ik 20 rijlessen van mijn ouders.
Ik ben opgegroeid in Bleiswijk en ik wist dat zo’n 2 straten van ons huis een rijschool was, zo’n 10 jaar daarvoor zat ik samen met hun zoon op zwemles en reed ik wel eens met hen mee, dus ik kende ze al min of meer. Dus daar ben ik ook gaan lessen. Het was een kleine rijschool, ze hadden 1 auto, die ook dienst deed als gezinsauto en een paar motoren. Ze reden toen met een Mazda 323F
Het was zelfs deze kleur
Dat rijden ging eigenlijk prima en op een gegeven moment werd het tijd om naar een examen te gaan werken. Voordat je examen kunt doen, moet je dan een eigen verklaring invullen
Eigen verklaring
En daar moest ik bij puntje 7 ja invullen, vervolgens duurde het een tijdje voordat ik post krijgt van het CBR waarin ik werd doorverwezen naar een neuroloog, dus een afspraak gemaakt met een neuroloog, dat duurde ook weer een aantal weken voor ik terecht kon. Zijn bevindingen gingen weer naar het CBR en een paar weken later kreeg ik weer een brief dat ik een rijtest moest doen. Dus daarvoor een afspraak gemaakt bij het CBR en met mijn rijschool natuurlijk. Nu had mijn rijschool zo’n rijtest ook nog niet eerder meegemaakt, dus daar zal wellicht ook een oorzaak liggen, maar goed. Bij het CBR aangekomen werd na wat formaliteiten eerst gemeten hoeveel kracht ik kon uitoefenen op de pedalen, dat bleek voldoende, en vervolgens gingen we rijden. We reden een industrieterreintje op en daar kreeg ik het verzoek een noodstop te maken als de deskundige “ja” riep. Dus zo gezegd zo gedaan, prima stops naar mijn idee, en ook mijn instructeur die tijdens de test achterin zat had er weinig op aan te merken zei hij achteraf. Maar goed teruggekomen bij het CBR zei de deskundige dat het te lang duurde voordat ik stil stond en werd me kortweg gezegd dat ik met handbediening moest gaan rijden. Dat was wel even een tegenvaller, ook mijn instructeur had dit totaal niet verwacht. Ook gezien mijn vader met diezelfde handicap toen al 30 jaar handgeschakeld reed zonder problemen.
Achteraf kan ik me wel voorstellen dat de stops die ik toen heb gemaakt meer gecontroleerde stops waren dan noodstops, ik had iets van 20 rijlessen rijervaring en nog nooit een noodstop hoeven maken en ook mijn rijschool kende deze tests niet en had daardoor niet met me kunnen oefenen hierop.
Toen ik zo'n 10 jaar mijn rijbewijs had heb ik een 'grip en slip training' gedaan bij de ANWB in Lelystad, met mijn eigen Audi, want handbediening, daar heb ik eigenlijk pas geleerd hoe je een noodstop moet maken.
In de periode na die eerste rijtest heb ik op allerlei manieren geprobeerd in beroep te gaan tegen het CBR, maar er is maar een CBR in Nederland, dus een second opinion of zo iets zat er niet in, dus uiteindelijk me maar neergelegd bij de situatie. Uiteindelijk ben ik in Bodegraven uitgekomen bij een bedrijf dat auto aanpassingen doet en ook rijlessen verzorgde en daar ben ik gaan lessen met een aangepaste auto.
Zij reden met een golf 4 (die hadden we thuis toen ook)1.9tdi met 110pk maar dan volledig aanpasbaar qua bediening. Voordat de les begon was de instructeur eerst een tijdje aan het sleutelen om hem om te bouwen naar handgas en handrem, de hele kofferbak lag vol met onderdelen om alles mogelijk te maken: voeten stuur, elektronische gas/rem combinatie, gasgeven met je nek, maar ook eenvoudiger aanpassingen zoals richtingaanwijzer rechts van het stuur of een panoramische binnenspiegel. Ik vond dat als werktuigbouwer natuurlijk machtig interessant! Dit aanpasbedrijf had regelmatig een dag waarop er een deskundige van het CBR aanwezig was, zodat ze in één dag een heleboel van die rijtests konden afhandelen. Na een paar lessen heb ik op zo’n dag opnieuw een rijtest afgelegd, met dezelfde deskundige en met succes.
Uiteindelijk heb ik dus mijn rijbewijs gehaald met de volgende aantekeningen:
- Automatische gangwissel
- Automatische koppeling
- Rembekrachtiging
- Stuurbekrachtiging.
- Handgas
- Handbedrijfsrem
- Opgeklapte/weggenomen voetpedalen
Ik kreeg toen een rijbewijs met een geldigheid van 5 jaar.
Enkele maanden voordat ik mijn rijbewijs had gehaald had ik al mijn eerste auto de Golf gekocht en ook al laten aanpassen bij eerder genoemd bedrijf.
De aanpassing aan de Golf bedroegen Fl 4000 en moest ik zelf betalen, het prijsverschil van de veel duurdere rijlessen in de aangepaste auto zijn gedeeltelijk betaald door de gemeente.
Elke keer als ik mijn rijbewijs ging verlengen was het weer het zelfde verhaal: eerst een eigen verklaring invullen, vervolgens werd ik doorverwezen naar de neuroloog en daarna kon ik een paar weken later mijn rijbewijs verlengen.
2011: 3 weken zonder rijbewijs
Toen ik mijn rijbewijs zo’n 10 jaar had en ik in België werkte had ik de situatie dat ik op de dag dat mijn rijbewijs verliep pas de keuring van de neuroloog had. Die neuroloog stelde toen voor om zijn rapport direct aan mij te geven zodat ik het zelf kon versturen naar het CBR, dat heb ik toen aangetekend verstuurd en 3 weken later kreeg ik de bevestiging dat ik mijn rijbewijs kon verlengen. Ik heb dit toen wel hard gespeeld, samen met mijn werkgever, omdat ik toen ruim op tijd was begonnen met mijn aanvraag. En ben toen 3x op kosten van het UWV met een taxi van of naar huis gebracht. Ik stond in die tijd ingeschreven bij mijn ouders maar huurde een appartement in de buurt van mijn werk, waar ik doordeweeks verbleef. Gedurende de werkweek werd ik door collega’s naar het werk of huis gebracht.
2016: nieuwe rijtest
In 2016 was het weer zover dat ik mijn rijbewijs moest verlengen, ik moest toen naar een keuringsarts, dus zo gezegd, zo gedaan. Die man was verbaasd dat ik met handbediening reed, hij kende mensen met dezelfde afwijking die gewoon handgeschakeld reden, ja ik ook, mijn vader, dus hij vroeg of ik wist wie die rijtest toen afgenomen, dus ik noemde de naam en toen zij die keuringsarts me dat die man nooit rijtesten heeft mogen afnemen! Toen viel ik even bijna van mijn stoel. Deze keuringsarts raadde mij aan om opnieuw een rijtest te doen met voetbediening.
Ik reed in die tijd met mijn Audi, die was voorzien van opklapbare pedalen, een mechanische verbinding tussen handbedrijfsrem en het rempedaal, maar een elektronische gasring achter het stuur. Als je de auto startte was de voetbediening ingeschakeld. Als je een knopje naast de lichtschakelaar indrukte schakelde hij over naar de gasring en reageerde hij niet meer op het gaspedaal. Om terug te gaan naar voetpedaal moest je opnieuw starten.
Ik heb toen dus stiekem de pedalen naar beneden geklapt (dit mag officieel niet) en ben gaan proberen te rijden met mijn voeten, de handbedrijfsrem kon ik altijd gebruiken in geval van nood. In het begin schakelde ik nog vaak bij het starten uit automatisme het handgas in, maar dat had ik snel afgeleerd. Maar jullie zullen begrijpen dat ik na 15 jaar rijden met handbediening de reflex had ontwikkeld om bij elke dreiging met mijn rechterhand de rem vast te grijpen. Dat ging gaandeweg uiteraard ook steeds beter. Intussen had ik ook contact opgenomen met een rijschool om eens met een instructeur in een voetbediende automaat te rijden. Deze instructrice had duidelijk wel ervaring met een rijtest en liet me dat ook een paar keer oefenen en zag geen enkel bezwaar waarom die rijproef niet zou slagen. Ook nu moest ik natuurlijk eerst nog langs een neuroloog (toen nog gewoon in een ziekenhuis) en ook die zag het wel zitten.
Voor de rijtest had ik ook nog een uurtje ‘rijles’, maar aangekomen bij het CBR was er geen deskundige voor de rijtest, na lang rondbellen bleek die aan uur later in zijn agenda te hebben staan. Gelukkig was de rijschool flexibel genoeg om dit te kunnen opvangen en uiteindelijk ging de rijstest voorspoedig. Toen ik weer bij het CBR parkeerde zei de deskundige: “je krijgt
alleen code 15 op je rijbewijs voor automatische koppeling.” Hierdoor zou ik dus ook met een sequentiële bak mogen rijden, ik reed toen al jaren met de multitronic op de manuele stand als dat handig was, in de bergen bijvoorbeeld, zonder te weten dat dat niet mocht.
Een weekje later kreeg ik post van het CBR dat ik een rijbewijs kon laten maken met code 15 en code 100. Code 100? Wat is dat nu weer? Even zoeken leerde mij dat dat betekende: “Alleen privé gebruik” nu heb ik mijn rijbewijs niet zo vaak zakelijk nodig, maar waarom? Dat bleek standaardprocedure bij alle beperkingen op medische gronden.
Wat zoekende op het internet kwam ik in contact met ene Joris die hier ook veel last van had met zijn eigen bedrijf. Via hem ben ik ook in contact gekomen met Meldpunt! van omroep Max en we zijn toen allebei in de uitzending geweest. De uitzending staat nog op npo start, dus mocht je dat willen zien:
hier kun je hem vinden
Die uitzending heeft wel wat in gang gezet, zo wordt er nu direct na de rijtest al gemeld dat het kan dat die code 100 wordt toegevoegd door de keuringsarts op kantoor in Rijswijk die het rapport van de rijtest evalueert.
Ik ben gebeld door een hoge ambtenaar van het CBR, ze hebben mijn dossier opnieuw geopend en zo kon ik die code 101 na het verlopen van de bezwaartermijn alsnog aanvragen.
Code 101 houdt in: maximaal 4 uur zakelijk gebruik. Binnen 4 uur ben je Nederland uit en dan geldt deze regel niet meer.
Ik ben ook nog gebeld door de ombudsman maar daar heb ik verder niets meer van gehoord.
Sinds dien rijd ik dus met voetbediening, ik heb nog ongeveer een jaar met de Audi gereden en in die tijd twee keer met mijn hand de rem gegrepen in een reflex. En kon daarna dus gewoon een auto met automaat kopen zonder dat die eerst moest worden omgebouwd.
En nu vijf jaar later moest ik dus weer mijn rijbewijs verlengen. De eigen verklaring kan nu online, dat is mooi. Er is nu een Medisch Keuringsinstituut Nederland dat voor riante bedragen medische keuringen verleend, die in mijn geval maar een kwartiertje duurde en erg amateuristisch over kwam.
Vervolgens moest ik een rijtest doen (die ken ik inmiddels) daar mocht ik volgens de klantenservice van het CBR niet zelf naartoe rijden, volgens de deskundige die de rijproef afnam wel.
Vervolgens moest ik opnieuw code 101 aanvragen en die kan alleen per post worden verstuurd aan het CBR. Hadden ze niet meteen bij het aanvragen kunnen zeggen dat dit nodig was?
Maar goed , ik mag weer een tijdje rijden, ik ben benieuwd wat me over 5 jaar te wachten staat.