Audi A6: 1999 Golf IV Cabrio & 2019 E-tron - 2x blauw van buiten, 2x beige van binnen - Nog meer klusjes aan de cabrio

Zojuist mijn nieuwe rijbewijs opgehaald.
Hij verloopt op 11 januari 2027, dus alvast een waarschuwing in de agenda gezet voor 1 september 2026.:)
maar de komende 5 jaar kan ik dus weer legaal rondrijden :D:D

Totale prijskaartje: €270 net iets meer dan wat ik per maand reken aan afschrijving, als je het zo ziet valt het wel mee, maar wel een groot contrast met de meeste mensen die elke 10 jaar gewoon kunnen verlengen voor €48.

Ja, zuur is dat. Een rijbewijs is voor jou dus tien keer zo duur als voor mij... (al dacht ik meer kwijt te zijn dan €48).
Mijn vrouw klaagde daar ook al over, die moet ook wat medische keuringen/vragenlijsten door voor verlenging van het rijbewijs.

uwbuurman zei:
En dan maar verbaasd zijn dat hun organisatie niet als "heel goed" te boek staat. Daar heeft die Pechtold nog niks aan kunnen veranderen. Wat een drama, die club. Jij bent mooi overgeleverd aan de goden.

(..).

Nou nou.. ik denk dat het CBR niet veel anders is als andere ZBO's of publieke / private instellingen die vooral digitaal georganiseerd zijn tegenwoordig.
Val je als persoon in het digitale putje.. heb je een relatief snelle doorlooptijd, is mijn ervaring. Val je erbuiten.. ja, dán wordt het mensenwerk... da's vaak lastig..

[size=small]Ik had eind vorig jaar de verlenging voor groot rijbewijs nodig. Eigen verklaring nog in papieren vorm op het gemeentehuis gekocht.. o_O maar na insturen CBR al rap een reactie terug in de bus met de paperassen die weer voor de medische keuring benodigd waren.
Arts zoeken die aangesloten is bij dat digitale zorgportaal, zodat CBR de gegevens direct in hun datasysteem heeft na de keuring.
Ging allemaal vlot.. maar goed, ik had dan ook geen aanvullende keuringen nodig.. ogentest okay en de bloeddruk binnen de marge..

Met het regelen van de pasfoto nog het grootste 'gedoe' gehad eigenlijk.. zie maar eens een digitaal exemplaar te regelen die aan de eisen voldoet. :([/size]

Zoals beloofd heb ik eens opgeschreven hoe alles gerelateerd aan het CBR verlopen is de afgelopen 22 jaar.
Het is een flinke lap tekst met weinig beeldmateriaal, dus succes ales je je er doorheen wilt werken ;)

Achtergrond:
Zoals ook in de openingspost staat heb ik HSP kortgezegd heb ik een soort kortsluiting in mijn zenuwen waardoor mijn beenspieren altijd onder een lichte spanning staan. Ik loop dus een beetje raar, maar heb dit nooit als een belemmering gezien in mijn functioneren, ik ben niet anders gewend. Mijn vader heeft het ook, zijn moeder had het ook en zo kunnen we nog wel even door gaan.

Maart 2000 het begin:
24 maart 2000 werd ik 18 jaar, als verjaardagscadeau kreeg ik 20 rijlessen van mijn ouders.
Ik ben opgegroeid in Bleiswijk en ik wist dat zo’n 2 straten van ons huis een rijschool was, zo’n 10 jaar daarvoor zat ik samen met hun zoon op zwemles en reed ik wel eens met hen mee, dus ik kende ze al min of meer. Dus daar ben ik ook gaan lessen. Het was een kleine rijschool, ze hadden 1 auto, die ook dienst deed als gezinsauto en een paar motoren. Ze reden toen met een Mazda 323F
800px-Mazda_323F_front_20081127.jpg

Het was zelfs deze kleur

Dat rijden ging eigenlijk prima en op een gegeven moment werd het tijd om naar een examen te gaan werken. Voordat je examen kunt doen, moet je dan een eigen verklaring invullen
51833389093_df26fa3266_o.jpg

Eigen verklaring

En daar moest ik bij puntje 7 ja invullen, vervolgens duurde het een tijdje voordat ik post krijgt van het CBR waarin ik werd doorverwezen naar een neuroloog, dus een afspraak gemaakt met een neuroloog, dat duurde ook weer een aantal weken voor ik terecht kon. Zijn bevindingen gingen weer naar het CBR en een paar weken later kreeg ik weer een brief dat ik een rijtest moest doen. Dus daarvoor een afspraak gemaakt bij het CBR en met mijn rijschool natuurlijk. Nu had mijn rijschool zo’n rijtest ook nog niet eerder meegemaakt, dus daar zal wellicht ook een oorzaak liggen, maar goed. Bij het CBR aangekomen werd na wat formaliteiten eerst gemeten hoeveel kracht ik kon uitoefenen op de pedalen, dat bleek voldoende, en vervolgens gingen we rijden. We reden een industrieterreintje op en daar kreeg ik het verzoek een noodstop te maken als de deskundige “ja” riep. Dus zo gezegd zo gedaan, prima stops naar mijn idee, en ook mijn instructeur die tijdens de test achterin zat had er weinig op aan te merken zei hij achteraf. Maar goed teruggekomen bij het CBR zei de deskundige dat het te lang duurde voordat ik stil stond en werd me kortweg gezegd dat ik met handbediening moest gaan rijden. Dat was wel even een tegenvaller, ook mijn instructeur had dit totaal niet verwacht. Ook gezien mijn vader met diezelfde handicap toen al 30 jaar handgeschakeld reed zonder problemen.

Achteraf kan ik me wel voorstellen dat de stops die ik toen heb gemaakt meer gecontroleerde stops waren dan noodstops, ik had iets van 20 rijlessen rijervaring en nog nooit een noodstop hoeven maken en ook mijn rijschool kende deze tests niet en had daardoor niet met me kunnen oefenen hierop.
Toen ik zo'n 10 jaar mijn rijbewijs had heb ik een 'grip en slip training' gedaan bij de ANWB in Lelystad, met mijn eigen Audi, want handbediening, daar heb ik eigenlijk pas geleerd hoe je een noodstop moet maken.

In de periode na die eerste rijtest heb ik op allerlei manieren geprobeerd in beroep te gaan tegen het CBR, maar er is maar een CBR in Nederland, dus een second opinion of zo iets zat er niet in, dus uiteindelijk me maar neergelegd bij de situatie. Uiteindelijk ben ik in Bodegraven uitgekomen bij een bedrijf dat auto aanpassingen doet en ook rijlessen verzorgde en daar ben ik gaan lessen met een aangepaste auto.
Zij reden met een golf 4 (die hadden we thuis toen ook)1.9tdi met 110pk maar dan volledig aanpasbaar qua bediening. Voordat de les begon was de instructeur eerst een tijdje aan het sleutelen om hem om te bouwen naar handgas en handrem, de hele kofferbak lag vol met onderdelen om alles mogelijk te maken: voeten stuur, elektronische gas/rem combinatie, gasgeven met je nek, maar ook eenvoudiger aanpassingen zoals richtingaanwijzer rechts van het stuur of een panoramische binnenspiegel. Ik vond dat als werktuigbouwer natuurlijk machtig interessant! Dit aanpasbedrijf had regelmatig een dag waarop er een deskundige van het CBR aanwezig was, zodat ze in één dag een heleboel van die rijtests konden afhandelen. Na een paar lessen heb ik op zo’n dag opnieuw een rijtest afgelegd, met dezelfde deskundige en met succes.
Uiteindelijk heb ik dus mijn rijbewijs gehaald met de volgende aantekeningen:
- Automatische gangwissel
- Automatische koppeling
- Rembekrachtiging
- Stuurbekrachtiging.
- Handgas
- Handbedrijfsrem
- Opgeklapte/weggenomen voetpedalen

Ik kreeg toen een rijbewijs met een geldigheid van 5 jaar.

Enkele maanden voordat ik mijn rijbewijs had gehaald had ik al mijn eerste auto de Golf gekocht en ook al laten aanpassen bij eerder genoemd bedrijf.
De aanpassing aan de Golf bedroegen Fl 4000 en moest ik zelf betalen, het prijsverschil van de veel duurdere rijlessen in de aangepaste auto zijn gedeeltelijk betaald door de gemeente.

Elke keer als ik mijn rijbewijs ging verlengen was het weer het zelfde verhaal: eerst een eigen verklaring invullen, vervolgens werd ik doorverwezen naar de neuroloog en daarna kon ik een paar weken later mijn rijbewijs verlengen.

2011: 3 weken zonder rijbewijs
Toen ik mijn rijbewijs zo’n 10 jaar had en ik in België werkte had ik de situatie dat ik op de dag dat mijn rijbewijs verliep pas de keuring van de neuroloog had. Die neuroloog stelde toen voor om zijn rapport direct aan mij te geven zodat ik het zelf kon versturen naar het CBR, dat heb ik toen aangetekend verstuurd en 3 weken later kreeg ik de bevestiging dat ik mijn rijbewijs kon verlengen. Ik heb dit toen wel hard gespeeld, samen met mijn werkgever, omdat ik toen ruim op tijd was begonnen met mijn aanvraag. En ben toen 3x op kosten van het UWV met een taxi van of naar huis gebracht. Ik stond in die tijd ingeschreven bij mijn ouders maar huurde een appartement in de buurt van mijn werk, waar ik doordeweeks verbleef. Gedurende de werkweek werd ik door collega’s naar het werk of huis gebracht.

2016: nieuwe rijtest
In 2016 was het weer zover dat ik mijn rijbewijs moest verlengen, ik moest toen naar een keuringsarts, dus zo gezegd, zo gedaan. Die man was verbaasd dat ik met handbediening reed, hij kende mensen met dezelfde afwijking die gewoon handgeschakeld reden, ja ik ook, mijn vader, dus hij vroeg of ik wist wie die rijtest toen afgenomen, dus ik noemde de naam en toen zij die keuringsarts me dat die man nooit rijtesten heeft mogen afnemen! Toen viel ik even bijna van mijn stoel. Deze keuringsarts raadde mij aan om opnieuw een rijtest te doen met voetbediening.

Ik reed in die tijd met mijn Audi, die was voorzien van opklapbare pedalen, een mechanische verbinding tussen handbedrijfsrem en het rempedaal, maar een elektronische gasring achter het stuur. Als je de auto startte was de voetbediening ingeschakeld. Als je een knopje naast de lichtschakelaar indrukte schakelde hij over naar de gasring en reageerde hij niet meer op het gaspedaal. Om terug te gaan naar voetpedaal moest je opnieuw starten.
Ik heb toen dus stiekem de pedalen naar beneden geklapt (dit mag officieel niet) en ben gaan proberen te rijden met mijn voeten, de handbedrijfsrem kon ik altijd gebruiken in geval van nood. In het begin schakelde ik nog vaak bij het starten uit automatisme het handgas in, maar dat had ik snel afgeleerd. Maar jullie zullen begrijpen dat ik na 15 jaar rijden met handbediening de reflex had ontwikkeld om bij elke dreiging met mijn rechterhand de rem vast te grijpen. Dat ging gaandeweg uiteraard ook steeds beter. Intussen had ik ook contact opgenomen met een rijschool om eens met een instructeur in een voetbediende automaat te rijden. Deze instructrice had duidelijk wel ervaring met een rijtest en liet me dat ook een paar keer oefenen en zag geen enkel bezwaar waarom die rijproef niet zou slagen. Ook nu moest ik natuurlijk eerst nog langs een neuroloog (toen nog gewoon in een ziekenhuis) en ook die zag het wel zitten.
Voor de rijtest had ik ook nog een uurtje ‘rijles’, maar aangekomen bij het CBR was er geen deskundige voor de rijtest, na lang rondbellen bleek die aan uur later in zijn agenda te hebben staan. Gelukkig was de rijschool flexibel genoeg om dit te kunnen opvangen en uiteindelijk ging de rijstest voorspoedig. Toen ik weer bij het CBR parkeerde zei de deskundige: “je krijgt alleen code 15 op je rijbewijs voor automatische koppeling.” Hierdoor zou ik dus ook met een sequentiële bak mogen rijden, ik reed toen al jaren met de multitronic op de manuele stand als dat handig was, in de bergen bijvoorbeeld, zonder te weten dat dat niet mocht.

Een weekje later kreeg ik post van het CBR dat ik een rijbewijs kon laten maken met code 15 en code 100. Code 100? Wat is dat nu weer? Even zoeken leerde mij dat dat betekende: “Alleen privé gebruik” nu heb ik mijn rijbewijs niet zo vaak zakelijk nodig, maar waarom? Dat bleek standaardprocedure bij alle beperkingen op medische gronden.
Wat zoekende op het internet kwam ik in contact met ene Joris die hier ook veel last van had met zijn eigen bedrijf. Via hem ben ik ook in contact gekomen met Meldpunt! van omroep Max en we zijn toen allebei in de uitzending geweest. De uitzending staat nog op npo start, dus mocht je dat willen zien: hier kun je hem vinden

Die uitzending heeft wel wat in gang gezet, zo wordt er nu direct na de rijtest al gemeld dat het kan dat die code 100 wordt toegevoegd door de keuringsarts op kantoor in Rijswijk die het rapport van de rijtest evalueert.

Ik ben gebeld door een hoge ambtenaar van het CBR, ze hebben mijn dossier opnieuw geopend en zo kon ik die code 101 na het verlopen van de bezwaartermijn alsnog aanvragen.

Code 101 houdt in: maximaal 4 uur zakelijk gebruik. Binnen 4 uur ben je Nederland uit en dan geldt deze regel niet meer.o_O

Ik ben ook nog gebeld door de ombudsman maar daar heb ik verder niets meer van gehoord.

Sinds dien rijd ik dus met voetbediening, ik heb nog ongeveer een jaar met de Audi gereden en in die tijd twee keer met mijn hand de rem gegrepen in een reflex. En kon daarna dus gewoon een auto met automaat kopen zonder dat die eerst moest worden omgebouwd.

En nu vijf jaar later moest ik dus weer mijn rijbewijs verlengen. De eigen verklaring kan nu online, dat is mooi. Er is nu een Medisch Keuringsinstituut Nederland dat voor riante bedragen medische keuringen verleend, die in mijn geval maar een kwartiertje duurde en erg amateuristisch over kwam.
Vervolgens moest ik een rijtest doen (die ken ik inmiddels) daar mocht ik volgens de klantenservice van het CBR niet zelf naartoe rijden, volgens de deskundige die de rijproef afnam wel.
Vervolgens moest ik opnieuw code 101 aanvragen en die kan alleen per post worden verstuurd aan het CBR. Hadden ze niet meteen bij het aanvragen kunnen zeggen dat dit nodig was?

Maar goed , ik mag weer een tijdje rijden, ik ben benieuwd wat me over 5 jaar te wachten staat.

Mooi te horen dat het gaande de jaren makkelijker is geworden, ik lees vooral veel "Nederland" in het verhaal. Bureaucratie ten top zullen we maar zeggen. Ik loop op andere vlakken tegen vergelijkbare muren aan. Het is soms onvoorstelbaar.

Goed verhaal om te lezen, zo saai is het niet :) Je wordt er niet dommer van.

In elk geval goed dat je vol bent blijven houden, lijkt me dat een "standaard" auto rijden leuker is goedkoper is dan een aangepaste.

Interessant verhaal! Het geeft inderdaad wel aan wat een stroperig en bureaucratisch proces dit is, waar bepaalde individuen dus best wat invloed hebben (zoals dus één keuringsarts).

Een lang verhaal en leuk om te lezen, goed dat je geen aanpassingen meer aan de auto hoeft te doen, dat is een vooruitgang. Het zou mooi zijn als de examinator je meteen het 101 formulier zou kunnen laten invullen.

Het is niet altijd even logische bij dit soort instanties, maar het is je gelukt en je bent een heuze ervaringsdeskundige

Ik vind vooral het arbitraire karakter van zo'n rijtest zo bijzonder.
je zou toch zeggen dat je een soort kastje op het dashboard kunt leggen met een ODBII connectie die op een gegeven moment een licht- en geluidsignaal geeft en dan weergeeft binnen hoe veel miliseconden het rempedaal bediend werd? misschien kan Engineer2 daar wat zinnigs over zeggen?

Vorige week had ik nog een leuk projectje, het heeft niet veel met Auto's te maken, maar misschien wel leuk om te delen.
Onze jongste dochter (4 jaar) gaat sinds begin dit jaar naar de basisschool en dat doet ze meestal, net als haar grote zus, op de fiets.
Nu was dit fietsje af fabriek geleverd met een reflector voor en achter, de voorste was ze al eens verloren en nu was ook de behuizing van de achterreflecor gebroken, maar het reflectortje zelf nog vrijwel intact.
Nu heb ik al een jaartje een 3D-printer dus ik kwam op het idee een nieuwe behuizing te printen.
Terwijl ik die aan het uittekenen was dacht ik dat er op zich wel ruimte was voor 2 AAA batterijen, dus even wat verder geknutseld en nu is de reflector een heus achterlicht.
51846504059_0089f52fcd_c.jpg

de geprinte onderdelen

Een ledje, een weerstandje en een schakelaar verder hebben we licht.
51845206837_7a8115b9b4_c.jpg

Licht in het donker

Ik heb ook een heuse koplamp gemonteerd, dus mevrouw is weer goed zichtbaar onderweg:D

Verder fietst mijn vrouw nu naar haar werk en dat zorgt er dan weer voor dat de cabrio dit jaar nog niet heeft gereden. hij staat wel onder de carpoort, maar er waait soms toch wel wat water over de kap en gisteren zag ik wat schimmel ontstaan op de autostoeltjes achterin.:(
Van het weekend de boel maar eens grondig schoonmaken, maar ook een plan verzinnen om die auto wat beter te conserveren.
Hij past wel in de garage, maar dan kun je er niet meer langs met kliko's en dat is de enige route van de achtertuin naar de straat.
misschien een hoes over het dak? het zou wel handig zijn als mijn vrouw er gewoon mee weg kan als ze dat wil.
Iemand tips?

De carport mag eigenlijk die naam niet dragen, hoewel een smart nog wel zou passen.
We wonen in een 2onder1kap met geschakelde garages zoals je ze veel ziet in Nederland.
De garage staat 3m verder naar achter dan de voordeur en het gedeelte tussen de zijgevels van de huizen en tussen garagdeur en voordeur is overdekt.
Op deze foto kun je het een beetje zien:
51463282115_c945206220_c.jpg

De cabrio staat er zeg maar half onder, de voorruit staat gewoon 'buiten' maar de cabrioletkap zit (grotendeels) onder de overkapping.
Maar als het een beetje waait wordt het hele dak wel nat, ook omdat er zeker een meter zit in hoogte tussen autodak en overkapping.
Het dak is op zich prima waterdicht, maar als het dak nat is, wordt het na verloop van tijd wel vochtig in de auto.

Een 'probleem' is misschien wel dat de voorkant van ons huis Zuid-West gericht is, als het waait, waait het vaak de carport in en als de zon schijnt, blijft de auto in de schaduw.
Misschien toch maar weer gewoon aan de overkant van de straat in een parkeervak zetten, dan regent hij wel nat, maar dan staat hij ook regelmatig in de zon.
En natuurlijk gewoon zorgen dat hij regelmatig een flinke rit maakt. :)

Mooi gedaan, dat fietslampje!

Vwb de cabrio: het is gewoon erg vochtig weer, en als ie dan van binnen niet echt opwarmt dan ontkom je er haast niet aan.

Audi A6 zei:
Ik vind vooral het arbitraire karakter van zo'n rijtest zo bijzonder.
je zou toch zeggen dat je een soort kastje op het dashboard kunt leggen met een ODBII connectie die op een gegeven moment een licht- en geluidsignaal geeft en dan weergeeft binnen hoe veel miliseconden het rempedaal bediend werd? misschien kan Engineer2 daar wat zinnigs over zeggen?
Iemand tips?

Dat viel mij ook op in je verhaal. Zo'n OBDII gebaseerd kastje zou op zich wel kunnen. Er is wel wat twijfel dan over de nauwkeurigheid en de timing van het signaal uit die OBDII connector. Een 200ms verschil heb je bijna altijd wel te pakken. En daarbij staat het rempedaal signaal meestal niet op de OBDII in een gestandaardiseerde manier dus zouden ze dan naar de snelheid moeten kijken.
Denk ik dat ondanks al die maren het nauwkeurig is dan een opinie van een instructeur.. Ja! Maar ik denk ook dat zodra je een apparaat gaat toevoegen dat, anders dan aan een mens, er hier eisen aan gesteld moeten gaan worden qua nauwkeurigheid etc. En dan ga je al snel de mist in.

Ik heb veel dingen gezien die met OBDII data conclusies proberen te trekken maar er is nogal eens op aan te merken. Ik heb het weleens professioneel aangepakt en toen uiteindelijk ook vrij nauwkeurige data gekregen maar dat was dan op 1 auto en daar zat 2 dagen werk in.

Twee goede vochtvreters in de auto kan al flink helpen. En dan netjes ieder weekend leven/vervangen, uiteraard, anders helpt t niks

Hoorde van een kennis die ook vochtissues had met een cabrio, maar dan een aanzienlijk nieuwere. Wilde ie oplossen met zo'n klein kacheltje, maar dat heeft erin geresulteerd dat z'n cabrio afgevikt is...

Zo'n vochtvreter bakje had ik destijds in mijn Golf 2, en natuurlijk vergat ik die: in de eerste bocht kieperde ie om of leeg, in de kofferbak :D :D

Overweeg anders een dakhoes voor de cabrio, eentje die goed strak alleen over het dak zit (vaak met haken in de wielkasten).

Zaterdag ben ik even flink met de Cabrio aan de slag gegaan.
Dat was ook best nodig, want zo zag het er uit:
51854877090_80ab9c3f7a_b.jpg

Schimmel

Eerst maar de stoeltjes er uit en de matten en alle rommel die los in de auto lag.
Toen de boel gestofzuigd, ook de kinderstoeltjes en matten.
Alle vlekken behandeld met de Spotcleaner.
Alle kustofdelen schoongemaakt me Poorboys APC
Stuur schoongemaakt en opnieuw gevoed.

Omdat ik toch met die Spotcleaner bezig was, heb ik die ook eens op het dak geprobeerd:
51854218756_457eb14065_b.jpg

voor

51854296528_893f7fa32a_b.jpg

Na

Dus daarna maar vol goede moed de rest van het dak ook gaan doen, maar dat viel toch tegen, sommige vlekken zijn hardnekkig.
na een uurtje of 4 doorwerken had ik de linker kant aardig schoon, binnenkort nog een keer de rechterkant aanpakken.
51854876960_f53619b548_b.jpg

Zoek de verschillen

De auto heeft ook flink staan ventileren en heeft gisteren nog een hele tijd in de zon gestaan met de ramen op een kier, dus het meeste vocht is er uit.
De hardnekkige vlekken zijn een soort boomhars denk ik, lijkt een soort taai spul te zijn wat helemaal in het textiel is getrokken, iemand nog tips om dat er uit te krijgen?

Ik denk een goede cariokapreiniger en daarna impregneren, want deze kap zuigt vooral water op, ipv het af te stoten. De staat van de kap verklaart wel je vochtprobleem...

Tja, ik heb zo'n setje op aanraden van Carclean, maar dat haalt niet zo veel uit. Die ga ik wel gebruiken om hem weer te impregneren. Maar deze vlekken vereisen zwaarder geschut

Ja, het interieur is ook wel een van de argumenten geweest voor de aankoop destijds.
mijn ouders hebben altijd wel voorkeur gehad voor een beige interieur, de Golf II van 1983 had dat ook, de Golf III een grijs interieur en de IV weer beige, ook de eerste Touran had een beige interieur.
de Golf III cabrio had volgens mij wel een donker interieur en een handbediende kap. Na een aantal jaren kwam deze te koop bij onze vaste dealer, altijd daar onderhouden, en dit was een highline met beige interieur, electrische kapbediening, 90pk ipv 75, dus die koop was snel beklonken.

Soms zit ik wel eens te denken om hem te vervangen voor een nieuwere cabrio met automaat, zodat ik er ook mee kan rijden, maar mijn vrouw heeft al wel als voorwaarde gesteld dat hij dan weer donkerblauw met beige interieur moet worden :p

Voordeel is ook dat dit interieur niet zo warm wordt als hij open in de zon staat :)

Het dak van de cabrio is intussen ook aan de ander kant een stuk schoner, helaas niet alle vlekken er uit kunnen krijgen.
Ook is het dak nu opnieuw geimpregneerd.

Gisteren kreeg de Touran 4 nieuwe Michelin Primacy 4 banden aangemeten. Dit laat ik altijd doen bij een universeel autobedrijf in de buurt van mijn werk in Schiedam. De eigenaar is familie en hij heeft nette prijzen, dus ik betaal niet te veel voor mijn banden, en ik gun hem wat omzet.

Toen ik daar gisterenochtend aankwam stond er een blauwe Hyundai Ioniq5 voor de deur, dat is niet zo vreemd, het bedrijf er naast is Hyundai dealer. Maar toen ik mijn sleutels binnen had afgegeven en hij me zei: "Ik pak even mijn auto, dan breng ik je naar kantoor" reedt die ioniq5 voor. Dus onderweg naar kantoor enthousiast gepraat over zijn nieuwe aanwinst. En toen stelde hij voor dat als hij me die middag weer zou op komen halen, dat ik dan zou rijden, dat aanbod heb ik uiteraard gretig aangenomen.

Dus die middag heb ik een kwartiertje met die Ioniq5 gereden. het was vrij druk, dus heel uitgebreid heb ik niet kunnen rijden, maar het rijdt erg goed, hij voelde veel lichtvoetiger aan dan de ID4 en Enyaq waar ik een paar maanden geleden mee heb mogen proefrijden. Nu was dit ook een Lounge uitvoering met AWD en 300pk. maar dat rijdt toch wel heel goed! ik ben er nog niet helemaal over uit of ik hem nu echt mooi vind, hoewel dat blauw hem erg goed staat. maar het concept spreekt mij wel aan.
Voorlopig heb ik nog veel te veel afgeschreven op mijn diesel, dus die blijft nog even, maar mocht ik de overstap gaan maken naar electrisch, dan is dit zeker een kanshebber!

Goed te horen dat het schoonmaak werk zo veel resultaat geeft. Zo'n cabriodak blijf je meer plezier van hebben als het goed bijgehouden is (inclusief impregneren).

Leuk om je ervaring te lezen met een Ioniq5. Behalve het zeer ruime vermogen van zo'n AWD versie doet ook het wat zachtere onderstel naar mijn mening heel veel voor het meer lichte gevoel dan de wat stevigere VW groep modellen. Een nog wat langere wielbasis helpt daarin ook. Zelf heel erg blij ermee. Onlangs weer de echte test gehad; op een vrijdag avond op Schiphol aankomen en dan in de drukte naar huis rijden. Dan is de 5 echt geweldig.

Zo, even wat stof wegblazen.

Mijn schoonvader wilde nog eens met zijn zoon, mijn zwager, naar familie in Canada en omdat wij met het gezin ook eens die kant op wilden zijn we met z'n allen gegaan,
Omdat de natuur daar het mooiste is in mei, hebben we de meivakantie iets naar voren verlengd en zijn we de zaterdag voor pasen die kant op gevlogen.
Naar Vancouver Island om precies te zijn
Zo'n gezelschap van 6 personen is natuurlijk een mooi excuus om een fullsize SUV te rijden:
52064115550_e02e5bf1d2_b.jpg

Ford Expedition max aka 'The Beast'

Wat is zo'n ding groot, je moet er echt in klimmen, de motorkap is net zo hoog als het dak van een gewone sedan, en voorin zit je heel ver uit elkaar met een enorme middenconsole tussen je in, waar je met gemak een flinke koelbox in zou kunenn zetten. Als je dan in de binnespiegel kijkt, zie je een achterbank, daar achter nog een bank, dan nog een flinke bagageruimte en dan de achterruit.
52062584552_1b225f3aac_b.jpg

het zicht naar achteren

Als je gas geeft, hoor je eerst wat gerommel in het vooronder, dan komt de neus omhoog en dan gaat hij rijden. het rijdt verder prima, het formaat went snel en hij was van alle gemakken voorzien: lane assist, ACC, android auto, carplay, acheruitrijcamera.
Het interieur is een mix van leer, hout en harde kunststoffen:
52062585412_1a8811277e_b.jpg

De binnenkant
De kinderen vonden het vooral mooi dat je zelfs op de derde zitrij de stoelen electrisch kon verstellen:) zelfs het neerklappen van stoelen gaat elektrisch met een paneeltje in de bagageruimte.
We hadden een 3.5l ecoboost met 8 bak en hebben een keurige 1/6 als verbruik neergezeto_O

Wat wel grappig is is de mix aan auto's die je ziet rijden, je zit de bekende Amerikanen, de Ford F150 zie je er echt op elke straathoek, maar ook de grotere pickups zie je veel.
Je ziet ook auto's die je bij ons vaak ziet, zoals de Golf, Yaris, Model 3, maar ook specifieke modellen voor de Amrikaanse markt, zo is de Passat wel anders en zie je ook grotere Hyundai's en kia's. Mercedes en BMW leken er niet erg veel vertegenwoordigt, hoewel ik wel relatief veel E64 Coupe's heb gezien.
Toen ik de Ford fileparkeerde achter een Hyundai Elantra, was ik toch even verward, volgens de camera stond ik bijna tegen de stoeprand, maar toch keek ik vanaf de bestuurdersstoel nog langs de Hyundai, zo breed zijn die Expeditions:p

Na een week hebben we de Ford ingeruild voor 2 nog grotere Fords:
52064114665_7744f4c094_b.jpg

Twee keer een 25' Motorhome op Ford E350 Superduty shassis.

Dit was ook een bijzondere ervaring, de achteras met dubbellucht was behoorlijk stug geveerd, zodat alles rammeld onder het rijden, het stuur kun je 10° naar links en rechts draaien, maar je rijdt gewoon rechtdoor. Bij de minste helling schakeld de automaat terug, terwijl je zou zeggen dat een 5.7l V8 toch wel wat koppel heeft, hij maakt in zon geval ook gewoon 4000 toeren. Maar het heeft wel wat om met een huisje onderweg te zijn. na een 10 dagen ging er wel 200l benzine in de tank en dat is met een literprijs van rond de $2.00 best wel even slikken.:eek:

Al met al een leuke vakantie gehad en bijzondere auto's gereden en gezien.

Leuke ervaringen en kan deze alleen maar onderschrijven. Rijdt zelf een Expedition (vorige model, maar motor en afmetingen zijn hetzelfde).

Wij huren ook "regelmatig" een camper en je omschrijft het prima. Vage besturing, relatief veel schakelen maar oh zo machtig.

Zo, even wat stof wegblazen.

Er was het afgelopen jaar ook niet zo veel te melden, de Touran staat inmiddels iets voorbij de 150.000km en de Golf bijna op 200.000. Het gebruik van beide auto's is sinds corona een stuk minder geworden.

Maar goed, wat ik jullie wilde vertellen: ik heb eindelijk de Golf gepolijst!
30 oktober 2020 schreef ik:
De rest van de auto wil ik ook nog kleien voeden en polijsten, maar dat komt binnenkort nog wel eens.

Dat was ook echt wel nodig, hier een 'voor' foto:
52809534225_be3a8af2dc_b.jpg

voor het polijsten

De afgelopen weken heb ik steeds een ander deel van de auto aangepakt:
- Eerst de (lak van de) auto in het schuim.
- Afspuiten met de hogedrukreiniger.
- Wassen met microvezelspons
- Extra aandacht aan het te behandelen deel (met een kwastje de naden goed schoonmaken)
- De auto opnieuw afgespoten met de hogedrukreininger
- De auto gedroogd met een droogdoek.
- Het te behandelen deel gekleid
- In drie stappen gepolijst
- de lak gevoed met een glaze
- De lak beschermd met een laagje Collinite 476S Doublecoat.

bij het kleien kwam er veel vuiligheid uit de lak, dit is bijvoorbeeld van de linkerhelft van de bovenkant van het (korte) achterklepje:
52809327649_e82d0eb2d1_b.jpg

allemaal uit dat kleine stukje
Het resultaat? nou de lak is merkbaar gladder, maar de auto is zeker niet kras (of schade) vrij. maar hij is inmiddels ook bijna 24 jaar oud en heeft 200.000km ervaring. Vooral het vaak geparkeerd staan op parkeerterreinen bij scholen heeft wel zijn tol geeist van de lak.
Maar ik ben best tevreden met het resultaat:
52809577503_89f2eb9b72_b.jpg

Daar kun je prima je haar in kammen

Afgelopen zaterdag heb ik de zomerset van de Touran eens grondig schoongemaakt. Ze waren wel redelijk schoon, maar er zat hier en daar nog wel wat remstof, vooral in dit soort plekjes:
52809127501_410f009b33_b.jpg

Met een kwastje kreeg ik het er aardig uit

Vervolgens gingen de velgen weer de garage in:unsure:
Want die hebben de afgelopen dagen eerst 3 lagen wheelsealant gekregen, voordat ze gisteren werden gemonteerd.
52809327639_2128d82a4e_b.jpg

Gelukkig kreeg ik hulp bij het monteren van de beschermkapjes

Ook heb ik het weekend gebruikt om de cabrio nog eens 2 laagjes Collinite 476S Doublecoat te geven.
En gisteren middag stond het waganpark er dus zo bij:
52809127426_5bb9777ef2_b.jpg

52809534100_813a53f346_b.jpg

Aan het einde van de middag begon het te regenen, hier nog een fototje van de Touran, die niet heel recent in de collinite is gezet, maar wel na elke wasbeurt een laagje Geyon Wetcoat krijgt:
52809534085_a5bb2cf5ce_b.jpg

Mijn vader heeft wel eens gezegd dat hij het leuk zou vinden een keer met al zijn nageslacht naar Denemmarken te gaan en dan Legoland te bezoeken, toen hij 70 werd zaten we in lockdown, maar afgelopen week was het dan zo ver (hij wordt binnenkort 72) De Touran heeft weer eens mogen doen waar hij goed in is:

Met 5 personen en de bijbehordende bagage, mijn Segway en mijn vader's rolator in de kofferbak naar Denemarken gereden. En dan is zo'n diesel toch wel heel fijn: bij 160 km/h verbruikt hij nog een nette 1:14 en die 800km konden we afleggen zonder tussendoor te hoeven tanken.
mijn zus en haar gezin reden dezelfde kant op met hun Skoda Octavia

De eerste dag even met de auto's het strand op geweest:
52879247847_d49e1fb4d6_b.jpg

Beide auto's op het strand

De dag er na naar Legoland geweest, veel gezien en gedaan, maar laten we het op auto's houden:
52879244832_99d8a24b98_b.jpg

actueel

Ook zijn we een dag naar het Legohouse geweest, waar we onder andere hebben geprobeerd van Lego een zo snel mogelijke auto te maken.

Ook zijn we een dag naar Esbjerg geweest, waar we de gebouwen tegen kwamen die we enkele dagen eerder in Lego tegen kwamen:
52879826286_78f942e5b9_b.jpg

52879250407_d3328405c7_b.jpg

zoek de verschillen

Al met al een leuke week, de auto heeft de benen weer eens mogen strekken en staat nu heel stoffig op de oprit, maar dat los ik binnenkort wel weer op

Lekker man!
Een Segway in de kofferbak, zit die dan nog niet vol? Lijkt me een best groot ding.

Ik zat ook al te denken; zoveel personen, bagage en dat er ook nog bij. Past meer in dan ik dacht. Leuke trip lijkt me wel!

Vanmorgen het Deense stof van de Touran gewassen en er uit gestofzuigd, dus nu is hij weer toonbaar.

Om even terug te komen op de vragen/opmerkingen van Barri en Engineer2:
Ik heb een Segway PT I2:
52894184306_e61eca1914_b.jpg

mijn Segway

Zoals jullie inmiddels wel weten ben ik niet zo goed ter been, dus als ik met mijn gezin een stad ga bezoeken, een boswandeling ga maken, ... of zoals afeglopen week: als onze kinderen meedoen met de avondvierdaagse:
52894366729_60cc9c5b0f_b.jpg

niet allemaal kinderen van mij :p

Maar Als er dus een flinke afstand te voet wordt afgelegd, dan neem ik mijn Segway.
En om niet overal uitleg te hoeven geven heb ik die rolstoel-sticker er op geplakt.
De Segway heeft een topsnelheid van ongeveer 20km/h en een actieradius van 40km, dat betekend dus bijvoorbeeld dat ik moeiteloos die hele vierdaagse op 1 lading kon doen.
Voor mij is rijden op de Segway heel natuurlijk, ik hoef me daar eigenlijk helemaal niet op te concentreren, terwijl ik tijdens het lopen me daar echt op moet concentreren. Het princiepe is eenvoudig: naar voren leunen is versnellen, naar achteren leunen vertragen, naar links hangen: naar links draaien en naar rechts is naar rechts draaien, en de Segway houdt je daarbij in balans, daar kun je op vertrouwen. Verder is een Segway gewoon toegestaan op de openbare weg, de mijne is daarom dus ook gewoon verzekerd, vandaar ook het verzekeringsplaatje achterop.

Maar hoe vervoer ik dat ding dan? nou gewoon achterin de Touran.
De Touran heeft natuurlijk een flinke bagageruimte, maar ook in de Audi A4 ging het prima.
Dit Is de Touran met de achter stoelen in de achterste stand en de vloer in de hoogste stand, de kleinst mogelijke bagageruimte dus:
52894352554_305056551e_b.jpg

De 'kleinste' bagageruimte configuratie

Dit is hoe ik hem eigenlijk altijd gebruik, de stoelen maximaal naar achteren en de vloer hoog. Omdat ik een volwaardig reservewiel onder de vloer heb liggen, kan de vloer niet naar beneden, als je een thuiskomer hebt kan die nog zo'n 10 cm zakken. ik haal voor de segway wel altijd de rolhoes er uit, die kan onder de vloer worden weggestopt, maar ook daarvoor ligt dat reserverwiel in de weg.

Vervolgens haal ik de zogenaamde 'leanstand' (het stuur zeg maar) van de Segway, dit is een kwestie van 1 inbusbout losdraaien., deze leg ik dan tegen de achterbank:
52894577115_cd894e2d44_b.jpg

De leanstand in de auto

De leanstand past zo in de auto, dat het rechter wiel van de segway er naast past en het linker wiel redelijk in de knik van de leanstand uitkomt:
52894639978_3f7cc1c17a_b.jpg

Past makkelijk toch?

Dat is wel even tillen (de segway weegt 50kg) maar met de optionele bagagedragers als handgrepen is dat wel te doen. Ik heb ook opvouwbare alluminium rijkleppen, maar die geven toch vaak krassen op de bumper en voorlopig kan mijn rug dat tillen prima aan.
Zoals jullie zien past dat prima, achter de segway is nog zo'n 45cm ruimte en er naast nog 40cm. er passen dus nog makkelijk een paar sporttassen met kleding bij. en op de segway past ook nog wel wat en er onder ook, (daar lag vorige week bijvoorbeeld een Lego doos)

Ik zal hier eens een update doen, het is alweer een tijdje geleden:

Van het voorjaar viel me op dat de achterkant van de linker dorpel van de cabrio wat roestig was:
52944877825_92b609a963_b.jpg

roest

De rechterkant zag er gelukkig nog normaal uit:
52944489746_98d4048f4b_b.jpg

een beetje vuil mischien

Eerst maar even met een krabber aan de slag:
52944955133_28b37ca64e_b.jpg

dat is niet zo best

Maar er was nog genoeg staal over. dus kaal gemaakt, zink primer er over, menie er over en daarna nog een laagje zwarte Hammerrite:
53180120851_d795d04431_b.jpg

in 4 eenvoudige stappen

Verder hebben we de laatste drie weken van juli een rondje Frankrijk gedaan:
53180287584_e7e5b1550d_c.jpg

rondje peertje Frankrijk

Daarbij was de Touran weer in z'n element, volgeladen en met een volle dakkoffer op het dak toch nog een redelijk nette 1:17 verbruiken bij kruissenelheden rond de 130 waar mogelijk.
53180133481_1783c8a92e_c.jpg

De Segway staat er al in, dat grote groene pakket is de tent, er ontbreken alleen nog 3 weekendtassen

53180634808_81348a7267_c.jpg

Ergens langs de Gironde

Deze moest ook even op de foto:
53180325944_f6ed7383d7_c.jpg

Mooie routes gereden in Frankrijk, zelfs nog een dagje Spanje gedaan, onder andere het Salvador Dali museum bezocht in Figueres.

En als je dan thuis komt ziet de auto er zo uit:
53179544142_a5993d0394_c.jpg

Daar zie je nu gelukkig niets meer van

Verder zag ik in het topic van Kristian, Bofkont's aanbeveling van Gyeon Fabriccoat.
Ik heb al vaker de cabriokap schoongemaakt en geimpregneerd, met verschillend succes.
Hoewel nadat ik Gewoon Dirk AutoGlym zag gebruiken op zijn cabrio, ik daar best goede resultaten mee breikte.
Nu eens Fabriccoat geprobeerd. het was mooi weer er voor dit weekend, en zo kan hij mooi beschermd het najaar in.

Eerst heb ik de kap met een droge borstel afgeborsteld en toen de hele auto ingeschuimd en afgespoeld. daarna de kap in de AutoGlym cleaner gezet en in laten werken:
53180210333_b03f2a4f94_c.jpg

schoonmaken

Vervolgens het dak uitgebreid afgespoeld en de rest van de auto gewassen, in de Gyeon Wetcoat gezet en alles gedroogd met de droogdoek. Daarna de auto in de zon geparkeerd zodat het dak goed kon drogen:
53180151615_4d72061908_c.jpg

drogen in de zon

Het is hier een beetje lastig te zien, maar ik heb van de zomer ook eens de brander op het zwart van de bumpers gezet en ze toen gedressed, dus die zijn ook weer zwart in plaats van grijs.

Na een aantal uur was de kap goed droog, dus heb ik de auto in de schaduw gezet en afgeplakt:
53179122427_766322a99e_c.jpg

Ingepakt

Vervolgens opgesprayed en ingemasseerd en een paar uur later een 2e laag.

De volgende morgen een glaasje water over het dak gegoten en dit was het resultaat:
53179905864_77c6f2cb63_c.jpg

53180151495_68efceeeb9_c.jpg

Parels

Ook was me voor onze vakantie deze auto opgevallen bij ons in de buurt en had ik me voorgenomen dat, als hij er na de vakantie nog zou staan, ik toch eens zou gaan kijken... Hij stond er nog steeds:
53179714366_68d624bb9e_c.jpg

Ik heb tegen mezelf gezegd dat ik niet meer dan 30k bij wil leggen, maar intussen is hij 2x in prijs verlaagd, dus ik denk dat ik daar niet eens meer voor moet onderhandelen. maar het is een 50 en ik wil dan eigenlijk een 55. en het blijft erg veel geld, en de Touran is toch wel een stuk praktischer,...
Lastig, lastig...

Camping l'Avelanede, komt me bekend voor. Bij Artignosc aan het Lac de Ste Croix? Een mooi rondje!
(Wij zijn dit jaar in de Drôme geweest (Saou), aan de Zuid/West kant van de Cevennen (Soubès) en daarna nog in de Loire-streek (Cheverny).)

Enne, mooi poetswerk aan de Golf!

En het kwijlen bij een e-Tron (?) snap ik wel, mooie auto! Heb jij genoeg zonnepanelen om elektrisch te rijden? Dat zou al een argument op zich zijn... ;)

Het is wel een hele mooie Q8 ( :cool: gewoon van het begin volhouden, verschil ziet toch niemand:ROFLMAO: )

Wij zouden deze zomer ook naar Frankrijk, maar ons “Vue du Lac” had geen “lac” meer.:rolleyes:

Wat leuk om te lezen A6 (y)
Ik heb nog geen betere dan de Gyeon gevonden.
Mooi aangepakt ook zo alles afplakken, heel netjes!!
Autowassen of regen is genieten om naar de kap te kijken zo schiet het water eraf.

Dat dakje is echt mooi geworden!

Wacht nog even met een eTron, de prijzen gaan de komende tijd nog wel meer omlaag denk ik.

Leuke trips, in Denemarken hebben wij vorige maand bijna dezelfde trip gemaakt.

Wat betrefft de etron, kijk ook eens in Duitsland. Valt me op dat ze daar echt heel erg veel goedkoper zijn, aangezien er geen bpm opzit is dat 1 op 1 voordeel. Ik ben er ook met een schuin oog naar opzoek maar wil eigenlijk de nieuwe regels met betrekking tot de wegenbelasting afwachten.

Ik zie nu dat ze bij Carclean net een filmpje hebben gemaakt over het reinigen van cabriodaken.

De meeste producten op hun karretje heb ik al eens gebruikt. Die Ragtop cleaner en 303 waar zij zo enthousiast over zijn vind ik niet erg goed werken, dat setje van Autoglym juist wel. Ik gebruik ook die zelfde Monello borsteltjes.
Een beading op het dak als nu met Gyeon heb ik niet eerder zo sterk gezien in ieder geval, ik ben benieuwd hoe lang dit stand zal houden.

Over de e-tron, ja ik heb zonnepanelen en lever op jaarbasis zo'n 1500 kWh het net in, dus daar kan ik wel een paar keer van 'tanken' maar ik geloof niet dat de e-tron ook kan terugleveren aan het huis, daar zijn wel wat tests mee geweest, maar is geen standaard functionaliteit, dat zou natuurlijk ook een mooi argument zijn.

Ik heb ook al in Duitsland gekeken, en voor niet eens zo heel veel geld heb je dan een 55.
Maar het blijft erg veel geld. Ik reken met €3000 afschrijving per jaar en heb de Touran in december 6 jaar en kom nu in de buurt van de daadwerkelijk afschrijving, maar dan moet er toch wel erg veel bij. Ach ik heb geen haast.

Een paar weken geleden viel het mij op dat er iets ontbrak aan de cabrio:
53250329028_92f96f1816_c.jpg

Als je goed kijkt, zie je dat er een stootlijst ontbreekt

Mijn vrouw had niets gemerkt, en zo als je kunt zien aan de lijmresten op de deur, is deze al eens provisorisch gemonteerd.
Even speuren op internet leverde mij een complete set sierlijsten in de juiste kleur voor een leuke prijs, dus die maar besteld.

De lijsten waren niet in nieuwstaat en er zat best wel wat parkeerschade op.
53250030981_3ee054f0f3_c.jpg

Parkeerschade?

Maar met waterproof schuren korel 1000 - 2000-3000 en vervolgens in 3 stappen polijsten en een laagje Colinite 476 Doublecoat zag je daar bijna niets meer van:

53250533325_b657a5e5fb_c.jpg

Daar zie je bijna niets meer van

En nu ziet het er dus weer zo uit:
53250328933_8ebda78e67_c.jpg

Net echt

Natuurlijk eerst nog even de deur er achter schoon gemaakt.

Binnenkort weer even wassen en poetsen, want er moet een jubilaris in vervoerd worden.

Afgelopen weekend trouwens bijna het WLTP verbruik gehaald:
53250396179_e026402aea_c.jpg

Wind mee, dat hielp wel, terug kwam ik niet aan 1:20

Die stootlijsten komen er inderdaad nogal eens af. In heel veel gevallen zijn ze ooit al eens gedemonteerd of vervangen en eigenlijk worden ze daarna nooit meer met de originele bevestiging in elkaar gezet (want dan moet vaak het deurpaneel aan de binnenkant eraf).
Fijn dat je nu een reserve set hebt en dat je geluk hebt qua het maar heel beperkt verkleuren van deze lak!

Het is wel weer tijd voor een update:

Eerst nog een plaatje van de cabrio klaar voor de jubilaris:
53366703460_48f2a66d1d_c.jpg

Mijn vrouw vertrekt met de vers gepoetste cabrio

Een juf van school zat 40 jaar in het vak en werd in het zonnetje gezet en daarvoor hadden ze een cabrio nodig, dat kan geregeld worden.:cool:

Verder had mijn vader zijn spiegel gekraakt tijdens het inrijden van z'n garage. Hij had een sloop-spiegel geregeld, of ik die dan even kon spuiten en monteren.

Dat spuiten is redelijk gelukt:
53365359647_d47efcf2fa_c.jpg

Helaas een beetje kleurverschil

Het monteren op zich is ook zo gebeurd, alleen de stekker voor de verstelling, verwarming en knipperlicht zit helemaal achterin het portier, dus de hele bekkleding moet er af en die kabel moet helemaal doorgevoerd worden:
53366452328_e62975fa8c_c.jpg

Zie de blauwe draad voor de doorvoer van de kabel

Uiteindelijk was het met 2 uurtjes werk weer helemaal in orde.

Verder klaagt mijn vrouw dat de benzinemeter van de cabrio op nul blijft staan (ook na het tanken)
Dus er zal binnenkort nog wel een cabrio update volgen.

Dat spuitwerk is wel echt netjes gedaan. Mij lukt dat nooit, het blijft mat.
Mn oom had ook een nieuw spiegelkapje nodig. Heb maar een tweedehands op kleur gezocht voor m.

@Barri,
Alleen het spiegelkapje vervangen was hier niet voldoende, ook de hele onderkant was kapot, en de alluminium voet zit daar doorheen, dus moest de complete spiegel vervangen worden.

Vanmorgen reed ik mee met mijn vrouw in de cabrio, en zag het koelvloeistof lampje knipperen, ze zei ook dat de verwarming niet meer zo warm wordt als ze gewend is, ik heb de koelvloeistof maar even bijgevuld, binnenkort dus ook nog op zoek naar een koelvloeistof lekkage...

Wordt vervolgt.

De Touran maakte eigenlijk te weinig kilometers (zo'n 20.000) om de hoge MRB te verantwoorden. Maar ja, verkoop maar eens een diesel in deze tijden, dus toch maar doorrijden om de afschrijving een beetje binnen de perken te houden.

Maar zoals de meesten hier allemaal wel doen, kijk ik zo af en toe eens rond in het aanbod gebruikte auto's.
Zo gebeurde het, dat ik een paar weken geleden een auto zag staan die me bijzonder aansprak, dus na even twijfelen toch eens een afspraak gemaakt om te kijken. De auto viel niet tegen, wel wat gebruikssporen, maar dat houd je toch.
Maar dan de Touran, daar wilde de verkoper wel naar kijken, maar toen hij er naast stond, zag hij meteen dat de auto schade had gehad, in combinatie met het import verleden, kwam hij met een inruil bod, waar ik echt niets mee kon.
Het was ook beduidend lager dan het inkoopbod wat ik via de ANWB had opgevraagd.

53377069985_978429f958_c.jpg

Eén van de advertentie foto's

Die avond de Touran toch maar eens op één van de bekende verkoopsites gezet, voor een in mijn ogen reële prijs.
Daar kwamen direct al veel reacties op, de meesten reageerden echter niet meer nadat ik hun initiele vragen had beantwoord. Er was er echter één waarmee ik een dagje mee heb heen en weer gemaild en die graag langs wilde komen.
Hij wilde een koude start meemaken, geen probleem, en hij heeft de auto goed geinspecteerd en vervolgens een uitgebreide proefrit gemaakt waarbij ik hem onderweg wat wegwijs heb gemaakt in alle systemen op de auto.
hij vroeg wat bedenktijd, die heb ik hem gegeven en de volgende dag wilde hij mijn bodemprijs horen. ik heb een bedrag genoemd wat tussen mijn vraagprijs lag en het bod van de ANWB en waarvan ik denk dat het een eerlijke prijs is voor de auto en daar ging hij mee akkoord.

Dus toen had ik de Touran in princiepe verkocht. nu nog een opvolger.

De volgende dag nog eens naar de auto gegaan, nu met mijn vrouw, we hebben samen een uitgebreide proefrit gemaakt. Mijn vrouw was ook enthousiast, dus toen maar eens om de tafel gaan zitten met de verkoper. We waren er vrij snel uit.
de koper wilde de Touran vrij snel hebben, dat kon, hij wilde een aankoop keuring laten doen, verstandig, hij had wel een erg rommelig bedrijf daar voor uitgekozen, hoewel ze goede reviews hebben. de keuring vond ik weinig voorstellen, maar de koop was beklonken. en ik ben een paar dagen autoloos geweest.
53376802403_c0fb8dcb9d_c.jpg

Ook van onderen vond ik de Touran er netjes uit zien

Wat er voor de Touran in de plaats is gekomen, laat ik naar goed gebruik hier op het forum nog even in het midden.
Maar ik beloof dat ik jullie niet te lang in spanning zal laten.

Naar even goed gebruik gaan wij dus raden? Hmmm, het zal toch wel een VAG dinges moeten worden, met jouw autohistorie en nickname. Ga je van diesel verder dan naar benzine? Hybride? Passat GTE? Of toch een full ev? Id3?

Hoe dan ook, mooi dat je de touran vlotjes kwijt kon raken.

Ik las tussen de regels door al een tijdje dat een opvolger in gedachte zat. Klinkt als een fijn verlopen verkoop van de Touran. Ook eens goed een fijne ervaring te lezen.

Terug
Bovenaan