Baur; eerste maand met de Tarraco

• Onderwerp starter Onderwerp starter Baur
  • Startdatum Startdatum
Veel plezier met de Seat!
Ik vind het haast bijzonder om een nieuwe auto te zien zonder de luxe kentekenplaten :)

Veel plezier met de Seat!
Ik vind het haast bijzonder om een nieuwe auto te zien zonder de luxe kentekenplaten :)

Inderdaad, hier het zelfde

Ik zag overigens van de week voor het eerst een witte plaat met opgelegde letters, zal wel iets nieuws zijn

Zijn de stoelen in de Seat zoveel beter dan bij Skoda?
Ik vind die merken toch altijd een beetje gelijkwaardig voor mijn gevoel. Seat wat meer op sportiviteit gericht en ietwat gewaagdere designs. Skoda wat meer op comfort en meer behouden design. Om het even heeeeeel zwart/wit te maken.

Goede stoelen zijn in elk geval wel een must bij 65.000km per jaar :oops:

Nou heb ik niet gezeten in een vergelijkbare Skoda, maar een basis-Octavia ten op zichte van de stoelen in een FR is toch een flink verschil. Uiteraard zijn de stoelen in beide gevallen steviger dan die van de Peugeot. En Skoda heeft dan weer geen gelijkwaardige variant van de Tarraco (enkel benzine met handbak).

Opgelegde platen vind ik niet zo spannend op een dagelijkse auto; en aangezien ik niet zo'n poetsfriemel ben heb ik liever gewonen platen. Recent zag ik wel witte platen met opgelegde letters, maar dan niet op een aanhanger.
53239723302_4db1e00fbd_c.jpg

53240894273_e3770b033d_c.jpg

Gr Jeroen

Ondertussen zijn we een maand (én 4909km) verder. En ik kan niet anders zeggen dan dat de wagen bijzonder prettig rijdt. Ik zit lekker, door de memory-functie kom je ook altijd weer op dezelfde zitpositie uit. De navigatie heb ik nog niet gebruikt, maar voor de rest werkt de multimedia wel prima.

Het hele verhaal van lekker zuinig gaat echter niet op voor mijn situatie, niet geholpen door het feit dat mijn werkgever er blijkbaar niet bij stil heeft gestaan dat indien ik mijn stroomverbruik wil declareren daarvoor bepaalde materialen nodig zijn. Dus vooralsnog heb ik thuis 0 keer opgeladen. Maar ook bij klanten is opladen vaak nog een dingetje. Bij LUMC Leiden staan er 2 palen op een parkeergarage met 13 deks. Bij AMC schijnt 1 oplaadpunt te staan op P2, 3 verdiepingen. Bij UMCG? Daar staat één paal…op een parkeerplaats enkel voor vergunninghouders en gehandicapten met een bus hoger dan 1.90 meter. Bij het Ommelander, waar je tevens gratis kunt parkeren, staan dan weer een stuk of 20 oplaadpalen.

Overigens was het met de laad- en tankpassen ook een heel avontuur. Ik kreeg namelijk een gecombineerde pas, laden in Europa, tanken in NL. Navraag leerde mij dat er een pas aangevraagd was voor beide opties Europa. En toen kreeg ik dus de juiste tankpas en een druppel voor laden…en toen nog een druppel om één of andere reden.

Maar afgelopen donderdagmiddag ontving ik dan ook het mailtje voor de laadpaal. Komende dinsdag wordt mijn meterkast omgebouwd naar 3-fase ivm zonnepanelen, daarna zal ik dan contact opnemen met de laadpaalclub.

Dus alles in orde? Nee, niet helemaal. Sinds een week doen de camera’s op de auto het niet meer. Bij Muntstad wilden ze me wel snel helpen, maar de afstand en mijn werk maken snel even binnenwippen moeilijk. Dus maar een afspraak gemaakt bij Wealer, Roermond. 29 november gaat hij daarheen. Meteen maar een afspraak maken voor een beurt dan, schijnt normaal anderhalve maand overheen te gaan. Dus dan is hij al ongeveer aan zn 15.000km beurt toe.

Gr Jeroen

Wel leuk dat je met de Seat-app van alles kunt inzien. Kilometerstand vandaag? 6248.

Afgelopen maandag naar Sint Annaland geweest om de zeilboot van mijn vader uit te kranen. Staat hij er niet stoer bij?
53334913342_583e78bb00_c.jpg

Als jullie nog terugzoeken, zul je kunnen vinden dat zomer 2017 de Daihatsu YRV van mijn broer en zijn vriendin platging en werd vervangen door een diesel-Fiat Punto. Nu met de komst van een kindje én veul zonnepanelen, hebben ze gekozen voor een hybride Seat Leon. Die gingen we vorige week ophalen.
53313366284_cf1a862b42_c.jpg

Gr Jeroen

Klopt, bij ons nog een Leon (van 2014). Mijn broer heeft vorig jaar oktober nog een lekkere 2.0 diesel, 190 PK, Passat gekocht als vervanging van zijn Polo Bleu motion met ver over de 4 ton erop. Het moest een 2 liter worden omdat daar de zeilboot achter mag.
53347856642_8dc59bb684_c.jpg

En in de parkeergarage van het Erasmus
53349051629_5b8b44a1cb_c.jpg

53349051649_cbfd2be6e9_c.jpg

Gr Jeroen

Vandaag is de wagen bij de dealer geweest ivm die niet-werkende camera’s. Januari gaat hij er een dikke week weer heen, want ze hebben het niet kunnen oplossen en hebben navraag moeten doen bij de importeur wat ze zoals moeten controleren en/of vervangen.

Mag hopen dat dit niet weer zo’n gebed zonder eind wordt!

Gr Jeroen

Vroeg me vanmiddag af hoe het staat met al.je e30 projectjes. Dus alles naast je mooie witte 325iX Baur. En dus ook wat de status is van coronaproject 323i "Pieter". Dat wordt toch niet zo'n ding dat in dozen eindigt?

Bijna zomervakantie...

Ondertussen staat de Tarraco op 185 en beetje duizend kilometer. Over de houdbaarheidsdatum heen dus, maar tegenwoordig moet je kijken, ruiken en proeven. En het lijkt allemaal nog goed te zijn.

De nieuwe leaser moet een elektrische worden. Nou heb ik eerder dit jaar een caravan gekocht van 1800kg, dat maakte het een moeilijke puzzel.

Eerste kanshebber was de Zeekr 7X Long Range. Met +/- €56000,-heeft hij een redelijke prijs. Had wel gelezen dat sommige mensen hem ietwat licht in het stuur vonden en met aanhanger erachter deed de cruise control het niet. Maar goed, offerte op laten maken. En kreeg te horen dat hij per maand te duur was.

Kreeg een tooltje doorgezonden om maandbedrag te bepalen. En ik kwam erachter dat een Audi A6 e-tron ook zou moeten passen. En bij Audi hadden ze nog een paar sportbacks van 2025 staan in S-Line uitvoering maar met €7500,- korting (en ook op de fiscale waarde). Mijn beredenering; indien een quasi kale A6 (€62000,-) past dan moet een A6 voor zelfde bedrag maar met een oorspronkelijke waarde van €68000,- ook passen. Deed het ook...maar mijn manager vond het geen auto voor een monteur. Meer een managementauto.

Okay, dan toch maar bij Ford kijken naar een Capri. Vind het een lelijk ding, maar voldoet wel aan wat ik er mee moet kunnen doen. Maandje nadat ik daar was werden er ook nieuwe uitvoering uitgebracht en kon ik af met een RWD i.p.v. AWD. Opties als AGR-stoelen, warmtepomp en natuurlijk trekhaak, kwam op ongeveer €56000,- uit. Kleur? Ding is in geen enkele kleur mooi, dus doe maar een gele.Dat kost niks extra namelijk.

Na anderhalve maand maar aangegeven dat de Seat op 180k stond, of de Capri al besteld was. "Doe ik morgen". En week later was ik op kantoor, de dag voordien al vernomen dat een collega ging vertrekken. Jullie voelen 'm al aankomen? Ik krijg dus een auto waar ik mijn caravan niet achter kan hangen. Mijn vrouw gaat per 1 september aan een nieuwe baan beginnen op 500 meter van onze woning, dus ook daarmee valt er weinig privé-plezier (besparing) uit het ding halen. Dus waarschijnlijk ga ik per 1 januari niet meer privé er mee rijden.

Dat betekent wel dat er privé een andere auto zal moeten komen, de Leon van mijn vrouw mag 1400kg trekken. Mogelijk dat het de Volvo wordt van een ouder echtpaar, altijd binnen gestaan. Mijn vader wilt namelijk een elektrische auto, deze week zijn mijn ouders dan ook gaan proefrijden met een Volvo EX60 en een BMW iX3. Dan is het natuurlijk ook nog de vraag hoeveel de Volvo nog moet gaan opleveren. Dit jaar namelijk al flink geld lopen uitgeven, het kopen van een nieuwe auto stond niet op het to-do-lijstje eerder dit jaar.

Ondertussen doet de Leon het eigenlijk dikke prima. Maar wat wil je met krap 6000km per jaar? Afgelopen APK moest er een nieuw derde remlicht in, die brande te zwak. Wel is de wagen voor de derde keer geraakt terwijl hij bij het huidige werk van mijn vrouw voor de deur staat. Briefjes doen ze daar niet aan. En vorig jaar heeft ze de auto óver een afgebroken paaltje gereden. Eroverheen ging eigenlijk prima, bumper ging iets omhoog en plop erover. Bij wegrijden ging het natuurlijk minder en werd de onderkant van de bumper naar buiten gevouwen. En laatst is de zonnerollo van het panorama-dak losgekomen. Ik heb al gekeken hoe dit is op te lossen, maar heb nog geen zin om een hele dag aan die wagen te werken.

Gr Jeroen

Ik vind de reactie van je manager absurd.Zit hij vast in de jaren '90 van de vorige eeuw?

Aan de andere kant zorgen de ontwikkelingen bij jullie privé er dan wel weer voor dat je privé iets leukers kunt gaan rijden dan een Seat Leon. Dat is natuurlijk wel mooi.

Ik vind de reactie van je manager absurd.Zit hij vast in de jaren '90 van de vorige eeuw?

Aan de andere kant zorgen de ontwikkelingen bij jullie privé er dan wel weer voor dat je privé iets leukers kunt gaan rijden dan een Seat Leon. Dat is natuurlijk wel mooi.
Moet het bedrijf dan maar een nieuwe auto gaan leasen en de er een werkeloos bij de zaak laten staan? Omdat berijder privé een caravan heeft? Dat is pas absurd.

Dat heeft er niets mee te maken, maar vooruit.

Leuk weer wat van je te horen, Jeroen! Zonde, je hebt dus nét je knalgele Capri misgelopen. Wat reed je collega?

Bij onze leaseregeling is onlangs de A6 expliciet uitgesloten voor een aantal salarisschalen. Zoiets vind ik een lapmiddel: werk met budgetten of met modellen, maar niet met een combinatie.

Dat je een auto krijgt uit de poel vind ik niet heel gek, wel zuur natuurlijk, maar de reden dat je een auto, die binnen het budget past!, niet mag omdat hij te mooi is (vrij vertaald van "geen auto voor een monteur") vind ik echt te bizar voor woorden..........Getuigt niet van respect voor het mooie vak van monteur en ook niet van een goede manager wat een onzeker mannetje.

Maar goed.....welke leasert wordt het dan? Toch wel benieuwd. En welke Volvo?

.maar mijn manager vond het geen auto voor een monteur. Meer een managementauto.

Dat is een Terraco toch ook niet? Een Astra station, dát is de (service) monteursklasse.. toch? ;)

Mar goed, een fikse caravan kopen, in de wetenschap dat je niet veel later einde leasecontract zit (op kilometers, waarschijnlijk) én de EV verplichting.. het 'gedoe' ging je wel bewust tegemoet, denk ik zo.

De vakantie zit er weer twee weekjes op...

En de vakantie was voor de Tarraco niet zijn beste moment...bij Hellendoorn heeft iemand er rechts achterop tegen gezeten, nog iets later heeft links achter iemand er tegenaan gezeten. Bij Hellendoorn had een getuige een briefje geplaatst, dus via politie in contact gekomen. Maar hier zat ik natuurlijk niet op te wachten.
55513223853_a95a4ee7ce_b.jpg

In Hoenderloo bij aanvang vakantie.

Vorige week was ook de laatste dag van mijn collega. Of ik nu mijn nieuwe lease-auto al heb? Nee...zijn zoon was op de snelweg ergens van geschrokken, macht over het stuur verloren en heeft de auto over de gehele linkerkant langs de vangrail getrokken. Helaas is dat niet voldoende om een Volkswagen ID7 van nog geen half jaar oud af te schrijven ;-) Hij heeft de auto op de laatste werkdag bij het schadebedrijf neergezet, ze bellen mij wanneer hij klaar is.

In de tussentijd heb ik twee prijzen binnen; van Athlon voor de Seat en van mijn vader voor de Volvo. Beiden kosten in basis hetzelfde; €23.000,-. Echter krijgt mijn vader €2000,- korting indien hij niks gaat inruilen. Dus blijft er netto €21K over. Seat van '23 met 190K km's tegenover een '19 Volvo met <80K km's. Laatste heeft ook een volledige winterset (de Seat krijg je de winterbanden los indien deze voldoende profiel hebben...), is ietsje lichter in de wegenbelasting. Ook heeft de Seat sinds enige tijd last ervan dat het multimedia-systeem uitvalt. Jullie begrijpen, ik laat de Seat lekker voor wat het is. Overigens was het voor mij beter geweest indien mijn pa een BMW had gekocht...die kwam 500 euro lager uit.

47928024431_4d7c4f9ae5_b.jpg

47928021563_2a41f70b20_b.jpg

Plaatje van de V60, toen hij net nieuw was.

@Durashift ik werk voor een nogal klein bedrijf en dat zorgt ervoor dat we niet echt een carpolicy hebben. Buiten wat er in mijn contract staat("Stationwagen van het formaat Ford Mondeo, diesel met airco en handsfree set") is er niks over EV's en dergelijke. Dus tegen beter weten in had ik in eerste instantie nog een hybride opgegeven. En ja, we hebben nogal aparte "monteurs"-auto's. Mijn eerste was natuurlijk de Zafira, daarna Peugeot 508SW, maar mijn collega in België had een S-Max, nog een S-Max en nu een Capri. We hebben praktisch dezelfde keuze als onze verkopers (4 stuks voor Benelux), die rijden ook van alles en nog wat. In de afgelopen tien jaar heb ik o.a. voorbij zien komen: VW Arteon, Renault Grand Espace, Volvo V90, Ford Mondeo hatchback met 18", Audi Q4, Renault Megane break, VW Passat.

@uwbuurman De auto van Pieter is ondertussen gelast en staat nu in Roosendaal om te worden gespoten. De kleur zal geel blijven, maar dan met flakes er doorheen. Ja, inderdaad van die flakes die je ook ziet in de lak van botsautootjes op de kermis ;-) Paar jaar geleden nog een NOS-BBS spoilerset opgepikt in Duitsland voor de auto. Wel heeft Pieter bedacht dat het wel handig is indien je je kinderen mee kunt nemen, dus de 5-punts komen waarschijnlijk niet terug en hij is nu bezig om alle onderdelen van een airco bij elkaar te sprokkelen. Hij trof in de schuur een incomplete set aan en op mijn aandringen gaat hij daar toch gebruik van maken.
55513107836_e1996e70ac_b.jpg

Mocht overigens iemand zich afvragen hoe de opvoeding van mijn zoon gaat? Nou, héél goed kan ik jullie vertellen. Op zijn nachtkastje ligt het Autoweek-jaarboek 2025 met gigantische ezelsoren en ernaast ligt een boekje met allemaal autologo's. Van rechtsachter in de auto krijg ik regelmatig te horen "Papa, zag je die oude auto?" waarbij ik wel rekening moet houden met zijn definitie van oud. Een E46 Cabriolet is in zijn ogen ook antiek namelijk...
55513323009_323ede3c55_b.jpg

Een vriend met een MGA op bezoek.
55513164071_8b523b617a_b.jpg

In het Visscher-museum te Buren.
55513323059_0a5833d727_b.jpg

Bij Ouwehands-dierenpak.
55513270728_1defa866a3_b.jpg

Maar zijn favoriet stond gewoon bij de camping, Eiland van Maurik.

Gr Jeroen

Wat leuk! Ik herken mijn neefje erin, die is ongeveer even oud en ook wel gek van auto's.
Ik begrijp dat je de Volvo gaat overnemen? Gaat de Leon er dan uit?

Het is inderdaad de bedoeling om dan de Leon weg te doen. De momenten dat wij tegelijkertijd met de privé-auto ergens anders naar toe moeten zijn immers gering. Mogelijk wel dat ik de 34XTX4 terugkoop. "Was die verkocht dan?"
53431657411_09825274f2_b.jpg

Jawel, december 2023 heb ik deze aan mijn vriend Paul verkocht. Oorspronkelijk zou zijn stiefdochter ermee gaan rijden, maar niet veel later kwam Paul een 316i Compact tegen met 137.000km van eerste eigenaar, voor hetzelfde geld als de E30. Hij is er dan ook zelf aan verder gegaan maar is er nu met een nieuwe baan zo druk dat er weer wat weg moet. Hij maakt de auto nu af (met 318iS-blok uit een E36: 140pk).

Toen we 'm ophaalden bij de schuur hebben we de auto bij zijn moeder neergezet. Toen zij zomer vorig jaar ging verhuizen ging de XTX weer de trailer op.
54753106908_fc93427e87_b.jpg

En in zijn eigen garage.
54890241917_67e15f6f9e_b.jpg

Gr Jeroen

Terug
Bovenaan