BleuZ: Renault Mégane Coupé 1.4 TCe - 200.000 KM gepasseerd

Wat vliegt de tijd zeg!

Het ene moment ben ik na 6 jaar in de 206 gereden te hebben nog aan het wennen aan de Mégane, en het andere moment staat de tweede onderhoudsbeurt onder mijn eigenaarschap er al aan te komen. Sinds de aanschaf van de Mégane in juni 2022 heeft de teller er al 20.000 KM bij geteld. Dat is stiekem heel snel gegaan eigenlijk, want ondanks dat ik de route tussen Limburg en Twente minder vaak rij dan voorheen is het blijkbaar niet zo dat ik in zijn totaliteit minder rij.

ksAehfx.jpg

In elk geval kan ik intussen zeggen dat de Mégane en ik goede vriendjes geworden zijn. De cruise control maakt de Mégane met lange afstanden een hele prettige reisgenoot, en de stoelverwarming heeft me goed warm gehouden in de winter. Verder is het ook een prettige auto om mee op pad te zijn; niet dat 'ie per se uitnodigt tot sportief rijden, maar met de 130 pk's is 'ie vlot genoeg om me op een fijne manier te brengen waar ik heen wil. Uiteindelijk heeft de Mégane een vergelijkbare pk/kilo verhouding als de 206, en daar was ik de afgelopen 6 jaar ook meer dan tevreden mee.

In de tussentijd is er niet echt veel gebeurd; toen ik de auto kocht zat er in het rechterachterlicht een barst, maar kwam er nog geen vocht in de unit binnen. Met de vorst van de afgelopen winter is dat veranderd, en moest er dus iets gebeuren. In eerste instantie heb ik e.e.a. provisorisch aangepakt met een föhn en wat doorzichtige tape, totdat het tweedehands achterlicht dat ik had besteld binnen zou zijn.

ZlpE2G7.jpg
eqdnQ0O.jpg

vLf7CKE.jpg

Helaas bleek het ‘nieuwe’ achterlicht niet bestand tegen het transport, want ondanks de bescherming in de verpakking kreeg ik het achterlicht in meerdere stukjes binnen.

RSFa6Bu.jpg
EnGVzU6.jpg

Dat werd door de verkopende partij keurig opgelost, maar een tweede achterlicht hadden ze niet liggen dus gemakshalve heb ik er toch maar voor gekozen om een écht nieuw achterlicht te bestellen. Die wist me wél in één stuk te bereiken, en gelukkig was er geen verschil te zien tussen de oude linker unit en de nieuwe rechter unit.

dNN9uFY.jpg
9R6gecp.jpg

Een tijdje terug had ik ook een tweede velgenset gekocht met zomerbanden eromheen. Ook deze velgen komen oorspronkelijk onder een Laguna vandaan, en vullen met 18 inch de wielkasten net zo fijn op als de winterset dat doet. En wat het ontwerp betreft vind ik ook deze set mooi chique en ingetogen, goed passend dus bij de uitvoering en motorisering.

jddZ8xl.jpg

Omdat het kwik hier in het (momenteel niet echt) zonnige zuiden de laatste tijd vaak boven de 10°C staat leek me dat een goed moment om deze velgen te laten balanceren en monteren. Ik ben erg tevreden met het resultaat:

z2webD3.jpg

Komende week mag de Mégane ook langs de dealer voor een kleine beurt. Renault zelf vindt dat de motorolie elke 2 jaar of 30.000 KM ververst moet worden, maar met de bekende problemen met de distributieketting voor de 1.4 TCe motor (die mogelijk worden veroorzaakt door vervuilde olie) vind ik het een goed idee om, net als bij de 206, de olie elke 15.000 kilometer te verversen.

Dat was ‘t weer voor nu!

Laatst bewerkt:
Alvast +1 voor het verkorten van de interval. Daar ga je altijd profijt van hebben op termijn.
Nog een plus voor de 18" Laguna III wielen. Een ontzettend mooi en chique design inderdaad, staat de coupé lekker fris!

Nog even silvervision's in de koplampen en achterunits (klein verschil, groot effect), en dan is ie echt af ;)

Die velgen staan ook netjes. Maat is precies goed. En de kleur staat mooi bij de inserts in de bumper.

In hoeverre mis je de 206CC nu? En wat is er met dat exemplaar gebeurd? Want er staan er best wat te koop, maar die van jou was op het oog by-far de netjes 206CC die ik ken.

Nette auto en goede combi met de velgen. Preventief wat vaker de olie verversen lijkt me een slimme zet om de motor goed te houden.

Ik ben ook best een fan van silvervisions maar ik zie hier geen enkele oranje gloed, of let ik niet genoeg op?

Dank voor de leuke complimenten allemaal!

Alvast +1 voor het verkorten van de interval. Daar ga je altijd profijt van hebben op termijn.
Nog een plus voor de 18" Laguna III wielen. Een ontzettend mooi en chique design inderdaad, staat de coupé lekker fris!

Nog even silvervision's in de koplampen en achterunits (klein verschil, groot effect), en dan is ie echt af ;)
Ja, die silvervisions gaan er wel van komen denk ik. Ik had laatst ook een lampje van de stadsverlichting vervangen en ik bedacht me dat die misschien ook wel wat witter zou kunnen. Zeker in combinatie met de xenonverlichting zou een geheel wit lichtbeeld wel strakker uit zien.

Uty7bDp.jpg

Die velgen staan ook netjes. Maat is precies goed. En de kleur staat mooi bij de inserts in de bumper.

In hoeverre mis je de 206CC nu? En wat is er met dat exemplaar gebeurd? Want er staan er best wat te koop, maar die van jou was op het oog by-far de netjes 206CC die ik ken.
Ja, ik vind de zilveren sierstukken in de bumper eigenlijk wel ontzettend goed staan bij de kleur van de velgen! Het Phase III-front met het grote Renault logo is wat moderner, maar juist door de sierstukken ben ik ook heel erg gecharmeerd van de coupé van voor de facelift.

Ik mis de 206 nog steeds wel, vooral met zonnige dagen waar ik normaal gezien lekker het dak omlaag zou gooien. Ik hoop ooit weer eens een leuke cabrio te kunnen kopen – maar dan wel als tweede auto. Zeker met een elektrisch dak vind ik het nu heel onprettig om er op te moeten vertrouwen dat het dak het goed (blijft) doen als dat mijn enige vorm van vervoer is.

De 206 is verkocht aan iemand die de dakproblemen zelf wilde gaan aanpakken. Ik check 'm nog regelmatig in de RDW database en hij is nog steeds bij dezelfde eigenaar. Ik kom 'm zo nu en dan ook nog wel eens tegen aangezien de nieuwe eigenaar ook in de buurt van Maastricht woont. Een beetje gek blijft dat wel; aan de andere kant went het met de tijd ook. Met alle tijd en moeite die ik er in heb gestoken om 'm naar mijn smaak te maken heeft het even geduurd, maar ik heb al een héél stuk minder het gevoel dat het 'mijn auto' is die ik zie rijden. Meer dat je een oude vriend tegenkomt. Dat de Mégane zo'n prettige auto is, helpt daar denk ik voor een groot deel mee.

shCkNof.jpg

Tot nog toe heb ik 'm trouwens alleen nog maar met dak omhoog gezien, dus ik weet niet of 'ie het dak al werkend heeft gekregen :p

Laatst bewerkt:
Vandaag een korte update over de staat van de 206CC. Ik wist dat de APK sinds begin mei was verlopen, en vanochtend scrollde ik hier voorbij:

pbrH0aO.jpg

In de advertentietekst staat beschreven dat er microswitches voor het dak moeten worden vervangen, dus daar is de huidige eigenaar zo te horen niet aan toegekomen. Er zou een vreemd zoemgeluid uit de motorruimte komen, er is schade aan het rechterachterlicht en zo te zien is de voorbumper ook stukken lak kwijt.

Afgaande op de beschrijving van de auto heb ik niet bepaald hoge verwachtingen over waar de 206 terecht gaat komen, noch heb ik interesse om 'm terug te kopen, maar voor jullie beeldvorming leek het me wel leuk om 'm nog een laatste keer langs te laten komen.

Ter afsluiting nog een aantal leuke plaatjes die ik laatst heb geschoten. Ik was voor een congres op bezoek in mijn vorige woonplaats en daar kwam ik een aantal Mégane Coupés tegen. Grappig hoe dat werkt, want eerder is me dat niet opgevallen. Je struikelt er trouwens nog altijd over de 206CC's, dat lijkt niet veranderd ;)

uqAbNnK.jpg

HOWNYl4.jpg

Of3DtPT.jpg

Toch gek om zo je 'eigen' auto weer tegen te komen. De Mégane staat er nog steeds netjes bij!

Toch gek om zo je 'eigen' auto weer tegen te komen. De Mégane staat er nog steeds netjes bij!

Dat klopt zeker. Ik kon 't niet laten om het kenteken een paar dagen geleden nog eens op te zoeken, en dat bracht me de treurige boodschap dat 'ie een dag na mijn verjaardag is gesloopt. Natuurlijk is het dan de vraag waar 'ie naartoe is gegaan, en na een paar rondjes op Onderdelenlijn en Venyard kwam ik 'm toch tegen:

s77AjpV.jpg
YUbwhd0.jpg

Zo te zien aan het interieur heeft 'ie het afgelopen jaar toch een zwaar leven gehad. Ik had uiteindelijk gehoopt 'm aan een liefhebber te kunnen verkopen maar zonder werkend cabriodak zit je al gauw in een prijscategorie waar de liefhebber jammer genoeg aan voorbij gaat. Een beetje grappig is wel dat sommige onderdelen nu voor de tweede keer op Venyard terecht komen; zo is de cirkel weer rond. De meest interessante onderdelen zijn er – natuurlijk – al meteen van af geplukt, maar hopelijk kan 'ie wat andere 206'jes zo nog van wat mooie onderdelen voorzien.

De laatste echte Renault dat type Megane.

Ja, vanaf de Mégane IV is het platform vast gedeeld met Nissan, of niet? Dat heb ik ook gemerkt tijdens de zoektocht naar een nieuwe auto voor m'n ouders. Ze zijn uiteindelijk bij een Nissan Qashqai uitgekomen, en dan kun je meteen met een grote boog om de 1.2 TCe / DIG-T heen lopen. Het is uiteraard een 1.3 geworden ;)

Ondanks dat ze op technisch vlak misschien wel identiek zijn moet ik wel zeggen dat ik de materialen van Renault prettiger vind. De bediening van de cruise control en de limiter vind ik ook iets intuïtiever met de hoofdschakelaar op de middenconsole; de Qashqai heeft voor mijn gevoel íéts teveel knoppen op het stuur. Dus ook al is de basis hetzelfde, verschil in de rijbeleving zit er nog wel.

Om nog even op een positieve noot af te sluiten: de Mégane is zonder op- of aanmerkingen door de APK heengekomen. We mogen weer even vooruit!

Pdu7nht.jpg

Laatst bewerkt:
Pfoh wat zonde van de 206CC zeg! En de achterlichten, interieur en bumpers zijn niet eens separaat verkocht voordat ie daar terecht kwam.

Bevalt de Android unit in de Megana nog steeds goed?

Het materiaal waarvan Peugeot deze stoelen heeft vervaardigd is dan ook wel behoorlijk kwetsbaar. Toch, jammer om de 206 daar zo te zien staan... Het laat zien hoeveel verschil 't maakt als je een auto zorg en aandacht geeft, en hoe snel het mis kan gaan als ze worden verwaarloosd.

Gelukkig krijgt de Mégane voldoende aandacht, het blijft een mooie wagen die er nog een flinke tijd tegenaan kan!

Pfoh wat zonde van de 206CC zeg! En de achterlichten, interieur en bumpers zijn niet eens separaat verkocht voordat ie daar terecht kwam.

Bevalt de Android unit in de Megana nog steeds goed?

Ja, ik zou ook denken dat je er zo wel wat meer geld uit kan halen. Maar daar was de laatste eigenaar denk ik dan niet zo mee bezig.

De Android-unit bevalt ontzettend goed, ja. Ook met hoge temperaturen doet ‘ie keurig zijn werk, draadloze CarPlay is erg stabiel en verbindt snel. Volgens mij zijn er intussen ook systeemupdates beschikbaar, maar daar heb ik me nog niet aan gewaagd.

Het enige puntje waar ik nog eens naar wil kijken is de positionering van de microfoon; die hangt nu bij de stuurkolom maar daar zorgt ‘ie voor erg veel ruis tijdens telefoontjes, ik gok door de luchtstroom van de ventilatieroosters. Wellicht dat de A-stijl een betere plek is, maar liefst zet ik daar een crèmekleurige microfoon zodat ‘ie minder opvalt.

Het materiaal waarvan Peugeot deze stoelen heeft vervaardigd is dan ook wel behoorlijk kwetsbaar. Toch, jammer om de 206 daar zo te zien staan... Het laat zien hoeveel verschil 't maakt als je een auto zorg en aandacht geeft, en hoe snel het mis kan gaan als ze worden verwaarloosd.

Gelukkig krijgt de Mégane voldoende aandacht, het blijft een mooie wagen die er nog een flinke tijd tegenaan kan!

Klopt, het leer van de stoelen was ook erg dun volgens mij. Je ziet bij meer RG’s wel dat er soms stukken ontbreken. Toch heb ik het gevoel dat dat bij het originele zwarte interieur en ook de cognac-kleurige RG interieurs niet zo’n een probleem is; wellicht is dat leer toch iets dikker?

Dun leer en dan ook nog geperforeerd, dat helpt niet. Maar man, wat is daar slecht mee omgegaan de laatste tijd zeg :(
Ben wel benieuwd waarom er één achterlicht mist. Zou iemand eenzelfde set hebben en er eentje kapot hebben? Lijkt me stug.

Ben wel benieuwd waarom er één achterlicht mist. Zou iemand eenzelfde set hebben en er eentje kapot hebben? Lijkt me stug.

Wat ik in de Facebook-advertentie had gelezen een tijdje terug was dat het rechterachterlicht schade had. Dat zal waarschijnlijk niet meer naar behoren werken…

Het zat er al aan te komen in de vorige post, maar inmiddels is de eerste echte mijlpaal met de Mégane bereikt: De teller heeft de afgelopen maand 150.000 KM aangetikt. Dat betekent dat er sinds de aanschaf al zo'n 28.000 KM verstreken zijn.

Wat plaatjes om het topic op te leuken:

Rj2LgNh.jpg

IX4KbIG.jpg

sm2qzr7.jpg

Hij is beter opgedroogd dan de andere varianten al blijft de cabrio een bijzondere verschijning. De facelift neus heb ik altijd minder gevonden. Vandaag nog een paar coupe's zien rijden.

Geen nieuws is goed nieuws, zullen we zeggen! Met het wisselen van de seizoenen de afgelopen maanden heb ik wel wat leuke plaatjes geschoten, waarvan ik denk dat ze hier niet misstaan.

cKh1iuR.jpg

tYPTKLa.jpg

dzUuuWL.jpg

91KorYs.jpg

0CjAQMF.jpg

Het oplopen van de kilometerstand laat misschien wel al blijken dat de Mégane niet erg veel stilstaat, maar in december was hem toch twee weken rust gegund. Toen zat ik aan de andere kant van de wereld voor de bruiloft van vrienden, en daar ziet het straatbeeld er toch heel anders uit. Zonder er een nieuwe post aan te wijden is dat stukje van de reis denk ik wel AutoWeek-waardig.

Het eerste deel van de reis kwamen we uit in Mumbai, een echte metropool met meer inwoners dan ons hele land. En vooral onderweg naar het zuiden van de stad kijk je onderweg uit op verzamelingen van gigantische wolkenkrabbers:

J7h5Y9Q.jpeg
2H2eyG9.jpeg

Voor het tweede deel van de reis vertrokken we richting Pune, een kleinere stad maar nog altijd een metropool. De autorit van Mumbai naar Pune duurt ongeveer drie uur, en er is zoveel interactie tussen de steden dat je heel gemakkelijk (en goedkoop) een Uber bestelt om van de ene naar de andere stad te komen. Het verkeer zelf is trouwens echt ontzettend chaotisch. Alles en iedereen rijdt door elkaar heen, soms tegen de richting in, altijd met constant getoeter. Wegmarkeringen en signalering lijken puur decoratief, en lopen aan de kant van de snelweg (waar doorgaans 80 km/u gereden wordt) is volkomen normaal. Die enkele keer dat wij dat zelf moesten doen was dat toch wel doodeng...

aOhhZj4.jpeg
7gDaeXn.jpeg

Tussen Mumbai en Pune kom je onder andere een indrukwekkend gebergte en een hele hoop natuur tegen, wat zorgt voor prachtige uitzichten:

j6yVufC.jpeg
ucGu8dN.jpeg

En wat hier zeker niet mag ontbreken zijn natuurlijk wat automotieve spots: een Nissan waarvan ik niet wist dat het ook een Renault kon zijn, en een Tata Nano, zo ongeveer het boegbeeld van de Indiase auto-industrie.

aBCw2l8.jpeg

Iurea65.jpeg

nyGzmSK.jpeg

Nog even over de Nano: die heb ik in het wild toch een stuk minder vaak kunnen spotten dan ik had verwacht. In Indiase autoland lijkt Suzuki verreweg de beste zaken te doen; het gros van de mensen beweegt zich namelijk voor in een Alto, Swift (in sedan-uitvoering, en dan nog liefst op LPG) of S-Presso (die behalve zijn koffie-geïnspireerde naam he-le-maal niks gemeen heeft met de Cappuccino).

Laatst bewerkt:
En we zijn weer een halfjaartje verder! Wat gaat de tijd snel zeg. Inmiddels is de Mégane twee jaar de mijne en heeft er toch wel het een en ander aan onderhoud en reparaties plaatsgevonden.

In februari van dit jaar heeft de Mégane zijn standaard beurt gehad met nieuwe vloeistoffen en filters, maar de dealer heeft daarbij nog wat extra werk gehad aangezien de gordeltulp van de bestuurdersstoel ineens een stuk losser zat dan dat de bedoeling was.

Normaal beweegt die, met wat weerstand, naar voren en achteren zodat 'ie op alle mogelijke standen blijft staan. Dat was nu niet meer het geval, en zodoende viel 't ding bij elke beweging helemaal naar voren of achteren. Dat wekte niet bepaald vertrouwen dat e.e.a. goed vastzat, terwijl dat juist is wat 'ie hoort te doen. Uiteindelijk bleek het bevestigingsmechanisme defect en is er een nieuwe gordeltulp ingezet die nu weer felrood zijn ding doet. Met het in- en uitbouwen van de (elektrische) stoel maakte dat de onderhoudsbeurt meteen dubbel zo duur, maar goed: als het op veiligheid aankomt wil je liever geen risico's nemen.

KSb5Bek.jpeg

De dealer attendeerde me er ook op dat de schokdemper rechtsvoor lek was, en vóór de APK deze zomer best vervangen moest worden. Dat klonk wel als een leuk klusje om aan te pakken met een zekere Renault-liefhebber c.q. expert die jullie vast wel kennen. En sja, als je dan toch bezig bent, pak dan maar de hele rits mee. Zo geschiedde:

clcIzTA.jpeg
z3suFA1.jpeg

KiEBDw7.jpeg

Het bleek ook écht nodig; van de voorste dempers heb ik geen foto, maar die waren zo lek als een mandje. Zowel links- als rechtsvoor waren ze zo ver heen dat ze he-le-maal niks meer deden. Je kon ze zo indrukken, en dan kwamen ze ook niet meer terug omhoog. Ook achter was het wel een welkome reparatie. Voor wat perspectief, zo zagen ze er uit:

72NJpaq.jpeg

De oplettende kijker ziet ook dat er niet alleen nieuwe dempers op het programma stonden. Een nieuw setje veren zijn dan ook wel zo prettig, en daarvoor heb ik me laten overtuigen dat de Mégane best wel een klein beetje omlaag mocht. Met de Eibach Pro Kit zou 'ie nu 15mm lager moeten liggen; dat is er niet echt aan te zien, maar in het rijgedrag zorgt deze combinatie voor een wereld van verschil.

Het is me nu ook duidelijk geworden waarom ik de Mégane zo hard geveerd vond: de voorste dempers waren echt volledig op en met hoe het er uit zag is dat echt niet iets wat recent is gebeurd. Het zou me niet verbazen als die slijtage al gaande was toen ik hem ben gaan rijden. Met de upgrade naar OEM-kwaliteit Bilstein dempers en Eibach veren (die progressief inveren en dus pas op het laatst echt hard worden) heb ik nu een ontzettend comfortabele auto teruggekregen die als een blok op de weg ligt. Nu nog wat nieuwe bandjes eronder en dan wordt het echt genieten!

Tussendoor kwamen we nog een verrassing tegen: een van de remblokken rechtsachter had besloten dat ze elkaar niet meer leuk vonden en dat heeft ertoe geleid dat de voorkant volledig is losgekomen van de achterkant. Ik heb er zelf niets van gemerkt, maar onze expert merkte dat meteen op, en voor de veiligheid is dat natuurlijk niet erg bevorderlijk. Gelukkig lagen er ergens in een garage nog een nieuw setje remblokken voor een Mégane 2 RS, en laat die blokjes toevalligerwijs ook geschikt zijn voor deze huis-tuin-en-keuken Mégane 3. Dus zo waren de remblokjes achter ook vervangen:

u51x6wg.jpeg

Ook gezellig tijdens het sleutelen: bezoek én emotionele steun van een ander bekend forumlid. De Mégane is wel een beetje een grijze muis in dit geheel, maar gelukkig werd er gezorgd voor een kleurrijk straatbeeld:

GqvsuxK.jpeg

En was dat alles? Nou, nee: een paar dagen geleden werd ik er namelijk op geattendeerd dat de voorruit van de Mégane gescheurd was. Dat had ik zelf nog helemaal niet gezien, want de breuk heeft zich vanuit mijn positie precies achter de achteruitkijkspiegel verstopt. Ik vermoed dat er met het warme weer en de koude airco iets niet helemaal goed is gegaan nadat de auto de hele dag heeft gebakken in de zon. En dat ondanks mijn moeite om de temperatuur geleidelijk af te bouwen in de auto. Maar goed, dat riedeltje had ik bij de 206 ook al een keer meegemaakt en dus is de Mégane goed verzekerd voor glas. Komende week gaat 'ie dan ook naar de dames en heren van Carglass voor een nieuwe voorruit.

KR64JTf.jpeg

Laatst bewerkt:
Mooie auto en knap werk! Grappig detail van die remblokken.

Pssst, in het Frans zeggen ze Entretien majeur en niet wat jij schrijft

Mooi dagje zo! Ik ga weer onder de Clio liggen. Geniet ervan zo hoort je Franse coupe te rijden haha.

Zo, die is goed aangepakt. Lekker hoor!

Je reisverslag had ik gemist, dat ziet er ook erg gaaf uit. Een omgeving waar je anders niet snel zou komen denk ik zo.

Knap werk is het zeker – en ik zou willen dat ik die eer op mij kon nemen, maar die is toch echt aan Nico toe te schrijven. Want ook al stond alleen de ophanging op de planning, toch stond 'ie er op om even naar de remmerij te kijken. En terecht (y)

Ik heb me wel zelf bezig kunnen houden met het verversen van de versnellingsbakolie. Die zag er helemaal niet verkeerd uit, maar na een goede 165.000 KM mag dat best wel een keer.

Leuk om er gisteren bij te zijn, toe te kijken, te leren en zo nu en dan een flauw Renault-grapje te tappen. Je Mégane rijdt nu weer super, als ie straks is uitgelijnd en zijn nieuwe banden heeft is-ie weer als nieuw. Of misschien net iets beter.

Het Renault-karakter heeft zelfs zijn weg gevonden naar de 306, want die doet het nu niet meer :geek:

Leuk om weer een update van je te lezen! Mooi werk van jullie! Nico zijn 2 rechterhanden zijn heel handig, dat wist ik al, maar nu wordt het weer eens onderstreept!

Mooi reisverslag ook trouwens, die had ik ook gemist!

Leuk om er gisteren bij te zijn, toe te kijken, te leren en zo nu en dan een flauw Renault-grapje te tappen. Je Mégane rijdt nu weer super, als ie straks is uitgelijnd en zijn nieuwe banden heeft is-ie weer als nieuw. Of misschien net iets beter.

Het Renault-karakter heeft zelfs zijn weg gevonden naar de 306, want die doet het nu niet meer :geek:

Nou ja zeg! Dat klinkt wel als een typisch geval van niet het dagelijkse offer van pain, vin en boursin doen. Weet je wat: ik heb er vandaag een dubbele gedaan, ook één voor de 306. Hopelijk lost dat het op!

Intussen heeft JP van de verzekering een gloednieuwe voorruit cadeau gekregen, en heb ik 'm verwend met nieuwe bandjes. Toen ik de Laguna-velgen een jaar geleden kocht zaten er nog banden met voldoende profiel onder en leek het me wel prima om die eerst op te rijden. Ik wist intussen wel al dat het binnenkort tijd was voor wat nieuws, maar met het werk aan het onderstel (en de uitlijning die 'ie daarna nodig ging hebben) had ik bedacht dat de banden erna aan de beurt waren.

Nou, dat was geen moment te vroeg, zo blijkt: zoals Elco het poëtisch beschreef was zelfs de BTW er uit gereden. En als we toch al wat investeringen doen voor het onderstel, waarom dan ook niet matchende banden? Nou goed, op naar de bandenboer. En daar had 'ie ook goed gezelschap in de vorm van een Peugeot 508 PSE:

pIgiLuz.jpeg

En intussen is JP voorzien van mooie nieuwe Michelin Pilot Sports 4. Nu niet in Laguna-maat 225/45R18, maar 225/40R18, de fabrieksmaat voor Méganes op 18 inch. Met het oog op comfort (en de 0 km/u tellerafwijking) heb ik de grotere bandenmaat wel overwogen, maar een toeslag van €70 per band voor een ongebruikelijke bandenmaat op een band die sowieso al niet goedkoop is vond ik een beetje te gek. En als het om rijeigenschappen aankomt gaat er natuurlijk niks boven de fabrieksmaat: zo is 'ie immers ooit bedoeld.

Ik kan jullie wel vertellen: als het vernieuwde onderstel de rijervaring niet al aanzienlijk had verbeterd doen deze banden dat wel, want JP rijdt nu ook nog eens fluisterstil in vergelijking met de (blijkbaar ontzettend gecupte) banden die er onder lagen.

LpFLaEA.jpeg

De Mégane is nu trouwens ook goed ingereden op z'n nieuwe onderstel en dat heeft als gevolg dat 'ie toch héél subtiel wat lager ligt dan voorheen. Wat plaatjes:

yCUjWQh.jpeg

ZPT0tKa.jpeg

En met de nieuwe voorruit en de nieuwe banden zijn we er nog niet wat betreft aanpassingen deze week, want ik heb me gisteren ook bezig gehouden met het installeren van een nieuw stuurwiel. Dat begon er na een kleine 170.000 KM namelijk langzaam klaar mee te worden. Het "leer" (waarvan ik vermoed dat het helemaal geen leer is) is flink ruwer beginnen worden, en met name de afgelopen drie weken is het echt hard achteruit gegaan. Misschien dat de warmte daarin heeft meegespeeld, of dat het gewoon slechte kwaliteit (kunst)leer is, maar ik had deze slijtage zo "vroeg" niet verwacht. Ik behandel het leer namelijk wel regelmatig met leermelk en de Mégane slaapt meestal binnen in een koele ondergrondse parkeergarage. Het is maar zelden dat ik met de auto naar het werk ga, waar 'ie dan soms wel een dag in de warme zon staat. En ook als ik terugdenk aan de 206 CC met drie ton op de klok was het (écht lederen) stuurwiel ook écht nog in goede staat.

M6wvXq0.jpeg

Dat vond ik in elk geval een goed excuus om een ander stuurwiel te installeren, en dan moest het er één worden met wat meer zilveren accenten. Dat het originele stuur wél een zilveren sierstuk onderaan had, maar niet links en rechts van de stuurwielbediening heb ik altijd al een beetje gek gevonden. Met het vervangen van de airbag was ik in de 206 wel al bekend geraakt, en als je daar één torx schroef en een stekkertje voor de stuurwielbediening bij optelt was ook het vervangen van het complete stuur een fluitje van een cent:

ejPcmHq.jpeg

Maar toch ben ik ook over de conditie van dit stuurwiel niet helemaal tevreden, want ook daar zijn er voorzichtig al wat tekenen van uitdroging (of slijtage) zichtbaar. Nu was het met de prijs ook wel een aardige gok, en de staat van deze is in elk geval beter dan het origineel, maar goed. Wordt vervolgd.

Het geheel ziet er overigens wel fantastisch goed uit, dus toch even wat foto's:

Zpy0Eb8.jpeg

E6iqUlm.jpeg

Laatst bewerkt:
Mooie upgrades! De laatste tijd zal best wat pijn aan de portemonnee hebben gedaan maar nu kun je er weer even tegen. Voor wat betreft banden: in mijn ervaring zijn Michelin-banden van huis uit al lekker stil, dus dat zal het verschil met de oude set nog verder vergroten!

Die banden staan goed, dat maatje is echt beter! En inderdaad wat minder duur.
Bij de Focus moest ik destijds 225-45-18 hebben dacht ik, maar iedereen gooide er 225-40-18 onder.
Wat zijn je plannen met het stuur? De oude nieuw laten bekleden bijvoorbeeld?

topbanden, ook 6 jaar onder mijn vorige MX-5 gehad, erg tevreden over, maar inderdaad prijzig.

Heb je de PS4S of de nieuwe PS5 ook overwogen? Ik neig naar die laatste ter vervanging van de Bridgestone Potenza op mijn huidige MX-5, maar die heeft ook zo een vervelende maat. Nog meer dan genoeg profiel maar stilaan op leeftijd, auto is van 2017.

Mooie upgrades! De laatste tijd zal best wat pijn aan de portemonnee hebben gedaan maar nu kun je er weer even tegen. Voor wat betreft banden: in mijn ervaring zijn Michelin-banden van huis uit al lekker stil, dus dat zal het verschil met de oude set nog verder vergroten!
Ja, zeg dat wel – toen het allemaal achter de rug was schrok ik wel een beetje van hoeveel geld er in zo'n korte tijd doorheen gegaan was. Maar voor wat betreft comfort én veiligheid zijn het wel gewoon belangrijke onderhoudsmomenten, en als het toch moet, dan investeer ik ook graag in mijn eigen (rij)plezier. Als dat betekent dat ik een vakantie naar het buitenland oversla dit jaar, dan heb ik daar vrede mee.

Die banden staan goed, dat maatje is echt beter! En inderdaad wat minder duur.
Bij de Focus moest ik destijds 225-45-18 hebben dacht ik, maar iedereen gooide er 225-40-18 onder.
Wat zijn je plannen met het stuur? De oude nieuw laten bekleden bijvoorbeeld?
Haha, de omgedraaide truc! Ik had ook alleen maar 225/45R18 er onder liggen omdat zowel mijn zomer- als winterset ze al gemonteerd hadden. Nu ik de prijzen zo heb gezien gaat er voor de winter van 2025 ook gewoon 225/40R18 onder :p

Wat het stuur betreft: dat weet ik nog niet zo goed. Ik heb ergens nog hoop dat als ik een RS-stuur op de kop kan tikken, dat toch een betere kwaliteit leer gaat hebben dan de exemplaren die ik nu heb gezien. Ik weet bijvoorbeeld dat de lederen tellerkappen van de 206 RC van écht leer waren, terwijl er in de 206 Quicksilvers af-fabriek tellerkappen zaten die er erg op leken, maar van een heel ander materiaal gemaakt waren. Dat was een stuk ruwer, vast ook een soort kunststof.

En aangezien een RS-stuur (net als de GT- en GT-Line) ook nog een iets andere vorm heeft die wat meer grip lijkt te hebben, wil ik die route eerst verkennen en als dan blijkt dat ook die sturen van bedroevende kwaliteit zijn (want zo zou ik het wel beschrijven, als ik eerlijk ben) wil ik zo'n RS-stuur wel opnieuw laten bekleden.

topbanden, ook 6 jaar onder mijn vorige MX-5 gehad, erg tevreden over, maar inderdaad prijzig.

Heb je de PS4S of de nieuwe PS5 ook overwogen? Ik neig naar die laatste ter vervanging van de Bridgestone Potenza op mijn huidige MX-5, maar die heeft ook zo een vervelende maat. Nog meer dan genoeg profiel maar stilaan op leeftijd, auto is van 2017.
Ik heb me wel even ingelezen, en daarbij kwam ik de PS4S en de PS5 ook tegen. De PS4S lijken meer geschikt voor echt sportief rijden (op circuits?) en daarmee kwam ik al snel tot de conclusie dat die keuze misschien wat ambitieus zou zijn voor de 130 PK sterke 1.4 in mijn Mégane. 't Is een hele leuke wagen, en sportief gelijnd, maar een echte sportwagen gaat het natuurlijk nooit worden :)

De PS5 zou denk ik ook wel een prima optie zijn geweest, denk ik, maar ik kon de Pilot Sports 4 voor een goede prijs aanschaffen en met de PS5 zou ik toch weer duurder uitkomen. Als ik de bandentests mag geloven is er weinig te klagen over de Pilot Sports 4 en eerlijk is eerlijk: met mijn rijgedrag ga ik de limieten van allebei die banden waarschijnlijk echt niet opzoeken. Ik vind het vooral van toegevoegde waarde dat ik in de Ardennen of Luxemburg met wat meer vertrouwen over bochtige weggetjes kan zoeven, en ik denk dat de Pilot Sports 4 en ook de 5 me dat beide (hadden) kunnen bieden.

Afhankelijk van hoe veeleisend jouw rijstijl is kan ik me voorstellen dat je wel een weloverwogen keuze wil maken – maar afgaand op hoe de Pilot Sport 4/4S/5 worden beoordeeld kan ik me niet voorstellen dat er echt een foute keuze is.

Laatst bewerkt:
Op de laatste foto's is duidelijk te zien dat-ie net wat lager ligt, het staat 'm goed! En wat banden betreft is PS4 de juiste keuze. Het lijkt een patroon bij de Pilot Sport-serie, dat de even nummers de beste zijn.

Echt mooie upgrades aan deze Franse coupe. Echt een goed ontwerp van Renault. Hij ziet er vandaag de dag nog steeds modern uit. Dat is echt knap vind ik. :)

Op de laatste foto's is duidelijk te zien dat-ie net wat lager ligt, het staat 'm goed! En wat banden betreft is PS4 de juiste keuze. Het lijkt een patroon bij de Pilot Sport-serie, dat de even nummers de beste zijn.
Kan ik dat advies ook meenemen naar de Pilot Alpin? :p Ik ga me alvast eens oriënteren op de winterbanden, die zullen er voor de winter van 2025 nieuw op moeten. Ik kijk ook zeker buiten Michelin, maar ik zie wel dat de Alpins in de regel goed scoren, dus ze staan zeker op de shortlist.

Echt mooie upgrades aan deze Franse coupe. Echt een goed ontwerp van Renault. Hij ziet er vandaag de dag nog steeds modern uit. Dat is echt knap vind ik. :)
Dankje Marc! Ja, ik vergeet ook nog regelmatig dat 'ie dit jaar 15 is geworden. Zowel wat vormgeving betreft, maar ook hoe die is uitgerust. Met de digitale snelheidsmeter, keyless entry en keyless go en het Android systeem met draadloze Apple CarPlay voelt 'ie eigenlijk net zo modern aan als de Qashqai van mijn ouders. En die Qashqai mag dan wel 10 jaar nieuwer zijn, maar toch moet mijn telefoon er met een kabeltje aan als ik CarPlay wil gebruiken.

Wat het stuur betreft: dat weet ik nog niet zo goed. Ik heb ergens nog hoop dat als ik een RS-stuur op de kop kan tikken, dat toch een betere kwaliteit leer gaat hebben dan de exemplaren die ik nu heb gezien. Ik weet bijvoorbeeld dat de lederen tellerkappen van de 206 RC van écht leer waren, terwijl er in de 206 Quicksilvers af-fabriek tellerkappen zaten die er erg op leken, maar van een heel ander materiaal gemaakt waren. Dat was een stuk ruwer, vast ook een soort kunststof.

En aangezien een RS-stuur (net als de GT- en GT-Line) ook nog een iets andere vorm heeft die wat meer grip lijkt te hebben, wil ik die route eerst verkennen en als dan blijkt dat ook die sturen van bedroevende kwaliteit zijn (want zo zou ik het wel beschrijven, als ik eerlijk ben) wil ik zo'n RS-stuur wel opnieuw laten bekleden.
Zo heb je er één, zo heb je er... drie. Maar: drie keer blijkt scheepsrecht, want het RS-stuur wat de postbode mij gisteren bracht bevestigde inderdaad mijn vermoedens. Het stuurwiel wat ik nu heb ingebouwd heeft duidelijk al een (ongetwijfeld intensief) leven achter de rug, maar het leer is nog altijd intact en voelt bovendien een stuk prettiger aan dan het materiaal van de andere twee stuurwielen. Ik merk ook duidelijk dat het stuur anders gevormd is – niet alleen bij de duimgrepen, maar ook de rest van het stuur lijkt iets dikker. Blijkbaar heeft RenaultSport toch andere standaarden en prioriteiten m.b.t. materiaalgebruik.

y2N0IAZ.jpeg

Waar ik nog niet helemaal over uit ben, is of ik de kleur van de stiksels laat zoals ze zijn. Dit stuur heeft namelijk gele stiksels, en dat komt wel een klein beetje terug in de toerenteller maar zeker niet overal, zoals dat in de donorauto het geval was. Ik ben me nog aan het bedenken of ik dat bij de auto vind passen, of dat ik ze zwart (of wit) maak. Deze Mégane is namelijk geen RS en hoeft dat ook niet te zijn – maar ik wil wél kwalitatief hoogwaardige materialen in het interieur terugzien, vooral als het gaat om onderdelen die ik als bestuurder constant in mijn handen heb.

BYh3LUv.jpeg

Laatst bewerkt:
Wat een mooi RS stuur BleuZ! Ik vind het gele stiksel wel mooi, misschien iets mooier dan wit. Is het stuur omzetten eigenlijk lastig? Of valt dat mee?

Het stuur omzetten is echt een fluitje van een cent. Dat had ik in de Peugeot 206 ook al eens gedaan, omdat de garage waar ik 'm toentertijd in onderhoud had een kras in de airbag had gemaakt. In de Mégane ging het er exact hetzelfde aan toe, behalve dan dat die nog een extra stekkertje heeft voor de knoppen op het stuurwiel.

1. Je zet het stuur ondersteboven en koppelt de accu af. Met een schroevendraaier prik je door een opening in de achterkant van het stuurwiel zo de airbag er uit; je duwt dan eigenlijk een veer in die de airbag normaliter op zijn plek houdt. Daarmee komt de airbag vanzelf los.

2. Er zijn een aantal stekkers die je moet loskoppelen: twee stekkers gaan vanuit de stuurkolom naar de airbag, en zijn groen en blauw gekleurd (overeenkomstig met de aansluitingen in de airbag zelf) zodat je altijd weet welke stekker waar moet, en een derde stekker gaat vanuit de stuurkolom naar het stuur zelf, dat is de stekker voor de cruise control schakelaars op het stuur.

3. Nadat je de stekkers hebt losgekoppeld haal je de grote torx schroef los die het stuur op z'n plaats houdt. Eventueel markeer je de goede positie van je stuurwiel (maar af fabriek is dat vaak ook aangegeven met een dotje verf en/of een uitgefreesde markering) en daarmee lijn je het nieuwe stuur goed uit.

4. Laatste stap: de accu opnieuw verbinden en de auto vanaf de passagiersstoel starten zodat je in het ergste geval niet de airbag in je gezicht krijgt :p Een kind kan de was doen!

Zoals zoveel dingen in het leven zijn er gelukkig ook allerhande tutorials op YouTube die dat proces aardig goed laten zien. Voor de beeldvorming: ik heb deze video als handleiding gebruikt.

Laatst bewerkt:
Hey Bleuz! heb je topic weer eens doorgenomen was altijd een trouwe volger van je 206CC avonturen.
Zonde dat deze op de sloop is beland, was toch een erg mooi exemplaar.
Heel erg knappe Megane heb je daar zeg! bijzonder netjes/verzorgd.

Hé Bofkont! Da's alweer een tijd geleden inderdaad. Dankjewel! Rij jij nog altijd naar volle tevredenheid in je Z4?

Ja, van de 206 was het zeker zonde. Als 'ie met zorg en liefde behandeld was geweest weet ik zeker dat 'ie er (vooral motorisch) echt nog wel even door had gekund. Maar goed, dat is wat het is. Het cabriorijden mis ik ook wel, maar dat komt er vast nog wel een keer van.

Gelukkig ben ik ook reuze tevreden met de Mégane; ik doe ook goed mijn best om 'm zo netjes en verzorgd te houden :) Wat dat betreft zijn er nog altijd wel wat klusjes die ik wil doen (of gedaan wil hebben), maar alles op zijn tijd natuurlijk. En in de tussentijd blijft het toch genieten om met 'm op pad te zijn.

Ja zeker nog steeds een Z4, al heb ik tussendoor nog wel wat andere auto's weer gehad.
Inmiddels mijn 4e Z4. Ja cabrio rijden blijft geweldig! Al ben ik langzamerhand wel wat toe aan wat meer comfort merk ik aan mijzelf , en dat hoeft niet perse een cabrio meer te zijn denk ik in de toekomst ;)
Doe je goed deze Megane zo netjes bij te houden! fijne mooie auto!

Dank allemaal! Vandaag heb ik nog een leuk projectje afgemaakt waarvan ik het leuk vind om dat ook met jullie te delen. Het vervangen van het stuurwiel heeft namelijk een kleine kettingreactie in gang gezet die zich concentreert op de middentunnel:

NtQ2f3x.jpeg

Met hoe anders het nieuwe vollederen stuurwiel aanvoelt, is het me opgevallen dat ook de versnellingspook gemaakt is van kunstleer (dat nu eigenlijk niet meer zo fris aanvoelt). En met hoe vaak ik dat ding toch in mijn handen heb, dacht ik: ook dat kan vast beter. Net als de eerdere upgrades wil ik het interieur van de Mégane graag zo (dicht bij) OEM als mogelijk houden. Zodoende kwam ik op het volgend plaatje uit:

CAVteLj.jpeg

Ziet er knap uit, of niet? Op het plaatje zit 'ie in een Mégane RS, maar nader onderzoek vertelde me dat deze versnellingspook ook is geleverd in de Laguna III en de eerste Captur, dus ook in mijn huis-tuin-en-keuken Mégane vond ik dat een goed alternatief. Check, in het winkelmandje dus. Maar: ik werd ook geprikkeld door de middentunnel in pianolak. Het zal een mening zijn die vast niet iedereen deelt, maar ik vind het een welkome verandering ten opzichte van de grijze middentunnel die in mijn Mégane zit. En die ook niet zo heel mooi oud is geworden. En zo had ik niet veel later óók een pianolak middenconsole in mijn winkelmandje.

Maar ja… als de middenconsole er toch uit gaat, dan is dat de perfecte mogelijkheid om een ander punt aan te pakken: het netjes wegwerken van de stroomtoevoer voor mobiele apparaten. Tot nu toe had ik namelijk een auto-oplader in de 12V aansluiting achter de middentunnel, maar dat betekende een aantal onhandig lange kabels achter de voorstoelen, en met het in- en uitstappen van passagiers achterin wilde dat nog wel eens los komen.

Tel daarbij op dat er onder aan de middenconsole een waardeloze tulpaansluiting te vinden is die ooit als alternatieve input diende voor de fabrieksradio... terwijl je in nieuwere Méganes op die plek keurig een AUX/USB-aansluiting krijgt. Met wat huisvlijt heb ik zo'n kastje aangepast zodat die heel simpel kan worden ingeplugd in het entertainmentsysteem, waarvan de 3 hele handige USB-poorten tot nu toe verstopt zaten in de middenconsole.

qg1wlxy.jpeg
lVKx12V.jpeg

Het entertainmentsysteem heeft dus nog twee andere USB-poorten, en die heb ik bruikbaar gemaakt door via de middentunnel twee lange oplaadkabels te trekken en in het vakje onder de armsteun uit te laten komen. Met een USB-C en Lightning-kabel van beide 2 meter is er zo meer dan genoeg mogelijkheid om meerdere apparaten op te laden.

Wat volgde: een paar dagen wachten, een paar uur slopen, en nadat de postbode langs was geweest weer een paar uur opbouwen. Met het volgende resultaat:

k9AukUc.jpeg
UVEdPsT.jpeg

wl7o1EZ.jpeg

crSFDOl.jpeg

xH99P5A.jpeg

En hoe voelt/schakelt dat dan? Een heel stuk beter. Het doet me een beetje denken aan de schakelpook van mijn 206, en die vond ik ook zo fijn schakelen. Dus de komende tijd is het vooral genieten geblazen achter het stuur.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan