BleuZ: Renault Mégane Coupé 1.4 TCe - 200.000 KM gepasseerd

Wat een mooie update! Netjes zeg je USB-ding, maar ook mooi werk van de middenconsole en pook. De knop vind ik heel gaaf! Ik vind de Pianolak ook mooi, het pakt mooi en netjes uit zo zeg! Leuke kusjes dit!

Ja, hè? Het maakt van het interieur toch iets meer een geheel vind ik. Voor het gemak haal ik de plaatjes van de vorige pagina nog even hiernaartoe:

Vandaag heb ik nog een leuk projectje afgemaakt waarvan ik het leuk vind om dat ook met jullie te delen. Het vervangen van het stuurwiel heeft namelijk een kleine kettingreactie in gang gezet die zich concentreert op de middentunnel:

NtQ2f3x.jpeg

Met hoe anders het nieuwe vollederen stuurwiel aanvoelt, is het me opgevallen dat ook de versnellingspook gemaakt is van kunstleer (dat nu eigenlijk niet meer zo fris aanvoelt). En met hoe vaak ik dat ding toch in mijn handen heb, dacht ik: ook dat kan vast beter. Net als de eerdere upgrades wil ik het interieur van de Mégane graag zo (dicht bij) OEM als mogelijk houden. Zodoende kwam ik op het volgend plaatje uit:

CAVteLj.jpeg

Ziet er knap uit, of niet? Op het plaatje zit 'ie in een Mégane RS, maar nader onderzoek vertelde me dat deze versnellingspook ook is geleverd in de Laguna III en de eerste Captur, dus ook in mijn huis-tuin-en-keuken Mégane vond ik dat een goed alternatief. Check, in het winkelmandje dus. Maar: ik werd ook geprikkeld door de middentunnel in pianolak. Het zal een mening zijn die vast niet iedereen deelt, maar ik vind het een welkome verandering ten opzichte van de grijze middentunnel die in mijn Mégane zit. En die ook niet zo heel mooi oud is geworden. En zo had ik niet veel later óók een pianolak middenconsole in mijn winkelmandje.

Maar ja… als de middenconsole er toch uit gaat, dan is dat de perfecte mogelijkheid om een ander punt aan te pakken: het netjes wegwerken van de stroomtoevoer voor mobiele apparaten. Tot nu toe had ik namelijk een auto-oplader in de 12V aansluiting achter de middentunnel, maar dat betekende een aantal onhandig lange kabels achter de voorstoelen, en met het in- en uitstappen van passagiers achterin wilde dat nog wel eens los komen.

Tel daarbij op dat er onder aan de middenconsole een waardeloze tulpaansluiting te vinden is die ooit als alternatieve input diende voor de fabrieksradio... terwijl je in nieuwere Méganes op die plek keurig een AUX/USB-aansluiting krijgt. Met wat huisvlijt heb ik zo'n kastje aangepast zodat die heel simpel kan worden ingeplugd in het entertainmentsysteem, waarvan de 3 hele handige USB-poorten tot nu toe verstopt zaten in de middenconsole.

qg1wlxy.jpeg
lVKx12V.jpeg

Het entertainmentsysteem heeft dus nog twee andere USB-poorten, en die heb ik bruikbaar gemaakt door via de middentunnel twee lange oplaadkabels te trekken en in het vakje onder de armsteun uit te laten komen. Met een USB-C en Lightning-kabel van beide 2 meter is er zo meer dan genoeg mogelijkheid om meerdere apparaten op te laden.

Wat volgde: een paar dagen wachten, een paar uur slopen, en nadat de postbode langs was geweest weer een paar uur opbouwen. Met het volgende resultaat:

k9AukUc.jpeg
UVEdPsT.jpeg

wl7o1EZ.jpeg

crSFDOl.jpeg

xH99P5A.jpeg

En hoe voelt/schakelt dat dan? Een heel stuk beter. Het doet me een beetje denken aan de schakelpook van mijn 206, en die vond ik ook zo fijn schakelen. Dus de komende tijd is het vooral genieten geblazen achter het stuur.

Haha, ja vooral de console zelf zit echt tsjokvol met bedrading. Dat komt vooral door de multimedia unit, want die heeft allerhande kabels voor externe Wi-Fi, Bluetooth en GPS-antennes, een kastje voor een SIM-kaart, 3 USB-poorten... de middentunnel ziet er wat ingrijpender uit dan het daadwerkelijk is – dat is niet veel meer dan sierkappen met daarbinnen veel loze ruimte.

Ik heb wat dat betreft veel gehad aan een blog die dat hele proces keurig beschrijft, zelfs met plaatjes. Toch wel fijn als een model zo gangbaar is (geweest). Ik kan me voorstellen dat dat soort informatie ook voor de Focus goed verkrijgbaar is – of doe jij dat soort zaken gewoon op gevoel?

Vanochtend had JP trouwens een afspraakje bij de lokale dealer: die brachten mij de blijde boodschap dat 'ie weer een jaartje is goedgekeurd. Dat mag natuurlijk ook wel, na alle aandacht die hij heeft gehad.

1t7VVsw.jpeg

Mooie update Bleuz! Hele fraaie pookknop vind ik, en ook het pianolak vind ik mooi staan. Het ziet er als een enge operatie uit, dat vervangen, maar leuk om te zien dat je dit zomaar doet. Gefeliciteerd met de verse APK!

Ik had van JP en zijn verzorgende baasje ook niets anders verwacht!

Hey Bleuzm was leuk om je zondag te ontmoeten. Helaas heb ik niet echt de tijd genomen om je auto van binnen goed te bekijken want het is zo te zien best een fraai ding.

Mooie update Bleuz! Hele fraaie pookknop vind ik, en ook het pianolak vind ik mooi staan. Het ziet er als een enge operatie uit, dat vervangen, maar leuk om te zien dat je dit zomaar doet. Gefeliciteerd met de verse APK!

Ik had van JP en zijn verzorgende baasje ook niets anders verwacht!
Dankje Peter! Ik moet (wil) nog wat meer ervaring opdoen als het op het mechanische werk aan komt, maar in het interieur voel ik me wel goed vaardig om hier en daar wat te sleutelen.

Hey Bleuzm was leuk om je zondag te ontmoeten. Helaas heb ik niet echt de tijd genomen om je auto van binnen goed te bekijken want het is zo te zien best een fraai ding.
Inderdaad, leuk om kennis te maken Dirk, was gezellig! En dankjewel; ik vond het ook gaaf om je BX in levende lijve te zien, de rest van het wagenpark komt een andere keer nog wel :)

En over die binnenkant: er kunnen de nodige grappen over gemaakt worden, maar ondanks het gebrek aan kleur aan de binnen- maar ook de buitenkant van de Mégane ben ik echt wel in mijn nopjes met beide.

Ik was een paar dagen geleden weer eens in mijn oude woonplaats en daar kwam ik op één dag tijd niet één, maar twee Mégane Coupés tegen in exact dezelfde kleurstelling als die van mij. Met de 206 was dat natuurlijk regelmatig het geval, maar dat is dan ook een erg gangbaar model. Met de coupé had ik daar niet zo gauw op gerekend:

Zn8AuCs.jpeg

Op de terugweg via de Autobahn heb ik de Mégane nog even z'n benen laten strekken. De 206 liet ik op dat traject met enige regelmaat wel goed werken onder het mom van "de motor schoonblazen," maar met de Mégane heb ik dat de afgelopen 2 jaar eigenlijk nog niet gedaan.

Rond de 180 km/u vond ik het wel goed geweest. Het onderstel kan het natuurlijk prima aan en de 1.4 turbo is snel zat, daar niet van, maar daarboven nodigt het blok gewoon niet echt uit om nog sneller te gaan. (Hoewel dat misschien ook wat tussen m'n oren zit, met hoe gevoelig dit blok te boek staat)

Maar goed: een hardrijder ben ik toch niet en verder blijft het genieten met de Mégane. De 170.000 KM is intussen gepasseerd en zo gaan we lekker door.

YDp5y0m.jpeg

Volgens mij loopt dit blok op dergelijke snelheden ook vrij hoog in de toeren. Want als ik het goed heb, zit er weliswaar een zesbak in, maar dan wel één met vrij korte overbrengingsverhoudingen, waardoor je toch al vrij snel hoog in de toeren zit (ook in 6). Dat hadden de Scenic's die mijn ouder hebben gehad ook.

Twee maanden geleden ook door Duitsland gereden en dan merk je wel de voordelen van nieuwere generaties Renault-motoren. Met automaat in zevende verzet draai je dan circa 3.000 toeren bij 170 km/h (op deze snelheid kan de ACC maximaal ingesteld worden). Een 1.3 TCe 130 heeft met topsnelheidpogingen ademtekort in zes (toerental 5.000-5.500 tpm) en dan is de max ongeveer 205 km/h maar lift het gas naar driekwart en de automaat schakelt naar zeven, toerental daalt naar +- 4.000 tpm en je loopt prompt door naar 224 km/h. Erg aparte gewaarwording!

Jij hebt een 1.4 TCe toch? Die zijn als ik het juist heb gevoelig voor het krijgen van lekke koppakking. Dus als er manieren zijn om het blokje te sparen snap ik dat je dat doet (geen idee of je het hiermee zou voorkomen).

Volgens mij loopt dit blok op dergelijke snelheden ook vrij hoog in de toeren. Want als ik het goed heb, zit er weliswaar een zesbak in, maar dan wel één met vrij korte overbrengingsverhoudingen, waardoor je toch al vrij snel hoog in de toeren zit (ook in 6). Dat hadden de Scenic's die mijn ouder hebben gehad ook.

Twee maanden geleden ook door Duitsland gereden en dan merk je wel de voordelen van nieuwere generaties Renault-motoren. Met automaat in zevende verzet draai je dan circa 3.000 toeren bij 170 km/h (op deze snelheid kan de ACC maximaal ingesteld worden). Een 1.3 TCe 130 heeft met topsnelheidpogingen ademtekort in zes (toerental 5.000-5.500 tpm) en dan is de max ongeveer 205 km/h maar lift het gas naar driekwart en de automaat schakelt naar zeven, toerental daalt naar +- 4.000 tpm en je loopt prompt door naar 224 km/h. Erg aparte gewaarwording!

Jij hebt een 1.4 TCe toch? Die zijn als ik het juist heb gevoelig voor het krijgen van lekke koppakking. Dus als er manieren zijn om het blokje te sparen snap ik dat je dat doet (geen idee of je het hiermee zou voorkomen).
Klopt, en klopt ;) In de zesde versnelling draait dit blok met 100 km/u ongeveer evenveel toeren als de 206 in z'n vijfde versnelling deed. Op zich ben ik dat toerental dus wel gewend, en er zal vast een reden voor zijn maar 3000 toeren op 170 per uur lijkt me heerlijk rustig zoeven!

Voor de 1.4 TCe zit de gevoeligheid inderdaad in de koppakking en de distributieketting, zoals ik het heb begrepen, maar ik heb hier en daar ook gelezen dat de cillinderwanden erg dun zijn waardoor ze kunnen scheuren (als er koelvloeistof in de cillinder komt, dus mogelijk is dat ook een gevolg van de koppakking).

Deze keer helaas minder goed nieuws. Een week geleden heeft de Mégane flinke schade opgelopen aan de rechterkant toen een andere bestuurder van dezelfde rijstrook gebruik wilde maken als ik op dat moment deed. Voor mijn gevoel heb ik daar op dit moment weinig zinnigs over te zeggen, aangezien mijn verzekering zich op dit moment bezig houdt met het aansprakelijk stellen van de tegenpartij. Die ontwikkelingen wacht ik dan ook geduldig af.

Met de aankomende AutoWeek meeting eind september leek het me netjes om hier iets van een update te geven; je kunt je je wellicht wel voorstellen dat mijn enthousiasme om daar met de Mégane in zijn huidige toestand te staan niet zo heel hoog is. Het lijkt me zelf het fijnste om de volgende keer aan te sluiten met een mooi herstelde JP.

Wat betreft de schade: die is zoals eerder gezegd aanzienlijk, maar volgens een autoherstelbedrijf in de buurt goed te herstellen. De deur heeft de grootste klap gekregen, maar gaat gelukkig nog goed open en dicht. Een nieuwe deur en wat aandacht voor het achterpaneel doet vast wel al een hoop, en om daar uitsluitsel over te geven is er een afspraak gemaakt met een schade-expert. Wordt vervolgd dus.

UGnWJYH.jpeg

uqLblFq.jpeg

yJ1iFmX.jpeg

Auw dat is balen, dat ziet er lelijk uit. Hopen dat de verzekeraar het snel op orde heeft en de auto hersteld kan worden. Of laat je m eerder al herstellen?

Ai dat is balen zeg BlueZ! Gelukkig geen persoonlijke schade , maar wat vervelend is dit! Succes met de afwikkeling!

Dat is goed balen zeg. En weer een hoop regelwerk.

Het is lastig te zien maar het lijkt erop dat de dorpel niet geraakt is. Dat maakt het herstel een stuk beter.

Wat zonde zeg! Gelukkig alleen blikschade, maar dit is echt balen. Hopen dat ie er weer spoedig netjes bij staat!

Ongeacht de leeftijd van de auto zou ik zou er zelf ook altijd van balen als het mijn auto zou zijn. Zonde van je mooie Renault, hopelijk wordt het goed opgelost.

Een snelle update: het verzekeringswerk is afgewikkeld en na het wachten op een afspraak bij de schadehersteller heb ik de Mégane daar anderhalve week geleden achtergelaten. De aanloop daarnaartoe was op een gegeven moment wel spannend. Het schadebedrag is niet mals en de schade-expert kwam voor mijn gevoel met een wel érg lage dagwaarde waardoor er de mogelijkheid bestond dat de auto total loss verklaard zou worden. Met een vlugge zoektocht op wat occasion sites kon ik aardig goed onderbouwen dat er geen mogelijkheid bestond dat ik voor dat bedrag een vergelijkbare auto terug kon kopen, dus de dagwaarde is gelukkig redelijk snel daarna herzien. Geen sprake van een total loss dus.

Voor de reparatie was er een nieuwe deur besteld, maar toen die vorige week werd geleverd bleek dat een vijfdeurs en geen driedeurs. Die laatste blijkt wat lastiger aan te komen en staat op backorder. Voor beide partijen geen heel fijn nieuws: aan mijn kant betekent dat vooral dat ik nog even geduld moet hebben, en voor de schadehersteller neemt de Mégane nu voor onbepaalde tijd een werkplek in beslag. Dat is voor hun natuurlijk ook verre van ideaal.

dm0pWzh.jpeg
bgIAkuQ.jpeg

Ik heb alvast even mogen spieken – het achterpaneel is zover mogelijk al bijgewerkt, en voor de rest liggen alle (originele Renault) onderdelen klaar om gebruikt te worden. In de tussentijd mag ik me voortbewegen in een Toyota Yaris. Hoewel dat geen verkeerde auto is, merk ik dat de Mégane voor mijn gevoel echt wel de betere auto is. De Yaris is 9 jaar nieuwer, maar voelt lang niet zo compleet. Ja, hij heeft een grootlichtassistent en leest verkeersborden – handig, maar toch moet je de verlichting telkens handmatig aan- of uitschakelen en een automatisch dimmende binnenspiegel, cruise control of een snelheidsbegrenzer zit er ook niet in. Stoelverwarming dan weer wel, wat het voor mijn gevoel best een gekke uitvoering maakt. En gelukkig is Bluetooth en navigatie wel aanwezig, maar ik mis het CarPlay-systeem in de Mégane dat niet alleen overzichtelijker is, maar ook veel sneller en soepeler werkt.

mmcyWFg.jpeg

Ub95Y0c.jpeg

Het zijn natuurlijk auto's uit verschillende segmenten, maar ook als ik verder kijk dan alleen uitrusting en afwerking merk ik mijn voorkeur ook in de rijbeleving. Het vernieuwde onderstel van de Mégane speelt daar vast ook een rol in, maar van de zitpositie tot de wegligging, en van de aandrijving met CVT tot de manier waarop je voelt wat er op het wegdek gebeurt: de Mégane lijkt voor een stuk minder geld een stuk meer auto te bieden. Dat doet me vooral beseffen dat nieuwer en duurder zéker niet altijd beter is.

Er schijnt ergens een accupakket te zitten dat tijdens het rijden door de verbrandingsmotor en regeneratief remmen wordt opgeladen. Zo kun je hem technisch gezien ook als EV gebruiken, maar met een volle accu betekent dat dat ik 30 km/u kan rijden en een paar keer kan optrekken over een afstand van hooguit een kilometer. De meeste tijd werkt het accupakket samen met de verbrandingsmotor om de auto aan te drijven; dat gaat redelijk vlekkeloos, maar met een gemiddeld verbruik van 5,5L/100KM waar de Mégane gemiddeld 7 tot 7,5L/100KM doet (tot het minimum van 6,5L/100KM bij snelwegkilometers) weet ik niet zo goed of ik daar zo erg van onder de indruk ben.

Hoe dan ook: ik verwacht de komende tijd nog wat kilometers te maken met de Yaris, en een straf is het niet hoor – het rijgedrag went best snel en vijf deuren zijn stiekem ook wel handig – maar toch kijk ik er ontzettend naar uit om de Mégane weer in ontvangst te nemen.

Laatst bewerkt:
Wat knullig om de verkeerde deur te bestellen! Dat gaat niet passen . Fijn dat er nu wel actie is en de auto wordt hersteld. Gelukkig ook dat je de dagwaarde hebt kunnen onderbouwen, zou echt balen zijn anders. Succes met wachten tot de Megane weer klaar is en je de Yaris kunt inleveren!

Altijd de angst bij een auto op leeftijd....helemaal voor een liefhebber. Gelukkig gaat het gewoon gemaakt worden! Nog ff dan is die weer strak.

Mazzel dat ie niet TL verklaard is. Een 15 jaar oude Megane 1.4 is natuurlijk al gauw "schroot" voor velen.
Dank voor je bijdrage, maar dat lijkt me een beetje kort door de bocht. Een total loss is niet veel meer dan een kosten-baten analyse, en met de prijs van een vergelijkbare auto is simpelweg gebleken dat de baten voor de verzekeringsmaatschappij groter zouden zijn dan de kosten. Van mazzel is er dan niet echt sprake, behalve wellicht dat ik ten tijde van het telefoontje met de schade-expert iets van inzicht had in wat een vergelijkbare auto me zou gaan kosten.

Auw dat is balen, dat ziet er lelijk uit. Hopen dat de verzekeraar het snel op orde heeft en de auto hersteld kan worden. Of laat je m eerder al herstellen?
Het schadebedrag was groot genoeg dat ik toch eerst netjes wilde wachten op het geld van de verzekering, maar wetende wat ik nu weet had ik hem best al eerder kunnen laten repareren inderdaad. Hindsight is 20/20 ;)

Mooi kut. Die Volvo had amper schade denk
Klopt, de Volvo had zo gauw gekeken alleen een aantal krassen op de zijkant van de voorbumper. Nu is een bumper erg flexibel, ik kan niet goed inschatten hoe het er daar onder aan toe was, maar ik zou schade wel verwaarloosbaar durven noemen. Dat schijnt ook wel vaker te gebeuren bij een aanrijding; de auto die aanrijdt heeft vaak minder schade dan de auto die aangereden wordt; er zal vast een natuurkundige verklaring voor zijn.

Een snelle update: het verzekeringswerk is afgewikkeld en na het wachten op een afspraak bij de schadehersteller heb ik de Mégane daar anderhalve week geleden achtergelaten. De aanloop daarnaartoe was op een gegeven moment wel spannend. Het schadebedrag is niet mals en de schade-expert kwam voor mijn gevoel met een wel érg lage dagwaarde waardoor er de mogelijkheid bestond dat de auto total loss verklaard zou worden. Met een vlugge zoektocht op wat occasion sites kon ik aardig goed onderbouwen dat er geen mogelijkheid bestond dat ik voor dat bedrag een vergelijkbare auto terug kon kopen, dus de dagwaarde is gelukkig redelijk snel daarna herzien. Geen sprake van een total loss dus.

Voor de reparatie was er een nieuwe deur besteld, maar toen die vorige week werd geleverd bleek dat een vijfdeurs en geen driedeurs. Die laatste blijkt wat lastiger aan te komen en staat op backorder. Voor beide partijen geen heel fijn nieuws: aan mijn kant betekent dat vooral dat ik nog even geduld moet hebben, en voor de schadehersteller neemt de Mégane nu voor onbepaalde tijd een werkplek in beslag. Dat is voor hun natuurlijk ook verre van ideaal.

dm0pWzh.jpeg
bgIAkuQ.jpeg

Ik heb alvast even mogen spieken – het achterpaneel is zover mogelijk al bijgewerkt, en voor de rest liggen alle (originele Renault) onderdelen klaar om gebruikt te worden. In de tussentijd mag ik me voortbewegen in een Toyota Yaris. Hoewel dat geen verkeerde auto is, merk ik dat de Mégane voor mijn gevoel echt wel de betere auto is. De Yaris is 9 jaar nieuwer, maar voelt lang niet zo compleet. Ja, hij heeft een grootlichtassistent en leest verkeersborden – handig, maar toch moet je de verlichting telkens handmatig aan- of uitschakelen en een automatisch dimmende binnenspiegel, cruise control of een snelheidsbegrenzer zit er ook niet in. Stoelverwarming dan weer wel, wat het voor mijn gevoel best een gekke uitvoering maakt. En gelukkig is Bluetooth en navigatie wel aanwezig, maar ik mis het CarPlay-systeem in de Mégane dat niet alleen overzichtelijker is, maar ook veel sneller en soepeler werkt.

mmcyWFg.jpeg

Ub95Y0c.jpeg

Het zijn natuurlijk auto's uit verschillende segmenten, maar ook als ik verder kijk dan alleen uitrusting en afwerking merk ik mijn voorkeur ook in de rijbeleving. Het vernieuwde onderstel van de Mégane speelt daar vast ook een rol in, maar van de zitpositie tot de wegligging, en van de aandrijving met CVT tot de manier waarop je voelt wat er op het wegdek gebeurt: de Mégane lijkt voor een stuk minder geld een stuk meer auto te bieden. Dat doet me vooral beseffen dat nieuwer en duurder zéker niet altijd beter is.

Er schijnt ergens een accupakket te zitten dat tijdens het rijden door de verbrandingsmotor en regeneratief remmen wordt opgeladen. Zo kun je hem technisch gezien ook als EV gebruiken, maar met een volle accu betekent dat dat ik 30 km/u kan rijden en een paar keer kan optrekken over een afstand van hooguit een kilometer. De meeste tijd werkt het accupakket samen met de verbrandingsmotor om de auto aan te drijven; dat gaat redelijk vlekkeloos, maar met een gemiddeld verbruik van 5,5L/100KM waar de Mégane gemiddeld 7 tot 7,5L/100KM doet (tot het minimum van 6,5L/100KM bij snelwegkilometers) weet ik niet zo goed of ik daar zo erg van onder de indruk ben.

Hoe dan ook: ik verwacht de komende tijd nog wat kilometers te maken met de Yaris, en een straf is het niet hoor – het rijgedrag went best snel en vijf deuren zijn stiekem ook wel handig – maar toch kijk ik er ontzettend naar uit om de Mégane weer in ontvangst te nemen.
Ik kan me als nieuwbakken Toyotarijder wel herkennen in de analyse van de Yaris. Toyota bouwt hele praktische auto's die voordelig zijn in gebruik. Maar rijbeleving heeft gewoon niet de allerhoogste prioriteit. 5,5L per 100km is overigens wel echt zuinig, dat scheelt goed geld als je veel rijdt. Maar daar lever je elders weer wat op in.

Hoe dan ook, hopelijk is de Megane weer snel gerepareerd!

Ik kan me als nieuwbakken Toyotarijder wel herkennen in de analyse van de Yaris. Toyota bouwt hele praktische auto's die voordelig zijn in gebruik. Maar rijbeleving heeft gewoon niet de allerhoogste prioriteit. 5,5L per 100km is overigens wel echt zuinig, dat scheelt goed geld als je veel rijdt. Maar daar lever je elders weer wat op in.

Hoe dan ook, hopelijk is de Megane weer snel gerepareerd!

Op het eerste oog had ik het verschil in verbruik tussen de Mégane en de Yaris misschien wat groter verwacht; met de Mégane tik ik ook met deze winterse temperaturen een gemiddeld verbruik van 7L/100KM niet heel erg gek. Maar je hebt wel gelijk, hoor, op jaarbasis scheelt dat toch wel weer een paar honderd euro. Met dat perspectief is dat inderdaad gewoon een heel aardig verbruik.

Sowieso ben ik de Yaris best wel meer gaan waarderen als een nuchtere auto. Het is in de eerste plaats een vervoersmiddel, dat is duidelijk, en onder de streep is het vooral een gemakkelijke auto die redelijk snel went. De hoge zit en het uitzicht rondom helpt daar enorm bij, en het hybridesysteem in zo'n klasse auto is ook tof – vooral voor het verbruik.

Het effect daarvan op de rijervaring was het enige waar ik niet aan kon wennen: als het hybridesysteem inspringt vond ik het heel lastig om te voorspellen hoe je het gas moet bijstellen om je snelheid constant te houden. Dat is best vermoeiend; als je op de snelweg een heuvel op rijdt geef je de ene keer méér gas maar loop je in snelheid terug, en de andere keer schiet je zo de 100 km/u voorbij. Het gebrek aan cruise control en een snelheidsbegrenzer – waar ik in de Mégane ontzettend veel gebruik van maak – maakt dat nog extra irritant.

Intussen zijn we weer twee maanden verder en precies een maand geleden, vlak voor kerst, heb ik de Mégane terug in ontvangst mogen nemen. Een paar dagen daarvoor was ik bij de schadehersteller in de buurt en dus even binnen gewandeld om te kijken hoe de vlag er bij hing. Toen bleek dat ze de auto nog op de laatste puntjes aan het afwerken waren:

N1vdCgV.jpeg

Na een goede 2.500 KM in de Yaris had ik een hele tijd niet meer hoeven schakelen en zat ik ineens weer erg laag, met nauwelijks zicht naar achteren door de piepkleine raampjes. Dat was weer aardig wennen, moet ik zeggen. Niet lang na ontvangst kon ik ook weer aan de slag, want het was al zo lang geleden dat de Mégane buiten was geweest dat de zomerset er nog onder zat... dus hup, gauw de winterset er onder voordat het écht glad ging worden.

Over de reparatie ben ik trouwens erg te spreken – de hele zijkant is opnieuw gespoten en er is (door mij) geen kleurverschil op te merken. De oude zijruit (met het kenteken ingeëtst) is keurig overgezet en de panel gaps tussen de nieuwe deur en de rest van de auto zijn overal gelijk. Wat mij betreft klopt de auto weer helemaal.

MpajnTM.jpeg

Nou ja, bijna helemaal. Een dingetje wat me al langere tijd stoorde waren de gasdempers van de kofferklep, die wel nog prima werkten maar smerig verroest waren. Ik had een tijd geleden al eens nieuwe besteld, maar die zijn nooit aangekomen. Poging 2 was wél succesvol, en zodoende:

f0c7GYx.jpeg
3e5M1sD.jpeg

Laatst bewerkt:
Als het gaat om de aandrijflijn zijn Toyota's de beste hybrides die ik gereden heb, even wennen maar het wende voor mij snel.

Wat fijn dat de Megane weer klaar is, hij staat er weer mooi bij!

Oh ja die gasdempers waren er nog een! Had je dat nog niet gedaan joh?
Haha, nee dat was er een beetje bij in geschoten! Na onze avontuurlijke rit afgelopen zomer had ik een nieuw setje besteld, maar die zijn ergens onderweg kwijtgeraakt of in elk geval nooit geleverd. Een beetje heen en weer mailen en ze konden wel een nieuwe set opsturen, maar dat duurde nog even en ik had me voorgenomen dat ik ze wel ergens anders zou bestellen.

Nou goed, dat was ik een beetje vergeten en voordat ik het wist reed ik rond met een gedeukte zijkant, toen was de zin me ook even over. Dus dat is uiteindelijk wat meer op de lange baan geschoven.

Overigens nog wat anders: de Mégane heeft een paar weken terug ook weer netjes zijn onderhoud gehad, zoals dat elke 15.000 KM gebeurt. Zonder verrassingen op mechanisch vlak, maar wel met de boodschap dat het ruitenwisservloeistofreservoir (wat een goed scrabble woord is dat) niet meer verbonden is met de koplampsproeiers en er daar ruitenwisservloeistof uit loopt zodra je die volledig probeert te vullen.

Dat de koplampsproeiers het niet meer deden, en het ruitenwisservloeistofreservoir "lekte" als ik hem helemaal probeerde te vullen wist ik wel al, maar een gigantisch groot probleem vond ik dat nou ook weer niet. Er past in elk geval genoeg ruitenwisservloeistof in om twee onderhoudsbeurten te overbruggen. Om ze weer werkzaam te krijgen óf de opening in het reservoir af te dichten zou de voorbumper er af moeten; voor nu vind ik dat wel wat gortig voor zo'n non-issue, maar wie weet is dat wel een leuk projectje voor in de toekomst.

Fijn dat je de schade weer achter je kunt laten en er onder de streep een betere, mooiere auto voor teruggekregen hebt. Blijft een frisse verschijning, dit type Megane als coupé.

Fijn dat ie weer terug is. Zo op de foto te zien erg netjes gedaan!

Wat dat ruitenwisservloeistofreservoir betreft: kan zijn dat je ook vloeistof lekt bij remmen / lastwisselingen etc. Dat is ook niet echt top. Kan geen kwaad om of nieuwe slangetjes en klemmetjes erop te zetten of het even af te doppen (als dat geen apk afkeurpunt is, want het wismechanisme is aanwezig dus volgens mij moet het dan ook werken).

Fijn dat ie weer terug is. Zo op de foto te zien erg netjes gedaan!

Wat dat ruitenwisservloeistofreservoir betreft: kan zijn dat je ook vloeistof lekt bij remmen / lastwisselingen etc. Dat is ook niet echt top. Kan geen kwaad om of nieuwe slangetjes en klemmetjes erop te zetten of het even af te doppen (als dat geen apk afkeurpunt is, want het wismechanisme is aanwezig dus volgens mij moet het dan ook werken).

Dank voor de tip! Ik wil er binnenkort graag eens een keer naar kijken, maar met een aantal ontwikkelingen het afgelopen halfjaar heeft het mijn prioriteitenlijstje nog niet gehaald. Ik ben er ook naar vergeten te vragen toen ik laatst bij de garage was, maar als ik het me goed herinner is het systeem afgekoppeld. Mogelijk dat het daarom geen probleem is. In elk geval is de Mégane vorige week zonder opmerkingen door de APK heen gekomen.

Ik heb het hier al eerder benoemd, maar de Mégane krijgt elke 15.000 KM een beurt. Zijn laatste heeft 'ie in januari met 175.000 KM gehad, maar omdat ik inmiddels alweer 11.000 KM verder zit had ik bij de afspraak ook gevraagd of ze er niet meteen een beurt bij konden doen. Dat zou me over 4.000 KM, met het huidige tempo een maand of twee, toch weer een ritje naar de garage schelen. Maar dat vonden ze zelf nog wel erg vroeg, en dus adviseerden ze me tóch om nog even te wachten. Het kan natuurlijk ook heel goed met zomerdrukte te maken hebben, maar ze hadden in elk geval wat extra kunnen verdienen dus het is fijn om te zien dat dat bij mijn garage niet de énige drijfveer is, en er met je wordt meegedacht.

In de tussentijd is er wat betreft de Mégane weinig nieuws onder de zon. Hij rijdt nog altijd enorm prettig. Ik ben er nog een aantal weekendjes tussenuit geweest en daar heb ik vooral gemerkt dat het nieuwe onderstel zóveel meer rijplezier geeft dan voorheen. In haarspeldbochten helt de auto een stuk minder over, en de Pilot Sports 4 geven ook lekker veel grip. En met de nog altijd mooi gerepareerde zijkant is het nog altijd een plaatje om te zien:

e59t3jr.jpeg

Voor mijn Android-infotainment systeem was er begin 2025 nog een software-update beschikbaar met een aantal optimalisaties. Dat gaat niet "over the air," maar met een USB-stickje waar je een aantal bestanden op zet en die je vervolgens in de radio prikt. Gelukkig had ik een tijdje terug de USB-poorten van de radio mooi weggewerkt in de middenconsole, want dat kwam nu wel erg goed uit. De USB-stick in de poort van de middenconsole en het systeem installeert de update volledig automatisch.

VbtCjQA.jpeg

Uiteindelijk heb ik nul verschil gemerkt in de software-update, maar dat zegt vooral iets over hoe stabiel en prettig het systeem al werkte. Dus we rijden fijn door!

Lrnaupk.jpeg

Laatst bewerkt:
Mooi dat ie het nog steeds zo goed doet, en dat het nieuwe onderstel zoveel plezier geeft! Blijft 'n mooie auto, zeker met deze wielen.

Leuk om weer een update van je te lezen Bleuz! Mooi dat de Megane zo goed doet en nog altijd bevalt!

Mooie foto's ook, vooral die met de zon!

Dank allen! Ja, ik bedacht me laatst ook dat de Mégane dit jaar alweer 16 jaar oud wordt. Dat zie je er niet aan af. Niet aan de binnenkant, en zeker niet aan de buitenkant. De opties die de eerste eigenaar heeft aangevinkt helpen daar denk ik ook wel in mee. De 206 was jonger toen ik 'm kocht, maar die voelde toentertijd toch wel al wat ouder aan.

Erg mooie foto die laatste!

En inderdaad wordt deze generatie Megane coupé mooi oud, mits goed bijgehouden natuurlijk (ben nu op vakantie in Frankrijk en zie hier ook erg afgeleefde exemplaren.) Maar dat is bij jou zeker het geval.

Erg mooie foto die laatste!

En inderdaad wordt deze generatie Megane coupé mooi oud, mits goed bijgehouden natuurlijk (ben nu op vakantie in Frankrijk en zie hier ook erg afgeleefde exemplaren.) Maar dat is bij jou zeker het geval.

Dankje! Ja, ik denk dat er in Frankrijk vaak ook anders naar auto's gekeken. En ik kan me voorstellen dat auto's in grote steden daar ook veel te lijden hebben.

Iets vergelijkbaars zag ik ook terug toen ik vorig jaar in Lissabon was. Tijdens een wandeling kwam ik daar een Mégane Coupé tegen, en dat straatbeeld vond ik wel een fotootje waard. Als je goed kijkt zie je dat die ergens in z'n leven de doorzichtige plastic kap van het linker achterlicht is verloren.

wr0XbkN.jpeg

Maar ja, wat wil je ook als je je auto met momenten op zulke plekken moet parkeren, denk ik dan?

f9rZ9Yd.jpeg
IvCKPxp.jpeg

Wat mijn Mégane betreft: die is er de afgelopen tijd vooral beter op geworden. Tijdens een regenachtige knutseldag ben ik samen met Nico in de weer geweest met het herstellen van de koplampen, zodat die er weer zo fris bij staan als 16 jaar geleden.

Een intensief klusje hoor, dat schuren. Bovenop de koplampen was de UV-coating aardig verweerd maar aan de onderkant zat die er nog stevig op, dus je schuurt je rot om dat goed weg te krijgen. Gelukkig was het ook gezellig ;)

KlhsFGm.jpeg

3lW7bYY.jpeg

LWfU70i.jpeg

HGWDqs9.jpeg

Met 190.000 KM heeft 'ie ook weer een beurt gekregen en vandaag werd de aircopomp vervangen. Ik merkte namelijk dat de ramen de laatste tijd erg snel besloegen bij vochtig weer, en dat bleek te komen doordat de aircopomp niets meer deed. Kijkende naar de leeftijd en de kilometerstand mag dat ook wel, zo'n pomp heeft niet het eeuwige leven. En er zit meteen een nieuwe spanrol en multiriem bij. Kost wel wat, maar met onderstaand uitzicht is dat gauw weer vergeten.

Ph70BtC.jpeg

En last but not least was het weer tijd voor de halfjaarlijkse wisseltruc. Vlak voordat de temperatuur onder de 7ºC dook heb ik de zomerset weer omgeruild voor de winterset. Zo kunnen we de winter weer goed door.

JZnmLoK.jpeg

Leuk weetje over de zomervelgen: ik had de indruk dat die specifiek voor de Laguna III waren, maar ik kwam een tijdje geleden toevallig onderstaande foto tegen. En ook de brochure bevestigt dat deze velgen ook optioneel waren voor de (Grand) Scénic – maar dus niet voor de Mégane. Interessante keuze, omdat alle drie de modellen dezelfde ET-waarde hebben en de velgen dus perfect onderling uitwisselbaar zijn.

p3BLnDh.jpeg

Laatst bewerkt:
Nouuuu... de Mégane RS heeft wel een ander onderstel en daarmee hebben de RS-velgen iets andere ET-waarden. Die passen zonder spacers niet onder een gewone Mégane.

Maar met wat spacers zou je dat wel voor elkaar kunnen krijgen ja. Of dat zo goed rijdt als het er uit ziet, dat is een tweede :p

Nouuuu... de Mégane RS heeft wel een ander onderstel en daarmee hebben de RS-velgen iets andere ET-waarden. Die passen zonder spacers niet onder een gewone Mégane.

Maar met wat spacers zou je dat wel voor elkaar kunnen krijgen ja. Of dat zo goed rijdt als het er uit ziet, dat is een tweede :p
Alles is aan te passen!

Even een zijweggetje, als dat zo is dan is het dus mogelijk om een Scenic RS te bouwen… :p
Kan zeker.

Een Kangoo 1 is een Clio 2 en is derhalve een leuke kandidaat om een Kangoo RS te maken.
Een Kangoo 2 is ook Scenic basis, en daar is al vaker een Megane 3 RS aandrijflijn en onderstel onder gezet. Dan kan dat met een Scenic waarschijnlijk ook.

Maar een Kangoo is leuker haha.

Ik denk dat er een heel aantal vlakken zijn waarop je dat kunt zeggen, ja. Met name de markt voor driedeurs wagens lijkt aardig opgedroogd. Ergens wel begrijpelijk, want vijfdeurs auto's zijn een heel stuk praktischer. Maar: soms hoeft het ook niet zozeer praktisch maar vooral mooi te zijn.

Natuurlijk zorgt dat soms voor wat onhandige situaties, bijvoorbeeld toen ik dacht bij vrienden wel even een bijzettafel mee te kunnen nemen. In theorie paste dat tafeltje qua afmetingen prima in de Mégane, maar in de praktijk bleek de opening van de achterklep niet groot genoeg :p

Terug
Bovenaan