Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Dankje Peter! Ik moet (wil) nog wat meer ervaring opdoen als het op het mechanische werk aan komt, maar in het interieur voel ik me wel goed vaardig om hier en daar wat te sleutelen.Mooie update Bleuz! Hele fraaie pookknop vind ik, en ook het pianolak vind ik mooi staan. Het ziet er als een enge operatie uit, dat vervangen, maar leuk om te zien dat je dit zomaar doet. Gefeliciteerd met de verse APK!
Ik had van JP en zijn verzorgende baasje ook niets anders verwacht!
Inderdaad, leuk om kennis te maken Dirk, was gezellig! En dankjewel; ik vond het ook gaaf om je BX in levende lijve te zien, de rest van het wagenpark komt een andere keer nog welHey Bleuzm was leuk om je zondag te ontmoeten. Helaas heb ik niet echt de tijd genomen om je auto van binnen goed te bekijken want het is zo te zien best een fraai ding.
Klopt, en kloptVolgens mij loopt dit blok op dergelijke snelheden ook vrij hoog in de toeren. Want als ik het goed heb, zit er weliswaar een zesbak in, maar dan wel één met vrij korte overbrengingsverhoudingen, waardoor je toch al vrij snel hoog in de toeren zit (ook in 6). Dat hadden de Scenic's die mijn ouder hebben gehad ook.
Twee maanden geleden ook door Duitsland gereden en dan merk je wel de voordelen van nieuwere generaties Renault-motoren. Met automaat in zevende verzet draai je dan circa 3.000 toeren bij 170 km/h (op deze snelheid kan de ACC maximaal ingesteld worden). Een 1.3 TCe 130 heeft met topsnelheidpogingen ademtekort in zes (toerental 5.000-5.500 tpm) en dan is de max ongeveer 205 km/h maar lift het gas naar driekwart en de automaat schakelt naar zeven, toerental daalt naar +- 4.000 tpm en je loopt prompt door naar 224 km/h. Erg aparte gewaarwording!
Jij hebt een 1.4 TCe toch? Die zijn als ik het juist heb gevoelig voor het krijgen van lekke koppakking. Dus als er manieren zijn om het blokje te sparen snap ik dat je dat doet (geen idee of je het hiermee zou voorkomen).
Dank voor je bijdrage, maar dat lijkt me een beetje kort door de bocht. Een total loss is niet veel meer dan een kosten-baten analyse, en met de prijs van een vergelijkbare auto is simpelweg gebleken dat de baten voor de verzekeringsmaatschappij groter zouden zijn dan de kosten. Van mazzel is er dan niet echt sprake, behalve wellicht dat ik ten tijde van het telefoontje met de schade-expert iets van inzicht had in wat een vergelijkbare auto me zou gaan kosten.Mazzel dat ie niet TL verklaard is. Een 15 jaar oude Megane 1.4 is natuurlijk al gauw "schroot" voor velen.
Het schadebedrag was groot genoeg dat ik toch eerst netjes wilde wachten op het geld van de verzekering, maar wetende wat ik nu weet had ik hem best al eerder kunnen laten repareren inderdaad. Hindsight is 20/20Auw dat is balen, dat ziet er lelijk uit. Hopen dat de verzekeraar het snel op orde heeft en de auto hersteld kan worden. Of laat je m eerder al herstellen?
Klopt, de Volvo had zo gauw gekeken alleen een aantal krassen op de zijkant van de voorbumper. Nu is een bumper erg flexibel, ik kan niet goed inschatten hoe het er daar onder aan toe was, maar ik zou schade wel verwaarloosbaar durven noemen. Dat schijnt ook wel vaker te gebeuren bij een aanrijding; de auto die aanrijdt heeft vaak minder schade dan de auto die aangereden wordt; er zal vast een natuurkundige verklaring voor zijn.Mooi kut. Die Volvo had amper schade denk
Ik kan me als nieuwbakken Toyotarijder wel herkennen in de analyse van de Yaris. Toyota bouwt hele praktische auto's die voordelig zijn in gebruik. Maar rijbeleving heeft gewoon niet de allerhoogste prioriteit. 5,5L per 100km is overigens wel echt zuinig, dat scheelt goed geld als je veel rijdt. Maar daar lever je elders weer wat op in.Een snelle update: het verzekeringswerk is afgewikkeld en na het wachten op een afspraak bij de schadehersteller heb ik de Mégane daar anderhalve week geleden achtergelaten. De aanloop daarnaartoe was op een gegeven moment wel spannend. Het schadebedrag is niet mals en de schade-expert kwam voor mijn gevoel met een wel érg lage dagwaarde waardoor er de mogelijkheid bestond dat de auto total loss verklaard zou worden. Met een vlugge zoektocht op wat occasion sites kon ik aardig goed onderbouwen dat er geen mogelijkheid bestond dat ik voor dat bedrag een vergelijkbare auto terug kon kopen, dus de dagwaarde is gelukkig redelijk snel daarna herzien. Geen sprake van een total loss dus.
Voor de reparatie was er een nieuwe deur besteld, maar toen die vorige week werd geleverd bleek dat een vijfdeurs en geen driedeurs. Die laatste blijkt wat lastiger aan te komen en staat op backorder. Voor beide partijen geen heel fijn nieuws: aan mijn kant betekent dat vooral dat ik nog even geduld moet hebben, en voor de schadehersteller neemt de Mégane nu voor onbepaalde tijd een werkplek in beslag. Dat is voor hun natuurlijk ook verre van ideaal.
![]()
![]()
Ik heb alvast even mogen spieken – het achterpaneel is zover mogelijk al bijgewerkt, en voor de rest liggen alle (originele Renault) onderdelen klaar om gebruikt te worden. In de tussentijd mag ik me voortbewegen in een Toyota Yaris. Hoewel dat geen verkeerde auto is, merk ik dat de Mégane voor mijn gevoel echt wel de betere auto is. De Yaris is 9 jaar nieuwer, maar voelt lang niet zo compleet. Ja, hij heeft een grootlichtassistent en leest verkeersborden – handig, maar toch moet je de verlichting telkens handmatig aan- of uitschakelen en een automatisch dimmende binnenspiegel, cruise control of een snelheidsbegrenzer zit er ook niet in. Stoelverwarming dan weer wel, wat het voor mijn gevoel best een gekke uitvoering maakt. En gelukkig is Bluetooth en navigatie wel aanwezig, maar ik mis het CarPlay-systeem in de Mégane dat niet alleen overzichtelijker is, maar ook veel sneller en soepeler werkt.
![]()
![]()
Het zijn natuurlijk auto's uit verschillende segmenten, maar ook als ik verder kijk dan alleen uitrusting en afwerking merk ik mijn voorkeur ook in de rijbeleving. Het vernieuwde onderstel van de Mégane speelt daar vast ook een rol in, maar van de zitpositie tot de wegligging, en van de aandrijving met CVT tot de manier waarop je voelt wat er op het wegdek gebeurt: de Mégane lijkt voor een stuk minder geld een stuk meer auto te bieden. Dat doet me vooral beseffen dat nieuwer en duurder zéker niet altijd beter is.
Er schijnt ergens een accupakket te zitten dat tijdens het rijden door de verbrandingsmotor en regeneratief remmen wordt opgeladen. Zo kun je hem technisch gezien ook als EV gebruiken, maar met een volle accu betekent dat dat ik 30 km/u kan rijden en een paar keer kan optrekken over een afstand van hooguit een kilometer. De meeste tijd werkt het accupakket samen met de verbrandingsmotor om de auto aan te drijven; dat gaat redelijk vlekkeloos, maar met een gemiddeld verbruik van 5,5L/100KM waar de Mégane gemiddeld 7 tot 7,5L/100KM doet (tot het minimum van 6,5L/100KM bij snelwegkilometers) weet ik niet zo goed of ik daar zo erg van onder de indruk ben.
Hoe dan ook: ik verwacht de komende tijd nog wat kilometers te maken met de Yaris, en een straf is het niet hoor – het rijgedrag went best snel en vijf deuren zijn stiekem ook wel handig – maar toch kijk ik er ontzettend naar uit om de Mégane weer in ontvangst te nemen.
Ik kan me als nieuwbakken Toyotarijder wel herkennen in de analyse van de Yaris. Toyota bouwt hele praktische auto's die voordelig zijn in gebruik. Maar rijbeleving heeft gewoon niet de allerhoogste prioriteit. 5,5L per 100km is overigens wel echt zuinig, dat scheelt goed geld als je veel rijdt. Maar daar lever je elders weer wat op in.
Hoe dan ook, hopelijk is de Megane weer snel gerepareerd!
Haha, nee dat was er een beetje bij in geschoten! Na onze avontuurlijke rit afgelopen zomer had ik een nieuw setje besteld, maar die zijn ergens onderweg kwijtgeraakt of in elk geval nooit geleverd. Een beetje heen en weer mailen en ze konden wel een nieuwe set opsturen, maar dat duurde nog even en ik had me voorgenomen dat ik ze wel ergens anders zou bestellen.Oh ja die gasdempers waren er nog een! Had je dat nog niet gedaan joh?
Fijn dat ie weer terug is. Zo op de foto te zien erg netjes gedaan!
Wat dat ruitenwisservloeistofreservoir betreft: kan zijn dat je ook vloeistof lekt bij remmen / lastwisselingen etc. Dat is ook niet echt top. Kan geen kwaad om of nieuwe slangetjes en klemmetjes erop te zetten of het even af te doppen (als dat geen apk afkeurpunt is, want het wismechanisme is aanwezig dus volgens mij moet het dan ook werken).
Erg mooie foto die laatste!
En inderdaad wordt deze generatie Megane coupé mooi oud, mits goed bijgehouden natuurlijk (ben nu op vakantie in Frankrijk en zie hier ook erg afgeleefde exemplaren.) Maar dat is bij jou zeker het geval.
Even een zijweggetje, als dat zo is dan is het dus mogelijk om een Scenic RS te bouwen…Interessante keuze, omdat alle drie de modellen dezelfde ET-waarde hebben en de velgen dus perfect onderling uitwisselbaar zijn.
Alles is aan te passen!Nouuuu... de Mégane RS heeft wel een ander onderstel en daarmee hebben de RS-velgen iets andere ET-waarden. Die passen zonder spacers niet onder een gewone Mégane.
Maar met wat spacers zou je dat wel voor elkaar kunnen krijgen ja. Of dat zo goed rijdt als het er uit ziet, dat is een tweede![]()
Kan zeker.Even een zijweggetje, als dat zo is dan is het dus mogelijk om een Scenic RS te bouwen…![]()