BMW 4 Serie / i4 | Nieuw: facelift 2024 p.7

6005a221fbf30367f254f2d3

6005a246c223cd7be99f63e5

5fe9e3f4ec6b857bf44ba9ca

6005a21fec6b857bf44baa11

6005a21eb8a90767f35912c7

6005a220e7fdab06800ed990

6005a21dedab09067d67a59a

Bron en meer foto's: https://www.drive.ru/test-drive/bmw/infiniti/5fe9e41f39b028cb85530314.html

De BMW zal denk ik de betere auto zijn en het interieur van de Infiniti vind ik niks. Maar ondanks de C-stijl vind ik de Q60 een stuk mooier.

cq5dam.resized.img.1680.large.time1615797100687.jpg

motorinews_ad0838882297617262886669a83e52b7.jpg

zkbypv7bbuvo.jpg

rmsyhrrb7huc.jpg

vkhyuh2bkf3i.jpg

ysiyovdbymai.jpg

7vcyifnbojuf.jpg

De BMW i4 komt nog dit jaar op de markt en als we de cijfers mogen geloven die we nu krijgen voorgeschoteld, belooft die elektrische Gran Coupé behoorlijk capabel te worden. De i4 komt op later dit jaar in verschillende versies op de markt. Daar zit ook een M Performance-versie tussen. Géén hardcore M dus, maar wel een bijzonder rappe. De BMW i4 perst tot 590 kilometer actieradius uit zijn niet nader gespecificeerde accupakket. De krachtigste variant, ongetwijfeld de aangekondigde M Performance-uitvoering, krijgt een 530 pk sterke aandrijflijn, genoeg om de gelikt gelijnde EV in zo'n 4 tellen aan een snelheid van 100 km/h te helpen. Uitgebreide specificaties van de verschillende varianten van de i4 volgen binnen enkele weken. Bron: https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/elektrische-bmw-i4-tot-590-kilometer-actieradius/

Komt later ook gewoon normale 4-serie Gran Coupe. Dit is zoals de iX3 een elektrische versie is van de X3.

__

Eindelijk weer een mooie BMW. Door gebrek aan de idiote nepgaten oogt ie een stuk rustiger dan de lelijke Coupe. Die blauwe accenten zijn bij de iX3 optioneel dus hier vast ook.

Haal die blauwe accenten en die varkenssnuit eraf en er staat een érg mooie wagen.
Het front is al een pak rustiger dan bij de verbrandingsmotoren (en zeker de M-versies o_O ) maar ik blijf het een erg storend element vinden, zeker omdat het ook geen enkele functie heeft (behalve 'status' natuurlijk)

Geen eigen topic voor de i4? Pas dan op z’n minst de topic-titel aan....

v8XwcEp.jpg

Hier wat meer foto's van de presentatie: https://www.carscoops.com/2021/03/new-bmw-i4-fully-electric-sports-sedan-revealed/ Tja zo mooi als de 4GC is ie niet helaas. Die heeft sowieso wel een mooie neus (M pakket)

Sport Leicht zei:

Lezen is ook een kunst he o_O En ik kan toch niet iemand ander z'n topictitel aanpassen of wel soms? Denk eens na voor je wat typt.

MCW zei:
Sport Leicht zei:

Lezen is ook een kunst he o_O En ik kan toch niet iemand ander z'n topictitel aanpassen of wel soms? Denk eens na voor je wat typt.

Rustig aan, jij weet inmiddels ook heel goed dat titels achteraf vaak niet worden aangepast (zie EQA, geheel “verdwenen” in het GLA-topic) dus had je beter een nieuw topic kunnen openen voor deze auto die qua uiterlijk, interieur en techniek totaal afwijkt van de 4-Serie coupé/cabrio. Dus denk eens na voor je wat typt ;)

"Komt later ook gewoon normale 4-serie Gran Coupe. Dit is zoals de iX3 een elektrische versie is van de X3."

Niks verrassends, dit ontwerp. Maar dat is voor een nieuwe BMW misschien wel een positieve mening. Ik vind hem wel wat hoog overkomen, alsof die toch ook nog de 3 GT moet vervangen.

Het ontwerp is mijns inziens meer in balans dan de Coupé. Ziet er prima uit en een actieradius tot 590 km klinkt ook goed.

Wouter82 zei:
Ik vind hem wel wat hoog overkomen, alsof die toch ook nog de 3 GT moet vervangen.

Dat vind ik nou ook! Een beetje tussen de huidige 4GC en de 3GT in. Misschien is de i4 ook wel wat hoger vanwege het batterijpakket?
Of zou het optisch bedrog zijn omdat de zijramen redelijk laag zijn?

Mijn inziens ziet de i4 er goed uit. Tzt eens in het echt bekijken.

https://www.youtube.com/watch?v=rtUj0jO0BCo

Ik vind het er zo wel goed uitzien. Omdat er geen 3 GT meer komt hebben ze denk ik wel een compromis moeten sluiten. De grille vind ik qua idee niet zo vreselijk maar de uitvoering wel. Ziet er gewoon raar uit, zeker icm de koelgaten onderin de bumper. Ook die aerodynamische flapjes op de achterbumper vind ik storend. Als Tesla een relatief normaal uitziende 3 en S kan ontwerpen, waarom moet BMW dan weer zo spastisch doen?

MCW zei:
Ziet er gewoon raar uit, zeker icm de koelgaten onderin de bumper. Ook die aerodynamische flapjes op de achterbumper vind ik storend. Als Tesla een relatief normaal uitziende 3 en S kan ontwerpen, waarom moet BMW dan weer zo spastisch doen?

Omdat dat de koers is van BMW. De modellen zijn verregaande generiek, en gekke details moeten dan het verschil maken en "er een BMW van maken". In de Bangle-tijd was het precies andersom.

Die grill geeft me zoveel associaties met dingen die niet bij auto's horen dat ie me teveel afleidt. Ik vind het niet mooi.

MCW zei:
Ik vind het er zo wel goed uitzien. Omdat er geen 3 GT meer komt hebben ze denk ik wel een compromis moeten sluiten. De grille vind ik qua idee niet zo vreselijk maar de uitvoering wel. Ziet er gewoon raar uit, zeker icm de koelgaten onderin de bumper. Ook die aerodynamische flapjes op de achterbumper vind ik storend. Als Tesla een relatief normaal uitziende 3 en S kan ontwerpen, waarom moet BMW dan weer zo spastisch doen?

Tja, die gril. Blijkbaar een ideetje van een Turkse hoofdontwerper.
Die hebben ze bij VW ook heel even gehad. Die kwam aandraven met de achterlichten die uit dubbele cirkels bestonden. Niet slecht maar het liep wel fout toen die cirkels bij Passat en Jetta/Vento gingen invullen met LED-lichtjes: het resultaat kon zo de kermismolen op. Een en al blingbling.
Bij de eerstvolgende (gelukkig) facelift afgevoerd. Misschien een ideetje voor BMW?

Een model ontwerpen bij BMW is ook vrij ondankbaar werk. De typische stijlelementen die een BMW maken tot een BMW, zoals de nieren en de Hoffmeisterknik, kunnen heel beklemmend werken voor nieuwe ontwerpen. Als je een ontwerp echter te lang evolueert mis je vroeg of laat de boot. Het wordt dan teveel van hetzelfde.

Twix zei:
Een model ontwerpen bij BMW is ook vrij ondankbaar werk. De typische stijlelementen die een BMW maken tot een BMW, zoals de nieren en de Hoffmeisterknik, kunnen heel beklemmend werken voor nieuwe ontwerpen. Als je een ontwerp echter te lang evolueert mis je vroeg of laat de boot. Het wordt dan teveel van hetzelfde.

En daarom waren de Bangle-ontwerpen zo goed, omdat het daar wél werkte. Maar ze durven gewoon niet meer omdat ze zo snel en zo makkelijk mogelijk een zo groot mogelijke doelgroep moeten aanspreken.

Wel een verbetering t.o.v. het 3-Serie dash. Het beeldscherm wat met bochten overgaat in het tellerscherm heb ik altijd wat gekunsteld gevonden, net als bij de Golf 8.

Bizar om een afwijkend dashboard te introduceren om het dan op de instrumentendrager na zo goed op dat van de 3/4-serie te laten lijken en toch juist niet hetzelfde te laten zijn.
Ik vind dat van de 3-serie best kunnen maar het middendeel van de i4 ziet er toch net wat beter uit: bij de 3-serie ligt het chroom er net iets te dik op.

Niets raars aan, is gewoon een dashboardfacelift dus grotendeels hetzelfde. Is stuk goedkoper en is het door te zetten naar de 3/4 Serie. Vind het ook mooier zo, al is het jammer dat climate control in het scherm wordt gepropt.

Ook de typische BMW-sneltoetsen zijn komen te vervallen. Doodzonde, nog los van de ergonomie wordt het zo meer en meer eenheidsworst.

Dash ziet er clean uit zo, net als dij de Mercedes E en de vorige S. Wel erg scherpe hoeken, die hadden wat mij betreft iets meer afgerond mogen zijn.

Eigenlijk jammer dat Mercedes alweer is afgestapt van deze opzet met één breed scherm, ik vind het net iets strakker dan met de 2 losse schermen zoals in de nieuwe S en C. Voor het oog dan, want qua bediening (alles onder handbereik) zal de opstelling van Mercedes weer voordelen hebben.

Jammer dat de fysieke knoppen voor de meest banale kachel/airco zaken verdwenen zijn, net als dat kleine schermpje met de temparatuur aanduidingen tussen de roosters. Ook mis ik op het oog de zelf te programeren voorkeursknoppen (wat in de praktijk echt wel een heel handige mogelijkheid is).

Goddank wel iDrive - maar in de praktijk zal dus veel afhangen van het bediengemak en logica van de menus.

Geheel doet me een beetje denken aan een EQC dashboard. Met name die afgevlakte bovenkant van de sierstrip. En in mijn ogen is dat geen straf.

Valt me alleszins mee. Sure, het is geen E39 (om maar een veel gehoord commentaar aan te halen), maar dat pretendeerd het ook niet te zien. Gelukkig niet. We leven nu, voor morgen. Als je wilt blijven hangen in het verleden koop je lekker een youngtimer erbij om af en toe te genieten.

Hoop wel dat functies als 'scherm uit' nog mogelijk is. Vooral bij nachtelijke ritten is het erg prettig als je backlit schermen uit kan schakelen, veel rustiger voor de ogen.

DagDromer zei:
Hoop wel dat functies als 'scherm uit' nog mogelijk is. Vooral bij nachtelijke ritten is het erg prettig als je backlit schermen uit kan schakelen, veel rustiger voor de ogen.

Ik heb dat onder sneltoets 1 ingesteld en is het eerste wat ik indruk als de motor loopt :D

Op de scoopfoto's van de nieuwe 2-serie AT is geen iDrive-controller te zien, dus ik vrees dat die ook geen lang leven meer beschoren is :(

Wouter82 zei:
DagDromer zei:

Ik heb dat onder sneltoets 1 ingesteld en is het eerste wat ik indruk als de motor loopt :D

Op de scoopfoto's van de nieuwe 2-serie AT is geen iDrive-controller te zien, dus ik vrees dat die ook geen lang leven meer beschoren is :(

Dat laatste zou echt super jammer zijn. Nog altijd een heel fijn systeem.

Erg jammer dat BMW overgaat op kachelbediening in een touchscreen, ik vind dat dus echt niet werken. De huidige implementatie in de 3-serie neemt nauwelijks ruimte in. Enige voordeel is dat iDrive behouden wordt..

i40 M50 (544pk)

0Ea3q7u.jpg

aeuwcXY.jpg

mL6YZN2.jpg

9mr6m36.jpg

vTxSacL.jpg

9i6gAXg.jpg

rSUpsWK.jpg

Meer foto's en info: https://www.carscoops.com/2021/06/bmw-unveils-its-first-electric-m-car-the-544-hp-i4-m50/

DeeTwee zei:
Wouter82 zei:
Alweer een usp down the drain...

Aan de andere kant: De i-drive kan ook belemmerend werken bij het ontwerpen van een infotainment systeem.

Twix zei:
DeeTwee zei:
Wouter82 zei:
Alweer een usp down the drain...

Aan de andere kant: De i-drive kan ook belemmerend werken bij het ontwerpen van een infotainment systeem.
Dat is waarschijnlijk een van de argumenten voor BMW zelf om er vanaf te zien, maar niet richting de klant natuurlijk. De klant verliest een stuk ergonomie.

Als de vernieuwde systemen straks niet naar tevredenheid blijken te functioneren dan zullen er vast weer aanpassingen komen in de richting van hoe het was, uiteindelijk is de klant koning.

Sport Leicht zei:
Als de vernieuwde systemen straks niet naar tevredenheid blijken te functioneren dan zullen er vast weer aanpassingen komen in de richting van hoe het was, uiteindelijk is de klant koning.
Dat betwijfel ik. Dan zal de teneur eerder zijn om mbv AI en spraakbediening te compenseren voor het verlies van de iDrive-knop. De fysieke knop moet en zal immers d o o d .

Tja, ouderen hebben het liefst een keyboard met muis, jongeren hebben liever een touchscreen, althans dat is mijn ervaring. Daarom zal eerst de goedkopere instap modellen (voor jongeren) de ouderwetse techniek verdwijnen,

Climate control zit gelukkig wel altijd onderaan het scherm. Voor de basisdingen hoef je niet het systeem in.

Gullwing zei:
Tja, ouderen hebben het liefst een keyboard met muis, jongeren hebben liever een touchscreen, althans dat is mijn ervaring. Daarom zal eerst de goedkopere instap modellen (voor jongeren) de ouderwetse techniek verdwijnen,
Goedkope instapmodellen hebben ze niet bij BMW/Mini. En een Granny Tourer lijkt me niet per se een auto voor "jongeren"... Maar hoe dan ook, BMW is een merk waar je wat meer van mag verwachten, ook in de meer betaalbare segmenten. Bijvoorbeeld meer doordachte bediening. Touchscreenbediening hadden de instappers sowieso al, maar er was ook altijd nog de draai-drukknop voor de mensen daar de voorkeur aan geven. Door dat soort dingen weg te halen kalft de me(e)r(k)waarde steeds verder af.

Prijzen BMW i4
eDrive40 € 60.697
M50 € 73.496

https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/elektrische-bmw-i4-gepresenteerd-inclusief-prijzen/

Gullwing zei:

Interessante theorie. Klinkt helemaal niet zo heel onlogisch

Gullwing zei:

De i4 vind ik geen goedkopere instapmodel (voor jongen)...

MCW zei:
Gullwing zei:

De i4 vind ik geen goedkopere instapmodel (voor jongen)...
Daarom zit de iDrive-knop er ook nog in, althans als we Gullwings redenering volgen.

MCW zei:
Ohja sorry zat aan climate control te denken o_O
Oh op die fiets. Tsja, ergens van hetzelfde laken een pak hoor. Als ik BMW was zou ik ook doen alsof de doelgroep dit zo wil, en dat het eigenlijk een verbetering is. Maar BMW was juist bezig om bedieningsconcepten te combineren, voor ieder wat wils. Dus wat mij betreft is het gewoon kostenbesparing als die fysieke knoppen dan toch wijken. En de interieurontwerper wordt er misschien heel blij van, dat weet ik niet.

TZ32tBR.jpg

1IFg5lh.jpg

Is een scherm echt zoveel goedkoper? Bv de vorige 4 Serie en 2 AT hebben ook gewoon dezelfde clusters van knoppen voor radio en climate control. En hebben merken zo'n geldgebrek? Zelfs een klein, zelfstandig merk als Mazda gooit niet overal dezelfde knopjes in.

Terug
Bovenaan