Carkiller: Subaru Impreza WRX Prodrive 2004, Suzuki Swift Hybrid 2021, Suzuki Alto 2011.

Kost geen drol, kan hem overal neer zetten zonder bang te zijn voor parkeerschades, is betrouwbaar en rijdt best goed. Maar echt nut heeft hij niet meer.

Alto een leuke auto? Jazeker!

Wij hebben in 2018-2019 ook een Alto gehad. Uit 2010 met een automaat. Was gewoon een leuk rijdend ding. Heb nu ruime ervaring met het merk en ik ben nog geen slecht rijdend model tegengekomen. Ook de wat hogere Splash is een fijn ding om mee op pad te zijn. Kan er vlot mee rijden wat lang niet elke automobilist verwacht. Het imago van de Splash is een beetje "opa/oma-auto". En dan ben ik wel zo dwars om daar lekker tegen in te gaan....

Wat wel altijd even schrikken is, het verschil tussen auto's.

De Swift remt erg fel, sterk bekrachtigde remmen en brake assist. De Sub, die remt...

Keertje noodstop geprobeerd, daarna herhaald op dezelfde plek met de Sub. 120-0, was iets van 5 meter verschil in het nadeel van de Sub.:censored:

De Swift is natuurlijk ook 17 jaar jonger. Dat zal ongetwijfeld een verschil maken in de werking van het remsysteem. Wel onverwacht om eerlijk te zijn. Je gaat er toch stiekem vanuit dat de grotere auto beter zou remmen.

Misschien wel beter op een circuit of zo, maar niet bij 1 noodstop.
Swift ook maar 825 kg leeggewicht, dat is zo stil gezet. (Subaru 1345 kg.)
Wellicht trap ik ook niet hard genoeg op de rem bij de Subaru...

Vandaag nog even langs de schadehersteller geweest, linker achterlicht van de Swift zat een beetje los. Bleek een pinnetje te missen, deze zit er nu wel in. Slordig, maar kleinigheidje.

Geen last van "verglaasde" remblokken? Door te weinig 'hard' te remmen gaan de blokken qua structuur achteruit en remmen ze minder.

Geen last van "verglaasde" remblokken? Door te weinig 'hard' te remmen gaan de blokken qua structuur achteruit en remmen ze minder.
Niet dat ik weet, niet anders dan toen ik hem kocht of toen ik de remmen verving.
Zitten ook speciale remblokken op van Hawk, zouden beter moeten remmen dan de standaard remblokken.
Rem lijkt vooral niet erg sterk bekrachtigd.

Probleem is met dit soort blokken dat ze beter gaan remmen als de boel op temperatuur is.... Bij normaal 'rustig' verkeer blijft het allemaal te koud. Dan vond ik de EBC Green stuff voor normaal gebruik fijner. De Yellow stuff waren op het circuit van Assen na een rondje of wat alweer te heet....

Ja, klop. die ik heb hoef je niet op te warmen, zijn wel geschikt voor straatgebruik aldus de handleiding. Maar blijft een compromis.

Vandaag heb ik niks op de planning staan, dus tijd voor de auto's. De Swift even gewassen, uitgezogen en de tank volgegooid. Zuinig ding, 400 km gereden, gaat er precies 20 liter in. Bij mijn Subaru is dat het dubbele of meer. (En dan heb ik het niet over kilometers)
Swift is nu goed gewend, hij begint langzaam steeds meer ritten van de Alto over te nemen.
Die staat er overigens wel een beetje verwaarloosd bij, krijgt niet de aandacht van de andere 2 auto's. Maar hij doet het...

En vandaag had de Swift een nieuwe accu nodig. Geen start/stop systeem meer en geen hybride ondersteuning, startte nog wel goed. Mijn acculader gaf na een uur rijden 3 lampjes bij de accu test, bij 4 lampjes mag je de auto pas starten volgens de gebruiksaanwijzing. Accu kaduuk dus.

O, en de Alto moest vorige week voor een beurt en apk. 1 stadslichtje stuk, verder niks mee aan de hand. Dat doet ie toch wel heel goed...

De Subaru staat nu al 2 weken bij de schadehersteller. Spuitwerk is gedaan, maar voorruit was de verkeerde en de monteur die hem moet plaatsen werd ziek, Tegenvaller dus, maar het is maar een ruit en of hij nu daar binnen staat of in mijn garage maakt ook niet veel uit. Geen weer nu om met de auto te rijden en kan de lak mooi uitharden.

Ik ben daar een bekende klant, maar dan nog zijn ze sportief. Is toch altijd een risico. Ik laat de Subaru nu wel even binnen staan, veel vorstschade aan de weg dus veel losse stukjes asfalt en de neus is net gespoten. Kan ik straks nog een keer naar de spuiter en daar heb ik geen zin in...

Swift bevalt uitstekend, als ik hem vergelijk met een Daihatsu Sirion of Toyota Yaris die ik eerder had kwalitatief even goed. Alleen heeft de Swift een veel lager verbruik, wat in deze tijd met de hoge benzineprijzen erg fijn is.

De Alto is er nog steeds, als winter/boodschappen auto. Heeft me prima door de sneeuw vervoerd paar weken geleden, kon vrijwel normaal rijden waar anderen aan het glibberen waren.

De Subaru staat nog steeds in mijn garage, te slecht weer en pekel op de weg. Die wacht dus op betere tijden.

En toch, voor een oude Alto die amper liefde krijgt.

c5766533-51c1-4bde-a8d7-a26b32eeeb4a.jpg

Ik ken zo'n Impreza in het zwart, eerste eigenaar. Had eerst ook een WRX van 1997 ofzo, een groene. Die is inmiddels verkocht (was helaas erg roestig), met minder dan een ton op de klok.
Die ie nu rijdt heeft ook een erg lage kilometerstand. Zal je weinig op afschrijven, op zulke auto's!

Héééél lang geleden wilde ik er ééntje nieuw kopen.... Mocht niet van mevrouw Zoveel -1 ..... Ze zat niet lekker (beetje krappe sportkuipjes), die achtervleugel en de luchthapper.... Het werd een Primera 2.0 slx met wat toeters en bellen. Sorry!

Terug
Bovenaan