Citroën C5 Aircross

MCW 41

Petrolhead
2025-Citroen-C5-Aircross-5.webp

qkqC7bX.jpeg

2025-Citroen-C5-Aircross-front.jpg

D20vIvk.jpeg

2025-Citroen-C5-Aircross-side.jpg

xfoKu4x.jpeg

2025-Citroen-C5-Aircross-rear-1.jpg

fRdylet.jpeg

citroen_c5_aircross_rear_lights.jpg

HqwyNHo.png

LYy1pl1.png

citroen_c5_aircross_interior.jpg

citroen_c5_aircross_interior_seats.jpg

De concept:
TH2TCUu.jpeg

LHfbV4M.jpeg

Laatst bewerkt:
Jammer dat hij zoveel op de Opel lijkt.
Vond de huidige nooit heel mooi, maar was tenminste wel een eigen koets.

Interieur ziet er wel comfortabel uit

Ik snap de positionering van het design niet in de grote Stellantis-groep. Opel is strak, Peugeot wat gedurfder maar ook strakke lijnen. Peugeot heeft al booskijkende neusjes, waarom Citroën nu ook? Afgezien van andere lijnen en gekke achterlampen volgen ze allemaal dezelfde soort stijl. Hoewel mijn smaak niet hadden de vorige C3, C3 Aircross en C4 Cactus wel een heel eigen designtaal.

De huidige C5 Aircross (voor de facelift) vind ik vele malen geslaagder.

9TpT71q.jpeg

Aardig interieur wel, de positionering van het tablet is net even anders en lijkt me wel praktisch (niet icm een zonnedak of anderszins invallende zon overigens). Jammer dat de auto verder zo nondescript is.

Wat een rommelig en drukke koets. Met al deze tierelantijnen, vouwen en vlakken staat Citroen verder af van de mooie vloeiende auto's waarmee ze succes hadden (DS, CX, GS(A), Xantia.

Hmms, het is lastig om hier níet de Grandland in te zien, hoezeer men ook heeft geprobeerd onderscheid aan te brengen. Komt allemaal wat geforceerd over, achterlichten wél leuk gedaan. De huidige C5 Aircross vond ik een prettig ontwerp, wellicht moet de nieuwe nog wat op me inwerken. Specs lijken oké, hopelijk blijft ‘t allemaal functioneren.

Leuke auto, zeker in het groen. Ook het interieur is meer dan ok. Waarschijnlijk onderscheidend door zijn comfort en daarom - naar mijn mening - de betere keuze vergeleken met zijn zusjes.

Leuke auto, zeker in het groen. Ook het interieur is meer dan ok. Waarschijnlijk onderscheidend door zijn comfort en daarom - naar mijn mening - de betere keuze vergeleken met zijn zusjes.
Dat laatste sowieso, al was ‘t maar omdat ik het merk een warm hart toedraag. Comfort als in ‘een vliegend tapijt’ zou een uitstekend usp zijn idd.

(Ik mis de double chevrons zoals we die gewend zijn, hoewel de huidige in ovaal historisch verantwoord zijn)

Wat een rommelig en drukke koets. Met al deze tierelantijnen, vouwen en vlakken staat Citroen verder af van de mooie vloeiende auto's waarmee ze succes hadden (DS, CX, GS(A), Xantia.
Moet je daar gelijk in geven. Neem de voordeuren. Deze hebben een 'haaievin' EN een plooi / deuk zoals de C4 dat ook heeft. Less is more. Snap enerzijds dat de vlakke zijkant door accenten 'gebroken' moet worden (dhr Ali As heeft daar op deze site een treffende verhandeling over geschreven) maar dit lijkt 'too much'. De VW ID.Era is een voorbeeld van een rustig ontwerp dat evengoed 'presence' heeft.

Verder zal de kleurstelling mede uitmaken hoe deze lel van een SUV op het netvlies valt.

Interieur is top.

Afgaande op de foto's heeft Autonotizen de C5 reeds op video staan:

(Engelse voice-over terugzetten naar Duits)

Betere video van Electrifying (UK)

Laatst bewerkt:
Ik vind het nieuwe design hier het meest geslaagd terwijl dit een oud model is. Jammer weer van al dat hoogglans zwart in het interieur.

Lijkt wel of er 1 designer is voor meerdere merken binnen Stellantis.

Dat dus. De VORIGE 3008 FL heeft ook koplampen die aan de binnenkant iets naar beneden vallen, ook streepjes in de voorbumper en donkere achterlichten die met een zwarte balk zijn verbonden. Zolang deze geen hydropneumatische vering heeft ben ik benieuwd naar de duidelijke verschillen tussen deze en zijn broertjes.

ps: extra foto's in OP geplaatst.

Zolang deze geen hydropneumatische vering heeft ben ik benieuwd naar de duidelijke verschillen tussen deze en zijn broertjes.

Het is een vering met Progressive Hydraulic Cushions met aan de voorzijde twee progressieve dempers: één voor compressie en één voor uitveren.

Alle persfoto's vind je hier.

Het is een vering met Progressive Hydraulic Cushions met aan de voorzijde twee progressieve dempers: één voor compressie en één voor uitveren.

Alle persfoto's vind je hier.

Het 'fluorescent green' blijft helaas beperkt tot de introductie modellen.

De thumbnail doet vermoeden dat we hier zo'n lekker groen geval gaan aanschouwen. Maar nee, rioolbuisgrijs kunnen we krijgen. Of is het Sac Poubelle Gris?
En dat wordt waarschijnlijk de meest verkochte kleur...
(ook al zou ik persoonlijk voor dat flashy groen gaan)

Dus niet alleen de designer werkt voor meerdere merken binnen stellantis, ze maken ook gebruik van hetzelfde verfbad
Nee, op de Mokka is groen niet meer leverbaar.
En wees blij dat er nog wat kleur geleverd wordt in plaats van enkel grijs.

Knip - we gaan niet op de man spelen.
Moderatie

Laatst bewerkt door een moderator:
Het grootste bezwaar: Stellantis doet hier een VAG-tje zoals o.a. met de SUVs van VW, Skoda en Seat die nauwelijks van elkaar verschil(d/l)en. Deze C5 deelt zijn middensegment overduidelijk met de Grandland terwijl de Jeep Compass toch een meer afwijkende koets heeft.
Buiten de wielbasis wel een erg eigen design, vind het beter geslaagd dan bij de C3 regulier & Aircross en dan de flauw vormgegeven Grandland.
Het interieur is écht geslaagd met als grootste minpuntje op dit moment het harde plastic van de bovenzijde van het dashboard.
Met de doorontwikkeling van hun veersysteem bewandelen ze bij Citroën ook een aparte weg. Da’s mooi maar in vergelijking met de C5 X wordt wel op de actieve demping bespaard. Spijtig aangezien de C5 X blijkbaar geen opvolger krijgt en dit het nieuwe topmodel van Citroën wordt (sowieso erg spijtig dat een merk dat groot geworden is met limousines dat segment de rug toekeert of noodgedwongen moet toekeren).

Bij de AX en BX zat er wel logica in de vormgeving. Bij de vorige C5 Aircross ook, maar bij de nieuwe is het een rommelige verzameling van lijnen, rondingen en hoeken die nergens lekker op elkaar aansluiten. Hij volgt daarmee de mode, maar mist erdoor iets eigens.

En dan klagen dat Europese merken het zo slecht doen, het design is wel heel inwisselbaar, plak er een logo op van een Chinees merk en je gelooft het ook meteen

Die Electrifying filmpjes vind ik altijd top.

Leuke eerste kennismaking. Ik ben benieuwd naar meer.
De dame van Auto Social UK legt o.m. uit welke aero trucjes zijn toegepast.
De 'vleugels' van de achterlichten helpen samen met de trapezium vormige achterzijde de luchtstroom te verbeteren

Laatst bewerkt:
En dan klagen dat Europese merken het zo slecht doen, het design is wel heel inwisselbaar, plak er een logo op van een Chinees merk en je gelooft het ook meteen
De commentaren van sommigen worden ook erg inwisselbaar, je kan ze in quasi elk topic plaatsen en quasi telkens kan je antwoorden dat dat commentaar (vaak onterecht) ook iets van alle tijden is.

En in dit geval vind ik het ook nergens op slaan. Dit soort vormgeving staat mijlen ver af van wat de Chinese fabrikanten doen.

Vanwege de referenties naar het verleden die je zelf aanhaalt maar niet kunt aangeven...? En ik denk dat je de Chinese fabrikanten sterk onderschat. Die tonen vaker meer durf en of, bv Nio, geslaagde auto's zonder drukke lijnen en details. Zelf zei je het volgende:

Het grootste bezwaar: Stellantis doet hier een VAG-tje zoals o.a. met de SUVs van VW, Skoda en Seat die nauwelijks van elkaar verschil(d/l)en.

Alleen wel boos worden als iemand anders negatief is..

De commentaren van sommigen worden ook erg inwisselbaar, je kan ze in quasi elk topic plaatsen en quasi telkens kan je antwoorden dat dat commentaar (vaak onterecht) ook iets van alle tijden is.

En in dit geval vind ik het ook nergens op slaan. Dit soort vormgeving staat mijlen ver af van wat de Chinese fabrikanten doen.
Dat mag jij vinden, maar ik vind het een standaard ontwerp dat niet bijzonder is waar Citroën vroeger wel bekend om stond.

Ik vind hem heel mooi en helemaal niet inwisselbaar. Dat vond ik van de vorige C5 Aircross eigenlijk wel, zeker na de facelift, maar ook dat is een mooie auto. Deze nieuwe heeft helaas geen drie stoelen meer achterin, maar de zitting lijkt in elk geval ook in het midden mooi vlak en breed. Benieuwd of die middenarmsteun niet in je rug duwt als je daar zit. Ik hou de introductie in de gaten in elk geval. Als de lease van onze (ja, groene!) Mokka-e in 2027 afloopt, is het best een kandidaat om onze Verso van 2010 ook in te ruilen en vanaf dan de gezinsauto elektrisch te hebben.

Jij hebt het over iemand anders. Waarom reageren alle Stellanis-fans toch zo op anderen die een bepaalde mening hebben? Is dat zo afgesproken in Hoofddorp?

Benieuwd of die middenarmsteun niet in je rug duwt als je daar zit. Ik hou de introductie in de gaten in elk geval. Als de lease van onze (ja, groene!) Mokka-e in 2027 afloopt, is het best een kandidaat om onze Verso van 2010 ook in te ruilen en vanaf dan de gezinsauto elektrisch te hebben.

Als je voor de nieuwe voorbanden bij de Opel dealer bent ff die Grandland daar proberen. Is hetzelfde concept. Zijn grote auto's om te zien (5008 idem dito) wat mij betreft.

Ik vind die achterlichten op deze nieuwe Aircross niet mijn smaak.

Op het Salon in Brussel dit jaar hebben we proefgezeten in 5008, Grandland, Scenic, Espace, etc. De Scenic kwam daar als fijnste uit, maar drie stoelen achterin bestaan niet meer. Dus als deze nieuwe C5 dezelfde bank krijgt als de Grandland, dan is een Scenic fijner. Maar volgens mij worden achterbanken niet 1-op-1 in verschillende modellen gebruikt, dus we wachten af.

Ik heb in Brussel ook in de Scenic gezeten, maar vind het een (halve) klasse minder dan de 5008. De 5008 is een SUV, groot, hoog met een voorname uitstraling; de Scenic is een mooi ontwerp maar niet met de uitstraling van de 5008; de Scenic biedt veel beenruimte achterin, maar je zit wel echt met opgetrokken knieën en het dashboard met alle stengels heeft meer een C-segment uitstraling dan het D-segment dashboard van de 5008.
Dus het gaat er meer om wat je zoekt in een auto.
De Citroën C5 Aircross heeft niet dezelfde bank als de Opel Grandland.

De redactie rijdt toch in Stellantis producten? En de niet aflatende postingdruk van deze of gene in Stellantis topics is haast niet te negeren. "Onwelgevallige meningen worden zonder uitleg door mods verwijderd.

Zal er keer een scriptje op loslaten...

De redactie rijdt toch in Stellantis producten? En de niet aflatende postingdruk van deze of gene in Stellantis topics is haast niet te negeren. "Onwelgevallige meningen worden zonder uitleg door mods verwijderd.

Zal er keer een scriptje op loslaten...
Vandaar de commentaar van sommigen dat AW eigenlijk VW-week is?
Of anderen dat er teveel Tesla artikels gepost worden.
Of anderen die vinden dat... etc...
k Vrees dat je spoken ziet...

Terug
Bovenaan