Citroën C5 Aircross

Onwelgevallige meningen worden zonder uitleg door mods verwijderd
…en we staan een beleefde discussie voor. Laten we het weer over auto’s hebben hier, bijvoorbeeld de C5 Aircross het onderwerp van dit topic. En de redactie rijdt uiteenlopende auto’s, waarbij het redelijk onvermijdelijk is dat er Stellantis exemplaren tussen zitten maar wees gerust: VAG is ook goed vertegenwoordigd naast Ford, Renault, Hyundai en enkele Japanners als ik ze uit mijn hoofd de revue laat passeren. En dan heb ik het natuurlijk niet over de duurtesters ;). Hebben jullie toch een kijkje achter de schermen gekregen…

Ik merk dat ik toch heel erg moet wennen aan het nieuwe Citroën-logo op de neus. De vorige generaties met het logo ingewerkt in de lijnen van de grille vond ik echt een stuk mooier. Dit lijkt op een gekke knop die ze er het laatste moment op hebben geplakt.

Als we volgend artikel mogen geloven, lijken alle hedendaagse auto's op Citroëns... (beetje overdreven mss, maar best interessant om te lezen)
Idd was Citroen met de tegenwoordig populaire 'stapeling' van lichtclusters aan de voorzijde een van de eerste.
Hoewel er ook tijdens de Roaring Twenties al modellen waren met van allerlei pitten op de voorplecht.

Peugeot - Lion de Belfort - was eveneens trendsetted: met de feline look (Calvet / Boillot tijd)

Ik merk dat ik toch heel erg moet wennen aan het nieuwe Citroën-logo op de neus. De vorige generaties met het logo ingewerkt in de lijnen van de grille vond ik echt een stuk mooier. Dit lijkt op een gekke knop die ze er het laatste moment op hebben geplakt.
Bij deze wagen lijkt dat nog mee te vallen, bij de nieuwe C3 vond ik het in real life veel te groot.
Ik ben ook geen fan van de vorige versie van de Chevrons. Nu is het logo opnieuw strakker maar de verticale vorm gaat veel moeilijker samen met de vele horizontale accenten.

Inserdaad samen met de Jeep Compass de meest geslaagde in de reeks
Ben er nog niet over uit, vind zowel de C5 Aircross, Compass maar ook 5008 elk op hun eigen manier erg geslaagd. 3008 on the road eigenlijk ook wel, Grandland onlangs voor het eerst IRL gezien, maar vind ik de minste van het stel; te sober.
En hoewel ik de Compass erg geslaagd vind als Jeep, zou ik die zelf denk ik niet overwegen vanwege het robuuste, maar dat past juist wel erg goed bij een Jeep.
5008 5-zitter of C5 Aircross zouden mijn voorkeur hebben, en dan beide als EV in long range versie: wanneer komen die nu eindelijk eens??!!

Nederlandse prijzen zijn intussen ook bekend zag ik (bron: Citroen.nl):
2 motoren bij introductie:
Hybrid 145 pk
Elektrisch 210 pk Comfort Range

4 uitvoeringen (in prijs oplopend): You, Plus, Business en Max.

Hybrid 145 pk start bij € 37.990,- voor de basisversie You en eindigt bij de Max voor € 43.990,-.
Elektrisch 210 pk Comfort Range begint bij € 39.490 (You), de duurste (Max) kost € 45.490,-.
De fiscale waarde ligt steeds € 1.000,- lager.

De 230 pk Long Range en Plugin Hybrid 195 pk worden later aan het gamma toegevoegd.

cs0SLI9.jpeg

GZenrp7.jpeg

zdYgALw.jpeg

tiozIib.jpeg

wYUfYfh.jpeg

HSoYxnJ.jpeg

Ben benieuwd wanneer we ze op de weg gaan zien. Bv de G. Panda heb ik alleen nog bij de dealer gezien en het Opel broertje van deze C5 ook alleen bij de dealer en een keer op Duits kenteken. Veel (oudere) concurrenten doen het een stuk beter.

Laatst bewerkt:
Interessant artikel in de Franse pers. Hier wordt de C5 aircross gezien als opvolger van... de vorige 3008. Redenen hiervoor is dat de Citroën heel wat goedkoper is dan de nieuwe 3008 en bovendien meer ruimte biedt. (De huidige 3008 heeft een coupe-stijl waardoor hij minder ruimte biedt achteraan dan de oude)

Dat maakt het nog geen feit, gewoon de mening van een journalist. Een auto van het ene merk kan nooit de directe opvolger zijn van een auto van een ander merk. Tenzij je hiermee wil aangeven dat je Citroën en Peugeot gewoon als inwisselbaar/één merk kunt zien.

Wat een raar ding, vooral die bochel in het dak… De uitgaande versie was erg fraai, maar deze is echt niet gelukt.

Lijkt op een Grandland met een hoop agressieve Peugeot-lijnen. Geen idee waar Citroëns designtaal nog voor staat.

Lijkt op een Grandland met een hoop agressieve Peugeot-lijnen. Geen idee waar Citroëns designtaal nog voor staat.
Daar bestaan genoeg artikels over op het web.
Hier is een interessante:

Laatst bewerkt:
Wat een raar ding, vooral die bochel in het dak… De uitgaande versie was erg fraai, maar deze is echt niet gelukt.
Een bochel in het dak?
Een bochel zit op iets, niet in iets, dan is het een deuk of een put..
Ik zie bij deze wagen trouwens nergens een bochel?
Het dak helt vanaf de C-stijl af maar dat is niet direct een uitvinding van Citroën, dacht ik.

Saaie kleur wel die grijze.

Een bochel in het dak?
Een bochel zit op iets, niet in iets, dan is het een deuk of een put..
Ik zie bij deze wagen trouwens nergens een bochel?
Het dak helt vanaf de C-stijl af maar dat is niet direct een uitvinding van Citroën, dacht ik.

Saaie kleur wel die grijze.
Wat jij wil, ik vind het echt een vreselijk ontwerp. Maar ik ga maar snel weer uit dit topic…

Eerst maar eens in het echt zien. Oogt op de foto's niet heel coherent, al zie ik ook wel aardige en creatieve vormen.
Aan dat kinderlijk ogende logo kan ik maar niet wennen.

Vooralsnog lijkt de Opel me geslaagder qua ontwerp.

Eerst maar eens in het echt zien. Oogt op de foto's niet heel coherent, al zie ik ook wel aardige en creatieve vormen.
Aan dat kinderlijk ogende logo kan ik maar niet wennen.

Vooralsnog lijkt de Opel me geslaagder qua ontwerp.

Pas in het echt valt een auto goed te beoordelen, maar dat weet jij ook.

De uitlopende C5 AC is m.i. als Phase II (en in diep blauw) een redelijk fraai en evenwichtig ontwerp.
De C-stijl is een sterk detail.

De nieuwe C5 AC vraagt wellicht gewenning. De groene intro versie ziet er strak en modern uit.
In het 'wild' valt de drukte achter de C-stijl op. Kan zijn dat het beter overkomt in het straatbeeld.
Doel daarvan is de aerodynamica te verbeteren, begreep ik.
Lichtclusters achter zijn apart en funky.

Opmerkelijk is dat de oude C5 AC momenteel ook nog geproduceerd wordt en van dezelfde productielijn rolt, terwijl oud en nieuw niks met elkaar gemeen hebben.
Dat lijkt me eerder regel dan uitzondering. Enkel en alleen één modellijn in een productiefaciliteit lijkt me niet meer rendabel, in deze tijd.

Conclusie van autogids.be:

Deze nieuwe ë-C5 Aircross vinkt heel wat hokjes af die er in dit segment toedoen: een gedurfd lijnenspel, massa’s plek voor de inzittenden én hun bagage, een prinsheerlijk comfort en een redelijk verbruik, wat wil een mens nog meer?

De volledige test:

c5-aircross-bev-044.jpg

Beenruimte achterin is voor zo'n auto best matig en veel hard plastic. Ben benieuwd hoe de 1.2 het doet in zijn auto en zijn betrouwbaarheid. De nieuwe RAV4 (ook niet moeders mooiste) lijkt mij een betere aanbieding.

Zacht plastic zien we eigenlijk helemaal niet meer, om verschillende redenen. Natuurlijk no.1 kostenbesparing, maar ook een versimpeld productieproces, duurzaamheid (zacht plastic is niet te recyclen) en de 'sign of times'. De stoffen en (nep)lederen oppervlaktes doen huislijker en 'gezelliger' aan.

Ik bedoel niet het interieur, ik bedoel het infotainment. Niet de tablet ook. De content.
Die blijkt meer dan behoorlijk te functioneren, daar waar het vroeger een punt van kritiek was:

Aan boord van de nieuwe Citroën ë-C5 Aircross trekt het imposante 13-inch watervalscherm – het grootste ooit op een Stellantis-model – alle aandacht. Maar het is meer dan zomaar een digitale overdaad: het is een ware inspanning van de fabrikant op het gebied van ergonomie, responsiviteit en personalisatie.

De algehele ergonomie is zorgvuldig overwogen, met een echte vooruitgang op het gebied van responsiviteit en een display dat eindelijk klaar is voor 2025: de verfijnde graphics, de snelheid van de animaties en de personalisatie doen ons de vorige generaties vergeten, die veel omslachtiger en soberder waren. We vinden een startpagina die volledig configureerbaar is met widgets (tot 16 per pagina), die toegankelijk zijn met een lange druk en vervolgens verplaatsbaar zijn zoals een smartphone. Je hoeft alleen maar horizontaal te swipen om door verschillende schermen te scrollen, elk aanpasbaar om het display aan te passen aan je dagelijkse gebruik: stoelmassagefuncties, geluidsregeling, 360°-camera, je kunt menupagina's naar wens samenstellen, ook al betreuren we het dat we niet zoveel vrijheid hebben als op een Android Automotiv OS- interface . Maar over het algemeen kunnen we alleen maar lof hebben voor het geleverde werk.

Het lijkt wel alsof je allergisch bent voor positief Citroën nieuws. Ik zeg enkel dat het nu een stuk beter is dan vroeger en dat de opmerking van Max (die momenteel een ban heeft wegens trollen) geen steek houdt. Maw: daar waar het infotainment vroeger steeds een bron van kritiek was, is dat nu het geval niet meer.

Terug
Bovenaan