Citroën C5 Aircross

Het lijkt wel alsof je allergisch bent voor positief Citroën nieuws. Ik zeg enkel dat het nu een stuk beter is dan vroeger en dat de opmerking van Max (die momenteel een ban heeft wegens trollen) geen steek houdt. Maw: daar waar het infotainment vroeger steeds een bron van kritiek was, is dat nu het geval niet meer.
Genuanceerd reageren of allergisch voor Citroen nieuws daar zit een groot verschil tussen. Ik zeg ook dat het infotainment is verbeterd wat ook blijkt door de test van Marc Klaver van Autoweek. Maar wat jij kopieert en plakt vind ik weer over de top wat lijkt op reclame zonder enige nuance.

MAX heeft een ban? Ok dat is interessant nieuws. (NOT) :cautious:

Kan ik het helpen dat de commentaren in de pers positief zijn. Moet ik nu speciaal voor jou op zoek gaan naar ietd negatiefs omdat je anders niet tevreden bent?
Bij veel forumleden mag je niets positief over een auto uit het Stellantis concern zeggen, wel negatieve dingen natuurlijk.

Bij veel forumleden mag je niets positief over een auto uit het Stellantis concern zeggen, wel negatieve dingen natuurlijk.
Dat het infotainment verbeterd is, dat is toch positief? voor mij wel. (y) Jullie draaien het verhaal om. Geen nuance en over de top. De heilige graal. Laatste wat ik er over zeg want iets verdraaien wat ik helemaal niet zegt schiet niet op.

Overdreven positief is objectief, wat genuanceerder, ook de reacties, worden gelijk neergesabeld en weerlegd. Bijzondere manier van 'discussiëren'. Het zou helpen als bepaalde lieden niet constant agressief in de verdediging gaan als een mening oid ze niet aanstaat (zie bv mening van voiture op de vorige pagina en de reactie daarop). Ik ga ook niet werkelijk iedereen met een afwijkende mening over een Mazda aanvallen. Het zou mij een reet roesten als ze eentje niet mooi vinden of kritisch zijn over bv het nieuwe CX-5-interieur. Sterker nog, ik ben daar ook zeer kritisch over. Geen enkel merk is heilig of perfect. Uiteindelijk blijft het gewoon blik en heb ik geen aandelen of belangen bij.

Je krijgt nu juist anti-reacties, doe ik zelf ook aan mee. Soort tegenwicht. Dat wil je ook niet. Bepaalde hosanna-posts werken juist averechts. Hier laat ik het bij, zo interessant zijn Stellantis-producten ook weer niet ;)

Laatst bewerkt:
HIer alvast een andere genuanceerde test, heel gedetailleerd en objectief.

Idd een alleraardigste review. Van een alleraardigste SUV. 2026 C5 AC design is overtuigend, ondanks enkele details. Voor- en achterzijde de sterkste punten. Van de 4 neven bevalt de Compass mij het meest, gevolgd door YYZ.
Welke men ook kiest, STLA levert onderscheidende kwaliteitsproducten op een high tech platform.
.
Prettige bijkomstigheid voor het geplaagde STLA is dat de Q3 verkoop in haar belangrijkste markt - USA - 6% hoger was. Eerste positieve kwartaal na 6 in de min.

STLA levert onderscheidende kwaliteitsproducten op een high tech platform.
En de kwaliteitsproblemen van de afgelopen jaren? Voor het gemak ga je daar even aan voorbij. Waar komt die hoogmoed toch vandaan? Waar is die overdreven positieve reactie op gebaseerd zou ik zeggen. Dat soort opmerkingen maken ze niet eens bij Toyota topics.

Het is toch bijzonder dat het samenvoegen van diverse (ooit) excentrieke merken ineens fans kan creëren van een globaal concern. Je zou van de oude liefhebbers toch wat meer weerstand verwachten.

Maar zullen we het nu weer inhoudelijk over de C5 hebben? En als daar niets over te melden is, is het ook niet erg. Dan zakt dit topic gewoon langzaam weg achter ander nieuws.

Het is toch bijzonder dat het samenvoegen van diverse (ooit) excentrieke merken ineens fans kan creëren van een globaal concern. Je zou van de oude liefhebbers toch wat meer weerstand verwachten.

Maar zullen we het nu weer inhoudelijk over de C5 hebben? En als daar niets over te melden is, is het ook niet erg. Dan zakt dit topic gewoon langzaam weg achter ander nieuws.
zelf ben ik een oude liefhebber van Citroën en ik vind het knap dat ze binnen dat grote concern hun eigen plaats hebben gevonden. Maar omdat ik geinteresseerd ben in Citroën, wordt ik door anderen automatisch in een Stellantis hokje weggeduwd en moet ik mezelf continue verdedigen tegen dat soort onzin.
Maw: ondanks het feit dat ik vrijwel enkel in een Citroën topic reageer, word ik door sommigen toch uitgescholden voor Stellantis fanboy.

Als één van die merken je interesseert, is het door het vergaand delen van techniek ook interessant de nieuwtjes van de andere merken uit dezefde stal te volgen. Zo simpel is het. Dat waanidee dat je fan van het hele concern moet zijn om vrijwel alle nieuws van dat concern te willen volgen moet nu maar eens daarheen waar het thuishoort: bij het grofvuil.

Sommige merken en modellen uit die stal vind ik vreselijk. Dat uitspreken heeft geen enkele meerwaarde en kan ik wel aan de haters overlaten. Dus reageer ik alleen nog positief of mild kritisch op modellen en merken die me interesseren, en niet op de in mijn ogen minder geslaagde.
Grappig dat je doet alsof je hier al tijden rond loopt, terwijl je je hier nog geen twee uur geleden hebt aangemeld. Heb je je al voorgesteld in het voorsteltopic?

Fake-account? Er is hier namelijk ook een @JL86 zonder spatie, die al langere tijd actief is.
Dan is het een tr*l.

Probleem is dat je niet een beetje kritisch mag zijn in Stellantis topics. Dan duiken er nieuwe accounts op. De auto is nog niet eens goed getest, geen gebruikersreviews maar toch wordt er de polonaise gelopen door sommige forumleden want de C5 Aircross is verschrikkelijk goed.

Inhoudelijk wordt er niet meer gepraat over de C5 Aircross. Alleen over de top positieve reclame.
Heeft de C5 een warmtepomp standaard?
Welke type batterij heeft de C5?
Heeft de batterij van de C5 een preconditioning systeem? het verwarmen of koelen van de accu tot de optimale bedrijfstemperatuur voordat je gaat rijden of snel laden, wat resulteert in snellere laadtijden, verbeterde prestaties en een langere levensduur.
Ik lees dit nergens terug in deze topic, weinig inhoudelijks behalve hoe goed de C5 wel niet is. Dan is eigenlijk geen forum meer maar alleen maar bedoeld om je favoriete merkjes, vooral van Stellantis, omhoog te werken met weinig nieuws en diepgang.

Inhoudelijk wordt er niet meer gepraat over de C5 Aircross. Alleen over de top positieve reclame.
Heeft de C5 een warmtepomp standaard?
Welke type batterij heeft de C5?
Heeft de batterij van de C5 een preconditioning systeem?
In plaats van hierover te lopen mekkeren, had je het ook even kunnen googlen en hier kunnen neerplakken. 5 minuten werk.
- warmtepomp: optioneel voor de basisversie en standaard voor de hogere versies.
- preconditioning: automatisch als je een laadstation als gps bestemming invoert, manueel ook in te stellen.
- Batterij: net als bij Peugeot afkomstig van ACC (NMC batterijen)
- V2L (vehicle to load)

Hoe meningen kunnen verschillen: een jonge gast met haar tot zijn broekriem die namens Autocar de C5 AC reed was zeer kritisch. Een familie SUV in handen van een 'punk' (zoals de Britten het woord gebruiken) bleek een mismatch. AutoExpress was daarentegen zeer enthousiast en knalde er 4,5 uit 5 sterren tegenaan.

Heb speciaal dit topic opgezocht nadat ik de rijtests van deze auto had bekeken op Youtube. Ik betrapte mijzelf erop dat ik meerdere rijtesten bekeek en dat komt toch echt omdat ik het best een fraaie auto vind! Na ik dit topic had bijgelezen twijfelde ik bijna of ik wel een reactie zou plaatsen want de auto ligt gevoelig en de meningen zijn verdeeld.

Ik zou niet zeggen dat het een typisch Citroën-design heeft. Het is specifiek dit model dat mij aanspreekt, dat zegt natuurlijk wel iets. Maar ik ben al lang blij dat er eens een auto uitkomt die in mijn ogen best te pruimen is.

Ik ben eigenlijk meer een Renault-man, maar de Scénic waar de C5-Aircross mee concurreert is toch een andere auto. Vooral de uitgebreidere configuratiemogelijkheden in vergelijking met de Scénic spreken mij aan. Zo'n khaki-groene met licht interieur zoals te zien in de video op deze pagina vind ik een smaakvolle configuratie die ik zo zou willen hebben. Bij de Scénic zit je al gauw vast aan afgrijselijke aerodynamische velgontwerpen óf de Esprit Alpine uitvoering waarbij je qua kleur louter nog kunt kiezen uit zwart, wit of grijs (gaap) met getint glas en hoogglans zwarte accenten (gangsterlook spreekt mij niet aan).

Ook de wijze waarop het touchscreen is geïntegreerd in het interieur is best fraai gedaan. De stoelen zien er goed uit, ben benieuwd hoe het zit in vergelijking met Scénic. Nu staat een nieuwe auto hier nog niet op de rol (heb ik uitgesteld naar vermoedelijk vj 2028 ipv nj2026), maar ik zou hem wel in het echt willen bekijken, proefzitten en blijf de reviews volgen. Ohja één minpuntje: Renault slaagt er wel in lichtere EV's te bouwen dan Stellantis, als ik het goed begrijp is de LR-versie van C5 Aircross 2.100 kg zwaar tov 1.850 kg voor de LR Scénic.

Op Auto Zürich:

960px-Citro%C3%ABn_e-C5_Aircross_Auto_Zuerich_2025_DSC_2991.jpg

960px-Citro%C3%ABn_e-C5_Aircross_Auto_Zuerich_2025_DSC_2992.jpg

960px-Citro%C3%ABn_e-C5_Aircross_Auto_Zuerich_2025_DSC_3095.jpg

960px-2025_Citro%C3%ABn_C5_Aircross_Plug-in-Hybrid_Auto_Zuerich_2025_DSC_3741.jpg

Foto's Alexander Migl/Wikimedia

Maandag in het echt gezien bij de dealer, vroege demo waarschijnlijk. Aangenaam verrast, zelfs een zwarte - waarop alle optische crossover-trucjes met zwart plastic om de omvang te camoufleren dus wegvallen - ziet er nog beter uit dan op de foto's, waarop hij toch al best te pruimen was.

Echt een enorme stap vooruit tov zijn voorganger!
Qua looks, maar ook technisch natuurlijk doordat de afschuwelijke Aisin-techniek vaarwel is gezegd.

Conclusie ANWB heer: ".... zijn er eigenlijk alleen pluspunten te benoemen" (y)(y)
Vond wel een 'dingetje': 4:06, de weinig subtiele achterbumper .... :oops:

Laatst bewerkt:
Een meer dan geslaagd model, als ik de positieve reacties mag geloven. Volgend jaar wordt onze C4 vervangen. Deze C5 AC is een grote kanshebber.

Max 1200 kg trekken is magertjes. Is geen hybride maar een 1.2 PT mild-hybride. Lijkt er veel op de C3 Aircross. Weinig onderscheidend helaas.

Terug
Bovenaan