D.E.N.N.I.S.: Mazda MX-30 EV 145 Prime-Line (enkele foto's op pagina 8)

Toen ik vanmorgen in de auto stapte, vroeg hij weer om olie. Nu naar 750 km.

Dus ben ik vanmiddag weer naar dealer geweest en heb ik (op een normale nette manier) gezegd, dat ik nu onder garantie een definitieve oplossing wil.

De dealer kwam toen met 2 mogelijke oplossingen:

1. Een nieuwe motor.
2. Met gesloten portemonnee een andere auto.

In overleg heb ik uiteindelijk voor 2 gekozen, met dien verstande dat optie 1 niet van tafel gaat als er geen interessant alternatief gevonden kan worden. Ik wil graag een diesel met automaat (die hadden ze niet in de voorraad) , dus daar gaan ze nu naar zoeken. Ik heb daarin een vrij brede selectie neergelegd. Het liefst een auto uit het rijtje 308, Mazda3, A-klasse, Golf.

Als dit gaat lukken, dan gaat de C3 gewoon op transport.

In mijn omgeving was er ook iemand met de 1.2 in een Cactus. Die bleef helaas niet lang, was verder wel een mooie auto.

Dat is een nette oplossing. Wel jammer dat het nodig is :(
Moet je niet iets met een iets hogere zit hebben? Een A klasse lijkt mij bijvoorbeeld erg laag.
Diesel automaat vind ik nog wel wat duur valt me op.
Hier een Golf: https://link.marktplaats.nl/m2085925275
Ik zou ook zeker kijken naar benzine, bijvoorbeeld een Octavia of Kamiq of Arona.

Laatst bewerkt:
Dat is een nette oplossing. Wel jammer dat het nodig is :(
Moet je niet iets met een iets hogere zit hebben? Een A klasse lijkt mij bijvoorbeeld erg laag.
Diesel automaat vind ik nog wel wat duur valt me op.
Hier een Golf: https://link.marktplaats.nl/m2085925275
Ik zou ook zeker kijken naar benzine, bijvoorbeeld een Octavia of Kamiq of Arona.
De hogere instap had ik vooral gekocht voor mijn vader. Die zit tegenwoordig in een rolstoel en een auto met hogere was makkelijker voor hem. Echter mijn ouders hebben inmiddels hun Mazda2 (2003) ingeruild voor een iets jongere Opel Zafira en die auto heeft het voordeel dat hij ook een hogere instap heeft en een heleboel bagageruimte voor de rolstoel. Dus ik hoef zelf niet perse meer een hoge instap. De Mazda2 hebben ze ruime 10 jaar gehad en heeft bijna 9 keer een rondje om de aarde gemaakt. En dat beestje was gewoon op.

Er vallen genoeg dieselende automaten binnen het budget. Zelfs een heleboel prachtige 508-en uit 2019, maar die hebben een hele hoge HSB.

In mijn omgeving was er ook iemand met de 1.2 in een Cactus. Die bleef helaas niet lang, was verder wel een mooie auto.
Ik had er laatst 1 als leenauto. Prima wagentje.

Laatst bewerkt:
Dank voor de update en zoals eerder gezegd was ik hier al bang voor na het lezen van je eerste bericht

Wel een top oplossing van de dealer en hopen dat je met de volgende wel wat meer geluk hebt.

Probeer wel wat te verdiepen in de auto die de dealer je straks gaat aanbieden ook op de diverse forums van het specifieke model scheelt een bult ellende.

De 308 diesel kan ik je zeer zeker aanraden zelf ook gehad (Blue Lease 1.6 HDI) en ruim 225.000 kilometer mee gereden echt een top bak

@Bobbeltje, ik heb aangegeven dat de 308 als nummer 1 op mijn lijstje staat. De rest was eigenlijk een beetje om het zoeken makkelijker te maken. Voor het geval dat er te weinig keuze is.

Jammer dat het moet maar heel fijn dat het kan. Ben benieuwd wat het gaat worden.

Als je iets betrouwbaars wilt hebben Dennis zou ik niet de 308 als hoogste op het lijstje hebben.
Die 1.6 HDi in combinatie met die auto is niet de meest goede. Ik denk even voornamelijk aan koppeling, dubbelmassa vliegwiel, remschijven, het ad blue systeem, de diesel injectie is erg gevoelig.
Ik heb er een van dichtbij meegemaakt....ik zou het niet doen. Was heel vaak iets mee. Denk het tegenovergestelde van die van Bobbeltje alleen was deze tweedehands, particulier, had net een ton gelopen met aanschaf en ging weg met kachelmotor en kachelhuislekkage problemen met 2.6 ton.

Die A klasse heeft een 1.5 dci van Renault of een 2.0 dci van Renault/Nissan (M9R) die ook in mijn Megane ligt. Dat zijn goede betrouwbare motoren die met tijdig en goed onderhoud enorme kilometerstanden aan kunnen. Golf lijkt me ook een prima keuze.

Fijn dat de dealer bereid is zo ver te gaan! Vaak zie je toch dat dealers toch moeilijk doen zodra een garantieclaim dreigt hun gehele winst teniet te doen.

Maar heb je enig idee of ze een auto gaan vinden van vergelijkbaar aankoopbedrag als je huidige C3? Of vindt er nog een verrekening plaats naar de huidige waarde of zelfs inruilwaarde? Of ben je bereid iets bij te betalen wellicht?

Voor wat het waard is: ik heb zelf een 1.6 Hdi gehad (2012) en die is super, vwb de 308 zijn er 2 zaken die van belang kunnen zijn.
1) er is een periode geweest dat de 308 nog net 14% bijtelling had met de handbak 1.6 hdi, de fabriek heeft toen in korte tijd heel veel 308's gemaakt alleen voor de Nederlandse markt en daar waren best veel problemen mee: er moest blijkbaar te gehaast te snel teveel gemaakt worden (zelfs speciale ploegendienst alleen voor NL) en dat gebeurde dus niet al te zorgvuldig
2) de 1.6 is later vervangen door de 1.5 hdi en dat is een motor waar ook best veel negatieve verhalen over zijn.

Ik denk (als niet deskundige van een afstand....) dat je het beste 1 van de laatste 1.6 Hdi's kan hebben (2016/2017) dan wel de 2.0 Hdi. Mocht er een vrij nieuwe 1.5 zijn (dus geen 2017/2018) dan sowieso met een lange garantie.

@ de Afgelopen 6 reacties: Als het gaat zoals ik het verwacht dan zou ik de nieuwe ( als het een 308 wordt) een 2019 kunnen worden. Ik zeg dat op deze manier, want de keuze was: optie 1 of optie 2.

Ik denk dat een nieuwe motor onder garantie voor de dealer duurder is en dat optie 2 al met al op 0 (in ieder geval geen verlies) uit zal komen, omdat ze mijn C3 nog kunnen verkopen. Ik heb aangegeven dat ik iets kan bijbetalen, want ik wil (in bouwjaar en kilometerstand) uiteraard wel gelijk blijven of zelfs een verbetering.

Hoedanook, de nieuwe zal geleverd worden met een nieuwe garantie. Ik ben iemand die daar met alle plezier gebruik van maakt.

Mijn eigen ervaring met de Peugeot diesel is beperkt tot mijn vorige auto, de 208 1.4 e-HDi. En dat vond ik een fijne motor waarmee ik geen problemen, maar wel kosten mee heb gehad. Die motor kon er niets aandoen dat de verkoper mij een auto verkocht met 172.000 km op de klok, terwijl er bij 175.000 km een nieuwe distributie in moet. Hij beweerde dat dat pas bij 225d hoefde. Dat heeft mij een hoop geld gekost en hij weigerde dat terug te betalen, omdat ikzelf had besloten om het hier lokaal te laten doen. Ik had namelijk naar hem, diep in Friesland, moeten komen. Maar toen ik aangaf, dat ik aan zijn expertise twijfelde (want hij was overtuigd van die 225d.) werd hij boos. Mijn bewoording in zijn richting was wel iets harder, dan dat ik dat hier neerzet.

Voor de rest: elke auto bij elk merk heeft een bepaalde reputatie. Ik weet dat dit een dooddoener is, maar ik ga er altijd vanuit dat die reputatie geen garantie voor problemen zijn. Ik ken iemand met een Peugeot met dezelfde 1.2 3-cilinder die nu 190d heeft gelopen. Die heeft geen problemen met het olieverbruik.

Over de dealer: Het gaat hier om een klein bedrijf zonder filialen die al sinds 1956 bestaat en die een goede reputatie hier in de omgeving heeft. En ik heb het vermoeden dat zij die reputatie belangrijker vinden, dan de getallen onder de streep. Tot een bepaald punt uiteraard.

Laatst bewerkt:
Hoewel jij er niet vrolijk van bent geworden, ik wordt wel vrolijk als ik lees hoe deze garage met hun klant omgaat. Dat is echt top service.

Ik heb onlangs op vakantie een huurauto gehad, al was dat een C4. Een automaat. Ik was zeer verbaasd dat een fatsoenlijk pookje vervangen is door een prutserig schuifje dat heel veel aandacht vraagt als je van D naar R gaat of andersom. Wie bedenkt nou zoiets onhandigs?

Mijn eigen ervaring met de Peugeot diesel is beperkt tot mijn vorige auto, de 208 1.4 e-HDi. En dat vond ik een fijne motor waarmee ik geen problemen, maar wel kosten mee heb gehad. Die motor kon er niets aandoen dat de verkoper mij een auto verkocht met 172.000 km op de klok, terwijl er bij 175.000 km een nieuwe distributie in moet. Hij beweerde dat dat pas bij 225d hoefde.
Op het moment van leveren was de officiële vervangingstermijn van de 1.4 en 1.6 Hdi 240.000 km of 10 jaar; dat was bij mij ook zo. Echter, het zou kunnen zijn dat zekerheidshalve Peugeot later besloten heeft die termijn in te korten.
Het kan dus zijn dat men in Friesland de klok wel heeft horen luiden qua 240.000 (en gedacht heeft aan 225k) maar dat men niet op de hoogte was van de intussen veranderende termijn.
Zou netjes zijn geweest als ze je in ieder geval enigzins tegemoet waren gekomen...
Vwb het huidige geval: ik dacht dat je kleinere afstanden reed? Dan vraag ik me af of een diesel wel een goede keuze zou zijn ivm het roetfilter. Dat heeft in ieder geval regelmatig nodig dat ie flink heet wordt, als je 700-800 km alleen maar kleine stukkies rijdt..... ?

Ik had dus zelf zo’n 14% wonder van december idd gehad maar het enige wat ik de gehele loopbaan mee heb gehad was de ad blue tank.

Deze gaat Max 180.000 km mee je kan het iets verlengen met ad Max maar de vlokken zijn het probleem en de tank zal dan ten alle tijden vervangen moeten worden.

Voorheen kon dit alleen via de garage alleen nu zijn ze ook online te verkrijgen en als je een beetje handig bent kun je dit prima zelf.

Heb er de afgelopen jaren al twee vervangen bij bekenden de laatste had ik toen gevonden voor 600 euro en deze doet het al weer 75K dikke prima

Dus zou mooi zijn dat als je er 1 hebt gevonden dat de tank al is vervangen anders gewoon hier rekening mee houden financieel

Hiervoor zou ik hem niet voor laten staan

@FH Ta 183 Huckebein, Momenteel rijd ik inderdaad ongeveer 30 km per dag. Maar dat is tijdelijk. Ik verwacht over een paar maanden weer meer te rijden.

@Janneman, Ik ben tevreden over deze garage. Ze denken prima mee.

Ze hebben me een auto voorgesteld en ze gaan vandaag of morgen kijken of het hem wordt. Als het hem wordt, dan is het een diesel uit begin 2020 op een december 2023 kenteken. Met als grappige bijkomstigheid dat deze auto bijna de volledig buiten de bovenstaande zoekopdracht valt. Want ander merk en geen automaat. Als het een goede is, dan denk ik toch dat ik het ga doen, want de kilometerstand is voor een diesel ook prima met 108d. Het enige wat echt jammer is, zijn de stalen velgen met doppen. Maar daar zijn oplossingen voor.

Maar goed, het kan ook zomaar iets anders worden.

Stalen velgen met wieldoppen is perfect, lichtmetaal is delicaat en wordt zwart van het remslijpsel; staal is tenminste vrijwel bulletproof en met de juiste (vaak originele) doppen ziet het er nog fraai uit ook :)

Ik was ook erg tevreden over de 308 HDi. Fijne auto.

Prima oplossing stelt jouw garage voor. Chapeau!

Een witte Opel Astra, die is makkelijk gevonden.
Toen ik dit las, viel mijn mond open.
Stalen velgen met wieldoppen is perfect, lichtmetaal is delicaat en wordt zwart van het remslijpsel; staal is tenminste vrijwel bulletproof en met de juiste (vaak originele) doppen ziet het er nog fraai uit ook :)
Ja, je hebt gelijk. En als ik kijk naar mijn lijst van prioriteiten, dan staan die velgen niet heel hoog. Eerlijk gezegd staat cruise control, leeftijd en km-stand veel en veel hoger dan lichtmetaal en automaat.

Zoals 406c al had geraden: De Astra komt vrijdag naar Enkhuizen en dan mag ik ja of nee beslissen, maar afgaande op de foto´s en het aanvullende filmpje dat ik heb gekregen, denk ik dat ik het wel ga doen

Gaspedaal.nl, Bouwjaar 2020, diesel handbak en 100k-120k kilometer geeft slechts 15 resultaten. Dan valt die ene met wieldoppen en een X kenteken wel op ;)
Met die zoekopdracht kom ik zelf op ruim 150 auto's uit. Ik denk dat jij ook per ongeluk op hatchback heb gezocht, want dan is de spoeling veel dunner en valt de Astra inderdaad op. Maar evengoed knappe vondst (y)

Geeft me een idee voor een nieuw spelletje op dit forum: "Zoek de occasion op basis van de omschrijving". Even kijken of het je nog eens lukt: 4-deurs, Hybride uit 2018 die nog 151 kilometer moet rijden naar volgende 10.000. De auto kost net geen 30.000 euro. Gaarne de link naar het juiste antwoord.

Aanvulling: Ik zag dat de eerdere aanvulling deze zoektocht heel moeilijk maakte, dus heb ik er iets aan toegevoegd

Laatst bewerkt:
Die staat iig niet op Marktplaats :)
Ik vind die logische puzzels van 'Denksport' altijd wel leuk, op die manier kan je het ook doen. 'Hij heeft minder kilometers dan een groen exemplaar, maar is nieuwe dan het exemplaar met een trekhaak'. :D

Die staat iig niet op Marktplaats :)
Ik vind die logische puzzels van 'Denksport' altijd wel leuk, op die manier kan je het ook doen. 'Hij heeft minder kilometers dan een groen exemplaar, maar is nieuwe dan het exemplaar met een trekhaak'. :D
Hij is vrij makkelijk te vinden via Gaspedaal. Daarom heb ik de zoekopdracht iets aangepast. Maakt het meteen een stuk moeilijker.

Met die zoekopdracht kom ik zelf op ruim 150 auto's uit. Ik denk dat jij ook per ongeluk op hatchback heb gezocht, want dan is de spoeling veel dunner en valt de Astra inderdaad op. Maar evengoed knappe vondst (y)

Geeft me een idee voor een nieuw spelletje op dit forum: "Zoek de occasion op basis van de omschrijving". Even kijken of het je nog eens lukt: 4-deurs, Hybride uit 2018 die nog 151 kilometer moet rijden naar volgende 10.000. De auto kost net geen 30.000 euro. Gaarne de link naar het juiste antwoord.

Aanvulling: Ik zag dat de eerdere aanvulling deze zoektocht heel moeilijk maakte, dus heb ik er iets aan toegevoegd
Zou deze moeten zijn volgens mij:

Ja, dat is de juiste (y)

Ik ga morgen even kijken, hoe ik een dergelijke wedstrijd kan verwoorden en daarna in een nieuw topic openen.

Die moet geen 151km tot de volgende 10.000km.... maar 1.151km
jiFfM.jpg

Ben benieuwd naar je ervaringen met de Astra en of de koop doorgaat
De kans dat het niet door gaat is heel klein. Er moet echt iets mis zijn met de auto. Hij voldoet aan al mijn (bijgestelde) eisen.

Wat ik op dit moment weet is dat ze de auto op dit moment aan het ophalen zijn. Ze verwachten rond 11.00 uur weer terug te zijn aan deze kant van het IJsselmeer.

Mooi, Dennis! Met de buitenkant in gedachten valt het me nog wel mee hoeveel knopjes/opties erin zitten. (y)
Is met onze 2019 Peugeot 508 SW net zo. Wit, (oké, wel parelmoer) 16-inch, maar wel voldoende en leuke opties aangevinkt door de eerste (zakelijke) bestuurder.

Is dat de GM 1.5 3-cilinder diesel?
Ja, en ik heb uitgebreid gegoogled op de mogelijke problemen.

De middentunnel lacht je tegemoet, of ben ik de enige die dat ziet? :D #WhatHasBeenSeenCannotBeUnseen
Niet alleen dat... wat vind je van zijn momobrow?

Mooi, Dennis! Met de buitenkant in gedachten valt het me nog wel mee hoeveel knopjes/opties erin zitten. (y)
Is met onze 2019 Peugeot 508 SW net zo. Wit, (oké, wel parelmoer) 16-inch, maar wel voldoende en leuke opties aangevinkt door de eerste (zakelijke) bestuurder.
Wat mij vooral opviel, was de hoeveelheid functies er via de stengels aan het stuur bediend worden. Volgens mij hoort daar een handleiding van 100.000 pagina's bij.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan