D.E.N.N.I.S.: Mazda MX-30 EV 145 Prime-Line (enkele foto's op pagina 8)

zo'n laadpaal kost los 639 euro , moet hij nog wel aan de muur en een vaste kabel trekken, ben je future proof, kun je nog naar 3-fase laden als je wil. en nu kun je met ERE certificaten ook nog zo'n 12 cent per kw/h terug verdienen. (na 5325Kwh laden) heb je hem over een paar jaar nog terug verdient ook zolang de overheid daar nog in mee gaat ;)
Je hebt een Easee wallbox voor 629 euro en dan moet hij nog geïnstalleerd worden. Met wat online snuffelwerk moet je denk ik wel tegen een aardige deal kunnen lopen. En/of check een lokale installateur.

zulke dingen als onderstaand heb ik nu 2x gezien bij mensen wat allemaal geschikt moet zijn, geaard, etc. vandaar dat ik daar wat meer op aan sla. meestal na uren lang laden. Lang niet alle stopcontacten zijn gemaakt om langdurig deze vermogens te trekken. Om die reden ben ik dus ook geen voorstander van EV's laden met een granny lader op 16A. als je dat wel doet dan gewoon op 10A zetten. Of gewoon een hele simpele laadpaal kopen.

contactdoos-zwart-verbrand-v0-n1gj1avlq19e1.jpg

een ander verlengsnoer gaat echt niets uitmaken qua laadsnelheid, ook niet een klein beetje merkbaar. er gaat gewoon 230V en 16A = 3680W doorheen. of het nu 1,5mm2 is of 2,5mm2. ja je hebt met 2.5mm2 minder weerstand maar dat maakt qua laden echt helemaal niets merkbaar uit. Wel is het een stuk veiliger en alleen daarom al een grote aanrader. (y)

internet over het stroomverbruik van een CX30 EV
Als u de volledig elektrische compacte SUV van Mazda bedoelt, dan gaat het om de Mazda MX-30. Deze verbruikt gemiddeld tussen de 17 en 21 kWh per 100 kilometer

met thuis laden op 16A pak je dus ongeveer 3600 watt. stel jou EV verbruikt 21kwh per 100km betekend dat dus dat je thuis zo'n 17km per uur moet pakken met 16A laden

en zoals @Pietzoveel al meld, de luchtweerstand maakt dat je exponentieel hoger stroomverbruik krijgt met hogere snelheden. Daarom zie je ook regelmatig mensen lekker 80-90 rijden achter een vrachtwagen met hun EV.
Ik volg de EV wereld al zeker 15 jaar, misschien langer. Daarom weet ik een heleboel, maar ik ben een first-time owner, dus daar komen allerlei nieuwe details bij kijken. Zoals gezegd: zodra het kan, ga ik meer informatie inwinnen over een eigen laadpaal. En als ik dat ga doen, zal ik als eerste een bezoek moeten brengen aan de huisbaas. Want ik moet dan toestemming vragen voor de installatie en het boren in de buitenmuur.

Er is 1 detail, waarvan ik nu (na 24 uur) denk, jammer dat ik dat niet eerder heb gevraagd. En dat is het keyless systeem. Ik had gehoopt dat dat meer werkte zoals bij de Renault Captur van mijn moeder. Bij die auto hoef je niet op een knopje te drukken om de auto te openen of te sluiten. En als je wegloopt, gaat de auto vanzelf op slot. Bij de Mazda moet ik op het knopje drukken op te openen en te sluiten. Er hoeft geen sleutel in het dashboard. Ik hoef er uiteraard niet aan te wennen, want bij de Astra was het hetzelfde.

Ik krijg wel heel veel positieve reactie van buren, vrienden en familie.

Gefeliciteerd, originele aanwinst. Ik zie ze erg weinig rijden.

Ik sluit mij aan bij wat al eerder is gezegd, beter niet opladen met een verlengsnoer. Mijn broertje (brandweer) kan je genoeg vertellen... Maar goed, is al vaker genoemd.

Ik denk dat je al wat hebt besteld, maar mocht dat niet zo zijn. Dan raad ik Brennenstuhl aan. Erg goed spul, heb zelf zo'n kabel voor de hakselaar, een dunnere kabel sloopt hij als hij even piekt met vermogen.

Vooral veel plezier met de Mazda!

Er is 1 detail, waarvan ik nu (na 24 uur) denk, jammer dat ik dat niet eerder heb gevraagd. En dat is het keyless systeem. Ik had gehoopt dat dat meer werkte zoals bij de Renault Captur van mijn moeder. Bij die auto hoef je niet op een knopje te drukken om de auto te openen of te sluiten. En als je wegloopt, gaat de auto vanzelf op slot. Bij de Mazda moet ik op het knopje drukken op te openen en te sluiten. Er hoeft geen sleutel in het dashboard. Ik hoef er uiteraard niet aan te wennen, want bij de Astra was het hetzelfde.
Werkt dit bij jou niet? (Amerikaans filmpje):

Bij mijn CX-80 werkt het wel zo.

Voor de ERE moet je een laadpunt met gecertificeerde MID meter hebben, dat heeft die Easee van 630 euro niet (dat is dezelfde die ik heb). De Max heeft het wel maar kost 200 meer.

Keyless: mijn Focus had dat ook: wel nodig voor ontgrendelen, niet voor starten. Ach, dan wordt ie ook niet gejat door het versterken van het sleutelsignaal :D
Hoeveel MX-30's rijden er eigenlijk in Nederland? Behalve bij de dealer waar ik in mijn pauzes langs loop (die waar Dennis 'm gekocht heeft) zie ik ze echt nooit. Jammer, want het is echt een leuk ding.
Mazda heeft de accu bewust klein gehouden, want men was van mening dat de gebruikers toch niet meer nodig hebben.

Er is 1 detail, waarvan ik nu (na 24 uur) denk, jammer dat ik dat niet eerder heb gevraagd. En dat is het keyless systeem. Ik had gehoopt dat dat meer werkte zoals bij de Renault Captur van mijn moeder. Bij die auto hoef je niet op een knopje te drukken om de auto te openen of te sluiten. En als je wegloopt, gaat de auto vanzelf op slot. Bij de Mazda moet ik op het knopje drukken op te openen en te sluiten.

Sta me toe daaraan te twijfelen, keyless werkt op mijn MX-5 2017 en mijn ex CX-3 van datzelfde jaar, dan lijkt het me sterk dat het op jouw veel recentere auto niet werkt?

Je moet eens goed zien naar de klink van beide voordeuren (want het werkt niet achteraan!) - daar moet een klein plat vlakje op zitten. Als de sleutel voldoende dicht in de buurt is is - en dat luistert vrij nauw - en de batterij van dat ding is nog OK moet dat toch werken. Ik moet wel zeggen dat het bij mijn CX-30 niet goed werkt met mijn wijsvinger maar wel met mijn duim.

Of anders eens zien in het menu van de Voertuiginstellingen - ik weet bij de mijne dat je keyless kan de-activeren als extra diefstalbeveiliging.

<edit> stel deze vraag aan Gemini, te lang om hier het antwoord te posten "
key less access Mazda CX-30 how to activate / deactivate"

Ik heb nog even gezocht naar de specificaties en de lekkernijenlijst, maar de Prime-line heeft in geen Key less. Heel jammer, maar niet het einde van de wereld.

Exterieur​

• ✅ 18 inch lichtmetalen velgen
  • ✅ LED-koplampen
  • ✅ LED-achterlichten
  • ✅ Automatisch grootlicht (HBC)
  • ✅ Elektrisch verstelbare buitenspiegels
  • ✅ Regen- en lichtsensor

Interieur​

• ✅ Automatische airconditioning met warmtepomp
  • ✅ Stoffen bekleding
  • ✅ Lederen stuurwiel
  • ✅ Lederen pookknop
  • ✅ Elektrische parkeerrem met Auto Hold
  • ✅ Elektrische ramen vóór

Infotainment​

• ✅ 8,8 inch Mazda Connect
  • ✅ Navigatie
  • ✅ Apple CarPlay
  • ✅ Android Auto
  • ✅ Bluetooth
  • ✅ DAB+ radio
  • ✅ 8 luidsprekers
  • ✅ Head-up Display (projectie op de voorruit)

Veiligheid​

• ✅ Adaptive Cruise Control met Stop & Go
  • ✅ Autonomous Emergency Braking (Smart Brake Support)
  • ✅ Lane Keep Assist
  • ✅ Verkeersbordherkenning
  • ✅ Achteruitrijcamera
  • ✅ Parkeersensoren vóór én achter
  • ✅ Bestuurdersvermoeidheidsherkenning
  • ✅ Blind Spot Monitoring
  • ✅ Rear Cross Traffic Alert (afhankelijk van modeljaar/markt)

Wat de Prime-Line niet heeft​

Dit zit vanaf de Exclusive-Line of hoger:

❌ Smart Keyless Entry

❌ Verwarmde voorstoelen

❌ Verwarmd stuurwiel

❌ Elektrisch inklapbare buitenspiegels

❌ Zelfdimmende binnenspiegel

❌ Achterarmsteun

❌ Verwarming van de ruitenwisserzone

❌ 150 W stopcontact in het interieur

Laatst bewerkt:
Van harte proficiat!!
Wat een grotert zeg, zeker zo naast de astra.
Veel veilige en plezierige km's toegewenst(y)

Afgelopen nacht stapte ik om 3 uur in de auto om naar mijn werk te gaan. Al snel zag ik dat het blauwe lampje van het grootlicht brandde, en hoe ik ook probeerde, ik kreeg het niet uit op de gebruikelijke manier. De donkere nacht werd fel verlicht door de Mazda. Tot mijn verbazing schakelde het grootlicht automatisch uit toen er een tegenligger naderde, gelukkig maar, want het licht was behoorlijk fel. Zodra de tegenligger voorbij was, ging het grootlicht weer automatisch aan. Ik ben daarna de instellingen ingedoken en vond inderdaad een optie om het automatische grootlicht uit te schakelen.

Eenmaal op mijn werk kreeg ik een heleboel leuke reacties.

Laatst bewerkt:
Ik heb me eerder al sterk verbaasd / geërgerd over de rare keuzes van Mazda qua trim keuzes in de review van mijn vorige CX-3. Er valt bij dat model echt geen touw aan vast te knopen. En bij jouw MX-30 die verwant is aan de CX-30, leveren ze die EV wel met een warmtepomp maar dan zonder heated seats & stuurwiel, komaan, dat zit al op een Mazda 2?

Bij de CX-30 zit dat adaptieve grootlicht aan/uit in een knopje aan het uiteinde van de "stengel" of hoe dat heet links van het stuur. Werkt niet zo lekker bij mistig weer of als de radar van de ACC onvoldoende zicht heeft. Kom je in de winter vast ook wel achter ;)

Ik heb me eerder al sterk verbaasd / geërgerd over de rare keuzes van Mazda qua trim keuzes in de review van mijn vorige CX-3. Er valt bij dat model echt geen touw aan vast te knopen. En bij jouw MX-30 die verwant is aan de CX-30, leveren ze die EV wel met een warmtepomp maar dan zonder heated seats & stuurwiel, komaan, dat zit al op een Mazda 2?

Bij de CX-30 zit dat adaptieve grootlicht aan/uit in een knopje aan het uiteinde van de "stengel" of hoe dat heet links van het stuur. Werkt niet zo lekker bij mistig weer of als de radar van de ACC onvoldoende zicht heeft. Kom je in de winter vast ook wel achter ;)
Je stelt goede vragen. Ik kan je er alleen een theoretisch antwoord opgeven. Mijn MX-30 is de Prime-line. Die is luxe genoeg, maar het is de instapper. Het prijsverschil tussen de Mazda MX-30 Prime-line, Exclusive-line en Makoto is gebaseerd op de luxe van de uitrusting. De basisuitvoering begint bij € 34.990 en loopt via € 38.020 voor de Exclusive-line op tot minimaal € 39.490 voor de meest luxe Makoto-uitvoering.

Ik heb het knopje op de stengel gevonden.
20260711-182127.jpg

Eerder vandaag ben ik ook even langsgeweest bij de FastNed langs de snelweg. Ik wilde gewoon weten hoe dat werkt. Tijdens het rijden kreeg ik de melding dat er nog maar pakweg 50 km (25%) aan actieradius in het accupakket zat. Dat gaf me meteen een extra reden om FastNed te testen.

20260711-123645.jpg

Het laden heeft uiteindelijk 24 minuten geduurd en de percentage ging van 24% naar 79%. De actieradius ging van 50 naar ruim 160 km. Dit alles heeft mij €12,41 gekost, wat neer komt op 7 a 8 cent per kilometer.

Wat dit alles mij verteld is, dat ik prima langere afstanden kan rijden met deze auto. Het laden gaat snel genoeg.

20260711-130028.jpg

Laatst bewerkt:
Wat leuk! Gefeliciteerd. Ik heb een MX30 van de 1e generatie (2020) met zo’n 72.000km op de teller. Nog iedere dag leuk rijden. Fijne km’s gewenst!

Ik ga a.s. donderdag heel even terug naar de garage voor iets wat ik maar een typisch eerste wereldprobleem noem. Ik kreeg gisteren de melding op het dashboard dat de auto de sleutel niet kon vinden en dat ik sleutel moest gebruiken om de startknop in te drukken. Daarna deed de auto het gewoon. Maar dit vond ik toch vreemd.

Dus heb ik de reservesleutel er even bij gepakt en daar had de auto geen moeite mee. Dus mijn conclusie is dat de batterij van de sleutel leeg is of bij leeg. Dus donderdag ga ik die heel even laten vervangen.

2 minuten werk. Ik vervang ze van de beide sleutels gewoon elk jaar, kost maar een paar Euro en nooit gedoe. Jaren geleden ook voorgehad wat jij hebt en ik ga het zelf niet uittesten hoe vaak dat trucje “sleutel tegen startknop” werkt.

Ga naar je dichtstbijzijnde automaterialen zaak en koop voor een paar euro een nieuw batterijtje Om daarvoor nou naar de verkopende partij te rijden… succes

Ik heb geprobeerd om de sleutel te openen en dat is niet gelukt. Het kan natuurlijk zijn dat ik dat niet goed of te voorzichtig heb gedaan. Ik wil hem namelijk heel houden. Dus waarschijnlijk rijd ik even naar Amersfoort of Almere of anders doe ik heel even snel bij mijn lokale Mazda dealer. Het gaat vooral om uitleg en een nieuw batterijtje.

• Leuk
Waarderingen: Twix
Ik heb geprobeerd om de sleutel te openen en dat is niet gelukt. Het kan natuurlijk zijn dat ik dat niet goed of te voorzichtig heb gedaan. Ik wil hem namelijk heel houden. Dus waarschijnlijk rijd ik even naar Amersfoort of Almere of anders doe ik heel even snel bij mijn lokale Mazda dealer. Het gaat vooral om uitleg en een nieuw batterijtje.

Ik snap je hoor, ben zelf te lomp dus ik laat dit soort dingen ook altijd doen bij sleutels die ik niet snap.

Het is nochtans supersimpel, als de beste man de geduldige uitleg niet zou moeten geven klaart ie de wissel in 30 seconden

En een beetje dealer doet dat vaak ook gratis. Is mijn ervaring wel in ieder geval.

En een beetje dealer doet dat vaak ook gratis. Is mijn ervaring wel in ieder geval.
Geen idee hoe de Mazda dealers zijn, maar uit eigen ervaring weet ik dat een Toyota dealer voor zo iets gerust 50 euro durft te vragen, vandaar dus dat ik met mijn Toyota's voor onderhoud altijd naar een Vakgarage ging die tot 2020 Fiat en Alfa dealer was. :)

Ik schrik er niet van. Werkorder aanmaken, dat batterijtje moet uit de voorraad worden gehaald want ligt niet aan het onthaal, scannen want de stock moet worden aangepast, batterijtje zelf vervangen, even testen of het naar behoren werkt, factuur uitprinten, betaling afhandelen.
7 stappen, meerdere mensen zijn betrokken in dat 'proces' in een grotere garage.

50 euro?? :oops: :eek: Dat is echt veel te veel.
Vind ik ook daarom ben ik na ervaringen met 3 verschillende Toyota dealers overgestapt naar een Vakgarage, de druppel was voor mij dat ze 130 euro exclusief montage vroegen, voor het plastic kapje van de richtingaanwijzer in de buitenspiegel van mijn Yaris terwijl deze zelfde kapjes bij Winparts 15 euro kosten.

Laatst bewerkt:
Laten we hopen dat dat meevalt. Bij de Action kosten die batterijen 1 euro per 6. Maar als ik naar Amersfoort zou rijden, dan ben ik er redelijk zeker van, dat ik het gratis krijg ivm de garantie.

Maar ondertussen kon ik geen schroevendraaier vinden, maar ik heb hem toch open gekregen.
Whats-App-Image-2026-07-20-at-16-30-24.jpg

Hij werkt weer.

Laatst bewerkt:
Bij Duracell zit er soms een laagje op, waardoor ie het niet doet. Is me nu al een paar keer gebeurd, dus ik ga voor Varta.

Mijn ervaring is dat dit soort sleutels erg gevoelig is voor goede batterijen. Met goedkopere batterijen kan het maar zo zijn dat je over 3 maanden weer aan de beurt bent. Ik zweer bij Duracell of evt Varta.
Dat heb ik hier met ons 'slimme' voordeurslot. Kan helaas niet met oplaadbare batterijen (zucht), snel nieuwe gehaald bij Aldi, binnen 2 weken (!) begon het nieuwe slot al te nukken, zucht. Goed, dit is n=1 natuurlijk, maar ik ben maar weer overgestapt naar de duurdere merken.

Bij de Mazda3 is het me maar op één manier gelukt de sleutel open te krijgen, toen ik hem uit mijn handen liet vallen. Het kostte nog aardig wat moeite hem daarna weer in elkaar te puzzelen. Toen vorige week de batterij leeg was, heb ik toch even een ritje naar de dealer gemaakt

Ik heb hetzelfde issue bij de CX-80.
En wij gebruiken beide sleutels. Maar mijn sleutel blijft de melding geven, ondanks dat in al twee keer de batterij heb verwisseld (en ik heb de auto nog geen jaar). En geen Action batterijen.
Bij de andere afstandsbediening is nog niks gewisseld.
Maar kennelijk vreet dat ding batterijen. Wellicht omdat ie constant de aanwezigheid “pingt”. Wat ie nodig heeft voor het ont-en vergrendelen “op afstand”.
Maar irritant is het wel. :rolleyes:

Zowel de Kia als de Tjoota gebruiken we beide sleutels en bij de Kia en de Tjoota nog nooit in respectievelijkj 4 en 3 jaar de batterijen verwisseld.

Tenzij bij de Tjoota de dealer het doet, die rijdt meer dan de Kia.

Gewoon niet van die Mazda brol kopen. ;)

Uit eigen ervaring met 3 Mazda's : batterij van de remote is OK (groen lampje op het dash bij instappen), batterij is bijna plat (dat groen lampje wordt rood), systeem doet niks meer. Tussen rood en niks zit hooguit een paar dagen. Ik dacht, bwa ik doe dat komend weekend wel... Not.
Natuurlijk heb je dat dan voor op de parking van de supermarkt met BBQ gerief, ijsjes etc & zoek het dan maar uit hoe die noodprocedure zit :LOL:

Tjoota, zeker weten dat de dealer dat dan doet - alhoewel, worden er niet enorm veel keyless Toys gestolen ;)

Uit eigen ervaring met 3 Mazda's : batterij van de remote is OK (groen lampje op het dash bij instappen), batterij is bijna plat (dat groen lampje wordt rood), systeem doet niks meer. Tussen rood en niks zit hooguit een paar dagen. Ik dacht, bwa ik doe dat komend weekend wel... Not.
Natuurlijk heb je dat dan voor op de parking van de supermarkt met BBQ gerief, ijsjes etc & zoek het dan maar uit hoe die noodprocedure zit :LOL:

Tjoota, zeker weten dat de dealer dat dan doet - alhoewel, worden er niet enorm veel keyless Toys gestolen ;)
Klopt! :D

In Europa en specifiek in Nederland liggen de trends anders. [1]

Meest gestolen model in NL: De Toyota RAV4 is al jaren een van de meest geliefde doelwitten.
Meest gestolen merk in NL: Toyota is in Nederland overall het meest gestolen merk, vaak door de diefstal van hun hybrides en de kwetsbaarheid van systemen zoals keyless entry (relay attacks).

Ik ben vandaag toch maar even naar Amerfoort gereden en wat bleek: De batterij was niet leeg.

Het probleem was dat de sleutel was ontregeld. De monteur vertelde mij dat er waarschijnlijk te vaak en te veel op de knopjes was gedrukt en daardoor was hij ontregeld. Nu herinner ik mij dat ik, naar aanleiding van een PB van Niseko, een knoppen combinatie heb geprobeerd om de keyless-entry te activeren. En daarna begon hij inderdaad kuren te vertonen. Ik geef uiteraard Niseko nergens de schuld van (waar hij bij is), want hij heeft mij die informatie ter goede trouw toegestuurd en ik heb de knoppen ingedrukt. . Maar goed probleem opgelost.

Excuses DENNIS, PB tip gemaild om goed te doen, niet om te boel te bedonderen - ik weet echt niet beter dat alle M's van na 2017-18 gewoon keyless hebben :rolleyes: .

Die lerares hier haar MX-30 heeft ook keyless dus dacht ik, het kan toch niet dat die van DENNIS dat niet heeft...? Mis poes dus. Nogmaal sorry, was goedbedoeld.

Excuses DENNIS, PB tip gemaild om goed te doen, niet om te boel te bedonderen - ik weet echt niet beter dat alle M's van na 2017-18 gewoon keyless hebben :rolleyes: .

Die lerares hier haar MX-30 heeft ook keyless dus dacht ik, het kan toch niet dat die van DENNIS dat niet heeft...? Mis poes dus. Nogmaal sorry, was goedbedoeld.
Jou treft geen enkele blaam.

Bijzonder dat je zo de sleutel kan ontregelen. Goed dat je toch even langs bent geweest. Hoe hebben ze het opgelost? Iets resetten ofzo? Of opnieuw inleren?

Het blijft een leuk model he!

Terug
Bovenaan