D.E.N.N.I.S.: Mazda MX-30 EV 145 Prime-Line (enkele foto's op pagina 8)

gefeliciteerd, als je met de 'nadelen' kunt leven zoals beperkte range en die deuren dan is het een heerlijke aankoop. Je koop je ook voor relatief weinig in die zin van; er is al een flinke afschrijving vanaf en vaak exemplaren met weinig kilometers. vind het model ook leuk en telkens als ik in een modernere mazda stap kan ik het interieur ook waarderen; prima kwaliteit, goede mix tussen knopjes en schermpjes. Fijne kilometers!
Ik woon 17 kilometer van mijn werk en heb een eigen prive parkeerplaats. Ik heb nog geen laadpaal en de kans dat die er niet komt is groot, want langzaam laden is beter voor de accu's

Ik woon 17 kilometer van mijn werk en heb een eigen prive parkeerplaats. Ik heb nog geen laadpaal en de kans dat die er niet komt is groot, want langzaam laden is beter voor de accu's
precies, dan past het prima. Wij hebben ook 3 jaar lang een auto met 'beperkte' range gehad. Voor ons werkte dat toen helemaal prima. Lang niet iedereen heeft een mega accu nodig.

Ik zou met zo'n relatief kleine accu júist een eigen laadpaal willen hebben thuis als de mogelijkheid er in.Thuis laden kun je de snelheid ook een beetje beperken vaak, publiek laden niet en gaat minimaal met 11Kw als je dat niet in de auto zelf kunt regelen. Maar ook betaal je doorgaans elke keer start-tarief kosten en soms 'kleef-kosten', los van dat elke keer als wij nu publiek laden mij verbaas over de hoge stroomprijzen de laatste jaren. Wij beperkten openbaar laden om die reden zoveel mogelijk. Maar ook het gemak dat je altijd even snel de auto kunt bijladen thuis en altijd een laadplek hebt is echt super fijn.

Een laadpaal hoeft echt niet heel duur te zijn en als je een lader met met MID meter kun je ook nog 7-9 cent per kwh terug krijgen via ERE certificaten voor zolang als dat duurt.

Over thuis laden: dat hoeft niet snel. Maar het is heerlijk als je de kabel klaar hebt hangen. Ik heb een Easee en kan de laadsnelheid instellen, er als bijvoorbeeld uitgesteld starten. Ben er erg blij mee. De Citigo laadt op twee fasen, meestal 12A dus 5kW. Niet heel snel, maar wel lekker.

Over thuis laden: dat hoeft niet snel. Maar het is heerlijk als je de kabel klaar hebt hangen. Ik heb een Easee en kan de laadsnelheid instellen, er als bijvoorbeeld uitgesteld starten. Ben er erg blij mee. De Citigo laadt op twee fasen, meestal 12A dus 5kW. Niet heel snel, maar wel lekker.
Ik zal mij eens inlezen op de Eassee. Misschien is het iets voor mij.

Easee, Zaptec en Ratio zijn goede merken voor thuislaadpunten!
De eerste twee zijn Noorse merken. Moet zeggen dat ik afgelopen week in Noorwegen heel veel Zaptec thuisladers heb gezien.

Ik laad ook al jaren met een granny charger

Gaat prima, pluggen als je thuis komt en de volgende ochtend heb je zo 20-30kwh erbij.

Ik plaats nu alleen even de foto's. Ik zet er morgen wel even een verhaaltje bij. Ik heb nu net even te weinig tijd.

Mazda MX-30 EV 145 Prime-Line

bouwjaar 2023
KM-stand 21000
20260708-194442.jpg

20260708-194608.jpg

20260708-194553.jpg

20260708-194418.jpg

20260708-194646.jpg

20260708-194820.jpg

20260708-194842.jpg

20260708-194632.jpg

20260708-194401.jpg

Leuk model. Mooie velgen ook.

Ik ben die controller heel erg gaan waarderen. Helemaal geen behoefte aan een touchscreen (hoewel ik dat wel heb icm Carplay, wat ik 100% van de tijd gebruik).

Welkom, Mazda-rijder.;)

Top DENNIS, zeer veel rijplezier gewenst (y)

En zo grappig om een “thermometer” in een EV te zien, geen koelwater maar de temperatuur van de elektrische powertrain, leuk detail.

Iedereen bedankt.

Het is best bijzonder dat ik een Mazda gekocht heb. Jaren geleden, en dan heb ik het over de jaren '90, had ik een hartstochtelijke hekel aan dit merk. Forumleden van het eerste uur kunnen zich misschien nog wel zeer negatieve opmerkingen van mijn kant herinneren. De reden waarom ik van mening ben veranderd, is makkelijk uit te leggen. Ik ken meerdere mensen (ook binnen mijn persoonlijke kring) die goede ervaringen hadden met de auto's, de betrouwbaarheid en de dealers.

Mijn ouders hebben tien jaar lang met een Mazda2 uit 2003 gereden en hoewel die twee keer naar de garage is geweest vanwege grote motorische problemen, hebben wij daar vooral positieve herinneringen aan.

Heel even een kort overzicht van de eerste kilometers.

Toen ik vanmiddag vanuit Amersfoort vertrok via de A1, A27, N305, A6 en vervolgens weer via de A1 richting Amsterdam en verder reed, stond de actieradius (AR) op 100% en 195 km. Bij aankomst thuis had ik nog 75 km AR en ongeveer 30% over. Ik heb vanavond gedurende drie uur via de stekker en de grannylader geladen en de AR staat nu op 114 km en 57%.

Een buurman vertelde mij dat ik met een beter verlengsnoer ook een beter resultaat zou krijgen. Hij adviseerde mij een 3 × 2,5 mm²-kabel te kopen, want op dit moment heb ik een normaal verlengsnoer. Het stopcontact is te ver weg, dus ik moet wel een verlengsnoer gebruiken. Maar, zoals te verwachten was, dit snoer werd warm. Op Bol.com heb ik voor 45 euro een 3 × 2,5 mm²-kabel gevonden en direct besteld.

Ik ben tevreden over het feit dat ik in drie uur 39 km erbij geladen heb. Ik hoop dat de nieuwe kabel daar nog een paar kilometer extra aan vastplakt. Zoals gezegd woon ik 17 km van mijn werk, dus ik zou het met drie uur laden per dag met gemak moeten redden.
1200x712.jpg

Laatst bewerkt:
Willen we graag alles weten over de specs, de kleur (Jet Mica Black denk ik?) en de eerste rij-ervaring lezen. Wat krijgen we?
Een gortdroge opsomming over je traject & het feit dat je een kabel koopt op Bol.com.

Dat is ons als forummers blij maken met een dode mus DENNIS :ROFLMAO:

Heerlijk alternatieve auto. Ik heb altijd wel wat met auto's die nooit zo'n succes werden, volgens mij - maar ik ben al eventjes weg uit Nederland - valt de MX-30 daar wel onder.
Eens met Twix, suicide doors zijn gaaf.

Gefeliciteerd, het is een mooie auto (en je heb prachtige foto's gemaakt). Teller met gewoon een analoge snelheidsmeter, dat zie ik ook wel graag - maar dat is een persoonlijke voorkeur.

Een buurman vertelde mij dat ik met een beter verlengsnoer ook een beter resultaat zou krijgen. Hij adviseerde mij een 3 × 2,5 mm²-kabel te kopen, want op dit moment heb ik een normaal verlengsnoer. Het stopcontact is te ver weg, dus ik moet wel een verlengsnoer gebruiken. Maar, zoals te verwachten was, dit snoer werd warm. Op Bol.com heb ik voor 45 euro een 3 × 2,5 mm²-kabel gevonden en direct besteld.

het advies van de buurman om 3x2,5mm2 te gebruiken is een zeer goed advies. sterker nog; veel verlengsnoeren zijn 3x1,5 en dat is ronduit gevaarlijk met langdurig veel stroom trekken. Word echt veel te warm.

Geen idee waar je nu op laad, maar waarschijnlijk met 16A ? Let ook goed op de stopcontacten want ook die zijn lang niet altijd geschikt voor langdurig deze stroomhoeveelheden trekken. Heb al meermaals overhitte stopcontacten gezien. Zo'n granny lader zou ik echt als nood gebruiken bij een volledige EV, zeker als je dan ook nog verlengsnoeren gaat gebruiken, en dan bij voorkeur op 10A of lager zetten als je hem gewoon thuis in plugt.

Maar dat de auto (merkbaar) sneller gaat laden met een dikkere kabel heeft de buurman niet juist, dat gaat geen enkel verschil maken.

Maar gefeliciteerd met de prachtige mazda, ik vind het een prachtig ontwerp. Vind sowieso Mazda goed bezig de laatste 15 jaar.

Laatst bewerkt:
Ik ken je situatie thuis niet, maar wat ook nog een optie is: een laadpunt installeren met een socket (zoals bijvoorbeeld een Easee, ik heb die ook) en dan een lange laadkabel gebruiken. Die zijn er zelfs van 20 meter of meer.
Eerder laadde ik op aan het stopcontact op 10A, nu op 12A maar dan op 2 fasen.

Willen we graag alles weten over de specs, de kleur (Jet Mica Black denk ik?) en de eerste rij-ervaring lezen. Wat krijgen we?
Een gortdroge opsomming over je traject & het feit dat je een kabel koopt op Bol.com.

Dat is ons als forummers blij maken met een dode mus DENNIS :ROFLMAO:
Uiteraard sorry. Ik had ook moeten vertellen dat we op de terug weg nog even gestopt zijn bij de firma Tromp in Purmerland om een heleboel kip te kopen. Vanavond hebben we kipschnitzel.

het advies van de buurman om 3x2,5mm2 te gebruiken is een zeer goed advies. sterker nog; veel verlengsnoeren zijn 3x1,5 en dat is ronduit gevaarlijk met langdurig veel stroom trekken. Word echt veel te warm.

Geen idee waar je nu op laad, maar waarschijnlijk met 16A ? Let ook goed op de stopcontacten want ook die zijn lang niet altijd geschikt voor langdurig deze stroomhoeveelheden trekken. Heb al meermaals overhitte stopcontacten gezien. Zo'n granny lader zou ik echt als nood gebruiken bij een volledige EV, zeker als je dan ook nog verlengsnoeren gaat gebruiken, en dan bij voorkeur op 10A of lager zetten als je hem gewoon thuis in plugt.

Maar dat de auto (merkbaar) sneller gaat laden met een dikkere kabel heeft de buurman niet juist, dat gaat geen enkel verschil maken.

Maar gefeliciteerd met de prachtige mazda, ik vind het een prachtig ontwerp. Vind sowieso Mazda goed bezig de laatste 15 jaar.
Ik ken je situatie thuis niet, maar wat ook nog een optie is: een laadpunt installeren met een socket (zoals bijvoorbeeld een Easee, ik heb die ook) en dan een lange laadkabel gebruiken. Die zijn er zelfs van 20 meter of meer.
Eerder laadde ik op aan het stopcontact op 10A, nu op 12A maar dan op 2 fasen.
Het stopcontact dat ik nu gebruikt is geaard. Dit stopcontact werd, laten we het lauw noemen. De verlengsnoer zelf werd wel warm, maar niet heet.

De buurman adviseerde de nieuwe kabel en zei dat die de warmte beter kon verwerken en dat het laden mogelijk is sneller zou gaan. Maar hij zei ook dat het niet veel sneller zou zijn. Er was mij overigens verteld dat je pakweg 7 tot 10 km per uur kon laden bij een gewoon stopcontact. Ik kreeg er 39 in 3 uur met een verkeerd verlengsnoer.

Ik ga wel informatie inwinnen over een eigen laadpaal. Maar dat is voor later.
Mooie auto hoor! Mazda heeft mooie modellen tegenwoordig.

Klinkt het gek als ik zeg dat ik ooit nog een auto met suicide doors wil hebben?
Heerlijk alternatieve auto. Ik heb altijd wel wat met auto's die nooit zo'n succes werden, volgens mij - maar ik ben al eventjes weg uit Nederland - valt de MX-30 daar wel onder.
Eens met Twix, suicide doors zijn gaaf.
Die deuren zijn prachtig, maar ik ga er wel even aan moeten wennen.

Gistermiddag op de terug merkte ik dat, bij snelheden boven de 100 km/uur, de actieradius relatief vlot krimpt. Vanaf Amsterdam heb ik daarom lekker de N-247 gepakt en daar was het verbruik veel beter. Tijdens de file op de A6 vonden een aantal mafklappers het nodig om gefrustreerd te lopen kloten. Normaal zou ik daar op reageren, maar gisteren ging ik toch maar even van het 'gas'. Voor de rest heb ik vooral zitten genieten van de stilte en het comfort.

Laatst bewerkt:
Luchtweerstand.... die neemt kwadratisch toe met de snelheid. Eigenlijk > 80 km/u de grootste "kwadratisch" toenemende weerstand die de auto moet overbruggen....

Het stopcontact dat ik nu gebruikt is geaard. Dit stopcontact werd, laten we het lauw noemen. De verlengsnoer zelf werd wel warm, maar niet heet.

zulke dingen als onderstaand heb ik nu 2x gezien bij mensen wat allemaal geschikt moet zijn, geaard, etc. vandaar dat ik daar wat meer op aan sla. meestal na uren lang laden. Lang niet alle stopcontacten zijn gemaakt om langdurig deze vermogens te trekken. Om die reden ben ik dus ook geen voorstander van EV's laden met een granny lader op 16A. als je dat wel doet dan gewoon op 10A zetten. Of gewoon een hele simpele laadpaal kopen.

contactdoos-zwart-verbrand-v0-n1gj1avlq19e1.jpg

een ander verlengsnoer gaat echt niets uitmaken qua laadsnelheid, ook niet een klein beetje merkbaar. er gaat gewoon 230V en 16A = 3680W doorheen. of het nu 1,5mm2 is of 2,5mm2. ja je hebt met 2.5mm2 minder weerstand maar dat maakt qua laden echt helemaal niets merkbaar uit. Wel is het een stuk veiliger en alleen daarom al een grote aanrader. (y)

Er was mij overigens verteld dat je pakweg 7 tot 10 km per uur kon laden bij een gewoon stopcontact

internet over het stroomverbruik van een CX30 EV
Als u de volledig elektrische compacte SUV van Mazda bedoelt, dan gaat het om de Mazda MX-30. Deze verbruikt gemiddeld tussen de 17 en 21 kWh per 100 kilometer

met thuis laden op 16A pak je dus ongeveer 3600 watt. stel jou EV verbruikt 21kwh per 100km betekend dat dus dat je thuis zo'n 17km per uur moet pakken met 16A laden

en zoals @Pietzoveel al meld, de luchtweerstand maakt dat je exponentieel hoger stroomverbruik krijgt met hogere snelheden. Daarom zie je ook regelmatig mensen lekker 80-90 rijden achter een vrachtwagen met hun EV.

Laatst bewerkt:
De elektra in mijn garage is niet heel oud, maar van huis naar de garage wel. Toch is dat ook jaren lang goed gegaan.
Op 16A thuisladen is wel echt de max wat de bedrading aan kan.

zo'n laadpaal kost los 639 euro , moet hij nog wel aan de muur en een vaste kabel trekken, ben je future proof, kun je nog naar 3-fase laden als je wil. en nu kun je met ERE certificaten ook nog zo'n 12 cent per kw/h terug verdienen. (na 5325Kwh laden) heb je hem over een paar jaar nog terug verdient ook zolang de overheid daar nog in mee gaat ;)

Terug
Bovenaan