Dave's Renaultjes // Laguna coupé meeting

Dat is helemaal niet bijzonder, het woord 'voiture' komt in deze zin immers niet voor.

@ Dave, heel gaaf dat-ie er al is en ook op de laatste foto oogt de kleur fantastisch. Het wachten zal wel steeds moeilijker worden?

Wat de bescherming betreft, glascoating vind ik weinig meerwaarde hebben. PPF wel, als ik zo'n auto zou kunnen bestellen kwam dat er absoluut op. Je nieuwe auto zorgeloos kunnen gebruiken zonder dat je dat eraan af gaat zien is echt wat waard.

Wat een compleet hopeloze bende is het hier toch qua inloggen, met de iPad wel ingelogd op de FP, wel op "'mijn eigen auto's" maar dus niet op het forum, ergo laptop moeten aanslingeren.

Soit. Echt een fantastische kleur en wellicht in het echt nog mooier!
In het Frans wordt naast "une voiture" (vrouwelijk) evengoed "un véhicule" (mannelijk) gebruikt, dat kan het 'fabriqué' (zonder de extra e verklaren) verklaren. Ze gebruiken in het dialect ook une caisse of une bagnole overigens, maar dan heb je het over afgetrapte wrakken.

Succes met het wachten, de aflevering, het inrijden en het rijplezier!!

Poh dat Bleu Sierra is wel echt een gave kleur.

Wat betreft PPF, ik ben er niet zo zeker van. Ik zie met enige regelmaat op iets oudere auto's ( voornamelijk Tesla en >5 jaar oude BMW's) dat het toch iets gaat verkleuren. Of dat aan de PPF kwaliteit van die auto's ligt of dat andere PPF's nog niet oud genoeg zijn om het te zien weet ik niet. Als je rijstijl veel afstand tot je voorganger laat dan heeft het sowieso betrekkelijk weinig nut.

Wat betreft PPF, ik ben er niet zo zeker van. Ik zie met enige regelmaat op iets oudere auto's ( voornamelijk Tesla en >5 jaar oude BMW's) dat het toch iets gaat verkleuren.
Het is altijd een afweging, want die Tesla en BMW zouden na vijf jaar waarschijnlijk heel wat steentjes zichtbaar hebben teruggekopt. De PPF kun je relatief eenvoudig vervangen, steenslag betekent spuiten.

Oke dan zijn daar de afgelopen jaren wel verbeteringen gemaakt. Er waren verhalen van mensen die PPF er af haalden en vervolgens de hele laklaag meekwam.

Nu was ik er gisteren voor onderhoud van mijn Alpine en zo toch even kunnen zien. Wel iets vies geworden.

We zitten aardig aan tegenpolen in de kleur blauw :)

Overigens was het ook duidelijk waarom de jouwe nog buiten staat. Het is binnen echt vol met een hele serie aan Alpine's die verkocht zijn of al afgedekt zijn om uitgeleverd te worden. Ze hebben zelfs een deel van het Renault occasion centre overgenomen om de Alpine's kwijt te kunnen. Verkopen gaan goed geloof ik.

Bedankt voor de foto. Als de auto afgeleverd is, maken we een keer mooie foto's om de kleuren blauw te vergelijken, vraag ik een vriend hier uit het dorp ook mee met zijn Bleu Alpine. Hebben we drie van de tien kleuren blauw alvast bij elkaar. ;)

Mogelijk had de drukte ook te maken met de persdag (of meerdere dagen) met de A110R. Ik begreep dat ze vier persauto's ergens kwijt moesten deze week.

Xpel met glascoating dan maar. ;)

Sjieke kleur!! Ik zag in Frankrijk laatst een waarvan ik ook wel gecharmeerd was, echter gewoon in "standaard" Alpine blauw.

52993619680_282694b191_c.jpg

Afgelopen vrijdag was ik ook nog even bij Alpine Soestdijk en inderdaad: er was een aflevering gaande, er stond een "San Remo" die nog afgeleverd moet worden en twee identieke "S" modellen in Bleu de France. En dan dus 4 "R" modellen voor de pers, was aardig druk.

Aftellen nu... het kenteken is bekend: T-857-JF. Waarbij we besloten hebben dat JF staat voor "Jolie Française". ;)

Leuk (y) Ik keek daar donderdag (einde middag) even naar binnen er en zag inderdaad voor de ruiten een witte en een blauwe staan + één onder een doek.

Gisteren de Alpine in ontvangst mogen nemen. Heerlijk wat een machine! Wel nog de eerste 1.000 km enigzins voorzichtig inrijden alhoewel de dealer aangaf dat het niet heel krampachtig hoeft. Maar ook met het pedaal driekwart ingedrukt en opschakelen rond de 3.500 /min-1 is het al een heel vlotte fijne auto (ik ben niks gewend, geef ik toe. :) )

634f206b-80bf-48d0-8fc6-ac6aae1efa4f.jpg

d6833df0-e8bc-44ea-9144-34dc3f41e676.jpg

Heel gaaf en in deze wat donkere kleur blauw vind ik hem nog mooier en wat sjieker ook dan in het 'standaard' Alpine blauw. Heel veel plezier ermee gewenst!

Absoluut prachtig, heel veel plezier ermee!

Nog even over de lakbescherming: heb afgelopen weekend maar weer gezien hoe zacht en gevoelig moderne Renault-lak is, zelfs de motorkap van een liefhebbersauto vertoont al gauw overeenkomsten met het maanoppervlak. Ik zou 'm echt snel in de folie zetten...

Dank voor de felicitaties iedereen. Heel erg blij met dit fantastische 'machien'. Wat een auto!

@Elco, het liefst zou ik dat nu ook meteen doen, maar in overleg met de bewindvoerder hier in huis o_O;) is besloten dat het budget even op is.

Wat ik een hele leuke en mooie verrassing vond bij de aflevering, is dit sculptuur van een A110 onder een doek. Aan de onderkant zit een gegraveerd plaatje met de autogegevens en mijn naam. Die krijgt een mooi plekje in de vitrine (die ik nog steeds moet maken trouwens :censored:).

e4e8aefc-4656-431d-9320-b04212c4bb93.jpg

NB let niet op de witte kattenhaar die er op ligt, onze witte kater was net langsgelopen en die verliest op dit moment gigantisch veel haren.

En dan is er nog het verhaal van de andere A110 in het dorp. Dat verhaal begint aan het begin van dit schooljaar, september 2022. Onze jongste zoon begint aan zijn 4e jaar VMBO en op het programma staat een kennismaking voor de ouders met de twee mentoren. Alle ouders worden in een klaslokaal gestopt en wij nemen plaats achter iemand die ik herken vanuit Nuenen waar ik opgegroeid ben. Maar ik ken hem omdat ik bij zijn zusje in de klas zat op de lagere school, hij (her)kent mij zo direct niet. Niet zo gek natuurlijk, want het moet meer dan 35 jaar geleden zijn geweest dat we elkaar in Nuenen gezien hebben. En voorlopig blijft het dan bij dat ene contact, totdat ik in januari 2023 het koopcontract voor de Alpine tekende en de dealer terloops zegt mijn zoon op school al verteld moet hebben dat we aan Alpine zullen kopen want meneer J uit het dorp zou ook serieus overwegen een Alpine aan te schaffen. Ik nog aan mijn zoon vragen wie meneer J is, ik dacht eigenlijk dat het een leraar van hem zou zijn, maar 's avonds valt dan ineens het kwartje dat het dus die bekende uit Nuenen was.

Oftwel zoals zijn vrouw het verwoorde: "hoe twee jongens uit Nuenen, zonder het van elkaar te weten in Uden terecht komen en dan, zonder het van elkaar te weten en vrijwel tegelijkertijd een Alpine kopen. "

Afgelopen zaterdagavond, toen het eindelijk droog was, gingen we, zonder het vooraf overlegd te hebben, allebei nog even met de Alpine op pad. Toen ik de auto net door de poort wilde rijden, kwam J uit nieuwgierigheid door de straat. Hij zag mij en de Alpine niet en reed door. Maar mijn zoon zag ze langsrijden en via een appje stonden we 5 minuten later naast elkaar:

244ffa05-841d-4eeb-a52e-97ce1c3fa255.jpg

Daarna samen nog een 15 kilometer gereden en afgesproken voor het gala van onze zoons, inmiddels zijn ze allebei geslaagd en willen ze graag dat we ze met de Alpine's naar de diplomauitreiking rijden.

@Elco, het liefst zou ik dat nu ook meteen doen, maar in overleg met de bewindvoerder hier in huis o_O;) is besloten dat het budget even op is.
Zo'n bewindvoerder heb ik zelf niet - maar daardoor mis ik waarschijnlijk ook het budget voor zulk leuk speelgoed. Het zal eerst ook wel loslopen, maar hopelijk kun je 't over een tijdje alsnog doen.

Mooi verhaal ook, over 'twee jongens met een droom'.

Heel mooi verhaal hoe de beide Alpine's samenkomen
de bewindvoerder hier in huis heeft besloten dat het budget even op is.
Sorry hoor maar dat is alsof madame net 3 ruggen kapot heeft geslagen op een tweetal designer outfits en dat jij haar nu gaat vertellen dat ze geen bijpassende sokken van een tientje kan kopen.
let niet op de witte kattenhaar die er op ligt, onze witte kater was net langsgelopen en die verliest op dit moment gigantisch veel haren.
Valt me nog alles mee. Ik heb hier nu 4 dagen geen stofzuiger door het huis gehaald en het is al witter dan de noordpool (en dan zijn die twee van mij nog half wit).

haha, Uden??
snel even naar Sjon van de Rijt dus voor een Milltek uitlaat, OPF delete en Vossen wielen

Wat een geweldig model blijft het toch, één van de weinige écht mooie nieuwe auto's in mijn ogen. Geniet ervan!

Dank voor de reacties. Nog steeds superblij en met mijn kleurkeuze echt helemaal tevreden.

Afgelopen donderdag was het gala cq. de diploma uitreiking van de jongste. En natuurlijk mocht de Alpine daar acte-de-presence geven. Niet helemaal de natuurlijke omgeving voor een Alpine, anderhalf uur lang aanschuiven in de rij....
pfoe. Maar goed, langs de weg stond het rijendik met mensen en met de ramen open heel wat leuke complimentjes en opmerkingen gehoord. Van "mooie kleur" en "fraaie auto" tot "wat is dit, Alpine?" en "dit vind ik echt helemaal niks". :D

Dat aanschuiven/filerijden leiden er ook toe dat de actieradius aardig begon terug te lopen. Met nog 80 km rijbereik zijn we vanmorgen binnendoor richting Kleve (D) gereden om daar maar even de tank met Super98 (E5) vol te gooien en meteen de boodschappen voor het weekend te doen. Prima boodschappen autotje. ;) Ik zal het verbruik bij gaan houden hier in de verbruiksreview. Eerst tank was ruim 1:11 dus dat vind ik oke.

Het inrijden zit er nu voor de helft op, nu nog een excuus vinden om morgen ergens naar toe te rijden. :LOL:

Even een kleine update over het wagenpark:

- de Alpine is nu net over de 1.000 km heen. Kunnen we iets meer van de motor en aandrijflijn gaan vragen. Maar wat is het lastig om je in te houden, de auto vraagt om "gooi en smijtwerk" :D

- de Megane E-tech is nu over de 20.000 km heen. Nog steeds een fijne, stille, zuinige en comfortabele EV om woon- werkverkeer mee te doen. Maar de 'spookmeldingen' van de automatische afstandsradar en de bediening van de cruise-control zorgen wel voor ergernis. De dealer herkent mijn problemen niet en het is nog niet zo erg dat ik de auto er een dag (of meer) voor kwijt wil. Hopelijk zitten er nog wat software-updates in de lijn.....

- over de ZOE geen nieuws, de kilometerstand gaat richting de 180.000 km. Nog steeds erg happy mee.

- de klassiekers R15 en R17 hebben in juni de nodige ritten gemaakt, maar staan sinds de A110 er is, voornamelijk stil. Niet zo erg, alleen moet ik wel nog even tijd vinden om de vuiligheid er af te wassen.......

- de R21 is voor een grote beurt geweest. Nadat de auto vorig jaar uit Italië kwam en ik de auto zelf geïnspecteerd had, durfde ik het wel aan om er meteen mee op vakantie te gaan. De APK was nog oké tot oktober 2023. Maar dit jaar achtte ik het verstandig om toch een beurt en inspectie te laten doen omdat er van de onderhoudshistorie maar heel beperkt wat bekend was. En het viel toch wel was tegen moet ik zeggen. Een gaatje in de middendemper, een poreuze brandstofslang, remklauwen die zwaar gingen (compleet uitgedroogd), stuurkogelhoezen, banden rondom advies te vervangen + een beurt. Dat telt wel aardig op. Maar goed, de auto is dat zeker waard (vonden ze bij de garage ook) en met de aanstaande vakantie in het vooruitzicht goed dat het allemaal verholpen is nu.

2 van die apparaten bij mij in het dorp (of stadje) en ik heb er nog geen gespot. En ik loop nog wel dagelijks half Uden door met mijn harige vriend :)
Beide Alpine's vind je in de Muziekwijk... :)

Hoe bevalt de Alpine tot dusver?
Net drie weken met de R21 op vakantie geweest, dus moest de Alpine eventjes missen. Ik heb dus nog maar 1.100 km ervaring, maar het is een heerlijke rijdersauto. Je wordt enorm bij het rijden betrokken, zonder dat het heel erg vermoeiend is. Als ik wat meer ervaring heb, schrijf ik een review.

Met de ZOE hadden we de laatste tijd steeds vaker dat ze heel snel ophield met opladen. Het werd steeds erger en nu klapt de zekeringsautomaat van de laadpaal er uit. Wat nog wel lukt, is laden via de zgn "oma-lader", dus één fase met een maximum ampèrage van 10A meen ik. Dat werkt natuurlijk voor de dagelijkse woon-werk ritjes, maar niet als je een keer wat verder van huis (dan ca. 90 km) wilt.
Een diagnose van de dealer leert dat de laadunit, of eigenlijk het "digitale filter", stuk is. Kosten om te vervangen........ € 3.900,- :eek: Pfoe, dat moet even bezinken. Een ZOE van 10 jaar oud en met ruim 181000 km, moeten we dat nog doen?

Laatst bewerkt:
Gecodeerd op chassisnummer.... Ze zijn te kraken dacht ik. Kan er een van een sloper in. Fors prijsje is het wel inderdaad.

Wat moet die kosten? :cool:

Die van de Zoe zijn inderdaad niet de allerbeste en gaan weleens stuk. Is ook wel een stuk ingewikkelder stuk techniek dan de gemiddelde laadunit.

Eentje van een sloper erin zou moeten kunnen. Reparatie zou je ook nog naar kunnen zoeken. Er zijn wel opties die niet via de dealer gaan.

Ik heb nog geen inruilprijs, is ook niet direct een overweging. Ik zie op Marktplaats een 5 tal ZOE's staan die hetzelfde probleem hebben, prijzen tussen de € 4,5 en € 6 duizend. Onze ZOE heeft als voordeel dat we de upgrade naar een 41 kWh accupakket hebben, als nadeel dat ze al ruim 181.000 km heeft gelopen. De goedkoopste met 41 kWh accupakket gaan op MP voor € 9,5 duizend. Dus reparatie lijkt nog wel "lonend". :unsure::rolleyes:

Eentje van een sloper kan voor zover ik weet niet heel makkelijk. Een collega is een ex-Renault monteur, die zou het vervangen prima kunnen, maar het inlezen / programmeren kan alleen via de dealer blijkbaar.

Dit is een beetje waar we naar toe gaan met EV's: minder vaak reparatiekosten, maar als ze er zijn tikt het gelijk flink aan.
Als ik het goed begrijp heeft de auto wel een aardige kilometerstand, maar het accupakket is iets nieuwer. Als straks de laadunit ook nieuw is, heb je alleen nog een motor met wat ervaring. Dus die kilometerstand lijkt me iets minder relevant.

Zo'n leuke vroege Zoe in bijzondere uitvoering moet gewoon bij een liefhebber blijven. Over de 2 ton moet je toch wel komen. :D En inderdaad, als je de waardes op een rij zet lijkt het nog uit te kunnen.

Dit is een beetje waar we naar toe gaan met EV's: minder vaak reparatiekosten, maar als ze er zijn tikt het gelijk flink aan.
Als ik het goed begrijp heeft de auto wel een aardige kilometerstand, maar het accupakket is iets nieuwer. Als straks de laadunit ook nieuw is, heb je alleen nog een motor met wat ervaring. Dus die kilometerstand lijkt me iets minder relevant.
Het is jammer dat de 2023/084 wet nog niet van kracht is. Dan zou Renault verplicht zijn om mee te werken aan het inleren van een vervangend deel van de sloop. En dat zou dan ook niet exclusief bij de dealer mogen zijn.
Maar ook met bestaande wetgeving is het al twijfelachtig of Renault dit alleen via de dealer mag laten lopen.

Gelukkig wordt het steeds makkelijker om voor zulke dure vervangingen ook een alternatief te vinden.

Ik heb nog geen inruilprijs, is ook niet direct een overweging. Ik zie op Marktplaats een 5 tal ZOE's staan die hetzelfde probleem hebben, prijzen tussen de € 4,5 en € 6 duizend. Onze ZOE heeft als voordeel dat we de upgrade naar een 41 kWh accupakket hebben, als nadeel dat ze al ruim 181.000 km heeft gelopen. De goedkoopste met 41 kWh accupakket gaan op MP voor € 9,5 duizend. Dus reparatie lijkt nog wel "lonend". :unsure::rolleyes:

Eentje van een sloper kan voor zover ik weet niet heel makkelijk. Een collega is een ex-Renault monteur, die zou het vervangen prima kunnen, maar het inlezen / programmeren kan alleen via de dealer blijkbaar.
De dealer een beetje onder druk zetten dan dat ze een vervanging met een gebruikt deel regelen. Het is natuurlijk de 1e reactie om uit de standaard catalogus van nieuwe delen iets uit te zoeken. Maar bij sommige fleet owners komen ze daar ook niet mee weg tenzij er een sluitende verklaring is waarom het niet kan.. en dan is dat soms nog niet in overeenstemming met de wet zodat er nog wat druk uitgeoefend kan worden.

Maar zou je met een gebruikt onderdeel niet het risico lopen om binnen "no time" weer een probleem te krijgen? Wat Barri schrijft is natuurlijk ook waar, het accupakket is pas 5 jaar oud, de gehele motor-reductie unit is in 2015 onder garantie vervangen en als de lader dan dadelijk nieuw is, kan de ZOE nog wel even mee.

Terug
Bovenaan