Dave's Renaultjes // Laguna coupé meeting

Gelukkig wordt het steeds makkelijker om voor zulke dure vervangingen ook een alternatief te vinden.

Er zal wel geen boordlader van Bosch in zitten.. maar die hebben nu vrijgave van diagnose / coderingstools op afstand beschikbaar voor alle autobedrijven (mét een Bosch diagnosetool én betaling voor diensten.. dus geheel onafhankelijk en vrij is het natuurlijk (nog) niet).

(..)
Na een testfase eind 2022 voor Bosch Car Service-bedrijven en een eerste uitrol naar andere concepten (AutoCrew, Bosch Workshop Partner) afgelopen voorjaar kunnen nu ook niet-aangesloten autobedrijven van de dienst gebruikmaken.

Na inloggen met hun Bosch-ID kunnen monteurs de service aanvragen via het RDS-klantenportaal om het probleem te beschrijven en een afspraak te maken.

Door een KTS 560/590 of RDS 500-diagnosemodule aan te sluiten op het voertuig kan de Bosch-expert vervolgens verschillende diagnosetaken uitvoeren zoals het inleren of coderen van componenten, het programmeren van sleutels, het inleren van een trekhaak, ADAS-kalibratie of programmeren van een frontradarmodule.

De werkplaats kan kiezen om de remote sessies afzonderlijk te bestellen of om een abonnement af te sluiten

Nee inderdaad, Renault heeft zijn eigen. Een heel slim en inventief systeem die bijvoorbeeld ook de elektro-motor windingen gebruikt bij het AC laden om zo er weer DC voor de accu van te maken. Doen inmiddels een paar fabrikanten maar Renault was hier heel vroeg mee. Dit soort bijzonderheden zorgde ervoor dat de Renault heel hoge vermogens AC kon laden.

Die vrijgave zou Renault zelf ook aan moeten bieden al is het dan de tool maar zonder de expert die meekijkt.

Maar zou je met een gebruikt onderdeel niet het risico lopen om binnen "no time" weer een probleem te krijgen? Wat Barri schrijft is natuurlijk ook waar, het accupakket is pas 5 jaar oud, de gehele motor-reductie unit is in 2015 onder garantie vervangen en als de lader dan dadelijk nieuw is, kan de ZOE nog wel even mee.

Met die achtergrond zou je inderdaad neigen naar een nieuwe. Als je laadunit vervangen is is dacht ik ook de inverter vervangen (en anders zit dat op de motor)? Dan is je hele EV aandrijflijn eigenlijk pas 5 jaar oud. En zo niet is het alleen de inverter.

Een gebruikt onderdeel kan natuurlijk dezelfde zwakheid bevatten en binnenkort ook stuk gaan. Het liefst heb je dan een gebruikt onderdeel wat iets ouder is dan jouw auto. Heeft het onderdeel het zo lang overleefd dan is het al waarschijnlijker dat het een goede is.
Net zoiets als met oldtimers; hoe beroerd hun reputatie ook van vroeger, nu zie je dat eigenaren verbaasd zijn over hoe goed die auto eigenlijk is. Dat is ook logisch; degene die er nu nog zijn hoorden zeer waarschijnlijk bij de goede kant van de normaal verdeling.

We denken er nog rustig even over na. Misschien dat er begin volgend jaar wat meer reparatiemogelijkheden buiten de dealer om zullen zijn, we gaan het zien.

Maar eerst deze week voor het eerst een kleine trip met de Alpine. Plan is om donderdagochtend richting Luik (B ) te gaan voor een lunch. Om daarna via Monschau (D) naar de Ruhrsee te gaan. Hotelletje in Nideggen is geboekt. Vrijdag een rondje Rurhsee doen, zaterdag nog wat kilometers in de Eifel maken (misschien even gaan kijken (ja, alleen kijken) bij de Nürburgring) en dan 's avonds weer naar huis. Zin in.

Laatst bewerkt:
Vandaag kaartjes voor de 24 uur van Le Mans gekocht. Nou werk ik de (meeste) woensdagen niet en dat was vandaag maar goed denk ik. Om 10u ging de ticketverkoop los. Ik heb tot na 12u in de wacht gestaan. En toen was al heel veel uitverkocht. Maar het is wel gelukt, twee toegangskaarten + een kampeerplek op Prairie.
De eerste keer dat ik het ga meemaken. Ben erg benieuwd, we (jongste zoon en ik) gaan met de Alpine, tentje en slaapzakken, oordoppen en een tandeborstel mee. En dan maar kijken of we nog gaan / kunnen slapen. Ik ben wel degene die zondag ook terug moet rijden, zoonlief heeft dan nog geen rijbewijs.

En nog even een foto van onze minivakantie in de Eifel. Heerlijk was dat ondanks het wat mindere weer. De Alpine is in die omgeving in een woord fantastisch!

3c608f6b-b90f-44a6-9863-7ae067f06b83.jpg

Soms kom je een advertentie tegen die niet zo heel bijzonder is, maar toch iets losmaakt. En dan begint het weer te kriebelen. Maar ik kan / wil / mag van mezelf geen auto's meer kopen. En de oudste zoon heeft zijn MX-5 inmiddels. Dan blijft alleen jongste zoon nog over, maar die moet nog starten met zijn rijbewijs en nog geen idee of hij dit iets vindt.... Goed, waar hebben we het eigenlijk over? Over een 1992 Clio 1.4 S in het donkergroen.

s-l1600.jpg

Ik weet het, niet bijzonder snel of luxe en voor veel mensen gewoon een oude Clio. Maar de 1.4 S was toch wel een leuke uitvoering. Gebaseerd op het tweede uitrustingsniveau "RN" maar dan aangevuld met "sportieve" extra's: mistlampen in de voorbumper, groene striping in de bumpers en stootstrippen, een subtiel achterspoilertje, een sportstuurtje, toerenteller, andere stoelen met groene accenten en 14" stalen wielen in parelmoer wit. O ja, en niet te vergeten, een kortere eindoverbrenging zodat de acceleratie wat pittiger verloopt (0-100 km/u in 10,9 seconden in plaats van 11,2 seconden voor de 1.4 RN :giggle:)

Even snuffelen in open data van de RDW leert dat en nog maximaal een stuk of 6 in Nederland zijn. (Lastig te filteren want ze staan gewoon als RN U9 op kenteken.) Dus het is ook lekker zeldzaam al zullen veel mensen dat niet als zodanig herkennen.

Maar goed, het lijkt me leuk om het ding op te pikken, te schorsen en samen met mijn zoon het ding netjes en toonbaar maken voordat hij zijn rijbewijs heeft.

Link naar de advertentie:
Clio S

Leuk ja, zo'n S herinner ik mij ook nog wel. Een collega reed er vroeger (begin jaren 0 van deze eeuw) mee.

Er is wel wat aan te klussen ja, volgens mij ook roest aan het spatbord/dorpel voor het linker achterwiel.

Vroeger had een vriend als eerste auto een Clio I RSi, met de 1.8. Wat een geweldig ding was dat ook, mooi donkerblauw, gave wielen. Kon daar wel jaloers op zijn met mijn toenmalige R19 als eerste auto. De opvolgende Clio II RS182 was dan ook een mooi middel om zijn RSi een trede lager te duwen :D.

Nee, gaaf ding zo'n 1.4 S. En veiliger om mee te beginnen dan de, ook gave, 1.8 Baccara

Waarschijnlijk vind ik het inderdaad leuk omdat het een auto uit mijn jeugd is. Objectief zijn er voor hem veel leukere, betere eerste auto's te vinden. Hij was tot voor kort zelf trouwens heel stellig dat een Renault R8 zijn eerste auto moet worden. :cool: Maar dat idee is een beetje losgelaten inmiddels

Ik weet nog dat ik bij een "Bleekemolen circuitdag experience" een slalom moest rijden met exact zo'n Clio 1.4 S. Daar was toen zo'n kom met bal op de motorkap gemonteerd. De uitdaging was de slalom zo snel mogelijk rijden zonder dat die bal uit de kom vloog. Was een leuke dag toen.

Die Baccara's zijn ook leuk, maar eerste is ver boven budget en de tweede is een automaat. Dat wil ik niet voor zo'n jonge gast, die moet eerst leren schakelen. Deze 1.8 RT is trouwens ook wel een alternatief. Clio 1.8 RT 1991 Moeten alleen andere wielen op, of de originele wieldoppen zien te vinden.

renault-clio-1-8-rt-1-8-rt.jpg

Slechts een paar duizend km mee gereden elk jaar in de afgelopen 15 jaar. Lijkt me een prima kandidaat voor wat technische en optische aandacht. En inderdaad, daar moeten snel de originele wielen onder.

Gevolg van deze leuke zoektocht, is dat ik nu zelf ook zit te zoeken. Alleen zijn de kids nog lang niet rijbewijs-gerechtigd. Een Megane I Cabrio staat al ontzettend lang op het wensenlijstje.

Ach ja, de tijd dat ik samen met de meiden hun 1e auto ging zoeken. Dat was leuk, minder was het onderhoud aan dat spul, naast mijn eigen auto's, de oldtimer, de camper en ook ging ik toen nog crossen.

Tegenwoordig heeft de jongste geen auto meer en bij de oudste ben ik met sleutelen gestopt omdat die meer kapot reed als ik met mijn crossauto. Sinds ze naar de garage mag is dat trouwens heeeel sterk verbetert. En mijn vrouw rijdt private lease dus ook geen omkijken meer naar. Met wat er overblijft heb ik het nog druk genoeg, hoe kreeg ik dat "vroeger" toch allemaal gedaan?

Maar wel leuk Dave, zeker als je zoons er schik in gaan krijgen om zelf te sleutelen.

Het was een leuk idee, maar zoals gezegd zijn er veel leukere, betere en modernere alternatieven voor hem. Ik moest destijds in 1991 met een budget van 1.000 gulden op zoek naar mijn eerste auto. Maar hij heeft met zo'n 3-3,5 k€ (zelf bij elkaar gewerkt) natuurlijk heel veel keuze. En aangezien het nog zeker een half jaar duurt voordat hij zijn rijbewijs heeft, is het en nu eigenlijk nog te vroeg om te kijken en is tegen die tijd zijn budget nog wat toegenomen.

Hoe leuk ook, zo'n Clio is idd mee toen wij nog jong waren en zoiets als eerste auto zochten. Zag paar maanden geleden echt een superstrakke Clio. Veel mooier dan zijn opvolger.

M0GfIUD.jpg

Alleen zijn de kids kinderen nog lang niet rijbewijs-gerechtigd. Een Megane I Cabrio staat al ontzettend lang op het wensenlijstje.

Ook superleuke auto!

Sow! Da's een strakke. Wow, mooi hoor. En die wielen vind ik ook erg mooi. Die waren volgens mij standaard op de RSi.

Sow! Da's een strakke. Wow, mooi hoor. En die wielen vind ik ook erg mooi. Die waren volgens mij standaard op de RSi.
Klopt! Ik had die ook op mijn eerste vierwieler, de R19 1.4 (58pk) Chamade. Zijn inderdaad van een RSi
Hoe leuk ook, zo'n Clio is idd mee toen wij nog jong waren en zoiets als eerste auto zochten. Zag paar maanden geleden echt een superstrakke Clio. Veel mooier dan zijn opvolger.

Ook superleuke auto!

Tjonge, die Clio ziet er inderdaad goed uit. En de Mégane I Cabriolet is nog enigszins betaalbaar qua vaste lasten en een 2+2 past hier nog wel met de kids.

Als de ene deur sluit, opent er altijd weer een andere......... ;) Morgen in dit geval.

Laatst bewerkt:
Inderdaad een R8. Ik baalde vorige week best wel dat de Clio S al weg was. Ik had er veel zin in om daar samen wat van te maken en ook zoonlief zag dat zitten.
Maar oké, het mocht niet zo zijn. En zoals ook al aangegeven in mijn post van 22-12 is onze jongste zoon al jaren fan van de R8. Dus als er dan op tweede kerstdag een R8 op markplaats verschijnt die binnen budget is en nog in redelijke staat lijkt, dan moeten we toch maar eens gaan kijken. Mijn eerste indruk was gematigd positief. Ik vond de (vraag)prijs te hoog voor de auto, maar dat was niet het hele verhaal. De auto staat al meer dan tien jaar stil en om hem weer technisch in orde te krijgen, zouden alle onderdelen daarvoor meegeleverd worden voor die prijs. Tja, dat maakt het wel wat aantrekkelijker, maar het blijft wel een (flink) project. Dus op de terugweg met de jongste nog even goed alles op een rijtje gezet en hem er goed bewust van gemaakt dat er veel werk in zit, dat er zeker tegenvallers zullen komen, dat zijn budget eigenlijk (te) krap is.......
Dus op zaterdag met de oprijwagen weer naar Zuid Limburg om de auto op te halen.

c6da69eb-dcff-4251-8d73-d7500c0ccd13.jpg

Eenmaal thuis eerst even een aantal zaken checken, 1) kan de motor (met de hand) gedraaid worden? Check! 2) als we een accu plaatsen, werkt alles dan? Verlichting, klaxon. Check! Ruitenwissers niet. En meer zit er elektrisch niet op :D 3) dan de brug omhoog om de bodem te checken. We waren al opde hoogte dat er wat laswerk moest gebeuren, maar dat viel toch wel tegen. Niet alleen de driehoeksplaat LV (die meegeleverd is) moet vervangen, ook meerdere stukken van langs- en dwarsbalken zijn rot en/of al compleet weg.

Nou goed, de komende tijd dus eerst maar eens demonteren, inventariseren en schoonmaken. De brug is voorlopig wel bezet:

3e2b38a8-ff96-4180-872e-65e0db133f51.jpg

De auto komt overigens uit Denemarken en is van 1968. Het is een R8 type R1132, wat wil zeggen dat er een 1.108 cm3 motor met 45 pk in ligt in plaats van de standaard 958 cm3 in de "gewone" R8 (type R1130)

53c55c13-1747-4530-a17e-06f7d7abdc6c.jpg

Wordt vervolgd....

Ik heb het vermoeden dat Pa stiekum wel blij is met weer een project.

Alleen als het klaar is, dan is het eigenlijk zonde om te gebruiken.

Wel leuk Dave! Ik had anders ook nog wel een projectje gehad bedenk ik me nu.....kan ik er misschien iets beter afscheid van nemen? :(

Horsens hebben wij net bussen aan geleverd. Voelt als dicht bij huis. Klaar voor 7 april??

Ik heb het vermoeden dat Pa stiekum wel blij is met weer een project.

Alleen als het klaar is, dan is het eigenlijk zonde om te gebruiken.
Daarom is het vaak de kunst om ‘m in goede staat terug te brengen, maar niet in concoursstaat. ;)

Maar ondanks het vele werk, wat een superleuk ding! Wordt het een vader/zoonproject?

Pa vind een project zeker niet erg, maar ik had liever een rijdende auto als project gehad. Hier zit echt veel werk aan en ja, het zal een vader/zoon project zijn, maar wel met de bedoeling dat het zwaartepunt duidelijk "zoon" wordt.

En inderdaad, deze wordt zeker geen concoursstaat dadelijk. Enerzijds is het budget van zoonlief daartoe niet toereikend, anderzijds heeft hij ook al een paar keer duidelijk gemaakt dat hij niet zo kritisch kijkt als ik. Dus ik zal vooral bewaken dat alles goed en veilig gebeurd en zal me zoveel mogelijk inhouden als ik denk dat het er netter / mooier uit kan zien. :censored:

Wat een leuk project! En altijd goed om weer eens een R8 (een R8 Major dus met die motor) te zien die niet is vergordinied. Gaat ook niet gebeuren toch, hoop ik? ;)

Het is wel een body die optisch erg goed is nog zo op de foto's. Vooral onderhuids laswerk lijkt het en dan is er ook de mogelijkheid meer voor stevigheid te gaan dan voor afwerking.
Verder misschien dan een ruitenwissermotor uit elkaar halen en de motor zelf zou dan toch ook aan de gang moeten kunnen. Gereviseerde startmotor erop en een compressie test doen.

Gezien de beperkte keuze algemeen aan deze series Renault zou het toch vrijwel zeker wel een project worden gok ik. Dan lijkt dit geen slechte. Dat wordt slijpen, lassen, weer uitslijpen en opnieuw doen... en dat zo een paar keer tot het stevig zit.

Hier zit echt veel werk aan en ja, het zal een vader/zoon project zijn, maar wel met de bedoeling dat het zwaartepunt duidelijk "zoon" wordt.
Ik ben benieuwd of dat lukt, of dat je om je brug terug te krijgen toch maar wat meer uren erin steekt dan gepland. Het is als jongeling zo makkelijk gezegd, dat doe ik wel! In het begin is het enthousiasme groot. Maar na een tijdje is het meer van hetzelfde en verslapt de aandacht.

Ik spreek voor mezelf, ik hoop dat je zoon steviger in zijn schoenen staat dan ik destijds! :D

Wat een leuk project! En altijd goed om weer eens een R8 (een R8 Major dus met die motor) te zien die niet is vergordinied. Gaat ook niet gebeuren toch, hoop ik? ;)
Nee, daar zijn er al (meer) dan genoeg van. Zoonlief heeft daar ook zeker geen behoefte aan. Althans, nu nog niet.... ?

Ruzie met de R8 :mad:

meer specifiek met de wielophanging links voor. Deze wilden we demonteren om fuseekogels, lagers en silent blocs te vervangen, maar ook om de wielkast goed schoon te kunnen maken er goed bij de hoekjes te kunnen die gelast moeten worden.

We hebben inmiddels alles los, waarbij we de beschrijving in de vers van marktplaats gekochte vraagbaak gevolgd hebben, we hebben een mooie veerspanner zelf gemaakt, maar het draagarmlager komt met geen mogelijkheid los. :mad:

199abe24-644d-4f47-8056-11d2afb17313.jpg

Nu zit het met oude auto's natuurlijk wel vaker tegen. Maar hier zijn we nu al uren mee aan het kl*ten. En dan ben ik het zat, krijg de neiging om alles met de haakse slijper te demonteren. Grr... :mad:

Ik heb er eens bijna 3 weken gedaan om bij mijn oude Volvo de pitmannarm van het stuurhuis te krijgen. Poelietrekker erop en elke avond inspuiten met kruipolie en/of wd40. Soms wordt geduld beloont...

Precies, dit is van de langere adem. Gewoon onder stevige druk zetten en houden. Hoewel dat aluminium u-profieltje niet echt sterk lijkt, op de foto lijkt het te torderen of te buigen.

Wat een project zo zeg, wel tof om dat samen te doen lijkt me. Maar misschien dat dat vooral achteraf zo blijkt, want tussendoor geloof ik absoluut dat er een hoop bloed, zweet en tranen in gaat zitten. Maar ook: wát een eerste auto! Met zoveel werk vormt dat denk ik ook wel de waardering om er zuinig mee om te gaan.

Update R8 - We maken vorderingen aan de R8. Ik heb wat laswerk klaar en veel delen van het onderstel zijn inmiddels gedemonteerd. En dan maken we alles schoon en zo roestvrij als mogelijk en dan weer een mooi laagje zinkspray en zijdeglans zwart er op. Dan ziet het verschil er zo uit:

80778874-3b0a-4cbe-979d-799c0cd0f1b6.jpg

De onderste draagarm is gereed, nieuwe bussen en fuseekogel zijn gemonteerd. Voor de bovenste draagarm wachten we nog op de fuseekogel. Niet op de foto staat de naaf, waaraan inmiddels de nieuwe remschijf gemonteerd is, en de fusee zelf, die nog gespoten moet worden.

Update ZOE, eind februari krijgt de ZOE een nieuwe laadunit. De prijs daarvan is per januari 2024 (enorm) gestegen, maar gelukkig kon ik, omdat ik in november een offerte heb gekregen, nog zo ongeveer voor dat bedrag de vervanging laten uitvoeren. Met dank aan de klantenservice van Renault Nederland. Top service. (y)

Laatst bewerkt:
Goed nieuws over de Zoe! Alsnog pijnlijk bedrag maar in ieder geval niet de bizarre prijstoename moeten betalen. Misschien is de laadunit nu uit productue gegaan en dan gaan de prijzen wel vaker ineens omhoog - nu komen er geen meer bij.

Mooi werk ook aan de R8! Ik was even in de war met de remschijf want ik dacht een ankerplaat voor een trommel te zien. Maar nu zie ik het: vaste remklauw en het is een achterplaat/steenslagplaat.

Heerlijk, het lijkt lente te worden. Dus afgelopen zondag al lekker een ritje met de R17 TL découvrable automatic gemaakt met het dakje open. En het eerste ijsje van het seizoen gehaald.

0afbaada-6926-4a82-937e-8bda0d8bddc1.jpg

Dit nadat we op zaterdagavond mee hadden gedaan met een avond-puzzelrit met de Alpine A110. Die zat daarna wel helemaal onder de modder, dus zondagochtend eerst met een paar emmertjes aan de gang geweest.

a6d476d0-0bfc-4a53-a638-2b368f4d1628.jpg

Daarvoor nog weer met de ZOE naar het clubmagazijn van de Renault club geweest om onderdelen voor de R8 op te halen. En omdat de laadpaal in het dorp het daar niet deed, onderweg naar huis nog eens een 43 kW AC lader geprobeerd. Nu de reparatie van de ZOE aan de lader gedaan is, ging dat weer prima. Een piek voorbij zien komen van 39 kW, maar voor de rest schommelend tussen 20 en 32 kW. Naar moderne maatstaven misschien magertjes maar ik ben vooral blij met de herwonnen flexibiliteit.

De R21 TSE staat ook klaar voor de komende club- en vakantieritjes. Alleen beide R15's hebben niet de aandacht gekregen die ik van plan was ze te geven. Met de blauwe R15 TL ben ik wel gestart om nog een paar onvolkomenheden op te lossen, maar die staat er al weer een 6-7 weken half gedemonteerd bij. En aan de gele R15 GTL Grand Prix is helemaal niks gebeurd deze winter.

Terug
Bovenaan