Ik had trouwens niet verwacht dat de Agila het zo goed zo gaan doen door de belastingvrijstelling/14% bijtelling! Plots kan de Agila de concurrentie met de Tsjechische drieling, Twingo en Picanto goed aan. Ik snap dan ook niet waarom de up! steeds wordt vergeleken met de primitieve drieling uit Kolin. Nou oké, qua concept is de up!/Mii/Citigo duidelijk geïnspireerd op de Aygo/C1/107: het is ook een drieling (met als verschil dat de aandacht door PSA en Toyota 'eerlijker' werd verdeeld: de Mii en Citigo krijgen beduidend minder aandacht dan de up! en werden ook later geïntroduceerd), er zijn eveneens opvallende kostenbesparende maatregelen genomen, de achterklep doet denken aan die van de gezusters Kolin en de auto wordt geproduceerd in het vroeger nauw verbonden buurland Slowakije (Bratislava).
Maar toch, de drieling uit Kolin is inmiddels verouderd, de technisch vooruitstrevende nieuwe Panda, de sportief ogende allrounder Picanto, de value for money koning i10 en de volwassen Agila, Splash en Twingo zijn eerder de te kloppen concurrenten. Ik ben benieuwd wat de 'gezusters Bratislava' gaan doen, nemen ze het stokje van de 'gezusters Kolin' over? De komst van de 5-deurs lijkt dichterbij dan ik had verwacht, dus die kans is zeker aanwezig. Anders dan bij de Aygo, C1 en 107 die bij de introductie redelijk gelijk opgingen (de 107 bleef wat achter, pas toen Peugeot er een gedrocht van maakte haalde die de Aygo en C1 in), verwacht ik bij de up!/Mii/Citigo eerder een 50-25-25-verhouding, zoals bij de Polo/Ibiza/Fabia.
Naast de Kia Rio is ook de Nissan Micra nieuw in de Top 50, verder heeft Mercedes het vooral zwaar doordat de B-klasse uitverkocht is, de Hyundai i10 had een opvallend zwakke maand, de verkopen van de Volvo C30 zakten met 4/5 in en Toyota heeft het erg zwaar. Van de Prius is bekend dat de populariteit tanende is en ook de belangstelling voor de Avensis, Verso, iQ en RAV4 loopt terug, maar nu is ook de Auris over zijn hype heen, terwijl de leveringen van de nieuwe Yaris duidelijk nog niet op gang zijn. De Aygo en Verso-S kunnen de kar natuurlijk niet alleen trekken.
De halvering bij Skoda ziet er dramatischer uit dan het is:
oktober 2010 was nu eenmaal uitzonderlijk goed.