speedtouch
Wegverkenner
Wat ik altijd jammer vind is, dat je de échte verkopen nooit te weten krijgt omdat er nogal wat merken hun auto's registreren i.v.m. aantallen/bonussen.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Wouter82 zei:Mag Seat zich zorgen gaan maken over de Leon of is het nog te vroeg?.
714 zei:Het merk Mitsubishi kunnen we straks omdopen in Metsubsidie....![]()
rickm zei:714 zei:Het merk Mitsubishi kunnen we straks omdopen in Metsubsidie....![]()
Hey, die is goed!![]()
vectrafan zei:Een ding is erg duidelijk, de fiscus bepaald welke auto een succes wordt. Dit wordt ook een groot probleem in de toekomst want je krijgt stootsgewijs een overschot aan bepaalde modellen op de occasionmarkt.
der Magistrat zei:714 heeft wel degelijk een punt dat het een behoorlijke schande is dat de CO2-uitstoot van elektriciteitsproductie niet mee wordt gerekend, dit terwijl daar natuurlijk best ramingen voor te maken zijn.
vectrafan zei:der Magistrat zei:714 heeft wel degelijk een punt dat het een behoorlijke schande is dat de CO2-uitstoot van elektriciteitsproductie niet mee wordt gerekend, dit terwijl daar natuurlijk best ramingen voor te maken zijn.
Opel Ampera's krijgen in ieder geval hun stroom uit windenergie...
vectrafan zei:der Magistrat zei:714 heeft wel degelijk een punt dat het een behoorlijke schande is dat de CO2-uitstoot van elektriciteitsproductie niet mee wordt gerekend, dit terwijl daar natuurlijk best ramingen voor te maken zijn.
JP2010 zei:vectrafan zei:der Magistrat zei:714 heeft wel degelijk een punt dat het een behoorlijke schande is dat de CO2-uitstoot van elektriciteitsproductie niet mee wordt gerekend, dit terwijl daar natuurlijk best ramingen voor te maken zijn.
Hoezo? Dus als je een Ampera aan een laadpaal aansluit komt de stroom van windenergie, sluit je een Nissan Leaf aan dezelfde paal, dan komt de stroom van iets anders?
der Magistrat zei:714 heeft wel degelijk een punt dat het een behoorlijke schande is dat de CO2-uitstoot van elektriciteitsproductie niet mee wordt gerekend, dit terwijl daar natuurlijk best ramingen voor te maken zijn.
Renault15.17 zei:der Magistrat zei:714 heeft wel degelijk een punt dat het een behoorlijke schande is dat de CO2-uitstoot van elektriciteitsproductie niet mee wordt gerekend, dit terwijl daar natuurlijk best ramingen voor te maken zijn.
Waarom is dat een schande? Dan ga je toch appels met peren vergelijken als je dat doet? Want als ik me niet vergis, wordt de CO2 uitstoot bij auto's met verbrandingsmotor ook alleen bepaald door de uitstoot op het moment van rijden. Er wordt niet gerekend met het energieverbruik wat er in het voortraject al is geweest om die liter benzine (of diesel) in de tank te krijgen. Energie die verbruikt wordt bij het olie-winnen, het transport naar de raffinaderij, de productie van benzine (diesel), het transport naar het tankstation, het verpompen...
Er is maar één goede vergelijking te maken en dat is het complete traject "well-to-wheel" vergelijken. Maar als we het over de CO2 norm hebben zoals die nu gehanteerd wordt, moet je alleen rekenen met de uitstoot op het moment van rijden.
rickm zei:Volgens AW is dit de top 18 in Oktober - tuurlijk (not!)
(…)
En de rest. Kortom, een lijst zonder Renault, Peugeot, Renault , Opel en Volvo
der Magistrat zei:Renault15.17 zei:der Magistrat zei:714 heeft wel degelijk een punt dat het een behoorlijke schande is dat de CO2-uitstoot van elektriciteitsproductie niet mee wordt gerekend, dit terwijl daar natuurlijk best ramingen voor te maken zijn.
Waarom is dat een schande? Dan ga je toch appels met peren vergelijken als je dat doet? Want als ik me niet vergis, wordt de CO2 uitstoot bij auto's met verbrandingsmotor ook alleen bepaald door de uitstoot op het moment van rijden. Er wordt niet gerekend met het energieverbruik wat er in het voortraject al is geweest om die liter benzine (of diesel) in de tank te krijgen. Energie die verbruikt wordt bij het olie-winnen, het transport naar de raffinaderij, de productie van benzine (diesel), het transport naar het tankstation, het verpompen...
Er is maar één goede vergelijking te maken en dat is het complete traject "well-to-wheel" vergelijken. Maar als we het over de CO2 norm hebben zoals die nu gehanteerd wordt, moet je alleen rekenen met de uitstoot op het moment van rijden.
Nee, dat vind ik niet. Ik snap wel wat je wil zeggen en je hebt ook zeker een punt. Ik vind het echter nogal kromp en eigenlijk zelfs fout dat er bepaalde auto's in verschillende landen (Noorwegen, Nederland) financieel fors gestimuleerd worden, terwijl mijns inziens de effecten op het milieu eerder beperkt zijn. Let wel, ik steun de ontwikkeling voor milieuschadebeperkende maatregelen, dat sowieso. Ik vrees echter dat deze subsidiemaatregelen relatief te groot zijn, ik wil onderzoeken lezen over de verschillen tussen beide. Vervolgens zou ik graag zien dat de overheden (of beter: enkel de Europese overheid) daar kritisch naar kijkt en dat meeneemt in de prijs- en subsidiebepaling van auto's. Het komt mij nu nog wat 'snel, snel' over, niet heel doordacht.
D-C zei:Ik vind het ook niet eerlijk dat goedkope auto's (bijvoorbeeld een Dacia Duster of Chevrolet Aveo) onevenredig hard worden afgestraft met CO[sub]2[/sub]-heffingen. Wat mij betreft worden de CO[sub]2[/sub]-heffingen afhankelijk van de netto prijs van een auto, dus een percentage als boete.
Voorbeeld:
Dacia Duster 1.6 16V 4x2 Ambiance
CO[sub]2[/sub]-uitstoot: 165 g/km
BPM CO[sub]2[/sub]-heffing: € 9.325
Catalogusprijs € 19.490,-
BMW 640i Coupé
CO[sub]2[/sub]-uitstoot: 177 g/km
BPM CO[sub]2[/sub]-heffing: € 11.101
Catalogusprijs € 91.000,-
De Dacia wordt zo uit de markt geprijsd, terwijl de BMW nauwelijks last heeft van de heffingen.
JP2010 zei:Ben benieuwd, in hoeverre heb je actief naar dergelijke onderzoeken gezocht?
vectrafan zei:Het hele idee van de CO[sup]2[/sup] heffingen was nog te begrijpen als er een reële brandstof test cyclus als grondslag word gebruikt. Nu scoort een TCE motor van de Clio bijvoorbeeld fantastisch goed in de huidige testcyclus en in de praktijk haal je maar 1 op 14 terwijl de opgave 1 op 23 is.![]()
vectrafan zei:Het hele idee van de CO[sup]2[/sup] heffingen was nog te begrijpen als er een reële brandstof test cyclus als grondslag word gebruikt. Nu scoort een TCE motor van de Clio bijvoorbeeld fantastisch goed in de huidige testcyclus en in de praktijk haal je maar 1 op 14 terwijl de opgave 1 op 23 is.![]()
A110-50 zei:vectrafan zei:Het hele idee van de CO[sup]2[/sup] heffingen was nog te begrijpen als er een reële brandstof test cyclus als grondslag word gebruikt. Nu scoort een TCE motor van de Clio bijvoorbeeld fantastisch goed in de huidige testcyclus en in de praktijk haal je maar 1 op 14 terwijl de opgave 1 op 23 is.![]()
Je moet wel heel raar rijden om daar 1/14 mee te halen. 1/17 is makkelijk mogelijk bij normaal doorrijden. Zie ook verbruiksmonitor en dergelijke. Of kijk je alleen naar 1 bron (AW) en praat je die gewoon na?
vectrafan zei:A110-50 zei:vectrafan zei:Het hele idee van de CO[sup]2[/sup] heffingen was nog te begrijpen als er een reële brandstof test cyclus als grondslag word gebruikt. Nu scoort een TCE motor van de Clio bijvoorbeeld fantastisch goed in de huidige testcyclus en in de praktijk haal je maar 1 op 14 terwijl de opgave 1 op 23 is.![]()
Je moet wel heel raar rijden om daar 1/14 mee te halen. 1/17 is makkelijk mogelijk bij normaal doorrijden. Zie ook verbruiksmonitor en dergelijke. Of kijk je alleen naar 1 bron (AW) en praat je die gewoon na?
Richard (B-Real) bevestigde dezelfde verbruikscijfers en die rijd ook lange stukken snelweg op normaal tempo en zou dus gezien zijn route makkelijk de opgave moeten halen, maar helaas ligt dicht bij 1 op 14,5 km soms wat meer soms minder. Maar hoe kom je zelf aan de wetenschap dat je makkelijk 1 op 17 haalt? En dat is dan waarschijnlijk op bejaardentempo? Maar ik zie als gemiddelde 6.53 staan op verbruiksmonitor, terwijl de opgave van Renault 4.3 liter is. Verbruik buiten de stad zou volgens fabrieksopgave 3.7 zijn maar als je snelweg normaal tempo rijdt dan is je verbruik vele malen hoger.
A110-50 zei:1/17 Is makkelijk te halen inderdaad. Overwegend snelweg, maar in de eco stand is het goed mogelijk. Hoef je absoluut niet als een bejaarde voor te rijden.
der Magistrat zei:JP2010 zei:Ben benieuwd, in hoeverre heb je actief naar dergelijke onderzoeken gezocht?
Amper, daar durf ik best voor uit te komen. Anderzijds, iemand die dagelijks het autonieuws leest en verschillende automotive-websites leest zou wel de meeste autogerelateerde nieuwtjes onder ogen krijgen.
Vervolgens zou ik graag zien dat de overheden (of beter: enkel de Europese overheid) daar kritisch naar kijkt en dat meeneemt in de prijs- en subsidiebepaling van auto's.
714 zei:vectrafan zei:Een ding is erg duidelijk, de fiscus bepaald welke auto een succes wordt. Dit wordt ook een groot probleem in de toekomst want je krijgt stootsgewijs een overschot aan bepaalde modellen op de occasionmarkt.
Net als de Civic Hybride en veel Priussen van de eerste series is daar een oplossing voor : export .
Ook al die Mitsubishi's verdwijnen over enkele jaren weer uit ons land wanneer er geen of minder voordeel te behalen valt .
Ik blijf het nog steeds raar vinden dat de uitstoot op papier zo laag is : die stroom komt toch uit een elektriciteitscentrale die daar CO2 de lucht in blaast ?? Moeten ze gewoon meerekenen ! En waar worden die auto's straks allemaal opgeladen want zoveel van die palen zijn er niet....
Honda 1.5i VTEC-E zei:714 zei:vectrafan zei:Een ding is erg duidelijk, de fiscus bepaald welke auto een succes wordt. Dit wordt ook een groot probleem in de toekomst want je krijgt stootsgewijs een overschot aan bepaalde modellen op de occasionmarkt.
Net als de Civic Hybride en veel Priussen van de eerste series is daar een oplossing voor : export .
Ook al die Mitsubishi's verdwijnen over enkele jaren weer uit ons land wanneer er geen of minder voordeel te behalen valt .
Ik blijf het nog steeds raar vinden dat de uitstoot op papier zo laag is : die stroom komt toch uit een elektriciteitscentrale die daar CO2 de lucht in blaast ?? Moeten ze gewoon meerekenen ! En waar worden die auto's straks allemaal opgeladen want zoveel van die palen zijn er niet....
Uit de verzekeringshoek ben ik op de hoogte gebracht dat de Outlander PHEV een prooi is voor het dievengilde uit de Oost Blok landen, ondanks dat de meeste Outlanders PHEV nog geen koude maandag rondrijden. Verzekeringsmaatschappijen hebben er nu gezamenlijk voor gezorgd dat de Outlanders Klasse 5 beveiligd moeten gaan worden t.o.v. de klasse 3 die eerder voldoende bleek.
Honda 1.5i VTEC-E zei:714 zei:vectrafan zei:Een ding is erg duidelijk, de fiscus bepaald welke auto een succes wordt. Dit wordt ook een groot probleem in de toekomst want je krijgt stootsgewijs een overschot aan bepaalde modellen op de occasionmarkt.
Uit de verzekeringshoek ben ik op de hoogte gebracht dat de Outlander PHEV een prooi is voor het dievengilde uit de Oost Blok landen, ondanks dat de meeste Outlanders PHEV nog geen koude maandag rondrijden. Verzekeringsmaatschappijen hebben er nu gezamenlijk voor gezorgd dat de Outlanders Klasse 5 beveiligd moeten gaan worden t.o.v. de klasse 3 die eerder voldoende bleek.
Rob076 zei:Grappig, ik heb echt nog nooit een van die MPV's, XC60, X5, Q5, Yeti of Tiguan op grijs kenteken gezien.
Rob076 zei:Grappig, ik heb echt nog nooit een van die MPV's, XC60, X5, Q5, Yeti of Tiguan op grijs kenteken gezien.