Ik kan 1 keuze voor de Model 3 uitgebreid toelichten, omdat ik er zelf in heb 'geadviseerd' (=geholpen met sommetjes, m'n mening gegeven).
Een vriend van mij heeft een vaste baan en is daarnaast parttime zzp-er. Hij heeft een auto in eigen bezit, maar kan die dus zakelijk rijden via z'n eigen zzp-bedrijfje. Hij rijdt zo'n 45.000 km per jaar. Z'n vorige auto begon nogal kuren te vertonen en hij wilde iets anders. Hij is tevens klimaatbewust en wilde daarmee rekening houden. We hebben dus bijvoorbeeld een diesel overwogen, maar het was nooit echt een optie. Verder hebben we alle mogelijkheden bekeken.
Veruit de financieel gunstigste optie voor hem was een youngtimer op LPG. Lage aanschafkosten en potentieel redelijk lage kilometerkosten, zolang het onderhoud binnen de perken blijft. Hij reed al jaren op LPG en dat onderhoudsaspect deed hem twijfelen. Al z'n LPG-auto's begonnen na verloop van tijd (vaak kostbare) kuren te vertonen. Let wel, in dit stadium keken we nog naar tweedehands auto's en een jong LPG-model of een Outlander achtige hybride stonden bovenaan de lijst.
Toen echter hebben we een iemand de fiscale voorwaarden aan een BEV laten uitzoeken en kwam opeens de nieuwe electrische auto binnen bereik. Wel onder voorwaarden, want hij moest de wagen zelf vooraf financieren en het maakt natuurlijk wel uit of je in €15k of in het €60k segment shopt. Maar goed, door BTW-teruggave en MIA-korting bleek een nieuwe EV te financieren. Wat uiteindelijk de doorslag gaf, zijn de potentieel zeer lage kilometerkosten. Zijn vaste werkgever heeft een (gratis) oplader staan en de gemeente plaatst een laadpaal in zijn straat, waarvan het tarief lager is dan zijn eigen stroomabonnement.
De selectie van de EV was eigenlijk snel gebeurd. De e-Niro kon niet gegarandeerd woden voor dit jaar, hij vond de Ampere-e te lelijk, De I-pace en E-tron waren buiten budget, dus de Model 3 was al snel de enige kandidaat. Hij heeft nog getwijfeld tussen de SR+ en LR, uiteindelijk is het de LR geworden. Als controle, toen een nieuwe ipv tweedehands auto toch op de lijst stond, hebben we nog even gekeken naar een plug-in hybride, maar deze bleek voor zijn vervoersbehoefte totaal oninteressant.
Conclusie: de financiele voordelen brachten de EV binnen bereik, precies zo als ze bedoeld zijn. Laat ik duidelijk zijn: mijn maat moest wel vooraf €60k ophoesten bij de aankoop en dat is iets heel anders dan €15k voor een tweedehandsje. Hij krijgt natuurlijk een flink deel van dat bedrag terug, maar op enig moment moet dat geld op je rekening staan. Dat is flinke drempel, ook al weet je dat daarna je maandelijkse kosten enorm dalen. Bovendien, als de Model 3 er niet was geweest, was het hoogstwaarschijnlijk op een LPG- of Outlander tweedehands uitgedraaid.
Goed, nu het leuke deel. Twee weken geleden de Model 3 opgehaald op de kade in Amsterdam (geen krassen, alle opties aanwezig, uiterst vriendelijke medewerker die alle tijd nam voor een gesprekje) en gisteren was het mijn beurt om een flinke rit in de wagen te maken. Uiteraard heb ik alle kwajongensstreken uitgehaald, maar de 3 overtrof zelfs mijn verwachtingen. Ongelofelijk snel, superstrakke wegligging zonder aan comfort in te boeten, ruim, prima zitpositie, lekker stuurtje, supereenvoudige bediening en had ik het al gezegd: ongelofelijk snel

<- die smile staat nu nog op m'n gezicht.
Ik zelf moet m'n auto helemaal zelf betalen, geen leasewagen van de baas of eigen firma. Ik had al eens voorzichtig naar de prijslijst van Tesla gekeken en hem licht teleurgesteld weer terzijde geschoven, maar sinds gisteren ken ik mijn nieuwjaarsvoornemen: in 2020 ga ik de financiering van een Model 3 mogelijk maken (dan maar geen vakantie...)