De oudste/jongste van Nederland ( overzicht op 1e pagina)

Ook leuk om te zien dat er nog zo veel Evasions uit dezelfde kenteken serie zijn. Bedankt voor het speurwerk, Rob! (y)

Aanscherping van de jongste Lancia Dedra: de 41-DR-GV met eerste toelating 28-10-1999 (apk tot 19-12-2015). Scheelt toch een goeie 1,5 jaar met de op-dit-moment-jongste in de lijst.

gGOilQi.jpg

Voor de liefhebbers overenthousiaste hobbyisten: hij staat hier te koop.

Een kandidaat voor de oudste BMW Z1:

Kenteken: TP-XR-48
Datum eerste toelating: 29-05-1989

En een kandidaat voor de jongste Ferrari 550 Maranello.

Kenteken: 40-FG-SH
Datum eerste toelating: 14-03-2000

Een jongere 550 vinden is echt kinderlijk eenvoudig. Ding is tot ver in 2002 geleverd!
Na het kijken op een site al een jongere gevonden:

$_85.JPG

3-4-2000

De 575M Maranello is toch niet veel meer dan een motorische update, het lijkt me dat de jongste uit de Maranello-serie dan beter kan worden genoemd :)

Jongste 575M. ;)

https://ag-spots-2012.o.auroraobjects.eu/2012/08/15/c171215082012205226_8.jpg

56-SG-RZ, 21 januari 2006

ferrari-superamerica-c460131032014223115_1.jpg

08-SL-VB, 9 maart 2006

Motorische en uiterlijke update, nog steeds geen nieuw model.;) En als we de 575 wel als nieuw model beschouwen, komt hij niet in de lijst want 21e-eeuws.

929V6 zei:
Motorische en uiterlijke update, nog steeds geen nieuw model.;) En als we de 575 wel als nieuw model beschouwen, komt hij niet in de lijst want 21e-eeuws.

Volgens mij werkt dat bij Ferrari wel zo... (of niet, Joël/Micha? :D)
En er staat volgens mij nergens dat een 21e eeuws model niet in de lijst mag. :p
Want dan zouden er al meerdere genoemde modellen afvallen.

929V6 zei:
Modellen die in 2000 en daarna zijn geïntroduceerd neem ik niet meer op in de lijst. Ik moet ergens een grens trekken, omdat het anders gewoonweg niet meer bij te houden is. Bovendien hebben die modellen weinig tot niets meer te maken met het op youngtimers en klassiekers gerichte forumonderdeel "Autoliefde roest niet...".

Dank u, Klassiekerrijder. Ik zal het ook even verduidelijken in de lijst zelf. Wie zich overigens geroepen voelt om de 21e-eeuwse auto's te gaan bijhouden, ga gerust je gang! :D Maar ik waarschuw alvast, vooral vanwege het vele verloop dat erin zit is er haast geen bijhouden aan.

Klassiekerrijder zei:
929V6 zei:
Modellen die in 2000 en daarna zijn geïntroduceerd neem ik niet meer op in de lijst. Ik moet ergens een grens trekken, omdat het anders gewoonweg niet meer bij te houden is. Bovendien hebben die modellen weinig tot niets meer te maken met het op youngtimers en klassiekers gerichte forumonderdeel "Autoliefde roest niet...".

Dan heb ik niks gezegd. ;)

Ik heb wellicht de oudste Talbot Solara (GD-27-NS, mei 1980, exactere gegevens volgen desgewenst).

En vooralsnog (want: geen kentekens vermeld) hebben we de jongste Talbot Horizon (LS-20-DL, 02-01-1985, apk tot 3 juni 2017)

De navolgende Talbot Horizon 'leeft' ook nog en is aanmerkelijk jonger: De NR-25-LG van 26-09-1985. Hij bestaat fysiek ook nog wel degelijk.
Maar geen geldige Apk meer..

Overigens heb ik het van de Solara niet bijgehouden, de mijne is officieel van 23.12.1980.

Op kenteken staat dan wel 15.01.1981, maar aangezien ik het originele boekje nog heb, weet ik dat hij 23.12.1980 geleverd is, nieuw, in Frankrijk uiteraard.

De jongste Wartburg 353 is in 2014 gedemonteerd. Wellicht is dit exemplaar een kandidaat voor de nieuwe jongste 353.

Kenteken: DH-32-74
Datum eerste toelating: 30-06-1971

Eén van de mooiste auto's ooit gemaakt, naar mijn mening, staat nog niet in de lijst: de Volvo P1800.

Een kandidaat voor het oudste exemplaar:

Kenteken: AL-68-89
Datum eerste toelating: 28-02-1962

En een kandidaat voor het jongste exemplaar:

Kenteken: DR-66-89
Datum eerste toelating: 03-08-1972

A.BRANDHORST zei:
De navolgende Talbot Horizon 'leeft' ook nog en is aanmerkelijk jonger: De NR-25-LG van 26-09-1985. Hij bestaat fysiek ook nog wel degelijk.
Maar geen geldige Apk meer..

Overigens heb ik het van de Solara niet bijgehouden, de mijne is officieel van 23.12.1980.

Op kenteken staat dan wel 15.01.1981, maar aangezien ik het originele boekje nog heb, weet ik dat hij 23.12.1980 geleverd is, nieuw, in Frankrijk uiteraard.

Er staat nog geen Horizon in de lijst, dus ik dacht ik meld het effe.
Mijn Solara is om precies te zijn van 20 juni 1980.

929V6 zei:
maarten1966 zei:
Ik heb wellicht de oudste Talbot Solara (GD-27-NS, mei 1980, exactere gegevens volgen desgewenst).

Die staat geregistreerd als gedemonteerd in 2011.:confused:

Ja, dat weet ik en die RDW-bevestiging heb ik hier voor me liggen;) Maar onder mijn afdak staat toch echt de GD-27-NS. Inwendig enigszins gedemonteerd (delen van de motor en het interieur), maar afgelopen weekend (na 10 jaar) teruggekocht nadat iemand hem onlangs spotte in Leiden.
waarover meer in het SimcaTalbot-etc-topic.

De restauratie is begonnen, als het een beetje meezit gaat hij begin 2016 naar de RDW, waarna re-activering van het kenteken.

Groet Maarten

Klassiekerrijder zei:
Gefeliciteerd, indrukwekkend project maar wel erg leuk. Zo zou ik mijn eerste auto ook nog wel terug willen hebben.

Dank je.
Heb inmiddels de kofferbak leeg en schoon gemaakt en er een nieuwe mat in gelegd. Dus qua oppervlakte is ie al voor een kwart klaar:D
Grootste meevaller: de bodem is hard, geen laswerk daar.

Gr Maarten

maarten1966 zei:
929V6 zei:
maarten1966 zei:

Ja, dat weet ik en die RDW-bevestiging heb ik hier voor me liggen;) Maar onder mijn afdak staat toch echt de GD-27-NS. Inwendig enigszins gedemonteerd (delen van de motor en het interieur), maar afgelopen weekend (na 10 jaar) teruggekocht nadat iemand hem onlangs spotte in Leiden.

De restauratie is begonnen, als het een beetje meezit gaat hij begin 2016 naar de RDW, waarna re-activering van het kenteken.

Groet Maarten

Oh wacht, daar heb ik ergens foto's van gezien. Een beetje mosgroen uitgeslagen exemplaar toch? Tof dat hij gerestaureerd wordt! (y)

XBXG zei:
De jongste Wartburg 353 is in 2014 gedemonteerd. Wellicht is dit exemplaar een kandidaat voor de nieuwe jongste 353.

Kenteken: DH-32-74
Datum eerste toelating: 30-06-1971

Jongste?
ze zijn tot 1989 gemaakt. Tot dat de 1.3 kwam.

929V6 zei:
maarten1966 zei:
929V6 zei:
maarten1966 zei:

Groet Maarten

Oh wacht, daar heb ik ergens foto's van gezien. Een beetje mosgroen uitgeslagen exemplaar toch? Tof dat hij gerestaureerd wordt! (y)

Ja hij was erg mosgroen. Maar na een flinke wasbeurt is te zien dat de deuren erg slecht zijn, maar de onderzijde en de spatschermen gek genoeg niet. Sterker nog, daar hoeft niet aan gelast te worden.
Ik ben inmiddels bezig de kunststof interieurdelen te ontsmetten en terug te plaatsen. Er heeft volgens de vorige eigenaar een aan lager wal geraakte Pool in gebivakkeerd. Gelukkig heb ik een tien jaar geleden verloren Franse Franc en een tentharing terug gevonden. Dat geeft moed.:D

Er is een nieuwe oudste Renault Safrane: de FX-ZR-53 van 29-12-1992.
Gespot door een Franse kennis in Rougemont (Doubs, Frankrijk).

1436912769-renault-safrane-22vi-fx-zr-53.jpg

Ik zie net dat de oudste Monza net als de 1-naar oudste zijn gedemonteerd. Degene welke nu de oudste is, is de 49-XE-12 van 05-07-1978. De APK is al wel verlopen sinds 30-05-2013.. Hier een foto welke ik in het register had staan:
197849-XE-12.jpg

Voor de oplettende kijkers: hij is omgebouwd naar een A2 model. ;)

Zoals altijd zijn de onderstaande exemplaren voor verbetering vatbaar.

Een kandidaat voor de oudste Ford Mustang I.

Kenteken: DL-73-15
Datum eerste toelating: 30-06-1964

Een kandidaat voor de jongste Ford Mustang II.

Kenteken: 39-PT-LG
Datum eerste toelating: 06-07-1978

Het verbaasde me enigszins, maar omdat ik bij al mijn 'twijfelachtige' spots even dit register erbij pak, kwam ik erachter dat ik de jongste Mazda 121 DA heb gespot. Volgens mij is dit vooral bij gebrek aan beter, het ding is pas in '91 uit productie gehaald, maar voor nu is het de jongste. :)
Kenteken: YG-30-YN
Eerste tenaamstelling (origineel NL): 30-03-1990
Vervaldatum APK: 11-02-2016
Auto lijkt nog volop te worden gebruikt.

2n6z24l.jpg

Kom ik toch tot de ontdekking dat de Audi 80 b1 nog niet in de hall of fame voorkomt...:(:p

De 25-UA-04 lijkt me een kanshebber om de jongste te zijn, hij is van 02-01-1978 en heeft al twee jaar geen APK meer maar daar wordt hard aan gewerkt. ;)

Foto's bij de oudste 505 van Nederland:
28vw00j.jpg

29erl0p.jpg

En een wijziging voor de Citroën Visa: volgens de eigenaar is dit niet alleen de oudste origineel Nederlandse Visa van de eerste generatie, maar zelfs nog de enige rijdende. De DL-53-YH in de lijst heeft in ieder geval geen geldige APK.
10qgbjm.jpg

11v5qgz.jpg

Indien gewenst heb ik nog een hele serie foto's waar alleen de Visa op staat, maar daar kan ik op dit moment even niet bij.

Heel gave Visa! (y)

Ik heb nog een aanscherping van de SL (R129). Oudste staat nu op 30-6-1989, met een (in mijn ogen onzinnige) toevoeging dat deze datum niet hoeft te kloppen, ondanks dat het om een Nederlandse auto gaat, het kenteken klopt bij die datum en 30 juni 1989 gewoon een willekeurige vrijdag was.
Hoe het ook zij, momenteel staat er een import-SL te koop, en die is van 22 mei 1989! Een flink stuk ouder dus. APK verloopt 24-10-2015.

$_85.JPG

Rob0032 zei:
Oudste staat nu op 30-6-1989, met een (in mijn ogen onzinnige) toevoeging dat deze datum niet hoeft te kloppen, ondanks dat het om een Nederlandse auto gaat, het kenteken klopt bij die datum en 30 juni 1989 gewoon een willekeurige vrijdag was.

Mwoah, die van 30-6-1989 (neem aan dat je de YN-17-PJ bedoelt) lijkt toch wel een beetje geïmporteerd. Een YN-kenteken hoort ook niet echt bij 6-1989, eerder bij de 6-1990 waarop hij dit kenteken gekregen heeft.

Welke van de twee eerder in gebruik genomen is zullen we dus nooit weten.

Terug
Bovenaan