der Magistrat: Honda H-RV

Ik denk dat de producten van iemand met een Rolls Royce net wat beter zijn. Is ook ander materiaal, zal er ook wel mee te maken hebben. ;)

Joël D. zei:
Ik denk dat de producten van iemand met een Rolls Royce net wat beter zijn. Is ook ander materiaal, zal er ook wel mee te maken hebben. ;)

Ik ook inderdaad. Ik ben echter helemaal nieuw in het waxwereldje, pas sinds enkele maanden zie ik goed wat voor verschillen dat oplevert. Trots als ik dus ook was en ben op mijn eerste grondige poetsbeurt. En dan zie je een Ghost staan, tja, daar ligt het water net even wat mooier op. Er moet altijd iets te wensen blijven hè?

JW01 (vanaf een Appel) zei:
Heb je de juiste kunnen vinden? (wit? :p)

Ja! Dat was me wel even een zoekwerk, dit type wieldop bleek wat specifieker dan gedacht. De gedachte dat een 205 Génération (ongeveer) dezelfde heeft, bleek naïef. Nu ja, ik heb het geld naar Marseille gestuurd, nu is het natuurlijk nog afwachten of de beste man te vertrouwen is. :)

Inmiddels een cheque (hihi, gekke Fransen) verstuurd

Inderdaad, een paar jaar geleden was ik in een hotel en moest ik eerder terug dan verwacht. Heel vriendelijk, ze wilden wel een bedrag restitueren. Stuurden ze een cheque op... het duurde even voordat ik wist wat ik daarmee moest doen, en het innen kostte bijna zoveel als de waarde van het ding...

Heb je nou de thermostaat al gerepareerd? Lijkt me belangrijker dan wieldoppen en wax :p.

der Magistrat zei:

Dat heerlijk ouderwetse boekje met cheques heb ik nooit gekregen :(
Al heb ik ook nog nooit de behoefte gevoeld om er eentje uit te schrijven

Voor het poetsen raad ik je aan het topic van Adinsx (witte Megane Estate) eens door te lezen, zijn nieuwe auto heeft hij compleet gepoetst met een prachtig resultaat. Begint bij mij ook te kriebelen om eens aan de gang te gaan, vooral nu de jaar oude witte Picanto bij ons nu goed ranzig zou zijn, mijn wasbeurt eind augustus is waarschijnlijk de laatste geweest.

Hoe zijn de plannen daar, ook voor kerst even heen en weer naar Nederland?

Harm78 zei:

Inderdaad, een paar jaar geleden was ik in een hotel en moest ik eerder terug dan verwacht. Heel vriendelijk, ze wilden wel een bedrag restitueren. Stuurden ze een cheque op... het duurde even voordat ik wist wat ik daarmee moest doen, en het innen kostte bijna zoveel als de waarde van het ding...

Heb je nou de thermostaat al gerepareerd? Lijkt me belangrijker dan wieldoppen en wax :p.

Ja, kost dat geld om te valideren in Nederland? Hier betalen sommigen (jongeren incluis) er zelfs hun boodschappen mee!

Ja, god, die thermostaat. Nee. Lijkt je dat urgent, ja? De auto doet het verder prima, ik heb er net (2x12km gereden) even op gelet: er komt wel warmte uit, maar erg hard hoor ik het machientje niet blazen. Zou het dan niet een blaasprobleem kunnen zijn? Ik zou inderdaad nog eens naar de monteur moeten, maar gezien naderende tentamens denk ik dat dat voor januari wordt. Ik verwacht niet veel meer te rijden deze maand (minder dan 100km).
Dat waxen is overigens eind oktober al gebeurd, ik heb al even het fototoestel niet meer aan de pc gehangen.

@RRL: Ik lees zo af en toe inderdaad dat soort topics wel. Het nadeel is dat poetsen al snel - zeker voor een student - een krankzinnig dure hobby wordt. Als ik al lees over al die Meguiar's, DAP3000 en weet ik het allemaal. Ik wil het niet te gek maken, ik vind het al een hele luxe dat ik me een auto kan veroorloven.
Op de planning voor de korte termijn:
- De wieldoppen erop
- Een nieuw knipperlicht linksvoor
- Misschien een nieuw dashboardvakje en nieuwe zonneklep (allebei missen ze een pootje)
'Nieuw' betekent overigens 'sloop'.

Voor wat betreft mijn plannen: ik heb een vrij zwaar tentamenrooster, ik zal de vakantie dan ook benutten als studietijd. Volgend jaar staat nog een reisje gepland, maar da's voor na de tentamens. Bij jou?
Een witte auto lijkt me inderdaad een uitdaging om schoon te houden, deze niet-metallic blauwe kleur blijft wat dat betreft aardig schoon. Ze is nu vrij stoffig, maar ziet er nog keurig uit.

Ja, kost dat geld om te valideren in Nederland? Hier betalen sommigen (jongeren incluis) er zelfs hun boodschappen mee!

Yep, echt een belachelijk bedrag. Ik meen iets van 25 euro ofzo... en in de supermarché kom ik inderdaad best vaak nog mensen tegen die met een cheque betalen, echt idioot dat dat nog bestaat. Maar goed, in Frankrijk zetten ze in supermarkten volgens mij ook nog de prijzen in Francs erbij.

Ja, god, die thermostaat. Nee. Lijkt je dat urgent, ja? De auto doet het verder prima, ik heb er net (2x12km gereden) even op gelet: er komt wel warmte uit, maar erg hard hoor ik het machientje niet blazen. Zou het dan niet een blaasprobleem kunnen zijn?

Als ie niet op temperatuur komt, zal het de thermostaat zijn. Op zich kan het weinig kwaad, het verbruik zal hoger zijn en op de hele lange termijn is er misschien meer slijtage. Ook zal de kachel het misschien niet helemaal lekker doen.

Een blaasprobleem kan ook natuurlijk, de kachelmotor in zo'n 309 zal een redelijke orkaan moeten kunnen maken op volle snelheid. Misschien is de kachelmotor wel stuk, dat kan natuurlijk ook nog.

Harm78 zei:
derMagistrat zei:

Yep, echt een belachelijk bedrag. Ik meen iets van 25 euro ofzo... en in de supermarché kom ik inderdaad best vaak nog mensen tegen die met een cheque betalen, echt idioot dat dat nog bestaat. Maar goed, in Frankrijk zetten ze in supermarkten volgens mij ook nog de prijzen in Francs erbij.
Klopt, zowel op de bonnetjes als bij de prijzen. Inschrijven hier op de faculteit gebeurde per brief, online kon niet. 't Heeft nog een hoog jaren-90-gehalte hier.
Harm78 zei:
derMagistrat zei:
Ja, god, die thermostaat. Nee. Lijkt je dat urgent, ja? De auto doet het verder prima, ik heb er net (2x12km gereden) even op gelet: er komt wel warmte uit, maar erg hard hoor ik het machientje niet blazen. Zou het dan niet een blaasprobleem kunnen zijn?

Als ie niet op temperatuur komt, zal het de thermostaat zijn. Op zich kan het weinig kwaad, het verbruik zal hoger zijn en op de hele lange termijn is er misschien meer slijtage. Ook zal de kachel het misschien niet helemaal lekker doen.

Een blaasprobleem kan ook natuurlijk, de kachelmotor in zo'n 309 zal een redelijke orkaan moeten kunnen maken op volle snelheid. Misschien is de kachelmotor wel stuk, dat kan natuurlijk ook nog.

De auto lijkt - al heb ik er geen thermometer bij gepakt - wel warm te worden. Inderdaad, rijden met een koude (of minder warme) motor is niet heel handig, gezien de historie van de auto rijd ik altijd minimaal 20 minuten zodat de auto zeker warm (nou ja, in een poging tot) is. Vandaag testte ik de verwarming in de auto en inderdaad, dat windje is wel echt lafjes, ook op maximale stand.
Dus misschien moet ik dan maar naar een nieuwe kachelmotor kijken en och, zo'n thermostaat kost ook niet zoveel. Al ben ik er niet zo'n voorstander van om preventief van alles te vervangen, anderzijds wil ik wel zo optimaal mogelijk van de 309 gebruikmaken (slijtage beperken).

Over het brandstofverbruik gesproken: over een ruime 3000 kilometer zit ik aan een mooi gemiddelde van 6.0l/100km. Dit kan wellicht nog beter, ik denk dat met die choke de ritjes naar de supermarkt (8km) relatief killing zijn (hoewel beperkt in afstand).

Gelukkig is het pinnen in 'mijn' supermarkt goed ingeburgerd, de cheques komen weinig tevoorschijn. Als het al gebeurt is het gelukkig sneller dan eerst, cheque door de printer, krabbel er onder en klaar. Op de bonnetjes is het bedrag in Francs nog altijd te lezen, het is ook pas nagenoeg 14 jaar terug dat we op de Euro over zijn gestapt o_O

Het tentamenrooster is hier een grote grap, wat eigenlijk ook perfect aan sluit op mijn beleving van dit semester. Ik heb twee tentamens staan waarbij ik er maar één als een echt tentamen beschouw, de andere is slechts een eindpresentatie als groep zijnde. Er zou nog een derde tentamen zijn, maar door een fout is die niet opgenomen in het rooster en valt die zodoende weg. Wel lekker, kan ik volgende week in NL met vrienden afspreken zonder me echt druk te hoeven maken over tentamens. Hopelijk blijven er nog wel wat anderen achter zodat je in elk geval met kerst niet alleen achter blijft daar!

Dat je je Erasmus en een auto kan combineren is de complimenten waard, ik zie zonder auto mijn saldo al lager en lager worden. Gelukkig nog de verzachting dat de CAF (voor meelezers: Franse huursubsidie) er nog aan zit te komen.

En over die witte auto: dat is enkel mooi als hij schoon is, wat belachelijk kort is. Werkelijkwaar een crime om schoon te houden, alles is er zichtbaar op. Wassen met de hand doet mijn moeder niet aan en de tunnel vindt ze te eng. In de roll-over kan dan wel omdat ze er niet in hoeft te blijven, maar daar gaat hij ook niet door omdat ik dan begin te steigeren. Concluderend: ik kan volgende week aan het werk. Overigens enkel wasssen, (betaalbaar) poetsspul moet ik nog kopen.
Tot zover mijn offtopic geneuzel

@RRL: CAF is een mooi en fijn systeem, ja. Dat maakt het wonen hier best betaalbaar. Wat een grap trouwens van je tentamen, fijn zo'n vakantie. Dan heb je inderdaad ook mooi de tijd om 's goed te poetsen.

Zojuist zijn de wieldoppen - mooi op tijd dus - binnen gekomen. Straks eventjes goed poetsen en ze kunnen erop.

DSCN7686_zps098b5e95.jpg

DSCN7693_1_zpse1ad2c93.jpg

De wieldoppen! Het was nog even een karwei om ze schoon te krijgen, maar het is nog best aardig gelukt. Ik ben alleen nu wat bang - nu ze zo mooi zijn - dat ik ze kwijtraak, hoe weet je zeker dat 't vastzit? Je kunt ze altijd wel losklikken.

der Magistrat zei:
Ik ben alleen nu wat bang - nu ze zo mooi zijn - dat ik ze kwijtraak, hoe weet je zeker dat 't vastzit? Je kunt ze altijd wel losklikken.

Meestal moet je toch goed hard trekken voor je een wieldop los krijgt. Maar zoals je het formuleert lijkt het meer dat je je zorgen maakt dat anderen er mee aan de haal gaan. Tsja, dat kan je proberen tegen te gaan met tiewraps, maar als ze een schaar/tang op zak hebben ben je ze dan alsnog kwijt. Heel veel meer dan dat kan je er echter niet aan doen, enkel wieldoppen waar de wielbouten doorheen gaan zijn redelijk veilig.

De kans dat iemand doppen van een 309 gaat stelen lijkt mij niet erg groot. Dat is geen waarde-oordeel maar meer een gevoel.

RRL zei:
der Magistrat zei:
Ik ben alleen nu wat bang - nu ze zo mooi zijn - dat ik ze kwijtraak, hoe weet je zeker dat 't vastzit? Je kunt ze altijd wel losklikken.

Meestal moet je toch goed hard trekken voor je een wieldop los krijgt. Maar zoals je het formuleert lijkt het meer dat je je zorgen maakt dat anderen er mee aan de haal gaan. Tsja, dat kan je proberen tegen te gaan met tiewraps, maar als ze een schaar/tang op zak hebben ben je ze dan alsnog kwijt. Heel veel meer dan dat kan je er echter niet aan doen, enkel wieldoppen waar de wielbouten doorheen gaan zijn redelijk veilig.

Dat anderen ermee vandoor gaan, klopt, daar heb ik ook al aan gedacht. Pas toen ze spic en span op tafel lagen, trouwens. Maar nee, ik denk dat dat op zich wel zou meevallen. De auto staat 's nachts altijd binnen en komt overdag ook niet veel buiten. Nee, meer of ik ze niet verlies tijdens het rijden. Bij twee zit er enige speling in, de andere twee zitten voor mijn gevoel meer solide vast. 120km/h geeft toch enige wind, als die er tussen kan komen, dan is het snel over. Anderzijds zou ik niet weten hoe ik ze vaster moet krijgen, alle bevestigingspunten zitten netjes waar ze moeten. Het zijn al wel wat oudere, gebruikte wieldoppen dus enige speling in het plastic is dan niet zo gek.
Tja, tieraps. Interessant wel, ik zit me alleen al even af te vragen waar ik die tierap aan zou bevestigen? Aan het wiel zelf lijkt me wat ver, of ik moet een vrij lange tiewrap vinden.

@ENTE: Nee, inderdaad. Al vallen ze nu wel echt heel erg op. :)

der Magistrat zei:
Tja, tieraps. Interessant wel, ik zit me alleen al even af te vragen waar ik die tierap aan zou bevestigen? Aan het wiel zelf lijkt me wat ver, of ik moet een vrij lange tierap vinden.

Ik zat met hetzelfde probleem en kreeg de wereldtip om twee tieraps aan elkaar te maken, dan kan je hem door een gat in de velg halen :)

Met extra lange dunne witte moet het mogelijk zijn om ze aan het wiel te bevestigen. 2 door elk wiel is voldoende. Netjes aan de binnenkant afwerken/knippen dan zie je er weinig van! Succes gegarandeerd(y)

Ahaaa. Dank u heren voor de tip en speedtouch voor het compliment.
Ik ben er echt blij mee, het geeft de auto zoveel meer aanzien. Bij dit soort auto's (zeker hier) zie je nogal veel 'knakenrijders', dit onderscheidt de 309 van die andere.

Erg mooi, correcte wieldoppen en velgen geven een auto naar mijn mening een ongelooflijke opknapbeurt! Ziet er prima uit, onderscheidt je inderdaad als liefhebber van de rest ;)

Dat knipperlicht met het afgebroken stukje laat trouwens wel zien dat je bij de knakenrijders hoort :p.

Harm78 zei:
Dat knipperlicht met het afgebroken stukje laat trouwens wel zien dat je bij de knakenrijders hoort :p.

Ik heb dan ook weinig geld. :)
't Staat op het lijstje (cf. bericht van 17-12, om 20:45), dat is echter iets voor januari.

Alles gaat nog goed met de 309. Inmiddels beschik ik over een nieuw knipperlicht, het vervangen blijkt echter wat meer werk dan gedacht. Dus inderdaad, da's iets dat ik steeds uitstel. Er staat nu een ruime 119.000 kilometer op de teller, dus al meer dan 8.000 kilometer afgelegd sinds aanschaf, fors meer dan verwacht. De wieldoppen zitten nog prima, ik ben nog wel wat bezorgd, maar na een keertje 170km/h op de teller te hebben gereden, denk ik dat ze echt wel stevig vast zitten. Overigens was dat leuk voor een keertje, maar erg stabiel ligt de auto dan niet meer op de weg. Ik had echt geen idee meer hoe de wielen stonden. Diezelfde dag zo'n 120 kilometer met 140km/h op de teller gereden (normaal gesproken rijd ik maximaal 110km/h), afgezien van veel geloei en windgeruis ging dat prima. De motor boezemt vertrouwen in.

Binnenkort ga ik eens langs de dealer, Peugeot adviseert jaarlijks de olie te verversen en ik heb het idee dat het vorig jaar niet gebeurd is.
Fotootje van een besneeuwde 309 (wintersport, hier in Bretagne zal je het niet snel zien sneeuwen).
DSCN7778_1_zps8387cc9f.jpg

@ der Magistrat, ik weet niet waar je zit in Bretagne maar ik heb er wel enkele keren sneeuw gezien (omgeving Pontivy).

P. Klieder zei:
@ der Magistrat, ik weet niet waar je zit in Bretagne maar ik heb er wel enkele keren sneeuw gezien (omgeving Pontivy).

Ik weet wel dat het kan hoor, daarom schreef ik enkel 'niet snel'. Nu is het hier heerlijk weer, ik heb pas net de grote balkondeuren dichtgedaan die de hele dag open stonden (begin maart!).

Zo. Nieuwe olie erin en wat andere kleine onderhoudszaken, we kunnen weer even verder.
Wel een typisch 'tweedehandseeuvel' meegemaakt: knipperlicht is vervangen, maar de boel erachter bleek beschadigd te zijn (vermoedelijk door een aanrijding die de vorige eigenaar had), dus dat bleek wat meer werk dan gedacht. Nu valt pas goed op dat de linkerkoplamp een imitatie is. Top, het ziet er zo alsnog gek uit (foto volgt later). Op zoek naar een echte Peugeotkoplamp dus en maar hopen dat ik dat zelf kan vervangen.

Tijdelijk in Nederland en meteen maar even langs een bevriende garagehouder gegaan. Mijn Frans is aardig goed, maar autotechnische zaken bespreken gaat toch makkelijker in het Nederlands en bij iemand die je kent. Zo vermijd ik ook 'nou, ik zou X zeker vervangen hoor'-achtige adviezen. Conclusie: de auto is in goede staat. Ik heb zelf ook even onder de auto gekeken en de carrosserie is volledig roestvrij. De 309 blijkt dus beduidend beter in de lak te zitten dan de (veel nieuwere) Matiz van mijn moeder. Wel zei de beste man dat de koppeling aan vervanging toe is, zij het niet per se vandaag. Iets wat ik zelf ook al vermoedde. Jammer, want dat kost natuurlijk al snel een paar honderd euro. Anderzijds zijn dit heel normale zaken bij een auto van 22 jaar.

Klopt, franse auto's uit die tijd hadden een goede roestpreventie.. itt hun imago.
Een Opel Kadett (E) / 1e Astra had veel eerder krokante wielkuipranden;)

Durashift zei:
Klopt, franse auto's uit die tijd hadden een goede roestpreventie.. itt hun imago.
Een Opel Kadett (E) / 1e Astra had veel eerder krokante wielkuipranden;)

Ik heb me er ook wel in verdiept. De reden voor de keuze van een 309 Ph. II is mede de verzinkte carrosserie, het is alsnog fijn om te zien dat het ook daadwerkelijk zichtbaar is (of dus eigenlijk juist niet).

Verkopen of herstellen?

De auto doet het nog prima, maar de koppeling en de distributieriem lijken toch echt aan vervanging toe te zijn. Dit kost al snel 700 euro, al heb ik eerlijk gezegd nog geen offerte gevraagd bij mijn lokale garage. Op zich te behappen natuurlijk, maar is het wel nodig? Daarom staat de auto al een week online, helaas is er nog geen interesse. De markt voor Peugeots van die leeftijd is ook eerder beperkt, de prijzen gaan werkelijk alle kanten op. Om sterk te staan in de onderhandelingen, is de auto wat duurder in de markt gezet, maar wellicht te duur waardoor we geen respons krijgen.

Aan de andere kant is het hebben van een auto wel fijn. Mijn scriptie (de inleiding althans) moet over een week af zijn, als ik dan nog wat door Frankrijk kunnen toeren is dat natuurlijk een fijne afsluiting van het uitwisselingsjaar. Daarbij moet ik voor het onderzoek behorende tot mijn scriptie half Vlaanderen doorrijden voor interviews, inmiddels stroomt er zo veel benzine door mijn aderen, dat ik dat liever met een auto doe (met name omdat het veel praktischer is en ik de afspraken dichter op elkaar kan inplannen).
In dit geval zijn er twee mogelijkheden:
- Verkoop in juli
- Behoud
Verkoop:
Verkoop in juli levert meteen geld op, maar vergt wel de investering van 350 euro (max.) voor het herstel van de distributieriem.
Behoud:
Ik vertrek deze zomer naar Amerika voor mijn stage, voor maart 2015 verwacht ik niet terug te zijn. Ik heb geen idee of ik ook echt in België zal willen blijven wonen of niet. Behoud betekent dus maandelijks geld betalen voor een zekerheid die helemaal niet zo zeker is. Behoud is dus financieel niet zo handig, al is het wel fijn om - stel - bij terugkomst een auto te hebben waarvan je weet dat die in goede staat is, iets wat bij de aanschaf van een ander <1000-euro-auto niet per se het geval is. Het kost wel geld, maar met 50 euro p.p. per maand moeten we er wel aardig geraken (weinig kilometers, goedkope verzekering, wegenbelasting valt ook mee).

De koppeling lijkt niet zo'n prioriteit te hebben aldus de garagist van mijn ouders en volgens mij kan dat afgezien van eventueel oponthoud ook weinig kwaad als die kapot gaat. Dit geldt niet voor de distributieriem, daarom neigen we momenteel naar het volgende (tevens samenvatting van bovenstaande):
- Vervanging van de distributieriem, de auto blijft online staan en bij een goed bod zal verkoop worden overwogen (dit mede op basis van de mate van urgentie)

Je zit er toch maar aan vast, zo'n auto. Hoe leuk het ook is en kan zijn, zo inflexibel is het bezit ervan op andere momenten.

Laatst bewerkt:
Laten herstellen uiteraard. Zonder die reparaties is 'ie helemaal onverkoopbaar. En hoe mooi is het om met je vriendin wat door Frankrijk te gaan toeren in je oude Peugeot? Zo'n kans moet je grijpen, die komen niet vaak langs.

Voor vertrek naar de VS de auto verkopen. Een auto een jaar stil laten staan is volstrekte kapitaalvernietiging.

TYN zei:
Laten herstellen uiteraard. Zonder die reparaties is 'ie helemaal onverkoopbaar. En hoe mooi is het om met je vriendin wat door Frankrijk te gaan toeren in je oude Peugeot? Zo'n kans moet je grijpen, die komen niet vaak langs.

Voor vertrek naar de VS de auto verkopen. Een auto een jaar stil laten staan is volstrekte kapitaalvernietiging.

Neig ik ook naar, inderdaad. Die 350 euro betaalt de Erasmusbeurs maar. :D
De auto zal niet stilstaan, maar de maandelijkse kosten zijn niet echt gerechtvaardigd.
En de koppeling, wat denk jij? Afwachten maar?

Laatst bewerkt:
Preventief onderhoud bij een auto in die prijsklasse vind ik persoonlijk een beetje onzinnig. Gewoon doorrijden en dan zie je wel hoelang hij het nog uithoudt. Behalve als 'ie nu écht op z'n laatste benen loopt en je een leuke deal kunt bedingen bij je garage voor het tegelijk vervangen van distr. riem en koppeling, dan wel.

Ik ook. Inderdaad, op zich schakelt de auto nog prima hoor, dus ik zou het nog wel even moeten uitzingen. Ik rij amper stadskilometers ook. Tja, die korting heb ik wel gevraagd, maar de distributieriem zit rechts en de koppeling links. Echt manuren ga je niet besparen in elk geval.

Riem vervangen, met een beetje moeite kun je dat wellicht gewoon zelf doen. Vraagbaakje erbij.
Koppeling pas vervangen als ie echt niet meer rijdt. En ik denk dat die het wel tot juli uithoudt. Riempje zou ik niet op gokken. Sowieso als je hem wilt verkopen.

Distributie vervangen en de koppeling lekker laten zitten. Voor hetzelfde geld kan die nog een jaar mee (zou bij de distributie misschien ook wel kunnen, maar als die knapt kan je de auto naar de sloop brengen...).

Mwaaahh, aan zelf vervangen heb ik - met eurotekens in mijn ogen - ook wel gedacht, maar aangezien ik nog geen band kan plakken besluit ik het uit te besteden. :D

Ik rijd al ruim een jaar (bijna 30.000 km) met een koppeling die onder vollast een beetje doorslipt. En dan niet eens altijd: ik meen te merken dat het probleem bij warmer weer minder aanwezig is. Als je rustig rijdt is het vervangen van de koppeling vast niet direct aan de orde en daarom zou ik het er voor nu dan ook bij laten.

Klopt, ik heb ook bijna een jaar met een, soms onder stevige belasting, wat slippende koppeling in de 406 doorgereden.. Uiteindelijk werd het wel serieus en was ook enigzins plotsklaps het diafragma eruit..:(

Als je de Frankrijk roadtrip gaat maken, let dan wel op de bergweggetjes en probeer daar op de goede manier weg te rijden.. zonder onnodige slip van de koppeling..

Overigens, kan jouw 309 op Frans kenteken in België gewoon een jaar gebruikt worden door je vriendin? Meestal is een half jaar de max en zal je een attest moeten aanvragen.. en overzetten op BE kenteken..

Klopt, Durashift, dat was ook wat ik van plan.

Update:
Er is iemand zeer geïnteresseerd in de auto! Er is mondeling een bedrag overeengekomen dat hoger is dan wat ik er voor betaalde, maar ik heb bijna 65% aan 'waarde' gestoken in onderhoud, dus zo gek vind ik het ook weer niet. Mooi, al ga ik de auto wel erg missen. Het is toch je eerste autootje hè?
Over twee dagen zien we de beste man weer, zoals het er nu naar uit ziet gaat het koopcontract dan getekend worden.

Laatst bewerkt:
DSCN8127_edit_zps7455bb9d.jpg

Dat was het dan. Einde uitwisselingsjaar, einde Peugeot 309 1.1 Océane. Het valt me mee, ik had verwacht er moeilijker afstand van te kunnen doen. Toch hebben we nog aardig wat foto's gemaakt en ben ik nog een mooi Bretons dorpje als afsluiting gaan bezoeken. Foto's volgen nog, ik verhuis binnenkort dus ik houd de update even bondig.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan