Zo. Een update.
Ik ben gisteren gaan kijken naar een fraaie Franse dame met Italiaans ontwerp. Eerlijk is eerlijk, Pininfarina heeft van deze 305 wel echt iets moois gemaakt. Met dit soort auto's, vooral wegens de leeftijd, weet je nooit wat er nog in de
kast kofferbak zit. Daar ik tevens moeilijk een rationeel overzicht van de pro's en contra's kan maken, ga ik de aspecten zo neutraal mogelijk opsommen:
- De auto was van een goede vriend van de huidige eigenaar, die vriend heeft hem verkocht (in april 2015) omdat hij er zelf niet meer mee mocht rijden van diens partner (want te oud).
- De huidige eigenaar heeft vaak grote autocollecties gehad, maar richt zich nu op Mercedessen (heeft o.a. een E300)
- Die vriend heeft er tussen 1988 en 2015 in gereden
- In die periode is de motor ooit vervangen voor hetzelfde type (1.5, XR5). De vervangmotor was tweedehands, km.-stand onbekend, net als het onbekend is wanneer de motor is vervangen.
- Lichte 'zweetsporen' rond motor, maar minder dan bij mijn 309 1.1. Koppakking lijkt nu niet te lekken, maar kan lichtjes lekken óf reeds gelekt hebben.
- Distributieketting (dus onderhoudsvriendelijk)
- Geen roest onder de auto
- Wel beginnende roest (maar vermoedelijk makkelijk aan te pakken) in beide geulen (links en rechts) onder de motorkap
- Wat roest bij de deuren, met name bij de hoeken
- Roest op de vering, kraakt echter niet en de veerpoten zelf lijken (moeilijk te zien voor een leek) nog oké
- De bestuurdersdeur is overgespoten: een kleurverschil is zichtbaar
- De motor loopt niet helemaal lekker, volgens de eigenaar moet de carburateur afgesteld worden (
Filmpje! (1) Filmpje! (2)), zou dat het zijn? 't Lijkt inderdaad met de inspuiting (dan rijk, dan arm) te maken te hebben.
- Lak ziet er verder goed uit, glimt nog mooi, wel her en der een deukje, maar afgezien van een wat vreemde 'inkeping' op de motorkap (alsof er iemand op heeft gezeten), niet noemenswaardig voor een auto van 30 jaar oud
- Zonnedak werkt niet meer, maar de motor ervan doet het nog wel; los contact?
- Speaker linksvoor doet het niet meer, wellicht ook een los contact
- Km.-stand (die dus wellicht niet heel veel zegt): ongeveer 175.000km
- Filters, olie, accu e.d. zijn net vervangen
- Banden zien er ook nog nieuw uit
- Lampen werken allemaal
- Veel onderdelen meegeleverd (kofferbak vol met o.a. koplamp, dashboarddelen, carburateur, alternator et cetera)
Wanneer jij, beste lezer, dit zo ziet: wat denk je dan?
Overigens denk ik er zo'n 1200 km per maand mee te rijden (geen korte ritten).