der Magistrat: Honda H-RV

Ik heb trouwens eens gekeken bij een bekende Nederlandse verzekeraar, die vraagt ook €500 per jaar. Zijn verzekeringen zo duur geworden? Of ben ik gewoon naïef?
Ik vind het wat absurd dat bij een noodlottige total-loss mijn jaarpremie ongeveer net zoveel is als de dagwaarde van mijn voertuig (en ja, ik weet dat er veel meer gedekt wordt dan mijn eigen auto).

Toen ik op mijn 19e mijn eerste auto had, was de verzekeringspremie (WA) iets van €65 per maand. Nu, 9 jaar later, betaal ik voor eenzelfde auto iets van €20 per maand.

Barri zei:
Toen ik op mijn 19e mijn eerste auto had, was de verzekeringspremie (WA) iets van €65 per maand. Nu, 9 jaar later, betaal ik voor eenzelfde auto iets van €20 per maand.

Ik ben 25 en heb 2 schadevrije jaren, ik had nu toch wel wat lagere prijzen verwacht. Wellicht dat ik in Frankrijk (€20 p.m.) gewoon érg voordelig verzekerd was?

der Magistrat zei:
Barri zei:

Ik ben 25 en heb 2 schadevrije jaren, ik had nu toch wel wat lagere prijzen verwacht. Wellicht dat ik in Frankrijk (€20 p.m.) gewoon érg voordelig verzekerd was?

In NL wordt je nu eenmaal genaaid als je auto rijdt. Hoge belasting, dure verzekering (zeker voor jongeren) en dure brandstof. Gelukkig kan ik dat laatste wegstrepen, woon in de grensregio .

cabriorob zei:
der Magistrat zei:
Barri zei:

In NL wordt je nu eenmaal genaaid als je auto rijdt. Hoge belasting, dure verzekering (zeker voor jongeren) en dure brandstof. Gelukkig kan ik dat laatste wegstrepen, woon in de grensregio .

Ik had nu wel verwacht jongere-af te zijn, ik mag bijv. overal ook gewoon auto's huren zonder toeslag. Helaas dus.

Schadevrije jaren nekt je denk ik. Als ik mijn auto gebruik en mijn postcode met 25 jaar en 7 schadevrije jaren betaal ik minder dan 20 Euro per maand, met 5 schadevrije jaren minder betaal ik 30+ Euro p/m.

Zo. Een update.

Ik ben gisteren gaan kijken naar een fraaie Franse dame met Italiaans ontwerp. Eerlijk is eerlijk, Pininfarina heeft van deze 305 wel echt iets moois gemaakt. Met dit soort auto's, vooral wegens de leeftijd, weet je nooit wat er nog in de kast kofferbak zit. Daar ik tevens moeilijk een rationeel overzicht van de pro's en contra's kan maken, ga ik de aspecten zo neutraal mogelijk opsommen:

- De auto was van een goede vriend van de huidige eigenaar, die vriend heeft hem verkocht (in april 2015) omdat hij er zelf niet meer mee mocht rijden van diens partner (want te oud).
- De huidige eigenaar heeft vaak grote autocollecties gehad, maar richt zich nu op Mercedessen (heeft o.a. een E300)
- Die vriend heeft er tussen 1988 en 2015 in gereden
- In die periode is de motor ooit vervangen voor hetzelfde type (1.5, XR5). De vervangmotor was tweedehands, km.-stand onbekend, net als het onbekend is wanneer de motor is vervangen.
- Lichte 'zweetsporen' rond motor, maar minder dan bij mijn 309 1.1. Koppakking lijkt nu niet te lekken, maar kan lichtjes lekken óf reeds gelekt hebben.
- Distributieketting (dus onderhoudsvriendelijk)
- Geen roest onder de auto
- Wel beginnende roest (maar vermoedelijk makkelijk aan te pakken) in beide geulen (links en rechts) onder de motorkap
- Wat roest bij de deuren, met name bij de hoeken
- Roest op de vering, kraakt echter niet en de veerpoten zelf lijken (moeilijk te zien voor een leek) nog oké
- De bestuurdersdeur is overgespoten: een kleurverschil is zichtbaar
- De motor loopt niet helemaal lekker, volgens de eigenaar moet de carburateur afgesteld worden (Filmpje! (1) Filmpje! (2)), zou dat het zijn? 't Lijkt inderdaad met de inspuiting (dan rijk, dan arm) te maken te hebben.
- Lak ziet er verder goed uit, glimt nog mooi, wel her en der een deukje, maar afgezien van een wat vreemde 'inkeping' op de motorkap (alsof er iemand op heeft gezeten), niet noemenswaardig voor een auto van 30 jaar oud
- Zonnedak werkt niet meer, maar de motor ervan doet het nog wel; los contact?
- Speaker linksvoor doet het niet meer, wellicht ook een los contact
- Km.-stand (die dus wellicht niet heel veel zegt): ongeveer 175.000km
- Filters, olie, accu e.d. zijn net vervangen
- Banden zien er ook nog nieuw uit
- Lampen werken allemaal
- Veel onderdelen meegeleverd (kofferbak vol met o.a. koplamp, dashboarddelen, carburateur, alternator et cetera)

Wanneer jij, beste lezer, dit zo ziet: wat denk je dan?
Overigens denk ik er zo'n 1200 km per maand mee te rijden (geen korte ritten).

Laatst bewerkt:
Ik weet niet wat ze er voor vragen (of mag je hem zo meenemen?;)), maar het motortje geeft mij, afgaande op het geluid, geen degelijk gevoel voor de komende 14.400 km (12x1200 km). Ik hoop voor jou dat ik ernaast zit. Misschien zou forummer Indranor dit wellicht kunnen beoordelen.

Met een ruilmotor zou ik een auto sowieso al laten staan, dat lijkt me gevoelsmatig geen lekker idee.

Was deze 309 al voorbijgekomen trouwens? Heeft wel behoorlijk wat lelijke deuken, maar daar valt wellicht nog het een en ander aan te doen.

Volgens mij zoekt der Magistrat een Belgische auto...

Wat betreft de 305: ik zou 'm ook laten staan. Ik zei gisteren al tegen je; voor hetzelfde geld heeft een of andere beunhaas de motor erin gelegd. Dat 'ie bij een verzamelaar is geweest vind ik dan wel positief, maar dan zou op z'n minst bekend moeten zijn wanneer die motor erin is gelegd. Misschien eens de garage contacteren die 'm in onderhoud heeft (gehad)?

Inderdaad, Rob.

Dank voor de ingevingen. Ja, het zit mij ook niet helemaal lekker. Anderzijds: metallic-blauwe kleur, het design; het ziet er wel echt fraai uit. Nee, ik ga me dan toch maar op iets anders richten denk ik.
Ik heb nog wel een 305 GT (!) gevonden, maar die staat dan weer in Frankrijk. Ik ben bang dat importeren me wat teveel gezeur gaat opleveren.

Het lijkt erop dat de zoektocht weer min of meer opnieuw begint. Ik ben wel iets strenger geworden: qua vorm van de auto vind ik o.a. een BX, 309 en 305 tof. Een Visa vind ik een leuke auto, maar ik loop nog niet zo warm voor die traditionelere hatchbackvorm.

Gevonden door D. Elzinga, maar ik moest meteen aan jou denken!

Gevonden door R. Zuidwijk :D
Leuke auto!
Hier trouwens de link naar een verkleinde foto Rob: https://i60.tinypic.com/2cekxuq.jpg

Ik denk dat zo'n Ronda beter blijft van acht jaar stilstaan dan van acht jaar rijden. :D

Contact gelegd met de Ronda-eigenaar, vreemd dat er niet vermeld staat waar ik die auto kan vinden.

@Pjötr: Toffe Metro wel inderdaad, maar ik zoek een grotere auto en liefst ook met 4 of 5 deuren.

der Magistrat zei:
Toffe Metro wel inderdaad, maar ik zoek een grotere auto en liefst ook met 4 of 5 deuren.

Iets groter dan de Metro, maar hetzelfde idee:
https://www.willemkeizer.eu/catalogus/Detail/austin-allegro-te-koop

Leuke Allegro, maar zonder prijs?

De Nederlandse 305 is helaas verkocht! :(
Dus opnieuw gaat de zoektocht verder, met de Ronda ben ik nog bezig een afspraak voor bezichtiging te maken.
Aangezien ik officieel nog in Nederland woon kijk ik ook nog naar Nederlandse auto's. Frans kan ook, maar dan wordt de export wat ingewikkelder (volgens mij).

Ik ga ook het 'youngtimer te koop-topic' (parafrase) maar weer even doorbladeren.

253317117_1-honda-accord-2-0l-benzine-1987.jpg

Wauw. Da's een bijzondere Honda!

https://www.2dehands.be/autos/honda/accord/honda-accord-2-0l-benzine-1987-253317117.html

Helaas, de auto is reeds 21 jaar geleden voor het laatst gekeurd. 't Is niet bepaald een evidentie om een leuke auto te vinden, wellicht had ik in Frankrijk wel geluk (de 1e auto was meteen de auto die ik wilde).

https://www.kapaza.be/nl/proton/proton-413-415-glsi-96893981.htm
Niet het mooiste model, maar wel lekker exclusief.
Hier een goedkoper exemplaar:
https://www.2dehands.be/autos/proton/416/proton-1-6-essence-benzine-130000km-239820491.html

Gaaf, een Proton. Inderdaad een wat duf model, maar een kenner ziet wat voor bijzonders het is. Vooralsnog vind ik de auto wat te nieuw, maar ik ga hem zeker onthouden. Deze staat ook niet al te ver weg gelukkig.

Het is een heel avontuur aan het worden. Nu geen Franse, geen Belgische, nee nu kijk ik naar weer een andere afkomst:

Gezien de miserie in België rond het aankopen van een tweedehandsauto (nl. de auto moet gekeurd zijn, maar dat is zelden het geval in mijn prijsklasse) kijk ik sterk naar auto's in Nederland. Ik sta er nog ingeschreven, dus een Nederlandse auto heb ik zo gekocht. De export, och, daar nemen we de tijd wel voor.
Ik vind bijvoorbeeld dit:
citroen-cx-2-2-trs-nette-auto-nieuwe-apk-12976626-3.jpg

https://www.autowereld.nl/citroen/cx/2-2-trs-nette-auto-nieuwe-apk-12976626/details.html

Ik ben geen CX-kenner, maar dit ziet er allemaal best goed uit. Hoe zit dat met onderdelen e.d.?

oei, die is tof!! Volgens mij is er in de Citroën wereld wel genoeg aan onderdelen te vinden...

Ik zag overigens in België een Y10 te koop voor 400 euro. :)
Oh ja, je kan wel zonder die garantie kopen in België, iemand die ik ken heeft dit ook gedaan, als je wilt kan ik vragen hoe en wat..

Je zocht een goedkope en zuinige auto.... Dan zou een CX met ruim 3 ton ervaring niet het eerste zijn waar ik aan denk. :D

Pjötr zei:
oei, die is tof!! Volgens mij is er in de Citroën wereld wel genoeg aan onderdelen te vinden...

Ik zag overigens in België een Y10 te koop voor 400 euro. :)
Oh ja, je kan wel zonder die garantie kopen in België, iemand die ik ken heeft dit ook gedaan, als je wilt kan ik vragen hoe en wat..

Het probleem van zonder keuring is dat je dan geen kenteken hebt om naar die keuring te rijden. Dan zou je een garage bereid moeten vinden om je handelaarsplaten te geven. Kortom, veel gedoe. Ik snap niet goed hoe anderen dat doen, al vrees ik dat dat veelal op een wat lossere (Belgische) manier gedaan wordt... (bijv. door je eigen platen van je andere auto er even op te zetten).

@Rob: O gut, vandaar. Ik had die km-stand over het hoofd gezien. Haha oké, die schrappen we.

Oei, dat ziet er niet uit...

Was de suggestie van een 19 al voorbij gekomen?
https://ww3.autoscout24.nl/classified/267222346?asrc=st|as
https://www.autowereld.nl/renault/19/1-8i-rt-automaat-14104177/details.html

Wat een verschrikkelijk bewerkte foto's van die eerste 19 zeg. Welke kleur is de auto nou?

Maar volgens mij moet de auto MRB-vriendelijk of -vrij zijn.

al vrees ik dat dat veelal op een wat lossere (Belgische) manier gedaan wordt... (bijv. door je eigen platen van je andere auto er even op te zetten).
Een Belg kocht mijn Porsche 924 en reed die zelf naar huis. Gewoon door de platen van een andere auto van hem erop te schroeven...

Barri zei:
al vrees ik dat dat veelal op een wat lossere (Belgische) manier gedaan wordt... (bijv. door je eigen platen van je andere auto er even op te zetten).
Een Belg kocht mijn Porsche 924 en reed die zelf naar huis. Gewoon door de platen van een andere auto van hem erop te schroeven...

Als je dit doorgeeft aan de verzekering dan mag dat ook.

Is dat zo? Dat had hij inderdaad gedaan. Maar die auto had ook nog een geldige keuring overigens.

Rob0032 zei:
Wat een verschrikkelijk bewerkte foto's van die eerste 19 zeg. Welke kleur is de auto nou?

Maar volgens mij moet de auto MRB-vriendelijk of -vrij zijn.

Ook dat is al veranderd! :D
Liever wat ouder, aangezien ik modellen van, pak 'm beet, '95 een zekere charme vind missen, een Xantia vind ik als voorbeeld helemaal niks (overigens in tegenstelling tot de XM).

@Platen verwisselen: volgens mij is dat niet zo eenvoudig hoor, de registratie (BIV) klopt dan toch ook niet?

Hier een leuke BX:
$_85.JPG

https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/citroen/m966104649-citroen-bx-1-9-gti-1988-wit.html?c=df2f21f683612b45d62c413c0ca719df&previousPage=lr
Kniesoor: wit is nou niet echt de meest sprankelende kleur...

@rzasa: Ah, interessante 19's. Met name de 1.8i RT. Niet per se mijn favoriete model, automaat is ook niet helemaal wat ik zoek, maar ik ga sla'm toch op. Geen gekke prijs en op het oog in keurige staat.

Ik zal het Tom vragen hoe hij dat gedaan heeft, volgens mij inderdaad met platen van een andere auto.
Maar hij had toen geen eigen kenteken.

Vergeet inderdaad de BX niet, een zeer comfortabele auto, er zijn er vast nog meerdere te vinden voor jouw budget.

der Magistrat zei:
@Platen verwisselen: volgens mij is dat niet zo eenvoudig hoor, de registratie (BIV) klopt dan toch ook niet?

De auto moet natuurlijk wel geregistreerd staan, maar een kenteken is weldegelijk uitwisselbaar met meerdere auto's. Die is namelijk vooral interessant voor de verzekering, en minder voor de BIV. Maar Escher weet hier ongetwijfeld meer het fijne van.

Overigens ontgaat het me nu volledig wat je nou zoekt... Ik dacht een Belgische auto (<1990) of een Nederlandse auto (<1988), die bij voorkeur zuinig en enigszins betrouwbaar is. Hoewel dat laatste, gezien je Franse voorkeur, geen keiharde eis kan zijn. ;)

der Magistrat zei:

Klopt - als beide auto's een geldige keuring hebben en de verzekeraar is op de hoogte (en het is tijdelijk :cool: ) is dat in België geen enkel probleem

Niseko zei:
der Magistrat zei:

Klopt - als beide auto's een geldige keuring hebben en de verzekeraar is op de hoogte (en het is tijdelijk :cool: ) is dat in België geen enkel probleem

Bizar. Maar ja, als eerste auto niet erg handig dus (want ik heb nog geen Belgisch kenteken).

@Rob: Tja, terechte vraag.
Ik richt me nu op Nederland, hoewel ik open blijf staan voor Belgische alternatieven (maar dan wel mét keuring).
Ik ga de auto niet als oldtimer inschrijven, daar ik de auto voor mijn werk nodig ga hebben. Derhalve is <1990 geen harde eis meer. Cilinderinhoud is nu wat belangrijker, daarom wil ik tot en met twee liter gaan (die CX van daar net valt ook op dat punt dus af).

Ik kijk o.a. naar BX, 305, 309 en van alles en nog wat (Accord Aerodeck (zeldzaam helaas, een leuke gevonden maar die viel af (cf. supra)), Nissan Sunny/Cherry, Volvo 480, ...). Zolang het verbruik maar binnen de perken blijft (liefst <6.5l/100km bij 90km/h, bij oudere auto's staat dit gewoon opgegeven in de brochures, zo ontdekte ik recentelijk).

Het verbruik van auto's staat toch nog altijd in brochures?

Maar je wil dan een Nederlandse auto naar België halen, als ik het goed begrijp?

Rob0032 zei:

Maar je wil dan een Nederlandse auto naar België halen, als ik het goed begrijp?

Maar niet bij 90km/h, is mijn indruk?

En ja, importeren is het plan. Daarom moet de auto nog even van geldige APK zijn voorzien, trouwens.

der Magistrat zei:
Rob0032 zei:

Maar niet bij 90km/h, is mijn indruk?

En ja, eximporteren is het plan. Daarom moet de auto nog even van geldige APK zijn voorzien, trouwens.

Oke oke, dan wordt het voor mij duidelijker. Ik houd mijn ogen open voor je!

Een leuke goed onderhouden R19 1.7....fijne soepele motor, geen zuiplap. Steken nog best goed in elkaar.

Ik zou ook denken aan het eerste model Laguna. Eentje van 1999 a 2000. Die koop je voor ruim onder de €2000,00.

Terug
Bovenaan