der Magistrat: Honda H-RV

Jammer maar begrijpelijk.

Het goede nieuws is dat deze auto het afgelopen jaar een boel liefde gehad heeft en er dus beter uit gekomen is.

Heb je D-riem nog vervangen?

Hopelijk is de nieuwe eigenaar net zo begaan met de historie van deze auto als der Magistrat.

Durashift zei:
Jammer maar begrijpelijk.

Het goede nieuws is dat deze auto het afgelopen jaar een boel liefde gehad heeft en er dus beter uit gekomen is.

Heb je D-riem nog vervangen?

Hopelijk is de nieuwe eigenaar net zo begaan met de historie van deze auto als der Magistrat.

-- Lange stilte --
Die riem is inderdaad nog vervangen. Enerzijds zuur, want veel geld voor de 100 kilometer die we ermee gereden hebben, anderzijds bespoedigde dat vermoedelijk de verkoop.

Ik zal de komende tijd nog wat enkele foto's uploaden om het topic nog enigszins levend te houden. Ik begin met een onboard-filmpje, met het geluid aan hoor je zachtjes nog het gebrom van de 1.1 en verder heb je gedurende een ruime minuut de luxe vanuit je luie stoel het Bretonse landschap te zien. :)
https://vid832.photobucket.com/albums/zz248/DenVoetstuk/DSCN8135_zps66abec9d.mp4

Zoals aangekondigd enkele foto's:
DSCN8173_zps6b96d49c.jpg

DSCN8168_zpsc9607d23.jpg

DSCN8159_1_zps212b18fe.jpg

De garage. De auto mag dan uit de jaren negentig zijn, de garage is nog twintig jaar ouder en dat merk je wel. De 309 moest dicht bij een muur staan wilde je uit kunnen stappen. Edit: al komt dat op deze foto totaal niet uit de verf. :D

Verder jeukt het steeds meer om weer een auto aan te schaffen. Favoriet, voor als ik een vaste baan vind, is een vijfdeurs 309 GTI, maar die zijn nogal moeilijk te vinden. Voor zover ik begrepen heb, is deze namelijk enkel in Frankrijk verkocht.
Nou ja, eerst die baan maar eens.

speedtouch zei:
Wat gebeurt er nu met de 309? Wordt dat een toekomstige 'schuurvondst'?

Een of andere dude rijdt er nu mee rond, althans, aan hem heb ik de auto verkocht. Verder heb ik er niks meer van vernomen, een zoektocht naar het kenteken en het type leverde op het wereldwijde web niks op. Geen forummer dus, waarschijnlijk. ;)

Ik heb dan geen 309 meer, dat wil echter niet zeggen dat er geen toekomstplannen bestaan.
042240cf09ee7b540dec0ebbf23ea4f0b3c786a5.jpg

Als ik zoiets zie, dan jeukt het nog steeds. Jammer dat ik hier in Londen A. geen geld heb voor een auto en B. die totaal niet nodig heb. Gelukkig studeer ik binnenkort af, zo'n 5-deurs 309 GTI staat erg hoog op m'n verlanglijstje.

Advertentielink: https://www.leboncoin.fr/voitures/768054971.htm?ca=6_s

JW01 (vanaf een Appel) zei:
Leuk! Nooit geweten dat de GTI er ook als 5-deurs was.

Tja, ik heb weer iets gevonden. Die is enkel in Frankrijk geleverd, dus er zijn er niet erg veel van. Ik vind vooral de verhoudingen van de 3-deurs niet erg mooi. Een coupé met een sedan-silhouet, nee, geef mij maar de 5-deurs.

Ah, woon je al in het Verenigd Koninkrijk?
Ik ben het met je eens dat de vijfdeurs veel evenwichtiger oogt, al valt dat bij de GTI door het verlaagde onderstel en dikke uitmonstering nog wel mee.

D-C zei:
Ah, woon je al in het Verenigd Koninkrijk?
Ik ben het met je eens dat de vijfdeurs veel evenwichtiger oogt, al valt dat bij de GTI door het verlaagde onderstel en dikke uitmonstering nog wel mee.

Ik heb daar inderdaad even (een half jaartje) gewoond. :)

Goed, een update.
Naar hoe het er nu naar uitziet ga ik nu eens in Nederland wonen (ik blijf maar emigreren). Ik vind dat er in Nederland erg weinig auto's naar mijn smaak (Frans, eind jaren tachtig, begin jaren negentig en niet te groot) te koop zijn. Dus ik ga eens kijken naar een nieuwe auto.

Afkomst
- Nederland
Beperkt aanbod, minder gedoe

- Frankrijk
Groot (!) aanbod, wel veel gedoe. Ik lees dat een autoambulance noodzakelijk zou zijn?

Model
- Peugeot
305, 205, 309, ... ?

- Citroën
AX, BX, ZX, ... ?

Laatst bewerkt:
Ik heb zelf een 1.7 75pk gehad van 1991. Naar mijn weten zijn de motoren van Renault niet zwak te noemen. Ik heb er veel lol van gehad, ritje Salou ging prima toen. Kachelradiateur zat verstopt op een moment en een gebroken achterschokdemper gehad. Accu een keer. Verder weinig trammelant gehad. Het reed wel prima, fijne wagen om ook een lange rit mee te maken, de 1.7 is een soepel ding.

Er staan een paar erg mooie 305-jes te koop!

Oke, misschien wat overdreven, maar wel leuk!

Deze BX is nog van de eerste eigenaar!

Wat vreemde eenden...

Ook bij de eerste eigenaar.

Forummer Adinsx kan je alle ins & outs van de R19 vertellen.

Maar het zijn naar mijn weten degelijke wagens. Mijn 1e auto was een R19 TXE, met de snelle 1.7 motor.

O nee, een Golf in mijn topic. :eek:
Rob, ik had beter van je verwacht! Al is het naar het schijnt wel een erg rationele keuze, nee, da's me toch te saai.
Verder staan er leuke auto's tussen! Die Tipo hadden wij zelf ook al gevonden, best een leuke en enigszins ondergewaardeerde wagen.
Die Regata is ook leuk. Een familielid heeft die gehad en ik herinner me de bewondering voor die auto als kleine jongen.

Overigens, niet onbelangrijk, ik wil proberen onder de €1000 te blijven. Als er dan vervelend, duur, groot onderhoud aan zit te komen, dan kan ik eventueel tot verkopen overgaan (en zo Paulus-situaties voorkomen). Met 400km/week lopen de kilometers ook betrekkelijk snel op natuurlijk.

Edit: Leuk detail, ik ken de garage waar de Regata vandaan komt.

Laatst bewerkt:
der Magistrat zei:
Verder staan er leuke auto's tussen! Die Tipo hadden wij zelf ook al gevonden, best een leuke en enigszins ondergewaardeerde wagen.
Die Regata is ook leuk. Een familielid heeft die gehad en ik herinner me de bewondering voor die auto als kleine jongen.

De Tipo is inderdaad een mooie wagen maar een Regatta?
De ouders van mijn toenmalige vriendin hebben er een gehad. Ik vond het maar niks: vormgeving koets en interieur, kwaliteit (de pook was een metalen stang met een plastic dop, schakelen leek eerder in een pot soep roeren), zithouding (ik voelde me precies een buschauffeur: hoog en rechtop)

Zijn er dan ook poken gemaakt van plastic of drop, met een dop van confetti of water?

iDS zei:
der Magistrat zei:
Verder staan er leuke auto's tussen! Die Tipo had ik zelf ook al gevonden, best een leuke en enigszins ondergewaardeerde wagen.

De Tipo is inderdaad een mooie wagen maar een Regatta?
De ouders van mijn toenmalige vriendin hebben er een gehad. Ik vond het maar niks: vormgeving koets en interieur, kwaliteit (de pook was een metalen stang met een plastic dop, schakelen leek eerder in een pot soep roeren), zithouding (ik voelde me precies een buschauffeur: hoog en rechtop)

Ik heb er al heel lang niet meer ingezet, mijn beeld over die auto kan best wel eens geïdealiseerd zijn. Voor ik tot aanschaf over zou gaan, zou ik eerst wel proefrijden hoor.
Ik hoor overigens wel meer over de Fiat-versnellingsbakken. Ik weet niet of het klopt, maar er is me ooit gezegd dat de Matiz ook zo'n bak zou hebben? In elk geval is die bak echt wel slechter dan de bak die ik mijn 309 had, maar op zich: de bak doet z'n werk. Meer heb je toch niet nodig?

@niels: Nog best een dure Clio, jammer, want het is op zich geen gek modelletje.
Mede daarom jeukt Frankrijk enigszins: de auto's daar (m.n. in dit segment) zijn er beduidend goedkoper.
O en lieve spotters en EMW'ers: ONK interesseert mij nagenoeg niks. :)

Laatst bewerkt:
Even was ik geïnteresseerd in de 'forum-Sierra'. Helaas is de eco-politie onverbiddelijk: te onzuinig. Ik kijk dus rustig verder, vooralsnog staat een 205 op een: zuinig, goedkope onderdelen, betrekkelijk betrouwbaar en groot aanbod. Een Visa vind ik echter ook leuk, maar die zie je bijna nergens meer? Hoewel je er in Frankrijk nog bijna over struikelt.

Ik zag vanmiddag deze 405 buiten staan. Ziet er puik uit, van een afstand.

Als een Sierra, qua formaat, in overweging was.. kan een 405 ook. Nét aan de gunstige zijde van de gewichtsklasse

Weinig kilometers, laatste modeljaar voor de sedan in NL, volgens mij..

Stevig aan de prijs, dat wel.. en daarmee buiten je budget..;)

https://www.autowereld.nl/peugeot/405/1-6-glx-crystal-78699km-13056994/foto.html

Omdat je veel kilometer moet rijden :)

lancia-y-psilon-1-4-lx-stuurbekrachtiging-nap-radio-cd-apk-13631081-1.jpg

link

Misschien iets te nieuw, wel in je budget, een Lancia Y, rijdt super fijn zeker als je veel rijdt, in mijn ogen erg mooi, redelijk betrouwbaar.
Er staan best wel wat te koop, dus bovenstaande is slechts een voorbeeld :) Wel een super mooie uitvoering dit.

Dank, Durashift. Tja, die Sierra kwam ik via dit forum op het spoor, verder is de auto wat te groot voor me. Een auto van een medeforummer kopen is echter wel een pluspunt, maar helaas is die auto op het (te hoge) verbruik afgevallen.

Dank ook, Pjötr. Zeker een leuke Ypsilon, niet heel spannend, maar daardoor representatief en met een paar leuke eigenaardigheden.

Helaas lijkt de situatie wat te zijn veranderd en lijkt die 'Rood-Wit-Blauwe Toekomst' toch niet door te gaan. De zoektocht begint zich dus (?) meer en meer op België te richten. Ergens jammer, want ik heb het idee dat je voor youngtimers (qua aanbod) beter in Nederland zoekt, maar er is vast nog wel wat leuks te vinden.

Open minded als ik ben (nou ja), overweeg ik nu zelfs een kleine Japanner!
Voorlopige nadelen echter:
- Drietrapsautomaat
- BIV: Belasting op Inverkeersstelling. Deze is gebaseerd op de CO2-uitstoot, een oudere auto met automaat vergt al snel >€100. Toch (relatief vooral) veel geld.

Laat ik je even op weg helpen dan. Misschien dat ik soms het budget wat uit het oog ben verloren, maar als je je vriendin een paar weken achter het station zet dan is dat zo opgelost. ;)

Van de eerste eigenaar!

Maar als je echt in stijl wilt rijden!

der Magistrat zei:
Tja, die Sierra kwam ik via dit forum op het spoor, verder is de auto wat te groot voor me. Een auto van een medeforummer kopen is echter wel een pluspunt,

Over welke Sierra gaat het? :confused:

Wouter82 zei:
der Magistrat zei:
Tja, die Sierra kwam ik via dit forum op het spoor, verder is de auto wat te groot voor me. Een auto van een medeforummer kopen is echter wel een pluspunt,

Over welke Sierra gaat het? :confused:

Deze:
https://www.speurders.nl/overzicht/autos/alles/f_brandstof-benzine/page/2/ford-sierra-mk1-1-6-ohc-5bak-148845324.html/

Dank voor de adviezen! Mijn budget is écht maar €1000, hooguit iets erbovenop als we wat leuks zien. Dus ik zie fantastische auto's, maar die zijn nog even onbereikbaar.
Zo'n Rancho is trouwens echt geweldig, niet dat ik me er in zie rijden, maar een fantastisch ding om te zien.
Mijn vriendin is trouwens dolenthousiast geworden van de Peugeot 505. Ik heb haar al verteld dat ze een dure smaak heeft.

O en Rob: Allemachtig, wat een velgen heeft die witte Samara. o_O

Inmiddels heb ik een appartement met garage op het oog, wat voor auto er ook komt: die zal vermoedelijk droog kunnen staan.

Overigens heb ik de 505 op de lange baan geschoven, als 1e auto is zo'n 10l/100km-wagen ons wat teveel van het goede.
Aan de andere kant kom ik er net achter dat in België nog wel iets bestaat voor auto's ouder dan 25 jaar. Een belasting van minder dan €40/jaar zou dan het tarief worden. Ik moet me er nog wat meer in verdiepen, maar voor zo'n tarief teken ik alvast.

Auto's die als oldtimer staan geregistreerd mag je niet gebruiken om van/naar je werk of school te gaan. Zet dat maar uit je hoofd dus.

Rob0032 zei:
Auto's die als oldtimer staan geregistreerd mag je niet gebruiken om van/naar je werk of school te gaan. Zet dat maar uit je hoofd dus.

Ik las het. Ik ben op zich ook niet van plan om ermee naar mijn werk te gaan, dus dat lijkt me niet zo'n probleem? Ook de BIV wordt dan erg aantrekkelijk, nl. niet meer op basis van de CO2-uitstoot:

Verkeersbelasting Oldtimers (Personenwagens)

Voor oldtimers (+25 jaar) is er een forfaitaire verkeersbelasting van 34.89 € per jaar.

De BIV bedraagt forfaitair 41.76 Euro (tarief 01/07/2014)
https://www.kantoormartens.be/verkeersbelastingen.htm

der Magistrat zei:
O en Rob: Allemachtig, wat een velgen heeft die witte Samara. o_O

Haha, ja ik zag het. Gelukkig zitten de originele velgen erbij! (y)

Nou laat ik je weer wat op weg helpen. Ditmaal met het budget in acht genomen.

Alleen beetje schoon maken!

Ziet er heel strak uit!

Wow! De absolute topper wat mij betreft. Veel exclusiever kun je het echt niet hebben....

Ik was geïnteresseerd in de Solara, maar zoals ik al vreesde is die te duur.

Dank Rob!
Leuke auto's. Ook ik had niet gedacht nog eens naar een Alto te kijken met het idee 'O, tof.'. Helaas waren Joël, Rob en ik niet de enigen en is de Alto reeds van de verkoopsite verwijderd.
Enkele bemerkingen:
- Fantastische Subaru. Gaaf, maar deze heeft 4WD toch? Dus: te hoog brandstofverbruik.
- Auto's van na 1990: helaas, ik ga toch voorlopig voor ouder dan 25 jaar (inderdaad wegens de belastingvoordelen).
- De Visa is een leuke opknapper. Volgens mij goed haalbaar ook, maar er is nog wel het een en ander te doen. Als eerste en enige auto valt die daarom af.
- De Ritmo is erg interessant, wel een auto die we moeten bekijken alvorens we daar echt een oordeel over kunnen vellen.
- De Colt en de 11 zijn ook nog goedgekeurd 'onder voorbehoud'.

Laatst bewerkt:
Je vergeet de gaafste, de R14!!!

Die Subaru is geen AWD. Dit was nog uit de tijd dat dat zeker niet standaard was. Bij dit model volgens mij ook alleen maar op de break, maar daarover kan 929V6 (die heeft er eentje) veel slimmere dingen zeggen. Bovendien is het echt wat meer auto dan bijvoorbeeld die Alto.
Jammer dat de Alto al verkocht was, hoewel er achteraf best wat op aan te merken viel. De geverfde bumpers bijvoorbeeld. Maar goed, ik ben blij dat het niet in slechte aarde viel. Ik heb nu wat meer inspiratie, dus zal nog eens voor je gaan kijken.

Rob0032 zei:
Je vergeet de gaafste, de R14!!!

Nee hoor, ik reageerde er alleen niet op. :) Da's de moeilijkste: maar vooral omdat we beiden best enthousiast zijn.

Rob0032 zei:
Die Subaru is geen AWD. Dit was nog uit de tijd dat dat zeker niet standaard was. Bij dit model volgens mij ook alleen maar op de break, maar daarover kan 929V6 (die heeft er eentje) veel slimmere dingen zeggen. Bovendien is het echt wat meer auto dan bijvoorbeeld die Alto.
Jammer dat de Alto al verkocht was, hoewel er achteraf best wat op aan te merken viel. De geverfde bumpers bijvoorbeeld. Maar goed, ik ben blij dat het niet in slechte aarde viel. Ik heb nu wat meer inspiratie, dus zal nog eens voor je gaan kijken.

O, niet? Ik zag stijlloze ramen, de motor is vast een boxermotor; kortom, ook 4WD. Die drie-standaard heeft Subaru maar vrij kort gehad dan? Althans, die 4WD-Justy's vond ik (voor Nederland) maar rare dingen.
Nou ja, wellicht is het wel wat dan. Ik hoop wel onder de 7,5l/100km te blijven, da's wellicht nog relevant om te vermelden. De benzineprijs mag dan laag zijn, mijn ecologische voetafdruk is liefst ook zo laag mogelijk.
Dank maar weer!

Doen dan! Die R14 is echt uniek, extreem zeldzaam.
Wat betreft de Subaru: je hebt wel en niet gelijk. Er was inderdaad wel een 4WD-variant van, maar dat was de 1.8 GL. Dus ik vermoed dat deze gewoon FWD is, maar pin me er vooral niet op vast.

Nog wat suggesties:

Misschien wat aan de kloeke kant, maar toch...

Stiekem vind ik deze auto echt perfect bij je passen. Van eerste eigenaar en zo te zien nog in erg goede staat!

Oke, misschien vind ik deze vooral zelf heel erg leuk. :D

Maar misschien is deze leuker...

Als je echt iets leuks wilt!

Handig in de stad en bij files! :D

Deze Visa ziet er al een stuk beter uit.

Briljant ding!

Als hier zelfs niets tussen zit....

O. Wauw. Fantastisch! Alleen..nou moet ik kiezen. Hoewel, ik zag net een oldtimerverzekering en een tweede auto zou me slechts €15 per jaar kosten. :D

Die Saab is echt for-mi-dabel. Een kennis heeft overigens nog een 96 staan (in een schuur, niet rijdend), dus erg leuk!
Ik had dan weer niet verwacht dat zo'n 900 bijna 4.8 meter is. Da's bijna net zo lang als een Zafira.
Het verklaart wel waarom die met 27pk meer dan de Subaru toch trager is.

Laatst bewerkt:
Dat is crimineel weinig....

Voor mezelf zou ik er twee echt overwegen, waarbij de Saab een mooie derde is. Wat een geweldige, prachtige auto is dat zeg! :eek:

Ik ben een e-mailcorrespondentie met verschillende auto-eigenaren gestart. Wellicht dat ik komend weekend de eerste auto kan bezoeken.

Zondag staat een bezoekje gepland!
De Subaru vind ik ook hoogst interessant, die eigenaar gaat me nog op de hoogte houden, deze week komt er namelijk al iemand naar die auto kijken.

Ik heb eens wat rondgebeld, het blijkt beduidend moeilijker dan gedacht om een verzekering te vinden. Vaak sluiten ze me uit als ze horen dat de auto ouder dan 30 jaar is.
Ik kreeg net een offerte binnen voor €650 per jaar. o_O
Ik betaalde in Frankrijk €220 per jaar, met slechts 1 schadevrij jaar. Nu heb ik een extra jaar schadevrij rondgereden, toch moet ik liefst het drievoudige aan verzekeringspremie betalen?

Jeetje.

Terug
Bovenaan