der Magistrat: Honda H-RV

Leuke auto hoor! Gefeliciteerd!

Mijn Civic heeft ook elektrische spiegels, maar klappen ook (helaas) niet automatisch in bij vergrendelen.

Dank, Escher!
Zeker, de zwarte delen moet ik nog doen, vooral rond de grille. Op de 'spoiler' zat een nare vogelpoepvlek, deze heb ik gelukkig bijna volledig kunnen verwijderen. Gelukkig, want deze was bijna zo groot als mijn hand... Het zijn dergelijke poetshandelingen die me wel echt motiveren om verder met de toch wel tamelijke rotklus door te gaan, haha.
Ik heb Hyundai al wel even gemaild, vreemd dat jij dit niet hebt. Het is echt een rare schade, ik zou niet weten hoe dit komt. Het is wel zonde, want verder is de lak eigenlijk echt nog wel goed. Zeker als dat vergelijk met de superzachte lak van de Ypsilon.
Over de spiegels: jep, dat heb ik ergens op een van de Hyundai-fora gevonden:
https://www.hyundaiclubholland.nl/forum/technische-vragen/351-spiegels-automatisch-laten-inklappen

Dan nog de breedte: klopt, dat zal ook wel. Alleen moet ik door een vrij smalle én diagonale opening van de poort om de straat op te rijden, dat gaat wel hoor, maar in de smallere en veel overzichtelijke Regata was dat echt een fluitje van een cent. :)

Dank, Joël! Ah kijk, bij de Civic dus ook. Och, zo belangrijk vind ik het nu nog niet. Ik ben alvast blij dat ik ze gewoon met een druk op de knop kan sluiten. Bij de Regata kon ik ze zelf vanuit de auto nog wel inklappen (raampje open, naar rechts hangen...), daar is de Veloster te breed voor en de middentunnel te groot.

Inmiddels is de Ypsilon weer vertrokken, maar niet voordat ik de auto nog even vertroeteld had.
49964312307_628f5231f8_k.jpg

49963526253_8fbfd4a568_k.jpg

49963525873_9df5a621e6_k.jpg

49963526808_2e6f024a4e_k.jpg

We zijn inmiddels weer een goede maand verder en een kleine 1000km. Op zich is eigenlijk niet veel bijzonders te melden, hoewel...
Morgen wordt de airco eindelijk bijgevuld, echt wel fijn voor zo'n moderne auto. De Regata hield zich prima in de zomer, maar de Veloster houdt de warmte veel meer binnen. Ik ga binnenkort op vakantie, dus airco is wel zo prettig.
Ik ben nu weer thuis, zonder hoedenplank. Ugh. Dus nu maar weer eens uit zien te zoeken hoe ik aan een nieuwe kom. Weet iemand hier toevallig nog de website waar je sloopauto's vindt?
Ten tweede piepte de PDC constant. Ik heb wat zitten voelen aan de 'schuldige' sensor...en drukte die zo de bumper in. Ook dat is weer een leuk probleempje. Als er nog iemand tips heeft hoe ik die bumper eraf krijg? Dan wil ik zelf wel even onderzoeken of de sensor vuil of kapot is.

Hahah, dat is een hele sterke stunt. Ik moet zeggen dat ik ook wel eens een hoedenplank heb gevonden :T. Je zou onderdelenlijn kunnen proberen.

Haha, ik heb het ook wel eens gehad. o_O Gelukkig bedacht ik het al na een paar minuten rijden, dus lag hij er nog. Bovendien, alsof iemand een BX-hoedenplank wil hebben. ;)

der Magistrat zei:
(..) ... Ik ben nu weer thuis, zonder hoedenplank. Ugh. Dus nu maar weer eens uit zien te zoeken hoe ik aan een nieuwe kom. Weet iemand hier toevallig nog de website waar je sloopauto's vindt? (..).

Terug rijden / vrienden vragen was geen optie? Wellicht dat iemand zo'n plank tegen een heg of boom gezet heeft, zoals je weleens met wieldoppen ziet.

https://www.schadeautos.nl/nl/home

MWH zei:
Haha, ik heb het ook wel eens gehad. o_O Gelukkig bedacht ik het al na een paar minuten rijden, dus lag hij er nog. Bovendien, alsof iemand een BX-hoedenplank wil hebben. ;)

Een Veloster komt niet eens zo veel vaker voor. :)

Ik ben direct teruggereden...Maar ik legde de plank donderdagmiddag naast de auto en ben daar pas zondagmiddag gaan kijken. Ik dacht wel dat het safe ging zijn: wat moet je in vredesnaam met een Veloster-hoedenplank? Anyway, misschien dat ze bij de organisatie toch nog iets kunnen vinden, maar ik vrees er wat voor.
@Durashift: ik heb in alle bosjes e.d. in de buurt gezocht!...maar helaas.

Dank voor de link. Ik dacht echter dat er ook ergens een website was waar je precies kon zien welk type auto op welke sloop lag, niet? Ik ga nog maar eens verder zoeken.

Dank, MWH, ik heb een aanvraag ingediend.

Overigens is de airco inmiddels hersteld, dit weekend maar eens testen of de auto lekker koel wordt. Verder zit de parkeersensor weer terug op zijn plek....maar ik denk dat de kabel is losgeschoten, want nu doet 'ie niets meer. Och, ergens wel beter dan de constante piep.
De rammel vooraan zou komen door een versleten kogel in de stuurstang. Volgens de monteur kan ik daar nog wel een stukje mee rijden en zouden we dat wel kunnen combineren met de distributieriem. Wat denken jullie? Ik ben van plan een goede 1500km te rijden volgende week, ik wil de slijtage niet verder verergeren natuurlijk. Anderzijds rest me nog weinig tijd om het gerepareerd te krijgen, de vraag is vooral voor mijn gemoedsrust bedoeld. :)

Vooralsnog gaat alles prima met de Veloster en de rammels. Hoewel. :) Ik ben nu enkele dagen in Duitsland, ik kon het toch niet laten op een stukje heuvelaf op de Autobahn eens te zien of we de top van 200km/h konden halen. Dat lukte, sterker nog ik dacht rond de 203km/h te zien op m'n Waze.
Alleen...Wat gaat dat schuifdak klapperen boven de 160km/h zeg, niet heel ontspannen rijden. De auto lag verder nog betrekkelijk stevig op de weg, veel beter dan de C5 waar ik eens 200 mee heb gereden, maar dat geklapper neemt wel een stuk van het comfort weg. Och ja, gelukkig heb ik mijn raam onderweg niet verloren. :T

En weer terug thuis.
Nog even langs Luxemburg gereden (€1,088/L :T) en verder echt op het dooie gemak met 90km/h op CC naar huis getuft. Prima.
Hier is mijn verbruik tot nu toe:
https://www.autoweek.nl/verbruik/26740/hyundai-veloster-16-gdi-i-catcher-2013/

Overigens heb ik ook nog een paar mooie tochtjes door de heuvels en de bossen gemaakt, de Veloster laat zich wel echt heerlijk door bochtige wegen sleuren. Na een XM en een Regata ben ik natuurlijk werkelijk niets gewend, maar m'n Veloster kan voor mijn gevoel echt hard de bocht om. Met 140pk heb je ook genoeg vermogen om goed op het gas de bocht uit te komen. Met schijfremmen voor én achter ook meer dan genoeg remkracht om (relatief) laat vaart te verminderen. Toch iets wat ik altijd wel mis in België en Nederland, wegen waar je toch een beetje kunt sturen.

Wat foto's volgen, inclusief hoe ik de auto heb volgeladen. Leuk spul hoor, zo'n Veloster, maar met die snel aflopende daklijn én smalle kofferbak moet je al snel de achterbank neerklappen. Gelukkig kan dat, maar toen ik een CRZ en RCZ passeerde was ik wel weer overtuigd van mijn keuze. De auto hoefde niet praktisch te zijn, maar dat ik nu mijn 24"-beeldscherm én lokaal gekochte bierdoos (15kg/20 flesjes) bovenop mijn bagage meekreeg was toch wel zo fijn.

Gut wat heb ik weinig updates, eigenlijk. Ik rijd ook weinig, dat verklaart al een hoop. De teller staat nu ongeveer op 133000km, dus ik heb zo'n 3500km ermee gereden sinds aanschaf. Dat bevalt allemaal prima. Ik ben nu wat onderdelen aan het verzamelen voor een naderende onderhoudsbeurt: filters, olie en remvloeistof.

Ah en ik heb een module gekocht die het mogelijk zou moeten maken dat de spiegels automatisch inklappen. Ik ben zeer benieuwd. Niet alleen of dat werkt (volgens een Duits Hyundaiforum wel), maar misschien wel meer of ik dat geïnstalleerd krijg. Het is zeer 'einfach', aldus het forum.

O en ik ben erachter gekomen dat mijn rechterachterraam niet werkt. Dus dat deurpaneel moet er eens af. Dat heeft op zich geen haast, ik gebruik het toch niet, maar ik wil natuurlijk wel dat alles netjes werkt.

Heb je al gecheckt dat het 'kinderslot' niet op staat? Op het deurpaneel van de bestuurder zit immers een knopje om de werking van het achterraam uit te schakelen. Ik ben verder benieuwd naar je ervaring met de zijspiegel-module. Als het werkt (en eenvoudig te plaatsen) ben ik ook wel geïnteresseerd!

Dank, Bofkont!

@Escher: Aha, geweldig! Ik wist niet dat ik zo'n slot, ha. Bedankt!
50604785656_12277b7950_k.jpg

Enne, ik houd je op de hoogte. Het kan nog wel even duren wanneer ik het erin zit hoor, maar ik hoop wel nog dit jaar.

der Magistrat zei:
(...)
Wat foto's volgen, inclusief hoe ik de auto heb volgeladen. Leuk spul hoor, zo'n Veloster, maar met die snel aflopende daklijn én smalle kofferbak moet je al snel de achterbank neerklappen. Gelukkig kan dat, maar toen ik een CRZ en RCZ passeerde was ik wel weer overtuigd van mijn keuze. De auto hoefde niet praktisch te zijn, maar dat ik nu mijn 24"-beeldscherm én lokaal gekochte bierdoos (15kg/20 flesjes) bovenop mijn bagage meekreeg was toch wel zo fijn.

50640254088_c3db7a85fe_k.jpg

Zoals beloofd, hier is dan eindelijk de foto!
De Veloster was inderdaad goed vol. :)

Ah en iets wat ik steeds vergeet te melden is een kleine ergernis. Blijkbaar zo klein dat ik het steeds vergeet, maar toch iets wat me elke keer opvalt: ik luister alleen via Bluetooth (Spotify) muziek. Dat werkt op zich uitstekend, behalve dat de auto echt ongeveer een minuut nodig heeft om Bluetooth 'op te starten'. De radio gaat steeds vanzelf aan, vrij irritant.
Maar goed, als dat het is..

De Veloster heeft, zoals jullie wellicht weten, een distributieketting. Mooi onderhoudsvriendelijk, natuurlijk. Nu ben ik helaas een behoorlijke leek op het vlak van motorgeluiden, maar om eventuele drama's te vermijden, hier een filmpje hoe de motor klinkt.
Horen jullie iets opvallend? :)
https://www.dailymotion.com/video/x7xrclk

DI motoren klinken stationair allemaal als een krant. Denk dat die van jou dus normaal klinkt.

Durashift zei:
Klinkt mij normaal in de oren, misschien dat je af en toe een hikje hoort. Zijn de bougies nog vers?

Ah, dat neemt al wat ongerustheid weg! Ja, dat is een goed punt. Dat ga ik inderdaad even nakijken.

Verder is de spiegelinklapmodule gearriveerd! Over anderhalve week ga ik deze inbouwen. Ik ben zeer benieuwd. Leuk hoe enthousiast over zoiets kleins ik kan zijn. Ik verheug me er echt al op om de spiegels in te zien klappen als ik op vergrendelen druk. :LOL:

Ik heb mijn VIN (nu pas, ha) eens nagetrokken; mijn auto lijkt zo'n 2 jaar bij Hyundai te hebben gestaan?
Fascinerend.
50715429716_a30b074ca6_b.jpg

Verder weinig updates, hopelijk a.s. dinsdag volgt het inbouwen van de spiegelmodule en ik heb net een setje Castrol-producten gekocht (#fanboy), plus wat filters en bougies. Ik kan toch verder weinig op pad tijdens de kerstvakantie, dan kan ik beter maar wat zaken vernieuwen.

Da's een gekend "probleem"! Ook de grijze Veloster van mijn ouders heeft een VIN-number uit 2011, maar werd pas in 2013 uitgeleverd/verkocht als stock-model. Mijn eigen (oranje) Veloster was daarentegen in 2012 op bestelling geleverd en had effectief ook een VIN-nummer uit 2012. Ben verder benieuwd naar het inbouwen van de spiegel-module!

Update

Lente. Tijd voor een update.
Allereerst de spiegel-module: dat was even stoeien (en spannend!, je moet toch gaan zitten wrikken in je interieur), maar uiteindelijk heb ik alles los kunnen krijgen:
51120687922_440a45ae49_k.jpg

Maar toen. Ik had wel een soort van handleiding, maar ik wist niet zeker wélk kabeltje ik precies met de module moest verbinden. Aangezien het inmiddels al wat later was en mijn medestudenten (ik volg een avondles in autotechniek) wisten het ook niet, had ik niet zo'n zin om maar een willekeurig kabeltje los te schroeven en met de module te verbinden.
Kortom, ik heb de onderdelen weer aan de deur bevestigd en ging wat dat betreft onverrichter zaken naar huis. En nu weet ik niet meer zeker of ik het wel wil hebben. :)
Een van de bedenkingen die ik namelijk nu heb is dat ik eigenlijk alleen in mijn garage pas met de spiegels ingeklapt, met deze module ga ik dan elke keer als ik de auto ontgrendel, de spiegels weer in moeten klappen...dat is ook wel wat suf.
Nou ja, dat heeft verder geen haast.

Verder heb ik tijdens een andere les de auto even wat nieuw spul gegeven.
Nieuwe bougies
51120687917_1008dddb7b_k.jpg

Ook heb ik de olie vervangen. Hier heb ik geen foto's van. De olie was op zich 6000km geleden al vervangen, maar ik vond de kleur te donker en ik wilde 'premium'-spul. Dus er zit nu Castrol 5W30 in.
Ik heb het luchtfilter vervangen en ik heb ook maar even het interieurfilter meegenomen. Toegegeven, beide zijn simpele handelingen, maar voor een beginnend klusser was ik toch best tevreden dat ik dit zelfstandig in mijn garage voor elkaar heb gebokst. :)
51120938338_05d3f6b609_k.jpg

Kapje eraf en wisselen maar!
51121030026_a116cbac0e_k.jpg

51120458192_b5e7bab14e_k.jpg

Dat was al even niet meer vervangen, misschien was het zelfs nog origineel.
51121819695_da35413c26_k.jpg

Dit oogt al een stuk beter!

En dan had ik nog een irritante rammel rechtsvoor. Ik heb de auto even op de brug gezet en het euvel al snel gevonden; het stuurgewricht was versleten. Grappig genoeg was linksvoor al vervangen, maar rechtsvoor had de vorige eigenaar het blijkbaar nog even aangekeken.
51121260436_517ee2a1b9_k.jpg

Voorlopig kan de Veloster er dus weer tegenaan! Nu het weer lente wordt ga ik de auto opnieuw eens goed poetsen en verder staat de auto vooral stil. Ik heb nog geen 1500km gereden sinds begin december.

Al met al dus nog zeer tevreden over de auto, hoewel. :) Ik heb enige tijd in een huurauto mogen rijden - daarover later meer - en nu vallen me natuurlijk dingen op, die ik voordien niet zag.

Fijn, weer verse filters! Het was wel nodig zo te zien, inderdaad :) Hoe zit het inmiddels met de hoedenplank? Ik kan me voorstellen dat er (nog) niet zoveel Velosters op de sloop belanden. Zou de dealer er niet toevallig nog wat in voorraad hebben liggen?

BleuZ NL zei:
Fijn, weer verse filters! Het was wel nodig zo te zien, inderdaad :) Hoe zit het inmiddels met de hoedenplank? Ik kan me voorstellen dat er (nog) niet zoveel Velosters op de sloop belanden. Zou de dealer er niet toevallig nog wat in voorraad hebben liggen?

Dank beiden. Grappig hè hoe smerig die waren, zeker het interieurfilter: dat is echt een klepje loshalen onder het dashboardkastje en je hebt het vervangen.
Maar goed, opgelost dus!

Hai,

Wauw, meer dan een jaar al niets gepost?! Damn. Wat vliegt de tijd!

Een echt grondige update plaats ik binnenkort wel (beloofd :T), maar ik wilde toch al even delen dat de auto (in principe) is verkocht.
Na iets meer dan 2 jaar en een goede 22.000 kilometers mag mijn trouwe Koreaanse maatje door naar iemand anders.

Op naar...iets anders!

Ik ben heel benieuwd wat voor bijzonders de plek van de Veloster gaat innemen! Na een Regata en Veloster zal dat vast geen Golf of Astra zijn.

De QQ oogt mooi! Hou ons op de hoogte (en veel veilige kilometers gewenst). Wel een toekomstig collectors item minder, helaas.

Okay, dus de autoklus aspiraties kunnen voorlopig weer de koelkast in. ;)

Veel geluk met de Nissan, ziet er strak uit, huidige modelgeneratie, vind ik wel.

Wat heet anoniem?
Een Veloster is idd een zeldzame verschijning maar met een zilvergrijze val je - in tegenstelling tot een oranje, felbauwe of knalrode - niet meteen op.

De wagen rijdt - als ik het goed begrepen heb - vnl. in België; ik kan je verzekeren dat een jonge QQ hier wel degelijk opvalt want die spot je niet elke dag.

Durashift zei:
Okay, dus de autoklus aspiraties kunnen voorlopig weer de koelkast in. ;)

Veel geluk met de Nissan, ziet er strak uit, huidige modelgeneratie, vind ik wel.

(Schoonmaak.)

Enne Piet: de Veloster komt bij een liefhebber terecht. :)

Laatst bewerkt:
Oké, leuke update: ik ben verhuisd naar de VS!

En dat is dan ook meteen de reden waarom mijn dierbare Veloster een nieuwe eigenaar heeft.

Ik ga in Pennsylvania studeren, dus de komende jaren zit ik heel ergens anders. En daarna? Och, wie weet. :)

En om er meteen een auto-update van te maken, ik heb gisteren een kleine 400 mijl in een Chevy Malibu rondgereden. Ik wilde eens wat lokale natuurgebieden bezoeken, zo gezegd zo gedaan.
Qua auto was dit het trouwens duidelijk niet voor mij. Behalve! Damn, die stoelen. (y) Je voelt aan alles dat de auto vrij goedkoop is gemaakt, maar ik zat al die tijd (10u+ gisteren) gewoon echt goed (met mijn rug is dat geen vanzelfsprekendheid).
Verder, och. De auto heeft voldoende vermogen, maar de 1.5T met zo'n 160pk heeft echt een lome, suffe CVT. Ik miste de sportmodus die me in de Qashqai zo beviel (bij een snelle invoegbeweging bijv.). De auto beschikte over draadloze CarPlay (ideaal, de hele tijd aan een lader vind ik niets) en reed vooral keurig. Ooit komt er wel weer een auto, maar vooralsnog red ik me prima met m'n nieuwe fiets, de bus, te voet en met soms eens een huurauto.

Wat fotootjes
52283582623_0bf0dcbee9_k.jpg

52282591382_3434fdacf8_k.jpg

52282591372_47dd02e44f_k.jpg

52284056590_c8f7ef1961_k.jpg

52283572381_c20df172b7_k.jpg

52283582483_e27ead952d_k.jpg

52282591192_daeb5453e7_k.jpg

Laatst bewerkt:
Interessante update! (y) En ben je naast het studeren dan ook nog (steeds) aan het werk?

Front is ietwat apart, maar wel echt een mooie, gestrekte auto zo'n Malibu.

Best een geslaagde auto zo'n Malibu, en gek om te beseffen dat ze zelfs in Amerika nu aan het downsizen zijn met zo'n 1,5 liter blokje, een paar jaar geleden hadden ze daar rustig nog een trage V6 met een nog tragere automaat in gehangen.

Veel succes in Amerika, ben benieuwd hoe hey je gaat bevallen (y)

Leuke update! Veel plezier daar aan de Oostkust. Je zal snel merken dat je een ritje van 4 uur heen en 4 uur terug normaal gaat vinden :) Er is zoveel te zien maar alles is ver weg.
Een 1.5 had ik ook niet verwacht maar aan de andere kant is een Malibu natuurlijk wel een soort instapper bij Chevrolet. Hooguit de Bolt is er nog die kleiner is.

Engineer2 zei:
Leuke update! Veel plezier daar aan de Oostkust. Je zal snel merken dat je een ritje van 4 uur heen en 4 uur terug normaal gaat vinden :) Er is zoveel te zien maar alles is ver weg.

Wat mij altijd bij is gebleven is hoe alles gemaakt lijkt voor automobilisten. Hier kennen we de Mac drive maar daar heb je drive-in banken, apotheken, zelfs de slijterij! En de parkeerplaatsen zijn zo groot en er is altijd plek, best een verademing vergeleken met de meeste Europese steden. Mooi land blijft het.

Welkom in Amerika! Ik woon in Houston dus de kans dat we elkaar tegenkomen is vrij klein...

Dank allen!

@DeeTwee: Ik mag hier enkel op de campus werken (visumrestricties), maar ik krijg gelukkig een beurs van de universiteit.

@Engineer(2): Ha, ja klopt. Wat dat betreft is zo'n Malibu dus ook prima vervoer: lekker zitten, cruisecontrol aan en tokkelen maar.

@Zadelsnuiver, haha, ja die drive-through ATM's blijf ik ook echt bizar vinden. Echt, serieus, dan loop je toch even? Wel zo gezond. Maar goed, wie zijn wij? :)

@Twix: Jep, I know. Ik heb eens gekeken: onze afstand is ongeveer 2200km, vergelijkbaar met Utrecht-Malága. Toch voelt dit dichterbij. :)

Veel succes met je verdere levensloop aldaar aan de andere kant van een zeer grote waterplas.

In mijn brein heb ik bij het woord Malibu altijd iets groots, vierkants, hoog op de poten idee bij van dit model Amerikaanse auto. Geen idee hoe ik daarbij kom.. want de auto is al decennia een 'doodnormale' sedan/coupé/station model. Is nooit SUV geweest. :p

Zadelsnuiver zei:
Best een geslaagde auto zo'n Malibu, en gek om te beseffen dat ze zelfs in Amerika nu aan het downsizen zijn met zo'n 1,5 liter blokje, een paar jaar geleden hadden ze daar rustig nog een trage V6 met een nog tragere automaat in gehangen.
(..)

Die 1,5 liter zit er al in sinds generatie negen in 2015 het levenslicht zag..
;)

Enkele generaties daarvoor was o.a. de 2,2 ECOTEC viercilinder al aanwezig.

https://stringfixer.com/nl/Chevrolet_Malibu

Dank je, Durashift!

Enne, nog even over die motor: die is wel echt zeer stil. Of ja, de isolatie is best goed. Dat dan weer wel.
Sowieso valt het me hier altijd op dat men met relatief sterke motoren rijdt, maar de meesten rijden veel rustiger dan in Europa. Stoplichtsprintjes of achterlijk gesjees zie ik hier echt zo veel minder dan wat ik in bijv. België zag. En wat dat betreft is 160pk met CVT eigenlijk prima, je tokkelt rustig mee met het verkeer.

der Magistrat zei:
@Twix: Jep, I know. Ik heb eens gekeken: onze afstand is ongeveer 2200km, vergelijkbaar met Utrecht-Malága. Toch voelt dit dichterbij. :)

Dat komt omdat het slechts 1400 mijl is... afstanden in Amerika voelen een stuk korter.

Gave stap hoor. Alleen hoe kan iemand anders in de QQ rijden terwijl het jouw leaseauto is? Moet je die niet inleveren als je weggaat?

Malibu ziet er zeker van de zijkant erg goed uit. Voor de natuur zal Amerika echt fantastisch zijn.

Terug
Bovenaan