Zo. Daar is 'ie dan eindelijk officieel: mijn nieuwe aanwinst, de Hyundai Veloster 1.6 GDI I-CATCHER uit 2013.
Korte contextschets;
Ik zocht eigenlijk al 2 jaar (of langer?) een andere auto. Eerst vooral voor 'erbij', maar door de omstandigheden werd dat toch vooral: een auto die ik gewoon dagelijks kan gebruiken. Ik heb online van alles bekeken: Lancia Ypsilon, vele Fiat 500's, Mini, DS3, Alfa Romeo MiTo, ... Eigenlijk tal van auto's die ofwel net ietsje 'anders' waren, ofwel lekker luxe. In het kader van:
fok dat, ik ga toch binnenkort geen huis kopen heb ik nog zeer serieus naar verschillende Abarths 595 gekeken. Afgezien van de vrij absurde prijs had dit wel wat ik zoek: vlot, luxe, modern en niet (te) onzuinig. Op papier dan. Ik ben er eens mee gaan rijden, dan kom je er natuurlijk pas echt achter of dat iets voor jou is. Lang verhaal kort: nee. Het was absoluut een heerlijke auto, deze Abart 595 C Pista. Wát een geluid en wát een snelheid: heerlijk. Leuk, dus dat plaatje klopte: vlot, luxe, snel. Dan toch zelf maar eens het verbruik gaan testen (ja, ik weet het, wie kijkt daar nu naar bij een Abarth? Nou, ik dus). Het was geen professionele meting, maar zelfs op de snelweg met 90km/h kwam de boordcomputer niet onder de 6L/100km. Toen had ik mijn Regata nog en die is zelfs zuiniger. Ik kreeg mezelf simpelweg niet overtuigd €16000 stuk te slaan op een auto met hetzelfde of een hoger verbruik. Het gemis aan cruisecontrol daar kwam ik nog wel overheen, maar dit was voor mij toch echt de spelbreker.

Aangezien ik het verder nog wel echt een geweldige auto vind (en het een buitengewoon toffe ervaring was), hier nog 2 foto's:
Dan maar minder
fun, op naar een hybride Toyota!
Na deze teleurstelling ben ik nog naar Wallonië gereden (150km enkel!) om er een rode (!) Toyota Auris Hybrid te bekijken (vind maar eens een rode

). Men zei me dat ik wel kon proefrijden, eenmaal daar aangekomen bleek dat 'dan toch niet te kunnen': waardeloos. Nu, de banden waren ook compleet versleten en 'dat was toch geen probleem'. Mijn verdere onderhoudsvragen leverde ook vreemde antwoorden op, dus neu, ik was zeker niet van plan om nog eens zo'n eind te gaan rijden. Het kostte me de hele zaterdag (11u weg, 17u thuis) en ik was niets verder. Daar komt bij dat ik tegenwoordig 's avonds amper thuis ben en in het weekend al helemaal niet. Dit bezoek was begin december, als ik het me goed herinner, en dit betekende voor mij vooral: we gaan eens tempo moeten maken.
Eerst ben ik dan nog maar even 3 weken gaan rondhuppelen in de V.S. (die Escalade-foto's post ik nog wel), daarna ben ik maar eens wat fanatieker gaan zoeken. Opeens kwam de Veloster in beeld: tof design, tikje anders, luxe, de auto ziet er nog fris uit en qua verbruik theoretisch nog best schappelijk.
Zoekend naar tweedehandsauto's moet je, dat zullen jullie hier ook wel kunnen beamen, echt een hele hoop bagger door: waardeloze foto's, vreemde advertenties, tal van onjuistheden, louche verkopers en rare schades of gebreken. Met de vrije tijd die ik heb, was dit dan ook een beste uitdaging. Toch, en ik verwees al naar de foto's, sprong deze Veloster er wel echt uit: wat een foto's zeg! Voor mij maken foto's echt het verschil voor zo'n advertentie. Natuurlijk kan ik er ook wel langs kijken, maar als iemand al te lui is om goede foto's te maken, dan zegt me dat wel wat over de rest van de advertentie (en dus de auto)...
Ik met de Ypsilon naar een dorpje net buiten Brussel, bij zo'n handelaar die een parkeerplaats vol met auto's heeft langs een typische steenweg. Het bleek in elk geval een sympathieke handelaar te zijn en na de auto wat te hebben bekeken heb ik een proefritje gemaakt. Niet eens al te lang, maar het gevoel zat wel goed. De onderhoudshistorie was helaas enkel t/m zo'n 30.000km ingevuld, maar met 129.000km durfde ik de gok nog wel te nemen (en dit namen we mee in de onderhandelingen).
Of die gok goed uitpakt, dat blijft nog afwachten natuurlijk. Vooralsnog moeten we het enkel met deze foto's doen...
Hoe het er nu naar uitziet ga ik ook in april de auto niet kunnen rijden, maar we wachten maar geduldig af.