Design Driven's - Volvo EX40 Twin - Jaguar XJ LWB X358 tdv6

Ik ben de inlog problemen wel een beetje zat hier, mede daarom was ik hier ook een tijdje afwezig als actief lid. Nu ook weer een hele lap tekst kwijt omdat op het moment dat ik wil posten de server zegt dat ik niet ingelogd ben, grrrr. Ik kan ook vaak mijn profiel zien, mijn auto's maar op het forum zegt ie dan alsnog dat ik niet ben ingelogd.

Laatst bewerkt:
Persoonlijk maakt het me geen kruitefluit uit. Maar professioneel wel. Ik wil zowel naar mijn nieuwe team en onze klanten niet de verkeerde indruk wekken. Hier in het VK wordt er toch anders naar gekeken en de prijzen zijn hier ook wat anders natuurlijk.

Het leuke aan de SAAB (Of De Volvo 70R, en de Alfa Romeo 159 3.2) is dat alleen de liefhebbers er oog voor hebben en leuke gesprekken uitlokt, persoonlijk vind ik het leuk als de rest er voorbij loopt.

Maar goed, de kogel is door de kerk, de Saab in Duitsland was wel een buitenkansje maar er zat ook gelijk werk aan. De oliekoeler is kapot maar hij bleek ook een elektrisch probleem(pje) te hebben. De batterij loopt leeg en de radio is steeds zijn geheugen kwijt. Ook wilde hij er wel snel af en kon hij heb toch inruilen dus afgesproken dat hij dat dan maar doet. En ik hou mijn SAAB gewoon nog even.

Vanmiddag ga ik bij 2 XK's kijken.

Een Indigo blauwe, voor een scherpe prijs. Ik heb al veel info van de verkoper gehad plus een gedetailleerde video.

+ Grijs en crème interieur, wat zeldzamer en interessanter dan zwart
+ Custom uitlaat.....want vroeeeem!
+ Prijs
+ Komt met private plate (maar geen spannend nummer ofzo)

+/- Er zitten velgen van de F-Type onder. Zelf vind ik ze niet zo mooi maar ik heb een andere nette set bij mij om de hoek gevonden. Deze kan ik dan als winter set of goed verkopen.

- Service een beetje laat maar er is weinig mee gereden. Verder wel een goede onderhoudsgeschiedenis
- Geen bluetooth
- Paar imperfecties in de lak die gedaan moeten worden

53138050791_0074b0e0ec_b.jpg

Dan ga ik ook nog kijken bij een beetje een dark horse....of eigenlijk een wit ge-wrapped kat.

Dit is een LHD, origineel uit Dubai. Is al wel lang in Engeland dus heeft openbare APK geschiedenis, die er prima uit ziet. Maar het is een tuning ramp. De witte wrap is tot daaraan toe, maar er zitten ook allemaal decals op en de koplampen en achterlichten zijn donker gemaakt. Daar ben ik (zeker in het geval van de XK) geen fan van. Ook is het natuurlijk altijd maar de vraag wat er ONDER de wrap zit kwa lak. De originele kleur is donker grijs, dat staat ook mooi.

Dat hij LHD is (voor eventuele toekomst plannen) en een mooi rood interieur heeft zijn 2 dingen die me toch nog even laten afreizen. Voorwaarde is wel dat ik dat ik de koplampen de domme decals er wel af krijg en een beld van de lak er onder krijg.

+Lagere Km en 2 jaar jonger
+ LHD
+ Rood interieur, niet origineel maar ik vind het wel smaakvol
+ Bleutooth
+ Aluminium-hex centre veneer (Zeldzaamer)
+ Net service gehad.

- Wrap (wat is de staat van de lak er onder?)
- Koplampen en achterlichten getint
- Zwarte Velgen

Brace yourself..........

53138050946_e4db956598_b.jpg

Ik ben ook nog aan het kijken bij 2 zilveren. De 'gewone' XK en een XKR.

Een XKR is leuk natuurlijk maar ook vaak wat meer afgetrapt, en ik vind de voor bumper niet zo mooi. Bovendien is het ook weer ietsje complexer met meer difs en natuurlijk de supercharger en duurder in de verzekering.

Anyway. We gaan het zien.

Hier in het VK wordt er toch anders naar gekeken en de prijzen zijn hier ook wat anders natuurlijk
In het VK kosten ze minder dan de helft van wat ze hier kosten dus dan zie ik het probleem al helemaal niet. Die indigo blauwe zie ik op Gumtree voor 7.5k pond staan, de goedkoopste X150 die intact is en geen 300k heeft gelopen op gaspedaal is 17k euro, een XKR begint bij 30k.

Vanmiddag ga ik bij 2 XK's kijken.
Exemplaren met dit soort modificaties zou ik ten alle tijden lekker laten staan, ik zou er niet eens naar gaan kijken. Een XK is een gentleman's express, daar horen geen optische rariteiten op en al helemaal geen brulpijp. Mensen die dat er op zetten zijn niet het type zuinig met spullen om gaat.

Laatst bewerkt:
Ik ben benieuwd wat het wordt. Die witte moet wel lekker goedkoop zijn. Die blauwe ziet er wel leuk uit. Wel een gaaf ding hoor, zo'n XK.

Ik ben de inlog problemen wel een beetje zat hier, mede daarom was ik hier ook een tijdje afwezig als actief lid. Nu ook weer een hele lap tekt kwijt omdat op het moment dat ik wil posten hij zegt dat ik niet ingelogd ben. Ik kan ook vaak mijn profiel zien, mijn auto's maar op het forum zegt ie dan alsnog dat ik niet ben ingelogd.
Hopelijk blijf je wel posten, kan altijd wel genieten van jouw car adventures!
Beide XK's lijken me niet zo heel fris, wat is het prijsverschil met een origineel, helder exemplaar? Wel altijd leuk om een auto op te knappen en te herstellen naar origineel natuurlijk, maar is het de moeite waard?

In het VK kosten ze minder dan de helft van wat ze hier kosten dus dan zie ik het probleem al helemaal niet. Die indigo blauwe zie ik op Gumtree voor 7.5k pond staan, de goedkoopste X150 die intact is en geen 300k heeft gelopen op gaspedaal is 17k euro, een XKR begint bij 30k.

Exemplaren met dit soort modificaties zou ik ten alle tijden lekker laten staan, ik zou er niet eens naar gaan kijken. Een XK is een gentleman's express, daar horen geen optische rariteiten op en al helemaal geen brulpijp. Mensen die dat er op zetten zijn niet het type zuinig met spullen om gaat.

Wat betreft de tuning, daar ben ik het deels mee eens. Veel kan ongedaan worden maar er hangt toch een snufje tokkie aan.

Dan de blauwe.
Goed speur werk, dat is hem inderdaad. Ik vreesde het ergste voor die prijs, beetje het Volvo v70r scenario van vorige week maar deze XK is op wat kleine dingen cosmetische dingen na, snaar en snaar strak en belangrijker technisch perfect. Heeft ook net de dure en bekende dingen gehad. (airbag / voetganger sensoren bijvoorbeeld)

Fijne eigenaar met hele map aan documentatie. Prachtig interieur. Enkel de airco deed het niet heel goed. Maar met een beetje onderhandelen kwamen we er wel uit. Borg betaald en ga hem zeer binnenkort ophalen.

De blauwe bleek overigens wel Bluetooth te hebben, de premium Alpine audio en er komt een afdek zijl mee. Die zijn opzich niet duur maar scheel zoeken.

Laatst bewerkt:
Hopelijk blijf je wel posten, kan altijd wel genieten van jouw car adventures!
Beide XK's lijken me niet zo heel fris, wat is het prijsverschil met een origineel, helder exemplaar? Wel altijd leuk om een auto op te knappen en te herstellen naar origineel natuurlijk, maar is het de moeite waard?
Dank! Ik heb er een heel aantal bekeken de laatste weken (beschrijf hier ook niet alles, het is GTST niet ;)) Maar die blauwe viel heel goed mee in het echt. Vooral technisch perfect. Nieuwe schijven, sensoren, uitlaat, delen van de ophanging. Er is duidelijk met liefde mee omgegaan. Ik moet zeggen dat ik ook dacht dat het zou tegenvallen en ik verder zou moeten kijken, het blijf toch lastig op basis van foto's. Zo vaak gehad dat het of heel erg tegen viel of zoals nu heel erg mee.

Laatst bewerkt:
P.S. ik ben toch niet de enigste die zich suf onderzoekt bij het oriënteren naar een andere auto. Ik ben voor ik een auto koop altijd een halve expert, lid van clubs en FB groepen. Vermoeiend soms :) Herkenbaar of ben ik de enigste auto-autist?
Nee hoor. Ik heb zojuist een jaar van mijn leven besteed aan het volgen van de prijzen van de Ford Bronco. Daarbij de configurator een honderdtal keren gebruikt en zo de ideale auto samengesteld.

Nee hoor. Ik heb zojuist een jaar van mijn leven besteed aan het volgen van de prijzen van de Ford Bronco. Daarbij de configurator een honderdtal keren gebruikt en zo de ideale auto samengesteld.
Er zijn slechtere tijdsbestedingen, van alle nieuwe auto's zie ik zo'n Bronco ook wel zitten. Welke versie?

Gefeliciteerd met de XK dan! Die prijzen zijn inderdaad leuker dan hier in NL.

P.S. ik ben toch niet de enigste die zich suf onderzoekt bij het oriënteren naar een andere auto. Ik ben voor ik een auto koop altijd een halve expert, lid van clubs en FB groepen. Vermoeiend soms :) Herkenbaar of ben ik de enigste auto-autist?
Had deze even gemist, maar dit is herkenbaar inderdaad. Fora al uitgepluisd voordat de auto aangeschaft is.

Gefeliciteerd met de aanwinst! Prachtig model zo'n XK (y)

Ik heb dat zelfs bij het zoeken naar een TV of wasmachine, dus ook zeker bij een auto ;)

Gefeliciteerd met de XK dan! Die prijzen zijn inderdaad leuker dan hier in NL.
Ik zag laatst een Brits YT-filmpje met een 'auto challenge' en daar werd een Z4 Coupé gekocht voor weinig; ik meteen op Autotrack kijken, viel toch tegen :cry:
Dus veel auto's zijn daar beter geprijsd blijkbaar...

Ik was eerst even bang dat je vooral met je hart iets zou kopen (was met de Saab ook een beetje gebeurd), maar later werd duidelijk dat je wel degelijk de ratio liet meedenken en dat je uiteindelijk een keuze hebt gemaakt waar niets aan te tornen valt. Van harte gefeliciteerd met de Jag!

Nice, gefeliciteerd! Interieur met dat beige/grijs is heel fraai zo. En met originele uitlaat en wielen ziet het er alweer een stuk beter uit!

• Leuk
Waarderingen: 406c
Gefeliciteerd met de aanschaf van de XK inderdaad, met het grijze interieur absoluut een bijzondere verschijning. Meer sportief dan klassiek, vind ik door de metallic accenten, maar in elk geval heel stijlvol.

De velgen vervangen door een ander setje lijkt me een hele goede zet, ik ben benieuwd welke er onder gaan komen.

Ik probeer een setje Senta wielen te kopen/ruilen of anders een andere originele wiel optie.

Foto's moeten even wachten want ik moet het zelf ook even zonder de auto's doen want ik ben voor werk op reis een weekje. Ondertussen worden er wat dingen besteld (filters, olie en een paar kleine dingetjes)

Dit is de een van de weinige foto's die ik zelf heb kunnen nemen. Ik heb hem vrijdag opgehaald en vervolgens ben ik naar Wales gegaan (Met de XC90). Maandag avond terug, mijn ouders op bezoek, die even een rondje mee genomen (mijn moeder was geen fan, te snel voor haar) en toen weer op pad. Pas ergens volgende week ben ik weer thuis (na de IAA).

Op het lijstje to do's staat voorlopig:
  1. Olie, filters (interieur, olie, benzine, lucht)
  2. Er mist een greepje op een stoel
  3. 1x nieuwe sleutel behuizing, de reserve sleutel valt van ellende uit elkaar (bekend probleem, maar getest beide sleutels werken), maar OEM behuizing is gelukkig niet duur. De originele sleutels voelen trouwens meer als een speelgoed auto. Ze zijn heel wat te licht en fragiel. Ik moet nog eens kijken of er een bedrijf is die ze met leer bekleden ofzo. Ze zijn de auto niet waard.
  4. Gril zit een beetje scheef
  5. Koplampen moeten opgepoetst worden
  6. Subframe bekijken en onderkant behandelen tegen corrosie. Snelle blik zag er prima uit.
  7. Originele uitlaat ophalen bij vorige eigenaar. Gaat eventueel terug eronder.
  8. Tint op ramen moet er af. Dit is niet mooi gedaan, ik kan niet eens uit het achterraam kijken, niet vanwege de tint maar het lijkt wel of er meerder lagen overheen zitten of dat er niet automotive film is gebruikt, lijkt heel dik. Alles is wazig, heel raar.
  9. Koeling systeem goed inspecteren, lijkt in orde maar is (het enigste) zwakke punt van de 4.6 dus als er een slang wat oud uit ziet vervang ik hem. Waterpomp is niet zo lang geleden vervangen.
  10. Dashcam en tracker instaleren.
Omdat dit een vroege 2006 is de wegenbelasting maar iets van 350 pond per jaar I.P.V 650, mooi mee genomen. Ik had er een tijdelijke verzekering op, dus moet ook nog even shoppen voor een goede prijs. Ik zit nu rond de 600 per jaar. Je kunt je no-claim maar op 1 verzekering gebruiken dus ik moet even kijken of ik de no-claim die nu op de Saab zit, en daarvoor de Alfa gebruik (7 jaar) of opnieuw begin met een 4de. (XC90 heeft die van de Land Rover met 15 jaar) en ik heb nog een no claim korting van 2 jaar geloof ik die ik nu niet gebruik.

53151166892_63eb355e71_b.jpg

Dit zijn de Senta wielen onder een andere Indigo Blauwe XK

53151956714_6bd0214ba7_c.jpg

De F-type wielen die er nu onder zitten zijn een maatje kleiner. De Senta wielen zijn 20", deze 19. Geen idee waarom ze ooit verwisseld zijn, ik denk dat er een andere set van 19" wielen onder zat. Ik moet nog eens naar Gaydon gaan, naar JLR hoofdkantoor, daar krijg je als je je VIN geeft de exacte bouw datum maar ook precies met welke opties en configuratie hij ooit verkocht is. Heb ik met mijn Land Rover ook gedaan.

Laatst bewerkt:
Leuke toevoeging aan het wagenpark. Sportuitlaat zal vast leuk klinken, maar past naar mijn idee evenals de velgen beter bij een F-type. Ik zou in ieder geval kiezen voor wat subtiele eindstukken die meer passen bij de elegantie van de auto. Verder lijkt het me een heerlijke auto. Een Jaguar staat bij mij ook hoog op het lijstje van auto's die ik nog ooit in bezit gehad wil hebben.

Uit nieuwsgierigheid: waarom zou alleen de (potentiële) Saab in Nederland blijven?

Leuke toevoeging aan het wagenpark. Sportuitlaat zal vast leuk klinken, maar past naar mijn idee evenals de velgen beter bij een F-type. Ik zou in ieder geval kiezen voor wat subtiele eindstukken die meer passen bij de elegantie van de auto. Verder lijkt het me een heerlijke auto. Een Jaguar staat bij mij ook hoog op het lijstje van auto's die ik nog ooit in bezit gehad wil hebben.

Uit nieuwsgierigheid: waarom zou alleen de (potentiële) Saab in Nederland blijven?

Eens, wel wil ik nu ik het kan vergelijken nog eens met een standaard XK rijden om mezelf te overtuigen dat dat ook mooi klinkt. (Al heb ik er een aantal gereden voor ik deze kocht en niks gemist) Maar dan kan is sowiezo eens kijken naar andere sier stukken (al is het niet echt een sier stuk want vast onderdeel van de uitlaat na een snelle inspectie)

De SAAB uit Duitsland was een LHD en om kosten te besparen wilde ik die maar 1 keer ergens invoeren, dus was het plan die op NL kenteken te zetten. Nu dat niet doorgaat moet ik omstebeurt een van mijn Britse autos mee nemen anders krijg ik problemen met de verzekering. Maar ik dan dan het rijden en vliegen een beetje afwisselen.....of een auto in NL kopen, nr 5 ;)

^^ was een EV aankoop nog een optie? Die schijnen bij jullie nu aardig goedkoop te zijn.. ;)

In Engeland hebben sommige elektrische auto’s in elf maanden de helft van hun waarde verloren. De crash in het Verenigd Koninkrijk werd aan het licht gebracht door CarDealer Magazine, dat bij een restwaardebepaler (CAP hpi) de restwaardeontwikkeling van EV’s in de afgelopen elf maanden heeft opgevraagd.

Uit deze informatie blijkt onder meer dat in Engeland de Seat Mii Electric percentueel gezien de meeste waarde is kwijtgeraakt. Sinds oktober 2022 verloor het model 50,3 procent van zijn waarde. De Renault Zoe 44,2 procent is gedaald en dat de Nissan Leaf 42,7 procent van zijn waarde kwijt is. In absolute bedragen is de Audi E-tron GT met gemiddeld 27.629 euro de elektrische auto die de meeste waarde is kwijtgeraakt, gevolgd door de Mercedes Benz EQC (ruim 20.275 euro) en de Audi e-tron Sportback (bijna 19.000 euro).

^^ was een EV aankoop nog een optie? Die schijnen bij jullie nu aardig goedkoop te zijn.. ;)

2de hands dat lijkt me niks, wellicht dat meer dat denken. Overigens was het een tijdje zo dat bij veel EV's je er naar 1 a 2 jaar meer of hetzelfde voor terug kreeg vanwege de lange wachttijden, dus dit is niet heel verassend.

Maar een Electrische auto dat moet er een keer van komen, dat kan nu nog mooi "goedkooper" via mijn eigen bedrijfje hier in het VK. Maar ik probeer het ff uit te stellen. Ik hou van mijn oudjes, en de XC90 die een elektrische auto waarschijnlijk zal vervangen is erg geliefd bij mijn vrouw :) (Ruimte, geen zorgen om range, comfort en eigenlijk zo goed als probleemloos)

Maar op termijn ontkomen we er niet aan, we kijken met een schuin ook naar de XC40 Re-charge en de EX30 of eventueel een Polestar. Zelf vind ik de Megane E-Tech wel een mooie kandidaat ook, en ook de Scenic E-Tech die ik net in de IAA zag is best het overwegen waard, maar mijn vrouw vind het merk en de uitstraling bij Volvo perfect. Geen "kijk mij" auto maar wel mooi. (Niet dat de Renaults dat zelfde niet ook uitstralen.........maar daar heb ik haar nog niet van overtuigd)

De Blauwe Kat dan:

Eerste ✓ op het to do lijstje, airco is weer koud. Tijd en UV licht zal leren of hij gewoon lang stilgestaan heeft of dat het zo lek als een vergoed is :) Nu weer heerlijk fris, dat maakt toch wel een verschil zeg! Hoe deden we dat vroeger"?

53170625958_b52d2e4e5e_b.jpg

Ook heb ik de folie die op het achterraam zat er af gehaald, ik weet niet wat ze gebruikt hadden of welke blinde dat geïnstalleerd had maar het zag er van buiten netjes uit maar je kon gewoon niks er door zien, heel dik en wazig. Voor mij hoeft er geen tint voor terug, ik vind het prima zo. De zijruiten zijn ook getint, ook daar overweeg ik het weg te halen maar is er prima door heen te zien.

53170625748_a2df21787a_b.jpg

Er zitten filters, olie, nieuw zijspiegel glas (rechts), een hendeltje, logo's voor de velgen in de post, en een set spoorverbreders die als ik de foto's op fora/FB mag geloven zeker een verbetering zijn. 15mm achter 20mm voor, maar ik ben ook nog steeds opzoek naar origineel setje velgen.

Ook zag ik dat ik waarschijnlijk de spuitstukken van de uitlaat gewoon een tukje kan verplaatsen, meer in-line met de bumper dus dat ga ook ook even doen, maar ik speel nog steeds met de gedachte de originele uitlaat terug te zetten. Ik blijf deze, heerlijk maar te hard vinden klinken (arme buren)

Laatst bewerkt:
Omdat bakken in de zon in je lunch zo leuk is heb ik toch eens gekeken hoe makkelijk de uitlaat spuitstukken te verschuiven zijn........nou vrij makkelijk dus. Had wel langere boutjes nodig maar die had ik nog wel in het assortiment.

Situatie eerst:
53171850318_30d4108ff4_b.jpg

53171365486_638713f08f_b.jpg

Na verschuiven....een stuk beter al zeg ik het zelf:
53171850333_ff7348772f_b.jpg

53171368266_6b88d8cb24_b.jpg

Die uitlaat ziet er nu ineens best acceptabel uit! Folie eraf was ook een goede. Echt een gaaf ding!

Ziet er veel beter uit zo. Sowieso een prachtige auto. Ben wel benieuwd hoe het er van achteren uitziet want op die ene foto erboven ogen die uitlaatsierstukken echt oerlelijk.

Ziet er veel beter uit zo. Sowieso een prachtige auto. Ben wel benieuwd hoe het er van achteren uitziet want op die ene foto erboven ogen die uitlaatsierstukken echt oerlelijk.

Nu zo, stuk beter me dunkt. Als ik deze uitlaat set-up hou dan ga ik wel eens kijken voor iets discretere uitlaat sier- stukken. Ik kan ze ook nog zwart spuiten natuurlijk. Maar ze vallen nu een stuk minder op in elk geval.

53189256429_429717e992_h.jpg

Airco laten vullen en deze was binnen een dag weer leeg, met een UV zaklamp rond gekeken en het lek was snel gevonden. De zijkant van de condensor, Omdat dit een apart deel is met een filter zou het misschien met een nieuwe rubber afdichting gemaakt kunnen worden. Maar nu het systeem toch leeg is, laat ik die gelijk vervangen, het is sowieso een zwak puntje van de XK, hij zit op een kwetsbare plek.

53189417375_184c141402_b.jpg

Velgen: Ik heb een setje spoorverbreders geprobeerd maar die kunnen niet gebruikt worden samen met deze vergen (geen reces voor de oude bouten) Het stond wel een stuk beter maar die F-Type velgen blijf ik niet bij de XK vinden passen.

Ik heb een setje originele velgen gevonden die ik er wel goed bij passen. Die ga ik binnenkort ophalen. Net als mijn set, achter een stuk breder.

53189499373_0390983e49_b.jpg

Ook een paar kleine dingetjes gedaan, zoals deze knop om de bestuurdersstoel naar voren te klappen. Met 75 pond wel te doen.

53189438325_071e6c1673_b.jpg

Er zitten nog wat kleine dingen in de post/op montage te wachten. Wel irritant, ik ben er gisteren achter gekomen dat het 3de rem licht niet werkt. Is ook een dingetje, was ik vergeten na te kijken. 70 pond voor een reparatie 150 voor een nieuw

Laatst bewerkt:
De uitlaat vind ik nog steeds niet mooi, vierkant waar de rest van het ontwerp allemaal rondingen zijn, maar het ziet er nu in ieder geval vééél beter uit. Met de nieuwe velgen (van een XF?) denk ik dat het een veel nettere auto wordt.

Ik vind de verplaatste uitlaatsierstukken veel beter staan, zeker vanaf de zijkant. Keurig ingetogen.
Maar recht vanaf achter gezien zijn ze inderdaad wel erg vierkant, zoals 406c opmerkt.
Afijn, in jouw handen zal de Jag stukje bij beetje steeds mooier worden, ik hou het topic in de gaten! (y)

Wat een prachtig model is deze XK toch, het zal voor mij waarschijnlijk een droomauto blijven. Ik kijk er al naar uit om je werkzaamheden eraan te volgen.

De uitlaat vind ik nog steeds niet mooi, vierkant waar de rest van het ontwerp allemaal rondingen zijn, maar het ziet er nu in ieder geval vééél beter uit. Met de nieuwe velgen (van een XF?) denk ik dat het een veel nettere auto wordt.
Nee van een latere, post facelift XK. Velgen van andere Jaguars passen wel maar de XK heeft bredere banden (en velgen) achter. Dus eigenlijk kun je er alleen of origineel, of van de F-type (die gebaseerd is op de XK) er onder zetten. Plus wat After market spul.

Wat een prachtig model is deze XK toch, het zal voor mij waarschijnlijk een droomauto blijven. Ik kijk er al naar uit om je werkzaamheden eraan te volgen.

Dank. Ik speel natuurlijk een beetje fals. Ik kan heel stoer doen en het mannetje zijn maar in het VK kost de aanschaf, lasten en zelfs onderdelen (van de Britse vloot dan) een fractie van wat het in NL kost. Ik rij en onderhou mijn 4 auto's goedkoper dan mijn zusje haar 1 nieuwe auto.

Deels omdat ik het merendeel zelf doe, deels omdat ik nu eenmaal een voorliefde heb voor wat ouder spul en ook omdat het hier dus gewoon goedkoper is.

Wat betreft de uitlaat ben ik het eens. Eerst maar eens de originele uitlaat ophalen. Nog eens met iemand zijn XK mee rijden om het te kunnen vergelijken. Als ik er dan voor kies om deze te houden verander ik de sier stukken wel voor iets anders. Wie weet kan ik de origine eind stukken er ook op zetten.

Hi, weer wat updates.

Volvo van nieuwe olie en filters voorzien.

53221022597_e85d69a049_k.jpg

2x naast andere mooie Jaaaags. De eerste is van een vriend, er zit dezelfde motor in maar met supercharger. Ik vind de S-Type maar zo-zo maar deze is wel heel erg strak en rijdt fantastisch. De beste man heeft ook een S60 T5.
53220499927_02db6f7483_k.jpg

En deze random XJ.

Paar kleine dingetjes aangepakt. Plastic vast zetters voor de afdekkappen in de motorruimte, en in de bagageruimte, motorruimte schoongemaakt, lampjes, grilletje gemaakt voor de sleuven in de motorkap, nieuw rubber op het rempedaal. Die horen er eigenlijk niet in in de NA maar alle koeling helpt. Het gaas is vooral om water er iets minder snel in te laten lopen. Of het werkt gaan we zien.

53221754829_6a7c17e327_k.jpg

Oh en natuurlijk verse olie en filters.

Maar het belangrijkste is dat ik van de F-type wielen af ben die ik er echt niet bij vond passen. In een dorp verder stonden een paar prachtige 20" Nevis wielen te koop. Origineel geleverd op de XK, wel alleen na de facelift geloof ik. Donker grijs, persoonlijk vind ik het erg mooi staan bij het donker blauw maar dat zal niet ieders smaak zijn.

Oordeel zelf:

De nieuwe condensor moet er nog in, die staat hier achter me klaar, maar dat moet even bij een garage in verband met de gassen. Ook moeten de koplampen opgepoetst worden, die zijn dof en te geel.

De SAAB heeft ook wat aandacht gekregen in de vorm van de auto shows. Een SAAB only event en een Nordic night, alles uit Scandinavië. In de praktijk was het 90% Volvo maar dat was geen straf, er stond een hoop gaaf spul tussen. Ik was helaas de enigste 9-5 NG. Paar auto's met een Nederlands tintje, 480's, de in Born gebouwde legendarische S40 BTCC (Britisch touringc car championship) en de nog legendarischer Volvo 850 BTCC station car gereden door onze eigen Jan Lammers

53220999652_745e470419_k.jpg

53222371865_22a9bd9f61_k.jpg

De SAAB heeft trouwens een flinke olie lekkage ontwikkeld dus daar moet even naar gekeken worden. Volgende week moet ik echter naar NL dus ik neem lekker de Jaguar mee :) Precies het excuus dat ik nodig had. Gelukkig krijg ik mijn KM's vergoed.

Oh en ik heb nog een XK gekocht voor op kantoor :)
53222404570_c12e01cecc_k.jpg

Laatst bewerkt:
Goed bezig met al die verbeteringen. Fraaie wielen ook al vind ik originele XK-wielen (net als de ronde/ovale uitlaatsierstukken) mooier.

Donkergrijs, persoonlijk vind ik het erg mooi staan bij het donker blauw maar dat zal niet ieders smaak zijn.

Staat goed met blauw. Alleen persoonlijk vind ik het minder mooi door de chromen omlijstingen en andere details.

Ik vind de S-Type maar zo-zo maar deze is wel heel erg strak

Ik vind de S-type prachtig maar dan wel voor de facelift en zonder donkere wielen en grote uitlaatsierstukken. Hoort gewoon niet op een chique Jag.

Die velgen staan wel gaaf, maar in zilver zou ik het nog iets mooier vinden.
Die S-type vind ik tof! Facelift en gave kleur. Uitlaten net iets te groot en ook hier mogen de velgen zilver ;)

De Saab: hou je die? Ik had wel verwacht dat je 'm zou verkopen.

Gave XK! Mooie aanwinst. Zag er toevallig vanmiddag nog eentje rijden in zilvergrijs. En zowel de S als de XJ vind ik allebei op hun eigen manier mooi. Van die twee gaat mijn voorkeur uit naar de XJ, in mijn ogen het laatste mooie model als het gaat om de XJ. Het model erna had net zo goed een Audi kunnen zijn.

Goede updates. Erg mooie velgen. Ik kan het donkere grijs wel waarderen. (y)

Los van dat de uitlaat minder ver uitsteekt, zie ik de vorm nu beter dan op de eerste foto's. Ze leken me eerst groter. Hoewel ik de mening deel dat de vorm niet helemaal bij de lijnen van de auto past, vind ik het zo niet storend.

Ja, ben ook verbaasd dat die er nog is. D8 toch dat deze XK voor de Saab in de plaats kwam..
Join the queue :p:LOL:.....mijn vrouw ook. Vooral ook omdat we maar plek voor3 hebben. Maar ja, ik ben meer verzamelaar dan handelaar hè :)

In principe is dat ook de bedoeling, ze kosten allemaal wat tijd dus 3 is wel de max. Ik wil de olie lek die ik net ontdekt hebt aan de SAAB verhelpen en dan te koop zetten voor een redelijke prijs en dan zien we wel. Maar dan is het ook wel prettig als de Land Rover weer bruikbaar is.

Wat betreft de uitlaat, die zal zeker vervangen worden. Ik heb de originele nog steeds niet opgehaald. Deze week denk ik. Dan eens kijken, als ik die niet terug zet of de sierstukken niet over kan zetten ga ik op zoek naar iets wat beter bij het mooie design van Ian Callum past. Kleiner, rond of ovaal.

Ik vind het donker grijs van de velgen erg mooi maar ben het wel eens dat het chrome nu een beetje erg opvalt. Zilvere velgen vind ik ook mooi maar deze zijn te goed om te laten overspuiten. Misschien dat ik met plastidip de chrome sierlijsten zwart (of donkergrijs) maak zoals latere XK's maar voor nu vind ik het wel prima.

Dinsdag rij ik de XK via Frankrijk naar NL dus weer een prijs voor wie me spot in de week en een half er na :)

Bij Caffeine & Machine zo te zien, leuke plek voor autogekkies. Mooie upgrades ook aan de Jag. De wielen staan erg goed en ook de uitlaten kunnen er zo heel goed mee door.

Bij Caffeine & Machine zo te zien, leuke plek voor autogekkies. Mooie upgrades ook aan de Jag. De wielen staan erg goed en ook de uitlaten kunnen er zo heel goed mee door.
Klopt, samen met Gilks' Garage Café mijn twee lokale auto ontmoetingsplaatsen. Ik woon er zo'n 10 minuten vandaan. Ik kom er ook vaak vrijdags voor een koffie of biertje met mijn automotive design vrienden, noties vergelijken :)

Niks spannends hier, vorige week teruggekomen uit Nederland. Met de Jaaaaag deze keer en die bleek een heerlijke GT. Super comfortabel en betrouwbaar. Nette 30mpg (7.8l per 100km, 1; per 12.7km)

53264969760_83410b69f5_k.jpg

De eerste auto waar je makkelijk de tilt sensor kan uit zetten, zodat het alarm niet af gaat op de boot. Bij mijn andere auto's moet ik dan de auto op slot zetten met de fysieke sleutel. Wel is het omzetten van de verlichting een beetje een gedoe. Je moet de koplampen eigenlijk helemaal loshalen en dan een schakelaar in de koplamp om zetten. Ik heb ze zo gelaten en geen licht signalen gekregen van andere weggebruikers dus ik denk, omdat hij ook zo laag is dat het prima was.

53264845609_8dbde904e2_k.jpg

En weer terug, ik had eigenlijk wat mooie plaatjes in Brussel en de Nederlandse polders geplannend maar had geen tijd gevonden helaas, altijd maar rennen.

53263612357_a900fec66d_k.jpg

Terug in het VK heeft er iemand tegen de SAAB gezeten en geen briefje achtergelaten. Zeer waarschijnlijk bij mij voor de deur gebeurt, nadeel van het op de straat moeten parkeren. als 4de auto. Het zou ook nog het steek wagentje van een bezorger kunnen zijn geweest maar het is iets wits. Het meeste krijg ik er nog wel uitgepoetst denk ik. Maar fijn is het natuurlijk nooit.

53264988425_11e4cf94fd_k.jpg

Tussendoor ook nog naar off-road training geweest maar omdat de Discovery nog steeds niet klaar is leende een vriend zijn series aan mij uit. Erg tof, met V8 ook nog eens. Die wil wel.

53264517751_0af4d16ac7_k.jpg

Prachtig die 2A. Maar hopelijk mijn eigen vertrouwde Disco weer op de weg (en er naast)

Ik geloof niet dat het iemand hier was opgevallen, maar het logo in de grill stond niet in het midden. Ik ergerde me er kapot aan maar ik had het nieuwe OEM logo nog niet binnen. Nu wel dus gril er af...

Best knap dat het kennelijk niet gelukt was het logo in het midden te krijgen :) Het is niet de originele grill dus dit was huis vlijt.
53281991473_a7db67471b_b.jpg

53281991478_02f31cd52c_b.jpg

Bij het nieuwe logo wil ik de binnenkant nog wel blauw van verven, met de OEM kleur. Dat vind ik beter passen dan rood.

Oh en ook komen er nieuwe nummer platen, hier zit wat water tussen. Het worden chocolaletter platen maar verder gewoon rechthoekig en zonder vlaggen of iets.

53372581697_fd8104b54f_k.jpg

GVD, Ik ben weer eens een heel verhaal kwijt door het gezeik met autoweek forum en accounts.

Geen zin het weer op te schrijven. In het kort De Volvo is kaduuk. Iets met de diesel toevoer.

Moderator hier, ik heb de tekst nog gevonden :)

Barri, Autoweer Moderator

300 inlog pogingen later ben ik weer terug. Wel met wat minder nieuws. Ons betrouwbare werk paard eland is kaduuk.

Mijn vrouw was er mee naar werk, schoot in de noodloop (beide vrouw + Volvo). Omdat ze dichtbij was even in de SAAB gesprongen om te kijken. Maar het ging steeds minder. Terug naar huis maar ze kwam al snel de heuvel niet eens meer op waar ze eerst nog gewoon 50km kon. Vervolgens wilde hij al niet meer starten.

Terug slepen dus. Het is een automaat dus echt lekker is dat niet (ook niet in de N) maar een KM'tje moet kunnen.

53372581697_fd8104b54f_k.jpg

Basis nagekeken.:
  • Was er Diesel getankt? Vrouw zei van wel, vertrouwen is goed, checken beter :) Maar op het bonnetje staat idd Diesel. Ook geen berichten gezien op de lokale FB paginas dat meer mensen hier last van hadden. (Het is hier wel eens gebeird dat het tankstation benzine in de diesel pomp gedaan had)
  • Luchtfilter okay
  • Diesel filter bekeken en vervangen, niks wat duid op problemen met de diesel.
  • Pomp in tank werk (hoorbaar en met filter af getest)
Iemand laten komen met een profi uitlezerd. Maar die kwam niet ver. Geen codes in de ECU van de motor (wel radio, stoelen en andere onbelangrijke zaken). Daar geloof ik niks van maar de P2 Volvo's zijn niet uit-leesbaar met zomaar alles, dus ik denk dat hij ondanks zijn belofte er gewoon niet in kan. Ik heb zelf een DiCE en Vida software (speciaal voor p2 Volvo's) maar die krijg ik niet aan de praat :) Stond nog op de to-do-list. :rolleyes:. Er komt nog iemand met de zelfde set-up.

Ik heb de common rail return slang los gemaakt om te kijken of een injector lekt maar dat resulteerde in het verbrijzelen van een 3-way verbinding. Koud en oud plastic :( Nu dus wachten op een nieuwe zodat ik verder kan.

Ik denk aan injectoren of high-pressure pump. Maar codes zouden me meer moeten vertellen. Ik ben ook met een paar garages. Want ik heb verder geen tijd.

Laatst bewerkt door een moderator:
Dat is wel jammer, van je verhaal. En zeker balen van de Volvo.

Ik schrijf alles of in word (bij echt lange posts) of in samsung notes op mn telefoon. Deze post is zo kort, dat ik die rechtstreeks typ.

Terug
Bovenaan