Design Driven
Wegverkenner
De Schaduw zei:Mooie verhalen.
(Kun je de laatste drie foto's verkleinen? Een deel van je verhaal valt nu helaas weg.)
Dank je, Aangepast.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
De Schaduw zei:Mooie verhalen.
(Kun je de laatste drie foto's verkleinen? Een deel van je verhaal valt nu helaas weg.)
Sketcher zei:Moldavië
En we gaan weer verder, nog een beetje over de reis voor dat ik wat meer over de auto schrijf. Afgaand op de reacties en pb's (dank jullie) was daar interesse voor. We waren gebleven bij de grens Roemenië-Moldavië.
Coruptie
Ik had mijn verzekering niet zover gekregen om mij in Moldavië te verzekeren maar dat was geen probleem aangezien je bij de grens goedkoop een verzekering kunt kopen. Veel stellen die niet voor maar je bent in elk geval gedekt voor aansprakelijkheid......1 klein probleempje. Je moet eerst zonder verzekering de grens over en dan 100 meter verder een verzekering kopen. Uiteraard maken ze er een groot probleem van maar dan na een kleine donatie is het opeens geen probleem meer.
Een tweede poging om nog wat geld los te peuteren mislukte echter. Ik had het nieuwe Belgische kenteken bewijs, als een van de eerste, en die hadden ze kennelijk nog nooit gezien. Ze hielden vol dat ik maar een tijdelijk kenteken bewijs had. Pas na duidelijk te maken dat ik echt niet ging betalen en dat ze het maar moesten uitzoeken mochten we door.
Inderdaad 100 meter verder stond een hutje en voor minder dan 20 euro kochten we een verzekering. Het was inmiddels midden nacht dus we besloten eerst naar de hoofdstad te rijden en daar in mijn vrouws ouderlijk huis te over nachten voor we naar Transnistrie zouden door reizen.
Meer corruptie
De wegen zijn niet best maar dat is geen probleem voor de hoge Disco die best wat kan hebben, met vol licht door de verlaten wegen gingen we richting de hoofdstad Chisinau. Hard kun je daar niet maar toch is het me nooit gelukt niet aan de kant gezet te worden als ik daar rij. Niet in eigen auto's met buitenlands kenteken en die in huur auto's met Moldavisch kenteken. Zelfs niet in de Lada van mijn schoonvader, ze lijken een 6de zintuig te hebben voor buitenlanders. De routine is altijd het zelfde. Ze stoppen je voor een wel of zogenaamd begane verkeersovertreding en nemen mijn rijbewijs in. Dan doen ze even moeilijk en je geeft ze de auto papieren met wat geld er tussen. Ze willen dan vaak meer maar je houdt je poot stijf en krijgt alles weer terug. Veel hoeft het niet te zijn meestal tussen de 10 en 20 euro.
Dit keer had ik een plan, die ik eerder dan verwacht kon testen.
Nog geen 30 minuten na de grens, halverwege naar Chisinau in het aarde donker in de middle of nowhere kom ik plots op een wel heel vreemde rotonde. Het is een doorgaande weg met een weg die van links komt. Ik rijd door en stop bij de volgende kruising waar er een stopbord staat. Ik kom tot een volledige stop , want daar ben ik al meermaals voor aangehouden in het verleden, en rij verder. Blauwe lichten en een politie agent voor ons. Wat nu weer.
Kennelijk was het een rotonde en had ik moeten stoppen voor ik er op ging.....huh? Uiteraard bullshit maar ze hadden wel/niet een bord geplaatst bij de eerste weg naar rechts. Ik had hem in elk geval niet gezien.
Nu voor mijn truc. Ze wilde geld en het bekende liedje. Ik speelde de onschuld en vroeg of dit wel officieel was. Vervolgens vroegen ze direct om smeer geld en nu had ik ze. Ik zei weet jullie baas er wel van af, ik zal hem eens bellen. Ze waren niet onder te indruk tot ik ze het (nep)nummer en een (gephotoshopte) foto liet zie waar ik dikke vrienden was met zowel hun politie baas als de president van Moldavië hahahaha Hun gezicht was priceless!
Ik mocht uiteraard, met de complimenten weer verder rijden.
Chisinau
Opvallend hoe veel de ex-sovjet steden op elkaar lijken. Chisinau is niet veel anders. (tip kijk deze leuke kerst film eens, gaat over een rus de per ongeluk in een andere stad terecht komt. Omdat alles op elkaar lijkt en de straatnamen het zelfde zijn heeft hij dit aanvankelijk niet door. Het is een traditie om deze film te kijken met kerst en persoonlijk vind ik hem best leuk, al is hij wat traag: The Irony of faith
Chisinau is duidelijk ooit eens een prachtige stad geweest, met veel parken en groen, maar nu helaas in slechte staat. Moldavië is officieel het armste land van Europa maar meer dan de helft van de economie is zwart dus de cijfers zijn niet helemaal representatief al is er duidelijk ook veel armoede, aan de andere kant rijden er hele mooie auto's rond en heb ik nooit zoveel Rolls Royces gezien als in de Oekraïne en Moldavië.
De wegen zijn breed en de stoep is breed en er wordt op geparkeerd. Veel appartementen die met eigen geknutselde ramen in de balkonnen zijn uitgebreid. Op de staar tijden de trolley bussen en Marchutka's af en aan. Die laatste zijn busjes, omgebouwd voor passagiers die een vaste ronde rijden. Er zijn er zoveel van en ze rijden zo vaak dat het een prima systeem is. Ze hebben geen vaste tijden maar je hoeft nooit langer dan 5 minuten te wachten.
Oude trolley bus, inmiddels worden deze vervangen door moderne in Wit-Rusland gemaakte exemplaren
![]()
![]()
De auto parkeer ik achter het appartement, in het platsoen want dat is daar heel normaal. Als we er langer zijn parkeren we altijd op een bewaakte parkeer plaats.
![]()
Transnistrië
De volgende morgen gaan we verder richting officieel niet bestaande grens van Transnistrië.
![]()
Een half uut buiten de stad is het eerste check point. Hier staan Russische tanks die deel uitmaken van de vredes troepen. Ik heb hier nog nooit een probleem gehad en je rijdt er gewoon rustig doorheen. Soms stoppen ze iemand en kijken ze wat er in de bagagebak zit. (foto geleend)
![]()
Hierna rij je het niemandsland in. Eigenlijk is er nieuws vreemds aan en alles zier er het zelfde uit.
De kleinere dorpjes die we tegen komen kenmerken zich door de blauwe deuren en de oude vrouwtjes
![]()
Na 10 minuten komen we bij de grens met Transnitrië. Deze 'staat' wordt alleen door de Russen erkend en de voertaal is dan ook altijd Russisch. Ze hebben hun eigen paspoorten (maar die worden dus niet erkend, kentekens, geld, parlement, etc)
![]()
Met een klein beetje smeer geld komen we hier altijd zonder problemen door, sterker nog veel is veel beter geregeld in Transnistrië dan in Moldavië
Als ze moeilijk doen dan laten we mijn vrouw's oom bellen die voor de Transnistrië overheid werkt. Die heeft zat connecties. Dit keer krijgen we geen medewerking en we bellen. De oom spreekt zijn connecties aan en niet lang erna gaat de telefoon in het kantoortje waar we zitten. De man wordt lijkbleek en knikt alleen maar. Zijn hoge baas heeft hem gebeld om te zeggen dat hij ons er door moet laten en wel direct. Direct krijgen we onze papieren en we zijn weer onderweg.
Op het plein in de stad staat Lenin nog vol trots, de staat is dan ook nog officieel communistisch al is daar in de praktijk nog maar weinig van over
![]()
Ik registreer me hier bij de lokale autoriteiten en ze noteren mijn gegevens. Geen stempels in mijn paspoort, misschien maar goed ook want dat zou een reis naar de VS een stuk moeilijker maken. De Amerikaanse Ambassade in Moldavië is behoorlijk groot niet omdat er zoveel amerikanen zijn maar omdat de CIA er een groot kantoor heeft. De zorgen om Transnistrië zijn groot en sinds toen alleen maar groter geworden. In Transnistrië liggen nog veel oud wapentuig van de Sovjet tijd en de zorgen zijn (terecht) dat die verhandeld worden.
Hoewel de oma in het ziekenhuis in de stad ligt reizen we eerst naar het dorp waar ze normaal gezien woont. Om onze spullen weg te brengen en mijn vrouw haar Moeder op te halen die daar nu is.
Oude Sovjet vrachtwagen onderweg:
![]()
De weg er naar toe is prachtig, langs een groot meer en langs de Nistrië, de rivier die Moldavië scheit van Trans-Nitrië. Het laatste stukje gaat over een onverhard wegje naar boven.
![]()
![]()
![]()
Eindelijk komen we bij oma uit. Een klein huisje met grote tuin waar van alles verbouwd word. in de zomer is het vol druiven en heel mooi. Nu iets wat droevig.
![]()
De volgende dagen zijn we veel in het ziekenhuis maar Oma hersteld goed van haar beroerte. Het duurt uiteindelijk een half jaar maar ze loopt weer redelijk en is niet meer aan een zeiden verlamt.
Terug naar de Disco
Ook de Disco ontwikkeld een probleem en ligt weer op zijn achteras. Ik vrees het ergste maar met wat meten en kijken zie ik dat ze bij de garage iets verkeerds hebben aangesloten, ze hadden de valves omgedraait en het systeem raakte er van in de war en ging uit. Na dit verholpen te hebben pompt de Disco zich zelf weer op en zijn de problemen verleden tijd..........
....of toch niet. 2 Dagen er na lekt er plots iets uit de Disco. De plas wordt steeds groter. Het duurt niet lang tot ik de dader gevonden heb. De (net vervangen) slang van de koeling lekt. Bij het installeren heb ik kennelijk niet goed opgelet of er is iets verschoven en de slang heeft langs de airco pomp geschuurd. De Moldavische LR groep wordt ingeschakeld en die zoeken zich een ongeluk maar helaas wordt een snelle vervanger niet gevonden.
Ik maak de slang los en kijk wat de schade is.
![]()
Ik duik in de meegebrachte gereedschap tas en vind daar de oude fiets binnenband en rubber lijm die ik mee genomen had. Het is alles of niets en ga aan de slag. Ik trek de fietsband er over en breng veel lijm aan.
![]()
Nog wat van Land Rovers beste vrienden en het gat is gedicht.
![]()
De slang zou houden, zelf nog tot ruim een maand na terugkomst. Tot ik een fatsoenlijke vervanger heb gevonden van silicone.
We krijgen ook wat sneeuw en zelfs bij -20 houd de Disco zich heel goed.
![]()
![]()
Tanken doen we bij de grotere stations aangezien de kwaliteit van de Diesel nog al kan variëren.
![]()
Op de terug weg vieren we nog oud en nieuw in Chisinau met een fantastische vuurwerkshow en veel gezelligheid.
![]()
![]()
De terugweg gaat een stuk voorspoediger en we rijden praktisch in een ruk door.
TYN zei:Geweldig verslag, heel leuk om te lezen.Hoe verder je richting oosten rijdt, hoe verder terug in de tijd je lijkt te gaan.
Zou graag zelf eens zo'n tocht ondernemen, maar zoals ik lees wordt dat best lastig zonder enige connecties en zonder kennis van lokale (smeergeld)praktijken.
Elco zei:Leuke verhalen! Ik ben inderdaad ook benieuwd naar méér. Het vervangen van de achterpanelen door glas zal een groot verschil maken![]()
Pjötr zei:Super om te lezen! Wat een geweldig avontuur ook (in mijn ogen)!
Ook erg leuk dat je het iets meer hebt verteld over over Moldavië! Mijn dank daarvoor!
De "nieuwe" velgen staan ook erg goed trouwens!!
Kom maar met de volgende update!!![]()
Barri zei:Leuke updates!
In een eerdere post staat een verkeerde datum, namelijk april 2015 ipv 2012. Ik raakte er even van in de war
Gokje: je neemt met pijn in het hart afscheid en koopt in het VK een andere Disco met het stuur aan de voor daar 'right side'![]()
Nissan GT-R zei:Ik vind ook leuk om te lezen, Disco is sowieso een van mijn favoriete off-roaders. 1 van de eerste ervaring in een auto achter het stuur was een Disco II zoals jij ook hebt, TD5, wel een busje zeg maar. geen achterstoelen.
Zweeft een beetje, maar verrassend lichtvoetig en comfortabel en makkelijk te rijden voor een auto van het formaat.
Is het niet "active"? Anders zou de bocht omgaan een stuk moeilijker worden door dat systeem.Sketcher zei:...en ACE (anti cornering enhancement, prachtig hydraulisch systeem die de auto kaarsrecht houdt in bochten, was zijn tijd ver vooruit)
WesleyD zei:Is het niet "active"? Anders zou de bocht omgaan een stuk moeilijker worden door dat systeem.Sketcher zei:...en ACE (anti cornering enhancement, prachtig hydraulisch systeem die de auto kaarsrecht houdt in bochten, was zijn tijd ver vooruit)
Leuk om al jouw verhalen te lezen!![]()
Moloko147 zei:Ik word helemaal eng van die wagens. Ik zie er teveel kopieën in. Zou zweren dat foto 1 een aangepaste Fiat Stilo Sw is en foto 2 een nieuwe Audi A3.
Desondanks zie ik ook wel dat hun kwaliteit sprongen vooruit maakt. leuk om al je verhalen te lezen!
Moderator
Sketcher zei:Het is een beetje alsof je met het stuur vraagt: Ik wil naar rechts en dat de Disco dan zegt, ik zal eens kijken wat ik voor je kan doen, ik kom er nog op terug.![]()
WesleyD zei:Leuke update weer! Hoe vinden je nieuwe buren het om een Disco met het stuur aan de verkeerde kant te zien?
Sketcher zei:Wat ook lastig zijn zijn parkeer garages en ander ticket machines. Dan is het even een beetje joga voor gevorderden.
British Racing Green zei:Sketcher zei:Wat ook lastig zijn zijn parkeer garages en ander ticket machines. Dan is het even een beetje joga voor gevorderden.
Zo'n lange stok met knijper is altijd handig in die gevallen...
![]()
British Racing Green zei:Wel gek trouwens dat je een snelheidsmeter in mijlen moet inbouwen om de wagen ingeschreven te krijgen...![]()
Nu manoeuvreer ik zo dichtbij als mogelijk zet hem in de P doe gordel los en schuif even naar de ander kant. Niet het meest praktish maar het komt nu ook weer niet zo vaak voor
De Schaduw zei:Manmanman wat maak je er een verhaal van. Maar erg leuk om te lezen dus ga gewoon door.
Nu manoeuvreer ik zo dichtbij als mogelijk zet hem in de P doe gordel los en schuif even naar de ander kant. Niet het meest praktish maar het komt nu ook weer niet zo vaak voor
Tegenover waar ik werk is er iemand met een rechtsgestuurde Elise. Die rijdt achteruit de parkeergarage in als het dak er op zit.![]()
Joël D. zei:Goed bezig.Grappig dat je bij de facelift lampen een stuk uit de carrosserie moest halen. Dat moest bij de vorige RR ook toen ze bij Wheeler Dealer de auto gingen faceliften.
British Racing Green zei:Helaas werken de meeste foto's van je aanvulling niet![]()
Caspian zei:Hier doen ze het ook gewoon.
British Racing Green zei:Helaas werken de meeste foto's van je aanvulling niet![]()
Caspian zei:Lijkt me zonde van het geld, zo vaak gebruik je hem niet (denk ik..) en dit misstaat zeker niet.
Altai zei:@Sketcher, ik zou hem ook niet spuiten.
Wel een wedervraag: Ladder hangt links en de dakkoffer ligt rechts op het dak?
British Racing Green zei:British Racing Green zei:Helaas werken de meeste foto's van je aanvulling niet![]()
Intussen dus wel![]()