Elco: Peugeot 306 Cabriolet, 407 Coupé & 404 Berline

Elco

Kilometervreter
Autohistorie sinds 2009

Na ruim 12,5 jaar is de beginpost van dit topic wel zo'n beetje uitgewerkt. De foto's doen het niet, de informatie is grotendeels achterhaald en sluit niet meer aan op een verdwenen vorig topic. Daarom lijkt het me leuk om hier een overzicht te plaatsen van alle auto's die de revue passeerden sinds ik een rijbewijs heb. Dat verhaal begint niet, zoals je zou kunnen denken, bij de gele 306 Cabriolet. Het begon met een groene Ford Mondeo Wagon.

Ford Mondeo Wagon 1.8-16v 1995 (In bezit 2009 - 2010)

DSC_6141-1.jpg
DSC_8648.jpg

Mijn eerste auto kocht ik op basis van herinneringen - zo'n Mondeo in Damson Blue-paars en met dieselmotor was de favoriete leaser van mijn vader en ook ik waardeerde die auto zeer. Ik vond het een intrigerend, Amerikaans gestileerd ding en dus nam ik 'm mee in mijn zoektocht naar de eerste auto. Nog iets liever had ik een achterwielaangedreven Sierra of Subaru Legacy AWD gehad, maar die waren toen net iets te duur en/of kats verrot. Voor € 700,- werd ik eigenaar van een toermalijngroene Mondeo Wagon 1.8-16v uit 1995, destijds net geen 15 jaar oud.

De auto reed prima zolang je rustigaan deed, maar bij iets meer gas sloeg de motor over. Uiteindelijk heb ik stuk voor stuk - want studentenbudget - de bougiekabels vervangen, wat natuurlijk pas effect had bij de allerlaatste. Geluksmomentje: daarna haalde hij wél zijn topsnelheid op de A6. In de tussentijd tunede ik hem met holle RS-wielen, heel cool natuurlijk, en na iets meer dan een jaar verkocht ik hem omdat ik op kamers ging. Tanken ging altijd van de laatste centen, maar hij bracht wel mooi € 750,- op.

Peugeot 306 1.4 1994 (In bezit 2011 - 2013)

DSC_4701.jpg
DSC_9709.jpg

Eenmaal op kamers had ik geen auto meer nodig - maar wanneer heb je iets nodig? Binnen een half jaar kon ik voor € 750,- een Peugeot 306 kopen, daar hoefde ik niet lang over na te denken. Het merk Peugeot zei me destijds nog niet zoveel, maar de auto zag er leuk uit en reed verrassend fijn. Ik heb er, op een lekke rembekrachtiger na, geen problemen mee gehad, maar hij werd nog steeds gereden met een beperkt budget en kreeg daardoor niet precies wat hij nodig had. De lelijke deuk in de dorpel die er bij aanschaf al in zat heb ik bijvoorbeeld nooit aangepakt. Geld voor tweedehands Plastidip had ik nog wel, dus werden de intussen aangeschafte lichtmetalen wielen tijdelijk blauw. Beschermt tegen pekel, je weet zelf.

Negatieve ervaringen: er is een keer ingebroken, waarna ik een achterste zijruit en een radio heb moeten vervangen, maar het einde werd ingeluid door een onbekend gebleven hork. Op een winterse avond gleed deze - volgens getuigen - met zijn grote, zwarte auto de linkerflank in, om daarna als een dief in de nacht te verdwijnen. De 306 werd daardoor een eind opzij gezet, gelukkig zonder structurele schade, maar een verfomfaaid voorportier was stille getuige. Voor mij was de lol er daardoor wel een beetje af.

Daar is de Peugeot 306 Cabriolet 1998 (In bezit sinds januari 2013)

P1096914_elcovandermeer-com.jpg
P1440633_e.jpg

Net na dat incident kwam de welbekende 306 Cabriolet ten tonele. Dezelfde vriend van wiens ouders ik de rode 306 kocht stuurde een link door van een ander forum. Bijschrift: 'Elco, je naam staat erop.' Na de klik zag ik de perfecte open 306, met slechts 116.000 kilometer op de teller en een recent vervangen, handmatig bediende - en dus niet storingsgevoelige - kap. Op de onbetamelijke vraag 'wat is de uiterste prijs' kreeg ik onverwacht twee nette antwoorden. Namelijk die prijs, en het feit dat iemand anders eerder was. Maar dat ik 'm voor dat geld mocht hebben als die geïnteresseerde zou afhaken.

Je raad het al, de volgende dag zat ik bovenop mijn mailbox en toen de eerste gegadigde liet weten nog even verder te kijken sloeg ik toe. Deze 306 moest en zou de mijne worden, dus deed ik een aanbetaling. De proefrit was slechts een formaliteit en niet lang daarna reed ik zo trots als een pauw naar huis met mijn felgekleurde en dito begeerde 306 Cabriolet. Dat gevoel is nog steeds niet weg, net als de auto.

Wel werd -ie door de jaren heen wat sneller. Nadat de koppakking van de originele 1.6 TU er bij 263.000 kilometer eindelijk de brui aan gaf kocht ik een donorauto en liet ik 'm ombouwen van 1.6-8v naar 2.0-16v. Niet alleen de motor, ook de veerpoten met grotere remmen gingen mee. Om het af te maken liet ik de achteras met schijven in plaats van trommels overzetten. Het maakte de auto leuker, maar ook heel veel bruikbaarder. Van Italië, Tsjechië tot het puntje van Schotland, de 306 is er inmiddels geweest. Niet altijd probleemloos, wel met goede herinneringen. Die blijven we dan ook volop maken.

Mazda MX-5 NA 1.6 1992 (In bezit 2015-2016)

P1300742.jpg
P1300733.jpg

De 306 Cabriolet was en is echt mijn auto, maar soms komt er iets voorbij waar je wel 'ja' tegen moet zeggen. Dat was deze bijzonder redelijke Mazda MX-5 met Eaton supercharger, die op Marktplaats voorbij kwam. Een vriend zag die supercharger wel zitten op zijn eigen MX-5, dus besloten we de auto samen aan te schaffen. Doel: even rijden, de Supercharger veiligstellen, de auto iets netter maken en daarna weer verkopen. Eerst hebben we 'n tijdje genoten van de snelheid en rauwheid van het ding, dat wel een dubbele uitlaat maar geen dempingsmateriaal bleek te hebben. Daarna werd de supercharger verwijderd en na een half jaar inzet als fun- en vervangend vervoer verkochten we 'm. Bijzondere gewaarwording: na de amputatie bleef er een fijnere auto over.

Peugeot 406 Coupé 2.0-16v aut. 2001 (In bezit 2016)
DSC_0790.jpg
DSC_0806.jpg

Na het avontuur met de MX-5 was ik toe aan een tweede auto die echt in mijn straatje paste. Bij een bedrijf iets verderop vond ik een redelijk ogende, maar technisch gemankeerde Peugeot 406 Coupé. Het model spreekt voor zich, hij zag er heel redelijk uit en de motor functioneerde. Het belangrijkste acute probleem zat 'm in de niet-werkende richtingaanwijzers. Voor € 500,- leek het me de gok waard, dus reed ik mijn nieuwste aanwinst als een echte BMW-rijder terug naar huis.

Daar ontdekte ik dat de richtingaanwijzerschakelaars het prima deden, maar dat de tientallen liters water onder de vloerbedekking weinig goeds voorspelden. Het had geen invloed op de basisfunctionaliteit van deze auto, die immers prima reed en schakelde, maar ik wist dat ik 'm niet zou kunnen redden. Daarom verkocht ik hem na twee weken voor hetzelfde geld aan een student uit Enschede. Die gaf niets om de haperende richtingaanwijzers, zoals hij ook een autogordel overbodig vond. Eind goed, al goed, zeg ik maar.

Peugeot 306 Cabriolet 2.0-16V 1997 - de donor - (In bezit 2018)
IMG_20180407_134534199_HDR.jpg
IMG-20180327-WA0005.jpg

Eenmaal besloten dat mijn 306 Cabriolet een 2.0 moest worden ging het snel. In Limburg vond ik voor weinig geld een prima donorauto met de nodige ervaring. Een maand proefrijden leerde me dat hij stiekem beter reed dan mijn eigen cabrio, ik kon dan ook niet wachten tot de cruciale delen waren overgezet. Met klinkend resultaat! Hoewel ik het tegelijkertijd een beetje zonde vond om deze zwarte cabrio op te offeren troost ik me met de gedachte dat hij nog altijd voortleeft. De Cyclone-wielen die erbij zaten heb ik destijds verkocht aan forummer Timo, maar een aantal jaar later weer teruggekocht. Ze liggen nu in mijn berging totdat ik tijd heb om ze als nieuw te maken.

Peugeot 406 Coupé 2.0-16v 1998 (In bezit 2019 - 2020)

DSC_36112.jpg
P1420693e.jpg

Intussen was ik verhuisd naar de Randstad, was ik fulltime testredacteur en reed ik praktisch elke week in een andere gloednieuwe auto. De 306 was op dat moment - tot mijn spijt - niet veel meer dan een vervoermiddel tussen importeurs. Toen mijn baan op de tocht kwam wisselde ik van werkgever, waardoor de woon-werkafstand flink zou toenemen. De 306 werd net omgebouwd van 1.6 naar 2.0 toen deze zeldzame Jaune Louxor 406 Coupé op mijn pad kwam. Geen twijfel, voor maar € 500,- werd het mijn dagelijks vervoer.

Netjes was de auto allerminst, maar wel comfortabel, stil en betrouwbaar. Totdat de motor na een jaar zonder onderhoud begon te roken, vermoedelijk wegens een lekke koppakking, en ik 'm heb weggegeven aan een verzamelaar. Die heeft de auto nog steeds in bezit, met inmiddels een 2,0-liter TurboCT tussen de voorwielen.

Volvo S60 2.4 aut. 2004 (In bezit 2020)

DSC_6189-2.jpg
DSC_6181-1.jpg

Net toen de 406 Coupé witte walmen begon uit te slaan oriënteerde mijn vader zich op een andere auto. Zijn Volvo S60 uit 2004 moest het veld ruimen voor een Lexus IS 300h, de inruilprijs bij de betreffende handelaar was gunstig - voor mij. Ik bood hetzelfde en kon vanaf dat moment de Volvo mijn Volvo noemen. Het leek me wel wat, de S60 is een prachtig getekende auto en dan ook nog eens met de iconische vijfcilinder... ook al had ik niets met het merk.

Ik had het mis. Mooi was de S60 absoluut, zeker nadat ik er klaar mee was, maar ondanks de familiehistorie vond ik het een zielloos gedrocht dat stuurde als een ploeg. Ook de kwaliteit viel me tegen. De vijfpitter veranderde daar niets aan, ook al deed -ie keurig 1 op 12. 'Omdat het niet gelukt is deze auto aan mezelf te verkopen verkoop ik hem maar aan jou', luidde de advertentietekst, en daar is niets aan gelogen. Een prima auto was het, alleen niet voor mij. Hij rijdt nog steeds in ons land rond.

Video Volvo S60

Peugeot 407 Coupé 3.0-V6 2005 (In bezit 2020 - 2022)

P1450193_e-1.jpg
P1450218_e-1.jpg

Na verkoop van de Volvo heb ik ruim een halfjaar dagelijks met de 306 gereden. Dat was helemaal naar wens, toch leidde een avondje Marktplaatsen tot een nieuw avontuur. Er stond een afgeladen volle, rode 407 Coupé op LPG te koop. Als klap op de vuurpijl was het een ex-demo van Peugeot Nederland die onder meer in AutoWeek en AutoVisie had gestaan, gezien mijn werk een leuke extra. Zo ontheemd als ik me in de Volvo voelde, zo goed paste de 407 en tijdens de proefrit bleek het best een goed exemplaar. Optisch was er het nodige op aan te merken, maar voor een faire prijs had ik een bijzondere auto in handen.

Ik dacht 'm maximaal een jaar te rijden, dat werden er uiteindelijk twee. De 407 Coupé reed ronduit zalig en overtuigde op alle fronten, maar ik was nooit helemaal gerust op de techniek. De zescilinder, die me minder deed dan ik verwachtte, kende potentieel kostbare problemen en de gasinstallatie had zich al eens geroerd. Toen ik de auto wegdeed reed hij op zijn best, maar ik wist dat hij zich eens tegen me zou keren.

Video bij de 407

BMW Z4 3.0i 2004 - (In bezit 2022)

P1069622.jpg
P1069605.jpg

Soms moet je even buiten de deur kijken om te zien dat je tevreden bent met wat je hebt. Da's geen advies of levensles, maar wel wat ik deed toen ik samen met een vriend deze BMW Z4 uit Zwitserland importeerde. Een leuk avontuur was dat, met als resultaat een 231 pk sterke zescilinder roadster van BMW. Een van de heilige gralen op autogebied, als je liefhebbers mag geloven, het is ook een fantastische machine. De drieliter is enorm koppel- en vermogensrijk, met ruim 1 op 12 lekker zuinig en ook technisch behoorlijk betrouwbaar. Het M Sportonderstel gaf deze Z4 een fijne dynamiek en dit exemplaar had ook nog eens geen last van sticky steering. Gewoon goed, dus.

Natuurlijk was het doel om deze auto met een beetje winst van de hand te doen. Dat hij ruim een half jaar bleef had enerzijds te maken met de destijds minder goede markt voor leuke auto's, maar omdat -ie zo goed was hadden we met de verkoop ook geen haast. Uiteindelijk hebben we hem met een iets te bescheiden winst verkocht, toen had -ie zo'n 110.000 kilometer op de teller. Op het moment van schrijven staat hij weer te koop met een aanzienlijk hogere stand. Ondanks dat ik de Z4 een prima ding vond heb ik nooit het gevoel gehad hem te moeten houden of een ander exemplaar in mijn leven te willen. Categorie leuk, maar leuk voor een ander.

Video bij de Z4

Ford Mondeo Wagon 1.8-16v 2003 (In bezit 2022)

P1001424_e2-1.jpg
P1450320_DxO.jpg

Met de 407 Coupé ben ik een keer gestrand omdat een koelwaterslang de geest gaf. De auto werd afgesleept naar de garage, waar op dat moment ook de 306 al stond voor een nieuwe versnellingsbak. Met beide auto's uit de running kon ik gelukkig in de Z4 rijden, maar met mijn kilometrage zou de tellerstand daarvan wel erg snel oplopen. Niet wenselijk, hij moest immers nog verkocht worden. De oplossing was nabij: van vrienden kocht ik een Ford Mondeo Wagon uit 2003 die ze even daarvoor als camper hadden gebruikt. Twee issues: er zat geen einddemper meer onder en de auto verbruikte tussen de 1 op 300 en 1 op 700... olie. Nood breekt veel, dus voor een schijntje werd de rode stationcar van mij.

Mijn toenmalige werkgever vond die aanschaf reuze-interessant, er bestaan immers fabrikanten die beweren dat hun additieven zulke problemen kunnen oplossen. De Mondeo, met zijn gedocumenteerde olieverbruik, was een dankbaar testobject. Na uitgebreide diagnose en een passende behandeling werd het olieverbruik teruggedrongen tot een bijzonder nette 1 op 9000. Ik had graag gezien hoe lang dat goed gegaan was, maar inmiddels waren beide Peugeots weer op de been. Na iets meer dan vier maanden als tussenpaus ging succesverhaal Mondeo naar een volgende eigenaar, om pas afgelopen jaar geëxporteerd te worden. Missie geslaagd.

Toyota iQ 1.0 2009 (In bezit 2022 - 2023)

P1071183_e-1.jpg
P1071205_e-1.jpg

Inmiddels is duidelijk dat de rode 407 Coupé beter rijdt dan toen ik 'm kocht, maar dat de auto ook risico's met zich meebrengt. Dat is oké, maar als je ook op een ander vlak risico neemt is dat minder gunstig. Daarom verkocht ik 'm toen ik mijn baan opzegde en besloot om 'voor mezelf' verder te gaan. De komende tijd zou ik best een stil kunnen zitten en dan is die 407 een dure jongen. Gelukkig kwam er in mijn netwerk een bijzonder slimme auto te koop, een Toyota iQ met net 150.000 kilometer op de klok.

In mijn hoofd was de iQ een fantastisch ding. In theorie is daar echt weinig tegenin te brengen, maar in mijn eigen situatie was ik er minder gelukkig mee. Het ding reed meer dan prima, vooral op de snelweg, maar had wel echt weinig 'over' en ook de stoelen vond ik niet fijn. Het meest storend vond ik de vibratie bij lage toeren, veroorzaakt door de koppeling. Daar wordt hij heel oud mee, maar ik niet. Ondanks de installatie van cruise control en een UK-achterlicht voor de nodige symmetrie kon de iQ mijn hart niet winnen, dus raakte ik in de verleiding...

Video bij de iQ

Audi A2 1.4 2004 (In bezit 2023 - 2025)

P1072851_e-1.jpg
P1072844_e-1-scaled.jpg

...die verscheen in de vorm van een Audi A2. Raar, ik ben helemaal geen fan van Duits, maar de aantrekkingskracht van dit bijzondere model en het specifieke exemplaar kon ik niet weerstaan. Ondanks dat -ie veel ouder (2004 i.p.v. 2009 en 263.000 i.p.v. 165.000 km) was dan de iQ had ik er meteen een klik mee. Die extra cilinder gaf net dat beetje extra kracht op snelwegtempo en de stoelen waren een verademing. Ook was de A2 nauwelijks duurder in vaste lasten en amper minder zuinig, met 1 op 17,5 in plaats van 1 op 18,5 aan de pomp. Gedurende anderhalf jaar en dik 40.000 kilometer heeft hij geen kik gegeven en weinig onderhoud gevraagd. Hij mocht wat mij betreft nog lang blijven en kreeg daarom cruise control en zelfs gloednieuwe koplampen, totdat een oude liefde lonkte.

Peugeot 407 Coupé 2.2-16v 2008 (In bezit vanaf 2025)

KKTR-22.jpg
KKTR-103.jpg

In dit overzicht onbreekt bewust één auto, misschien komt die ooit nog. Het is een Franse coupé met 3,5-liter zescilinder, die mij vooral liet inzien dat ik weer een Peugeot 407 Coupé wilde. Geen zescilinder, dat zegt me immers weinig, en ook geen diesel, dan blijft de 2,2-liter zestienklepper over. Eind 2024 stond er een zwart-zwart exemplaar op superzeldzame 19-inch wielen te koop, die meteen mijn aandacht trok. De verkoper was moeilijk bereikbaar, dus na een paar pogingen liet ik het varen en de advertentie ging offline...

...om begin 2025 weer online te komen. Bij dezelfde verkoper, maar dit keer liet ik een vriend met autobedrijf reageren. Hij heeft op mijn verzoek direct een bod uitgebracht, waarna ik eigenaar werd van de voor mij perfecte 407 Coupé. Ongezien en ongereden. Een gok die goed heeft uitgepakt, al kwam later aan het licht dat de verkopende partij niet helemaal zuiver op de graat was. De sticker die moest bewijzen dat de distributieriem vervangen was bleek vals, dus heb ik dit onderhoud zelf laten doen in combinatie met een grote beurt. Een goede investering, want de auto is inmiddels ruim 30.000 kilometer verder en heeft geen misse slag geslagen. Wat mij betreft gaat -ie nog lang niet weg.

Laatst bewerkt:
Gefeliciteerd. Mooie auto. Wij hebben een rode 1.8 gehad uit 2002 (een van de laatste geloof ik). Echt een heerlijke auto.

Veel plezier ermee. (y)

Gaaf! (y) Gefeliciteerd! Ik heb zelf de 306 cabrio ook serieus overwogen, maar het is vorige week een Golf 1 cabrio geworden.

Heerlijk kleurtje, dat geel. Iets voor een mooie contrasterende fotoshoot: Boring silver Golf vs sparkling yellow 306?

Leuk hoor, een 306 Cabriolet is ook een erg mooi model :) Is dit nou een type 3 voorbumper zonder mistlampen? Dat ziet er wel wat gek uit.

Cyclone velgen lijken mij erg mooi onder deze auto:

123bb_suplot_pug_003_web.jpg

peugeot-306-cabriolet-1.8-02.jpg

Ik zie veel Phase 2's met de bumper die later op de Phase 3 is geleverd; weet niet precies hoe ik dit moet zien, maar ik kan me voorstellen dat deze bumper debuteerde op de cabriolet bij 'n modeljaarwijziging of iets dergelijks. Mistlampen ontbreken inderdaad; of ik die ooit ga inbouwen weet ik nog niet.

Cyclone's zijn inderdaad erg gaaf, maar vind ze 't best passen op de Phase 3. De wielen die er nu onder zitten matchen 't best met de Phase 1, maar ik vind ze ook niet gek op de Phase 2 Cabriolet. Ze zijn in ieder geval origineel!

Als ik het op basis van kenteken goed bekijk heb je de Peugeot direct van de 1e eigenaar gekocht. In mijn ogen absoluut een pluspunt: Origineel NL en waarschijnlijk historie bekend. Vertel meer!

Zeker dat de auto geen schadeverleden heeft? Op de foto's lijkt de complete neus ook een wat lichtere tint geel te zijn tov de rest van de auto.

Dat klopt! De historie in vogelvlucht:

Aangeschaft door 'n leasemaatschappij, in 2 jaar tijd is er toen 85.000 km mee gereden. Daarna is de auto privé overgenomen als hobbyauto en zijn er voornamelijk vakanties mee gereden. Het overnemen van de eerste eigenaar vind ik geen vereiste al ben ik erg blij met juist déze eerste eigenaar, die je gerust een op-en-top autoliefhebber kunt noemen. Origineel Nederlands was wél 'n eis van me, want ik ben allergisch voor importplaten..

Zo'n shoot moeten we inderdaad gewoon maar 's dóen! (y)

@ Poekoek,

Ik zou die foto's niet bepaald als leidend gebruiken bij je oordeel.. Hier 'n setje van de vorige eigenaar: https://picasaweb.google.com/mrkinternet/306_cabrio_15102011NoLicense#

Elco zei:
Het overnemen van de eerste eigenaar vind ik geen vereiste al ben ik erg blij met juist déze eerste eigenaar, die je gerust een op-en-top autoliefhebber kunt noemen. Origineel Nederlands was wél 'n eis van me, want ik ben allergisch voor importplaten..

Zo'n shoot moeten we inderdaad gewoon maar 's dóen! (y)

Ook hier een origineel NL fetisjist, en ook direct van de 1e eigenaar gekocht afgelopen week. Ik besef me wel dat de Golf 3 cabrio eigenlijk de ware tegenhanger van deze 306 is, maar het mooie contrast in kleurstelling tussen onze aanwinsten nodigt wel uit tot lekker fotograferen.

Zo, wat ziet ie er fraai uit op die foto's zeg! Ook nog met leer, dat wordt wel de kap dicht doen als ie een keer in de zon staat ;)

Veel plezier er mee :)

Jep, die foto's zijn echt representatief voor de staat van de auto! Er zitten welgeteld twee kleine deukjes in, en dat leer is super, ook de staat ervan. De gewone 306-stoeltjes zitten al fijn, maar dit is nog een klasse beter. Ben er echt heel content mee :).

@ Smarter,

Ja, ik heb je verhaal gelezen! De Golf Cabrio heb ik nooit echt mooi gevonden, maar jouw exemplaar ziet er fantastisch uit. Als 't mooi weer wordt herinneren we mekaar eraan dat we die shoot zouden doen!

Die fotoshoot van de vorige eigenaar is prachtig!(y)

Het contrast tussen elegant, Italiaans Pininfarina design in een lekker knalkleurtje vs doelmatig Duits in degelijk grijs (hoewel het Golf 1 basisontwerp ook Italiaans is) vind ik erg leuk. Zeker omdat de prijsklasse en het segment (4 persoons cabrio voor dagelijks gebruik) helemaal overeenkomt.

Welke 4 persoons cabrio zou je kopen in deze prijsklasse? Leuke dubbeltest voor een Youngtimer magazine als je het mij vraagt.

Adembenemend!

Sommige mensen zouden vrijstelling moeten krijgen voor de MRB. Omdat ze de wegen in NL er mooier uit laten zien. Jij, en je 306, bent zo'n mens.
Veel plezier d'r mee.

Dat doe je goed. Zo'n mooie auto. En dan ook nog een heerlijk kleurtje. (ook al heb ik nog nooit een gele gezien) En als kers op de taart nog leder ook.:eek:

Een 306 cabriolet heb ik ook nog ooit overwogen, prachtig ontwerp. Lekker opvallend kleurtje dat geel. (y)

Waar is die 2e spiegel voor op de shoot van de vorige eigenaar?
DSC_7536And8more_tonemapped-Edit.jpg

Kijk 's rechtsonder in de voetenruimte; de auto heeft dubbele bediening die ik nog even moet verwijderen wanneer het weer het toelaat. Hij is heel incidenteel gebruikt als backup-lesauto.

Elco zei:
Kijk 's rechtsonder in de voetenruimte; de auto heeft dubbele bediening die ik nog even moet verwijderen wanneer het weer het toelaat. Hij is heel incidenteel gebruikt als backup-lesauto.

Zo'n Lesauto had ik destijds ook wel gewild!

Kijk, dat heeft Elco goed voor elkaar. Een van de meest charmante cabrio's. Chapeau! Mooie keuze!

Ik kan 't zelf nog amper geloven hoor.. Kijk elke 15 minuten uit het raam omdat het toch een beetje onwerkelijk is. Ik kom net uit de wasbox, om per veeg van de microvezelhandschoen blijer te worden.

DSC_9690_zps06d6d536.jpg

Blijft een zeer geslaagd Pininfarina ontwerp die 306 cabriolet. (y) Heel veel plezier ermee!
Heb helaas vorig jaar de mijne weg moeten doen omdat het allemaal een beetje te gek werd qua auto's.

Fraaie auto hoor Elco. Er zal door Peugeot met weemoed teruggekeken worden op auto's als deze 306 cabrio en 406 coupé. Fraaiste modellen in lange tijd.

Nogmaals veel veilige en vooral plezierige kilometers gewenst!

Dat is een leuke banaan! Leuk dat je zo'n 306 cabrio gekocht hebt. Deze kleur maakt hem (of is het een "haar"?) extra vrolijk. Fijne open kilometers gewenst. (y)

CorZa zei:
Fraaie auto hoor Elco. Er zal door Peugeot met weemoed teruggekeken worden op auto's als deze 306 cabrio en 406 coupé. Fraaiste modellen in lange tijd.

Nogmaals veel veilige en vooral plezierige kilometers gewenst!

Grappig dat je zegt, ik ben niet een Peugeot liefhebber; maar de 306 cabrio en 406 coupe zou ik altijd overwegen. :cool:

Gefeliciteerd Elco!
Wat een prachtige wagens zijn dit toch, ik kan me nog een autojaarboek uit 2000(of 2001) herinneren waarin hij werd omschreven als ''muurbloempje''.
Heel erg veel plezier ermee en gewoon lekker open rijden wanneer het droog is, zoals het hoort in een cabrio!

Leuke auto in een fraaie kleur! Als je weer eens in het Friese land bent kan ik die haast niet over het hoofd zien..;)

Mooi laten zitten en cursusje volgen. Kan je ook nog wat bijverdienen...:)

Even tzt eens kijken naar gespoten spiegelskapjes en mistpitjes want dat lijkt wat kaal. Maar mooie aankoop hoor!

Gefeliciteerd Elco! Waar heb je hem nou vandaan?? Was je gisteren gewoon in de buurt?!

Tegenwoordig moet een lesauto toch minimaal iets zijn met 5-deuren ;)

Ik was gisteren inderdaad dichtbij, maar ging liever direct naar huis. Dan kon ik m'n vader nog laten omkeren als er wel iets mis mocht gaan ;). Je ziet 'm zaterdag toch wel! Een lesauto hoeft trouwens niet aan die voorwaarden te voldoen; dat geldt voor een examenauto. Dat moet inderdaad een vier- of vijfdeurs zijn met genoeg zitruimte, en meer van dat soort eisen. Daarom kon dit prima als backup!

rj zei:
Leuke auto in een fraaie kleur! Als je weer eens in het Friese land bent kan ik die haast niet over het hoofd zien..winking smiley

Haha, ik was gisteravond nog aan het touren. Het Kollumer snackbarmeisje viel nog net niet van verbazing achter haar kassa vandaan toen ze zag dat ik met 7 graden buitentemperatuur uit 'n open cabriolet kwam :D.

Elco zei:
Ik was gisteren inderdaad dichtbij, maar ging liever direct naar huis. Dan kon ik m'n vader nog laten omkeren als er wel iets mis mocht gaan ;). Je ziet 'm zaterdag toch wel! Een lesauto hoeft trouwens niet aan die voorwaarden te voldoen; dat geldt voor een examenauto. Dat moet inderdaad een vier- of vijfdeurs zijn met genoeg zitruimte, en meer van dat soort eisen. Daarom kon dit prima als backup!

Hahahaha oooooow geweldig! Misschien heb je mn Megane nog ergens achterop de trailer gezien ;) Inmiddels staat ie in Bosnie!

Mooie auto!
Lekker cabriorijden straks als het wat beter weer wordt. Lijkt me heerlijk. Ooit wil ik ook een cabrio

Gaaf ding! Blijft een mooi model idd. Geel staat hem erg goed. Wel vreemd dat de mistlampen er miet zitten, beetje leeg onderop de bumper. Verder is de 1.6 een hele fijne motor, veel plezier ermee!

Even wat duidelijkheid:

Het is een phase 2 (o.a. te zien aan brede stootstrips, niet volledig meegespoten bumpers en zwarte middenconsole).

Deze bumper werd voor het eerst geleverd op de Cabrio phase 2 en GTi phase 2. Alle Phase 3's hebben ook deze bumper.

Het ontbreken van mistlichten komt omdat het de 1.6 betreft.

;)

Even die advertentie opgezocht; ik snap nu nog meer waarom je zo blij bent met deze Cabriolet, Elco ;)(y)

Joep83 zei:
Even wat duidelijkheid:

Het is een phase 2 (o.a. te zien aan brede stootstrips, niet volledig meegespoten bumpers en zwarte middenconsole).

Deze bumper werd voor het eerst geleverd op de Cabrio phase 2 en GTi phase 2. Alle Phase 3's hebben ook deze bumper.

Het ontbreken van mistlichten komt omdat het de 1.6 betreft.

;)

Dit zal inderdaad een phase 2 zijn maar volgens mij zijn bij de cabriolet de bumpers nooit volledig gespoten geweest ook niet bij de phase 3.

Verder echt een hele mooie auto! een van de mooiste auto's die Peugeot ooit gemaakt heeft wat mij betreft. Gefeliciteerd met deze aankoop :)
(Nu nog even wachten op het voorjaar...)

Mooi zeg. Ziet er ook nog super uit. Schitterend ontwerp blijft het ook. Zo'n auto mogen ze mij ook wel in de garage zetten. Mag de Aygo direct voor weg hoor.

Bedankt voor de duidelijkheid Joep! Ik weet dat deze auto schadevrij en origineel is, dus jouw verhaal erbij maakt het nog duidelijker. Ik heb wat foto's uit de wasbox toegevoegd aan de openingspost. Het wachten is nu op mooi licht voor een échte shoot, zonder dak...

Verder blijkt de cabrio ook met minder goed weer en stormachtig harde wind een fijne metgezel. Ik heb deze avond genoten van de provincie, dakloos. Het is echt een heerlijke cruiser waarmee 't oppassen is om geen chicane te vormen voor het overige verkeer. De sterrenhemel beleven vanuit een auto is ook een bijzondere gewaarwording.

@ Kristian:

Ik zou zeggen: houd Gaspedaal en Marktplaats in de gaten. De instapprijs hoeft niet absurd hoog te zijn, waardoor de wegenbelastingvrije status van de Aygo niet meer opweegt tegen het plezier dat je beleeft ;).

Geinig verschijnsel vanmiddag, op 'n parkeerplaats ergens in Groningen:

WP_000477s_zps991f7194.jpg

Jaune ontpopt zich als een heerlijke cruiser. Gelukkig maar, want morgen mag ze naar Amsterdam, maandag weer, dinsdag naar Den Haag en woensdag door naar Braboland. Hopen op mooi weer...

Overigens zag ik vandaag exact zo'n cabriolet als die van jou, maar dan met mistpitten en gespoten spiegelkapjes. Dat staat nog wel iets mooier vind ik :)

Dan moet dat er toch maar eens van komen :).. Ik vind ook wel dat hij dan 'af' is.

Op cosmetisch vlak gaan eerst de stickers eraf, en komt er een reclamevrije kentekenplaathouder achter. Die aanpassingen zijn gratis tot bijna gratis. Geld wil ik uitgeven aan het laten stellen van de kleppen!

Net even Elco's nieuwe vervoer bekeken, ziet er heel goed uit. Alleen nog even die Pininfarina-badge vastzetten. ;)

Terug
Bovenaan