Elco
Kilometervreter
Oi, is de MG gestopt met roken?Dan kunnen wij voor die ervaring van vandaag elkaar de hand schudden![]()
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Oi, is de MG gestopt met roken?Dan kunnen wij voor die ervaring van vandaag elkaar de hand schudden![]()
Leuk, dat 404-modelletje. Maar jammer dat de echte 404 op bepaalde momenten weigert. Hopelijk is het gauw op te lossen.Dat dacht ik al, het is ook leuk spul. Al moet ik zeggen dat ik het nog steeds heel gaaf vind om mijn auto's in 1:18 te zien, maar dat de 'collectie' op deze manier ook wel veel ruimte inneemt.
Of ik de 404 al had? Nee, tot vandaag niet, want ik liep ineens tegen een 1:24 van Atlas aan. Hij was al blauw, wat ik wel fijn vind, en in deze schaal oogt hij iets minder expliciet en iets meer cartoonesk. Dat maakt 'm voor mij extra charmant.
![]()
Alleen het interieur klopte niet, dat was beige. Meteen maar opgelost:
![]()
Na het bezoek aan de winkel werd ik wel verrast door een weigerende 404, die ik met het mooie weer had meegenomen naar centrum Arnhem. Hij liep zó lekker dat ik nog even dacht aan het gezegde dat een auto het lekkerst loopt vlak voor hij stukgaat.
Dat had ik beter niet kunnen doen, want na zo'n 20 minuten wilde ik weer vertrekken. Dat liep even anders, want de startmotor ging weliswaar rond maar de motor sloeg met geen mogelijkheid aan. Nadat hij bijna een uur heeft kunnen afkoelen startte hij vrijwel meteen. Dat was helaas geen incident, warm starten is er in het geheel niet meer bij.
Morgen eerst eens kijken of de stationairregeling, waar ik laatst aan heb gezeten, niet te rijk staat. Als dat niets oplevert gaan de bougies en -kabels op de schop. Je schijnt er straffeloos moderne bougiekabels in te kunnen prikken, die betrouwbaarder zouden zijn dan de huidige kabels met verlengde bougies. Wordt vervolgd.
Dank voor deze tip, sowieso goed om te weten dat dit soms voorkomt en hoe je 't mogelijk kunt omzeilen. Ik heb het vandaag bij een warme start geprobeerd, maar het haalt niets uit. Ik denk ook eigenlijk niet dat de motor verzuipt.Mogelijk probleem: Vlotternaald die niet goed afsluit (versleten, vuil uit tank) en benzine toe laat vanaf de benzinepomp. (Benzinepomp toevallig in onderste stand als motor uitgezet wordt, drukt de benzine de carburateur in, die dicht niet goed af, en dan stroomt er benzine het inlaatspruitstuk in, motor verzuipt) Gelijk "volgas" bij het starten zorgt voor een overmaat lucht en dan wil de auto wel eens oppakken. Niet pompen met het pedaal! De gebruiksaanwijzing van auto's met carburateur!
Voor mij is de ontsteking nu inderdaad hoofdverdachte. De bougies wilde ik sowieso al vervangen, maar daar komen nu een setje modernere kabels met lange schacht, een bobine en een condensator bij. Het is toch allemaal euro- of tientjeswerk.Een lastige warme start wordt vaak veroorzaakt door de bobine! Als die weer koud is werkt hij weer, maar warm geeft hij geen sjoeche. Dus die misschien eens vervangen.
Over de 123 Ignition heb ik inderdaad het nodige gelezen, en alles positief. Ik vind het een heel gaaf product en ook leuk dat het van origine Nederlands is, maar tegelijkertijd is het best prijzig en heeft het hebben van een auto met 'oude zooi' ook wel weer wat. Daarbij denk ik ook: het ding is 62 geworden met een rotor, verdeler en contactpuntjes, dan moet hij zijn pensioenleeftijd daar ook wel mee bereiken.Bij alle m’n oude Franse gebakjes had ik een 123 ingnition geplaatst. Kan ik je ook aanraden, gaan ze zoveel beter van worden! Zowel start, prestaties en een veel prettiger lopende motor.
Lastige blijft natuurlijk dat het allemaal "oud" is.... vastzittende grondplaten, lekke vacuüm membranen, gebroken veertjes van de vervroegingsgewichten, slingerende verdeler-as door speling op de lagers, ingebrande contactpuntjes, doorslaande rotor, versleten koolstiftje in verdelerkap.... Als het allemaal in goede staat is loopt het net zo mooi als 123 met speciale bobine, maar er kan door slijtage, vervuiling en ouderdom veel mis aan zijn.Sorry dat ik het zeg, maar die oude motoren met contactpuntjes konden heel mooi lopen, en mijn Kadett loopt er perfect op. Het is een kwestie van goed afstellen, en dat kunnen er tegenwoordig niet veel meer.
Wij hadden ook contact met 123 Igintion, dat vonden wij voor de FSO erg prijzig. In friesland zit een meneer, die heeft een bedrijf aan huis en doet hetzelfde, mocht je wel voor dit willen of moeten gaan, dan zoek ik zijn gegevens op. Hij was echt veel goedkoper en ook erg goed.Over de 123 Ignition heb ik inderdaad het nodige gelezen, en alles positief. Ik vind het een heel gaaf product en ook leuk dat het van origine Nederlands is, maar tegelijkertijd is het best prijzig en heeft het hebben van een auto met 'oude zooi' ook wel weer wat. Daarbij denk ik ook: het ding is 62 geworden met een rotor, verdeler en contactpuntjes, dan moet hij zijn pensioenleeftijd daar ook wel mee bereiken.
Maak je foto's van het proces voor in je topic? Ik ben benieuwd naar die oplossing, het klinkt ook als leuk om te maken. Of het voor mij nodig is met die paar kilometer per jaar? Dat misschien niet.Beter! Om het inbranden te voorkomen kun je een Velleman kitje solderen. Dat is een transistor print die de functie van het puntje overneemt. Daardoor loopt er een veel minder hoge stroom door het puntje en blijft die veel langer goed. Ik heb voor de 305 ook zo’n kitje besteld. Komende week eens in elkaar zetten. Het schijnt een hele boel te schelen.
Dat is helemaal correct - met nadruk op woonde. Inmiddels zit ik in het Midden-Oosten.Elco, woonde jij niet ergens in het Noorden van het land?
sparcon.nl
Dat is helemaal correct - met nadruk op woonde. Inmiddels zit ik in het Midden-Oosten.
Je kunt dit soort rubbers prima op maat laten maken. Is ook niet heel veel duurder dan wat PSA ervoor wil hebben.Zijn er rubbers te krijgen voor het dakje en de afvoer? Want hoewel dichtkitten niet wenselijk is snap ik het wel als delen niet te krijgen zijn. Enniewees, goed bizzy.