Elco: Peugeot 306 Cabriolet, 407 Coupé & 404 Berline

Niet per se, in de trein blijf je gedurende de reis in of bij je auto. Op de boot hoef je minder te vrezen voor je wielen, maar je hebt tijdens de overtocht geen zicht op wat ermee gebeurt en lopen er tijdens het ontschepen allerlei mensen langs. Ik vind de boot vooral een leukere ervaring voor mezelf.

Laatst bewerkt:
Leuk verslag! Ik vond de trein ook smal, goed oppassen met je velgen is noodzakelijk. Wel een hele fijne manier om naar Engeland te reizen.

P1080397_elcovandermeer-com.jpg

Inmiddels is het bijna tijd om naar huis te gaan, met nog één tussenstop voor een - behoorlijk prijzige en helaas bijna koude - burger op een plek zoals we die in Nederland niet kennen. Zelfs op doordeweekse avonden lijkt Caffeine & Machine (hier The Hill) een succesformule.
Nou ja, gewoon op 10 minuten van mijn huis geweest en niet eens langs gekomen voor thee met melk en een crumpet. :)

Was er nog een speciaal thema die avond bij Cafeine and Machine? Ze zijn inderdaad duur en matig voedsel. Als local ook irritant dat je nu eigenlijk nooit meer zomaar kan binnen vallen, je moet bijna altijd boeken. Maar de sfeer is altijd prima in orde.

Ziet er uit al een prachtige tocht, ik kom voor een klant (en het wandelen) regelmatig in Malvern maar nog nooit bij Morgen geweest, ga ik ook eens doen! Net als dat race festival.

Zelf gebruik ik meer de veer boten dan de trein. Als ik naar huis rij doe ik dat meestal s 'avond en dan vind ik het wel lekker even een oogje dicht te doen in de boot (in de bijna altijd lege premium lounge). De trein is dan net niet lang genoeg, en laat thuis komen doe ik toch wel. Maar beide hebben hun charmes.

Ai, als ik dat geweten had... dan was het met het drukke schema waarschijnlijk nog niet gelukt. Maar goed om te weten, al zal 't ongetwijfeld even duren voor ik het Kanaal weer oversteek.

Caffeine en Machine lijkt inderdaad een beetje te succesvol, dan word je net als menig artiest al snel 'te commercieel'. Nu was er een Toyota/Lexus-thema, dus wat van het volgende:
P1080394.jpg

Maar Morgan, zeker de rondleiding waard! Op boomertempo a la Rail Away door de fabriek, alle tijd om rustig te kijken terwijl de medewerkers op hun gemak nieuwe auto's in elkaar zetten.

Iets sneller dan verwacht al een 306-update: de 'nieuwe' gebruikte kap zit erop.

Om te beginnen, zo zag ie eruit toen ik 'm kocht:

PXL_20250930_131834186.MP_.jpg

PXL_20250930_131854241.MP_.jpg

Niet iets om meteen wild enthousiast van te worden, maar ik weet inmiddels dat ik best 'n aardig potje kan schoonmaken. Dus na flink schrobben...

PXL_20251009_134640368.MP_.jpg

PXL_20251009_134645454.MP_.jpg

is ie voor zo'n 95 procent schoon geworden. Links 'nieuw', rechts oud. De eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat ik 'oud' de laatste tijd een beetje verwaarloosd heb omdat ik toch op zoek was naar een ander dakje, maar na zo'n 15 jaar is hij ook echt op.

Dat wordt meteen duidelijk als je de achterruit ziet. Bij het originele dak, zoals de nieuwe, is deze te vervangen, bij veel aftermarket daken zoals de oude niet. Gaat het stuk dan heb je een probleem, en dat probleem kwam eigenlijk al vrij snel opzetten. Ik heb de levensduur lang kunnen rekken, nu is de koek op.

PXL_20251009_134754326.MP_.jpg

PXL_20251009_135040370.MP_.jpg
Nu de kap er toch naast ligt, wat met slechts zes bouten vrij eenvoudig gaat, heb ik de boel maar eens schoongemaakt op plekken waar je anders niet bij komt.

En na het weer vastzetten van zes bouten...
PXL_20251009_153107842.MP_.jpg

PXL_20251009_153130262.MP_.jpg
...ziet het er heel anders uit. De kap is natuurlijk niet perfect, maar wel een heel stuk beter. Nog een beetje afstellen de komende tijd, een kleine fix aan de hemelbekleding doen en de boel (toch maar) impregneren, dan kan ik waarschijnlijk weer een paar jaar vooruit. Voor nu ben ik heel benieuwd naar of hij het de eerste regenbui droog houdt.

Binnenkort is er nog een onverwachte auto-update te melden, maar voordat ik dat doe kijk ik nog even de kat uit de boom. Voor nu heel blij met deze upgrade aan de 306!

Mooie update, van zo'n andere kap knapt de auto meteen weer op.
Bij de meeste cabrios is het niet zo simpel om even het dak te vervangen, die moet dan weer gecalibreerd worden via de software en de kap zit er vaak heel strak op, waardoor je het met z'n tweeén moet monteren.

DIe achterruit lijkt wel deels los te laten op de foto, heb je dat ook nog kunnen herstellen?
Bij mijn TT roadster was dat ook een probleem, omdat daar zo'n zware glazen ruit in zit.

• Leuk
Waarderingen: Elco
DIe achterruit lijkt wel deels los te laten op de foto, heb je dat ook nog kunnen herstellen?
Bij mijn TT roadster was dat ook een probleem, omdat daar zo'n zware glazen ruit in zit.
Gelukkig had ik er wel hulp bij, de kapconstructie over de auto tillen is best zwaar met het risico op beschadiging van lak of plaatwerk.

Goed gespot van de ruit. Het raampje zelf zit rondom gelukkig goed vast met een rits, maar de plakstrip voor afwerking heeft op sommige plekken wat losgelaten. Dit wil ik nog eens met sterke tape herstellen, maar daarvoor moet de kap eerst even op spanning staan. Anders zou ik het waarschijnlijk net te strak plakken waardoor het in no-time weer los is.

De eerste regen is inmiddels gevallen en in de 306 is het nog steeds droog. Ik denk dat de nieuwe kap zijn werk doet.

Even geleden ontdekte ik dat de openingspost van dit topic wel erg leeg werd doordat ik mijn Facebook heb verwijderd. Het leek me wel leuk om 'm te vervangen door mijn autohistorie van 2009 tot nu toe met foto's, tekst en uitleg. Dat bleek iets meer werk dan gehoopt, want blijkbaar versleet ik bijna elk jaar een auto... Het overzicht vind je hier.

Die eerste Mondeo van je, die zie je echt nooit meer! Jammer want het was wel een aardig model. Als kind herinner ik me nog hoe onwijs hoog de achterbankleuning was.

• Leuk
Waar blijft ie? Heb je update al ergens online gespot namelijk!

Dan toch maar...

Sinds vorige week ben ik de eigenaar ven een Peugeot 404 Berline uit 1964. Donkerblauw, met zeegroen skai interieur. Uit een van de leukste bouwjaren met 'dogleg' versnellingsbak, lintsnelheidsmeter, het mooiste stuur en zonder poespas als rembekrachtiging. Dit exemplaar is in 1990 van Frankrijk naar Nederland gehaald en sindsdien niet te vaak van eigenaar gewisseld.

De auto is hard, er is niet aan gelast en hij ziet er te netjes uit om dans son jus te noemen, maar het is ook allesbehalve een museumstuk. Het helpt niet dat een vorige eigenaar een paar ongetwijfeld goed bedoelde, maar wonderlijke keuzes heeft gemaakt. Voor wat ik ermee wil is het precies goed: ontdekken of ik klassieke auto's leuk vind zonder - hopelijk - er failliet aan te gaan.

Het antwoord kan best een 'ja' worden. Ik heb er nu zo'n 200 kilometer mee gereden en ermee op pad zijn heeft onmiskenbaar zijn charme, maar het kan ook zijn dat ik binnenkort weer een advertentie zit te schrijven. Ik kan me nog niet echt aan het concept overgeven.

PXL_20251011_151551253.MP_.jpg

PXL_20251011_145125127.MP_.jpg

Leuk! Nogal een experiment om te proberen of het wat voor je is. Ik ben benieuwd. Ik kan ook niet uitleggen wat ik er leuk aan vind, alles wat ik probeer op te schrijven is eenvoudig te weerleggen. Het is een gevoel dat je er wel of niet van krijgt denk ik.
Het ligt er ook aan wat je er mee gaat doen. Als je door het hebben van een 'echte' oldtimer nu een nieuwe wereld opent van evenementen en nieuwe mensen ontmoet die je wel bevallen, dan kan het positief uitslaan. Gebruik je hem voor dezelfde ritten als de andere auto's en soms een avondritje om maar weer eens wat te rijden, dan voelt het als verplichting en is het negatief.

• Leuk
Nogal een experiment om te proberen of het wat voor je is.
Dat is het, maar als je iets niet doet zul je ook nooit weten hoe het is. Ik word altijd vrolijk als ik een klassieker zie en heb de nodige oudjes gereden, dat was leuk. Maar het echt zelf hebben? Er is maar een manier om daarachter te komen en ratio speelt daarbij geen hele grote rol.

Zo dan. Leuk ding! Ik hou ook van oud spul, maar dit is me net te oud en niet dynamisch genoeg. Dus ik snap je twijfel wel, maar het is wel echt leuk om zo'n oudje een poosje te hebben.

Wat leuk!

Ooit een 404 gehad, het zijn sympathieke auto’s. Ik snap je overwegingen overigens wel. Het mooie is dat je sowieso ervaring opdoet en herinneringen maakt. Daar gaat het in het leven om volgens mij

Het helpt niet dat een vorige eigenaar een paar ongetwijfeld goed bedoelde, maar wonderlijke keuzes heeft gemaakt.
Ben benieuwd of je dat nog wat meer kan toelichten, Elco. Ligt er een subwoofer achterin, zit er lowrider-vering onder of ligt er een hoogtoerige Honda VTEC in het vooronder? :ROFLMAO:

Dat is het, maar als je iets niet doet zul je ook nooit weten hoe het is. Ik word altijd vrolijk als ik een klassieker zie en heb de nodige oudjes gereden, dat was leuk. Maar het echt zelf hebben? Er is maar een manier om daarachter te komen en ratio speelt daarbij geen hele grote rol.
Je hebt helemaal gelijk. Een hobby mag geld kosten, ook het uitproberen van een hobby.
Ik hoop dat je hem in elk geval lang genoeg houdt om het volgende zomerseizoen mee te pakken. De herfst en winter zijn natuurlijk niet echt de seizoenen die oldtimerliefhebbers het fijnst vinden en dus ook minder fijn zullen zijn om het uit te proberen.

Ben benieuwd of je dat nog wat meer kan toelichten, Elco. Ligt er een subwoofer achterin, zit er lowrider-vering onder of ligt er een hoogtoerige Honda VTEC in het vooronder? :ROFLMAO:
Nee, voor iets als een subwoofer eruit schroeven had ik mijn hand niet omgedraaid. Deze eigenaar heeft de bovenkant van het dashboard donkerblauw gelakt met een kwast. Da's niet mooi geworden, en hij heeft niet eens de moeite genomen om de chroomstrip af te plakken (!). Dit wil ik zo netjes mogelijk oplossen. In dezelfde categorie heeft hij de chroomstrips rondom de auto vastgeschroefd, in plaats van de originele bevestiging te gebruiken. De strips waaien nu zeker niet weg, maar mooi is anders. Mocht ik voor niet al teveel geld een set strips zonder gaten vinden, dan mogen die er wel op.

Ook ben ik on the low op zoek naar andere achterlichten. De behuizing daarvan hoort verchroomd te zijn, maar dit wordt niet altijd even mooi oud. De exemplaren op mijn auto zijn in carrosseriekleur gespoten. Dat is op zich redelijk gedaan, maar nu lijkt ie van achteren wel meer op een Trabant dan op een 404. Nog iets dwaas' trouwens: de buitenste rand van de kentekenplaat is óók geverfd, maar wel om wat ooit een APK-stickertje was heen. Dat bedenk je toch niet?

PXL_20251010_140413535.MP_.jpg

Wel leuk: vandaag met een paar vrienden in de 404 naar het Openluchtmuseum geweest. Dat soort ritjes is met zo'n auto extra leuk.

Je hebt helemaal gelijk. Een hobby mag geld kosten, ook het uitproberen van een hobby.
Ik hoop dat je hem in elk geval lang genoeg houdt om het volgende zomerseizoen mee te pakken. De herfst en winter zijn natuurlijk niet echt de seizoenen die oldtimerliefhebbers het fijnst vinden en dus ook minder fijn zullen zijn om het uit te proberen.

Dat is wel het plan, in de winter komt -ie in ieder geval de weg niet op. Eigenlijk begint het experiment pas komend voorjaar, tenzij ik er ineens echt helemaal geen zin meer in heb. Financieel is stilstand gelukkig niet zo'n groot probleem, los van € 15,- verzekering per maand levert dat geen extra kosten op.

Leuk zo'n 404, heb je in de vogelbuurt zo'n garage om je 404 of een andere auto te stallen?

Ik zet 'm inderdaad overdekt weg in de buurt, zeker herfst- en winterweer zijn minder goede vrienden van een 404.

Dit moet je inderdaad uitproberen anders weet je gewoon niet of het voor jou leuk is of dat de gedachte leuk is. Wat ik wel leuk vind in ieder geval is de 404. Ik hoop dat je er veel plezier van gaat hebben!

• Leuk
Het idee van een klassieker is natuurlijk meestal dat er nog wel wat te verbeteren of herstellen is (maar voor de meeste is een heel project niet aan te raden). Ik snap je punt van de Trabant look, maar verder is dit in deze kleurstelling echt een leuke auto om naar te kijken. Mis nog wel de gele lampenbolletjes.

Op het gemak rijden met de stuurschakeling vraagt een andere rijstijl en misschien ga je dat juist wel waarderen.

Tip: lid worden van die vereniging waarvan al een sticker op de achterruit zit!
Een van de voordelen: enorm magazijn met onderdelen (y)

• Leuk
Ik had twee keuzes: sticker eraf of lid worden. Het tweede leek me makkelijker, dus dat heb ik op dag 1 geregeld. Ik ben benieuwd, de technische sessies lijken me interessant en een magazijn vol onderdelen is natuurlijk helemaal top.

Het idee van een klassieker is natuurlijk meestal dat er nog wel wat te verbeteren of herstellen is (maar voor de meeste is een heel project niet aan te raden).

Gelukkig is het geen heel project, als ik 'm droog weet te houden en zo nu en dan in de wax zet blijft hij waarschijnlijk nog een hele tijd in deze acceptabele staat. Gele pitjes wil ik inderdaad nog hebben, dat maakt de auto helemaal af.

Vandaag al wel (deels) een niet-werkend raammechanisme gerepareerd en een begin gemaakt met het 'ontkliederen'. Daarna nog een stukje met de 404 gereden - en vervolgens een flink stuk met de 306 en m'n hoofd in de zon. Beide auto's bijten elkaar niet qua beleving, maar je kan er helaas maar in één tegelijk rijden.

Vandaag al wel (deels) een niet-werkend raammechanisme gerepareerd en een begin gemaakt met het 'ontkliederen'. Daarna nog een stukje met de 404 gereden - en vervolgens een flink stuk met de 306 en m'n hoofd in de zon. Beide auto's bijten elkaar niet qua beleving, maar je kan er helaas maar in één tegelijk rijden.
Helaas is een 404 Cabriolet een stuk duurder. :p

Mooie auto! En inderdaad, een Trabant 601 lijkt er wel op. Ontwerp uit dezelfde periode.
Leuk om een tijdje in te rijden maar geen idee of het echt lekker/leuk rijdt.

Wat leuk! Laatste paar jaar (sinds ik ook spot) toch best 'vaak' tegengekomen zo'n 404. Mooie auto. Ben benieuwd hoe je het gaat ervaren.

Wat een ontzettend gave en leuke aanschaf! Hopelijk wordt de band wat hechter en kun je er lang van genieten (y)

Wel leuk: vandaag met een paar vrienden in de 404 naar het Openluchtmuseum geweest. Dat soort ritjes is met zo'n auto extra leuk.

Overdag, of naar de 'Uitgelicht' sessie in de avond?

En blijft gaaf de 404, past wel bij je (y) . Ga er eens goed op letten op de wegen in de omgeving. Een coupé kwam ik nog wel eens regelmatig tegen, de 404 is unieker.

Dank allemaal! Het oudje staat nu voornamelijk op stal, maar ik heb echt zin om 'm eruit te halen als het even niet regent. Morgen lijkt het zo'n dag te worden, dan krijgt hij meteen de felbegeerde gele koplampen.

Ook de 306 is weer een genot met z'n nieuwe kap. Eindelijk gewoon foto's maken met dak dicht zonder dat er iets stoort. Ik moet het geheel nog wel even zo afstellen dat hij nog minder tocht en helemaal waterdicht wordt, maar de meeste stormen - zelfs die ene met naam - heeft hij met minimale lekkage doorstaan. Da's alvast veel beter dan het was.

PXL_20251025_102116704.MP_.jpg

PXL_20251026_145843889.MP2_.jpg

Zo'n cabrio kap klus is iets waar menig monteur voor weg zou lopen. Ik ook om eerlijk te zijn. ;) Knap gedaan en mooi dat hij goed lijkt te zitten en dat je er blij mee bent. Een armoedige kap is zonde van zo'n frisse auto.

Nogmaals gefeliciteerd met de 404. Een regelrecht stukje erfgoed. Geweldig mooi. Veel plezier ermee!

Als je 't hebt over een nieuwe kap spannen over een bestaand frame snap ik het, dat zou ik ook wel een aardige uitdaging vinden. Maar de ene handbediende kap-met-frame wisselen voor een andere kap-met-frame kan zelfs iemand met twee linker-muishanden.

Of deze 404 erfgoed is valt te betwisten. Europees en Frans sowieso, maar hij rijdt pas sinds 1990 in Nederland rond. Het belangrijkste is denk ik dat ik 'm leuk vind.

Als je 't hebt over een nieuwe kap spannen over een bestaand frame snap ik het, dat zou ik ook wel een aardige uitdaging vinden. Maar de ene handbediende kap-met-frame wisselen voor een andere kap-met-frame kan zelfs iemand met twee linker-muishanden.

Of deze 404 erfgoed is valt te betwisten. Europees en Frans sowieso, maar hij rijdt pas sinds 1990 in Nederland rond. Het belangrijkste is denk ik dat ik 'm leuk vind.
Ja oke. De gehele unit over zetten zal idd makkelijker zijn. Hoe dan ook, een mooi resultaat!

Dat sowieso, je hebt hem voor jezelf!

De gele koplampen zitten erin. Waar koop je zulke gele pitten? Bij Burton in Zutphen natuurlijk!

Clipboard_10-30-2025_01.jpg

Toen ik ze erin had zitten, beide kanten samen nog geen vijf minuten werk, was het stralend weer. Ik wilde een paar foto's maken waarop zowel de kleur van de lampen als de kleur van de lak goed uit de verf zouden komen, maar toen ik eenmaal een aardige plek gevonden had was de zon alweer over zijn hoogtepunt heen. Geeft niks, wél een lekker ritje en een paar sfeerplaatjes gemaakt.

P1034402_elcovandermeer-com.jpg

P1034401_elcovandermeer-com.jpg

P1034393_elcovandermeer-com.jpg

P1034404_elcovandermeer-com.jpg

Laatst bewerkt:
Het licht mag dan niet ideaal geweest zijn, het maakt toch voor hele gemoedelijke foto's zo (y)

Apart, wel, die DIY keuzes die gemaakt zijn door een vorige eigenaar, maar jou kennende wordt dat mettertijd keurig opgelost. En zelfs tot die tijd blijft het een prachtige wagen.

Het blijven mooie "barokke" auto's. Na het zien van deze foto's vraag ik mij af, onder de koplampen zitten dus de stadslichten, maar waar zitten de knipperlichten, alleen daar aan de zijkant van de schermen? Of knipperen de stadslichten mee?

Het licht mag dan niet ideaal geweest zijn, het maakt toch voor hele gemoedelijke foto's zo (y)

Apart, wel, die DIY keuzes die gemaakt zijn door een vorige eigenaar, maar jou kennende wordt dat mettertijd keurig opgelost. En zelfs tot die tijd blijft het een prachtige wagen.

Dankje! Er komen natuurlijk ooit betere plaatjes.

Zulke DIY-keuzes krijg je waarschijnlijk als je een auto (te) lang hebt. Bij mijn cabrio heb ik vast ook dingen aangepakt op een manier die iemand anders net weer anders zou doen - al geloof ik niet dat dat in deze mate is. Het belangrijkste issue bij de 404 is momenteel het dashboard, om dat te fixen moet het er helemaal uit en helemaal kaal. Dat zou iets voor de zomer zijn - tot die tijd is het niet anders en lach ik er maar om.

Het blijven mooie "barokke" auto's. Na het zien van deze foto's vraag ik mij af, onder de koplampen zitten dus de stadslichten, maar waar zitten de knipperlichten, alleen daar aan de zijkant van de schermen? Of knipperen de stadslichten mee?

De stadslichten zijn gedimde knipperlichten, als de richtingaanwijzer 'aan' staat knipperen de lampen feller. Bij latere bouwjaren zijn deze twee functies in dezelfde unit gescheiden.

Eindelijk eens een weekend met helemaal niks, dus volop tijd om aan het wagenpark te werken.

Eerst maar eens aan de 306, die al een hele tijd nieuwe voorremmen verlangde. Na afgelopen zomer de verkeerde blokken van AutoDoc te hebben gekregen - gelukkig zonder problemen omgeruild - was er nooit een goed moment voor. Nu wel, dus schijven, blokken en geleidepennen vervangen. Ik vermoedde al dat dat laatste nodig was, wat ook bleek.

PXL_20251108_133612018.MP_.jpg

De schijven en blokken waren nog lang niet versleten, maar de laatste 20 km/u kwam de auto niet vloeiend tot stilstand. Op hogere snelheid was er niks aan de hand, wat schijnt te duiden op dikteverschil in een schijf. Of dat zo is en/of hoe dat kan ontstaan weet ik niet, wel weet ik dat de 306 nu remt als nooit tevoren. Ook heb ik het gevoel dat er op snelheid minder trillingen zijn, misschien omdat de rechter klauw (met roestige geleidepen) net niet lekker vrij kwam. Hopelijk kan de boel er nu weer een hele tijd tegenaan!

Ook de 404 heeft wat noodzakelijk onderhoud gehad. Het is nog zo'n auto die je moet doorsmeren en daarvoor heb ik een heerlijk ouderwetse - maar wel nieuwe - vetspuit gekocht. Onder de wat verwonderde blikken van een paar buurtgenoten heb ik een tijdje onder de 404 doorgebracht op zoek naar in totaal elf vetnippels, waarvan ik er tien gevonden heb. Kijkend naar de staat van de nippels vrees ik dat de laatste smeerbeurt al even geleden is, maar dat is nu opgelost.

PXL_20251109_110824000.MP_.jpg

Daarna even een rondje gereden - natúúrlijk rijdt hij nu veel beter - en een van de onbegrijpelijke beunkeuzes van de vorige eigenaar ongedaan gemaakt.

PXL_20251109_122220642.MP3.jpg

PXL_20251109_123801184.MP_.jpg

PXL_20251109_125402343.MP_.jpg

De rand van je kentekenplaat in carrosseriekleur spuiten, waarom zou je dát doen? Ook het lollige sierstuk van de uitlaat maar verwijderd, in mijn ogen is het veel beter zo.

Tot slot nog even alles bij elkaar voordat de 306 en 404 in winterslaap gaan:

PXL_20251109_133120443.MPedit.png

Laatst bewerkt:
Zit die kentekenplaat op een stuk hout bevestigd?
Die reflectoren blijken origineel zo te zitten. Had ik niet verwacht!

Nee, dat is een stuk blik wat zwart hoort te zijn maar blauw is gespoten. Gelukkig ook onder de kentekenplaat, anders had ik het aantal beunpunten kunnen verdubbelen. Dat stuk blik heeft wel een belangrijke functie: als je 't naar beneden klapt vind je eronder de tankopening. En de reflectoren horen inderdaad op deze plaats te zitten, maar moeten chromen voetjes hebben. Die staan op 't eens-te-scoren-lijstje.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan