Elco: Peugeot 306 Cabriolet, 407 Coupé & 404 Berline

Dat moeten we in het voorjaar maar eens regelen. :)
Mooi dat je zoektocht is geslaagd, ik heb de 407 al op de foto's voorbereid!

De eerste mooie dag van het jaar heb ik namelijk maar gelijk gebruikt om 'm goed te poetsen. Van een afstandje zag -ie er oké uit en de lak is in een prima staat, er lag alleen een enorme waas aan wasstraatkrassen overheen. Gelukkig relatief makkelijk weg te werken met een stevige polijstcombinatie.

Voor:
P1069031.jpg

P1069023.jpg

P1069019.jpg

Voor/na
Voor-na.jpg

Na
PXL_20250221_160445458.jpg

PXL_20250221_160455609.jpg

Ondertussen was de zon uit beeld geraakt, dus mooie details van na de sessie zijn er helaas niet. Maar geloof me, hij is nu wel echt heel mooi en zeker 80-85 procent van de krassen en swirls zijn verdwenen. Nog even een lakstift bestellen om wat kleine plekjes bij te werken, en dan is -ie er weer helemaal. En natuurlijk de koplampen definitief schuren en 2k lakken, daarvoor pak ik een volgende mooie dag. Op de langere termijn laat ik misschien de wielen nog eens professioneel herstellen, maar voor nu is het wel even mooi geweest.

Want ook technisch staat er het nodige op stapel, groot onderhoud inclusief vervanging van de distributieriem is ingepland voor begin maart. Ik wil hem in een keer technisch 'op nul' zetten om daarna zorgeloos kilometers te kunnen maken. De auto heeft me dat vertrouwen de afgelopen maand en bijna 6.000 kilometer (!) wel gegeven. En, anders dan @406c voorspelde, hoefde er nog geen olie bij.

Tot slot: de A2 is dit weekend verkocht! Het wordt de eerste auto van een enthousiaste dame. De Audi heeft me ruim anderhalf jaar en dik 40.000 kilometer goed gediend en doet dat hopelijk nog jarenlang bij iemand anders.

Zo, die polijstbeurt was niet onnodig. Mooi resultaat! Ook fijn dat de A2 een nieuw thuis heeft gevonden..

En, anders dan @406c voorspelde, hoefde er nog geen olie bij.
Dat is een fijne verrassing. Zouden ze voor de laatste paar jaar een update hebben uitgevoerd met bijvoorbeeld andere schraapveren?

Dat zou kunnen, ik weet niet hoe en of dat te achterhalen zou zijn. Of de olie is altijd ruim op tijd ververst en/of de motor is regelmatig geflusht. Dat laatste ga ik in ieder geval wel doen voor de komende oliewissel. Ook om te kijken of -ie daarmee de eerste minuten minder als een diesel klinkt.

Inmiddels ben ik alweer ruim 7.000 kilometer met de 407 op pad. Hij doet het perfect, nog steeds geen gekkigheid. Afgelopen weekend een dagje naar Texel geweest voor de kekkekarrentexelrally. Een fantastische dag met mooi weer, veel humor, leuke mensen en een beetje auto waaronder een mooie rooie 607 met eveneens een 2,2-liter. Zo heb ik mijn dagen graag.

P1069070_elcovandermeer-com.jpg

P1069084_elcovandermeer-com.jpg
P1069214_elcovandermeer-com-e.jpg

Hij was natuurlijk optisch al flink opgeknapt, nu staat -ie ook technisch weer 'op nul'. Wat is er gedaan?
  • Distributieriem en waterpomp vervangen
  • Multiriem vervangen
  • Remblokken voor vervangen
  • Losgeschoten homokineethoes vastgezet
  • Motorflush
  • Grote beurt met verse olie, bougies, remvloeistof, alle filters etc.
Fijne verrassing is dat de 407 er van onderen erg goed uitziet en dat de motor schoon en droog is, enkel bij de verbinding tussen blok en versnellingsbak waren er lichte zweetsporen te zien. Daar hoef je bij een 407 met V6 niet om te komen. 'Hier is ooit goed voor gezorgd en in geïnvesteerd', concludeerde mijn monteur. Iets wat ik gezien de optische staat en hoe de auto aanvoelt al hoopte, maar wat dus nu is bevestigd en wordt voortgezet.

PXL_20250308_114851298.jpg

PXL_20250308_114839732.jpg

Laatst bewerkt:
Sinds twee weken is ook de 306 weer thuis. Accupool erop, motor een paar slagen draaien, daarna starten als altijd. Blijft mooi.

Voordat ie van stal kwam heb ik al wat werk gedaan. Het kunstleer van de tonneau scheurde steeds verder uit, dus ik heb het opnieuw bekleed met een mooie zachte skai met de juiste kleur en textuur. Een flinke klus met naar mijn mening 90 procent goed resultaat. Een tweede keer zou het mooier worden, maar het is prima zo.

Voor
PXL_20250201_154315639.jpg

Tijdens
PXL_20250316_101449896.jpg

Na
PXL_20250329_175731929.jpg

Ook de aangetaste kitnaad tussen dorpel en achterscherm heb ik hersteld. De oude kit zo goed zo kwaad het gaat verwijderd en opnieuw afgewerkt met carrosseriekit, daarna gelakt. Ik moet nog wat tijd steken in de afwerking, maar het is in ieder geval fijn dat het er weer fris uitziet en vocht buiten de deur blijft.

Voor
PXL_20250323_130543614.jpg

Na
PXL_20250330_124128497.jpg

En verder natuurlijk ook lekker gereden, zoals afgelopen weekend naar een Cars & Coffee van Youngtimer Magazine bij Premium Classics in Boxtel. In goed gezelschap van vrienden en (hun) mooie auto's, maar...

PXL_20250405_104309385-scaled.jpg

...het mooiste plaatje is natuurlijk samen met de 407.
PXL_20250329_175936609.jpg

En ook laatstgenoemde is, dankzij een custom velours mattenset met het originele font weer net iets mooier.

PXL_20250403_075800530.jpg

Op die klep zie je wat al die jaren met de lak doen. Maar dat skai zit echt heel netjes zo. Mooi werk en een mooi wagenpark!

Mooi werk aan de 306! Is de 407 coupe zoveel groter dan de 306?

De 306 meet 4,18 meter in de lengte tegen 4,82 van de 407, in de breedte scheelt het net geen 18 centimeter. De wielen zijn 15 versus 19 inch, in alle opzichten is de coupé een reus vergeleken met de slechts 10 jaar oudere cabrio.
Tegenwoordig is alles veel groter.
Dat is niet helemaal waar, de huidige Peugeot 508 meet 4,75 meter en is 1,86 breed. De nieuwe, elektrische Renault 5 is flink opgeschaald tot bijna karikaturaal formaat.

Mooi resultaat op de 306 en 407! Bijzonder ook de verschillen in afmeting, al is het wel te verwachten aangezien de 306 een generatie ouder en een klasse kleiner is. Hoe verhoudt de 407 zich tot de 406?

De 306 meet 4,18 meter in de lengte tegen 4,82 van de 407, in de breedte scheelt het net geen 18 centimeter. De wielen zijn 15 versus 19 inch, in alle opzichten is de coupé een reus vergeleken met de slechts 10 jaar oudere cabrio.

Dat is niet helemaal waar, de huidige Peugeot 508 meet 4,75 meter en is 1,86 breed. De nieuwe, elektrische Renault 5 is flink opgeschaald tot bijna karikaturaal formaat.
De 5 hier lijkt wel een Mini in vergelijking tot alle nieuwe hedendaagse auto’s. Als je hem in het rijtje ziet valt pas echt op hoe de auto’s gegroeid zijn.

De 306 is wel netjes geworden zo.

Echt bijzonder dat je nog in je 306 rijdt; hoe lang heb je hem nu al? Blijft een mooi ding, heb nooit aan de mijne kunnen wennen destijds

Mooi resultaat op de 306 en 407! Bijzonder ook de verschillen in afmeting, al is het wel te verwachten aangezien de 306 een generatie ouder en een klasse kleiner is. Hoe verhoudt de 407 zich tot de 406?
De 407 is natuurlijk forser dan de 406, maar het is vooral de coupé waarbij dat opvalt. De 407 Coupe is namelijk nog eens 5 centimeter langer dan de 407 SW en precies 20 centimeter langer dan een 406 Coupé. De laatste is op zijn beurt weer 43 centimeter langer dan een 306.

Al met al ogen de 306 (hier op 14 inch) en 406 (16") veel meer compatible dan 306 en 407.
IMG_20190202_125447122_HDR.jpg

Echt bijzonder dat je nog in je 306 rijdt; hoe lang heb je hem nu al? Blijft een mooi ding, heb nooit aan de mijne kunnen wennen destijds
Ik heb 'm sinds januari 2013, dus inmiddels ruim twaalf jaar. Veel mee meegemaakt en net zoveel aan gedaan om 'm hier te krijgen, maar inmiddels wel op het punt beland dat -ie niet meer weggaat. Is het dan de perfecte auto? Zeker niet. Er is al veel verbeterd, er is nog veel te winnen en helemaal goed wordt het nooit. Dat hoort bij een inmiddels semi-klassieker. Het gaat erom dat geen enkele andere auto mij het gevoel geeft dat deze specifieke 306 biedt, en ik heb door de jaren heen behoorlijk veel leuks gereden.
Op die klep zie je wat al die jaren met de lak doen. Maar dat skai zit echt heel netjes zo. Mooi werk en een mooi wagenpark!
Klopt, origineel was -ie iets meer oranje terwijl hij nu iets feller is. De panelen verkleuren niet allemaal precies hetzelfde, maar 't onderlinge verschil is nog acceptabel. Gelukkig oogt de huidige kleur nog lekker fris.

Dat kleurtje op die 406 was toch ook wel wat. Een beetje vies geel maar wel heel bijzonder. Zo samen met de 306 valt het natuurlijk extra veel op. Samen zijn ze inderdaad wel veel meer in balans dan de 306 naast de 407.

Mooi werk aan beide bolides. Fijn dat de technische staat weer flink opgefrist is en dat de auto net zo goed lijkt als vermoed en gehoopt. Geeft toch een fijn gevoel.

Oh dat met die kit naad is wel netjes gelukt zeg. Op naar mooie ritten en meetings!

Dat opknappen van die afdekkap is echt goed gelukt. Mooi werk! Goed dat je ook de kleine dingetjes zoals de kitnaden bijhoudt. Daar wordt ie hopelijk toch iets beter oud door.

• Leuk
Waarderingen: Elco
Dat is omdat die verkleurt is, die hoort een heel stuk meer richting eigeel te zijn maar iets minder dan die 306.
Dat valt wel mee, het is vooral een moeilijk vast te leggen kleur. Ook af-fabriek is Jaune Louxor veel zachter dan het Jaune Genêt van de 306.

Peugeot heeft de zachtgele kleur ooit uitgeprobeerd op de 306, deze versie stond lange tijd in het depot van het museum in Sochaux maar heeft het productiestadium nooit gehaald. Ook daar zie je dat de auto veel zachter van kleur is.

Peugeot-306-cabriolet-jaune-louxor-encheres-couleurs-et-matieres-9-bd.jpg

Bron: Largus.fr

Dat valt wel mee, het is vooral een moeilijk vast te leggen kleur. Ook af-fabriek is Jaune Louxor veel zachter dan het Jaune Genêt van de 306.

Peugeot heeft de zachtgele kleur ooit uitgeprobeerd op de 306, deze versie stond lange tijd in het depot van het museum in Sochaux maar heeft het productiestadium nooit gehaald. Ook daar zie je dat de auto veel zachter van kleur is.

Peugeot-306-cabriolet-jaune-louxor-encheres-couleurs-et-matieres-9-bd.jpg

Bron: Largus.fr
Oh dit zacht geel vind ik echt niet staan. Als ik hem zou zien in die kleur zou ik direct denken dat hij verschoten is. Vandaar de productie niet bereikt denk ik...

Het lijkt op die foto er al op alsof de kleur is vervaagd. De bumper lijkt een net iets andere tint te hebben. Kan ook komen doordat het een ander materiaal is maar het maakt het niet fraaier.

Het lijkt op die foto er al op alsof de kleur is vervaagd. De bumper lijkt een net iets andere tint te hebben. Kan ook komen doordat het een ander materiaal is maar het maakt het niet fraaier.
Dat is echt de belichting i.c.m. vorm van de bumper, neemt niet weg dat geel een moeilijke kleur is om te fotograferen.

Ik vind het trouwens wel mooi hoe nauwkeurig fabrikanten het kleurenpalet bepalen, ook vaak met goed resultaat. Hard geel staat eigenlijk altijd het beste op eenvoudig getekende auto's met strakke lijnen, het afgeronde van de 406 draagt het zachtgele juist weer beter.

Maar goed, buiten me druk maken om de kleur heb ik weer een punt van de to do-lijst afgestreept. De omgeleide plus naar de brandstofpomp lag nog wat lomp door het interieur, maar de oplossing heeft zich wel bewezen en moest dus permanent gemaakt worden. Inmiddels loopt de kabel netjes via de dorpel en heb ik 'm in de zekeringkast aangesloten op de tweede trap van het contact. Bijna helemaal origineel, maar nu werkt de brandstofpomp altijd als -ie dat moet.

Voor
PXL_20240707_125737618.jpg

Tijdens
PXL_20250412_110217641.jpg

En daarna lekker op pad. Fijn om met dit weer weer in 't zonnetje naar de bestemming te rijden, daar de barbecue aan te steken en 's avonds weer dakloos terug te gaan bij het licht van de volle maan.

Laatst bewerkt:
Net even Elco's nieuwe vervoer bekeken, ziet er heel goed uit. Alleen nog even die Pininfarina-badge vastzetten. ;)
Even terugkomend op deze reactie uit 2013: de Pininfarina-badge rechts zat inderdaad niet heel goed vast, hij week wat aan de achterkant. In de praktijk bleek dat geen probleem, hij bleef nog twaalf jaar hangen.

Toch moest het beter, dus vandaag heb ik de badges links en rechts eraf gehaald en de restanten verwijderd met karamelschijf, klei en polijstmachine. Ze komen er natuurlijk weer op d.m.v. transfer-lijm die deze week binnen moet komen. Moet wel fris staan als zowel de logo's en de lak eronder weer helemaal schoon zijn.

PXL_20250413_125859410.jpg

PXL_20250413_131217915.jpg

Jammer van die vier gaatjes, anders had ik de Pininfarina-logo's gerust achterwege gelaten.

^^ zo op de (laatste) foto vallen (mij) die gaatjes niet op hoor. ;)
Ik spiekte ff bij die eigele in het museum op welk plaatdeel straks nieuwe logo's te zien zijn.

Ik zag ze wel dagelijks, inclusief de originele kleur van de lak eronder. Ze moesten er gauw weer op dus, die transferlijm bleek daarbij echt een uitkomst. Nu begrijp ik helemaal niet meer waarom mensen soms logo's terugkitten...

Op maat snijden en perforeren:
PXL_20250419_185459870.jpg

Even goed aandrukken, de lijm blijft nu zitten daar waar logo is en breekt langs de randen af.
PXL_20250419_184312316.jpg

En zo hoort het. Netjes vast, helemaal schoon langs de randjes en het paneel voor montage in twee stappen gepolijst:
PXL_20250420_113817061.jpg

Na een rondje rijden zit het nog steeds vast, dus zal wel goed zijn.
P1069397_elcovandermeer-com.jpg

Geel is gewoon echt een beroerde kleur voor wat betreft verkleuren. Ik zie het op mijn TR6 ook waar de zijkanten donkerder zijn dan de achterklep en motorkap. Overweeg om hem over te spuiten.

Laatst bewerkt:
Is dat dubbelzijdig tape wat je daarna exact langs de rand hebt uitgesneden?
Nee, juist niet, de lijmlaag op deze tape 'breekt' op de randen van het logo, waar het geen contact meer maakt. De lijm volgt daardoor niet perfect, maar best goed de contouren van het logo zodat je niet hoeft te knippen/snijden. Ik heb alleen de vellen ruwweg op maat gesneden om het materiaal niet te verspillen.
Geel is gewoon echt een beroerde kleur voor wat betreft verkleuren. Ik zie het op mijn TR6 ook waar de zijkanten donkerder zijn dan de achterklep en motorkap. Overweeg om hem over te spuiten.
De gedachte aan overspuiten komt soms bij me op, maar los van de kosten maak ik er dan een auto van die ik nauwelijks meer zou durven rijden. Daarmee schiet die ingreep zijn doel voorbij. Ik sluit niet uit dat het ooit gaat gebeuren, maar de komende jaren nog niet.
Dat zit er weer super netjes op!
Dan is het wel fijn dat er gaatjes in het plaatwerk zitten, je kunt 't niet verkeerd doen.

Dank allen! Het zijn van die punten zonder prioriteit, maar met zichtbaar effect.

Bij de 407 had ik een grotere uitdaging, de koplampen waar bij aankoop alg aan de buitenkant (gelukkig niet binnenin) groeide. Ik had ze al redelijk snel gepolijst om het enigszins toonbaar te maken, maar afgelopen weekend was het tijd om ze kaal te schuren en af te werken met 2K blanke lak. Flinke klus met een niet perfect, maar wel heel behoorlijk en hopelijk ook blijvend resultaat.

P1000128_elcovandermeer-com.jpg

P1000141_elcovandermeer-com.jpg

P1000158_elcovandermeer-com.jpg

Qua werk aan de 407 is het einde nu wel in zicht, vanaf nu dus vooral nog meer kilometers maken. Sinds aanschaf ben ik al ruim 12.000 kilometer verder.

P1000135_elcovandermeer-com.jpg

Gelukkig bleef er ook nog wat tijd over om met de 306 op pad te gaan. En het klinkt misschien vreemd, maar hij lijkt elke rit fijner te gaan rijden. Desondanks is er binnenkort werk aan de winkel: de remmen voor vervangen omdat ze trillen en nog wat klein grut. Die auto's houden me in ieder geval van de straat.

Laatst bewerkt:
Dat klopt inderdaad (x3)... gelukkig waait het stof er ook redelijk snel weer vanaf.

Het was alleen geen Renault 5, maar een Alpine A290 ;)

PXL_20250501_173220193.jpg

P1000502_elcovandermeer-com.jpg

...en juist zo'n stoffige weg geeft wat extra leven aan de foto's.

Tja, van die afstand (vanaf de overweg) zag ik dat verschil niet. ;)
Route zit standaard in mijn "wild-spot-rondje-rijden-met-oudste-dochter", dat ik gisterenavond ook weer deed.

(Geen "Angels" van Robbie Williams gehoord? Stond iets te hard aan, met dak open.:p )

Waanzinnig eigenlijk hè, dat de kleinste telg uit de stal van Renault/Alpine meer ruimte inneemt dan een middenklasser uit de jaren '90?

Mooi bezig geweest trouwens, zowel de 306 als de 407 staan er prachtig bij zo ;)

Inderdaad. Ik vind de R5/A290 er leuk uit zien en helemaal niet groot, totdat ze naast een wat oudere auto staan. De verhoudingen lijken dan wel zoek.

• Leuk
Waarderingen: Elco
Route zit standaard in mijn "wild-spot-rondje-rijden-met-oudste-dochter", dat ik gisterenavond ook weer deed.
Is er nog wel wat te zien? Ik doe het ook regelmatig, maar ten opzichte van een paar jaar geleden valt het me behoorlijk tegen... Geen Angels gehoord, trouwens, maar gezien je daar pal aan het spoor zit valt andere 'geluidsoverlast' niet eens echt op.

Waanzinnig eigenlijk hè, dat de kleinste telg uit de stal van Renault/Alpine meer ruimte inneemt dan een middenklasser uit de jaren '90?

Best bijzonder ja, zoals Dave ook zegt valt dat pas echt op als je hem naast oudere auto's ziet. Maar ook naast een nieuwe Peugeot 208 oogt de R5/A290 behoorlijk bulky.

De A290 is wel erg gaaf moet ik zeggen, en zo in het wit ook juist wel. Qua interieur neig ik wel naar de gewone 5. Ik zag er laatst eentje naast mijn A110 staan in bijna hetzelfde donkerblauw en dan met dat interieur met gele accenten.

Mooi werk ook weer aan de 306. Dat met die tape/lijm kende ik nog niet. Lijkt op het spul wat ze in de fabriek gebruiken om het op te plakken. En het werk aan het kitrandje was ook een mooi werk. Meestal zie je dat soort verbindingen alleen op bestelwagens en daar is het altijd een punt van aandacht. Op een niet-cabrio heb ik dat nog niet bewust zo een keer gezien.

De A290 is wel erg gaaf moet ik zeggen, en zo in het wit ook juist wel. Qua interieur neig ik wel naar de gewone 5. Ik zag er laatst eentje naast mijn A110 staan in bijna hetzelfde donkerblauw en dan met dat interieur met gele accenten.
Ik vond het metallic wit echt opvallend goed staan. Misschien zou ik het zelfs boven blauw verkiezen, al oogt het wel heel snel vies.

Mooi werk ook weer aan de 306. Dat met die tape/lijm kende ik nog niet. Lijkt op het spul wat ze in de fabriek gebruiken om het op te plakken. En het werk aan het kitrandje was ook een mooi werk. Meestal zie je dat soort verbindingen alleen op bestelwagens en daar is het altijd een punt van aandacht. Op een niet-cabrio heb ik dat nog niet bewust zo een keer gezien.
Daarom deel ik 't zo uitgebreid, ik kende het product ook niet maar ik denk dat het voor meer forummers een oplossing zou kunnen zijn. Die kitrand, tja, ik heb er bij andere auto's nooit echt op gelet, maar het lijkt me een erg Italiaanse oplossing...

Verder is het qua updates even rustig. Gelukkig maar, want ze volgden elkaar wel erg snel op. Ik wacht geduldig tot de remmen voor de 306 binnenkomen, tot die tijd is het met beide auto's vooral lekker kilometers maken.

Qua foto's hebben jullie zo'n beetje elke hoek van elke auto al wel gezien, dat blijft niet eeuwig interessant. Maar dit silhouet van gisteren vind ik nog wel het delen waard.

P1079454_elcovandermeer-com.jpg

Vandaag een klus aangepakt waar ik al een tijdje tegenop zag, maar die uiteindelijk in net iets meer dan een half uur gedaan was: het vervangen van de thermostaat. De cabrio kwam niet goed meer op temperatuur, net als de kachel. Toen ik de oude thermostaat eenmaal in handen had begreep ik waarom, een losgelaten rubber blokkeert de werking.

Nu loopt de motortemperatuur weer netjes op en blijft net boven de 80 graden hangen, ook als ik de nu veel warmere kachel aanzet. Alleen bij lang stilstaan loopt de temperatuur op tot net iets meer dan 100 graden tot de fan inkickt en 'm terugkoelt, dat is normaal gedrag.

PXL_20250530_123547999.jpg

Thermostaat: nieuw en oud

Daarna de auto maar eens gewassen, dat was broodnodig. Gelijk een rondje (test)gereden en een paar foto's gemaakt:

P1022023_elcovandermeer-com.jpg

P1022019_elcovandermeer-com.jpg

P1022021_elcovandermeer-com.jpg

De 407 staat ondertussen op een matige set schaamwielen. De 19" worden afgedraaid en opnieuw gespoten zodat ze binnenkort weer helemaal als nieuw zijn. Dat verdienen de auto en de wielen. In de tussentijd kijk ik minder graag naar m'n daily en hij rijdt minder fijn, hopelijk is dat snel voorbij en wordt het goedgemaakt met een paar fabrieksnieuwe wielen.

PXL_20250518_161105751.jpg

Terug
Bovenaan