Elco: Peugeot 306 Cabriolet, 407 Coupé & 404 Berline

Heerlijk om dan het verschil te merken, een fris onderstel maakt zo ontzettend veel verschil. Lekker bezig zo!
Top ook dat de 206 nu op waarde getaxeerd is.

En die uitlaat inderdaad...
Leek me een kwestie van de ophangsteunen iets veranderen, maar als er al zoveel naar hebben gekeken zal het wel iets lastiger liggen.

Dank @ketelapper ! De A2 bevalt me nog steeds allerbest. Het is heerlijk om een daily te hebben waar zowel spullen als mensen goed in passen, en die je verder niet in de weg zit. Of we nu met vier personen naar Paaspop gaan of ik de berging opruim (achterstoelen eruit!), alles gaat makkelijk. En achterin zit men beter dan in een Model 3 of Macan, dat heb ik de afgelopen tijd kunnen ervaren.

Wel had ik last van klotsende bijgeluiden bij langzaam genomen bochten. Na enkele zaken te kunnen uitsluiten bleef als verdachte over... de spoiler! Dus heb ik aan beide zijden een gaatje geboord, et voilà. Er stroomde ruim een minuut lang water uit. Sindsdien geen gekke geluiden meer gehoord en ook de zwarte strepen op de achterklep, die na een regenbui verschenen, heb ik niet meer gezien.

PXL_20240412_162929359.jpg

Daarnaast heb ik de type- en motoraanduiding verwijderd. Dat was ik eigenlijk niet van plan, totdat ik bij het sluiten van de achterklep ineens de punt van '1.4' in handen had. Het staat toch net iets cleaner zonder deze emblemen en op de koop toe is 't makkelijker schoon te houden.

Verder pak ik, wanneer het weer daartoe uitnodigt, de 306. In tegenstelling tot de afgelopen periode heb ik weer volledig vertrouwen in het weggedrag, het ding rijdt gewoon zó fijn! Ook op de wielen die ik vorig jaar opnieuw gespoten heb. De trillingen die ik daarmee voelde bleken voor het allergrootste deel veroorzaakt door het onderstel, niet door de wielen zelf. Een meevaller, want deze set ziet er - zolang je niet van té dichtbij naar kijkt - erg goed uit.

Komende week ga ik de monteur vragen of hij ook de puntjes op de i wil zetten wat betreft de bijgeluiden en vibraties, veroorzaakt door versleten motorsteunen en niet goed aansluitende uitlaat. Maar qua onderstel is het alvast weer helemaal wat het moet zijn.

Plaatje erbij van afgelopen weekend:

PXL_20240414_140050376.jpg

Helaas niet, en de leverancier van de code kan me ook niet verder helpen. Als je het zou willen navragen, graag, want ik wil zo'n originele radio wel graag hebben!
Om Barri zijn topic niet helemaal te vervuilen. ;)

Ik heb Erin gemst, zodra ik een antwoord heb, die meer zegt als "Staat soms ook in het boekje of op de radio zelf" laat ik het weten.

Wat een water kwam trouwens uit de A2, bizar haast.

Wel had ik last van klotsende bijgeluiden bij langzaam genomen bochten. Na enkele zaken te kunnen uitsluiten bleef als verdachte over... de spoiler! Dus heb ik aan beide zijden een gaatje geboord, et voilà. Er stroomde ruim een minuut lang water uit. Sindsdien geen gekke geluiden meer gehoord en ook de zwarte strepen op de achterklep, die na een regenbui verschenen, heb ik niet meer gezien.

klopt, bekende A2 kwaal. Zelfde had ik ook bij die van mij toegepast. Spoiler is hol en na verloop van tijd loopt die helemaal vol met water. 2 gaatjes aan de onderzijde en het probleem is opgelost (y)

Och ja, rubbers hebben nu eenmaal niet het eeuwige leven. Ik zou 'm ook opnieuw kunnen afkitten, maar ben bang dat dat minder mooi staat. Dit lijkt me een prima oplossing.

Klopt, en zoals gezegd staat de spoiler van een A2 niet in verbinding met het interieur - dit lost dus alleen een irritant bijgeluid op.

Ondertussen heb ik niet stilgezeten, gisteren heb ik de achterremmen van de Cabriolet vervangen. De oude schijven hadden hun beste tijd gehad en waren, door eerdere issues met de remmerij, aardig verkleurd. Voor de APK was alles nog prima, maar voor mij niet meer.

Ik heb nooit eerder zelf aan de remmen gewerkt, maar 't viel me op zich mee. Wel veel langer mee bezig geweest dan nodig omdat het tóch je remmen zijn... Naast de schijven (Febi) en blokken (Brembo) heb ik ook de stofplaten vervangen door nieuwe, zwarte exemplaren. Wel zo netjes.

Voor:
P1035265.jpg

P1035266.jpg

Oud en nieuw:
P1035273.jpg

Nu:
P1035294.jpg

P1035291.jpg

Dat staat toch een stukje netter achter het wiel. En na een stukje rijden vandaag zit alles er nog steeds op, klemt er niets en sta ik nog steeds op tijd stil. Voorzichtige conclusie: operatie geslaagd.

P1035296_elcovandermeer-com.jpg

Het blijft updates regenen op 306-gebied, de vaart zit er echt lekker in. Nu is-ie rondom gerestyled, waarbij 13 deukjes zijn verwijderd. Ik wist niet eens dat er zoveel in zaten, maar zelfs subtiele oneffenheden die ik niet eens meer zag zijn als sneeuw voor de zon verdwenen. Echt een kunstenaar, die uitdeuker.

Ook heb ik een nieuw pakje van Autodoc ontvangen, met onder meer de resterende nieuwe motorsteunen. Binnenkort eens monteren, want ik zag dat het 'hydro' uit het hydrolager verdwenen is. Een logische verklaring voor het trillen bij optrekken en accelereren. Daarnaast heb ik de bron van de irritante bijgeluiden ontdekt, ook iets wat relatief eenvoudig zelf op te lossen is. Tot slot heb ik me gewaagd aan de niet mooi passende achterdemper, iets wat volgens de monteur niet beter kon. Mijn conclusie: kan dus wel. Na wat stelwerk zit hij nog steeds niet perfect, maar al wel een heel stuk beter.

P1096914_elcovandermeer-com.jpg

Met nog een plaatje van net, waarop je ziet hoe strak de reflectie in de flank weer is.

Tja, wanneer zijn remmen nodig? Ze voldeden nog aan de gestelde eisen en ik merk geen enkel verschil tussen 'oud' en 'nieuw'. Ik vond het vooral geen gezicht meer.

Ik had bij rrestyling al even een visioen van een Halfords bodykit :D

Die remmen hebben al wat meegemaakt ja (vooral de verkleuring). Nog prima voor normaal rondrijden maar niet aan te raden voor circuit of bergpas.

De Peugeot is mooi strak geworden en dat komt op de foto super mooi uit! Ik had bij 'restyling' wat nachtmerries van aangeplakt plastic op de mooie gele koets... Goed resultaat!

Die koets is weer mooi strak, bijzonder ook hoe zo'n restyler altijd een hoop meer weet te vinden dan je zelf denkt dat er in zit. Knap werk.

Mooie updates weer! Heb je de remklauwen ook gelijk zwart gemaakt? Of steken ze nu niet heel erg af tegenover de nieuwe schrijven en ankerplaat

Nee, dat niet. Nu ik weet hoe het in elkaar zit wil ik ze nog eens zilver maken, vind het juist wel mooi als ze fris afsteken tegen de schijf en stofplaat.

Tja, wanneer zijn remmen nodig? Ze voldeden nog aan de gestelde eisen en ik merk geen enkel verschil tussen 'oud' en 'nieuw'. Ik vond het vooral geen gezicht meer.
Er lijken best diepe groeven in de schijven te zitten, voor mij een teken dat ze klaar zijn.

Netjes :love:

En demper afhangen kan altijd... lukt het niet met enkel de bouten en moeren, dan wat stelringetjes pakken. En als laatste redmiddel op onzichtbare plekken wat verbuigen. Ben benieuwd naar voor-na plaatjes?

In principe wel, maar bij een aftermarket-uitlaat als deze heeft dat toch wel grenzen. Hij hangt nu in de hoogte beter, maar nog niet voldoende in het midden van de uitsparing. Binnenkort wil ik er nog eens iets langer naar kijken, als ik ook de motorsteunen en uitlaatpakking vervang.

Een plaatje was 't al, natuurlijk, maar inmiddels komen de puntjes zo echt op de i. Zou je intussen kunnen stellen dat dit de beste 306 in heel het land is? ;-)

Er zijn altijd nieuwe puntjes om op de i te zetten, het kan altijd beter en ik wil hem ook weer niet zo perfect hebben dat ik er niet meer mee durf te rijden. Gelukkig zitten er nog duizenden euro's tussen de staat nú en dat moment, dus die grens zal niet per ongeluk overschreden worden.

Ook ben ik ervan overtuigd dat er betere en/of mooiere 306 Cabrio's te vinden zijn, auto's die in garages staan en enkel bij mooi weer naar buiten komen voor een kalm plezierritje. Al zie ik soms ook behoorlijk prijzige lage kilometer-exemplaren op Marktplaats die in het echt waarschijnlijk niet veel mooier zullen zijn dan die van mij.

Maar de bewering dat het één van de mooiere 306'en met een respectabele kilometerstand is, die durf ik wel aan. Want de teller is sinds deze week door de 330.000 kilometer heen.

PXL_20240516_194226024.jpg

We zijn weer een stap verder in het proces, want ik heb de versnellingsbaksteun vervangen. Dat bleek nodig, het origineel zag er niet bepaald fris meer uit.

PXL_20240527_115821436.jpg

Oud & nieuw x2
PXL_20240527_120238488.jpg

PXL_20240527_120232430.jpg

Ook de motorsteun aan de distributiezijde wilde ik graag vervangen, maar dit kreng krijg ik met geen mogelijkheid los. Toch maar aan de garage overlaten, vrees ik...
PXL_20240522_142623124.jpg

Het vervangen van de baksteun heeft wel enig effect gehad op de vibraties bij het wegrijden, die zijn daadwerkelijk minder. Maar ik heb er een hard hoofd in dat het vervangen van de andere motorsteun ze helemaal gaat wegnemen. We zullen het beleven.

En natuurlijk zul je zien dat de auto twee dagen na dit werk niet meer wil aanslaan. Alles gaat mooi rond, maar het lijkt erop dat hij geen brandstof krijgt. Bij het op contact zetten gaat de benzinepomp niet rond en bij het doormeten bleek dat deze maar 3,5 millivolt voeding kreeg. Net iets te weinig. Gelukkig had ik al een jaar of 8 een brandstofpomprelais op de plank liggen. Twee keer meeverhuisd, maar nu kwam het eindelijk van pas.

Schermafbeelding-2024-06-05-214442.jpg

De boosdoener. Na vervanging van deze was het gelukkig weer starten-lopen.

Over de A2 is verder niets te melden, die draait saai zijn rondjes en is binnenkort toe aan verse olie. Ook laat ik dan de onderste motorsteun vervangen omdat het blok me iets te sterk kantelt. Verder kwam de ruimte van het ding afgelopen weekend weer goed van pas:

Clipboard_06-05-2024_01.jpg

Tot slot het verbruik sinds de zomerwielenwissel: 5,6 l/100 km, ofwel 1 op 17,8. Over de gehele 25.000 kilometer tot nu toe is dat 1 op 17,06 (5,9 l/100 km).

Laatst bewerkt:
Blijven beide mooie auto's. Heb niet veel met peugeot maar de 306 cabrio heb ik altijd mooi gevonden. A2 hebben we gehad, erg leuke auto, af en toe nog een beetje spijt dat we die weg gedaan hebben. Een goede vinden is lastig.

Hey Elco, vraagje
Ik heb ook een A2 1.4 ( In Atlantikblau met 168k op de teller ), mag ik vragen welke Led-set je als dimlicht hebt gebruikt?
Gr Guus

Ha Guus, ik wist niet dat jij er inmiddels ook eentje hebt. Leuk! Mijn leds zijn Philips Ultinon Essential H7 met 6500k lichttemperatuur. Via de site van Jeffrey Bezos te koop voor net iets meer van vijf tientjes per set. In de stadslichtjes zitten felle '800 lumen' T10-leds, maar bij nader inzien zijn die nergens goed voor. Gewone T10-leds in plaats van de W3W gloeilampjes volstaan.

Ondertussen heb ik weer niet stilgezeten, beide auto's zijn in de tussentijd weer iets beter geworden.

Om te beginnen de 306. Het brandstofpomprelais bleek uiteindelijk niet de schuldige, ik heb ontdekt dat een pin in de stekker daarvan is gaan hemelen. Nico heeft aangeboden deze pin te vervangen, maar tot die tijd voed ik de brandstofpomp met een geschakelde plus uit de zekeringkast. Niet de mooiste oplossing, maar hij werkt voortreffelijk.

Derde remlicht 306

Ook heb ik het derde remlicht gereviseerd. Originele behuizingen gaan barsten, lekken en slecht contact maken waardoor lampjes uitvallen. Dat staat zo slordig, en het was ook bij mijn auto het geval. Inmiddels zit er een nieuwe behuizing achter de originele kap, 3D-geprint door een handige Etsy-Bulgaar. Het setje komt compleet met gesoldeerde leds die hopelijk weer een eeuwigheid meegaan.

PXL_20240611_193952484.jpg

De oude remlichtbehuizing

PXL_20240611_193916977.jpg

En het nieuwe geheel, nu met leds.

Ik had gehoopt dat de keuze voor led het licht ook iets feller zou maken, maar dit overtreft het origineel niet. Moderne auto's hebben nu eenmaal aanzienlijk betere, fellere remlichten. Het voldoet, laten we het daar op houden.

Uitlaatpakking 306

Als je dit topic volgt weet je dat ik al langer klaag over 'het geluid van een neerstortend jachtvliegtuig' dat de 306 soms maakt. De laatste tijd werd dit erger, hij was op het gênante af luid. Hoog tijd om de uitlaatpakking te vervangen. Gelukkig heeft een vriend van mij een brug die ik kon gebruiken. Best een hoop gepruts met weinig ruimte, maar het is gelukt. En hoe! De 306 klinkt nu weer gezond en doordat de uitlaat en het blok beter verbonden zijn voelt ie ook solider.

PXL_20240720_110958836.jpg

Ik hoef waarschijnlijk niet uit te leggen welke pakking er nieuw is.

PXL_20240720_120053291.jpg

Work in progress

P1046022_elcovandermeer-com.jpg

Om de uitlaatpakking goed vast te krijgen heb ik de hele uitlaatlijn verwijderd. Dat gaf me de ruimte om het eindstuk beter uit te lijnen, dus die hangt nu zo goed als redelijkerwijs mogelijk is.

Ruitenwisser A2

En als je al dacht dat die pakking uitdagend was, het reviseren van de A2-ruitenwisser viel ook niet mee. De wisserarm heeft de neiging om door slijtage in te zakken, waardoor hij op een gegeven moment krassen trekt in de ruit. Zo'n kras was bij mij tot een millimeter genaderd. Gelukkig kon ik een zeldzaam revisiesetje kopen wat ik laatst heb gemonteerd. Niet bepaald plug-and-play, want er moest geboord en geperst worden. Maar het resultaat is er: als nieuw, of misschien zelfs beter.

PXL_20240719_113642903.jpg

De oude situatie, waarbij ik al tevergeefs geprobeerd had om de wisserarm op te hogen.

PXL_20240719_122625516.jpg

Schroeven, boren, slijpen, persen, klemmen... maar dan heb je alle onderdelen los.

PXL_20240719_144226477.jpg

De bouwer van het revisiesetje heeft overal aan gedacht, zelfs aan 'n rubber dat ruitschade voorkomt.

PXL_20240719_145525263.jpg

En natuurlijk de boel even gespoten voordat het terug op de auto kwam. Oogt weer fris en wist zoals het moet.

Oh wauw, wat een lelijk issue is dat zeg als die verbinding wat losjes wordt en daardoor de ruitenwisserarm over de ruit gaat schrapen.

Bekende A2 kwaal. De mijne was ook al aardig o op weg. Staan op YouTube wel filmpjes om te reviseren. Ook eventueel zonder zo’n special revisie setje.

Mooi dat het weer in orde is!

De achterkant van de 306 ziet er weer knap uit zo. Een eigenwijs ding, die einddemper, maar de aanhouder wint zo te zien!

Wat de A2 betreft: die ruitenwisserconstructie met zo'n dubbele arm lijkt me ook wel een beetje over-engineered, om eerlijk te zijn. En met alle gevolgen van dien, zo blijkt. Mooi dat 'ie nu weer werkt zoals bedoeld! Heb je trouwens een idee of er gegronde reden voor die ingewikkelde constructie is?

De achterkant van de 306 ziet er weer knap uit zo. Een eigenwijs ding, die einddemper, maar de aanhouder wint zo te zien!

Wat de A2 betreft: die ruitenwisserconstructie met zo'n dubbele arm lijkt me ook wel een beetje over-engineered, om eerlijk te zijn. En met alle gevolgen van dien, zo blijkt. Mooi dat 'ie nu weer werkt zoals bedoeld! Heb je trouwens een idee of er gegronde reden voor die ingewikkelde constructie is?
Zelfs een Citybug (C1/107/Aygo) heeft dit. Het is nodig om genoeg wisseroppervlak te halen met een enkele wisser. Zonder voldoet het niet aan de wet, of moet er een dubbele wisser gebruikt worden.
Op zich kan het gewoon goed gaan en het is een bekende constructie. Ik heb het zelf bijvoorbeeld op de Alfa 164 zitten (ondanks dat die 2 wissers heeft) en dat hoeft hooguit eens in de 30 jaar gereviseerd te worden. Maar de Audi versie heeft dit ook met alleen als probleem dat als het versleten is er ook schade ontstaat. Alleen al zo'n rubber dopje had bij Audi erger kunnen voorkomen. Maarja; je gaat de auto niet duurder maken omdat er mensen zijn die er 20 jaar of langer mee willen rijden. De meerderheid koopt daar immers geen auto voor.

Overigens valt dit nog erg mee. Je zou eens de mono-wisser van een Mercedes moeten zien. Die schuift in en uit om goed in de hoeken te kunnen komen. Uiteraard moet dat elke 20 jaar wel gereviseerd worden.

OT: Goed bezig. Even de handen van het toetsenbord af en zwarte vingers krijgen :)

Lekkere klusjes weer Elco. Die 306 wordt fraaier en fraaier zo.
Ook goed dat de A2 nu mooi blijft wissen zonder de ruit te graveren.

Zelfs een Citybug (C1/107/Aygo) heeft dit. Het is nodig om genoeg wisseroppervlak te halen met een enkele wisser. Zonder voldoet het niet aan de wet, of moet er een dubbele wisser gebruikt worden.
Sterker nog, zelfs de supergoedkoop gemaakte Dacia Spring heeft er eentje. Bij Audi was het doel simpel: gewichtsbesparing. Eén wisser gebruiken scheelt materiaal en daarmee gewicht, zelfs als de enkele wisser een dubbele arm heeft.

Sinds de ruitenwisser is aangepakt heb ik weinig met de A2 gereden, de 306 gaat vaker mee. Afgelopen weekend nog naar de Eifel, waar ik met een aantal vrienden het Eifel Rallye Festival bezocht.

P1046450_elcovandermeer-com.jpg

Op de terugweg nog een paar keer dakloos door de 200 km/u gegaan. Er zit nog wat meer in het vat, maar het was te druk om dat eruit te persen. En ook weer niet zo relevant dat enig extra risico gerechtvaardigd is.

Over uitpersen gesproken, bij het Rally Festival deden ook twee 306 Maxi's hun rondjes. Vroeger was ik meer 'Team Subaru', maar zo'n tot 300 pk en 10.500 tpm(!) uitgewrongen 2.0-16v is misschien nog wel gaver. Inderdaad, in de basis is dit hetzelfde blok als in mijn cabrio ligt. Onderstaande exemplaren hebben geen officiële rally's gereden, maar ze zijn wel volgens deze specs opgebouwd.

Wat een ding!
P1046807_elcovandermeer-com.jpg

En nog eentje:
P1046815_elcovandermeer-com.jpg

Maar ook een heuse, originele Impreza WRC was van de partij:
P1046838_elcovandermeer-com.jpg

Bij thuiskomst lag er een pakketje op me te wachten, opnieuw uit Bulgarije. Met daarin onder meer een nieuw antennerubber, iets wat al sinds aanschaf van de auto niet heel mooi meer is en door de jaren heen zeker niet knapper werd. Toch fijn dat er zo nu en dan nieuwe onderdelen worden gemaakt, hoe klein deze ook mogen zijn.

Screenshot_20240821-1316452.jpg

Laatst bewerkt:
Netjes hoor! Leuk om hem ook zo te blijven perfectioneren.
Eiffelfestival was vast ook leuk met die rallyauto’s van weleer. Als ik dat had geweten…. Was een leuk tochtje geweest ook.

De 306 gaat nog steeds goed! Hij gaat dit jaar vervroegd op stal vanwege mijn vakantie in november, maar hij heeft het - op het gedoe met de brandstofpomp na - weer goed gedaan.

Wat nog restte was een setje nieuwe bougies, die heeft ie inmiddels ook gekregen en daar is hij dankbaar voor. De oude bleken van NGK. Hoe die er doorheen zijn geglipt is me een raadsel, maar het is bekend dat deze motoren daar niet zo goed op gaan. Ik vond dat ie het best deed, maar met de nieuwe exemplaren van Bosch loopt hij toch fijner. En, heel vreemd, hij klinkt minder 'blikkerig'. Precies wat ik ook op een 306-forum las en waarvan ik dacht: 'ja, zal wel.'

Dan de A2, daarbij was ik steeds minder blij met de koplampen. De linker leek, ondanks lagen en lagen kit, steeds meer op een aquarium. Dus toch maar originele nieuwe (van Valeo) besteld en afgelopen week gemonteerd. De lampen zijn van productie 2024 (juli en september) en dus echt gloednieuw. Later hoorde ik via iemand op Instagram dat ze lange tijd niet leverbaar waren, ik keek dus precies op het juiste moment.

Met het resultaat ben ik heel blij!

Clipboard-3.jpg

P1057303_elcovandermeer-com.jpg

'Oud en nieuw'
P1057299_elcovandermeer-com.jpg

Dat ziet er echt fris uit met de nieuwe koplampen! Mooi ook dat de 306 nog fijner loopt, blijft een mooie opvallende verschijning.

Bekende kwaal, die van mij had er aan 1 kant ook last van. Zo kijkt hij een stuk frisser! 2 jaar geleden was er moeilijk aan nieuwe lampen te komen, of het was voor de hoofdprijs. Ik had er toen eentje uit een schade auto weten te halen.

En gelijk led stadslichtejs er in zodat de lensjes daarvan niet zwart worden zoals bij 90% van de A2tjes het geval is. (y)

Terug
Bovenaan