Elco: Peugeot 306 Cabriolet, 407 Coupé & 404 Berline

Mooie vakantiekiekjes, moet ook wel een fijne reis geweest zijn... totdat de waterpomp roet in het eten gooide.
Een Vauxhall
Code:
Dement
or klinkt wel als een auto die je snel wilt vergeten. Hopelijk is het snel weer genieten van de 306.

De verkoop van de 407 snap ik helemaal. Je hebt hem best een tijdje gehad en er van kunnen genieten, dat is ook wat waard.

De foto's van die reis, wat ontzettend mooi! :eek: Wederom de bevestiging dat we nog eens die kant op moeten.

Succes met de verkoop van de 407 en veel plezier alvast met een Toyota iQ ;)

Gewoon Dirk zei:
Mooie vakantiekiekjes, moet ook wel een fijne reis geweest zijn... totdat de waterpomp roet in het eten gooide.
Een Vauxhall
Code:
Dement
or klinkt wel als een auto die je snel wilt vergeten. Hopelijk is het snel weer genieten van de 306.

De verkoop van de 407 snap ik helemaal. Je hebt hem best een tijdje gehad en er van kunnen genieten, dat is ook wat waard.

Leuk grapje van Elco mbt de Vauxhall; een Dementor is een mythisch wezen uit de Harry Potter boeken, een ziel-etend spook als het ware. Best een passende naam wellicht, vooral vergeleken bij een knalgele Franse cabriolet natuurlijk :)

Veel succes met de verkoop van de 407, ik lees altijd met veel plezier jouw verkoopteksten, die van de S60 was ook al goed (y)

Quadrifoglio Verde zei:
Wel begrijpelijk dat je de 407 verkoopt ipv de 306 Cabrio. Dat is echt een prachtexemplaar die je eigenlijk nooit meer moet verkopen en de 407 Coupe heb ik altijd een raar model gevonden. Ik denk dat er leukere auto's zijn om dagelijks te gebruiken tegen lagere kosten

De 306 Cabriolet mag ook echt niet weg! Daar ben ik na bijna 10 jaar nog niet op uitgekeken en hoe je 't ook wendt of keert, ondanks de zo nu en dan benodigde werkzaamheden blijft het geen dure auto om te hebben. Bij de 407 is dat anders. Ik geniet bijna elke dag van zijn eigenschappen als reiswagen, maar ik kan ook best af met een minder grote, zware en luxueuze auto. Zeker als daar meer plezierritten met de 306 tegenover staan!

406c zei:
De 407 weg doen lijkt me trouwens erg zonde, is de besparing voor een kleinere auto daadwerkelijk de moeite qua ROI?

Gigantisch, en als je de reactie van S-RS ziet kun je je daar vast een voorstelling bij maken. Het gaat een paar honderd euro per maand (!) schelen.

Gewoon Dirk zei:

In ieder geval een jaar langer dan ik überhaupt had verwacht!

S-RS zei:
De foto's van die reis, wat ontzettend mooi! eye popping smiley Wederom de bevestiging dat we nog eens die kant op moeten.

Thanks! Ik raad het absoluut aan. Ik heb mijn ogen uitgekeken en me daarnaast prima vermaakt.

Zadelsnuiver zei:
Leuk grapje van Elco mbt de Vauxhall; een Dementor is een mythisch wezen uit de Harry Potter boeken, een ziel-etend spook als het ware. Best een passende naam wellicht, vooral vergeleken bij een knalgele Franse cabriolet

Yep, deze Vauxhall laat alle geluk en plezier van het autorijden als sneeuw voor de zon verdwijnen. Op de snelweg verder een prima ding hoor, met z'n cruise control, Android Auto en een gemiddeld verbruik van 1 op 17. Maar wat is het onderstel slecht. En wat is ie lelijk...

Jammer dat de 407 er uit gaat, maar naar alle waarschijnlijkheid wel een doordachte keuze, ook op het vlak van vaste lasten. Hopelijk vind je snel een koper die er even veel zorg voor zal dragen als jij!

Fijn dat de 306 terug is! Blijft een karaktervolle auto en dan vooral in die gele kleur. :)
Hopelijk krijgt de 407 Coupe weer een goed baasje.

De 407 is verkocht en afgelopen vrijdag overgedragen aan zijn nieuwe eigenaar. Die was na zes BMW's wel eens toe aan 'n échte auto :D.

Gekkigheid natuurlijk, maar hij komt wel in handen van iemand die de Coupé op waarde weet te schatten. En die waarschijnlijk doorgaat waar ik ben gestopt. Hij heeft er een mooie, goede, fijne auto aan. Zonder enige twijfel de beste auto die ik ooit heb gehad, maar waarbij het ook goed voelt om op het hoogtepunt te stoppen.

Om de verkoop te bespoedigen heb ik een video gemaakt, dat werkte destijds prima bij de S60. Nu de auto verkocht is kan ik de video van de 407 ook wel delen:

De pijn van de verkoop is verzacht doordat de 306 weer terug is van de garage. Het duurde iets langer dan gehoopt, maar met 'n nieuwe waterpomp en distributieset kan ik nog genieten van de nazomer. Ook is het wachten tot de opvolger van de 407 vrij komt. En... er is een tijdelijke daily, waarover later meer.

Jay DoubleYou zei:
Was ’m al tegengekomen. Mooi hoe je dat telkens weer in elkaar zet. Ooit over nagedacht om bij AutoWeek te solliciteren? :)

Zeg, we houden hem graag bij ons hoor. :)
Maar eens, Elco kan geweldige video's opnemen.

Op naar de nieuwe daily, scheelt ook wat ritjes naar het alternatieve 'tankstation' :rolleyes:

Dank voor de reacties! De opvolger zal een stuk minder bijzonder worden, misschien zelfs voelen als een stapje terug in de autoliefhebberij. Dat komt voornamelijk omdat ik echt niet weet wat de 306 en 407 Coupé kan overtreffen. Ik zou graag een RCZ hebben, maar met de 1.6 THP-motoren durf ik dat niet aan en op een diesel zit ik niet te wachten. Ook buiten Peugeot is er niet veel waar ik écht vrolijk van word.

Een privéleaser heb ik even overwogen en doorgerekend. Een nieuwe, gele e-208 GT zou ik kunnen rijden voor ongeveer hetzelfde geld als de 407, ook bij een relatief kort contract met veel kilometers. Maar in mijn huidige leven wil ik geen contracten. Kopen dus. Binnen budget zijn er zoveel auto's die misschien een goede keuze zijn, maar die me niet echt blij maken. Aan een verhaal als de Volvo begin ik niet meer, de ervaring leert dat ik een auto echt leuk moet vinden.

Voor mijn tijdelijke auto geldt dat in ieder geval, niet in de laatste plaats omdat het de opvolger is van mijn eerste auto. Het is een Ford Mondeo Wagon. Opnieuw een 1.8, maar nu felrood en uit 2003. Ik kocht 'm voor een schandalig lage prijs van vrienden toen beide Peugeots bij de garage stonden. De prijs was goed omdat het ding veel olie verbruikt. Dat vond mijn werkgever op zijn beurt interessant, dus werd het tegelijkertijd een rijdend experiment waarmee we onderzoeken of dit terug te dringen valt.

Naast de prijs is ook het uitlaatgeluid schandalig, omdat de einddemper ontbreekt. Dat moet ik binnenkort even laten oplossen. Over hoe het rijdt geen klagen: bij lange na niet zo stil en comfortabel als de 407, maar wel dynamischer en misschien zelfs sportief. Daarbij heeft hij gewoon een werkende airco, is er cruise control en zelfs een camperfunctionaliteit. Ja, je leest het goed. Naast een inval-daily en experiment is het ook nog eens een minicamper, compleet met gordijntjes en een op maat gemaakt matras. Het kamperen heb ik twee nachten geprobeerd in de Belgische Ardennen. Het slaapt verrassend comfortabel. Fun fact: de vrienden die deze auto hebben omgebouwd waren er ook bij, maar sliepen... in een tent.

P1001290_DxO.jpg

P1450324_DxO.jpg

Wel kleurrijk gelukkig. (y) En best een leuk model. De sedan was mijn lesauto, dus geen idee hoe dat rijdt want ik had toen geen enkele referentie. ;)

Een bijzondere keuze! Bijzonder omdat ik geen Duitser had verwacht. En bijzonder omdat het een aparte mobiel is met camperombouwtje en met gave rode lak :)

Maar daarnaast: ik loop altijd achter met AW lezen dus ik las gisteren pas de editie met verslagje van EMW meeting, inclusief quotes van Elco. Leuk (y)

ketelapper zei:
Een bijzondere keuze! Bijzonder omdat ik geen Duitser had verwacht. En bijzonder omdat het een aparte mobiel is met camperombouwtje en met gave rode lak :)

Maar daarnaast: ik loop altijd achter met AW lezen dus ik las gisteren pas de editie met verslagje van EMW meeting, inclusief quotes van Elco. Leuk (y)

Ik had 'm ook niet verwacht, het is 'per ongeluk' gekomen maar pakt toevallig best leuk uit! Ik geniet wel even van m'n zorgeloos te parkeren auto. Tevens mijn enige auto ooit die gewoon door de wasstraat gaat. De verleiding is groot om 'm iets netter te maken en technische puntjes op de I te zetten, maar als het goed is kan ik 18 december de definitieve nieuwe daily ophalen. Dat wordt een nog onverwachtere auto, ik heb er echt zin in.

Dan de Mondeo, die staat inmiddels op 221.000 km en is beter dan toen ik 'm kocht. Met 'n nieuwe einddemper - hij had er geen - en voorbanden met profiel. Ook, heel interessant, is er iets aan het olieverbruik gedaan. [size=x-small]Leve onze registratie-wall.[/size]

Nog een paar plaatjes dan:

P1001424_e2.jpg

P1001431_e.jpg

P1001445_e.jpg

En wat het 'terug bij af'-verhaal betreft, met deze Mondeo begon op 4 september 2009 mijn auto-carrière. Eveneens een Wagon met 1.8-16v, maar de (betere) Zetec en bouwjaar 1995. Hij kostte me destijds wel twee keer zoveel als de rode nu terwijl het toen letterlijk van de eerste (en laatste) centen moest. Ik heb een jaar lang veel plezier van de auto gehad en 'm daarna met een kleine winst verkocht. En ik vind 'm nog steeds mooi :).

DSC_8734.jpg

DSC_8739.jpg

De rode is véél gaver qua model vind ik (en kleurrijker en technisch een interessanter object :)), maar de wielen van de eerste mogen zo op de tweede Wagon hoor ;).

Elco zei:
Ik geniet wel even van m'n zorgeloos te parkeren auto.

Checkt de eigen parkeerplaatsboeking een naastgelegen reserveringen bij kantoor voor maandag a.s. ...

Ik begin een soort van onverwachte Peugeot fan te worden nu ik zelf een 406 heb. :D
Die 407 was erg tof zeg, maar ook de 306 mag er zeker zijn!

Jouw eerste Mondeo was een enorme value for money knaller toen. Werd echt veel verkocht. Die velgen, wow, echte RS wielen. Zoals adinsx al zegt, die zouden nog altijd gaaf zijn :)

Never a dull moment! De Mondeo is vertrokken en heeft plaats gemaakt voor 'n auto waar ik het al langer over heb, een Toyota iQ.

Een verrassende keuze? Dat valt wel mee, ik houd van slimme auto's. Zo'n vijf jaar geleden wilde ik al een Smart Fortwo kopen, toen kwam de 406 Coupé op mijn pad. Na die auto en de S60 wilde ik een iQ. Technisch en conceptueel de betere Smart, maar daarna kreeg ik de 407 in het vizier. En nu... kwam er in mijn netwerk een keurige iQ vrij. Een parelmoerwitte 1.0 VVT-i Comfort uit 2009 met 152.000 km op de teller. Los van het geïntegreerde multimedia- en navigatiesysteem heeft hij geen opties, eind deze maand laat ik hem nog voorzien van cruise control.

Even wennen was het wel. Zonder me er direct bewust van te zijn reed ik al een tijdje D-segment en hoe goed de iQ ook mag zijn, het blijft een compacte auto. Gek genoeg is-ie het fijnst op de snelweg, waar hij met zijn rust de Mondeo - en natuurlijk de 306 - achter zich laat. Het gemiddelde verbruik is nu precies 1 op 18, wat hopelijk nog iets beter wordt na montage van de cruise control.

Natuurlijk heeft de iQ een doel. Recent heb ik mijn baan opgezegd om per 1 januari voor mezelf te beginnen, lagere kosten zijn in de opstartfase zeer welkom. En elke euro die ik niet uitgeef aan de 'tweede auto' kan ik besteden aan de 306. Daar mogen nog heel wat puntjes op de I, waaronder een nieuwe cabrioletkap. Ook wil ik weer meer dagelijkse kilometers met de cabrio gaan rijden, dan is het fijn als er geen auto naast staat die duur is als-ie stilstaat.

Plaatjes? Tot nu toe is dit de enige:

iQ by Elco van der Meer, on Flickr

Laatst bewerkt:
Elco zei:
Plaatjes? Tot nu toe is dit de enige:

Nahh... ik ken nog een snapshot op je laatste dag op kantoor met de iQ ;).

Wel de lang verwachtte update dus, en de iQ is klein maar ontzettend gaaf qua concept heb ik wel gezien.
Tot de 31ste te Gorinchem, op míjn laatste dag voor dezelfde werkgever ;)

Leuk zo'n IQ! Schijnen erg goed te rijden. Geen last dat de lak loslaat?

Heb me geabonneerd op je kanaal. Vanavond eens rustig kijken, leuk!

Ik heb zelf meer met het origineel, de echte Smart, maar desalniettemin alleen maar aan prijzen als iemand voor een slim concept en auto die niet onnodig veel ruimte inneemt kiest (y)

Barri zei:
En gekgenoeg nog vierzits ook. Leuk ding! Het is de 1.0 denk ik? De 1.3 is namelijk vrij schaars.

Vierzits is wel erg optimistisch, met z'n drieën gaat nog wel heel aardig. Het is inderdaad de 1.0, die presteert beter dan je op basis van z'n 68 pk zou verwachten.

Kristian zei:
Leuk zo'n IQ! Schijnen erg goed te rijden. Geen last dat de lak loslaat?

Ze rijden inderdaad goed, al is 't natuurlijk een bijna 15 jaar oude auto. Denk dat-ie qua comfort en rust aan boord redelijk vergelijkbaar is met de wat jongere Up. Deze witte lak staat inderdaad slecht bekend, dat is terecht. Vier jaar geleden, voor aflevering aan de vorige eigenaar, is het dak opnieuw gespoten.

Jan 7666490 zei:
Ik heb zelf meer met het origineel, de echte Smart, maar desalniettemin alleen maar aan prijzen als iemand voor een slim concept en auto die niet onnodig veel ruimte inneemt kiest

Dat begrijp ik, het ontwerp van de Smart vind ik ook net iets bijzonderder. De belangrijkste redenen om toch voor de Toyota te gaan zijn rij-eigenschappen en ruimte: die ene extra zitplaats kan soms net het verschil maken.

adinsx zei:
Nahh... ik ken nog een snapshot op je laatste dag op kantoor met de iQ winking smiley.

Oh, verrek! Dwars in het vak.

1000001015.jpg

En nog een update: de iQ heeft sinds vandaag led dim- en stadslicht. Projectorlampen zijn standaard, daardoor kun je upgraden zonder tegenliggers te verblinden. Het geeft 'n bak meer licht en staat een stuk frisser.

P1012274_e.jpg

Ik dacht dat je hier bij AW aan de slag was gegaan.. las je naam bij een artikel van de week. Je hebt dus alvast één opdrachtgever weten te strikken. ;)

Elco zei:
adinsx zei:
Nahh... ik ken nog een snapshot op je laatste dag op kantoor met de iQ winking smiley.

Oh, verrek! Dwars in het vak.

:) Wat hebben we gelachen.

Elco zei:
En nog een update: de iQ heeft sinds vandaag led dim- en stadslicht. Projectorlampen zijn standaard, daardoor kun je upgraden zonder tegenliggers te verblinden. Het geeft 'n bak meer licht en staat een stuk frisser.

Knipperlichtjes nog even voor SilverVision vervangen. Hebben ze ook in Duiven waar je voor de inbouw van de CC heen gaat ;)

Leuk, een iQ erbij op het forum! Inderdaad een heel volwassen auto, veel meer dan men aan de hand van het formaat zou verwachten.

Het fijnst op de snelweg vind ik hem niet, ik zit er zelf vooral niet lekker genoeg in voor flinke snelwegritten. Ik mis wat steun voor benen en armen. En het heel directe stuur gaat op de snelweg ook wat tegen je werken vind ik.

Ik ga je upgrades in de gaten houden, misschien is er wel wat interessant voor ons! Hoewel, ik hoor al signalen dat er hier na 30k km toch aan een opvolger gedacht wordt...

Durashift zei:
Ik dacht dat je hier bij AW aan de slag was gegaan.. las je naam bij een artikel van de week. Je hebt dus alvast één opdrachtgever weten te strikken. ;)

Klopt inderdaad! Vanaf hier langzaam uitbouwen, maar ik ben heel blij met deze klus. AutoWeek is voor mij natuurlijk één van de mooist wenselijke opdrachtgevers.

adinsx zei:
:) Wat hebben we gelachen.

En of! Als het een beetje meezit gaat ie maandag weer 'smart' in het vak. Enne, goeie, die Silvervisions. Pak ik de 26e gelijk even mee.

MWH zei:
Het fijnst op de snelweg vind ik hem niet, ik zit er zelf vooral niet lekker genoeg in voor flinke snelwegritten. Ik mis wat steun voor benen en armen. En het heel directe stuur gaat op de snelweg ook wat tegen je werken vind ik.

De zit is voor mij prima, al zou ik wel iets meer ondersteuning van de benen willen. Vooral omdat continu gas geven in deze positie niet fijn is, vandaar dat ik niet langer wacht met de installatie van cruise control. Verder kan ik de led-koplampen van harte aanbevelen. Wat het sturen op de snelweg betreft, dit vond ik de eerste ritten ook storend. Inmiddels heb ik door hoe het werkt: het stuur iets minder stevig vasthouden haalt het scherpe randje eraf.

Gisteren nog een kleine fix gedaan aan de vloerbedekking, die bij iQ's zo dun als wc-papier lijkt. Daardoor is bij veel exemplaren de stof bij de voetensteun versleten, dat ziet er niet uit. Nadat ik met karton de vorm heb bepaald heb ik, met 'n heet mes, de nieuwe vorm uit een oude mat gesneden en deze vervolgens op zijn plek gekit. Stuk beter, toch? Ook nieuwe vloermatten zijn onderweg.

iQmat.jpg

En nog een paar extra foto's, buiten zijn natuurlijke habitat.

Toyota iQ by Elco van der Meer, on Flickr​

Leuk ding zo'n IQ. Was er helemaal fan van toen ze net op de markt waren!
En succes met je nieuwe uitdaging inderdaad, heb me ook op jullie kanaal geabonneerd.
Ik ben benieuwd :)

Blijft een fraaie auto om te zien! Zowel het exterieur als het interieur. Het blijft ook een fris ontwerp. En inderdaad, hij rijdt ook lekker.
Wij hebben er ook naar gekeken maar troffen een (mooi) exemplaar met helaas een slippende koppeling. Dat exemplaar laten staan en voor wat anders gegaan.

En gefeliciteerd met je nieuwe uitdaging!

Wat een leuke verandering! De 407 was mooi om te volgen, maar dit is veel interessanter, omdat ik maar weinig gebruikers van zo'n auto ken.

V70man zei:
Blijft een fraaie auto om te zien! Zowel het exterieur als het interieur. Het blijft ook een fris ontwerp. En inderdaad, hij rijdt ook lekker.
Wij hebben er ook naar gekeken maar troffen een (mooi) exemplaar met helaas een slippende koppeling. Dat exemplaar laten staan en voor wat anders gegaan.

En gefeliciteerd met je nieuwe uitdaging!

Dank! De koppeling lijkt inderdaad niet het sterkste punt van de iQ, blijkbaar is het ook de veroorzaker van resonanties tussen 2.000 en ongeveer 2.300 tpm. Ik hoop dat de mijne 't nog een tijdje volhoudt.

Twix zei:
Wat een leuke verandering! De 407 was mooi om te volgen, maar dit is veel interessanter, omdat ik maar weinig gebruikers van zo'n auto ken.

De 407 en m'n iQ zijn als dag en nacht, al beleef ik inmiddels ook een bepaalde vorm van rijplezier in de iQ. Zelf ken ik wel de nodige iQ-rijders, zij zijn over het algemeen bijzonder tevreden over hun auto. Dat sterkte me in de overtuiging dat 't ook wat voor mij kon zijn.

Jay DoubleYou zei:
Leuk ding! Komen er nog Aston Martin-logo’s op?

Dat ga ik niet doen. Ik heb - net als destijds bij de Volvo - even getwijfeld aan een sticker met 'je voelt je lekkerder in een Peugeot', maar ik vind het product iQ te mooi om er dit soort grappen mee uit te halen.

Sinds de vorige post zijn er wel vier andere updates!

1. De iQ heeft nieuwe velours matten, je ziet ze op de achtergrond in onderstaande foto's, los beeld heb ik niet.

2. De iQ heeft nu cruise control. Kost een paar centen, maar 't is een upgrade van jewelste. Mooi systeem van John Gold, met een hendel die origineel zou kunnen zijn. Aansturing gaat via een CAN-bus-module, dus geen knullige servo die 't gaspedaal voor je bedient.

IMG_20230126_133407.jpg

3. De iQ heeft nu een nieuw raammechanisme in de bestuurdersdeur. Een kabel van het originele mechaniek bleek doorgeschuurd, waar ik wel even van baalde. Dit soort fratsen verwacht je niet van 'n Toyota, zeker niet binnen een maand na aanschaf. Na even mokken voor € 80,- een nieuw aftermarket-mechanisme besteld en zelf geplaatst. Het werkt weer alsof er nooit iets is gebeurd.

IMG_20230126_162925.jpg

4. De iQ is nu symmetrisch, dankzij een linker achterlicht vanuit Brexitanië. Een felle, rode led zorgt voortaan voor zichtbaarheid in dichte mist.

SymmetriQ.jpg

Voor nu is 't even klaar met updates, de iQ mag zich eerst weer een aantal zuinige kilometers lang gaan bewijzen.

Zo'n cruisecontrol had ik ook in de X-Type laten plaatsen, werkte best goed inderdaad. En die laatste modificatie had ik bijna ge-mist :)

Inmiddels ben ik met de iQ alweer zo'n 8.000 km verder en moet ik zeggen dat-ie me nog elke dag beter bevalt. Komende week krijgt ie z'n 160.000 km-beurtje en kan ie er weer tegenaan. Het gemiddelde verbruik volgens de AutoWeek Verbruiksmonitor ligt nu op 1 op 18,2.

Ook heb ik wat gedaan aan 't fototekort, de iQ leent zich nu eenmaal niet zo goed voor plaatjes als de 306. Maar hierbij!:

P1071183_e.jpg

P1071198_e.jpg

P1071205_e.jpg

P1071193_e.jpg

P1071223_e.jpg

Maar leuker nieuws: de 306 komt als het goed is deze maand weer van stal! De komende weekenden ga ik wat uurtjes besteden om 'm nog iets netter maken. Steenslag bijwerken, rondom weer eens goed polijsten en de Cyclones opnieuw spuiten. Ook wil ik proberen de lekkage van de kap te stoppen. Genoeg te doen, maar 't zijn klusjes waar ik echt zin in heb.

Mooi man.

Ik kwam van de week een iQ tegemoet, ook een witte, met het lakprobleem. Volgens mij was het bij dat exemplaar zo erg dat het blanke staal op het dak te zien was. :eek:

Elco zei:
Dank! De koppeling lijkt inderdaad niet het sterkste punt van de iQ, blijkbaar is het ook de veroorzaker van resonanties tussen 2.000 en ongeveer 2.300 tpm. Ik hoop dat de mijne 't nog een tijdje volhoudt.
Die resonanties kunnen lang goed gaan. Hier gaan ze in elk geval van aankoop bij 157k tot nu 194k km mee.
En hier is de IQ nu ook voorzien van de LED-koplampen. Dat scheelt wel, dank voor de tip. :)

Je bent de knipperlichtlampjes vergeten Elco ;-). Daar kunnen nog mooie 'silvervision's' in om die oranje gloed er nog wat uit te krijgen. En verder blijft het een plaatje.
Tot zaterdag, eens kijken of we van iets anders ook een plaatje kunnen maken ;-)

De symmetrische achterlichten geven de achterkant zo een heel stuk meer rust, een mooie upgrade. En met die zuinigheid zit 't wel goed zo te lezen. Vast een heel verschil met de 407.

Hoe werkt zo'n aftermarket cruise control eigenlijk? Ik weet niet of er ook een begrenzer in het systeem zit, maar geeft het systeem ook ergens aan als 'ie actief is en op welke snelheid 'ie staat ingesteld, of gaat dat vooral op geheugen?

Adinsx

Je bent de knipperlichtlampjes vergeten Elco ;-). Daar kunnen nog mooie 'silvervision's' in om die oranje gloed er nog wat uit te krijgen.
Ik had ze met het raammechanisme meebesteld, maar kreeg de verkeerde geleverd. De iQ heeft steekfittingen, dat was bij Autodoc niet bekend. Geretourneerd, dus, en voor nu geloof ik het wel.

MWH

Die resonanties kunnen lang goed gaan. Hier gaan ze in elk geval van aankoop bij 157k tot nu 194k km mee.
En hier is de IQ nu ook voorzien van de LED-koplampen. Dat scheelt wel, dank voor de tip. :)
Hopelijk gaat 't bij mij ook zo lang - en liefst nog langer - goed. En die leds schelen echt enorm hè? Ik ben er elke rit opnieuw blij mee.

BleuZ NL

En met die zuinigheid zit 't wel goed zo te lezen. Vast een heel verschil met de 407.
Hij is sowieso aanzienlijk zuiniger, al scheelt 't qua brandstofkosten niet eens zo heel veel. Maar het zoeken van LPG-tankstations mis ik niet. De grootste winsten zitten in vaste lasten (- 2/3) en onderhoud.

Wat de cruise control betreft: je kan de ingestelde of opgeslagen snelheid niet zien, maar dat wel vaker het geval bij cruise control. En bedoel je met 'begrenzer' een snelheidsbegrenzer? Die functie zit er ook op, al gebruik ik 'm nooit.

Dan de 306, die heb ik afgelopen zondag gepolijst. De laatste keer dat ik dat zo 'zwaar' heb gedaan is alweer bijna 4,5 jaar geleden.

P1012766.jpg

P1012771.jpg

P1012775.jpg

Hoewel ie er niet slecht uitzag blijft het resultaat van zo'n behandeling elke keer weer verrassen. Hopelijk zit het weer komend weekend mee, dan kunnen we de Cyclones spuiten.

Ziet er weer meer dan keurig uit. Vooral het mooi mat zijn van het donkere plastic maakt het.

Afgelopen maandag heb ik de 306 weer uit het vet getrokken. Nog even op de Topaze-wielen omdat de Cyclones nog niet in de verf staan, maar dat mag de pret niet drukken.

Weer in de 306 stappen zorgde voor een aardige rollercoaster. Het ging van 'Wat hangt dat ding toch lekker aan het gas' naar 'Aaarrgh, de remmen trillen en het stuur staat scheef' en vice versa. Dit soort emoties en ervaringen wisselden elkaar een tijdje af, tot ik uiteindelijk weer begreep waarom ik zoveel tijd, moeite en geld in de 306 steek. Ik heb met deze auto veel herinneringen gemaakt en nog altijd beleef ik heel veel plezier aan het gekke ding!

De reden om 'm op te halen? Een memorabele tour door het gebied waar het avontuur ooit begon, Groningen Stad en ommeland! Met een deel van de mensen die 't avontuur kleur gaven.

P1012787_e.jpg

P1012795_e.jpg

P1012803_e.jpg

Leuk Elco, de 306 blijft een prachtige tijdloze creatie!
Mooie verzameling wagens, heerlijk toeren!

• Leuk
Waarderingen: Elco
Terug
Bovenaan