Zo, ik ben weer terug van een weekje heerlijke vakantie. Zowel qua tijd als qua afstand (zo'n 2.500 km) vond ik het perfect. De 306 heeft zich ontpopt tot goede reisgenoot en heeft zich bijzonder goed gedragen. Voor het eerst reed ik 'm in de bergen, waar 88 pk en 135 Nm voldoende bleken om met het verkeer mee te kunnen. Goed, daarvoor heb ik wel moeten werken, maar stiekem geeft dat (mij) meer plezier dan klimmen met een auto die het op zijn sloffen doet. Ook qua ruimte bood de 306 voldoende, dankzij de achterbank die dubbelt als bagageruimte. Het verbruik heb ik niet precies bijgehouden, maar ik reken op zo'n 1 op 14,5. Combineer dat met de buitenlandse brandstofprijzen en je weet: hij eet je ruif niet leeg. Oh, en qua open rijden: dat hebben we een dikke driekwart van de tijd gedaan. Heerlijk!
Tot slot, zonder er een levensverhaal van te willen maken, een beschrijving van de route. Een week geleden vertrokken we, zonder plan en met slechts een vaag idee van mogelijke bestemmingen, vanuit Groningen. De enige prikker van de vakantie stond bij de Duitse Biggesee, op behapbare afstand en toch al echt 'vakantie'. Na een nacht pakten we de boel weer in om door te rijden naar de Wörthsee, niet te verwarren met het Oostenrijkse VAG-walhalla "Wörthersee".
Van dit blauwwaterparadijsje wilden we door naar de Chiemsee, richting Tsjechische grens. Halverwege besloten we om toch naar Innsbrück, Oostenrijk te rijden. Vanaf de Seehamer See leidde TomToms kortste route ons over de mooiste, rustigste weggetjes via de Tegernsee naar de Oostenrijkse grens. Vignetje plakken en door! De route en de bergen waren fantastisch en de stad leuk genoeg om niet overhaast uit te vertrekken. Na de middag vertrokken we, via de snelweg, alsnog richting Chiemsee. Ook prachtig, met 's avonds geweldig omgevingslicht, maar eigenlijk was het gewoon een doorreisbestemming naar Tsjechië.
De volgende ochtend stelden we de navigatie in op Ceský Krumlov, waar we een hele fijne camping aan rivier Vitava vonden. De eerste plek waar we twee dagen doorbrachten. Ideaal, zo kon mijn reisgenote op haar gemak het stadje verkennen terwijl ik de 306 nog eens goed heb uitgelaten. Na deze camping leidde de weg naar Praag, waar we het na twee uurtjes eigenlijk wel gezien hadden. Besluit aldaar: 800 kilometer lang de rechtervoet gestrekt. Op naar huis…
Voor de niet-lezers, een fotoverslag:
De eerste camping nabij de Biggesee
De Biggesee zelf was mooier, al helemaal met zulke luchten
Rijdend door het landschap nabij de Wörthsee
Met TomTom op 'kortste route' vind je de mooiste wegen. Hier binnendoor van Seehamer See naar Innsbrück.
Vignetje…
…een geel vignetje, gelukkig.
Oostenrijk beviel mij.
In de Oostenrijkse bergen was het geweldig rijden, volgas van bocht naar bocht.
Mooie avond aan de Chiemsee, maar toch…
…op naar Tsjechië.
Een perfect plekje aan rivier Vitava.
Aardig uitzicht voor een fotostop tijdens 't uitlaten van de 306.
Ceský Krumlov is toeristisch, maar mooi.
Onderweg naar Praag - geen vakantie zonder Mac.
En na 1.000 km rijden op één dag weer thuis!