Emiel: Porsche Macan, Volkswagen Crosspolo, Volkswagen kever 1200.

Tjaa, ik kan alleen antwoord uit eigen ervaring vertellen en dat is dat ik een 500C TwinAir echt een fantastisch rijdende auto vind, zitpositie moet je ding zijn (de vrouw vind het helemaal geweldig!) maar qua power ben ik er echt meer dan tevreden mee. Ja, ik moet er eerlijk bij zeggen dat we graag een Abarth 595C zouden halen, die staat ook zeer hoog op onze lijst. Maar voor het geld wat die (facelift) krengen kosten kan ik veel andere leuke auto's of dingen kopen/doen.

De TwinAir heeft mij voornamelijk verbaasd tijdens de rondreis naar Zuid-Frankrijk en Italië, juist de heuvels op was de power altijd juist aanwezig. (op de snelweg merkte je bij andere auto's dat ze soms terugvielen terwijl aan 1 stuk door konden.) Nadelen vond ik het gemis van een 6e versnelling (maar volgens mij heeft de Abarth dat ook niet?) en een cruise control op die lange afstand. :p

Verder kan ik de zoektocht niet anders dan toejuichen, want zitten leuke auto's bij. :T

@ Epica, Een abarth mag van mij ook voor 2014-2015 zijn, dan heb je voor minder geld ook een abarth, een originele niet verprutste vinden is echter wel een uitdaging.

@ Brent, Ik ga ook maar eens testrijden in een twinair, ervaringen hier zijn toch minder negatief dan ik dacht. Dan koop je ook voor minder een leuke auto, voor onder de 10k heb je een hele leuke uitvoering. Wegenbelasting voor een 500 is sowieso weinig, dus tenopzichte van de huidige diesel gaan we er sowieso geld op verdienen. Het aanbod 500e is wat karig, dat maakt het zoeken van de ene kant makkelijk want minder te kiezen, van de andere kant maakt het het moeilijker, want minder te kiezen o_O

Denk aan zoiets voor een twinair:

https://www.autowereld.nl/fiat/500/0-9-twinair-turbo-lounge-society-dab-navigatie-panoramadak-32120380/details.html

https://www.autotrack.nl/tweedehands/fiat/500/46720286

Een mini clubman kom je bij zoiets uit:

https://www.autowereld.nl/mini/mini-clubman/1-6-cooper-chili-120pk-navi-32279070/details.html

https://www.autowereld.nl/mini/mini-clubman/1-6-one-business-line-climate-navigatie-carkit-31860334/details.html

Ook leuk, testritjes maken dus maar (als we daar tijd voor vinden de komende tijd, tot de kerst staat de agenda redelijk vol). Nu hebben we geen haast, de fabia is al 5 jaar probleemloos dus die maakt rustig zijn kilometers. Kijken wat de prijzen doen de komende maanden en waar we tegenaan lopen.

We zijn een paar stappen verder. De Fiat 500 valt compleet af, proefgereden maar dat gestuiter gaat behoorlijk snel vervelen ben ik bang. Daarnaast valt de mini ook af. Bijna een clubman overgenomen van een maat van me, dan was ik er heel goed vanaf gekomen want die staat inmiddels € 4000,- duurder te koop nadat hij hem ingeruild had. Maar daar hetzelfde verhaal. Te stuiterig/strak afgeveerd of hoe je het wil noemen.

Inmiddels een aantal kanshebbers. In de smaak valt:
Audi A1
Seat Ibiza
Skoda Fabia
Peugeot 208

Voor mij valt dan de ibiza en Fabia gelijk af omdat je daar € 7-8000,- bijlegt en in dezelfde auto stapt met een motor waar ik niet van overtuigd ben. Het zou dan de 1.0 TSI moeten worden wil die betrouwbaar zijn, dan kom je bij 2016 modellen en dan moet er grof geld bij om een relatief oud model te rijden. Om datzelfde feit valt voor mij de A1 ook af. Omdat die duurder is kom je bij de wat oudere modellen uit met vaak de 1.4 die ik sowieso niet vertrouw.

Nieuwkomer in het lijstje is de 208 1.2 puretech, die valt qua looks in de smaak en is goed betaalbaar met leuke opties. Bijvoorbeeld:

https://www.vlastuinauto.nl/aanbod/peugeot/208/1-2-puretech-blue-lease-executive-navigatie-cruise-control-22071796/

Het heeft gelukkig allemaal geen haast want de fabia doet het nog prima, wil alleen zelf geen riem meer gaan vervangen. Wel nog 2 nieuwe banden erop aangezien er een lek is gereden, balen maar dat is helaas niet anders.

Iemand nog andere tips die ik wellicht mis? De 208 had ik zelf ook nooit verzonnen namelijk.

Heb je de Mazda 2 al bekeken? Een goede auto met ook voldoende rijplezier. Ook nog een beetje exclusief.
Niet de ruimste, maar dat is een 500 ook niet.
In Duitsland koop je ook een Up! GTI voor jouw budget. Segment kleiner maar wel leuk en lekker vlot.

@ Kristian, Up GTI ga ik ook even naar kijken, 500 viel ook af vanwege de plaats achterin, moet toch nog wel iets in mee kunnen, paar boodschappen tassen/kratten zonder de bank plat te gooien wordt hem niet in een 500, aangezien mijn vriendin er 99% van de tijd in moet rijden heeft zij ook wat in te brengen natuurlijk...

De mazda 2 ga ik ook eens naar kijken, dealer kom ik dagelijks langs.

@carfanatics, je hebt gelijk, maar ik ben niet de enige die beslist over de auto. Vandaar dat er ook nog geen beslissing is genomen. Ik wil graag wat leuks, mijn vriendin wil gewoon een auto die rijdt en niet te moeilijk is en waar ze de boodschappen in kan gooien. Een suzuki swift sport zou wat dat betreft ook nog een optie zijn. Ik vindt hem van binnen niet zo mooi maar het schijnt wel erg leuk te rijden. Hoe meer ik ga zoeken hoe moeilijker het blijkt een auto met leuke motor te vinden. Hoe nieuwer de auto hoe minder vermogen lijkt het wel.

Het is boven budget, maar een Seat Mii eletric of één van z'n broertjes wordt wel iets interessanter met de €4000 bijloop die je er vanaf juli op krijgt.

De clio vind ik van binnen helemaal niks. Heb niet direct iets tegen renault (heb tenslotte ook een renault motor onder de kap) maar het interieur van de Renaults spreekt me gewoon niet aan.

De mii is inderdaad met subsidie aantrekkelijker. We hebben echter toch besloten nog een keer voor ICE te gaan, EV is in verhouding nog veel te duur qua aanschaf. De aanschafprijs weegt dan niet op tegen de maandelijkse besparing, los van alle regelgeving die me nog net wat te vaak wijzigt, gaan ze bijvoorbeeld WB voor de EV invoeren dan ben je mooi klaar. Zeker met de kilometers die de 2e auto bij ons aflegt.

Voor nu proefrijden met de mazda2 en peugeot 208. Gisteren heeft mijn vriendin een Kia Picanto GT-line zien staan bij ons om de hoek bij de lokale autohandelaar, die vond ze ook mooi, ik ben bang dat dat qua ruimte niet optimaal is maar als ze daar wil kijken dan ga ik wel mee, in het wit met GT-line trim ziet hij er inderdaad niet slecht uit.

Het gaat dan om dit model:

https://www.autowereld.nl/kia/picanto/1-0-t-gdi-gt-line-100pk-leer-navigatie-camera-lm-wielen-stuur-stoelverwarming-32914016/foto.html

Volgens mij ook nog wel lekker vlot met 100pk op 920kg. Eerst eens vragen wat ze ervoor vragen en hoe het met de ruimte zit. Gelukkig hoef ik daarvoor maar 550 meter te wandelen.

Inmiddels zijn we er na een hoop bezichtigingen/opties bekijken uit. Mijn vriendin kwam er uiteindelijk achter dat ze toch het liefst in een auto rijdt die "vertrouwd" is en waar ze blind alle opties van kan bedienen. Peugeot 208 vond ze van binnen niet mooi, ik moet zeggen dat die me in het echt ook tegenviel. De picanto is achterin echt te klein voor kinderen. Uiteindelijk kwam er hier in de buurt een corsspolo te koop. Altijd al een leuke auto gevonden omdat deze iets afwijkt van de standaard. 1 eigenaar gehad en zag er keurig uit (op de velgen na, maar die zullen er niet beter op worden ben ik bang :( ) Omdat deze op veel vlakken overeen komt met de Fabia was er van gewenning geen sprake.

Afgelopen weekend gaan kijken/rijden. Inruil voor de Fabia was erg goed (veel beter dan gedacht gezien alle diesel perikelen en eerdere inruilvoorstellen) en daarop gisteren de knoop doorgehakt.

Eind van de week ergens ophalen als de APK vernieuwd is. Achterbumper moet gespoten worden vanwege wat krassen bij de kofferklep maar daar heb ik wat over onderhandelt en ga ik zelf laten doen, komt dan gelijk pdc in, dat mist namelijk gek genoeg bij heel veel (cross)polo's. Verder komt er een andere radio in en heeft de auto een dag liefde nodig in de vorm van een flinke detail behandeling.

Voor nu 2 foto's:

ujNOi3n.png

Oi6mQ0X.png

Emiel, wat een toffe auto! Ook altijd een leuke auto gevonden moet ik zeggen, die rechtervoorvelg valt wel op hoor. :p

Had ik niet verwacht, een Cross Polo. Gezien er zelfs een Punto Abarth op de eventuele lijst stond.: D

Ik denk dat dit wel een rationele keuze is. MRB in ieder geval wat lager en een leuke/ hip(!) modelletje in Cross uitvoering.

I know, dat is op de huidige auto helaas hetzelfde :(

Om die reden durft ze mijn auto ook niet mee te nemen, ze weet hoe erg ik baal van beschadigde velgen.

Ik ga ze proberen bij te werken, anders misschien alloy gators of iets dergelijks proberen. Ik zou het voor mijn eigen auto niet willen maar ik weet dat mijn vriendin ondanks dat ze het probeert toch niet altijd de stoeprandjes mist. Ik denk dat ik ze met wat liefde en schoonmaken al een heel stuk beter krijg.

BartM94 zei:
Had ik niet verwacht, een Cross Polo. Gezien er zelfs een Punto Abarth op de eventuele lijst stond.: D

Ik denk dat dit wel een rationele keuze is. MRB in ieder geval wat lager en een leuke/ hip(!) modelletje in Cross uitvoering.

Ik had het ook niet verwacht, Punto is Swift zijn beide afgevallen omdat de 3 deurs zijn in een leuke uitvoering. Waren voor mij serieuze opties. Deze kwam uit onverwachte hoek maar ben er erg blij mee.

Overigens is deze polo nog voorzien van de 1.4 16v motor, dus geen TSI ellende maar degelijk spul. Dat heeft uiteindelijk de doorslag gegeven. Bijkomend voordeel is de iets hogere ophanging, drempels worden geregeld in een te hoge versnelling genomen, dat zal bij deze auto minder uitmaken :)

MRB gaat van € 90,- naar € 33,- en ook de verzekering is iets goedkoper. Tel daarbij op dat de fabia nieuwe distributie nodig had, remmen voor compleet en nieuwe banden was dit het juiste moment om te wisselen.

De fabia is door ons destijds als goedkope kilometervreter gekocht. Qua kleur en type auto had ik deze auto niet gekozen. Uiteindelijk werden de kilometers vooral het laatste jaar minder. Totaal 100.000km mee gereden, EGR laten vervangen voor € 500,- en verder elk jaar nieuw olie en APK, verder 0 kosten aan gehad. Erg fijne auto. Met de erg goede inruil uiteindelijk € 4500,- afschrijving gehad in 5 jaar tijd, erg netjes als je het mij vraagt.

Mieluh zei:
I know, dat is op de huidige auto helaas hetzelfde :(

Om die reden durft ze mijn auto ook niet mee te nemen, ze weet hoe erg ik baal van beschadigde velgen.

Ik ga ze proberen bij te werken, anders misschien alloy gators of iets dergelijks proberen. Ik zou het voor mijn eigen auto niet willen maar ik weet dat mijn vriendin ondanks dat ze het probeert toch niet altijd de stoeprandjes mist. Ik denk dat ik ze met wat liefde en schoonmaken al een heel stuk beter krijg.

Haha, mijn vriendin is nog spastischer dan ik bij een stoeprandje, ze kan goed fileparkeren, maar doet altijd de spiegel even naar de stoeprand richten te kijken of ze er wel of niet te dicht op komt. Dan maar iets langer over het parkeren doen, door haar doe ik het nu ook. :p

Inmiddels is de Polo alweer een bijna een jaar in bezit en heeft deze krap aan 5000km gemaakt. Eigen precies op het juiste moment gekocht, vrijdag opgehaald, zondag ging de 1e lockdown in. Enkel op wegenbelasting dus al een leuke cent bespaard het afgelopen jaar. Ook mijn eigen auto heeft "slechts" 12000km gemaakt waarvan misschien 3000km prive. Ben blij dat ik destijds niet voor een auto in de bijtelling heb gekozen. Afgelopen week de rekensom nog eens gemaakt maar ik hou het bij mijn mobiliteitsvergoeding, daar kom ik beter mee weg dan bijtelling.

De polo is inmiddels voorzien van een iets moderner mediasysteem, de pdc en bumper spuiten moet nog steeds :p Heb het behoorlijk druk gehad met werken en tussentijds nog een motor gekocht die wat tlc nodig had. De pdc ligt wel al bijna een jaar in de kofferbak van de polo. Ook een achteruitrijcamera wordt gelijktijdig geinstalleerd. Ik moet zeggen dat de chinese immitatie van de RNS buitengewoon goed werkt en van alle gemakken voorzien is:

Skno31M.jpg

De velgen heb ik wat opgeknapt, niet geheel naar wens maar er zijn alweer wat schades bijgekomen dus dat heeft ook niet zoveel zin. Verder de auto met de polijstmachine te lijf gegaan om deze nog wat meer toonbaar te maken:

De velgen bij aankoop:

URcupTC.jpg

Na wat schuren en polijsten:

umeXaKf.jpg

De rest gepolijst, ziet er ook weer aardig uit, geen schade gevonden, wat krassen die ik eruit heb kunnen halen en wat ingebrande zonnebrandplekken die ik heb verwijderd:

aRT0q7L.jpg

WwzZPSg.jpg

4jKEdj7.jpg

dUBdybr.jpg

pP1ZkJv.jpg

De QQ doet zijn werk eigenlijk gewoon goed, na 2 jaar geen klachten, heel blij met het achteraf ingebouwde Focal systeem, dat is echt een hele verbetering. Vorige maand zijn beurt weer gehad, nog 2 jaar dan loopt het contract af, stiekem al aan het nadenken wat er daarna moet komen. Als de kilometers minder blijven dan ga ik toch nog een keer voor een wat snellere auto (denk ik nu). Een S3 limousine staat daarin heel hoog op het wensenlijstje. Kunnen we daarna over naar de EV.

Afgelopen jaar mijn motor hobby ook weer eens opgepakt, de afgelopen maanden een Harley Davidson street glide "opgeknapt". Door de vorige eigenaar overgespoten met een niet zo mooi resultaat. Zowel de kleur als de kwaliteit van spuiten viel erg tegen. Daarnaast kon hij vanwege een prothese niet meer zo goed overweg met deze toch wel zware motor (350kg). Aangezien dit een autoforum is zal ik het kort houden:

Zo gekocht:
TbMgGi9.jpg

zsdlJp4.jpg

En inmiddels staat deze er zo bij:

cbTiz0B.jpg

MDvPI7T.jpg

8xL0st0.jpg

Mechanix zei:
Mooie Street Glide! Past qua kleur nu goed bij de auto's. :)

Het zit in de grijstinten maar Nardo gray is toch en heel iets anders dan zilver grijs. Veel gehoord opmerking is hoogglans grondlak :)

Ik heb niks met motoren, maar dat is een gaaf ding geworden!

Die foto met de Polo en QQ: wie is er nu de SUV? :D :D

Inmiddels weer een half jaar verder en begint de zoektocht naar een andere auto serieuzere vormen aan te nemen. De QQ rij ik waarschijnlijk nog tot eind dit jaar, dan krijg hij de laatste beurt uit het contract en kan ik hem met nog 1 jaar overdraagbare fabrieksgarantie verkopen. De QQ doet zijn werk nog steeds uitstekend maar ik merk dat ik toch meer gevoel heb bij een duitse auto. Vanaf 2015 is de kwaliteit ook weer op een goed niveau.

Dan de opvolger. Ik had eigenlijk mijn zinnen gezet op een Audi S3 limousine, maar na wat zoekwerk blijkt dat daar geen trekhaak onder kan omdat er geen trekgewicht wordt afgegeven.... Jammer, met aan caravan een aanhangwagen die regelmatig nodig is wordt dat hem dus niet.

Terug naar de tekentafel dus. Het gaat wel een Audi worden, voor de hand liggende keuze zou dan een A3 limousine zijn in de 2.0 tfsi uitvoering, nu zijn die er vrij weinig en voor het geld koop ik ook een A6. De vraag is, wat voor Audi wordt het voor tussen de 30 en 35K

Eisen:
- Led of matrix koplampen
- S-line interieur/exterieur
- Half of geheel digitale cockpit
- Limousine (avant mogelijk als de opties goed zijn)
- minimaal 1.8TFSI
- Benzine

Op de shortlist staat nu bovenaan:
A6 C7 facelift
A5 sportback
A3 limousine

Afwijkende maar wellicht verstandige keuze is de A3 Etron, kan thuis en op de zaak "gratis" tanken. Ruimte is voor mij niet heel belangrijk, onze zoon moet mee kunnen, de overige 90% van de tijd rij ik alleen. Moet ik veel spullen ophalen neem ik de aanhangwagen mee, ben te zuinig op mijn auto's om het interieur te verwaarlozen.

Heeft er iemand nog andere opties hoor ik het graag.

Update!

De opvolger is inmiddels gevonden. Hoop gebeurd de afgelopen maand. Alle 3 de verschillende auto's op de shortlist gereden. Allereerst de A3, die is na een Qashqai toch wel heel erg laag en voelt vooral heel krap. Snel was duidelijk dat die af ging vallen.

Uiteindelijk mijn zinnen gezet op de auto A5 sportback, na veel zoeken kwam er hier in de buurt een A5 te koop, deze op specifiek te zijn:

https://www.wealer.nl/audi/p/audi-a5-sportback-sportback-40-tfsi-190pk-s-tronic-sport-s-line-edition-navigatie-zwart-optiek-bluetooth-cruise-control-19-s-line-velgen-led-27857759#/

Direct gaan kijken, hele mooie auto van buiten, van binnen wat teveel gebruikerssporen voor zo'n jonge auto maar vooral de beenruimte achterin viel me tegen. Ook de A5 heeft een lage instap maar al minder erg dan bij de A3. Rijdt natuurlijk voortreffelijk maar wel echt op sportiviteit gericht. Al met al viel het interieur me een beetje tegen, vooral qua looks en feel. Wellicht waren mijn verwachtingen te hoog maar ook de A5 viel af.

Uiteindelijk in Den Bosch gaan kijken voor een A6, Qua opties bijna alles was ik op het lijstje had, adaptice CC was mooi geweest maar goed, je kunt niet alles hebben. Bij aankomst een rondje om de auto gelopen en een testrit gemaakt. Je merkt dan dat de A6 toch wel een trapje hoger is qua afwerking/geluid/comfort. Mijn wederhelft had na 5 minuten rijden al door dat dit hem ging worden. Lang verhaal kort nog even overleg gehad, nog even nagedacht en de knoop doorgehakt.

Vanwege onze vakantie is de levering pas op 30-8, de auto moet namelijk nog voorzien worden van een trekhaak en dat gaat mij niet meer lukken voor onze vakantie, dat gaat overigens ook niet via de dealer gebeuren. Die gaf zelf al aan dat de prijs die ze ervoor vragen aan de hoge kant is en het ook voor veel minder kan. Na aanschaf gaat er dus een trekhaak geplaatst worden, apple carplay wordt vrijgeschakeld en nog wat kleine tweaks.

Over een maand gaat de Qashqai dus eerder dan gedacht plaatsmaken. Deze heeft me bijna 3 jaar zonder problemen overal heengebracht, de volgende eigenaar koopt echt een nette auto met nog dik 1 jaar fabrieksgarantie. Al met al heel tevreden over de Nissan maar is en blijft verder een auto zonder emotie. Daarbij moet ik zeggen dat een automaat toch ook wel echt heel erg fijn is, ik rij voornamelijk stadsverkeer. Allemaal totaal overbodige luxe natuurlijk maar het is toch wel fijn als je het eenmaal hebt.

De kleur van de Audi is tornadogrijs, erg lastig vast te leggen op foto, eerst een foto uit de advertentie, daar mijn eigen telefoon foto's. Is echt een kleur die compleet veranderd bij een andere lichtinval.

Korte opsomming:
Audi A6 1.8TFSI ultra advance sport
Voorzien van:
S-line pakket binnen en buiten
20inch velgen
Led koplampen
4 zone airco
Ambiente verlichting
MMI plus

Foto's
HASwxYe.jpg

0m5B244.jpg

55N7V50.jpg

21t1g1Q.jpg

NNy1O3N.jpg

mdf7FhL.jpg

Dat is wel een hele dikke upgrade! Smaakvolle kleur zo, lekker ingetogen en strak. Persoonlijk geen groot fan van de velgen, passen qua uitstraling niet echt bij de auto vind ik.

Heb je de QQ ingeruild of ga je hem privé verkopen?

Dankje, het is inderdaad best een behoorlijke upgrade, terwijl de QQ al geen straf is. Qua vermogen, souplesse en algehele auto toch echt wel een vooruitgang.

QQ wordt ingeruild, krijg geen extra korting als ik niks inruil en in inruilprijs was prima, denk dat ik er particulier niet veel meer voor krijg. Lastiger segment, een particulier die iets meer als 20k uitgeeft wil toch vaak bij een bedrijf kopen.

Is een hele aparte kleur, in de zon lijkt het zilver, in de schaduw kon het bijna antraciet zijn. Ben er blij mee in elk geval. Zeker gezien 80% van het aanbod zwart is.

Mooie A6! Gefeliciteerd met de aanschaf, en vooral veel prettige en veilige kilometers ermee gewenst :D

Wat mij betreft is de uitstraling van een A6 ook meer chique dan sportief, inderdaad. Ben je van plan de huidige velgen te houden?

Ik heb inderdaad het plan de wielen te houden. Is het echt staan ze beter dan op de foto. Zijn ook origineel Audi.

Er zijn mooiere maar deze zijn wel heel makkelijk schoon te houden. Dat is voor mij ook heel veel waard.

Deze velgen zouden mijn voorkeur hebben maar die zijn dan weer lastig schoon te houden.

audi-a6-avant-4g5-c7-gmp-wheels-gunner

Een winterset komt er sowieso. 20 inch met 255 brede banden op sneeuw wordt geen succes

Erg mooie opvolger, daar ga je zeker van genieten (y) Weet niet of er nog garantie opzit, maar bij een goede tuner kun je er met gemak 100+nm meer uithalen, dan is het een nog veel fijnere auto.

Dankje! Er zit inderdaad nog garantie op. Volgend jaar zal is de planning bij de eerste apk te chippen. Dan heb je weer een “nieuwe” auto als je wegrijdt.

Vagrechniek zal het waarschijnlijk worden. Van 190 naar 230pk en van 320 naar 390nm. Er zijn er die er meer uithalen maar ik speel liever op safe. Is uiteindelijk natuurlijk meer dan voldoende. Zeker vanuit mijn huidige 115pk 😅

Inmiddels zijn we 30-8 gepasseerd en heb ik de A6 opgehaald. Inmiddels in de eerste week ruim 1000km gereden, wat vakantie dag tripjes en afgelopen weekend volgeladen met 4 volwassenen en bagage naar de Ardennen. Direct goed kunnen proberen en in lijn der verwachting bevalt de A6 heel erg goed. Echt een fijne reisauto. In Belgie het onderstel goed kunnen testen, blijft toch altijd stuiteren over de B wegen daar.

Het plan was in de loop van september een trekhaak te plaatsen en apple carplay te activeren, via audiforum echter iemand gevonden die de auto voor mij heeft opgehaald, trekhaak geplaatst heeft, carplay en nog wat andere dingen geactiveerd en daarna weer heeft terug gebracht. Met de aflevering dus direct de auto "klaar".

Verder zijn er niet heel veel plannen, uitgebreid detailen staat nog op de planning, een velg heeft een beetje reparatie nodig (bij de proefrit helaas niet opgemerkt). Verder gaan de ramen nog getint worden (vanaf de B stijl) en moet er nog een winterset gevonden gaan worden.

In elk geval heel blij met de gemaakte keuze, plaatjes bij de praatjes:

Auto tijdens het plaatsen van de trekhaak en carplay:

b5rmJ2U.jpg

Even later:

cf52QaY.jpg

En klaar:

5X067tF.jpg

cHKcNQK.jpg

Vervolgens na mijn vakantie de Nissan voor de laatste keer gewassen en ingeruild:

iBfgJvt.jpg

E6qVQmZ.jpg

ESzgFcb.jpg

gKz0Uxk.jpg

SrRIVT7.jpg

3ywg6An.jpg

Inmiddels staat de A6 een maand op de oprit. Ik had niet verwacht dat het verschil in rijbeleving tussen de QQ en de A6 zo groot zou zijn, auto's zijn natuurlijk niet te vergelijken maar de A6 is zo'n fijne reisauto, automaat zal ik niet meer snel vanaf stappen.

Voor de winter alvast een set winterwielen aangeschaft, een OEM 18inch set, specifiek deze set omdat hier 225 banden omheen liggen en niet 255, dat is niet ideaal in de winter.

uyzWMvm.jpg

Velgen hadden nog wel wat liefde nodig, maar daar was de prijs ook naar:

ZYxC0em.jpg

uV9IVvT.jpg

0jtCeKM.jpg

Tevens de auto zelf wat liefde gegeven. De lak was door de dealer wel aangepakt maar niet geheel naar wens. Dus een en ander opnieuw gedaan, nog niet 100% maar wel vele malen beter.

De volgende stappen heb ik doorlopen, ik had niet al teveel tijd en had eigenlijk nog wat extra rondjes willen doen maar voor nu ben ik tevreden:

- Wassen
- Rondje Iron X
- Afspoelen
- Ronde gepolijst
- Weer gewassen
- Wax erop (collinite)
- Binnenkant schoongemaakt

A4qyFDH.jpg

zJu3xmc.jpg

LdXnxaA.jpg

OGAC3DA.jpg

8CQGv9g.jpg

vobD6Dm.jpg

iHkJQEl.jpg

GZMGBKy.jpg

Tevens een leuk verjaardagscadeautje gekregen:

uAGLIkL.jpg

Gisteren de eerste mijlpaal bereikt:

m5v10uB.jpg

Wax doet zijn werk goed:

TcAUE0l.jpg

Naast aanschaf van de Audi is er sinds gisteren ook een auto vertrokken, de T2 stond al wat lang op de nominatie om te vertrekken. Redelijk wat problemen met de motor gehad, uiteindelijk daardoor het plezier verloren, waar de kever 100% vertrouwen geeft deed de bus alles behalve dat, gisteren is hij officieel verkocht:

XlpKeQZ.jpg

uOPtskH.jpg

De beste keus als je het plezier er niet meer mee hebt. En ze leveren ook best wat op gelukkig :)

ps: wat woon je daar toch heerlijk! (y)

Barri zei:
ps: wat woon je daar toch heerlijk! (y)

En dan ben je nog niet eens binnen geweest :eek:

Mooi werk aan de A6 Emiel. Fijn dat die goed bevalt.
Wel sund dat je nooit de feeling hebt gehad bij de B, maar wel top dat Basje je heeft kunnen helpen met de verkoop!

@ Barri, heb je helemaal gelijk in, blijft een dubbel gevoel maar dat trekt wel bij. Hij blijft bij een bekende dus wellicht zien we hem nog eens :) Ben wel wat rond aan het kijken voor een andere auto die potentieel in waarde gaat stijgen, maar dat gaat dan eerder een youngtimer worden, wellicht een cabrio/coupe of iets dergelijks.

@ Bart, dank voor het compliment, Bas heeft inderdaad goed geholpen, bij jullie ook alles zover klaar binnen?

Woonlocatie blijft inderdaad heel erg fijn. Afgelopen jaar paar keer getwijfeld om gebruik te maken van de markt maar alle potentiele andere woningen die we tegenkomen hebben de locatie niet. Dus maar besloten te blijven wonen. Gezien ik werkzaam ben in de woningbranche blijft dat voor mij af en toe lastig :p:p

Inmiddels de puntjes op de i gezet, de ramen vanaf de B stijl laten tinten in 20% lichtdoorlatendheid. Achteraf had ik wellicht voor 30% gekozen, het staat mooi maar is wel donker.

3bYHiYn.jpg

Tevens de instapverlichting in de deuren vervangen voor een andere versie:

t4zKF6n.jpg

Binnenkort de winterwielen monteren en dan wil ik ook de remklauwen aanpakken. Die kunnen zelfs na 3 jaar al een nieuw laklaagje gebruiken.

Als afsluiter nog een "rolling shot"

K5cabxa.jpg

Afgelopen weekend de winterwielen geplaatst en de remklauwen aangepakt, deze waren nogal dof uitgeslagen. Heb gekozen voor antraciet, wil ze ook niet te opzichtig.

De voor foto's ben ik vergeten te maken.

Eerst 2 lagen hittebestendige lak

g5hXnde.jpg

Toen (alleen op de voorste klauwen) een paar subtiele stickers

TunNU1e.jpg

Daarna afgewerkt met blanke lak

xrmHTN4.jpg

De achterste klauwen enkel opnieuw gekleurd, zonder stickers:

fOPIL0T.jpg

De winterwielen vallen in 18inch toch kleiner uit dan gedacht. Maar goed, dit jaar doen we het ermee, volgend jaar kijken we wel weer verder:

hOq1H8N.jpg

pUACQGI.jpg

h7eBRJ5.jpg

De 18" wielen vind ik inderdaad ook wat klein overkomen, maar ik gooi het er maar op dat op de foto's de banden niet van de wielkasten te onderscheiden zijn, het is als het ware een groot zwart gat rondom de velgen. Wat natuurlijk irl niet zo is.

Het blijft een prachtige auto, naar mijn mening de mooiste generatie A6 tot dusver. Mooi om te zien dat je er zuinig op bent, leuke foto's! (y)

komt inderdaad ook deels door de foto's, hier zie je het beter, IRL valt het ook wel mee hoor, het is weer even wennen:

KJd3Yas.jpg

Bijna 2 maanden later de auto maar weer eens gewassen, het was nodig zullen we maar zeggen.

CAwq0A7.jpg

o367PM9.jpg

Verder 4 nieuwe banden besteld voor de zomer. Er waren er 2 die het geen seizoen meer gingen redden, maar na wat research tot de conclusie gekomen dat ik geen nieuwe Conti's ga kopen. De slijtage blijkt enorm bij de betreffende banden. Ik zou nu 2 banden moeten vervangen, en volgende jaar de andere 2. Kosten € 400,- voor 2 banden. Volgens jaar nog een keer dezelfde kostenpost. Met 50k op de klok en enkel in de zomer gereden blijkt ook dat de banden geen lange levensduur hebben. Ook zijn ze waarschijnlijk te hard opgepompt geweest. Buitenkant was nog best aardig, het middenstuk van de band compleet versleten.

Nu gekozen voor Hankook ventus S1 evo3, daar zijn goede ervaringen mee en ze zijn beduidend goedkoper, € 578,- voor 4 stuks. Komende maand nog een kleine stoeprandschade laten herstellen en de banden om laten leggen. Dan ben ik in de tijd dat ik in de auto rij als het goed is voorzien, dan zal ik niet meer hoeven wisselen.

Verder alvast een afspraak gemaakt voor de 60k beurt en APK in Mei om zo nog gebruik te kunnen maken van een aanbieding om te chiptunen. De audi krijgt een stage1 tuning en stage2 baktuning. Tevens krijgt de bak ook een onderhoudsbeurt naast het reguliere onderhoud. Al met al geen goedkoop bezoek maar je krijgt er wel wat voor terug.

De oude nissan waarvoor ik een hele goede inruilprijs gekregen heb staat overigens nog steeds te koop bij de dealer, wellicht toch te duur ingekocht. Valt me op dat ze met mijn informatie bij de auto niks gedaan hebben. Auto wordt verkocht met 6 maanden bovag en inmiddels dit middels een tijdelijke actie aangepast naar 12 maanden garantie. Er zat echter nog 1,5 jaar overdraagbare garantie op de auto ten tijde van inruil. Daarbij kan de auto ook nog een gratis onderhoudsbeurt krijgen bij de dealer. Ook de afneembare trekhaak wordt niet genoemd, waarschijnlijk een optielijst af fabriek geknipt en geplakt en online gezet.

https://udenhout.nl/auto/nissan/qashqai/tx295x-1-2-116pk-tekna-panoramadak-116pk

Prachtige auto, dit model vind ik echt heel erg mooi.

Conti's zijn inderdaad niet de 'beste' banden qua levensduur. Daarbij vind ik ze ook minder comfortabel zonder dat ze echt veel beter presteren op vlak van dynamiek.
Ik had ze af fabriek onder mijn auto in 19", Sport Contacts. Ondertussen 2 laten vervangen voor Goodyear Eagle F1 Asym 5. Echt een veel fijnere band. Toeval wil dat ik de genoemde Hankooks ook overwogen heb.

Vind de Conti winterbanden wel prima overigens.

Ahh, ik heb dezelfde banden nu achter (Ventus S1 Evo 3). Inderdaad tevreden mee, de komende weken ga ik ze ook vooraan vervangen. (y)

Goed om te horen dat meerdere mensen postieve ervaringen hebben, zo kom ik het op het web ook tegen, overigens worden de nieuwe S/RS modellen van Audi standaard met hankook geleverd (in NL)

@R J G Ruiters, dankje, nog steeds erg blij met auto. De winterbanden van Conti heb ik er nu onderliggen, die vallen inderdaad niet tegen. Al heb ik na slijtage nog niet gekeken.

Erg mooi hoor zo'n A6 (y)

Heb er zelf ook naar gekeken en in proefgereden in de zoektocht naar een andere auto. Uiteindelijk bij BMW uitgekomen, met name het interieur bij Audi is niet mijn ding. Uitleggen kan ik het niet. Het is mooi, doordacht, werkt goed, ziet er goed uit en toch werd ik er niet enthousiast van. Kwestie van gevoel en smaak denk ik dan maar :D

Ooit komt er vast nog wel een :)

Ik snap wat je bedoelt, ik heb dat andersom :)

BMW heel mooi, ben ooit begonnen met BMW en vond heel lang niks mooier. Maar de nieuwere interieurs kunnen me dan weer niet helemaal bekoren. De stoelen zijn prachtig maar de dashboards vind ik minder, vaak met te kleine schermen etc. , al gaat dat wel weer de goede kant op.

De nieuwe A6 heeft dan bijvoorbeeld weer teveel schermen, wellicht nog een kwestie van wennen, maar vind het dashboard van de C7 mooier dan het van de C8.

Terug
Bovenaan