Fiat Ægea - Fiat Tipo | 1.5 Hybrid vanaf € 29.990

De oudere motoren zal deze auto mogelijk minder "aantrekkelijk" maken in NL vanwege hogere BPM en hoger verbruik , op papier althans.
(tenzij fiat qua netto prijs aanpassingen gaat doen)

Ted-Zwolle zei:
De oudere motoren zal deze auto mogelijk minder "aantrekkelijk" maken in NL vanwege hogere BPM en hoger verbruik , op papier althans.
Eens. Ik hoop ook dat Fiat er voor ons wel wat modernere blokken in gaat hangen. Instapper een TwinAir 100 en als top dat 170pk blok uit de Guilietta. Maar dat zal vast niet gebeuren...

Ami zei:
niet zo gek: C- segment Entry en dus concurrent van deze Rapid. Daarnaast Jetta/Santana CN, C-Elysee/Peu 301, Hyundai Solaris, Chevrolet Cobalt....

Zie het lijstje met maten van de concurrenten op de vorige pagina: de Tipo kan in tegentelling tot de door jouw genoemde modellen wél door voor volwaardig C-segment model. De Tipo is gewoon 86 mm breder en qua maten vergelijkbaar met de Ford Focus sedan. Uiteraard is het wel een concurrent voor de Rapid/Toledo, maar ook voor de Focus, Mazda3, Astra sedan etc.

Barri zei:
Ted-Zwolle zei:
Eens. Ik hoop ook dat Fiat er voor ons wel wat modernere blokken in gaat hangen. Instapper een TwinAir 100 en als top dat 170pk blok uit de Guilietta. Maar dat zal vast niet gebeuren...

Dat vind ik ook heel jammer, al past de TwinAir niet bij dit model, dat heeft de motor al in de 500L bewezen. Idealiter komt Fiat eindelijk met een geheel nieuwe driecilinder motor die de TwinAir vervangt (alleen in de gewone 500 mag 'ie blijven), zonder turbo in de Panda en 500 als vervanger van de TwinAir 60/65 en 1.2 Fire en met turbo als vervanger van de 1.4, 1.6 en 1.4 T-Jet. Fiat had er ook voor kunnen kiezen om de 1.4 MultiAir op te frissen en aan te bieden met vermogens vanaf ongeveer 100 pk. Nu maakt de auto met benzinemotoren bij voorbaat al geen kans in vergelijkingstests op een goed resultaat.

Overigens, in Turkije is de Egea scherp geprijsd. De Egea heeft een vanafprijs die 13% lager ligt dan van de Toyota Corolla, 17% lager dan van de Volkswagen Jetta en 24% lager dan van de Renault Fluence.

@Carfanatic: maar wel leuk, toch? een Bravo was er ook met redelijk wat vermogen dacht ik, net als de Stilo.

@DC: helaas heb ik nog nooit met een TwinAir gereden. Ik ben er erg benieuwd naar. Kan me voorstellen dat ie niet goed past bij een wat groter model en een nieuwe 3-cilinder is dan heel geen gek idee.

D-C zei:
Ami zei:
niet zo gek: C- segment Entry en dus concurrent van deze Rapid. Daarnaast Jetta/Santana CN, C-Elysee/Peu 301, Hyundai Solaris, Chevrolet Cobalt....

Zie het lijstje met maten van de concurrenten op de vorige pagina: de Tipo kan in tegentelling tot de door jouw genoemde modellen wél door voor volwaardig C-segment model. De Tipo is gewoon 86 mm breder en qua maten vergelijkbaar met de Ford Focus sedan. Uiteraard is het wel een concurrent voor de Rapid/Toledo, maar ook voor de Focus, Mazda3, Astra sedan etc.

Oude discussie D-C: die 8,6 cm zijn t.o.v. de Rapid. Die is inderdaad wat smalletjes. Verschil wordt al veel kleiner met C-Elysee/301 (die is bijna 1,75m). De trend is dat auto's breder worden. Daarnaast staat deze auto ook weer op het kleine B (+) segment platform (Small Wide van o.a. 500L). Last but not least is dat prijsstelling ook op het niveau van C-entry komt. Niks mis mee. Sterker nog: hele goede zet van Fiat. Deze nieuwe Aegea/Tipo kan in hatchback/stationversie hoge ogen gaan gooien met vanafprijzen incl bpm voor 15k euro. Ben wel heel benieuwd naar gebruikte materialen. Op foto's ziet het er goed uit, maar ik wil het eerst voelen. Ik verwacht toch redelijk hard spul allemaal.

Motoren is wel een 'dingentje': op zich niets mis met de diesels, maar met de benzinemotoren wel. Niet dat ze ouderwets zijn (ze zijn vast euro 6), maar wij hebben turbomotoren (icm start stop) nodig voor ons BPM-stelsel. Anders wordt deze Aegea/Tipo bij ons toch nog zo duur als een Focus of een Golf. Dus waarom niet die twin-air?

Ami zei:
Oude discussie D-C: die 8,6 cm zijn t.o.v. de Rapid. Die is inderdaad wat smalletjes. Verschil wordt al veel kleiner met C-Elysee/301 (die is bijna 1,75m). De trend is dat auto's breder worden. Daarnaast staat deze auto ook weer op het kleine B (+) segment platform (Small Wide van o.a. 500L). Last but not least is dat prijsstelling ook op het niveau van C-entry komt. Niks mis mee. Sterker nog: hele goede zet van Fiat. Deze nieuwe Aegea/Tipo kan in hatchback/stationversie hoge ogen gaan gooien met vanafprijzen incl bpm voor 15k euro. Ben wel heel benieuwd naar gebruikte materialen. Op foto's ziet het er goed uit, maar ik wil het eerst voelen. Ik verwacht toch redelijk hard spul allemaal.

Motoren is wel een 'dingentje': op zich niets mis met de diesels, maar met de benzinemotoren wel. Niet dat ze ouderwets zijn (ze zijn vast euro 6), maar wij hebben turbomotoren (icm start stop) nodig voor ons BPM-stelsel. Anders wordt deze Aegea/Tipo bij ons toch nog zo duur als een Focus of een Golf. Dus waarom niet die twin-air?

De Pulsar is ook gebaseerd op een B-segment platform, maar de Tipo heeft in tegenstelling tot de 301/C-Elysée en Rapid/Toledo wat mij betreft wel de stance die bij een C-segment model past. Japanse auto's in het C-segment zijn tussen de 1.76 en 1.795 meter breed. Ik ben benieuwd of Opel met de Astra een trend heeft ingezet dat auto's kleiner en smaller worden.

D-C zei:
Ami zei:

De Pulsar is ook gebaseerd op een B-segment platform, maar de Tipo heeft in tegenstelling tot de 301/C-Elysée en Rapid/Toledo wat mij betreft wel de stance die bij een C-segment model past. Japanse auto's in het C-segment zijn tussen de 1.76 en 1.795 meter breed. Ik ben benieuwd of Opel met de Astra een trend heeft ingezet dat auto's kleiner en smaller worden.

Mag ook natuurlijk: waar plaats je de Vesta dan? ruim 1,76 m breed...

Lada_Vesta

Ik noem het allemaal C-entry, omdat deze auto wel de ruimte heeft van segment, maar niet de prijs en vaak ook niet de verfijning qua rijeigenschappen, materialen e.d...

Maart bij de Nederlandse dealers.

wqmyiw1b7vif.jpg

cayy64qbbmr9.jpg

72ry4blbqkqj.jpg

wvvym4gb08dj.jpg

3ogylgsb0ge3.jpg

g55ye78bkm16.jpg

6osyj1yb07e4.jpg

nfsyyrlb7cf8.jpg

rlzyw2obmi4q.jpg

0iryr9gbslpf.jpg

ohay6psb2lhm.jpg

iz8ytdxb4966.jpg

l7iy62obayok.jpg

[size=x-large]Alle specificaties nieuwe Fiat Tipo[/size]

Tipo keert na 20 jaar terug als no nonsens-sedan. Fiat gaat de strijd in het C-segment aan met een nieuwe modellenfamilie. Vandaag is de splinternieuwe Tipo als sedan gepresenteerd, inclusief alle bijbehorende specificaties. In eerste instantie werd Fiats nieuwe wapenfeit in het C-segment in pre-productievorm gepresenteerd als Aegea Sedan. Die naam zal nu alleen in Turkije - waar hij ook van de band loopt - gebruikt gaan worden. In 1995 gebruikte Fiat de typenaam Tipo voor het laatst, het jaar dat de in 1988 gepresenteerde hatchback van de markt verdween. De nieuwe Tipo is vanaf de eerste pennenstreken ontworpen als sedan volgens Fiats zogenaamde 'Born to be Sedan'-concept. De 4,54 meter lange, 1,79 meter brede en 1,49 meter hoge Italiaan heeft een wielbasis van 2,64 meter en wordt min of meer in de markt gezet als een no nonsens-sedan. Een auto zoveel mogelijk functionaliteit biedt; de Tipo valt in de 'rationele' categorie van Fiat. De bagageruimte meet 520 liter, een behoorlijke bak ruimte. Ter vergelijking: de Astra Sedan slokt 460 liter op, laadgigant Skoda Octavia komt tot 590 liter. Die laatste is wel 12 centimeter langer dan de Tipo. Het Nederlandse modellengamma zal voorlopig uit twee motoren bestaan: één benzine- en één dieselversie. Op benzinevlak heeft Fiat een 1.4-liter viercilinder Fire-krachtbron met 95 pk en 127 Nm klaar staan. Dieselen kan met een 1.3 MultiJet II met 95 pk en 200 Nm. Deze heeft heeft na 11,7 seconden de 100 km/h op de klok en gaat door tot 180 km/h. Het gemiddeld verbruik ligt op 4,1 l/100 km (108 gram CO2 per kilometer). Hij komt ook beschikbaar als Eco-versie met onder andere een start/stop-systeem. Als Eco verbruikt de Tipo 3,7 l/100 km (CO2: 98 g/km). In maart staat de nieuwe Topo bij de dealers. Prijzen worden in een later stadium gepresenteerd. De Tipo komt in een later stadium ook als hatchback beschikbaar, waarmee de Bravo een opvolger krijgt.
https://www.autoweek.nl/nieuws/35221/update-alle-specificaties-nieuwe-fiat-tipo

Leuke auto geworden. De auto komt ook betrekkelijk snel op de markt naar mijn idee (weinig aankondigingen, scoops e.d. gezien).

Op YouTube dit Italiaanse introductieflmpje gezien met afbeeldingen van de toekomstige hatchback en stationwagon: https://www.youtube.com/watch?v=ltC4QvMTIZs. De SW is dan weer een betrekkelijk korte versie zoals we van Fiat al vaker gezien hebben.
Er is al wat meer filmmateriaal te vinden op YT; veel Turks maar dat is logisch want dar wordt hij gebouwd. Achterop een van de gereden auto's staat MultiJet2.

der Magistrat zei:
Leuke auto geworden. De auto komt ook betrekkelijk snel op de markt naar mijn idee (weinig aankondigingen, scoops e.d. gezien).

Vind je? Dit topic is al een half jaar oud. Ik vind het juist best lang duren.

synecdoche zei:
Op YouTube dit Italiaanse introductieflmpje gezien met afbeeldingen van de toekomstige hatchback en stationwagon

Afbeeldingen? Volgens mij zijn het niet meer dan computertekeningen.

Ik zou de auto heel graag mooi willen vinden, maar om eerlijk te zijn vind ik er niet zo veel aan. Visueel vind ik 'm veel te smal (a la Rapid en Toledo) en het design kan me ook niet helemaal bekoren. Ik vind 'm overigens zeker niet lelijk, maar uitgesproken mooi ook absoluut niet. Zal het ongetwijfeld goed gaan doen, maar niet hier. Ook de hatchback zal, denk ik, geen potten kunnen breken als het design dezelfde weg bewandelt. Erg jammer, want de Bravo vond ik wel echt een uitgesproken schoonheid. Misschien wel de mooiste in het C-segment destijds.

Bizar als de hatchback hier flink op gaat lijken en dus niet eens moderner oogt dan de Bravo

Rob0032 zei:
der Magistrat zei:

Vind je? Dit topic is al een half jaar oud. Ik vind het juist best lang duren.

Wellicht dat ik na de Mondeo, de Giulia, de toekomstige E-Klasse e.d. al snel tevreden ben...Weinig bombarie, gewoon: hop, hier is'tie. Hij is ook vrij geruisloos in Italië geïntroduceerd, zo stond die bij de dealers terwijl er amper een test over te vinden is.

Blijft wel jammer van die 1.4 Fire motor. Met een Multiair zou ie iets beter uit de verf komen denk ik. Ik ben benieuwd naar de prijs, maar Fiat kan 'm sowieso goed gebruiken op dit moment.

mooi hoor. Vanafprijs in Italië vastgesteld op 12,5k€. Auto is niet alleen opvolger van Bravo, maar ook van Linea. Wordt ook lager in de markt gezet zoals eerder aangekondigd (C-entry segment noem ik dat).
Voor Nederland is het wachten op de stationwagenvariant. Als die kan worden aangeboden worden voor een vanafprijs van 14 a 15 k euro incl. BPM... nou dan wordt het zeker wat....

MC W zei:
Bizar als de hatchback hier flink op gaat lijken en dus niet eens moderner oogt dan de Bravo
Is gesignaleerd, zie filmpe: https://www.youtube.com/watch?v=TDeoyOOoQys
Minder karakteristiek dan de sedan.

Ik weet zeker dat het geen succes wordt. Al heeft succes in Fiat begrippen eigenlijk een eigen betekenis.

De Toledo en Rapid zijn ook niet echt succesvol meen ik.

Er komt kennelijk een LWB-versie, met 2,98 m i.p.v. 2,64 m tussen de assen (bron). Ben benieuwd of ze daarmee de sedan tot limousine willen maken, of de stationwagen tot superpakezel (terwijl die superlange Dacia Logan MCW er niet eens meer is). Of allebei (of natuurlijk een Opel Sigma-achtige hatchback).

2,64m wielbasis is al zo lang. 2,98 krijg je helemaal geen parkeervak of parkeergarage meer in.
Ter vergelijk: een Golf IV heeft 2,5m.

cirKel zei:
Er komt kennelijk een LWB-versie, met 2,98 m i.p.v. 2,64 m tussen de assen (bron). Ben benieuwd of ze daarmee de sedan tot limousine willen maken, of de stationwagen tot superpakezel (terwijl die superlange Dacia Logan MCW er niet eens meer is). Of allebei (of natuurlijk een Opel Sigma-achtige hatchback).
De stationwagon waarvan conceptfoto's opgedoken zijn, is niet langer dan de sedan. Ik gok op een tweede stationwagon naast de korte versie, ongeveer zoals in Frankrijk niet ongebruikelijk was. Renault, Citroën en Peugeot hadden alle drie extra-lange breaks, met de achterwielen vrij ver naar achteren (de familiales).

Die Franse breaks met lange wielbasis waren wel in een hogere klasse. Maar inderdaad, misschien is het Fiats bedoeling om naast de gewone stationwagen nog een met derde zitrij te maken. Hoewel ze daarmee de 500L Living wel weer concurrentie aan zouden doen...

@Cirkel: Ja, maar vergeet niet dat die lange Franse breaks heel populair waren, en misschien nog zijn, in b.v. Noord-Afrika. Het type markt waar de Tipo in eerste instantie voor bedoeld schijnt te zijn. En ik denk zo dat als je bij voorbeeld een 404 - destijds een nette middenklasser - naast een Tipo zet, de 404 nu niet meer als een klasse hoger beschouwd zou worden. De gewone 404 mat (in 1964) 444 x 163 x 148 cm met een wielbasis van 265 cm, de Familiale was 459 cm lang met een wielbasis van 285 cm. De Tipo brengt het tot 454 x 179 x 149 cm met een wielbasis van 264 cm. De 504 was weer wel een slag groter.

cirKel zei:

Lijkt inderdaad op een(7 persoonsvariant) variant op de Logan MCV I. Die heeft ook gigantisch lange wielbasis van 2.90m.
Ik volg dit Tipo-topic met bovengemiddelde interesse. Het is duidelijk dat FIAT met deze Tipo de aanval opent op bv de Logan, maar ook de Rapid, 301, Solaris. Tegelijkertijd positioneren ze de auto iets hoger zodat het reguliere C segment ook binnen handbereik komt. Alles valt of staat met de prijs.

Een Tipo met twin air 100 pk voor 14k kan echt wel wat worden....

Apart dan weer dat een topic over een nogal simpele auto meer reacties trekt dan een Sportage of Q30 om maar wat te noemen..

Niet zo gek. Ogenschijnlijk zet FIAT een standaard sedan neer, maar schijn bedriegt. FIAT verlaat met deze Tipo standaard normen in o.a. B- en C- segment en verlegt de grenzen. Tipo is opvolger voor Linea en Bravo. Dat maakt deze auto voor de Autowereld interessant.
Het lijkt er op dat FIAT deze sedan positioneert tussen bv een Rapid en bv een Jetta in. Dan krijg je het volgende rijtje:
van budget naar premium: Logan --> C-Elysee/301 --> Tipo --> Jetta --> MB CLA

MC W zei:
Apart dan weer dat een topic over een nogal simpele auto meer reacties trekt dan een Sportage of Q30 om maar wat te noemen..

Misschien zijn mensen gewoon blij dat Fiat eindelijk weer eens een (gewone) auto introduceert! :LOL:

ik vind de Tipo ook veel interessanter dan een Infiniti of de zoveelste SUV. Het meest nutteloze segment ooit. Een MPV met grote wielen en een hoge vloer, oftewel: een MPV zonder alle pluspunten.

Lancia Lover zei:
MC W zei:

Misschien zijn mensen gewoon blij dat Fiat eindelijk weer eens een (gewone) auto introduceert! :LOL:

Het is natuurlijk erg bijzonder dat Fiat een nieuw model op de markt brengt.

De Tipo ziet er zo een stuk beter uit vergeleken met de vroegere modellen. Nu maar hopen dat de kwaliteit ook beter is.

NOu ik vinnet maar Qorum invloeden hebben. Hyundai misschien. Generiek dus. 14 in een dozijn.

Soloman zei:
De Tipo ziet er zo een stuk beter uit vergeleken met de vroegere modellen. Nu maar hopen dat de kwaliteit ook beter is.
Hier ben Ik het echt niet mee eens. Qua design haalt deze Tipo het niet bij de Huidige Bravo, maar ook niet bij bv de vorige Stilo of zelfs de Tipo! Nee, er is niks mis met het ontwerp. Maar erg behoudend en, voor mij, geen voorbeeld van Italiaans design en dus geen Italiaanse schone.

Fiat_Stilo_front_20080711.jpg

8162978fiat-bravo-1.jpg

0258407-Fiat-Tipo-1.4-i.e.-DGT-Selecta-1991.jpg

Deze nieuwe Tipo is niet te vergelijken met de Tipo van weleer, de Stilo of de Bravo. Dit waren C-segmenter wagens echt gericht op de megane, Golf, Astra e.d. Deze nieuwe Tipo is een no-nonsens wagen gericht op het B-segment met de afmetingen van een C-segment auto. Afwerking en prijsstelling zijn meer B-segment, en daar is helemaal niets mis mee. Ik denk dat Fiat er verstandig aan doet deze weg in te slaan, elke poging om door te breken in het C-segment heeft in het verleden gefaald, hoe goed de wagens ook waren (met de Fiat Stilo was maar heel erg weinig mis, gewoon een goede en mooie wagen). Deze nieuwe Stilo zal zeker privé rijders aanspreken en kleine gezinnen. De wagen is ruim, heeft een mooi design en het interieur ziet er niet verkeerd uit, in ieder geval zeer compleet uitgerust. En eindelijk ook een fabrikant die niet aan de PK race meedoet, maar gewoon veel waar voor het geld biedt. Indien Fiat deze wagen gaat aanbieden voor een vanafprijs van 12,5K (introductieprijs, zoals in Italie en Belgie) en 14K voor het wat meer complete model, dan denk ik dat deze wagen een succes wordt.

ab123cd zei:
Indien Fiat deze wagen gaat aanbieden voor een vanafprijs van 12,5K (introductieprijs, zoals in Italie en Belgie) en 14K voor het wat meer complete model, dan denk ik dat deze wagen een succes wordt.

maar dat soort prijzen zitten er voorlopig nog niet in voor nederland:

Al met al is de Tipo eigenlijk precies wat Fiat ermee bedoelt: functioneel vervoer in een aardige verpakking. Afgezien van de laadruimte blinkt de Tipo nergens echt in uit, maar zakt ook nergens genadeloos door het ijs. Wat oneerbiedig gezegd: alle waar is naar z’n geld en de Tipo is relatief goedkoop. Dat wil zeggen, in landen als Italië. De Nederlandse prijs is op dit moment namelijk nog onbekend. En daar gaat alles wel mee vallen of staan. Is de Tipo gunstig geprijsd dan kan de auto misschien profteren van het Dacia-effect. Veel auto voor weinig. Probleem is dat de importeur alleen de dikste versie gaat voeren en meet een CO2-uitstoot van 133 gram per kilometer voor de 1.4 benzine betaal je als consument al gauw enkele duizenden Euro’s meer BPM dan een vergelijkbare Focus-sedan of Mazda 3 sedan. Kansloze missie dus? Nee, want in ons land worden de stationwagon en hatchback toch belangrijker. Die verschijnen beide volgend jaar en worden “aangepast aan de eisen van de markten waar daar vraag naar is”. Met andere woorden: aan het onderstel zal nog wat gesleuteld worden en de op papier veel schonere MultiAir-motoren die Fiat heeft zouden dan ook weleens hun intrede kunnen doen. En dan wordt het opeens andere koek. Of wijn.
https://www.autoweek.nl/rijimpressie/1645/fiat-tipo

ik heb wel mijn twijfels over hoe snel die nieuwe motoren dan zouden moeten komen.

Een goedkope auto met toch een chique uitstraling. Naar mijn mening is hij behoorlijk geslaagd. In vergelijking met de concurrentie en voor deze prijs een nette, mooie auto. De Fiat Tipo en Skoda Rapid in de goedkoopste en duurste uitvoering onder elkaar:

34g4llt.jpg

2h36hhi.jpg

25ksyfq.jpg

2cy03fb.jpg

@Magi
Dat wisten we natuurlijk wel van jou...
154630165_6_big.jpg

Uiteindelijk is deze nieuwe Aegea/Tipo ook de opvolger van the good old Regata:cool:

Ik voorzie wel een dubbeltest in het vat zitten: Regata vs. Ægea (y)

Laat maar weten als je hulp nodig hebt :D

der Magistrat zei:
Leve de kleinere sedans!
Dacht het niet.
Formaat leent zich niet voor een mooie vorm. Kleine sedan is niet meer dan een wannabee shrimpie.
Een sedan is pas mooi in proportie vanaf het D segment.

Wheel Critic zei:
der Magistrat zei:
Leve de kleinere sedans!
Dacht het niet.
Formaat leent zich niet voor een mooie vorm. Kleine sedan is niet meer dan een wannabee shrimpie.
Een sedan is pas mooi in proportie vanaf het D segment.
Niet mee eens. Er zijn , wat mij betreft, hele mooie kleinere sedans (B-C segment). Ik denk dan aan de Jetta, de C-Elysee, deze Tipo, de Peugeot 408, de A3 sedan. De laatste jaren worden er best wel mooi gelijnde sedans gemaakt.
Maar er zijn ook hele lelijke voorbeelden: de Dacia/Renault Logan, de Accent, de Corsa sedan, de Kia Cerato, Polo sedan, fabia I sedan etc. Met name B segments hatchbacks waar een kont aangeplakt wordt zijn vreselijk. Maar als er beetje aandacht aan besteed wordt zijn ze best te pruimen. Ik merk dat ik ze vooral mooi vind, als de wielbasis een beetje oke (lang) is.

Het voorbeeld van een mooie sedan in het C-segment: De Mazda 3. Zowel in de eerste generatie als de tweede generatie vind ik de sedan mooier dan de hatchback. Bij de derde generatie zit het op een gelijk spel: beide erg mooi!

Terug naar de nieuwe Fiat, daar gaat het hier uiteindelijk om. De vijfdeurs en de station zullen hier in Nederland voor de aantallen gaan zorgen. Kan de hatchback niet gezien gaan worden als de opvolger van de Punto? Rond de Punto blijft het erg stil. Het model loopt inmiddels met een paar updates en naamsveranderingen al weer mee sinds eind 2005: heel erg lang voor een automodel! Wie weet wat er met de Punto gaat gebeuren? Is hier al iets meer bekend over?

Terug
Bovenaan