Fiat Ægea - Fiat Tipo | 1.5 Hybrid vanaf € 29.990

Ben benieuwd wat de diesel gaat kosten. Die heeft wel een relatief zuinige motor... En dus lage bpm.
Ik heb het idee dat FIAT niet heel erg z'n best doet om de Tipo scherp te prijzen. Misschien met de gedachte: het is een Golf-concurrent dus 20k€ moet lukken. En dan een goeie marge voor importeur.

Ik zeg: heel snel de Twin Air 105 leveren met S&S. Vanafprijs 16k€. Anders vergeet t maar. Voor de zakelijke markt:
Mooie Tipo SW JTD 95 business voor max 20k€ Met 21% bijtelling.Dat kan dan nog wat worden.

Ik heb echt het idee dat Hyundai/Kia met veel succes de (latente) Fiat behoefte hebben opgevuld. De Duitse en Franse merken hebben te trouwe klanten (en een zeer ruim productenportfolio) en blijven stabiel. Voor Fiat wordt het moeilijk om meerdere modellen succesvol te krijgen lijkt mij.

https://bestsellingcarsblog.com/2016/03/turkey-january-february-2016-renault-fluence-1-fiat-egea-on-podium/

De Egea / Tipo in het enige land, naast Italië, waar het model een redelijk volume zal halen: Turkije.
Staat op #3, achter een Ford besteller op 2 en de Renault Fluence op #1

Voor Fiat wordt het moeilijk om meerdere modellen succesvol te krijgen lijkt mij.

De 500 was terzake een schot in de roos...
Dat wagentje blijft in quasi ongewijzigde vorm maar verkopen.
En de 500X zie ik eigenlijk ook steeds vaker.

Maar verder is het inderdaad armoe troef.

British Racing Green zei:
Voor Fiat wordt het moeilijk om meerdere modellen succesvol te krijgen lijkt mij.

een nieuwe punto zou zeker wat kunnen worden, maar dan moeten ze niet met een halfbakken oplossing komen als deze bravo opvolger.

Carfanatic zei:
British Racing Green zei:

een nieuwe punto zou zeker wat kunnen worden, maar dan moeten ze niet met een halfbakken oplossing komen als deze bravo opvolger.

Ik meen dat meerdere FIAT B segmenters door de decennia heen niet alleen Auto van het Jaar werden, maar Europees gezien ook bestsellers waren.
De huidige Punto is al sinds 1993 te koop. Was C o/t Y in 1995, en in 1997 de best verkochte auto in Europa.
Maar goed, toen kwamen de Koreanen ........

Fiat heeft een extreem moeilijke periode achter de rug en idd sinds 1997 is het met Fiat en haar merkenportfolio sterk achteruit gegaan qua afzet, mede ook als gevolg van de opkomst van de Koreanen. De Fiat Chrysler groep is echter weer aan het terugvechten maar met wisselend resultaat. Ik hoop dat Fiat met deze Agea succes gaat boeken. Voor de Nederlandse markt geef ik deze nieuwe Fiat weinig kans als de instapprijs idd bij 20K komt te liggen. De instapper zou meer richting de 14,5K moeten gaan om een kans te maken, daar ziet het niet naar uit. Al met al wel een zeer sympathieke wagen met helemaal geen budget uitstraling, keurige familiewagen.

Met de 500 en de Panda heeft Fiat toch twee succesvolle modellen. Het wordt inderdaad tijd voor een fatsoenlijke Punto opvolger. In hogere segmenten kan Fiat sowieso geen potten meer breken. In het C-segment zijn ze vervangen door de Koreanen, die ook bij de SUV's de dienst uitmaken. En het D-segment en daarboven, dat is nooit het terrein van Fiat geweest.

Barri zei:
En het D-segment en daarboven, dat is nooit het terrein van Fiat geweest.

Al herinner ik me dat er destijds heel wat (super)mirafiori's rondreden...

publi-131.jpg

(toen Seats nog Fiats met badge waren).

Barri zei:
En het D-segment en daarboven, dat is nooit het terrein van Fiat geweest.
Ach nee, de 1800 en 2100 (zescilinders), en dan voor de oorlog de grote limousines ... Maar dat is inderdaad lang geleden.

Misschien helpt dit plaatje, uit 1968 toen VW's modellen nog op de vingers van één hand te tellen waren.
k4uxko.jpg

Deze middag irl een Tipo zien rijden.
Ik reed achter een onbestemde sedan met Fiatlogo, dus bij eliminatie moest het wel de nieuwe Tipo zijn.
Had er - zelfs als sedan - veel meer van verwacht; de achterkant is echt een tegenvaller.

Voor ik het Fiatlogo zag, dacht ik op basis van de achterlichten vanop afstand eerst aan een Skoda.
Met het Fiatlogo in beeld bleek het een Tipo te zijn. Letterlijk en figuurlijk een grijze muis, atypisch Fiat.

In Italië zijn de prijzen van de HB en SW bekend.

Hatchback
1.4 95 pk Easy HB: 15.900 euro
1.4 95 pk Lounge HB: 17.300 euro
1.6 MJTD 120 pk Easy HB: 20.100 euro
1.6 MJTD 120 pk Lounge HB: 21.500 euro

Stationwagon
1.4 95 pk Easy SW: 17.300 euro
1.4 95 CV Lounge SW: 18.700 euro
1.6 MJTD 120 pk Easy SW: 21.500 euro
1.6 MJTD 120 pk Lounge SW: 22.900 euro

Ter vergelijking de Italiaanse sedanprijzen:
1.4 95 pk Opening Edition sedan: 14.500 euro
1.3 MJT 95 pk Opening Edition sedan: 17.500 euro
1.3 MJT 95 pk Opening Edition Plus sedan: 18.700 euro
1.6 MJTD 120 pk Opening Edition sedan: 18.700 euro
1.6 MJTD 120 pk Opening Edition Plus sedan: 19.900 euro

Jammer dat de Italiaanse prijzen van de gewone uitvoeringen van de sedan nog niet bekend zijn, want dit is geen optimale vergelijking om te zien hoeveel duurder of goedkoper de hatchback en stationwagen worden ten opzichte van de sedan.

Nederlandse prijzen tot nu toe bekend:
1.4 95 pk Pop sedan: 19.495 euro
1.4 95 pk Lounge sedan: 22.495 euro

Fiat Tipo sedan heeft prijskaartje
De prijzen van de Fiat Tipo zijn bekend. Weliswaar alleen van de sedan, maar dat is ook de carrosserievariant waarmee de Italianen als eerste een hernieuwde stap in het populaire C-segment zetten. Het model is iets goedkoper dan verwacht, maar dat komt omdat de importeur bij nader inzien toch een basisniveau aan het programma toevoegt.

Fiat was in eerste instantie van plan om de 4,53 meter lange Tipo Sedan alleen als luxe Lounge aan te gaan bieden. Daar is de importeur op teruggekomen. Er staat nu ook een Pop op de prijslijst. Maar daar dient direct een kanttekening bij te worden geplaatst. Wij horen dat de Pop mogelijk een tijdelijk aangeboden versie wordt. De focus van de dealerorganisatie zal op de Lounge liggen.

Wat het verschil tussen de Pop en de Lounge is? Met de Lounge kom je voor de dag met zaken als een automatische airconditioning, een in hoogte verstelbare bestuurdersstoel, elektrisch bedienbare portierramen rondom, cruise control, radiobediening op het stuurwiel en de Uconnect navigatiesysteem met 5 inch groot beeldscherm. Zaken als centrale portiersvergrendeling en een in hoogte en diepte verstelbaar stuurwiel van de Pop zijn ook op de Lounge aanwezig.
Het prijsverschil tussen de twee uitvoeringsniveaus bedraagt 3000 euro. De Pop is er met de 95 pk sterke 1.4-benzinemotor al vanaf 19.495 euro, de Lounge is er met dezelfde aandrijflijn voor 22.495 euro. Fiat biedt de 1.3-dieselversie met 95 pk alleen als Lounge en wel voor 23.495 euro.

De sedan is per direct te bestellen. De levering start binnenkort. Deze zomer lanceert de fabrikant ook de vijfdeurs hatchback en de stationwagon van de Tipo. De prijzen van die populairdere varianten zijn nog niet bekend.
https://www.telegraaf.nl/autovisie/autovisie_nieuws/fiat/25496341/__Fiat_Tipo_sedan_heeft_prijskaartje__.html

Overzicht vanafprijzen Tipo Europa:
Spanje: €9.900
Andorra: €9.900
Polen: €10.017*
Luxemburg: €11.700
Frankrijk: €11.900
België: €12.100
Duitsland: €11.990
Italië: €12.500
Griekenland: €12.990
Portugal: €15.300
Nederland: €19.495
Oostenrijk: n.n.b.
Ierland/VK: n.n.b.
Scandinavië: Nog niet bekend / niet op verschillende websites te vinden

*42.200 Zl

Dit vind ik wel een aardige zin: "De Pop is er met de 95 pk sterke 1.4-benzinemotor [size=large]al[/size] vanaf 19.495 euro"
Gezien de bovengenoemde vanafprijzen in de rest van Europa had dat éne woordje in rood naar mijn mening beter achterwege kunnen blijven...
a048.gif

Jazzik zei:
Dit vind ik wel een aardige zin: "De Pop is er met de 95 pk sterke 1.4-benzinemotor [size=large]al[/size] vanaf 19.495 euro"
Gezien de bovengenoemde vanafprijzen in de rest van Europa had dat éne woordje in rood naar mijn mening beter achterwege kunnen blijven...
a048.gif

Ja, heel scherp geprijsd is dat niet. Sowieso krijg je dan een vrij kale versie.

En als we deze zelf uit Duitsland halen "nieuw"? Welke bijkomende kosten krijgen we dan ? de BPM en BTW verschil ? met de duitse 11.990 prijs lijkt mij dat nog steeds voordeliger ?

der Magistrat zei:
Jazzik zei:
a048.gif

Ja, heel scherp geprijsd is dat niet. Sowieso krijg je dan een vrij kale versie.

Dat noem ik nog eens een understatement!
Verschil met de buurlanden: Ruim 60% bovenop de Belgische en Duitse prijs...
a122.gif

Vraagje: Gaat het verder nog een beetje in Nederland?
c018.gif

België: - min € 7395,-
Duitsland: - min € 7505,-

Je kan 't de Nederlandse (zowaar eens progressieve) regering kwalijk nemen, maar Fiat komt met een nieuw model en rust die enkel uit met oude motoren. o_O

der Magistrat zei:
Je kan 't de Nederlandse (zowaar eens progressieve) regering kwalijk nemen, maar Fiat komt met een nieuw model en rust die enkel uit met oude motoren. o_O
Hangt dat niet samen met de oorspronkelijke doelmarkten? Die oude motoren zijn daar goed bekend en betrouwbaar, dus als het op die markten fiscaal niets uitmaakt kun je ze toch best vooralsnog blijven leveren? De Nederlandse markt is nou niet bepaald maatgevend. Totaal verpest door een onrealistisch belastingsysteem.

synecdoche zei:
der Magistrat zei:
Hangt dat niet samen met de oorspronkelijke doelmarkten? Die oude motoren zijn daar goed bekend en betrouwbaar, dus als het op die markten fiscaal niets uitmaakt kun je ze toch best vooralsnog blijven leveren? De Nederlandse markt is nou niet bepaald maatgevend. Totaal verpest door een onrealistisch belastingsysteem.

Ja, leuk. Dus omdat milieurecht minder streng is in het buitenland, hoef je daar minder je best te doen als bedrijf. Fiat zou ook kunnen laten zien dat het de titel 'schoonste autofabrikant van Europa' (een titel die ze al enkele keren hebben gewonnen) serieus neemt en ook daar fatsoenlijke, moderne motoren levert.

der Magistrat zei:
synecdoche zei:
der Magistrat zei:

Ja, leuk. Dus omdat milieurecht minder streng is in het buitenland, hoef je daar minder je best te doen als bedrijf. Fiat zou ook kunnen laten zien dat het de titel 'schoonste autofabrikant van Europa' (een titel die ze al enkele keren hebben gewonnen) serieus neemt en ook daar fatsoenlijke, moderne motoren levert.

Om te beginnen is Nederland kennelijk een groen eiland in Europa als we de prijslijst nog eens bekijken. De rest van Europa is dus gek of dom?
a014.gif

Of wordt Jan de Hollander gewoon getild door z'n (zowaar eens progressieve
a068.gif
) regering? Tussen haakjes, die progressieve regering is zó begaan met de luchtkwaliteit dat de maximum snelheid wel omhoog kon?
a048.gif

Enne.... waar blijft het geld dat jullie extra betalen voor het autootje dan wel? Algemene middelen zeker? Je zou je er toch groen en geel aan ergeren?

Tja... en dan wordt over 1 á 2 jaar de notoir onbetrouwbare NEDC-test vervangen door de Worldwide harmonized Light vehicles Test Procedures en dan blijken die "fatsoenlijke, moderne motoren" mogelijk in de praktijk net zo vervuilend (of nóg vervuilender) te zijn dan die oude betrouwbare motoren.

Maar even afwachten of we ons niet helemaal gek hebben laten maken met "zuinige en schone" downsize torretjes, die het in de test en dus fiscaal gezien wel lekker deden. Op de weg in de praktijk echter.....

der Magistrat zei:
Het buitenland hanteert ook Europees milieurecht, m.a.w. de tests zijn in principe overal gelijk. Wat ons nekt is een specifiek Nederlands belastingsysteem dat er nog een extra heffing op legt. En wie zegt dat "fatsoenlijke moderne motoren" in de praktijk schoner zijn? Ze voldoen aan de theoretische test, ja, maar iedereen weet dat de praktijk van alledag wel wat andere resultaten pleegt op te leveren.

Hopelijk krijgen de Nederlandse Fiat-dealers wat extra plumeaus bij de Tipo-demonstratiemodellen bijgeleverd, want dit model staat al op voorhand stof te happen. Compleet kansloos met deze prijzen.

Ik zag op de Fiat-website dat de 500-modellen deze maand met 21% korting worden geleverd. Dat zou voor de Tipo natuurlijk standaard moeten zijn... Nog geen 16.000 euro voor een 500L en iets meer dan 18.000 voor een 500X is trouwens heel competitief.

Ted-Zwolle zei:
En als we deze zelf uit Duitsland halen "nieuw"? Welke bijkomende kosten krijgen we dan ? de BPM en BTW verschil ? met de duitse 11.990 prijs lijkt mij dat nog steeds voordeliger ?
Wellicht. Volgens mij heb ik in dit topic berekend hoeveel BPM er op de auto zou zitten. Zo kan je de netto prijs terugrekenen.
Als de prijslijst er is zal ik eens zo'n lijstje maken.

Der Magi zei:

Mooi verhaal. Blijft ook staan al zijn de verschillen niet heel groot. Veel bedragen die je noemt zijn niet de officiële vanafprijzen, maar de bedragen na korting. In Nederland krijg je natuurlijk ook nog korting op de Tipo.
Maar het verhaal wordt nog erger als je de positionering ziet van de sedan, de hatchback en de SW.
Zo is de vanafprijs in Italië voor de:
sedan 14.500 euro
hatchback: 15.900 euro
SW: 17.300 euro

De sedan is natuurlijk helemaal niet interessant voor West Europa, maar de hatch en SW wel. Deze gaan dus zomaar respectievelijk 1400 en 2800 euro meer kosten.
Ik vond het een heel goed idee: C segment auto op B segment onderstel. Maar het lijkt er op dat ze in Nederland meer dan C- segment prijzen gaan vragen #fail.

Ami zei:
Der Magi zei:

Mooi verhaal. Blijft ook staan al zijn de verschillen niet heel groot. Veel bedragen die je noemt zijn niet de officiële vanafprijzen, maar de bedragen na korting. In Nederland krijg je natuurlijk ook nog korting op de Tipo.
Maar het verhaal wordt nog erger als je de positionering ziet van de sedan, de hatchback en de SW.
Zo is de vanafprijs in Italië voor de:
sedan 14.500 euro
hatchback: 15.900 euro
SW: 17.300 euro

De sedan is natuurlijk helemaal niet interessant voor West Europa, maar de hatch en SW wel. Deze gaan dus zomaar respectievelijk 1400 en 2800 euro meer kosten.
Ik vond het een heel goed idee: C segment auto op B segment onderstel. Maar het lijkt er op dat ze in Nederland meer dan C- segment prijzen gaan vragen #fail.

Het is sowieso een momentopname. Verder vind ik de vergelijking ergens nog wel eerlijk, aangezien ik de bedragen steeds van de officiële Fiat-websites heb gehaald.
Natuurlijk verschilt de belasting per land, evt. de uitrusting en eventuele actieprijzen. Het is daarom vooral bedoeld als reactie op de vele opmerkingen over de onderlinge prijsverschillen van dit model.

Hier mijn eerdere reactie over de BPM.
Barri zei:
@Carfanatic: zit de Tipo benzine op 145 gram? Dat is wel idioot veel. €7.348 BPM heb je dan al :eek:
Haal je die van de €19.495 af, dan kom je op een prijs van €12.147. De netto prijs (ex/ex) is dus €10.039.
Redelijk in lijn met de andere landen, lijkt me. Met 19% BTW komt de Duitse prijs dan op €11.946.

Jazzik zei:
(...)

Om te beginnen is Nederland kennelijk een groen eiland in Europa als we de prijslijst nog eens bekijken. De rest van Europa is dus gek of dom?
a014.gif

a068.gif
) regering? Tussen haakjes, die progressieve regering is zó begaan met de luchtkwaliteit dat de maximum snelheid wel omhoog kon?
a048.gif

Enne.... waar blijft het geld dat jullie extra betalen voor het autootje dan wel? Algemene middelen zeker? Je zou je er toch groen en geel aan ergeren?

Tja... en dan wordt over 1 á 2 jaar de notoir onbetrouwbare NEDC-test vervangen door de Worldwide harmonized Light vehicles Test Procedures en dan blijken die "fatsoenlijke, moderne motoren" mogelijk in de praktijk net zo vervuilend (of nóg vervuilender) te zijn dan die oude betrouwbare motoren.

Maar even afwachten of we ons niet helemaal gek hebben laten maken met "zuinige en schone" downsize torretjes, die het in de test en dus fiscaal gezien wel lekker deden. Op de weg in de praktijk echter.....

M.b.t. 'de rest van Europa': niet voor niets is er nog niks bekend over Scandinavië en Denemarken, ook daar (m.n. Denemarken en Noorwegen) gelden strengere milieuwetten dan in de rest van Europa m.b.t. autoverkoop.
Persoonlijk gaat het me overigens niet over de opbrengst voor de overheid, maar wel over de remmende werking die hogere prijzen heeft op de aanschaf van in dit geval auto's.

Verder is er wel degelijk progressie gemaakt in het zuiniger maken van auto's. Niet zo gek veel helaas, daarvoor was de test te theoretisch en te eenvoudig te manipuleren. En verder heeft Nederlands afstraffende beleid omtrent diesels wel degelijk succes, de smogproblematieken zijn in Nederland veel kleiner dan in Frankrijk en België om maar wat te noemen.

synecdoche zei:
der Magistrat zei:
Het buitenland hanteert ook Europees milieurecht, m.a.w. de tests zijn in principe overal gelijk. Wat ons nekt is een specifiek Nederlands belastingsysteem dat er nog een extra heffing op legt. En wie zegt dat "fatsoenlijke moderne motoren" in de praktijk schoner zijn? Ze voldoen aan de theoretische test, ja, maar iedereen weet dat de praktijk van alledag wel wat andere resultaten pleegt op te leveren.

Zoals ik al eerder zei, is er wel degelijk vooruitgang geboekt. Helaas wel een vooruitgang die met wat zout genomen moet worden. Er zijn echt wel auto's (naast het clichévoorbeeld van de Prius) die betrekkelijk zuinig met brandstof omspringen, denk bijvoorbeeld aan de PSA-Toyotadrieling die je, als ik de vele reviews mag geloven, erg eenvoudig goede resultaten laat halen.

Feit blijft dat Fiat hier oude motoren in levert en dat het daarmee voor Nederland, Denemarken, Noorwegen en wellicht nog enkele andere landen de verkoopkansen reduceert.

Gisteravond de 500 van mijn partner naar de garage gevoerd; Tipo stond prominent in de showroom.
Maar valt eigenlijk best mee... voor een budgetuitvoering.
Straks maar eens wat uitvoeriger bekijken als we de 500 terughalen.

der Magistrat zei:
Jazzik zei:
(...)

a014.gif

a068.gif
a048.gif

M.b.t. 'de rest van Europa': niet voor niets is er nog niks bekend over Scandinavië en Denemarken, ook daar (m.n. Denemarken en Noorwegen) gelden strengere milieuwetten dan in de rest van Europa m.b.t. autoverkoop.
Persoonlijk gaat het me overigens niet over de opbrengst voor de overheid, maar wel over de remmende werking die hogere prijzen heeft op de aanschaf van in dit geval auto's.

Verder is er wel degelijk progressie gemaakt in het zuiniger maken van auto's. Niet zo gek veel helaas, daarvoor was de test te theoretisch en te eenvoudig te manipuleren. En verder heeft Nederlands afstraffende beleid omtrent diesels wel degelijk succes, de smogproblematieken zijn in Nederland veel kleiner dan in Frankrijk en België om maar wat te noemen.

synecdoche zei:
der Magistrat zei:

Zoals ik al eerder zei, is er wel degelijk vooruitgang geboekt. Helaas wel een vooruitgang die met wat zout genomen moet worden. Er zijn echt wel auto's (naast het clichévoorbeeld van de Prius) die betrekkelijk zuinig met brandstof omspringen, denk bijvoorbeeld aan de PSA-Toyotadrieling die je, als ik de vele reviews mag geloven, erg eenvoudig goede resultaten laat halen.

Feit blijft dat Fiat hier oude motoren in levert en dat het daarmee voor Nederland, Denemarken, Noorwegen en wellicht nog enkele andere landen de verkoopkansen reduceert.

Beetje off topic. Kleine irri dat je het steeds oude motoren noemt.:T Technisch is dat blok helemaal niet zo 'oud'. De fire techniek als voorbeeld bestaat natuurlijk al wat langer, maar dat was in THE 80S dan ook een zeer vooruitstrevend blok. Met name de lichte en compacte bouw was revolutionair.
Wat je bedoelt is natuurlijk dat er geen turbomotoren met kleine inhoud (met hoog vermogen en koppel) leverbaar zijn. Deze zijn zuinig in de bekende testcycli, maar niet zo in de praktijk (en zeker niet met een zware rechtervoet).
Dan kom je ook bij ander verhaal over het milieu: gaat het nu over zuinige of schone motoren. Of je nu Electrisch, hybride of conventioneel rijdt, om een auto in beweging te brengen is gewoon een bepaalde hoeveelheid energie nodig (kJ). Het redement is wel wat op te krikken, maar een auto op benzine zal nooit 1 op 50 gaan lopen. Natuurlijk is er altijd weer innovatie maar je hebt te maken met belangrijke natuurwetten: wrijvings- en luchtweerstand. Het is inmiddels geen geheim meer, maar het testverbruik (=CO2) wordt natuurlijk gewoon gehaald door start stop technieken en bv cilinderuitschakeling. Alleen een goed hybridesysteem (zoals Toyota) levert een substantiële bijdrage (vooral in de stad).
Dus... Ik hoop dat FIAT nog maar even doorgaat met deze 'oude' motoren... En dat er snel een nieuw bpm en CO2 systeem komt op basis van een reëel verbruik. Dan wordt deze Tipo met een 'platte' 1.4 misschien nog eens aantrekkelijk voor de NL markt.

Ami zei:
(...)
Beetje off topic. Kleine irri dat je het steeds oude motoren noemt.:T Technisch is dat blok helemaal niet zo 'oud'. De fire techniek als voorbeeld bestaat natuurlijk al wat langer, maar dat was in THE 80S dan ook een zeer vooruitstrevend blok. Met name de lichte en compacte bouw was revolutionair.
Wat je bedoelt is natuurlijk dat er geen turbomotoren met kleine inhoud (met hoog vermogen en koppel) leverbaar zijn. Deze zijn zuinig in de bekende testcycli, maar niet zo in de praktijk (en zeker niet met een zware rechtervoet).
Dan kom je ook bij ander verhaal over het milieu: gaat het nu over zuinige of schone motoren. Of je nu Electrisch, hybride of conventioneel rijdt, om een auto in beweging te brengen is gewoon een bepaalde hoeveelheid energie nodig (kJ). Het redement is wel wat op te krikken, maar een auto op benzine zal nooit 1 op 50 gaan lopen. Natuurlijk is er altijd weer innovatie maar je hebt te maken met belangrijke natuurwetten: wrijvings- en luchtweerstand. Het is inmiddels geen geheim meer, maar het testverbruik (=CO2) wordt natuurlijk gewoon gehaald door start stop technieken en bv cilinderuitschakeling. Alleen een goed hybridesysteem (zoals Toyota) levert een substantiële bijdrage (vooral in de stad).
Dus... Ik hoop dat FIAT nog maar even doorgaat met deze 'oude' motoren... En dat er snel een nieuw bpm en CO2 systeem komt op basis van een reëel verbruik. Dan wordt deze Tipo met een 'platte' 1.4 misschien nog eens aantrekkelijk voor de NL markt.

Ik vind een motor die amper veranderd is (voor zover ik kan vinden, maar kom gerust met contra-informatie) sinds die in de Punto uit 1999 geleverd werd, inmiddels wel oud, ja. Er zijn amper motoren op de markt die (in de basis) zo oud zijn, maar je hebt gelijk als je zegt dat de winst bij nieuwere motoren wellicht beperkt is.
En nee, niet per se. De 1.2 van PSA zonder turbo is een ander voorbeeld van een betrekkelijk zuinige motor zonder startstop (ook in de praktijk). Overigens best vreemd dat de Tipo niet standaard start-stop zou hebben (AW-nieuwsartikel), aangezien de Regata reeds met dat systeem leverbaar was, zo'n 30 jaar geleden.
Toyota's 'goed hybridesysteem' kent ook winsten in rendement, niet enkel door de elektromotoren/accu's. Qua thermodynamica kan er nog wel wat verbeteren en dat is m.i. niet meer van deze tijd bij de 1.4 FIRE van Fiat.

Het is vast een betrouwbaar blok hoor, maar zeker niet innovatief. Nogmaals, Fiat pakt graag uit met de titel van schoonste autofabrikant, ik zou daarom graag zien dat dat meer is dan enkel marketing. Sowieso mag Fiat wat mij betreft wel wat meer geld in motorenontwikkeling steken, hoewel ze dat al doen, maar dan vooral voor Maserati, Jeep en Alfa Romeo.

Der Magif zei:
Ik vind een motor die amper veranderd is (voor zover ik kan vinden, maar kom gerust met contra-informatie) sinds die in de Punto uit 1999 geleverd werd, inmiddels wel oud, ja. Er zijn amper motoren op de markt die (in de basis) zo oud zijn, maar je hebt gelijk als je zegt dat de winst bij nieuwere motoren wellicht beperkt is.

Ook mee eens, maar vergeet niet dat er vaak een marketing- praatje bijkomt. Dan wordt er een 'nieuwe motor' gepresenteerd, maar dan is het gewoon het oude blok met een nieuwe injectiesysteem (bv 'multi-air' of vti).
14-liter-engine.jpg

Qua concept is het fireblok (met of zonder multi air) nog steeds bij de tijd. Ik ben het dus niet met je eens dat de thermodynamica van de fire-motoren achterhaald is. Als je daar wel gegevens over hebt, hou ik mij aanbevolen.

Je haalt zelf de 1.2 pure toch van PSA erbij. Dat is inderdaad een zuinig blokje en gloednieuw. Ik zal niet ontkennen dat PSA veel investering/innovatie heeft zitten in het verbeteren van de thermische dynamica van het blok. Maar vergeet niet dat het (lagere) praktijkverbruik vooral wordt gerealiseerd omdat er een cilinder af is gehaald (3 cilinder). 3 cilinders zijn substantieel iets zuiniger dan 4 cilinders. De loopcultuur van de 1.2 Puretechmotoren (let op: niet de 1.0 Puretechmotoren ) is , voor een 3 cilinder, heel erg mooi. Maar dat komt door de plaatsing van een balansas. Maar je kan 4 cilinders (zoals de FIRE)) dus niet zomaar vergelijken met 3 cilinders. (Zoals de pure tech).

Tot slot schrijf je nog iets over innovatie, marketing en schoonste motoren van FIAT. Ook daar ben ik het niet met je eens. :)FIAT ontwikkelt juist heel veel op dat gebied. De 2 cilinder Multi-air, de 1.3 en 1.6 jtd's behoren tot de modernste en zuinigste motoren die er in de wereld te koop zijn. In de benchmark doet FIAT het altijd heel erg goed (weliswaar theoretische cijfers, maar dat is overal zo).
Er is volgens mij wat anders aan de hand. De 2 cilinder is alleen geflopt. Het (grote) publiek vindt een 2 cilinder teveel een koffiemolen. FIAT is al bezig om dat 'verlies te nemen' en is druk bezig met de ontwikkeling van een eigen 3 cilinder 'pure tech', maar dan van FCA. Een 3 cilinder wordt wel door het publiek geaccepteerd.

Blijft natuurlijk dat we (voorlopig) in Nederland een groot probleem hebben met deze Tipo. Hij wordt onbetaalbaar met deze motor en het huidige bmp beleid gebaseerd op theoretische testcyclus.

In Italië is de hatchback tot eind van de maand, net als eerder de sedan, als Opening Edition leverbaar. Beginnen de gewone Italiaanse HB-prijzen bij € 15.900,-, de OE kost € 12.750,-. Waarom brengt Fiat in Nederland de ongetwijfeld moeilijke verkoop niet op gang met zo'n aanbieding?

Omdat ze dan onder kostprijs leveren ? ( Dankzij NL BPM toeslag)
en misschien omdat Italie WEL en nederland NIET een thuismarkt is?

Als 3000 euro eraf in Nederland onder kostprijs betekent, dan doet het dat ook in Italië. Het is gewoon een manier om de auto onder de aandacht te brengen, waarbij het in Italië eigenlijk helemaal niet nodig is, want daar rennen ze allemaal naar de dealer als er een nieuwe Fiat is. Juist hier in Nederland, juist bij zo'n onhandige prijs dankzij ons BPM-systeem, zou die 3000 euro eraf een mooie aanloop kunnen zijn om de loop erin te krijgen.

In diverse andere Europese landen doen ze het ook, op diverse manieren (inruilkorting, gewone korting, introductieversie, etc).

Dat verschilt: als de extra belastingen een percentage van de prijs zijn (zoals de BPM was), dan levert de overheid ook een stukje in bij een lagere netto prijs. In Nederland is dat niet zo: elke cent van die €3000 prijsverlaging moet dus door Fiat zelf genomen worden.
Hierboven heb ik al de ex-ex prijs voor NL laten zien. Verschil tussen ex-ex prijs en verkoopprijs Italië is €2500, maar ik weet niet welke belastingen daar in zitten in Italië.

Barri zei:
Verschil tussen ex-ex prijs en verkoopprijs Italië is €2500, maar ik weet niet welke belastingen daar in zitten in Italië.

Volgens mij alleen 22% BTW.

Als ze de Tipo als een 500s Twin-Air 80 pk op naam zetten valt de BPM nog wel te overzien.. ;)

Los van de Italiaanse prijzen en het Italiaanse gewauwel kun je hier goed zien hoe de laadruimte van de SW in elkaar steekt: 550 dm3 is niet mis voor een wagen in deze klasse en de laadvloer bij neergeklapte bank is mooi vlak.

Bij de HB gaat de bank helaas niet zo mooi plat (zie bij 2:20), maar waarschijnlijk zit die lekkerder.

"Bij de HB gaat de bank helaas niet zo mooi plat (zie bij 2:20), maar waarschijnlijk zit die lekkerder."
Hoeft niet, het verschil zit eigenlijk alleen in het opklapmechanisme van de zitting die bij de sedan en hatchback op zijn plaats blijft. Misschien een kwestie van kosten? Sedan en hatchback verkopen in Zuid-Europa en aanpalende landen veel beter dan de station wagon. Hoe dan ook, ik vind de SW beter geslaagd dan de HB; die mist een stukje achterkant, en de SW heeft minder "serre" dan andere merken. De SW is een sedan met doorgetrokken dak.

Vaak is bij een achterbank die helemaal plat kan worden neergeklapt de zithoogte lager en de zithelling vlakker, waardoor hij niet zo lekker zit. Daar doelde ik op bij het lekkerder zitten van de HB dan van de SW. Want waarom zou je anders niet in beide modellen dezelfde bank gebruiken, als het praktische voordelen oplevert en geen nadelen kent?

Verder las ik zojuist in de analoge AW dat de Nederlandse importeur wacht met marketingactiviteiten voor de sedan tot ook de HB en SW er zijn. Op zichzelf is daar iets voor te zeggen, dan kunnen ze het budget voor alledrie tegelijk gebruiken, maar aan de andere kant mis je nu wel een paar sedankopers die misschien iets anders aanschaffen omdat ze niet weten dat ze ook even bij Fiat moeten kijken (ervan uitgaande dat ze de Tipo een aantrekkelijk aanbod zouden vinden als ze hem kenden).

Terug
Bovenaan