Fiat Ægea - Fiat Tipo | 1.5 Hybrid vanaf € 29.990

Fiat Nederland heeft de Tipo sedan inbegrepen in de "Rijd BTW-vrij" actie (in ieder geval voor de maand juli). Daardoor is de vanafprijs nu € 17.129,-.

Wat me verder opvalt: de hatchback staat, net als de stationwagen, inmiddels op de Fiat-websites in België, Frankrijk en Duitsland. De hatchbackprijzen liggen zo'n 1000 euro boven die van de sedan. Maar hier zien we nog niets verschijnen. Willen ze in Lijnden eigenlijk wel auto's verkopen?

Ik zag de sedan in Zevenbergen al voor de showroom staan, best een mooie auto. Fiat moet inderdaad aan de weg timmeren om tot een leuke verkoop te komen.

Ik heb ook pas de nieuwe Tipo gezien, een erg leuke wagen, maar helaas wat aan de prijs. Toch te hopen dat de wagen een succes wordt voor Fiat.

Ik heb in de Tipo gezeten bij de dealer in Amsterdam. De diesel hebben ze al als demo te koop staan. Nu staat er een benzinemodel in de showroom. Op vakantie in Italië heb ik één Tipo sedan zien rijden, en eentje zien staan bij een dealer. Verder heb ik geen hatchbacks of stationwagons gezien.

ab123cd zei:
Ik heb ook pas de nieuwe Tipo gezien, een erg leuke wagen, maar helaas wat aan de prijs. Toch te hopen dat de wagen een succes wordt voor Fiat.

13.200 EUR voor de hatchback kan je bezwaarlijk duur noemen :p

British Racing Green zei:
ab123cd zei:

In Nederland vanaf Euro 19.495,-- ……. .

ab123cd zei:
British Racing Green zei:
ab123cd zei:

In Nederland vanaf Euro 19.495,-- ……. .

Tijdelijk € 17.129,- dus, zie vorige pagina.

Ik heb in Rome ook meerdere Tipo's gezien, allemaal sedans. Het probleem wat ik met de Tipo heb komt overeen met dat van de Rapid en Toledo; qua design zien ze er prima uit, maar ik vind ze visueel te smal. En door die ietwat onnatuurlijke proportie, zou ik 'm uiteindelijk toch niet kopen.
Een en ander hangt ook van de kleur af. Een witte oogde toch wat dikker, en daardoor wat beter in proportie.

27980204380_a106b85734_c.jpg

27980209010_b177750945_c.jpg

Ik ben het met je eens, de wagen staat wat hoog op de wielen lijkt het, maar ik vond het wel een nette verschijning, helemaal niet verkeerd (behalve de prijsstelling maar daarover is al genoeg geschreven).

Toch ergens wel opvallend dat de Tipo een grotere bagageruimte (520l) heeft dan de Mégane (503l). Geheel ter info: de Regata past daar met 513l vrij keurig tussen.

Dodge Neon
dodge-neon.jpg

dodge-neon-2017-3-1-700x485.jpg

dodge-neon-2017-5-700x489.jpg

dodge-neon-2017-9-700x525.jpg

Spaanstalige bron: https://www.noticiasautomotivas.com.br/dodge-neon-estreia-como-versao-do-fiat-tipo-no-mexico/

Jammer dat Fiat 'm niet gewoon onder eigen merknaam uitbrengt. Hadden ze misschien eindelijk eens hun marktaandeel op de Mexicaanse markt kunnen uitbreiden.

Lancia Lover zei:
Jammer dat Fiat 'm niet gewoon onder eigen merknaam uitbrengt. Hadden ze misschien eindelijk eens hun marktaandeel op de Mexicaanse markt kunnen uitbreiden.

En dan? Of het geld nu links- of rechtsom binnenkomt, maakt ook niet zo veel uit. En ik kan me voorstellen dat een Dodge in Mexico net iets beter verkoopt dan een Fiat.

Ze hebben daar ook nog de Dodge Vision (189000 pesos), ofwel de Fiat Siena.

f4kab7.jpg

De Neon (Tipo) kost 215000 pesos en de in onze ogen qua formaat redelijk vergelijkbare Dart... 379000 pesos. Daar zit dus nogal een gat tussen. Daarboven nog de Charger (636000 persos) en de Challenger (585000 pesos).

Kennelijk is in Mexico de keuze gemaakt: sedans voor Dodge, hatchbacks voor Fiat (want je hebt er wel de 500, 500L, 500X, Uno, Palio als Fiat).

Er is daar trouwens ook een kleine sedan namens Dodge Attitude (169000 persos) te koop, maar dat is een Mitsubishi Space Star (Mirage) met kont.

Wouter82 zei:
Die foto is juist de Attitude/Mirage

Klopt, de pagina waar ik hem vandaan haalde had ze zelf omgewisseld. Ik had ook al zitten kijken gisteren, want ik raakte in de war daardoor, maar was kennelijk net niet helemaal helder genoeg om te zien wat er aan de hand was. Nu staat de echte Vision hierboven.

Rob0032 zei:
Lancia Lover zei:

En dan? Of het geld nu links- of rechtsom binnenkomt, maakt ook niet zo veel uit. En ik kan me voorstellen dat een Dodge in Mexico net iets beter verkoopt dan een Fiat.

Dat begrijp ik ook wel, maar om Fiat als merk te laten groeien zou zo'n C-segment sedan juist een uitkomst zijn.

Dan zouden ze dus extra geld in marketing etc. moeten pompen. Dat is nu niet nodig en kan bespaard worden...

Om te verkopen moet je ook een verkoopnetwerk uitbouwen. Dat lukt niet vandaag op morgen en kost een pak geld dat nu ook in binnen het bedrijf blijft.
je kan ook niet ineens zomaar een Fiat verkopen via het Dodgenetwerk zonder een drue promotiecampagne. Dan nog is het onzeker hoe een nieuw merk ontvangen wordt, terwijl Dodge sinds jaar en dag gekend is in Midden-Amerika.
Dat radiatorrooster van Dodge staat hem trouwens beeldig.

roder zei:
Dan zouden ze dus extra geld in marketing etc. moeten pompen. Dat is nu niet nodig en kan bespaard worden...

Voor de Dodge-versie moeten ze ook marketinggeld uitgeven.

iDS zei:
Om te verkopen moet je ook een verkoopnetwerk uitbouwen. Dat lukt niet vandaag op morgen en kost een pak geld dat nu ook in binnen het bedrijf blijft.
je kan ook niet ineens zomaar een Fiat verkopen via het Dodgenetwerk zonder een drue promotiecampagne. Dan nog is het onzeker hoe een nieuw merk ontvangen wordt, terwijl Dodge sinds jaar en dag gekend is in Midden-Amerika.

En hoe verkopen ze nu dan de 500, 500L, 500X, Uno, Palio? Zijn die alleen online te bestellen? Ze hebben allang een Fiat-dealernetwerk, en dat zijn gewoon een aantal van de Dodge dealers, die toevallig ook Chrysler, Jeep, RAM en Abarth verkopen.

Onlangs zag ik trouwens een Tipo en een CLA vlak achter mekaar geparkeerd staan.
Louter objectief op basis van de afmetingen zijn dat twee wagens uit dezelfde klasse.
En zo naast elkaar zijn ze enorm gelijkend.

2016-151126-fiat-tipo-26.jpg

2013-mercedes-benz-cla-exterior-left-front-static.jpg

Zag er net een rijden en ik moet zeggen dat de Tipo echt een leuke auto is om te zien en helemaal niet 'Budget' overkomt, gewoon een erg nette verschijning.

cirKel zei:
roder zei:

Voor de Dodge-versie moeten ze ook marketinggeld uitgeven.

iDS zei:

En hoe verkopen ze nu dan de 500, 500L, 500X, Uno, Palio? Zijn die alleen online te bestellen? Ze hebben allang een Fiat-dealernetwerk, en dat zijn gewoon een aantal van de Dodge dealers, die toevallig ook Chrysler, Jeep, RAM en Abarth verkopen.

Uit bovenstaande heb ik begrepen dat de Dodge bedoeld is voor Midden-Amerika.
Ik heb 1x het geluk gehad Mexico te bezoeken en heb daar geen Fiats zien rondrijden.
Zuid-Amerika is een ander verhaal (maar daar staat de 500 ook niet op het programma, dacht ik)

iDS zei:
Ik heb 1x het geluk gehad Mexico te bezoeken en heb daar geen Fiats zien rondrijden.

Ze rijden er anders toch echt rond. Wellicht niet in de getale die andere Zuid-Amerikaanse rijk is, maar ze rijden er zeker weten.

Blijkt inderdaad te kloppen.
Het gamma omvat de volledige 500-vloot + de Amerikaanse Uno en Palio.
Dodge is in aantal vertegenwoordigingen wel 2 keer zo groot als Fiat (waarbij de conssessiehouders vaak zowel Dodge als Fiat aanbieden)
Aangezien Fiat géén 4-deurs sedan aanbiedt en het gamma van Dodge een hele resem van dat soort wagens omvay, zal het vanuit dat oogpunt logischer geweest zijn de Aegea in dat gamma onder te brengen.

Laatste cijfers die ik vond Chrysler en Fiat apart dateren van 2013:
Marktaandeel Chrysler 6,6 %, Fiat 0,7%
Cijfers 2015 voor FCA: maarktaandeel van 6,7%
De inbreng van Fiat is dus bijna verwaarloosbaar, de keuze om de Aegea als Dodge Neon uit te brengen dus niet onlogisch.

Ben Goossen zei:
Voor zijn segment een keurig karretje.
Wordt top 3 in Turkije (samen met die andere lokale sedan, de Fluence), en zal het wellicht redelijk doen in China.

Ben Goossen, Ben Goossen .... rings a bell maar kan 'm even niet thuisbrengen.
Zag onderstaande op de 1ste pagina van dit topic.
Heeft wel gelijk, die gast.

Fluence op #1, de FIAT stond inderdaad #3 in Turkije vorige maand. Plus 3000 stuks in Italië. In EU 5500 in Juni.
Kortom, de 75.000 per jaar (waar destijds een polletje over werd gehouden) lijkt mij realistisch.

Maar goed, ben geen Ben.

2cyl3ds.png

Ik zou er wel eens hetzelfde plaatje van de VW Golf of bijvoorbeeld die Mercedes-Benz CLA van hierboven naast willen zien, om te kijken hoeveel leveranciers overeenkomen.

In de nieuwe AMS staat een test van de hatchback tegen de Focus, Kia Ceed en Rapid (Skoda), de Tipo werd laatste, helaas, met name door de slechte remmen en hogere brandstofverbruik. De Tipo is wel het meest compleet en het ruimst...., voor een gezinswagen niet onbelangrijk. De Tipo kost in de geteste uitvoering ruim 6,5K minder dan de Focus. Tevens, maar persoonlijk, is de Tipo toch wel een erg fraaie wagen om te zien, Italiaanse chique, zeker vergeleken met de Rapid, wat een oerlelijk hok is dat. Zie de laatste uitgave van AutoMotorundSport.

Goede remmen en een laag brandstofverbruik zijn inderdaad stukken minder belangrijk voor een gezin...

Carfanatic zei:
RobEU zei:
Goede remmen en een laag brandstofverbruik zijn inderdaad stukken minder belangrijk voor een gezin...

+ de tipo heeft in nederland een hele andere prijs.

Precies, dan is de keuze al helemaal niet moeilijk meer. Ik vraag me ook af in hoeverre de Tipo succesvol is. Momenteel reis ik door Europa en ik heb ze echt nauwelijks gezien. Juist van zo'n budgetauto had ik anders verwacht.
Ik ben trouwens wel heel benieuwd naar de SW. Waar ik de sedan wat budget vind ogen (ik zie dat Italiaanse chique totaal niet), hoop ik dat dit bij de SW wat anders zal zijn.

Dat de auto matige remmen heeft is voor een moderne en ook goedkope wagen niet in orde, dat moet Fiat asap verbeteren. Voor de rest een heel aardige wagen zeker de hatchback en SW. Fiat maakt overigens in Nederland weinig tamtam inzake de Tipo, of ik moet iets over het hoofd zien.

Ja of de auto is gewoon niet bestemd voor de Westerse markt. Daarbuiten hoeft de auto niet perfect te remmen. Ik vind de vergelijking met de Focus ook eigenlijk te hoog gegrepen om eerlijk te zijn. Qua prijs, formaat en doelgroep.

@ Cirkel, idd, maar een Tipo getest in Duitsland is bij voorbaat denk ik kansloos, hoe goed ook. De Tipo in geteste uitvoering was ruim 6,5K goedkoper dan de Ford Focus (met een bijna even complete uitrusting). In de prijsklasse van de Tipo is dat een substantieel verschil en lijkt het op appels met peren vergelijken. Zet de Tipo eens tegenover een gelijk geprijsde B-segmenter, m.a.w. vergelijk eens auto's onderling die even duur zijn, dus een complete Tipo tegen een uitgeklede Focus, dan kan de uitslag heel anders zijn. Maar dit is vaak een probleem met vergelijkende testen, zie ook AW en AV tests…. .

Bij Autoweek kan een Golf van 40k ook winnen van concurrenten van 30k. Gerust 25% duurder, maar dat maakt blijkbaar niet uit in het eindoordeel.

De Tipo zie je niet veel. In NL één keer gezien (naast de dealerdemo op het terrein van de dealer), in Italië één keer en in Kroatië ook één keer. Dat vind ik erg weinig.

Barri zei:
De Tipo zie je niet veel. In NL één keer gezien (naast de dealerdemo op het terrein van de dealer), in Italië één keer en in Kroatië ook één keer. Dat vind ik erg weinig.

Ik heb er in NL één keer een gezien in de buurt van Schiphol. Eerst dacht ik dat dit kwam doordat de importeur daar ook huist, maar toen zag ik een Hertz sticker op de achterruit...

@ab123cd: het ging mij er alleen maar om dat RobEU zegt dat hij vindt dat de Tipo niet kan tippen aan de Focus "qua formaat", terwijl de Tipo juist als ruimste van de vier (incl. Focus dus) uit deze test kwam.

Het was geloof ik in 1971 dat voor het laatst een Fiat gewonnen heeft van een Duitse auto in een vergelijkingstest van Auto, Motor und Sport (geen grapje, toen won de Fiat 127 van de VW Kever - ja, duh). Dus dat gegeven ken ik wel.

cirKel zei:
Barri zei:

Ik heb er in NL één keer een gezien in de buurt van Schiphol. Eerst dacht ik dat dit kwam doordat de importeur daar ook huist, maar toen zag ik een Hertz sticker op de achterruit...

@ab123cd: het ging mij er alleen maar om dat RobEU zegt dat hij vindt dat de Tipo niet kan tippen aan de Focus "qua formaat", terwijl de Tipo juist als ruimste van de vier (incl. Focus dus) uit deze test kwam.

Het was geloof ik in 1971 dat voor het laatst een Fiat gewonnen heeft van een Duitse auto in een vergelijkingstest van Auto, Motor und Sport (geen grapje, toen won de Fiat 127 van de VW Kever - ja, duh). Dus dat gegeven ken ik wel.

Dan heb je test ook gelezen in AMS. In mijn optiek onvoorstelbaar dat een Skoda Rapid op de tweede plaats komt??? Goedkoop design, lelijke uitvoering, en zeer sober interieur en eenvoudige materialen., etc etc. Tja de Duitsers blijven wat dit aangaat niet erg objectief en inderdaad dat is al jaren zo, ik lees AMS nu ook al ruim 35 jaar en het zal wel nooit veranderen. De morele winnaar bij het lezen van de test is voor mij toch echt de Tipo want de negatieve punten worden erg onder een vergrootglas gelegd, de wagen scoort eigenlijk (zeker voor het geld) goed.

ab123cd zei:
cirKel zei:
Barri zei:

Dan heb je test ook gelezen in AMS. In mijn optiek onvoorstelbaar dat een Skoda Rapid op de tweede plaats komt??? Goedkoop design, lelijke uitvoering, en zeer sober interieur en eenvoudige materialen., etc etc. Tja de Duitsers blijven wat dit aangaat niet erg objectief en inderdaad dat is al jaren zo, ik lees AMS nu ook al ruim 35 jaar en het zal wel nooit veranderen. De morele winnaar bij het lezen van de test is voor mij toch echt de Tipo want de negatieve punten worden erg onder een vergrootglas gelegd, de wagen scoort eigenlijk (zeker voor het geld) goed.

Dus een Rapid die tweede wordt is niet objectief, met als redenering dat het design goedkoop is....?

RobEU zei:
ab123cd zei:
cirKel zei:
Barri zei:

Dus een Rapid die tweede wordt is niet objectief, met als redenering dat het design goedkoop is....?

Gewoon mijn mening.

ab123cd zei:
RobEU zei:
ab123cd zei:
cirKel zei:
Barri zei:

Gewoon mijn mening.

Dat snap ik. Maar je argumentatie raakt kant noch wal. Je verwijt 'de Duitsers' niet objectief te zijn omdat een Rapid beter wordt bevonden dan jouw oordeel, want het design is goedkoop. Wat dat ook mag betekenen...

@ Rob EU vlgs mij heb je wel een heel kort lontje, en dat slaat in mijn optiek pas echt nergens op. Reageer fatsoenlijk en volwassen.

ab123cd zei:
@ Rob EU vlgs mij heb je wel een heel kort lontje, en dat slaat in mijn optiek pas echt nergens op. Reageer fatsoenlijk en volwassen.

Geen idee wat dit met een kort lontje te maken heeft, maar jij poneert een stelling en ik reageer daarop. Zo werkt dat op een discussieforum. Dat jouw stelling in mijn ogen kant noch wal raakt mag je onfatsoenlijk en onvolwassen vinden, maar je zou ook kunnen proberen je stelling eens te onderbouwen. Je weet wel, in het kader van fatsoen en volwassenheid. ;)

ab123cd zei:

+1

Tja, de Tipo. Een hardloper zal het hier zeker niet worden, daarvoor is ie iets teveel 13 in een dozijn en onderscheidt ie zich niet in positieve zin van z'n vele concurrentie. Hij zal het wel voornamelijk van Italie en andere landen in Zuid Europa moeten hebben.

Ah, de Golf scoort dus zo goed omdat 'ie zo onderscheidend is en niet dertien in een dozijn. :D

Als een auto slecht remt betekent dat minder veiligheid, en dat telt voor mij in ieder geval heel zwaar. Verder is die Tipo dan wel voordelig, maar krijg je daarvoor een auto die zo te lezen op een wat lager plan staat dan die van de concurrent. Qua afwerking en luxe vind ik dat geen punt maar op veiligheid moet je niet bezuinigen. Alle waar naar zijn geld, meestal.

RobEU zei:
Ah, de Golf scoort dus zo goed omdat 'ie zo onderscheidend is en niet dertien in een dozijn. :D

De Golf is een begrip (natuurlijk niet voor iedereen, maar voor velen wel). Een status die Fiat met een Ritmo, Tipo, Bravo enz. nog nooit heeft bereikt, en met deze Tipo gaat dat ook niet lukken.

Terug
Bovenaan