Fiat Ægea - Fiat Tipo | 1.5 Hybrid vanaf € 29.990

Fiat tipo gaat in Turkije als taxi gebruikt worden
250301690863.jpg

Bart81 zei:
Ik voorzie wel een dubbeltest in het vat zitten: Regata vs. Ægea (y)

Laat maar weten als je hulp nodig hebt :D

Ja, goed, dan maken we er een forumtest van!
'Het AutoWeek-forum test: Regata vs. Tipo.'

Wheel Critic zei:
der Magistrat zei:
Leve de kleinere sedans!
Dacht het niet.
Formaat leent zich niet voor een mooie vorm. Kleine sedan is niet meer dan een wannabee shrimpie.
Een sedan is pas mooi in proportie vanaf het D segment.

Zoals Ami ook zegt, hangt dat er maar net vanaf. Een Regata/305 vind ik keurige ontwerpen, bijvoorbeeld. In het B-segment ligt het wat moeilijker, maar ik denk dat dat eerder met gemakzucht te maken heeft (206-sedan, Polo-sedan, ...) gezien de markten waar de auto's naartoe gaan.

Voor het formaat vind ik de verhoudingen keurig kloppen. Net een filmpje van Quattroruote bekeken en en dan valt de sedanvorm alleszins mee. De wielen zouden een tikje groter mogen zijn, maar dat is dan ook alles. En bovendien: zo klein is de Tipo helemaal niet. Vier-en-een-halve meter lang. Iets als de huidige Jetta of Rapid.

Een al wat ouder artikel dat hier blijkbaar nog niet geplaatst was.

Spoilerpakket voor Fiat Tipo onderweg
Fiats sportieve label Abarth hoef je niet op de Tipo sedan te verwachten, maar voor wie zijn middenklasse sedan wil opleuken, komt Fiat zelf met een spoilerpakket. De autobouwer zal namelijk wat accessoires voor de vierdeurs sedan uitbrengen, getuige deze patentfoto's die door de fabrikant zijn geregistreerd.
Het is een puur optisch verhaal, waarbij de elegante sedankoets wordt aangekleed met de nodige spoilers. Zo zal er voor de Tipo dorpelverbreders, spoiler voor de onderbumper, diffuserlook voor de achterbumper en een kofferklepspoiler beschikbaar komen. Of er op motorisch vlak nog een pepmiddel volgt, is niet bekend. Er zijn in ieder geval geen aanwijzigingen in die richting.
De Tipo komt begin volgend jaar op de markt. Of de spoilers direct bij de marktintroductie leverbaar zijn, is niet bekend.
Fiat+Tipo+spoilerpakket+1.jpg

Fiat+Tipo+spoilerpakket+2.jpg

Autovisie

Van de week de nieuwe Tipo gespot bij een Fiat garage in een klein Italiaans dorp. Ze vonden het maar vreemd dat ik van zo'n "wagen voor de familie" foto's aan het maken was. Volgens mij zien de Italianen dit gewoon als een soort goedkoop vervoer om hun familie te vervoeren, net als een Dacia bijvoorbeeld.

Zelf reed ik trouwens in een Punto met een kek kleurtje.

Hm, ik weet het niet. Die motoren moeten anders, maar qua design en prijs is dit een beloftevolle wagen. Zeker ten opzichte van de behoorlijk gezapige C-Elysée, 301, Rapid, Toledo.

3234fe0822ee2bd67b51fcbc1e36f6fa.jpg

cee55b09d2c69cd6e4d08f42ed1606db.jpg

ddaac2d941bb8cea0216776bd10b4634.jpg

55fdbf107ad715b5cb2e52a2f3d53bc5.jpg

osoyomnbsq4r_600.jpg

a4e0f74a5ffcaf3d17740c1d9c91f5b2.jpg

d2b3ae8514a228fd048fb85e5746cd15.jpg

Fiat Tipo nu als hatchback en station!
Nuchtere Italianen los in Genève

De Fiat Tipo kennen we al als sedan. Zojuist heeft Fiat ook de hatchback en de stationversie gepresenteerd.

In november kregen we van Fiat de Tipo sedan te zien, een 'verstandige sedan' die veel moet bieden tegen een scherpe prijs. De auto won zelfs een speciale prijs met zijn nuchtere imago. De Tipo-familie krijgt nu uitbreiding met de hatchback en de station.

Het motorenaanbod zal overeenkomen met dat van de reeds bekende sedan. Onder de kap dus een 1.4-liter benzinemotor met 95 pk en 127 Nm. Ook kan er gedieseld worden en wel met een 95 pk en 200 Nm sterke 1.3 MultiJet II.

Het Nederlandse modellengamma zal voorlopig uit twee motoren bestaan: éénbenzine- en één dieselversie. Op benzinevlak heeft Fiat een 1.4-liter viercilinder Fire-krachtbron met 95 pk en 127 Nm klaar staan.

Dit kan best wel eens wat worden.
Leuke stationwagon en als hatch ook niet verkeerd, al vind ik wel duidelijk te zien dat dat niet de 'basis' is.
De sedan viel me irl op in positieve zin, dat zal bij deze niet anders zijn.

Hmm, lelijk zijn de hatchback en SW niet, maar je ziet inderdaad dat ze van de sedan zijn afgeleid en niet andersom. De achterkant oogt een beetje vervormd, ik krijg er associaties van een waterhoofd bij. Alle waar naar zijn geld natuurlijk, maar vergeleken met de Bravo is dit ontwerp broddelwerk.

D-C zei:
Hmm, lelijk zijn de hatchback en SW niet, maar je ziet inderdaad dat ze van de sedan zijn afgeleid en niet andersom. De achterkant oogt een beetje vervormd, ik krijg er associaties van een waterhoofd bij. Alle waar naar zijn geld natuurlijk, maar vergeleken met de Bravo is dit ontwerp broddelwerk.

Dat kan ook aan jou liggen, dat er een sedan, hatchback én stationwagon zouden komen was al lang bekend. Ik zie je associaties er niet in in elk geval.
Nee, keurige auto's wat mij betreft. Ietwat saai, maar een net design, zeker voor een auto die qua prijs competitief gepositioneerd lijkt te gaan worden. Maar dan die motoren...Beter volgt die verwachte motorenupdate snel.

der Magistrat zei:
Dat kan ook aan jou liggen, dat er een sedan, hatchback én stationwagon zouden komen was al lang bekend.

Dat klopt, maar voor de Tipo hatchback heeft Fiat ongetwijfeld uit kostenoverwegingen de raamlijn 1:1 overgenomen van de sedan. Die raamlijn past helemaal bij de sedan en is ook heel typisch voor dat carrosserieconcept, maar de raamlijn volgt niet de lijnen van de hatchback. Daarom is wat mij betreft duidelijk dat Fiat prioriteit heeft gegeven aan de vormgeving van de sedan en niet de hatchback. Dat zie je ook bij de Chevrolet Cruze (oude en nieuwe), Mitsubishi Lancer en diverse auto's van Chinese makelij. De Skoda Rapid Spaceback heeft wel een afwijkende raamlijn, maar toch ziet die auto er gemarkeerd uit wat mij betreft: de liftback was duidelijk eerder ontworpen. Voor wat betreft de achterkant van de Tipo stationwagon: dat ziet er wat mij betreft een beetje afgeknot uit, hoewel al veel geslaagder dan de hatchback. Sowieso heeft de stationwagon de meeste potentie op de Nederlandse markt.

Ik vind zowel de station als de hatchback geslaagd. Op de hatchback kan de achterdeur met knik prima. Op de station is de raamlijn wel aangepast. En dat is belangrijk. Anders krijg je een soort BX Break 😂.

Nee, deze Tipo kan, met name in de stationversie, zeker wat worden. Belangrijk eisen:
- zuinige benzine (TwinAir 100?) motoren
- vanafprijs rond 15 k€ incl btw/bpm

Dit kan ook de particuliere markt weer wat in beweging brengen.

Conclusie : ik ben nu al fan

Gewoon netjes vormgegeven, maar dat witte 'rookglas' in de achterlichten vind ik wel een beetje jaren-90.
Een 120pk MultiAir zou wel welkom zijn overigens. Ik wil er sowieso binnenkort eens mee rijden, want ik ben erg benieuwd!

Hele nette auto, en hopelijk voor een schappelijke prijs, met name interessant voor de particuliere markt. Fiat zal hier zeker succes mee hebben want de wagen oogt beslist niet 'budget'.

[size=x-large]FIAT TIPO HATCH EN STATION IN DETAIL[/size]

TERUG NAAR DE KERNWAARDEN. De Fiat Tipo betekent de terugkeer naar het C-segment voor de Italiaanse volkswagen. Na de sedan zijn er nu ook een hatchback en een combi. Fiat heeft het altijd vooral moeten hebben van eenvoudige, praktische auto's voor een scherpe prijs. Precies dat zijn de kernwaarden van de Tipo, waarvan we eind vorig jaar de sedan reden. Dat was een prettige kennismaking, maar in dit segment zit in ons deel van de wereld niemand op een sedan te wachten en daarom onthult Fiat vandaag een hatchback én een combi van de Tipo en daarmee is de lineup compleet.

Drie koetsvarianten dus en 'drie' is het magische getal voor de Tipo, want er zijn ook drie uitvoeringen (Pop, Easy en Lounge), drie transmissies (hand, dubbele koppeling en koppelomvormer) en drie brandstofsoorten. De Tipo is vooral functioneel en is daarom ruim en praktisch opgezet. De hatchback heeft 420 liter kofferruimte (een Golf biedt 380 liter), de Estate 520 liter en een vlakke laadvloer. Uconnect infotainment met 7-inch touchscreen met sweepfunctie is leverbaar.

Onder de motorkap valt ook genoeg te kiezen. De instapper is de 1.4 16v Fire viercilinder met 95 pk en 125 Nm, gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak. De 1.4 T-Jet met turbo levert 120 pk en 206 Nm en heeft eveneens zes handbediende versnellingen. Deze motor is er ook als Dual Fuel, met LPG. De 1.6 E-torQ heeft 110 pk en 152 Nm in combinatie met een conventionele automaat met koppelomvormer.

Uiteraard zijn er ook diesels. De 1.3 MultiJet heeft 95 pk en 200 Nm en een handgeschakelde vijfbak, waarmee hij het zuinigheidswonder van de familie moet worden. Voor wat meer power kies je de 1.6 MultiJet II. Die biedt keuze uit een handbak of een automaat met dubbele koppeling, beide zestraps. Hij heeft 120 pk en 320 Nm en stoot 98 g/km uit, waarmee je, mits voor de jaarwiselling op kenteken, nog bijtellingskorting kan meepikken.
https://www.autoweek.nl/nieuws/36272/fiat-tipo-hatch-station-in-detail

Het complete persbericht inclusief prijs:

De nieuwe Fiat Tipo is ontwikkeld volgens het principe 'Skills, no Frills', ofwel functioneel zonder opsmuk. De Tipo debuteert in Genève ook als vijfdeurs hatchback en stationwagon. De Fiat Tipo hatchback is 437 cm lang, 179 cm breed en 150 cm hoog. De stationwagon is 457 cm lang, 151 cm hoog en even breed als de andere varianten. De extra hoogte komt door de dakdragers. De inhoud van de bagageruimte onder de hoedenplank bedraagt 440 liter voor de hatchback en 550 liter voor de stationwagon-variant. Laatstgenoemde is voorzien van een flexibel in te delen bagageruimte.

Uconnect 7" HD LIVE
Geheel in Fiat-stijl zit de nieuwe Tipo vol met slimme oplossingen die het leven aan boord veraangenamen. Hieronder het optionele Uconnect 7" HD LIVE met een 7-inch kleurentouchscreen, Bluetooth, audiostreaming, tekstlezer en spraakherkenning, AUX- en USB-poorten met iPod-integratie en bedieningsknoppen op het stuur. Desgewenst is dit systeem uit te breiden met een parkeercamera en het nieuwe TomTom 3D Touch-navigatiesysteem.

Gebruikers van Uconnect LIVE die de gratis bijbehorende app van de Apple App Store of van Google Play downloaden op hun smartphone, kunnen ten volle profiteren van alle functies, zoals muziek streamen met Deezer en TuneIn, nieuws van Reuters, navigatie via TomTom LIVE en de mogelijkheid in contact te blijven met vrienden via Facebook Check-in en Twitter. Gebruikers kunnen verbruik en emissies in de gaten houden met eco:Drive en de toestand van de auto met my:Car.

Zeer binnenkort zijn Apple CarPlay en Android Auto ook beschikbaar via Uconnect 7" HD LIVE. Hiermee integreert de smartphone met de display en de bediening van de auto.

Interieur en bagageruimte
De Fiat Tipo biedt in alle carrosserievarianten uitstekende ergonomie, een comfortabele zitpositie, een slimme interieurindeling en goed zicht rondom. De hatchback en stationwagon bieden ruim plaats aan vijf personen. Zelf mensen met een lengte van 1,85 meter vinden een comfortabele plek, zowel voorin als achterin. Ook de beenruimte is ongeëvenaard in het segment van de Tipo. De afstand tussen de rand van de voorstoel en de positie van de hiel van de voorpassagier is maar liefst 107 cm en achterin 93,4 cm - vergelijkbaar met auto's uit hogere segmenten. De middelste positie achterin is gevormd als een echte zitplaats, met genoeg beenruimte om ook volwassen passagiers in alle comfort te vervoeren.

De bagageruimte is ook een van de grootste van het segment: 440 liter voor de hatchback en 550 liter voor de stationwagon. De drempel van de stationwagon is laag en vlak, zodat grote voorwerpen met gemak naar binnen kunnen worden geschoven. De vloer kan op een lagere stand worden geplaatst voor maximale ruimte en onder een hoek van 40 graden, zodat ook de ruimte onder de vloer kan worden benut. In de bagageruimte zijn twee lampen, twee tassenhaken en vier bevestigingshaken gemonteerd. En voor het geval de bagageruimte niet voldoende is, kan de rugleuning van de achterbank in ongelijke delen (60:40) worden neergeklapt, zodat een vlakke laadvloer van 1,80 meter ontstaat.

Alle versies van de Fiat Tipo zijn voorzien van talloze bergvakken in het interieur, met een totale inhoud van 12 liter. In de middenconsole voor de versnellingshendel is een mediacenter geplaatst waarop allerlei mobiele apparaten kunnen worden aangesloten.

Motoren en transmissies
De nieuwe Fiat Tipo hatchback en stationwagon zijn in de regio EMEA (Europa, Midden-Oosten en Afrika) leverbaar met motoren die voldoen aan de emissienorm Euro 6. Het gamma omvat de 1,3-liter MultiJet (95 pk) en 1,6-liter MultiJet turbodieselmotor (120 pk) - die ook als ECO-versie leverbaar is. Verder is de Tipo beschikbaar met de 1.4 16v Fire (95 pk), de 1.4 T-Jet (120 pk) en de 1.6 E-torQ (110 pk) benzinemotoren. Er is ook een 1.4 T-Jet (120 pk) benzine-/lpg-motor.

Er is keuze uit drie transmissies. Een handmatig te bedienen vijfversnellingsbak is leverbaar in combinatie met de 1.3 MultiJet, de andere modellen worden geleverd met een zesversnellingsbak. Er is een automatische transmissie met koppelomvormer voor de 1,6-liter benzinemotor en een automaat met dubbele koppeling voor de 1.6 MultiJet.

1.4 16v Fire en 1.6 E-torQ
De basismotorisering is de 1.4 16v Fire. Deze benzinemotor levert (95 pk) bij 5.500 toeren en 125 Nm bij 4.250 toeren. De viercilinder lijnmotor is buitengewoon efficiënt over het gehele toerenbereik, wat zich vertaalt in aansprekende prestaties tegenover een bescheiden verbruik. Voor optimaal comfort is er de 1.6 E-TorQ-benzinemotor met 110 pk vermogen en 152 Nm koppel, gecombineerd met een zestrapsautomaat.

1.4 T-Jet
De 1.4 T-Jet levert dankzij turbotechniek uitstekende prestaties tegenover een bescheiden verbruik. Het maximumvermogen van 120 pk is beschikbaar bij 5.000 toeren en het maximumkoppel van 206 Nm bij 2.500 toeren.

Deze motor is er ook als Dual Fuel-versie, die op zowel benzine als LPG loopt. Dankzij de nieuwste techniek voldoet deze motor aan de emissienorm Euro 6, biedt hij een extra grote actieradius en dezelfde prestaties als de reguliere benzinemotor, maar tegen een lager verbruik en lagere kosten dankzij de lage prijs van LPG.

De LPG-installatie is geïntegreerd in het ontwerp van de 1,4-liter turbomotor. Er zijn ook specifieke materialen en componenten toegepast. Zo zijn de klepzetels en de inlaat- als uitlaatkleppen aangepast op het gebruik van LPG, zodat dezelfde duurzaamheid en prestaties als die van de benzinemotor gewaarborgd zijn. De LPG-installatie wordt in de fabriek gemonteerd en is gecertificeerd, zodat Fiat elke auto met volledige garantie levert.

1.6 MultiJet II en 1.3 MultiJet
Alle modellen van de Tipo zijn leverbaar met de 1,6-liter turbodieselmotor, voorzien van de tweede generatie MultiJet-techniek. De motor levert 120 pk vermogen bij 4.000 toeren en een maximumkoppel van 320 Nm bij slechts 1.500 toeren dankzij de variabele turbogeometrie. Een handgeschakelde zesversnellingsbak is standaard, een zestrapautomaat met dubbele koppeling is optioneel. Het gemiddelde verbruik is vastgesteld op 3,7 l/100 km met een bijbehorende CO2-emissie van slechts 98 g/km.

De 1.3 MultiJet is de trots van de motoringenieurs van FCA. Hij biedt in combinatie met de handbediende vijfversnellingsbak aantrekkelijke prestaties en veel rijplezier tegen zeer lage gebruikskosten. Het vermogen van 95 pk is beschikbaar bij 4.000 toeren en dankzij de turbo met variabele geometrie levert de motor al bij 1.500 toeren zijn maximumkoppel van 200 Nm.

Prijzen en standaarduitrusting
De nieuwe Tipo sedan is een praktische auto die keuze biedt uit een eenvoudig en helder aanbod. Fiat biedt de Tipo sedan vanaf € 19.495 als Pop aan. De standaarduitrusting omvat onder meer in hoogte en diepte verstelbaar stuurwiel, handbediende airconditioning, elektrisch bedienbare ramen vóór en centrale portiervergrendeling. Wie kiest voor de compleet uitgeruste Lounge, vanaf € 22.495, heeft standaard de beschikking over onder andere automatische airconditioning, elektrisch bedienbare ramen vóór en achter, cruise control, in hoogte verstelbare bestuurdersstoel, radiobediening op stuurwiel, Uconnect 5" navigatie (o.a. Bluetooth, DAB+ en Uconnect LIVE), lichtsensor en regensensor.

De nieuwe Tipo sedan staat in maart bij de Nederlandse Fiat dealer vanaf € 19.495. De hatchback en stationwagon uitvoeringen volgen later.

Ik had begrepen dat Fiat alleen de Lounge-uitvoering zou leveren, en dat daarvan de richtprijs 20 mille was. Dit valt behoorlijk tegen.

Dat is best aan de prijs idd. Wel de goedkoopste sedan in NL :)
Benieuwd of de hatch daaronder of daarboven komt qua prijs.

Ik neem aan dat de Hatchback ruim onder de 19k gaat. Maar het klopt dat € 19.495,- een hoop is voor een auto die in Duitsland € 13.990,- kost.

Ik betwijfel of de hatch goedkoper gaat worden. Op spyshots is te zien dat de hatch/SW een gewijzigd dashboard krijgen, met een navischerm a la MB/Mazda, en ongetwijfeld mooiere materialen.

2016-Fiat-Tipo-hatchback-interior-spied.jpg

fiat-tipo-hatchback-02.jpg

cirKel zei:
Ik neem aan dat de Hatchback ruim onder de 19k gaat. Maar het klopt dat € 19.495,- een hoop is voor een auto die in Duitsland € 13.990,- kost.
Stel dat ie 115 gram uitstoot, dan zit je al op €3.619 BPM. Dat gaat echt hard.

#fail FIAT . Dit gast m niet worden. Veel te duur. Echt een gemiste kans....

Barri zei:
cirKel zei:
Stel dat ie 115 gram uitstoot, dan zit je al op €3.619 BPM. Dat gaat echt hard.

de benzinemotoren zijn ook hopeloos verouderd. de t-tjet 120 zat al in de grande punto (2007) en de 1.4 95 komt qua specs redelijk overeen met de 1.4 uit de punto van 2003.

Het zijn idd "budget" motoren, passende bij een budget auto .

Hier in NL hebben we de "budget"-pech van BPM-boetes voor oudere en dus meestal meer vervuilende motoren, waardoor dergelijke verder in europa goedkope modellen hier zo duur worden dat ze net zo duur worden als normale auto's, of zelfs helemaal niet gevoerd worden in NL, zoals bijv. bij bepaalde dacia blokken

Maar de oplossing die Dacia uitvoert, de 1.2 TCE voeren in de eigen modellen, is dan wat mij betreft de enige juiste. Op die manier kan je het model ook in NL qua prijs concurrerend in de markt zetten.

waarom geen 2 cilinder multiair 100 uit de punto? scoort qua uitstoot al een stuk beter. 88g/km vs 145g/km
https://www.autoweek.nl/auto/76347/fiat-punto-twinair-turbo-100-pop

Barri zei:
Maar de oplossing die Dacia uitvoert, de 1.2 TCE voeren in de eigen modellen, is dan wat mij betreft de enige juiste. Op die manier kan je het model ook in NL qua prijs concurrerend in de markt zetten.

Precies, op zich ook wel zo logisch om voor de meeste merken dezelfde motoren te voeren. Nu richt Dacia zich vooral op Europa, terwijl de Tipo zijn basis in Turkije kent, wellicht dat daar ook een deel van het verschil te situeren valt: voor de Turkse en Noord-Afrikaanse markten volstaan de oudere motoren wellicht wel (zie ook C-Elysée/301).

@Carfanatic: zit de Tipo benzine op 145 gram? Dat is wel idioot veel. €7.348 BPM heb je dan al :eek:

@Magistrat: idd. NL is ook maar een kleine markt, weinig interessant voor de meeste merken.

Dat is een nette auto geworden met een strak interieur. Hij moet inderdaad wel voor een lage prijs aangeboden worden, want de Bravo was mooier. Wat ik vooral positief vind is dat hij erg ruim is, ook de hatchback. Veel concurrenten zijn behoorlijk krap achterin, volgens Fiat behoort de beenruimte op de achterbank tot de top van het C-segment. 440 liter is ook fors in vergelijking met een Golf die slechts 380 liter biedt.

Weet iemand waarom AutoWeek 420 en 520 liter (stationwagon) vermeldt en Fiat 440 en 550 liter?

De sedan heeft 520 dm[sup]3[/sup], dus dat kan een deel van de vergissing bij de AW-redacteuren veroorzaken.

Live @ Genève:

autosalon-geneve-2016-fiat-tipo-279353-800.jpg

autosalon-geneve-2016-fiat-tipo-279356-800.jpg

fiat-al-salone-di-ginevra-2016_6.jpg

fiat-al-salone-di-ginevra-2016_4.jpg

autosalon-geneve-2016-fiat-tipo-279355-800.jpg

autosalon-geneve-2016-fiat-tipo-279354-800.jpg

autosalon-geneve-2016-fiat-tipo-279359-800.jpg

fiat-al-salone-di-ginevra-2016_20.jpg

fiat-al-salone-di-ginevra-2016_21.jpg

fiat-al-salone-di-ginevra-2016_22.jpg

fiat-al-salone-di-ginevra-2016_23.jpg

fiat-al-salone-di-ginevra-2016_24.jpg

fiat-al-salone-di-ginevra-2016_33.jpg

Meer foto's:
https://www.omniauto.it/salone/ginevra2016/stand/1421/fiat
https://www.autokopen.nl/autonieuws/2016/maart/40336-terug-naar-de-basis-fiat-tipo

Totaal kansloos met de huidige prijzen. Het 'geluk' is dat de hatchback en stationwagon pas eind 2016 respectievelijk begin 2017 op de markt komen, zodat Fiat nog even de tijd heeft om met die nieuwe driecilinder benzinemotoren te komen. Voor een stationwagon met een vanafprijs van maximaal 17.000 euro is zeer zeker een markt.

Maar, eerlijk is eerlijk, op deze foto's vind ik het toch wel mooie auto's, hoewel een beetje identiteitsloos. Anderzijds, de achterkant is een beetje Giulietta-achtig.

Inderdaad wel fraaie auto's, mooi rustig ontwerp. Bij de achterkant van de Station moet ik juist aan de Auris denken...

Kansloos, zuiver en alleen door de krankzinnige Nederlandse belastingberekening. Je zou bijna de staat voor een of ander Europees Hof slepen voor het omgekeerde van oneerlijke staatssubsidie.

synecdoche zei:
Kansloos, zuiver en alleen door de krankzinnige Nederlandse belastingberekening. Je zou bijna de staat voor een of ander Europees Hof slepen voor het omgekeerde van oneerlijke staatssubsidie.

Fiat was ooit een innoverende, vooraanstaande motorenbouwer. Dat ze nu achter de feiten aan hobbelen is de Nederlandse staat mijns inziens niet aan te rekenen. Ja, de CO[sub]2[/sub]-heffingen verpesten de verkoopkansen voor veel modellen, maar als Fiat een mooie driecilinder turbo had, was er niets aan de hand geweest. Het had ook kunnen besluiten om de 1.4 T-Jet/MultiAir competitief te houden. Met een viercilinder kunnen ook mooie resultaten worden bereikt.

D-C zei:
synecdoche zei:
Dat ze nu achter de feiten aan hobbelen is de Nederlandse staat mijns inziens niet aan te rekenen.

Jawel, dit soort onzinnige belastingregels hebben we alleen hier in Nederland. Dat autofabrikanten hun complete motorengamma op ons kleine landje zouden moeten afstemmen is pas echt onzinnig.

D-C zei:
synecdoche zei:

Fiat was ooit een innoverende, vooraanstaande motorenbouwer. Dat ze nu achter de feiten aan hobbelen is de Nederlandse staat mijns inziens niet aan te rekenen. Ja, de CO[sub]2[/sub]-heffingen verpesten de verkoopkansen voor veel modellen, maar als Fiat een mooie driecilinder turbo had, was er niets aan de hand geweest. Het had ook kunnen besluiten om de 1.4 T-Jet/MultiAir competitief te houden. Met een viercilinder kunnen ook mooie resultaten worden bereikt.

Inderdaad, Fiats 'arme periode' is met name in de motoren nog zichtbaar. Je ziet duidelijk waar de focus op lag: Maserati en Alfa Romeo, beide beschikken wél over moderne motoren en transmissies. Beter schieten ze op met moderne motoren, het zou niet de eerste keer zijn dat Fiat/FCA ofwel qua modellen ofwel qua motorenaanbod de boot mist.

Zal ongetwijfeld in thuisland Italië een dikke verkoopstopper worden.
Maar elders in Europa vermoed ik dat het een zeldzame verschijning zal blijven.
Bravo & Delta waren ettelijke keren mooier en verkochten al niet, waarom zou deze "anonieme" Fiat dat wel doen?

Ik zou niet eens weten waar een Fiat/alfa dealer zit, die zijn allemaal dichtgegaan of gingen iets anders verkopen.

Terug
Bovenaan