Fransrijderstopic 30: 2014 - 20xx Cavaliers français pour toujours

IMG-2646.jpg
IMG-2647.jpg
IMG-0740.jpg
Afgelopen week zag ik een soort heilige graal op automobiel gebied. Wist niet wat ik zag!
Uiteraard paar kiekjes geschoten en een zeer geanimeerd gesprek gevoerd met de bevlogen eigenaar.
We stonden beide te wachten op de veerpont. Gelukkig konden we het gesprek voortzetten op de pont zelf, genietend van de fraaie vormen en mooie details van de Panhard. Wat een absolute schoonheid!

Dat is stukken fijner dan uitdampende kunststoffen en rubbers ruiken bij de nieuw-spul-dealers!

Voor de geinteresseerde Fransrijders, volgend weekend is er weer een Renaultoloog bij Sevenum. Helaas geen festival met overnachting meer. Het evenement, nu Renaultoloog Meeting & Markt geheten, vind nu plaats bij Gemeenschapshuis Evertsoord, Patersweg 22.

FlyerRMM2025.jpg

• Leuk
Waarderingen: ENTE
Voor de geinteresseerde Fransrijders, volgend weekend is er weer een Renaultoloog bij Sevenum. Helaas geen festival met overnachting meer. Het evenement, nu Renaultoloog Meeting & Markt geheten, vind nu plaats bij Gemeenschapshuis Evertsoord, Patersweg 22.

FlyerRMM2025.jpg
Ik zag het al voorbijkomen. Ben dan al in Buren op de zondag en moet zaterdag thuis zijn anders had ik de 5 nog wel ff uitgelaten.

Potverdorie dit topic bestaat nog steeds. Bedacht mij vandaag opeens iets van hey volgens mij heb ik daar ook al heel lang niet weer gekeken, laat ik dat eens doen! En verrek...

Ondertussen ook nog maar 1 Franse auto in bezit de 2CV nog steeds, voor de rest is het allemaal Italiaans geworden, eigenlijk allemaal Fiat, maar goed, zit ook 1 bij met het officiele Abarth badge op de motorkap! Die heeft de DS3 opgevolgt.

De 2CV trouwens alweer 27 jaar in bezit.

Verder nog voor dagelijks op dit moment een Fiat 500 twinair Turbo uit 2014. Die gebruiken we echt extreem veel, super fijne compacte auto!

Voor de hobby erbij hebben we nog de:
Abarth 695 Rivale uit 2017
Fiat 127 A 1975
Fiat 500 L (Abarth) uit 1968

En de 2CV

Zitten nog wel te kijken of er wat weg kan van de oude Fiats, maar hebben nog wat moeite afscheid te nemen ;-)
Moderne Franse auto's vind ik erg moeilijk op het moment. Altijd wel gedacht dat we een C3 zouden rijden weer, maar dat is en gaat ook niet gebeuren. De nieuwe vind ik eigenlijk behoorlijk lelijk. Citroen is voor mij betrefd kwa design ook compleet de weg kwijt. Het design maakt mij totaal niet hebberig, vind het veel te druk en chaotisch, maar daar hebben bijna alle merken last van.

DS spreekt mij nog wel aan. DS3 crossback nog bekeken een paar jaar terug, maar werd al als te groot bestempeld, zoveel ruimte hebben wij niet nodig.

Peugeot 208 ook serieus naar gekeken, erg fijn en mooi, zeker in GT trim, maar de Abarth heeft het gewonnen en hadden we achteraf niet moeten doen natuurlijk, want het is vooral ontzettend gaaf en mooi ipv goede dagelijkse auto. Dus nu is de Abarth een hobby auto geworden.

Clio vind ik ook nog wel oke, maar al weer wat anoniem.

Elektrisch beginnen we nog lang niet aan ;-) Dus valt die leuke Renault 5 meteen al af.

Wel erg bijzonder om te zien onder jouw profielnaam dat je "Net bent ingestapt" hahaha :sneaky:.. ik denk dat als ze al die post van ons hier in dat fransrijders topic van 15 jaar geleden meerekenen, wij bij de absolute top horen!

hahaha dat had ik nog niet eens gezien! ;-) ouwe lullen zijn we tegenwoordig!
Wie zijn er nog op het concours trouwens komend weekend? Wordt wel weer de moeite waard verwacht ik.

hahaha dat had ik nog niet eens gezien! ;-) ouwe lullen zijn we tegenwoordig!
Wie zijn er nog op het concours trouwens komend weekend? Wordt wel weer de moeite waard verwacht ik.
Hey, hier nog zo'n 'instapper'. Ik zal er (helaas) niet bij zijn komend weekend want we zijn op vakantie (van de Belgische Ardennen, via Luxemburg naar de Franse Vogezen) met de .... BMW 330e touring. :giggle: De Mini cabrio was ook leuk geweest, maar te krap voor al onze zooi op reis.
En Erica is na 3x Corsa's en 2x Twingo nu helemaal in haar nopjes met de Mazda 2 met stuurwielverwarming.

Wat heb ik dan momenteel nog aan Frans spul?
Wel, de 404 is er nog steeds. Inmiddels alweer 18 jaren in bezit en rijdt nog steeds even lekker! :love:
En verder heb ik nog een Hollands glorie met Renault blok. Inderdaad een DAF, een 55 coupé welteverstaan.

Laatst bewerkt:
Jij bent al geupdate naar startmotor Gilletti!

Wij hebben nog 3 fransozen;
- 1966 DS21
- 1985 2CV6
- 2021 2008 GTLine

Het dagelijkse zakelijke vervoer is vanwege een merkenbeperking van de werkgever een 2022 BMW 420i Gran Coupé (klinkt wel beetje Frans dat "Gran")

v2wyb6pbvba6.jpg

tkfyhspbff0a.jpg

Hier ook een ouwe lul :)
Leuk je zondag even te gezien te hebben FD, de modder is inmiddels verwijderd !
(wij stonden midden in de vuurlinie toen een Bentley 4,5 litre al driftend voorbij kwam. En heel toevallig stond FD aan de overkant foto's te maken haha )

Ik heb vorig jaar toch nog even een paar maanden een fransoos gehad, een C5 uit 2005, naast een Audi A2. Sindsdien een Hyundai Tucson als auto vd zaak, die eind dit jaar vervangen wordt door een Hyundai Ioniq 5.
Weliswaar geen fransoos, maar (voor mij) wel een van de meest unieke elektrische auto's

Tja, hier (helaas) ook, ondanks na 15 jaar eindelijk geen VAG-restrictie meer, geen Franse auto.
Dit is hoofdzakelijk veroorzaakt door mijn unieke eisen (6 zitter met min. 1500 kg trekgewicht).

Ik had namelijk de Peugeot 5008 best hoog op mijn lijstje, omdat die eindelijk fatsoenlijke stoelen op de derde zitrij heeft, en ik de cockpit prachtig vind. Ik had zelfs de vrouw er al in mee.
Maar die fransen zijn niet echt scheutig in het totale span-gewicht.:rolleyes:

Ik wil niet de “taal-Elon Musk” uithangen, maar het is wel Français hé @ topic titel.
“Zjuudoranzs” “Oodeklonje”,weettewel ;)

Tja, hier (helaas) ook, ondanks na 15 jaar eindelijk geen VAG-restrictie meer, geen Franse auto.
Dit is hoofdzakelijk veroorzaakt door mijn unieke eisen (6 zitter met min. 1500 kg trekgewicht).

Je had ook een paar 208jes kunnen nemen hè ;)

Ik kachel nog vrolijk Frans en probleemloos verder in de Talisman, althans nog 8 weekjes. Daarna staat er een Teutoon met een Franse twist klaar; een hybride Mercedes-Benz CLA Shooting Break 250e met het bekende Renault-Nissan-Daimler alliantie blok.

Prive staat een klassieke E30 cabrio en een youngtimer Suzuki 4x4 in de schuur.

Laatst bewerkt:
Haha, gezien m’n nickname ja!

Heb het hier al eens neergepend…maar in het huidige verkeer werd ik uiteindelijk steeds minder gelukkig van een A type Citroën. Ik kijk er nog steeds graag naar maar erin rijden is aan mij niet meer besteed.
De agressie van andere weggebruikers is onbeschrijfelijk jegens iets wat blijkbaar te langzaam gaat.
Laatste jaren nam dat enorm toe. Niet alleen in NL maar ook op de vakantietripjes in het buitenland die we vaak deden.

Ah vandaar dat ik niet zie wat je tegenwoordig rijdt, ipv Amerikaan of ML is een ..... nogal zouteloos...

En dat fotograferen is niet toevallig natuurlijk ;-) Ik weet precies waar ik moet gaan staan, mooi is dat jij dan net op de verkeerde plek staat! Ik heb een uur daarvoor ook wat plaggen om m’n oren gekregen trouwens toen ik een mooie foto van een Audi Quattro maakte bij de Trial ;-) Maar goed, ik sta vaker in de ‘vuurlinie’

DAt met het verkeer snap ik wel Ente, met de 2CV gaat het nog prima vind ik. Maar ik rij ook een kleine oude 500 uit 1968 en dat is soms best spannend zeg maar.

Ook in onze net verkochte 127 ervoer ik toch best wel wat agressie in het verkeer. Maar goed dat hebben we met onze standaard 500 ook wel, en zelfs met onze moderne Abarth. Dat is dan wel weer leuk omdat mensen denken met een geinig standaard 500 te doen te hebben en dan laat je alle 220 pk’s los en dan is die niet meer zo standaard ;-)

Haha, gezien m’n nickname ja!

Heb het hier al eens neergepend…maar in het huidige verkeer werd ik uiteindelijk steeds minder gelukkig van een A type Citroën. Ik kijk er nog steeds graag naar maar erin rijden is aan mij niet meer besteed.
De agressie van andere weggebruikers is onbeschrijfelijk jegens iets wat blijkbaar te langzaam gaat.
Laatste jaren nam dat enorm toe. Niet alleen in NL maar ook op de vakantietripjes in het buitenland die we vaak deden.
Dat is ook wel de reden dat ik de eend vooral als boodschappen/lol autootje gebruik in de buurt.. Ik zou er niet zomaar een een lang stuk mee op de snelweg gaan rijden.

Dat is eigenlijk wel jammer.
Ik merkte het afgelopen weekend ook, bracht m’n broer weg om z’n antieke FIAT 600 op te halen. Op de terugweg reed ik achter hem aan. Zo’n beetje alle weggebruikers zitten dan als een malle te drukken, ondanks dat het gewoon de toegestane snelheid ging….
Agressie en haast is bijna niet te doen momenteel. Ik zat dan nog veilig met bijna 5 meter Talisman om me heen maar in zo’n klassieker van amper een paar meter is het gevoel totaal anders.

Sinds je 100 op de snelweg mag heb ik daar juist helemaal geen probleem meer mee. Ook met de Traction tokkel ik daar rustig met 90 rond. Zelfs met de 'moderne' Saab rijd ik keurig 100 terwijl het merendeel harder rijdt, maar van agressie kan ik echt niet spreken. Met veel remmen en optrekken ervaar ik mezelf in een oldtimer (maar ook in de atmosferisch gemotoriseerde Saab) eerder als een obstakel in het verkeer, tussen alle turbotorretjes en elektrisch geweld.

Eén keer heb ik wel een brakecheck-gek meegemaakt, maar toen was ik zelfs voor mijn doen wel heel traag. Met een vers gereviseerde motor in de Traction mocht ik niet teveel toeren draaien, dus reed ik waarschijnlijk 75, op een enkelbaans stukje autoweg van 5 km dat ik teveel moeite vond om te ontwijken. Dus diegene haalde (illegaal) in en stond even op de rem. Vervolgens stond ik 15km verderop weer achter hem bij het verkeerslicht... :rolleyes:

Een kleine melding. Mijn Franse 5 serie heeft weer Apk sinds 19.12 jl. Dus reden tot vreugde. Moet nog wel de distributieriem. Geen foto's. Hij staat er weer netjes bij, moet nog nieuwe antriroestbehandeling krijgen. En dit weer gaan we 'm niet aandoen zoals ik hem tot medio 2013 dagelijks gebruikte. Wordt hopelijk vervolgd! P.s.: Ik zoek nog een sierstrip die in de voorruit zit. Die is NIET te vinden. Dus als iemand die nog weet, houd ik me warm aanbevolen.

Laat ik ook maar een kleine melding doen.

ENTE had het al snel door, maar ik had ook niet anders verwacht, WOF hier.

Ik ben een tijd terug mijn inloggegevens kwijtgeraakt en ook mijn interesse voor het AW forum (en de tijd daarvoor). Maar sinds een jaar een abonnement op de Stentor van DPG media en dan heb je ook automatisch inloggegevens voor het AW forum, weet je ook waar die rare namen met al die cijfers vandaan komen.

Heb af en toe nog wel eens meegelezen en Rembrandt had terecht al opgemerkt dat zelfs WOF Toyota rijdt tegenwoordig. En dat klopt, al vijf jaar zelfs en momenteel al de derde.Geen Franse auto meer in huize WOF, want WOFster rijdt ook al drie jaar in een Kia.

Volgens mij is de laatste auto waar ik actief mee was op AW forum de Citroën C5 2.0 Caractère berline. Eind 2019 kreeg ik een andere baan met een auto die ik uit de leasepool kon nemen. Een Peugeot 3008 Allure, met opties opgebracht tot een GT-line (door de vorige berijdster). Hele fijne auto om in te rijden, je voelt je alleen een bejaarde 100+ met die hoge zit. En elke dag allerlei storingen. Hij heeft mij nooit laten staan en de vele storingen waren meestal wel opgelost met opnieuw starten. Helaas was die baan niet wat ik zocht en ging ik bij mijn huidige werkgever werken. Dat bevalt prima, maar het gaat over auto's hier.

Bij die nieuwe werkgever in 2020 kon ik eerst niet kiezen, de leaseregeling was eigenlijk beperkt tot voorloopauto's. En zo stond er ineens een 2019 Toyota Corolla voor de deur. Na drie weken heb ik deze auto verklaard tot de fijnste auto die ik ooit heb gehad. Ik ben nog steeds wel fan van de dubbele chevron tot aan de 1e genaratie Cactus C4 en de vorige C3. Al die rare hoogzittende Aircross shit is te lelijk voor woorden, de huidige C3 is niet om aan te gluren en als ik nu een Citroën moest kopen, werd het een DS (als in het merk). Uiteraard mijn persoonlijke mening.

Voor WOFster hebben we in 2020 nog een gloednieuwe 2008 GT-line gekocht. Hoewel we hele fijne Peugeots hebben gehad die ook heel betrouwbaar bleken, zelfs een 407 die fantastisch was, heeft deze 2008 het predikaat, wat door de oom en de zwager op de verjaardagen wordt verteld, waargemaakt. Tel daarbij op het waarschijnlijk een maandagsauto was die na de lunch met wijn in elkaar gezet was en je hebt -op roest na alle fabels over Franse auto's compleet.

Bij kilometerstand 3000 en de eerste nachtvorst van -2 in NL zat het ijs aan de binnenkant van het dashboard en kon het hele dashboard vervangen worden. Tot vier keer toe een nieuwe oliesensor omdat de auto niet wilde starten wegens een laag oliepeil, terwijl deze na meten op bijna maximum stond. Deze fout kwam terug zelfs na de 4e sensor, maar die had als geluk dat als ik de peilstok eruit haalde en weer terug deed, deze resette. Deze Peugeot had ook een hekel aan mij, want als ik hem mee had met mijn sleutel werd die sleutel regelmatig niet herkend. Lachen man in de wasstraat op zaterdag met een hele rij achter je en je praktisch nieuwe Peugeot wil niet starten. Daarnaast nog navigatie die dacht dat we in de Noordzee reden terwijl het de A4 was, een mediacenter die volslagen willekeurig wisselde tussen radio, USB en altijd met een andere zender of album terug kwam na starten en nog wel meer zaken die wij uit ons huwelijk in gemeenschappelijke goederengeheugen hebben laten verdwijnen.

Toen de schakelaar van de achterruiten in het portier linksachter bij indrukken geheel in de deur verdween was het geduld bij WOFster op. Nu een Kia Niro EV (genaamd Robert). uit 2022. Zelf heb ik door een nieuwe leaseregeling bij mijn werkgever, die ik mede heb helpen opstellen, een 2023 Toyota Corolla Business uit 2023. Genaamd Carina (vat je hem ouwetje?)

Zijn de Kia en de Toyota helemaal storingsvrij? Nee, de Kia heeft ook al een paar sensoren vervangen en de sensor voor de klimaatregeling werkt nog steeds niet goed bij warme buitentemperaturen. Door een verhuizing, kom ik nog op terug, laten we daar begin dit jaar een andere dealer naar kijken. De 2023 Corolla had in het begin een keer na een update van de navigatie opeens de Turkse taal, die gelukkig snel terug te zetten was en bij de verhuizing hebben we gemerkt dat bij een zeer volle kofferbak de sensor van de automatische kofferklep van slag raakt. Deze kan je handmatig resetten en dan werkt alles weer. Tevens is bij 50.000km een demper van de kofferklep vervangen.

Op persoonlijk vlak wonen we nu, na 6 jaar onder de rook van Schiphol gewoond te hebben, weer in de Achterhoek. Vreemd genoeg, aangezien ik een geboren Achterhoeker ben, op verzoek van WOFster. De overlast van Schiphol bleek haar na de rust tijdens de coronacrisis toch te groot te worden en ook de drukte in de randstad brak haar op. Ik had er geen last van een woonde prima in een hele fijne buurt. Echter in een huwelijk is het geven en nemen en zo wonen we nu alweer een jaar in de Achterhoek pal aan de mooie Berkel.

Mijn nickname WOF kwam van Wings Of Freedom, wat de vleugeltje waren op het Honda logo van Honda motorfietsen, maar sinds ik ook al een jaar een BMW motor heb laat ik mijn naam maar zo.

Voor wie dit leuk vindt, zijn jullie weer bij. ;)

Laatst bewerkt:
Leuk om weer wat van je te horen, GJ.
Zoals velen van de groep destijds heeft het weinig meer met Frans te maken.

Helaas zal dat ook bij mij nog wel zo blijven.
Ben gisteren op het Salon geweest, maar de Fransen hebben nog steeds moeite om een fatsoenlijk trein-gewicht te realiseren op hun auto’s. En zeker bij de vol-elektrische.
Dus de kans dat hier weer een Franse auto komt is nog klein. Al zat die C5 Aircross best lekker (en accepteer ik itt GJ gewoon mijn leeftijd en wil ik wel hoge instap. :p )

Zoals velen van de groep destijds heeft het weinig meer met Frans te maken.

Heb wel m’n best gedaan maar er is simpelweg weinig leuk nieuw Frans nog te kiezen. Of het is kwalitatief ondermaats of het is onbetaalbaar. Vaak ook nog een combinatie van die 2.

Renault Rafale is prachtig maar enorm kostbaar en lease technisch dramatisch. Peugeot is kwalitatief dramatisch geworden. Citroën C5X in de lease niet te betalen en helaas ook voorzien van Stellantis prul, net als Peugeot.
DS blijft over, hebben prachtige modellen maar ook hier het Stellantis verhaal…

Dan dus maar een Mercedes-Benz met bewezen goeie - deels Franse!- techniek. Ook nog betaalbaar in leaseconstructie.
De tijd dat je een leuk aangeklede betrouwbare lage Franse C of D segment auto kon kiezen voor een net tarief is voorbij.

Toch blijft het leuk om van jullie allemaal weer af en toe wat te lezen!

Nu het hier weer een beetje leeft, heb ik de smaak te pakken gekregen...
Sinds vorige week staat er een lichtgroene 1007 1.4 Gentry op de parkeerplaats bij mijn stalling. :eek:
Vooralsnog moet hij wel buiten slapen en mag de aanhanger binnen blijven.

Wat moet ik er mee? Geen idee nog, maar ik heb iemand er van verlost zullen we maar zeggen.
Ach, ik help graag iemand uit de brand. Nee, geen foto's. :p

Ondanks dat we allemaal druk zijn enzo, misschien leuk om in het voorjaar weer eens een 'Fransrijders' meet te doen?
Ik stel graag mijn 'mancave' ter beschikking.

• Leuk
Heb wel m’n best gedaan maar er is simpelweg weinig leuk nieuw Frans nog te kiezen. Of het is kwalitatief ondermaats of het is onbetaalbaar. Vaak ook nog een combinatie van die 2.

Renault Rafale is prachtig maar enorm kostbaar en lease technisch dramatisch. Peugeot is kwalitatief dramatisch geworden. Citroën C5X in de lease niet te betalen en helaas ook voorzien van Stellantis prul, net als Peugeot.
DS blijft over, hebben prachtige modellen maar ook hier het Stellantis verhaal…

Dan dus maar een Mercedes-Benz met bewezen goeie - deels Franse!- techniek. Ook nog betaalbaar in leaseconstructie.
De tijd dat je een leuk aangeklede betrouwbare lage Franse C of D segment auto kon kiezen voor een net tarief is voorbij.
Met name de kwaliteit was bij ons (WOF en -ster) de reden. Met de vele storingen van de overigens heerlijk rijdende 3008 kon ik leven, maar de echte mankementen als een bevroren dashboard, schakelaars die domweg in de deur vallen, auto's die weigeren te starten omdat een sleutel niet herkend wordt of denken dat er geen olie in zit....

Als je dan vervolgens in een Toyota stapt die het gewoon doet en blijft doen, was dit voor ons een doorslaggevende reden. Dus ik snap de keuze voor een auto met bewezen techniek helemaal.

• Leuk
Toch blijft het leuk om van jullie allemaal weer af en toe wat te lezen!

Nu het hier weer een beetje leeft, heb ik de smaak te pakken gekregen...
Sinds vorige week staat er een lichtgroene 1007 1.4 Gentry op de parkeerplaats bij mijn stalling. :eek:
Vooralsnog moet hij wel buiten slapen en mag de aanhanger binnen blijven.

Wat moet ik er mee? Geen idee nog, maar ik heb iemand er van verlost zullen we maar zeggen.
Ach, ik help graag iemand uit de brand. Nee, geen foto's. :p

Ondanks dat we allemaal druk zijn enzo, misschien leuk om in het voorjaar weer eens een 'Fransrijders' meet te doen?
Ik stel graag mijn 'mancave' ter beschikking.
Leuk idee, maar ik kom Japans, Koreaans of Germaans.

Leuk idee.

Ik ben steeds meer Frans gaan rijden en heb er (naast Italiaans) echt een voorkeur voor ontwikkeld. Van de Panhard 24BT en de (moderne) Alpine A110 die ik heb en de Renault Wind van mijn vrouw (al is die auto mij te hard afgeveerd -best apart voor een Franse auto). En we kijken zo nu en dan nog steeds voor een Citroen C6.

Met name de kwaliteit was bij ons (WOF en -ster) de reden. Met de vele storingen van de overigens heerlijk rijdende 3008 kon ik leven, maar de echte mankementen als een bevroren dashboard, schakelaars die domweg in de deur vallen, auto's die weigeren te starten omdat een sleutel niet herkend wordt of denken dat er geen olie in zit....

Als je dan vervolgens in een Toyota stapt die het gewoon doet en blijft doen, was dit voor ons een doorslaggevende reden. Dus ik snap de keuze voor een auto met bewezen techniek helemaal.

Stellantis maakt het er niet beter op. Zal wel weer wat trollen op me af krijgen door de volgende opmerkingen…

Ook diverse collega’s van mij zijn overgestapt van Peugeot en Citroën naar MB. Kwaliteit is niet meer zoals vroegâh met de 406 en C4 om maar wat te noemen.
Ook zaken als trage multimedia en erbarmelijke bouwkwaliteit helpen niet mee. Tel daarbij een weinig concurrerende lease performance- waarschijnlijk vanwege de te verwachten extreem lage restwaarde en je weet waarom de vroegere Fransrijder ondertussen is uitgeweken naar iets anders. Jammer!!

Neemt niet weg dat er nog voldoende oud Frans is waar we af en toe met een schuin oog naar kijken. Zoals een fijne 205 GTI bijvoorbeeld.

Mee eens en herkenbaar, zowel de opmerkingen over kwaliteit als de leasemarkt.

En om te kijken of ik nog weet hoe een foto in te plakken, mijn laatste franse dame. Ik had de naam Ella bedacht naar het nummer van de Franse zangeres France Gall. Toen ik de auto éénmaal had, bedacht ik mij dat ik vroeger een paar maanden verkering met een Ella had. Ella Tacq, ook op zijn Frans.

Maar goed, zij reed ook lekker. ;)
122545309_3364933616938509_2425944257074713079_n.jpg

Na de 3008-II is het bij mij ook gestopt met Peugeot. Er zat naast een lek panoramadak ook een digitale glitch in de DAB radio en navi, die na 385+ updates en vast goede bedoelingen vanuit PeuNL en de dealer nog niet opgelost waren. Of ik nog een keer bewijs en voorbeelden kon aanleveren....
Ondertussen was de lokale dealer er ook maar mee gestopt en was de boel overgenomen door Van M. Het was genoeg.
Nu bezig aan mijn tweede propellor uit Zuid Duitsland.

Ik zal eens kijken of ik binnenkort iets concreets kan roepen over een voorjaarsmeet voor Fransrijders met beperkt Franse voitures. Lijkt me gezellig.

• Leuk
Ik wil echt nog wel Frans rijden, omdat de styling me nog steeds aanstaat. Zowel bij Peugeot, Citroën als Renault.
Doordat het een lease-auto is maak ik me niet zo snel zorgen om “bugs”. Rijdt je nog eens in iets anders, zeg ik dan altijd maar. :p

Maar mijn gezinssamenstelling en caravan (en de VAG-lockin van de afgelopen jaren) zorgen ervoor dat het niet lukt om teeug te keren naar “Frans”.
En prive krijg ik, na de blauwe C5, hier de handen er niet meer voor op elkaar.;)

Mijn werkgever maakte na mijn vorige zakelijke Mégane een opmerking dat hij geen Renaults meer wilde. Maar keuzevrijheid vind hij wel erg belangrijk dus rij ik nu een Megane Electric. :). Volgend jaar mag ik weer kiezen...

En privé staan er nog 5 wybertjes en een Alpine op de oprit of in de garage.

Op het Salon stonden genoeg leuke Fransen: de 5, de Alpines, de 408.
Ik had mijn oudste (en daarmee langste) zoon mee, en zelfs over de Alpine A390 was ie positief over de ruimte die hij achterin had.
Dus wie weet…….. :p
‘t Wordt er alleen niet makkelijker op nu de volgende bijna zeker vol elektrisch moet worden.

@Rembrandt:
Renault is denk ik ook het probleem niet, alhoewel de meeste mildhybride modellen over het algemeen ernstig beroerde versnellingsbakken hebben. Ga er maar eens mee sturen, niet te doen. Schakelen wanneer het niet hoeft en vice versa. Ervaring gehad met leenauto’s tijdens het onderhoud van m’n vorige Talisman. O.a. de Captur, Clio, Arkana en Austral.

De 5 is prachtig! Ook de Alpine variant. Maar om daar 50.000km mee te sturen per jaar?

De 408 heb ik serieus naar gekeken, helaas komt ie met dat kleine stuur -kramp in de bovenarmen- en inclusief de bewezen fijne Stellantis techniek…
Tel daarbij de stevige leasebedragen - voor een matig aangeklede 408 betaal je de hoofdprijs- en de meter slaat niet meer uit naar een Frans merk. Bij DS trouwens hetzelfde verhaal. De DS4 is in mijn ogen een van de fraaiste nieuwe auto’s die je kan kiezen. Heb er serieus over nagedacht, maar kwalitatief is het een gedrocht. Ook die opgeflufte marketing bij zo’n dealer, brrrrr. Allemaal net niet,

Dat is spijtig maar wel de waarheid.

Het zegt me genoeg dat verstokte Fransrijders als @Gilletti en WOF hetzelfde erover denken als ondergetekende.

De 5 is ook meer als tweede auto wel leuk. En ja, dan is de Alpine variant nog leuker.
Ook hier kroop mijn zoon trouwens gewoon achter me (was wel krap).

Bij de Peugeots vind ik de dashboards heel mooi, maar dat “over het stuur heen kijken” werkt bij mij, met mijn postuur en zithouding, gewoon niet. Bij de C5 Aircross zat ik meteen lekker.

Het wordt lastig om mijn huidige auto qua comfort en uitrusting te evenaren, maar ik sta open voor alles. Dus ook voor “Frans”.
Ach, “ze” hebben nog 3 jaar. :p

Oprecht fraai en werkelijk iets aparts!

Hoe bevallen zaken als multimedia systeem?
Uitstervend ras zo’n D segment fransoos. Heb net enkele weken geleden m’n Talisman ingeruild. Zo worden ze amper meer gemaakt.

Terug
Bovenaan