Fransrijderstopic 30: 2014 - 20xx Cavaliers français pour toujours

Interessante!
42894669481_6361d5998a_z.jpg

Hij is dan inderdaad nog modeljaar 73, en dan horen er inderdaad grijze bumpers op, een groot bruin eenspakig stuurwiel, en geen armleggers.

Nu lees ik dat hij al eens is overgespoten; dat is ook te zien aan de deurgreepjes. Die horen grijs te zijn en niet zwart. Ik ben stiekem dus wel benieuwd of er niet een latere koets is gebruikt...

Ook de motor lijkt me niet meer origineel, wel het luchtfilter, maar de 'turbobuis' van af het koelhuis naar het luchtfilter ontbreekt ook. Ik ben ook benieuwd of er stiekem schijfremmen opzitten met een groen systeem...

Een kardinaal punt waarbij de meeste omgekatte A-types van Citroen door de mand vallen is de vergrendeling van de achterbank. Zo ook deze Dyane.

De oudste types hebben een centrale vergrendeling onderaan het middelste pootje van de achterbank, een draaibaar staakje dat je vast draait in een sleuf in de bodem.

De latere uitvoering heeft pennen onder veerdruk links en rechts die in gaatjes van op de binnenspatborden gemonteerde floepdingen floepen.

Ik gok dat het van oud systeem naar nieuw ging in '80 of '81.

Deze Dyane lijkt me een samenstelling van een moderne koets op een chassis met dit kenteken, origineel of omgekat of via de RDW aangemeld, wie zal het zeggen. (Sander?)

Koets? 1983 of '84

Als het al met al een beetje goed gedaan is lijkt die vraagprijs anno 2022 vriendelijk al blijft het een ex-huurauto..

Met z'n achteruit op de plek van normaal de eerste versnelling..

Haha, briljant deze spot! Dit zijn van die momenten dat zo’n forum weer z’n waarde laat zien.

V.w.b. de Dyane…het lijkt alsof er inderdaad een later koets is gebruikt. De steun voor het reservewiel tussen de beide spatborden en
snelheidsmeter tot 140 zijn er sinds ‘77. In combinatie met al eerder genoemde zaken lijkt me duidelijk dat je dit soort items niet gaat veranderen.

Ligier JS2 zei:
Koets? 1983 of '84
.

Ik gok* van voor 82 gezien de luchthapper.

* gok met de bijbel van John Vernooij opengeslagen….zo’n super naslagwerk!

Dus we kunnen ‘m redelijk duiden. Ik kan niet echt ontdekken of er dag en nacht stand spiegel gemonteerd is (vanaf ‘80).
En ook het dashboard (ruitenwissermotor helemaal omsloten vanaf ‘81)

ginkelvanmichiel zei:
Interessante! https://live.staticflickr.com/883/42894669481_6361d5998a_z.jpg
Hij is dan inderdaad nog modeljaar 73, en dan horen er inderdaad grijze bumpers op, een groot bruin eenspakig stuurwiel, en geen armleggers.

Kleine correctie: modeljaar '74 (modeljaar '73 had de Dyane het eenspakig stuurwiel nog niet). De wijzigingen kwamen in september 1974 voor modeljaar 1975, samen met o.a. de rechthoekige koplampen voor de Eend.

ENTE zei:
50 is het nieuwe 30 begreep ik dus….
Net oud genoeg om deze 30 nieuw destijds in de showroom te hebben zien staan.

EFD60-B59-FBDC-4563-8-A88-4-C33475-AE49-C.jpg

BB5-DEAB4-E85-A-48-F6-8673-BB74-B86-F2-B17.jpg

Wat een heerlijke wagen!

Ja, heb dus ook een nieuwe garage gevonden. Als ze dit nog in de showroom hebben staan weet ik vaak al genoeg. Sowieso stond er fraai spul. Een viertje en een paar snelle Clio’s. Op de parking nog een 25 Baccara. Echt smullen.

Perfect!! Wimfried blijft een echte liefhebber met passie voor het merk.

Van Kesteren in Kampen zeker? Erg fijne dealer en echte liefhebbers. Ik heb er ooit nog de 53-HKV-9 gekocht, destijds een heerlijke originele Renault Clio III RS. Inmiddels wat minder origineel helaas.. :cry:
FB-IMG-1670357030008.jpg

FB-IMG-1670357017873.jpg

Had ik hem destijds dan maar gehouden denk ik dan nu, maar ja.. :p

Ik zag dat ook al voorbij komen inderdaad.

Gevoelsmatig was dat zonde! Maar ja....niks aan te doen helaas, hij wordt leuk gebruikt straks het is een actief rallyteam dus dat is wel grappig.

Tja, ieder geeft zijn eigen invulling aan zijn auto(hobby). Daar heb ik lang geleden ook al aan moeten wennen, dat een koper van je auto heel andere plannen er mee heeft dan dat je zelf zou doen. Clio RS'en zijn er echter nog genoeg, ja zelfs volledig originele exemplaren. ;)

Zo dat is weer even een tijd geleden het forum. Zie dat het alweer bijna tijd is om de kop aan te passen, al 4 jaar niet gedaan!
Leuk te zien dat iedereen toch een beetje terug komt kijken, hoewel de Franse auto’s soms wat minder bereden worden.

Bij ons eigenlijk geen wijzigingen, nog steeds 2 Franzosen, de DS3 en de 2CV. Hoewel de DS3 op nominatie stond om ook vervangen te worden door een Italiaan of DS3 Crossback. Groot onderhoud stak er een stokje voor, dus we rijden er lekker nog een paar jaar mee door.

Ondertussen zijn de Italianen in onze verzamling toch wel erg overheersend aan het worden. Gek hoe dat kan lopen. Maar het bevalt gewoon ook zo goed.
Wij hebben dus nu een Panda II uit 2011. Een van de laatste bouwjaren van dat type. En ik vergelijk hem graag met onze C1’s uit het verleden. Maar de Panda vind ik toch stukje beter nog da onze C1 destijds, hoewel die ook erg goed waren.

Panda kost trouwens ook wel geld hoor, roest niet, maar slijt wel, dus moeten soms wat meerdere onderdelen tegelijk vervangen worden. Ach ja...

Kreeg vandaag een duimpje omhoog van Italiaan die mij inhaalde. Dus NL Panda in Italië wordt ook gewaardeerd...eh ja even niet thuis ;-)

2CV krijgt over een dikke maand een mooi jubileum! En wat hele mooie plannen voor komend jaar! Want begin februari is die 25 jaar in mijn bezit. En laat dat precies in het weekend van Retromobile vallen, dus daar gaan we mooi naar toe per 2CV en dan natuurlijk een paar mooie foto’s in Parijs maken!

En gaan de 2CV nog kleine upgrade geven in het voorjaar. Wat hou ik nog even geheim. Maar iets wat ik eigenlijk ook al 25 jaar wil doen.

De 205 Gentry heb ik op een andere verkoopsite even wat beter bekeken. Qua prijs viel ie namelijk erg mee!

Teller is vervangen auto kan meer hebben gelopen.
Motor dient nagekeken te worden deze rookt maar loopt zeer goed.

Het zijn dit soort zinnetjes die me gelukkig weer minder hebberig maken ;)

D1-C7-F94-C-2491-428-C-912-F-F17-BEBE2754-E.jpg

WoW!
Gezien in de recente Klassiek&Techniek…
Mijn eerste auto was krek een zelfde rode Dyane6 met kenteken JZ-98-VL!
Dan maakt je hartje toch een vreugdesprongetje bij het zien van deze foto.

Leuk Ente! Laatst had ik zo'n zelfde momentje. Mijn eerste auto was een zilvergrijze Fuego GTL met kenteken GP-48-YX. Werd me afgelopen oktober ineens een zilvergrijze Fuego GTL met kenteken GP-11-YX aangeboden. Daar moest ik echt moeite voor doen om die te laten staan.

@Ente... Leuk hè? Talisman nog naar de zin?

Weinig actueel nieuws behoudens dat mijn 6 serie weer door de Apk is gekomen. Valt volgens mijn garage wel aan de auto te zien dat hij al 9 winters als pekelbak heeft gefungeerd. 323400 km en "counting". Lang verhaal kort..: als er ooit achter wat rubbers vervangen moeten worden en het subframe eraf moet, stelt hij dat het "over en uit is" met m'n 6 serie.

A BRANDHORST zei:

Ja, prima wagen. Nu bijna 50.000km gereden.
Comfortabel en nagenoeg probleemloos gebleken.

Zo’n TALISMENS is ook wel wat voor jou denk ik. Grote Franse sedan past helemaal in lijn met wat je nu hebt. Mocht over een tijdje de Peugeot bezwijken…

Plaatje bij praatje…
Een behoorlijk EMW gehalte samen met de Camry van een kameraad op de foto!

06-A88-D73-913-F-4-FA0-AC0-F-D410-FDE625-D4.jpg

Hallo allemaal, ook ook ik knor nog lekker rond in mijn oranje 3-cilinder Zuidduitser of de Expert. :cool:
Wat betreft de klassiekers, die zijn er allemaal nog en wachten op beter weer.

De 106 GTI heeft vorige week een nieuwe APK gekregen. Niks aan de hand, behalve dan dat ik even een proefrit moest maken en daarbij flink moest remmen. De achterremmen deden namelijk eerst niet veel. Inderdaad, ik moet er meer mee rijden.
Ik twijfel nog steeds of ik hem een keer moet overspuiten. Op alle panelen zit namelijk wel loslatende blanke lak of kleurverschil. Maar eigenlijk is hij zo ook wel lekker origineel. Nog even verder sparen maar, minder waard wordt hij toch niet.

En dan nog wat anders, kennen jullie Monica nog van jaaaaren geleden? Er is er eentje gesignaleerd in Nederland bij een echte (ja echte!) schuurvondst.
Een collega taxateur heeft de auto gespot toen een waarde indicatie gemaakt moest worden van al het spul daar.
Ik vermoed dat er binnenkort nog wel meer ruchtbaarheid komt aangezien de auto's zijn overgenomen door een bekende handelaar. ;)

ENTE zei:
A BRANDHORST zei:

Ja, prima wagen. Nu bijna 50.000km gereden.
Comfortabel en nagenoeg probleemloos gebleken.

Zo’n TALISMENS is ook wel wat voor jou denk ik. Grote Franse sedan past helemaal in lijn met wat je nu hebt. Mocht over een tijdje de Peugeot bezwijken…

Mn broertje wil er op termijn ook graag 1 (zijn eega en hij tijden nu een Glof 6 5 deurs) ja opzettelijk zo gespeld haha. Maar dan een station. Ze zijn echter nog behoorlijk aan de prijs, mede dankzij de gierende inflatie. Maar eigenlijk ben ik nog te gek van mn oude 605 en is de sport om er zo lang mogelijk mee door te rijden. Je kent me (nog wel) een beetje daarin denk ik

@Gilletti.. ja t opent wel een aparte wereld die ook heel klein is, taxateur zijn. De 106 gewoon zo houden denk ik.

Is het die bekende handelaar uit Brummen?
Er staat links en rechts nog wel eens wat in schuurtjes. Mooi.

Gaan er nog forummers naar de Salon Champenois in Reims volgens weekend? Ik ben in het verleden al een aantal keer geweest met een vriend, maar dit jaar gaan we met het hele gezin. Zaterdag heen, 's middags Reims bekijken en zondag de beurs en weer terug. We gaan met de R21.

Zou graag willen maar het is wat veel rijden binnen het tijdsbestek van 1 dag. Vrijdag heb ik een begrafenis waar ik heen ga, van een goede bekende. Had het plan te gaan. Maar om vrijdagavond nog af te reizen en dan weer zaterdagavond terug is wat veel aan km's.

Een van de grotere oldtimerbeurzen van Noord-Frankrijk. Heel veel clubs die zich presenteren, en heel veel handelaren in onderdelen, miniaturen, automobilia en documentatie. Zowel binnen als op het buitenterrein. En omdat vele het als de staet van het oldtimerseizoen zien, is er op het parkeerterrein ook altijd veel moois te zien.

Enkele foto's van het net van eerdere edities.

00029137_normal.jpg

img-0268_orig.jpg

Salon-de-Reims-2022-par-Bertrand-236.jpg

De opkomst en teloorgang van de ‘dorps’ garage.

Afgelopen week wou ik nog even een afspraak maken voor de eerste servicebeurt…opeens bleek dat m’n dealertje niet meer leeft!
Onlangs overgenomen door de megalomane Emil Frey groep…

Wim Sonneveld resoneert in m’n oor.

..ik weet wel het is hun goeie recht
De nieuwe tijd, net wat u zegt
Maar het maakt me wat melancholiek…

BA5-B3-EA4-E6-EC-49-C7-9575-0314-F3-EABCBD.jpg

ED5-C5730-09-A5-465-B-B3-D6-846-BF9-B059-B6.jpg

6-A2-A5025-C6-D3-4685-ABDF-D978-CD258-E81.jpg

8559-C11-D-4907-4-FE5-BC10-3-D598026-E7-FE.jpg
Hé, dat was vroeger de garage van mijn grootvader en daarna van mijn oom. Garage Bloemendal...

Hé wat leuk! Warme herinneringen aan dat bedrijf. Ik was nog een kleine kwaker destijds, herinner me een enorm lange vriendelijke grijze man met passie voor Franse voitures.

Het pand is weer verhuurd/verkocht zag ik. Een import bedrijf in allerhande automobielen, busjes en zoals ze het zelf noemen ‘BUDGET LUXURY AUTO'S’….de nieuwe tijd net wat u zegt…

Dat was mijn oom, Ente.
De Dauphine op de foto was eerst van mijn grootvader, daarna van mijn moeder, daarna van haar broer en nu van mij.
Op de achterruit zit nog de sticker "Bloemendal-Hattem".

En dan nog wat anders, kennen jullie Monica nog van jaaaaren geleden? Er is er eentje gesignaleerd in Nederland bij een echte (ja echte!) schuurvondst.
Een collega taxateur heeft de auto gespot toen een waarde indicatie gemaakt moest worden van al het spul daar.
Ik vermoed dat er binnenkort nog wel meer ruchtbaarheid komt aangezien de auto's zijn overgenomen door een bekende handelaar. ;)

bizar hè! En dat in NL!

^^ de kijkdagen al in de agenda gezet?

Meneer Aaldering kan er, zoals gewoonlijk, weer prachtig over vertellen. Mooi verhaal.. maar zo zonderling als dat het geschetst wordt.. kán toch bijna niet waar zijn. Die auto's moeten toch een keer die loodsen ingereden zijn, denk ik dan.

Het zal vast zo zijn dat bepaalde mensen het al hebben geweten. Het was een kerk in Dordt. K.EES of Voiture misschien?

Ik heb er in mijn Dordtse tijd niet eerder over gehoord.
Het enige kerkgebouwtje dat naar mijn idee hiervoor in aanmerking komt is de Lydiakerk, nabij industrieterrein Dordtse Kil II. Hoewel het erg klein is.

Naar het schijnt is het verhaal van Aaldering over de heer Palmen niet heel erg af te wijken van de werkelijkheid.
Hij was werkelijk zonderling, bezat familiekapitaal en was uiteindelijk zonder naaste familieleden.

Wat naar mijn idee niet klopt is dat hij in de media heel onverschillig zegt dat de opbrengst hem niet zo boeit en dat er wellicht wat over blijft (dat zou dan betekenen dat er een 'reserve' komt, want anders verkoopt het allemaal weg).
Hij weet volgens mij heel goed dat dit groot gaat worden. Er is al wereldwijd aandacht voor.

Denk dat Nico niet onverschillig is. Eerder nuchter oost NL. Dat lijkt op elkaar maar zit ’m in de nuance.
Die opbrengt zal hem ook werkelijk worst weez’n.

Wel bijzonder dat het allemaal onder de radar is gebleven. Waanzinnig mooie collectie!

Denk dat Nico niet onverschillig is. Eerder nuchter oost NL. Dat lijkt op elkaar maar zit ’m in de nuance.
Weet nog goed dat wij met een AW meeting bij hem waren waar o.a. Eelco (929V6) toen een te koop staande 504 cabrio bekeek. Wij zagen roest aan die auto za'k maar zeggen. Genoemde hr. Aa. wilde toen graag mijn 505 Gti van mij kopen. Heb hem verteld dat mijn 505 niet te koop was.

Weet nog dat hij zei er een goede prijs voor (zullen) te betalen. De blik van teleurstelling in de ogen dat ik mn auto niet aan hem wilde verkopen herinner ik me nog als de dag van gisteren.:)

was uiteindelijk zonder naaste familieleden.

Dat kan en ik begreep dat de beste man nu niet meer in staat is om te communiceren.
Ik vraag mij dan af hoe de collectie dan in de handen van Aaldering is gekomen. Als iemand niemand toeliet bij zijn collectie.. waarom dan wel, uiteindelijk, Aaldering?

Hij zal er voor betaald hebben maar ook niet meer dan nodig. De heer Palmen kon 'geen kant meer op' zogezegd.

Denk je? Na al die jaren wat hij en zijn zoon / andere familieleden hebben opgebouwd? Handelen zal toch in zijn bloed blijven zitten, lijkt mij.
Hij weet volgens mij heel goed dat dit groot gaat worden.

Zeker. Bij de BNR autoshow hoorde ik hem wel zeggen dat hij er, op voorhand, geen (voorkeur/ voorliefde) exemplaar voor zichzelf uit wil halen. "de collectie moet compleet blijven tot de veiling" zei hij. Hij kan natuurlijk wel meebieden op zijn eigen voorraad of is dat juridisch link?

Handelen is wat anders dan verzot zijn op de winst, Durashift.

Tuurlijk moet de kachel branden maar de kick om zo’n waanzinnig mooie collectie te verhandelen gaat nico waarschijnlijk boven de winst.

Dat kan en ik begreep dat de beste man nu niet meer in staat is om te communiceren.
Ik vraag mij dan af hoe de collectie dan in de handen van Aaldering is gekomen. Als iemand niemand toeliet bij zijn collectie.. waarom dan wel, uiteindelijk, Aaldering?

Hij zal er voor betaald hebben maar ook niet meer dan nodig. De heer Palmen kon 'geen kant meer op' zogezegd.
De heer Palmen is wilsonbekwaam en bewindvoerders hebben de collectie verkocht (met goedkeuring van de rechtbank) aan de hoogste/beste bieder. En dat was Aaldering.

Respect overigens voor de heer Aaldering en het bedrijf wat hij heeft weten op te bouwen. Hij heeft mijns inziens het mooiste beroep te wereld.
Maar het is inderdaad een handelaar en daardoor zou hij dit vast niet doen als er niks aan te verdienen valt. Kan hij leuk nuchter doen maar het is in zijn ogen een potentieel goudmijntje.
Begrijpelijk overigens, ik zou hetzelfde doen. :cool:

^^ of je koopt het, omdat het kán en houdt het werkelijk voor jezelf. Dat past, in mijn beleving, dan beter bij de sentimentele woorden. Dan wordt het voortgezet in de geest van de heer Palmen.

Toch blijf ik het op een manier wel jammer vinden dat dit soort auto's toch op een moment in verval raken en ja ze zijn er nog....maar ze verdienen het op een manier toch ook om gekoesterd te worden denk ik dan.

Ik heb er in mijn Dordtse tijd niet eerder over gehoord.
Het enige kerkgebouwtje dat naar mijn idee hiervoor in aanmerking komt is de Lydiakerk, nabij industrieterrein Dordtse Kil II. Hoewel het erg klein is.
De betreffende kerk blijkt zich in Ridderkerk te bevinden, aan de Lagendijk 281

Ik kwam op RTV Rijnmond een artikel over deze collectie tegen; een ander bedrijf heeft ooit de Sunbeam Talbot uit 1949 aan de heer Palmen verkocht. Leuk inkijkje ook in de twee mensen achter het Klassiekerhuis. (y)

Enkele wetenswaardigheden over de heer Palmen:

Jan, (..), werkte vroeger in een schadebedrijf. Daar kwam Ad Palmen vaker langs en vroeg hem om zijn mening. “Hij kocht altijd de auto’s die nooit wat mochten kosten. Dubbeltje op de eerste rij.” Jan zei meerdere keren tegen Ad: 'Geef 10.000 of 20.000 meer uit, dan heb je een auto die later veel meer waard is.’ Maar dat deed Ad nooit.

Van Deelen denkt dat minstens 90 procent van de auto’s het niet deden toen Ad Palmen ze kocht. En Ad is absoluut geen sleutelaar geweest volgens Emile: “Ik begreep dat hij twee linkerhanden had. Een monteur betalen deed hij ook niet.”

^^ Kijk, als ik dit dan lees.. en dat dan combineer met wat ik meneer Aaldering erover hoorde vertellen; namelijk dat meneer Palmen overal de bougies uit draaide.. dan denk ik: knap met twee linker handen.. :confused:

Ik weet niet wat waar is... maar zal meneer Aaldering (of de taxateur) nou daadwerkelijk bij alle 230 auto's de motorkap open hebben gehad en telkens open bougieschachten gezien hebben?

Emile bracht destijds de door Ad aangeschafte Sunbeam met de autoambulance naar de loods in Dordrecht. Daar gaf Ad Palmen hem een rondleiding. Eén van de auto’s die daar stond en nu in de verkoop zit, was uit Ad zijn jongere jaren. “Een Iso Rivolta. Toen hij jong was, werkte hij bij een drukkerij in Den Haag. Soms ging er een onderdeel van de drukpers stuk en moest hij dat onderdeel halen in Italië. Met plankgas ging hij heen en weer.

Die Sunbeam is in 2011 aan Palmen verkocht. Dus, dat meneer Palmen niemand toeliet in zijn loodsen, de laatste 25 jaar, is niet correct.. meneer Aaldering. ;)

Tip van een ervaren (mede) eigenaresse:
Roos: “Ik denk trouwens echt niet dat die auto het nog doet.” Roos legt uit dat als je een werkende auto stil laat staan, de kans dat een motor het na twintig jaar nog gaat doen, echt heel klein is. “Als je een auto wegzet, moet je met de auto elke drie tot zes maanden rijden of een half uur station-air laten draaien om al het vocht uit de motor te krijgen.

Jammer, enige stereotypering.. of had jouw collega taxateur daadwerkelijk een driedelig pak aan in die loods, Gilletti? ;)
Roos en Emile gaan waarschijnlijk wel naar de veiling, een uitje samen met Jan. Of ze gaan bieden? Roos: “Kleine kans. Je mag er geen accu opzetten om te kijken of de motor loopt. En de taxateur loopt rond in pak, ik denk niet dat hij even onder de auto is gekropen om te checken of de motor het nog doet.”

Bron: https://www.rijnmond.nl/nieuws/1658...imers-om-naar-te-kijken-niet-om-mee-te-rijden

Kortom, voor wie wat wil kopen en denkt dat er misschien nog wel wat goeds onder het stof vandaan kan komen.. ik vrees van niet, als ik dit zo lees. Hoop werk koop je, waarschijnlijk.

Ouwe speurneus :ROFLMAO:

Vwb de teksten uit zo’n krant of de motor nog loopt enzovoorts…daar krijg ik de kriebels van.

Laatst bewerkt:
Jammer, enige stereotypering.. of had jouw collega taxateur daadwerkelijk een driedelig pak aan in die loods, Gilletti? ;)
Pas inderdaad op voor aannames! :cautious:
Ik weet niet welke taxateur hier bedoeld wordt (misschien een medewerker van het veilinghuis ofzo?) maar mijn collega was dus betrokken vóór de boel door de bewindvoerders verkocht werd voor een inventarisatie en grove waarde-indicatie. Controle van de technische staat valt daar niet onder. Hij kwam daar wel roetzwart van terug.

Al met al blijft het een fantastische vondst en ik blijf het zeker volgen.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan