Fransrijderstopic 30: 2014 - 20xx Cavaliers français pour toujours

Barri zei:
He wat leuk! Dan heb ik nog wel een Kever die je een keer mag taxeren als je FEHAC aangesloten bent... :)
Lijkt me ook wel leuk om dat papiertje te halen, maar omdat ik niet direct er iets mee zou doen is het zinloos want je moet het ook echt doen en bijhouden.

Hee Berry, dat doe ik uiteraard graag. Wanneer is de Kever weer aan de beurt?
Ik ben straks aangesloten bij TMV en Fehac, voldoe daarmee aan de eisen van alle verzekeringsmaatschappijen en kom ook hopelijk spoedig op hun site te staan.
Maar nu eerst nog door een berg (leuk) werk heen. ;)

De start heb ik maar als hobby gezien (het begint met een tweedaagse cursus) maar daarna gaat de teller wel lopen, dus je moet het echt willen en doorzetten.
Zo moet je op diverse plekken (kandidaat) lid worden, moet je een soort van sollicitatieprocedure door en de examens zijn prijzig en pittig.
Alles bij elkaar is het een aardige investering geweest dus nu hopelijk gauw maar eens de vruchten gaan plukken.

Een Fransrijders taxatiedag, met chips en cola bij de garage van Gilletti. Op een mooie zomerdag:T

ENTE zei:
Een Fransrijders taxatiedag, met chips en cola bij de garage van Gilletti. Op een mooie zomerdag:T

Of een goede borrel.:T

Overigens is de Tagora weer door de Apk geraakt.
En de 605 staat voor 27.01 op voor z'n n volgende Apk.

We zullen dóórgaan.
En Ente... tevreden over je Talisman sedan?
Verdient zo'n auto aanbeveling als toekomstige occasion?
Over 15 jaar zeggen we: Weet je nog dat je in 2021 zo'n auto kon kopen? Dan is praktisch al het nieuwe elektrisch qua auto vrees ik. Een beetje een teloorgang als je het mij vraagt.

A BRANDHORST zei:
En Ente... tevreden over je Talisman sedan?
Verdient zo'n auto aanbeveling als toekomstige occasion?
Over 15 jaar zeggen we: Weet je nog dat je in 2021 zo'n auto kon kopen? Dan is praktisch al het nieuwe elektrisch qua auto vrees ik. Een beetje een teloorgang als je het mij vraagt.

Heb een review gemaakt: Talisman.
Wel een aanrader voor je; ontzettend zuinig en ruim! Ook zie ik ze bijna nooit rijden; het lijkt wel een Tagora!

Vandaag weer behoorlijk wat snelwegkilometers gemaakt, dan is ie in z’n element. Heerlijk stil en comfortabel. Ook bijzonder vlot.
In de stad merk je wel dat je met een slagschip op pad bent. Ook liggen de bakverhoudingen dan een beetje vreemd. Meeste bochten pak ik in de 3e versnelling bijvoorbeeld, in 2 veel te bokkig. Ook qua toeren zit ie in de stad net buiten bereik van de turbo en dan zeker niet vlot. Je moet ‘m dan echt in de toeren jagen en dat past niet bij zo’n auto. Buiten de snelweg heb ik ‘m vaak in comfort stand. Heerlijk soepel over de vele drempels in ons kikkerland.

In z’n 5 en ook 6 in sportstand op snelweg zit ie heerlijk in z’n turbo bereik en is dan gewoon snel. Je zit binnen no time op hoogst illegale snelheden. Sportstand is ook voelbaar. Meer stuurgevoel en de demping ook strakker maar zeker niet heel hard of zo.

A BRANDHORST zei:

Toevallig afgelopen week ‘nieuwe’ elektrische rijders gesproken. Dat is wel een totaal andere vorm van vervoer. Iedereen is vol lof over het geruisloze maar tevens kritisch over bereik en alle hulpmiddelen. Daar moet je blijkbaar wel aan wennen als je de overstap maakt. Laadpaalstress is voor de veelrijder ook een dingetje.

Ik heb nog niet in een volledig elektrische auto gereden, wel in de elektrische modus van verschillende hybride auto’s. Indrukwekkend qua accelerate en dat geruisloze kan ik ook wel aan wennen.
Ook zo’n Nederlandse Lightyear zou ik wel lusten. Vooral vanwege de zonnepanelen. Dat voegt echt iets toe. Daarnaast ook een fraai ontwerp.

ENTE zei:

Lijkt me gezellig. De vloer is inmiddels weer droog van het bier van A.B., dus die kan er tegen.
Ik zal wel eens een spreekwoordelijk balletje opgooien als we ons weer wat vrijer kunnen bewegen.

Mag het nog? Allemaal de beste wensen voor 2022.. Ik gluur ook maar weer eens een keer om het hoekje hier. Al een aantal jaren niet echt actief meer geweest op het forum. Hier en daar wel wat gelezen, maar nooit de tijd genomen om ergens te reageren of om mijn eigen topic up te daten..

Zoals waarschijnlijk te verwachten ben ik nog steeds een Fransrijder. De laatste update in mijn eigen topic is de C5 2.0 Hdif Tourer. Die heeft in de tussentijd plaatsgemaakt voor een Ford Focus, 2.0 TDCi (2008), die heeft plaatsgemaakt voor een Renault Laguna Estate 2.0 dCi (2008), en die heeft plaatsgemaakt voor een Renault Mégane Estate1.5 dCi GT-Line (2012). Ja, er is aardig wat gewisseld de laatste jaren, maar de planning is dat de Mégane nog wel wat jaren blijft.. :T

DSC_0028 by Justin Bossink, on Flickr

DSC_0015 by Justin Bossink, on Flickr

DSC_0009 by Justin Bossink, on Flickr

Mooie uitvoering Justin! Alhoewel ik die Laguna had gehouden. Ik heb die 2.0 dCi ook in de RS liggen. Wat een fijn blok is dat zeg!

@Barri: Jazeker. Diesel bevalt me meer dan prima. En met +/- 30K per jaar ook financieel de betere optie. ;)

@Nico: De 2.0 was zeker een fijn blok. Al kan ik me voorstellen dat zo'n blok in een Mégane nog lekkerder is dan in een logge Laguna!

Bossinkje zei:
@Barri: Jazeker. Diesel bevalt me meer dan prima. En met +/- 30K per jaar ook financieel de betere optie. ;)

@Nico: De 2.0 was zeker een fijn blok. Al kan ik me voorstellen dat zo'n blok in een Mégane nog lekkerder is dan in een logge Laguna!

Mwoh, mijn RS weegt ook 1405 kg. :p Alhoewel een groot deel van dat gewicht wel in een behoorlijke bak aan verstevigingen zit. Hij kan er mee omgaan gelukkig.

Lekkere Megane hoor.

Ik ga op deze zetels de komende zomer wat tijd doorbrengen. :D
1d28ddd1-e6bc-4022-ac8b-4150eeea5e89.jpg

Mijn nieuwe aanwinst, een R21 TSE van 1992. Met slechts 51.000km op de teller. :cool:

eafaee5e-545b-4745-af41-20b7aec9a47f.jpg

Knappe wagen!
Ziet er toch nog steeds modern uit zo’n 21. Hetzelfde als een Super 5, die lijken niet ouder te worden.

Wat een prachtige 21! Een zeldzaam versleten, brak exemplaar in Frankrijk daargelaten zie je ze nooit meer, laat staan in zo'n staat. Briljant!

Uit Italië. Ik zag hem op catawiki staan en heb een bod gedaan..... dacht niet dat ik hem ook zou hebben. :) Voor het eerst een auto gekocht op basis van foto's. 210 foto's dat wel. Een beetje een gok maar ik ben er erg blij mee. De auto is in een geweldige staat, heeft geen achterstallig onderhoud en alles doet het. Ook de airco. :cool:

50fa1a0e-7df5-444d-a60b-3588bd09a937.jpg

c1bf18dc-906a-4085-8302-a4b6ea8b69f9.jpg

Wat een gaaf apparaat, rijdt nog "ouderwets" Frans.

Wat Citroën met hydrauliek oploste wist Renault met conventionele vering ook (bijna) te bereiken.
Ik weet dat de huidige automobilist strak bochten gedrag en scherpe vering wil, maar ik ben nog van de oude stempel en dit is een heerlijke "cruiser".
De R20 was een heerlijk ding, maar deze doet er zeker niet voor onder, (persoonlijke ervaring) alleen een beetje verder ontwikkeld.

Veel plezier ermee.

Greetzz Renate.

Een Renault 21. Hier is iemand stikjaloers!
Heel veel plezier!

Vind de originele versie wel een tikkie mooier.
Maar de facelift is weer beter qua kraakjes en rammeltjes naar verluidt.

Zo, wat een mooie 21 zeg! (y) Hobbyauto of wordt het een youngtimer voor regelmatig gebruik?
Er is naast deze sedan en de Nevada ook nog een hatchback/liftback geweest. Die zie je echt helemaal nooit meer.

Gilletti zei:
Er is naast deze sedan en de Nevada ook nog een hatchback/liftback geweest. Die zie je echt helemaal nooit meer.

Enorme auto’s die Nevada’s!
De meeste waren zo ongelofelijk slecht na een paar jaar: complete deuren die eruit vielen....:cry:

Voor mij is de R21 een hobby auto voor erbij. Voor zomers gebruik.

Een kennis van me heeft in het verleden veel Nevada's, vooral in familiale uitvoering, naar Ghana geëxporteerd. Deden en doen daar nog steeds dienst als taxi.

Voor mij toch een Ami 8 graag. Kan, na bijna 50 jaar nog steeds niet wennen aan dit design. o_O Maar de prijs is best schappelijk inderdaad.

Dat design maakt hem juist zo apart en gedurfd, een paar jaar later kwam de 'aangepaste' versie:
https://www.istockphoto.com/nl/foto/citroen-ami-8-gm503804389-44728094

Ja, geen tussenweg mogelijk. Ik hou er wel van, dat excentrieke.

@MB300 SL: een van de beste adressen om een A-type te kopen. Hoge kwaliteit.
Mooie eendjes zijn trouwens achterlijk duur. Niet alleen daar maar overal.
Een Dyane of Ami is wat dat betreft (nog) niet zo extreem meegegaan in die prijsstijging.

@Ente: Een eend vind ik dan ook vele malen leuker dan zo’n rare Ami of Dyane. Het is een beetje als met een kever, die zijn erg leuk maar met een 1500 of 1600 uit die tijd heb ik helemaal niets.

Een eend is inderdaad erg leuk, heb er 2 gehad. Heel puur autorijden.
Dyane blijf ik een enorm zwak voor houden. Ook een paar van gehad.

Eigenlijk moet en kan je ze niet vergelijken. Wat ook raar is want ze delen best veel eigenschappeno_O

CF71562-A-0-ECC-4169-8-BB6-D21774-D1-A998.jpg

Stond er vanmiddag zo fotogeniek bij. Kon niet laten om hier even een kiekje van te maken.
2 witte raven…

Aangezien er (na lange tijd) ook weer wat vorderingen zijn met mijn 505 GTI, post ik hier ook wat foto's die ik hier even wil delen:
IMG20220205215156.jpg

IMG20220205215210.jpg

IMG20220205215125.jpg

IMG20220205215040.jpg

IMG20220205215029.jpg

IMG20220205215004.jpg

IMG20220205214951.jpg

IMG20220205214906.jpg

IMG20220205214852.jpg

IMG20220205214833.jpg

Zo stond hij er 2 weken geleden bij.
De voorruit moet er nog uit.
Heb rondom nieuwe sierlijsten (rubbers) aan de zijkant te pakken gekregen via een welbekend adres in Hilversum en een nieuw voorruitrubber.
Nu nog de sierlijsten in de rubbers en dan heb ik min of meer alles wat ik nog zoek.

Oh ja de tr(ouwe) blauwe 605 heeft een verse Apk. Met ruim 320000 km nu en de oude grijze(Tagora) heeft ook weer een verse Apk. Daarvan geen foto's.

Goed bezig inderdaad!
Doe je behalve nieuwe rubberen strips in voorruit en sierlijsten ook bijvoorbeeld nieuwe rubbers in onderstel, versnellingsbak en ophangrubbers motorblok?

Ik heb bij mijn youngtimer gemerkt dat dit een wereld van verschil maakt. Je krijgt er voor je gevoel -voor amper geld- een nieuwe auto voor terug!

Buiten een Peugeot 405 jaren geleden nooit meer iets Frans gereden. De Citroen C1 (2006) die hier staat is toch meer een wat frivolere Toyota en de nieuwe Citroen Jumper heeft alleen een Frans motorblok. Maar nu veranderd dit en kan ik ook meedoen in dit topic.

Al vanaf de eerste keer dat ik een Panhard 24 zag (bij de Schlumpf collectie in Mulhouse) had ik er een klik mee. Een paar jaar geleden een rode gespot in Tiel. Maarja het is altijd al een zeldzame auto geweest. Als er eens een te koop komt is het een (gestrand)project en onderdelen zijn erg lastig. De mooie exemplaren zijn in handen van liefhebbers die ze niet zo snel te koop zetten. En toen ineens gebeurde dat waar ik op gehoopt had; iemand die zijn collectie moest verkopen vanwege ouderdom en verhuizing naar een zorginstelling. Vervelend voor die persoon maar wel een kans voor mij. Er kwam een mooie, maar niet perfecte, 24 te koop bij een kleine klassiekerhandelaar die de collectie had overgenomen. Nog een tijdje de boel afgehouden (het komt nooit echt goed uit etc.) maar dan uiteindelijk toch maar gaan kijken... en gekocht!

Over een 2 weken staat er een Panhard 24 thuis. Gebouwd als een B in 1965. Pas in 1978 verkocht en voor de 1e keer geregistreerd. Wel in Nederland maar welke Citroen dealer dat is geweest weet ik (nog) niet. In de jaren 90 gerestaureerd en omgebouwd naar een BT.

Even wat foto's van de verkoper:
28066774-24.jpg

28066774-5.jpg

28066774-4.jpg

28066774-10.jpg

28066774-35.jpg

ENTE zei:
Goed bezig inderdaad!
Doe je behalve nieuwe rubberen strips in voorruit en sierlijsten ook bijvoorbeeld nieuwe rubbers in onderstel, versnellingsbak en ophangrubbers motorblok?

Ik heb bij mijn youngtimer gemerkt dat dit een wereld van verschil maakt. Je krijgt er voor je gevoel -voor amper geld- een nieuwe auto voor terug!

Bedankt voor de tip mijnheer S. De veren àchter liggen al klaar en de rest gaat eerst bekeken worden vwb. er nodig is.

Goed bezig Albert. Mooi dat je er weer zoveel geld en moeite in stopt om deze voiture rijdend te houden!

@Engineer2, wat een mooie Panhard, goede kleur ook. Het is en blijft een stijlvolle auto met veel bijzondere details.
Veel plezier er mee! En mocht je nog een taxatie nodig hebben, dan houd ik me aanbevolen. :cool:

Zag vanmorgen pal voor me de NZ-060-R rijden een witte 1461cc ecomotive spaardiesel Renault Talisman die binnenkort 5 jaar oud wordt. Vraag me af tot wanneer deze in NL nog zal rijden zonder te worden geëxporteerd.

Er gebeuren weer mooie dingen in dit topic, leuk.

Die Panhard, helemaal goed. Ik zelf wil ooit nog eens een Dino.

Binnenkort worden wij, mijn lief en ik, nog Fransere Fransrijders.
Wij gaan IN Frankrijk de fransrijders uithangen, en wel in zuidwest Frankrijk.
In de Lot et garonne in een klein dorp, en alle autootjes gaan mee op de Renault Twingo na. Dat is een lease bak.

Meer hierover binnenkort in mijn eigen topic.
Erg spannend allemaal.

Greetzz Renate.

Ze hee, gaat het nu écht gebeuren Renate? :cool:
Momenteel was het vast een stuk makkelijker om het huis te verkopen.
Heel veel succes in die mooie regio!

Ja het gaat nu echt gebeuren.
2 april het 'compromis de vente' tekenen, weer ff die kant op. :T

Greetzz Renate.

A BRANDHORST zei:
Zag vanmorgen pal voor me de NZ-060-R rijden een witte 1461cc ecomotive spaardiesel Renault Talisman die binnenkort 5 jaar oud wordt. Vraag me af tot wanneer deze in NL nog zal rijden zonder te worden geëxporteerd.

Tja, alle diesel die ik ooit had werden meteen na inname geëxporteerd. Das het lot van diesel in NL…..

Best jammer, moderne diesels rijden erg prettig. Sterker nog; de fijnste auto die ik tot nu toe heb mogen rijden was een diesel. Een 5-serie M550d touring. Magistraal wat een apparaat. Heb er een kleine week mee mogen rijden, ongelofelijk fijne combi.

Toch is de rust in een benzine ook wel lekker.
Was het getokkel van de Octavia wel zat na dik 4 jaar.

Al had ik dat een stuk minder bij de 308 HDi!;) Dat was ook een hele fijne diesel.

Terug
Bovenaan