Fransrijderstopic 30: 2014 - 20xx Cavaliers français pour toujours

citroenAZU zei:
Leuke stap Renate!

Gaan er overigens morgen nog meer Franserijders naar de Meern?

https://www.autoweek.nl/forum/read.php?6,5948409,page=5
Jazeker. Er zal een 15 kleuren groen zijnde zojuist gewassen Talbot Solara zijn.

Met rondom nieuwe schokdempers hetgeen het weggedrag uitzonderlijk verbeterd heeft.
Foto's mag je morgen zelf maken Martijn. :p Zelfs de velgen zijn heerlijk shiny.

Gezien de lijst met oude brikken haak ik af. Wil niet weer de enige zijn met een auto uit deze eeuw.:p

Bericht aangepast en in juiste topic geplaatst. Ik zal hier geen plaatje met Duitse auto en Duitse caravan meer plaatsen.:p
Wellicht dat er in de toekomst ooit nog een Franse auto met Franse caravan komt.

:)

Ongezellig figuur ben je toch ook.:rolleyes::p

Overigens ontbreekt de heer S. hier bijgenaamd ENTE ook nog op de meeting. Tsjonge. Moet ik samen met CitroenAZU de Fransrijders vertegenwoordigen.

Alhoewel ik hoop dat Renate er ook is met haar eega.

S. is volgens mij (nog) geen Fransrijder, en ik voorlopig ook niet, dus ben jij ook een veel betere vertegenwoordiger.:p

Kan zo zijn, maar je aanwezgheid zou de feestvreugde wel verhogen. En je krijgt van mij als beloning voor je gezelligheid, een GOEDE sigaar.

Maar, geniet van je vakantie. We spreken elkaar nog weleens. Overigens is je foto wel een hoop haar rijker bovenop je schedel. Humor.:D:D:p:)

Rembrandt zei:
S. is volgens mij (nog) geen Fransrijder, en ik voorlopig ook niet, dus ben jij ook een veel betere vertegenwoordiger.:p

Klopt.
Duits, Tsjechisch en Japans staat momenteel op het menu.

Ik zie de foto’s wel verschijnen :p

ENTE zei:
Ik zie de foto’s wel verschijnen :p
Door mij worden er vandaag geen foto's gemaakt. Terug naar het analoge tijdperk. Telefoonscherm overleden, camera ook.
En dus... heb je pech. En geen ouderwets gezellige meeting voor je, met beelden van rokende sigaren, goede wijn en ga zo nog maar even door.;)

Mooie en spannende vooruitzichten Renate. Wij zijn gisteren teruggekomen uit de Bourgogne (nadat we ook de Jura en de Ardeche bezochten). Daar zou ik zeker een huis willen, wat een heerlijke rust en mooie omgeving. Maar ja, met twee pubers in huis, zullen wij die stap voorlopig nog niet (kunnen) maken.

Na 3.160 km in de afgelopen paar weken, zoek ik het niet om naar De Meern te gaan vandaag.

540.jpg

renate zei:

De Elzas is een beetje te duur voor ons, het wordt de Lot of Tarn-et-Garonne.

Greetzz Renate.

Vlak bij Montcuq zit nog een bekende Citroen rijden trouwens. Eric Verhaest woont daar met z’n vrouw. Hele mooie omgeving, mooi om te zien en te zijn. En leuke oldtimerbijeenkomsten!

Echt prachtige streek!

237566760_10225590144077444_1820839924306537441_n.jpg
view

237955787_10225590147197522_4351113307147062631_n.jpg

Onze DS in de Champagnestreek. Mooi gebied, aan de ene kant echt ‘vlak’ veel landbouw en veeteelt en dan opeens prachtige gebieden met alleen maar wijngaarden voor Champagne!

236353657_10225590150357601_5434056845720217236_n.jpg

237069842_10225590150597607_6626163970834679641_n.jpg

Mooie plaatjes FD. (y)

Wij zouden Calimera het liefst houden maar ik denk dat ze weinig tot niet gebruikt zal gaan worden en dat is zonde.
Het zal echt pijn doen als ze weggaat want wij hebben er 16 jaar enorm veel plezier mee beleefd en is een beetje ons kindje geworden.

Maar ik hoop haar aan een liefhebber te kunnen kwijtraken om die er nog vele jaren plezier mee te geven.

Onze andere oudjes zullen weer voor dagelijks gebruik in gezet worden.

Over een paar weekjes gaan we al op huizenjacht.

Greetzz Renate.

Dank je Ente.

Het is allemaal erg spannend en het wordt een totaal andere vakantie dan die wij gewend zijn.

We gaan niet op vakantie maar "naar huis". :T

Greetzz Renate, die ook al banen aangeboden heeft gekregen.

Dank voor de complimenten op de foto’s en de DS.
Die bevalt echt nog heel goed. We merken wel dat met moderne brandstoffen en slechts 100 km/h de motor dat absoluut niet fijn vind. Dus duur tanken en regelmatig even rondje in Duitsland rijden helpt enorm. Verder heerlijke bak, ook al is die best sportief geveerd en dat merk je wel eens ;-)

maar na onze C3 total loss ging is dit toch wel heerlijk.

De 2CV doet het ook nog prima, maar er zit wel wat werk aan te komen, na 8 jaar moet ik dringend wat dingen opfrissen aan de onderzijde en ik heb nog wat wensen.
In 2023 heb ik haar 25 jaar en dat willen we gaan vieren met een mooie tocht. zal iets van Oostenrijk/Zwitserland, Noord Italie, Zuid Frankrijk (Cote d’azur) worden. Precies weten we nog niet, maar wel wat wensen.
Wat bekende bergewegen in Zwitserland/Italie, de opera in Italie. lekker eten, genieten, een keer luxe overnachten dat soort dingen.

Ik wilde ooit echt ver rijden, maar dat is wel omgezet in gewoon genieten van de reis en de locaties.

Verder is het vooral Fiat wat de klok slaat bij ons tegenwoordig. Ook nooit gedacht trouwens!

84-F4-A130-9-C8-B-43-D4-AE70-523720-B9-AA7-C.jpg

C39-CEAA0-1017-43-EC-91-F2-959-D9-D996524.jpg

D5-A4057-E-6878-498-F-A1-A2-976-D72-D061-CE.jpg

Zat even te ‘vogelen’ op internet en kwam deze plaatjes tegen op de site van een dealer in het Brabantse Gemert...Nostalgie!

Zo, na een kleine 3 jaar in een Volvo V70 Classic mag ik me hier weer melden met een Fransoos van de oude stempel:

LHYOvsI.jpg

jes5e1f.jpg

Met de komst van de kleine kwam de wens om een wat jongere, veiligere auto te rijden, plus dat ik na de mechanisch robuuste, maar rammelende Volvo met kapotte airco, ook wel eens toe was aan wat meer comfort. Gelijk maar voor de meest luxueuze versie gekozen: een 2.0T Initiale. Voor zover ik weet missen het dakraam en de apart te openen achterruit, maar zit verder zo'n beetje al het lekkers er wel op. (en werkt het bovendien ook nog).

Dan is er nog de 106 die ik met een vriend bouwde en die het uiteindelijk schopte tot 1 op 37,8
wqSmr0k.jpg

Hier meer info: https://www.designboom.com/technology/streamline-economical-peugeot-106-super-efficient-10-06-2021/
En hier een filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=94h6t-Wcl2w&t=141s&ab_channel=Autovisie

Een Laguna 3, blijft fraai. Zeker zo’n Initiale.
Die achterruit heb ik nooit gebruikt; mis je niks aan:T

Leuke film met uitleg! Is die uitbouw het maximale wat mag volgens de RDW?

ENTE zei:
Leuke film met uitleg! Is die uitbouw het maximale wat mag volgens de RDW?

Die cameraspiegels zijn niet goed gekeurd, dus die zijn eigenlijk illegaal. Verder valt het binnen de spelregels van de RDW inderdaad. Best grappig dat je in een gereguleerd land als Nederland nog zoveel mag veranderen.

Heerlijk zo''n licht interieur en de Laguna III lijkt me een prima bak voor familievervoer.
Dat verhaal van die 106 is ook briljant zeg. Puur uit interesse zo'n verbouwing doen, geweldig. (y)

Ja, ik ben echt een liefhebber van kleur op auto's (Elco's vlagele 406 was eerst de mijne), maar een niet-zwart of grijs interieur vind ik zo mogelijk nog veel belangrijker.

I hear you. Zeker bij moderne auto's, bij klassiekers heb je soms iets minder keuze en die compenseren weer op andere gebieden. Ik had mijn Linea in elk geval nooit gekocht als hij een 'normaal' interieur had gehad. Ik ben overigens weer totaal geen fan van leer, wat mijn voorkeur nog wat lastiger maakt. Als er al iets anders dan zwart wordt geleverd, dan vaak direct leer... :(

En toch AB, het is de beste auto die ik in de 31 jaar dat ik nu auto rij heb gehad... met pijn in m’n hart komt het afscheid dichterbij. Serieus.

Geloof ik zeer zeker. Hopelijk heb ik volgend jaar april m'n 505 weer terug van een jarenlange restauratie. Dat is ook nog altijd de auto waar ik de meeste kilometers mee weg heb en waar ik geen afscheid van kan en wil nemen.

Hoe leuk de Tagora Solara en 605 ook zijn. Maar goed, ook daarvoor geldt: ze 'zitten' als een oude jas. Kan ik dus ook slecht afscheid van nemen. Terwijl er nog heel veel moois te ontdekken valt op autogebied. En dus mis ik veel geneugtes zoals bijv een leuke Renault 25 V6 Turbo. Of een 607 V6. Probleem is dat ze heel zwaar en dorstig zijn en nog geen 40 jaar oud.:rolleyes:;)

MWH zei:
I hear you. Zeker bij moderne auto's, bij klassiekers heb je soms iets minder keuze en die compenseren weer op andere gebieden. Ik had mijn Linea in elk geval nooit gekocht als hij een 'normaal' interieur had gehad. Ik ben overigens weer totaal geen fan van leer, wat mijn voorkeur nog wat lastiger maakt. Als er al iets anders dan zwart wordt geleverd, dan vaak direct leer... :(

Heb je een probleem met het dierlijke aspect of juist met de gladheid? Kunstleer is aan een retour bezig, alleen is het nu hip en diervriendelijk... :LOL:

@Dizono: Ik vond en vind het mooi. Maar mijn tweede Rover 45 had leer, en toen ben ik ervan genezen. Heet in de zomer, koud in de winter, jijzelf en alles wat je op de stoel legt (ik gooi meestal mijn bagage op de bijrijdersstoel) schuift alle kanten op... Doe maar gewoon een stofje, veel comfortabeler.
En als ik heel nuchter naar het fenomeen kijk snap ik niet waarom men graag veel geld neerlegt voor een leder in de auto... Welk praktisch voordeel heeft het eigenlijk?

Dat voordeel heeft het ja. Maar dat is niet de gebruikelijke reden dat je het in auto's vindt. Dan zou je het namelijk vooral in familieauto's moeten vinden, die hebben tenslotte last van knoeiende en kotsende koters. Het zit juist in dure auto's, waar keurige heren in pak in zitten voor werkbezoeken. Weinig spannends wat vlekt.

'Wordt niet vies' of 'gemakkelijk schoon te maken' klinkt bovendien als een Blokker-reclame. Weinig premium. Mensen met geld geven over het algemeen minder om zulke praktische zaken. Ik zie het voor de meeste van de huidige leder-kopers echt geen aankoopargument zijn.

Om de één of andere reden is leder verworden tot statussymbool, dat lijkt me de voornaamste reden.

Jij vroeg naar een praktische reden. Je benoemt emotionele redenen. ;)

Ik weet niet of het altijd status betreft. In een mooie kleurstelling kan het ook gewoon mooi zijn, uitstraling, je prettig voelen als je instapt in de auto. Kijk naar de foto die Ente post. Dat is toch een mooie zetel om in plaats te nemen? Die kleur krijg je niet snel met stof.

Anderzijds kan leder een commerciële inslag hebben. Voor een zacht prijsje een extra bieden aan een automodel.
Zoals je zo'n dik 15 jaar geleden de Ford Focus Furura had. Standaard met lederen bekleding, depri zwart, dat wel.

@Dizono: ah, ben jij één van de eigenaren van die 106. Erg leuk project vind ik dat!
Die Laguna is van buiten maar saai, maar dat interieur! Wauw!

@Focus Futura: die had wel héél dun leer, dat mocht blijkbaar echt niks kosten.

Durashift zei:
je prettig voelen als je instapt in de auto.
Om je vervolgens te verbranden of je benen af te vriezen? Dan voel ik me niet prettig hoor. ;)

Durashift zei:
Anderzijds kan leder een commerciële inslag hebben. Voor een zacht prijsje een extra bieden aan een automodel.
Waarom moet men dat interessant vinden dan? Ik zie nog steeds geen voordeel aan dat spul. En stof is in heel veel varianten en oneindig veel kleuren en motieven leverbaar, dat leer mooier is is ook maar een ingestudeerde emotie. :T

Barri zei:
@Dizono: ah, ben jij één van de eigenaren van die 106. Erg leuk project vind ik dat!
Die Laguna is van buiten maar saai, maar dat interieur! Wauw!

Thanks, was ook echt heel leuk om zo theorie in de praktijk te brengen en lekker te beunen. En ja, die Laguna. Je zit er toch vooral in. Zag er vandaag in de bible belt zowaar drie rijden/staan, terwijl ik ze eigenlijk nooit zie. Wel allemaal zeer protestants uitgevoerd, eentje zelfs met visje. :LOL:

Durashift zei:
Ik weet niet of het altijd status betreft. In een mooie kleurstelling kan het ook gewoon mooi zijn, uitstraling, je prettig voelen als je instapt in de auto. Kijk naar de foto die Ente post. Dat is toch een mooie zetel om in plaats te nemen? Die kleur krijg je niet snel met stof.
Vind ik ook. Het geeft, mits voldoende kwaliteit leer is gebruikt, een bepaalde ambiance aan het interieur die je met stof niet hebt. Neem maar eens plaats in een Engelse auto, zoals een Jaguar, Rover, of nog beter een Rolls-Royce of Bentley. Leer past bij de sfeer in zulke auto's. Het is bovendien langer mooi te houden bij goed onderhoud en makkelijker te reinigen en repareren. Door het goed te onderhouden en te voeden krijg je een aangename geur in je interieur. Bij stoffen interieurs zie je vaak eerder slijtage, zoals kale plekken of te ruim zittende bekleding. Dat heeft natuurlijk ook alles te maken met de kwaliteit. Stoffen interieurs zullen goedkoper te produceren zijn en er worden vaak geen hoogwaardiger stoffen aangeboden op hetzelfde model. Soms zie je wel alcantara, maar dat is nogal kwetsbaar en niet erg slijtvast. Het zou interessant zijn als er op dat vlak meer keuze was. Een hoogwaardig stoffen interieur in een mooie kleur zou een goed alternatief kunnen zijn voor leer, maar die keuze is er gewoon niet. Jammer dat velours zou uit de gratie is geraakt. Er zijn genoeg oudere auto's te vinden waarin ik juist de stoffen (of alcantara, bij Lancia's) bekleding sfeervoller en aantrekkelijker vind. En stof kan ook in sportieve auto's beter zijn omdat je minder schuift Bijvoorbeeld in mijn Alpine (om het toch on-topic te houden) wilde ik per se een stoffen interieur. Maar die bekleding is allesbehalve slijtvast.

Ik had ooit een Volvo 244GLE met lederen stoelen, het eerste wat ik toen heb aangeschaft waren stoffen stoelhoezen.
Wat een ramp dat leer.

Wat al genoemd is, zomers te warm, 's winters te koud en veel te glad.
Maar dat is/was een dingetje dat het luxe (lees duur) zou zijn.

Eén van de dingen die ik, van vooral Franse oudere auto's, fijn vind is die lekkere stoffen vaak zachte zetels.
Diezelfde zetels die veel Hollanders niet fijn vonden.

@ENTE: geweldige plaatjes. Die autohandelaren met loodsjes met trottoirtegels echt iets van die tijd.

Greetzz Renate.

renate zei:
@ENTE: geweldige plaatjes. Die autohandelaren met loodsjes met trottoirtegels echt iets van die tijd.

Ja, heimwee!

Vwb leer:
Ruikt heerlijk, staat vaker mooier dan stof, is inderdaad heet in de zomer (zeker in een cabrio....) maar op de gure dagen zet je gewoon de stoelverwarming aan.
In de auto’s waar ik het in heb laten zetten was het m.i. een fraaier plaatje dan de standaard grijs/zwarte stof.
Een ingestudeerde emotie zoals het hele leven daar vol mee zit, MWH:p

Echter, na het zien van een video van het bekende YouTube kanaal Autogefühl over de wereld achter het fabricageproces van lederen bekleding ben ik me toch eens achter de oren gaan krabben.
Vroeger was het een optie voor een enkeling, maar sinds iedere mafklapper het in z’n modale C segmenter plaatst zit er een wereld achter die zich laat vergelijken met de afgrijselijke fabricage van de plofkip.

M.a.w. nooit te oud om te leren over leer...

ENTE zei:
Een ingestudeerde emotie zoals het hele leven daar vol mee zit, MWH:p
Dat ontken ik niet. ;) Dat wij überhaupt plezier beleven aan zo'n emotieloos object als een metalen behuizing met wielen een aandrijving is eigenlijk vreselijk zot. :T Het zou logischer zijn om die hetzelfde te ervaren als een stuk witgoed. Functioneel, meer niet...

renate zei:
Wat een ramp dat leer.
Gelukkig, ik ben niet de enige. :D

Beros zei:
Het zou interessant zijn als er op dat vlak meer keuze was. Een hoogwaardig stoffen interieur in een mooie kleur zou een goed alternatief kunnen zijn voor leer,
Zeker!

In de Toyota Century was stof vaak de ultieme luxe:
toyota_century_63.jpg

Ook in de Mercedes 600 was stof gewoon nog heel luxe:
1970-mb-600-pullman-d-37.jpg

Volgens mij is stof nog een tijd in de latere S-Klasses als optie leverbaar geweest onder de noemer Pullman.

Maar goed, nu genoeg buitenlands spul, ook de Fransen hebben heerlijke stof!

autowp.ru_renault_alpine_a310_v6_2.jpg

41100765351_838b468c30_z.jpg

Echte mooie stoffen bekleding zie ik tegenwoordig niet meer. Vaak dat komo vuilniszakken grijs en vaak met een ondefinieerbaar design.

M’n nieuwe Talisman blijkt iets van een klein grijs diamant gestikt motiefje te hebben icm een antraciet/zwarte afwerking zag ik ergens in een video op YouTube...Ben benieuwd. In de showroom stond enkel de Initiale Paris met leder en in de brochure staat enkel het oude model met een totaal ander motief.
Franse slag zullen we maar zeggen:p

B2-C1-EBB2-CEB3-4-B8-B-83-DD-3915-EDBD5-C08.png

Vroeger had Peugeot zo’n tweed bekleding in de 505. Dat zie je helaas nergens meer. Enorm slijtvast en een mooie robuuste uitstraling. Met ton-sur-ton dashboard. Zulks zie ik helaas nergens meer bij hedendaagse modale auto’s.

Peugeot-505-GR-estate-interior.jpg

Hier kan ik dus oprecht gelukkig van worden!

In tegenstelling tot dit:

fezyzqbb2aqk_800.jpg

Basis bekleding van de DS4.
ds-4-back-to-basics
Voor een merk als DS toch een complete aanfluiting om dit te leveren. Sowieso alleen al het ontwerp van die stoel, afgezien van de vreselijk deprimerende bekleding.
Tuurlijk, het is de basis uitvoering. Maar voor die ruim 35K mag je toch iets frivolers verwachten.

Nee, het is (spijtig genoeg) niet mijn wagen. Voor mij de ultieme Fransrijdersauto, de Citroën SM, gisteren postte ik er nog een stukje over in een ander topic:

blijkt dat alle versies die ooit op de markt waren vorig weekend gewoon in Knokke te bezichtigen waren:
244518639_4028789803894054_2122211431905863970_n.jpg

244799156_4028789800560721_3782256410093815808_n.jpg

Ik dacht dat dit een uniek exemplaar was met een Amerikaanse eigenaar...blijkt hij op Belgisch kenteken te staan!
Ook de SM op de trailer is een uniek exemplaar: daarmee zijn in Bonneville snelheidsrecords gevestigd.

244997688_4028789793894055_568010821698005240_n.jpg

de SM Opéra, zusje SM Présidentielle heeft men niet te pakken gekregen ;)

244986942_4028789810560720_7269630522150029365_n.jpg

Iets minder zeldzaam; de SM Mylord

244518059_4028789817227386_5945526780069903579_n.jpg

een 'ordinaire' coupé

244981122_4028789790560722_1496258962506265395_n.jpg

de SM Espace
Ongelooflijk dat men die te pakken heeft gekregen. Volgens de info op Wikipedia zouden er slechts 2 exemplaren zijn gemaakt door Heuliez en heeft hij het productiestadium niet gehaald.
Schitterende wagen!
244518009_4028789797227388_3490969269783179652_n.jpg

244529473_4028789813894053_5252687872135451811_n.jpg

En nog een sneltransporter, naar het voorbeeld van de DS, uniek stuk en vrij recent gerestaureerd dacht ik:
244526954_4028789807227387_3496291281170492922_n.jpg

Naast de eerder genoemde Présidentielle, ontbrak alleen de Bandama Gr. 5
vermoedelijk alleen ergens bij Citroën zelf te bewonderen.
Citro%C3%ABn-SM-Gr5-3.jpg

Ongelooflijk al dat men die andere exemplaren bij elkaar heeft kunnen brengen.

Mooie collectie ja. Op basis van mijn sentiment zou ik de 5 GT Turbo kiezen, de Xantia Activa, precies zoals die in mijn ogen moet zijn: rood, stoffen bekleding, (y)

Dat ze in Frankrijk in het laatste productiejaar van de AX die auto met een driespaaks stuurwiel leverden, nooit geweten. Is in NL niet zo geweest. (ja, op de GTi na dan en enkele sportieve actiemodellen in de jaren ervoor dan).

De Pluriel mis ik wel in de collectie (als er toch ook een C5 en C6 in staan.

Met een beetje ploegen in die zandbak kan je kennelijk toch een aardige autocollectie bij elkaar harken. :p

Oeh wat een fraaie collectie!

Staan toch heel wat auto’s in die ik ooit heb gehad:D Grappig dat je daar ook meteen naar gaat kijken.

Terug
Bovenaan