Fransrijderstopic 30: 2014 - 20xx Cavaliers français pour toujours

Geweldig apparaat ja.
M’n oudste broer had zo’n 504, bij het zien van de foto kan ik gewoon voelen hoe dat stuur aanvoelde... ook dat gedeelte met de leeuw wat je zo los kan klikken. Het blijft Frans hè:)

Nadeel van zo'n veiling zijn toch wel de bijkomende kosten. 24% bovenop de geboden centjes is toch wel erg gortig hoor. En "sans reserve" klopt ook niet helemaal als er vervolgens minimale openingsbiedingen geplaatst worden. Ik haak af. :p:D

Leuke wagens vrijwel allemaal daar!
Eigenlijk interesseert mij dit meer dan de zoveelste supercar veiling.
Alleen die estimates zijn af en toe echt niet realistisch.

Fransrijder meldt zich!

6925-D8-F6-09-AE-4-DB8-8-D2-E-EF32-A85-BCB85.jpg

Eerste 700km erop gereden.
Eerste indruk: comfortabel!
Maar ook best strak sturen. Krijg een 406 dejavu. Qua beleving en uitvoering komt het erg overeen.

5027-D475-4396-42-E2-8-C18-EC90-B3-F29-A3-A.jpg

8-D7-AB0-C5-5-CA6-4-E73-89-A3-E86749-A4-FA50.jpg

Mooie koets, veel plezier ermee! Ik hoop dat de kerstboom op het dashboard bij deze uitblijft.

vreemd kenteken wel… :T

IMG20211106175257.jpg

IMG20211106175305.jpg

Mijn kenteken is gewoon te zien. En ja dat is de oudste Talbot Tagora in Nederland.
Maar ja...die is ook van mij
Niet van de leasemaatschappij.:T:p:p

Over 3 weken hoop ik met de 605 naar Spanje af te reizen, om precies te zijn eerst een paar dagen Salamanca en dan een weekje naar Puerto de Mazzarron te gaan. Wel eerst een nieuwe radiateur laten monteren. Gewoon mogelijk met ruim 312000 km op de klok. Opgeven doet A.B. niet snel.

Nee (nog) geen foto's daarvan beschikbaar.;)

Dank allemaal!
Meneer K.EES, jij hebt ook helemaal niets te verbergen hé :T

@dura: scherp gezien. Het is inderdaad niet een van de geijkte dealers.
Het familiebedrijf (een van de oudste Renault dealers uit NL en nog zelfstandig) doet al bijna een halve eeuw zaken met de brouwerij en aan vaste partners hechten we veel waarde.
In de showroom stond een EBS R5 turbo en een Alpine R5. Mooie gesprekken gehad over Renault, rijden op Francorchamps, bier en alles eromheen. Dat maakt zo’n aflevering zoveel leuker dan een onpersoonlijke aflevering dat ze je wagen op een oplegger thuis droppen...

Test

Video van de hier bekende en beruchte Grensrijder. Nota bene nog over gehad bij aflevering!
Deze Initiale Paris had hij via dezelfde dealer:p

Ook leuk om weer even te luisteren naar het oordeel van Grens, hahahah!

Talisman is nog een mooie wagen. De Mégane wordt dan gewoontjes. In welke motorisering (en) wordt de Talisman eigenlijk geleverd?

Groet Dhr. S. en complimenteert hem met de keuze om (weer) Fransrijder te mogen/kunnen zijn. Een beetje een 'verloren' zoon gevoel. :p Maar ja, Bijbels verhaal en dat mag niet van onze regering of wordt niet gewaardeerd in ieder geval

In Ph2 was het aanbod een 1.3 benzine 4 cilinder met 140pk of 160pk met respectievelijk 260NM/1750trm of 270NM/1800trm. Beide Twin Cam turbo blokjes.
Beide hebben ook dezelfde topsnelheid van 207km/u en ontlopen elkaar nauwelijks (nog geen seconde...) in acceleratie.
Een verbazingwekkend torretje. Stil en krachtig. Ik had m’n bedenkingen maar moet nu na bijna een week rijden toegeven dat het zeker niet behelpen is. Blokje gebruiken ze ook bij Nissan en Mercedes-Benz. Mooi stukje techniek. Schijnt ook erg zuinig te zijn:T

Een 2.0 diesel met 190pk was ook leverbaar in Ph2.

Nieuw is de Talisman in NL sinds vorige week niet meer te bestellen. Productie is gestopt, enkel de auto’s die in bestelling staan produceren ze nog...

Ik had overigens best willen weten hoe een 3.0 zes cilinder automaat diesel het in deze auto had gedaan. Mijn inziens was ie daar heel geschikt voor.
Renault heeft dat helaas nooit aangeboden in de Talisman.

^^ dan begrijp ik nu pas (goed) dat jij de benzine versie hebt. Ik was in de veronderstelling dat je de Talisman mede gekozen had omdat daarin nog een diesel leverbaar was.
Dat was niet het geval bij Skoda, begreep ik destijds al wel van je schrijfsels hier.
Een benzine Octavia was het dan toch net niet?

Nou, er lopen ook wat dingen door elkaar.

Vanwege m’n kilometrage moest ik altijd diesel rijden. Door de pandemie vallen uiteraard de kilometers terug. Dus de harde eis van diesel vervalt.
Daarnaast was ik in de veronderstelling dat we elektrisch of hybrid zouden gaan rijden. Dat is ook zo....maar pas in de loop van 2022./2023.
Mijn Octavia moest per november eruit, want 4 jaar en aan de kilometers.
Tel daarbij op dat momenteel bijna geen enkele fabrikant nieuwe auto’s snel kan leveren.... Octavia pas rond kerst 2022. Daarnaast is de nieuwe Octavia m.i. qua ontwerp geen vooruitgang en heeft ie een beetje vreemde wegligging gekregen.

Uiteindelijk ga je dan schiften en vragen naar levertijden. Renault kon de Talisman nog in november leveren op bestelling, dus zoals je ‘m wilt. Keuze was dus snel gemaakt. Tot op heden nog geen spijt;)

Mooie wagen Ente! Veel fijne en comfortabele kilometers gewenst!

Dat laatste is met diens voorganger wel gelukt, tijdens het allereerste weekendje weg met baby én Laguna. Bestemming: Belgische Ardennen, op loopafstand van de Franse grens. En daar trof ik me toch een tafreeltje... Het lijkt op een failliete Renaultgarage waar de tijd dertig jaar heeft stilgestaan, maar volgens mij is het een private verzameling. Toen ik nog eens langs reed, was er duidelijk wat activiteit.

bkJyxe6.jpg

Y4BWbux.jpg

HZlJldq.jpg

MnBRSOb.jpg

1OP2nw0.jpg

Oa4XKaY.jpg

Hé wat een gave pareltjes inderdaad!
Die R4 zonder derde zijruit; zou dat af fabriek zo zijn? Nog nooit gezien bij een R4.

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Renault_3

Dat is de renault 3, de budget variant van de r4. Behoorlijk zeldzaam, leuke collectie hoor (y)

Ja was af fabriek leverbaar bij mijn weten.
Bij mijn plaatselijke garage was er ook een monteur die wat jonger was en zo'n overeenkomstige oranje gelakt exemplaar in bezit had.
.
De 605 is voorzien van een verse radiateur en ik startklaar voor zijn Spanje ritje. Deze rit gaat door la douce France uiteraard. Ben benieuwd waarop het verbruik zal uitkomen gemiddeld.
Met 312700 km op de klok zouden daar best nog een 5000 extra kilometers bij kunnen komen schat ik

AutoMaat1 zei:

Dat is de renault 3, de budget variant van de r4. Behoorlijk zeldzaam, leuke collectie hoor (y)

Aha! Kijk eens aan. Wist ik niet!

Waarschijnlijk is er later dan een grille van een R4 ingezet; dat plastic hadden ze niet in ‘61 en ‘62

ENTE zei:
AutoMaat1 zei:

Aha! Kijk eens aan. Wist ik niet!

Waarschijnlijk is er later dan een grille van een R4 ingezet; dat plastic hadden ze niet in ‘61 en ‘62

Waarschijnlijk gewoon een 4 hoor. Die had je ook zonder zijruitje. Veel gebruikt bij de Franse Posterijen en Belgacom bijvoorbeeld.

@Ente, het is niet moeders mooiste hoor. En ben er nu al 8'5 jaar eigenaar van. Wordt goed onderhouden maar is niet perfect. De 505 heeft er al ruim 334500 op staan. Dus nog meer.

Geinig.. ik zat wat te neuzen.. en ik kwam al eerder een gebruikte, vroege, blauwe Xsara tegen in de verkoop.
Bij het lezen van de autotest valt mijn oog op het kenteken: SF-DS-32

Staat te koop en is ooit zijn carrière in de persvloot van de importeur gestart. :)

https://www.autoweek.nl/autotests/artikel/citroen-xsara-18i-16v-vts-1998/

Op één pagina dus dezelfde auto..in een behoorlijke tijdreis. :p

He dat is leuk zeg! En hij ziet er ook nog best redelijk uit. Voor dat geld echt een leuk ding.
Radio is nog hetzelfde, kilometerstand valt mee. Even nieuwe kentekenplaten erop en gaan!

Met alles erop en eraan nog steeds een interessante uitvoering, zeker voor die prijs. Niet schadevrij en een stoel vinden voor deze uitvoering wordt lastig, maar ik kom er haast door in de verleiding...

Even met de 605 heen en weer geweest naar Zuid-Spanje via Salamanca naar Puerto de Mazarron. 4910 km. Getankt Euro 95 in Spanje voor respectievelijk 1.418 en 1,369.

Het leven kan zo mooi zijn. In Murcia was het nog 23 graden overdag. Net zoals voorjaar.
Nu 318000 km met de 605.

Foto's op verzoek beschikbaar. Ben na 8,5 jaar nog steeds heel wijs met de 605.

1 op op 13,8 gehaald en vanaf Irun naar het zuiden op de snelweg 'gewoon' 1 op 15,8 !!! gemiddeld met een 2.0 ltr 16 klepper. Ben tevreden!

Rond de 110 km per uur. Maar een stukje bij Madrid mag je 70. Heb nog in de file gestaan 2x 15 tot 20 min. Anders had ik wel 1 op 16 gehaald.

ENTE zei:
Z’n eigen verbruik; daar zijn we nieuwsgierig naar:p
Daar zit wat verschil in. In Spanje waren het weleens 2 a 3 biertjes op een avond. Alhambra especial 1925.

En wat is jouw probleem Ente.. (Je hoefthoef alleen maar drank op te geven anders wordt het mogelijk nog een lange lijst;))

Daar ben ik al jaren voor in behandeling AB:T

Over verbruik gesproken; m’n nieuwe Française is zeer spaarzaam.
1 op 19 over 4000km. Best bizar!
Meeste snelwegkilometers, weinig files en normaliter heb ik m’n cruisecontrol op 123 km/u staan (123 staat zo mooi in het schermo_O )

Albert, check even het Peugeot forum, daar biedt iemand voor weinig zijn phase 2 605 2.0T automaat aan met slechts 152k op de teller.
Wel een paar dingetjes maar te goed om niet door jou gered te worden. Kun je nog jaren mee vooruit.

Gilletti zei:
Albert, check even het Peugeot forum, daar biedt iemand voor weinig zijn phase 2 605 2.0T automaat aan met slechts 152k op de teller.
Wel een paar dingetjes maar te goed om niet door jou gered te worden. Kun je nog jaren mee vooruit.

Henk ik houd teveel van de mijne. Het is maar een Sli. De 605 is mijn 'winterslachtoffer' al voor de 9e winter nu.
En ik wil liever geen automaat.
Toch bedankt in ieder geval.

M'n garage bood mij een ZX aan deze week op de app deze week. Voor(heel erg) weinig. Met 102000 km. Wel lekke koppakking. Hij zou dat rijden incl. Apk e.d voor een heel beperkt bedrag. Maar heb ik ook maar afgeslagen. Heb 4 auto's en méér dan 4 auto's is echt teveel van het goede. Want stalling MRB en verzekeringen lopen veel te veel op. Hij dacht echt aan me.
Maar 65 € per maand kost het stallen Daar staat altijd in de winter de Solara in deze garage waar 's zomers de 605 in geschorst staat. Die ZX heb ik serieus overwogen( zou er dan wel LPG in doen) is nog roestvrij. 1.6 je.... Maar ik moet echt niet gekker doen/meer dan 4 auto's hebben.

Mocht iemand die ZX wel zien zitten, stuur me een pb dan breng ik diegene in contact met m'n garage.

Ik kwam deze foto tegen van de (eerste) Citroën ZX van mijn ouders, met een klein stukje van de Citroën BX van de buurman er ook nog bij op.
IMG-20211219-130806543-HDR-2.jpg

Volgens mij was dit een behoorlijke vroege ZX die m'n ouders hebben gehad.

Lang dit topic niet gelezen omdat we geen Franse mobiel meer hadden, sinds oktober hebben we weer een Franse voiture op de oprit staan: een 2018 Renault Scenic TCe160 EDC Initiale Paris in blanc nacré met dak in noir etoile. Dat zwarte dak voegt niet heel veel toe, omdat het dak grotendeels van glas is. Gelukkig is dit er één met het meerkleurige leren interieur, Waarbij de zitting is voorzien van donkerkleurig leer en dat waarbij de rugleuning overloopt van donker aan de onderkant tot wit aan de bovenzijde en de hoofdsteun.

Lijkt me een fijne Scénic Vertmaori.

Ik zag eerder deze week nog zo'n groene Mégane bij de Aldi staan, had jij er ook niet ooit zo eentje?

renaultmeganeestate_vertolivette.jpg

Ik had een bordeaux rode 2.0 CVT Privilege, de 14-KGL-1, zag net dat die pas is verkocht en toe is aan de derde eigenaar.

Beste wensen iedereen!

Leuk hier weer wat activiteit te zien en dat mensen toch terug komen op Franse bolides.

Hier is er weinig verandert laatste maanden, nog steeds Fiat’s, 2 klassiekers en een Panda 169 voor mijzelf voor dagelijks, die mij uitermate goed bevalt moet ik zeggen!

De DS 3 gaat ons 4e jaar in over een paar weken. Wel wat kleine dingetjes aan wat ik iets vind tegenvallen voor een premium merk. Maar verder nog steeds heerlijke auto, fijne motor ook vooral! Ondertussen slechts 80.000 gereden. Dus we kunnen nog wel een paar jaar is ons idee.

De 2CV doet het ook nog steeds prima. Zit wel wat werk in, maar dat is logisch bij een klassieker die soms stevig gebruikt wordt. Dit jaar ga ik paar upgrades doen, want volgend jaar is het een klein feestje. Alhoewel dit jaar ook trouwens. Want alweer 40 jaar oud straks, voor de 2e keer belastingvrij! en volgende maand 24 jaar in bezit....

Hallo, ook van mij uit een mooi 2022 toegewenst!

Op autogebied geen nieuws maar ik heb nog wel een leuk nieuwtje. Eind vorig jaar ben ik geslaagd voor mijn examen taxateur klassieke motorvoertuigen! :D
Nu bezig om mijn eigen bedrijf op te zetten. Vanmorgen ingeschreven bij de KvK maar nog veel te regelen (website, verzekeringen, promotie etc.).

He wat leuk! Dan heb ik nog wel een Kever die je een keer mag taxeren als je FEHAC aangesloten bent... :)
Lijkt me ook wel leuk om dat papiertje te halen, maar omdat ik niet direct er iets mee zou doen is het zinloos want je moet het ook echt doen en bijhouden.

Terug
Bovenaan