ginkelvanmichiel’s wagenpark: vers rubber.

ik kan er met mijn 1,80m net in zitten. Mijn haar raakt het dak. Ook je benen onder de stuurkolom doorkrijgen is altijd wel even puzzelen, maar ik ben er wel aan gewend.
Qua comfort: geen. Met name de voor vering is keihard, een dubbele dwarsgeplaatste bladveer en geen gewicht wordt het springerig op ongelijke wegen. Achter is 'ie zachter geveerd, maar daar zit ook de motor, benzinetank, aandrijving enzovoort (en eigenlijk ook nog het gewicht van de bestuurder. Ik denk dat de verdeling 30-70 is oid.

Maar, het rijdt wel grappig. Lekker spartaans.

Vandaag is de Kadett ook weer voor z'n jaarlijkse APK bezoek geweest. En, geen op- of aanmerkingen! Dus dat is fijn. Je weet nooit, ik heb er in 1,5 jaar 30.000 km mee gereden, en het blijft natuurlijk wel een wagen van 25 jaar...!

Lijkt inderdaad aardig te kloppen! En dat voor een c14nz die toch niet de meest betrouwbare electronica aan boord hadden (lees: ontstekingsproblematiek)

Mijn Marbella lekt een beetje benzine, en wel uit het actieve koolstoffilter.
Gisteren een flink stuk gereden, niets aan de hand. Kom ik vandaag thuis met m'n andere auto, ligt er weer een plasje onder. Iemand een idee hoe dát kan?

Waarschijnlijk is het een te volle benzinetank geweest, waardoor de brandstof via de vulhals in het ontluchtingssysteem beland is. Nu ik ermee heb gereden heb ik geen lekkage meer gehad...

En toen was de topictitel ineens wéér actueel...
Van een opel-forum lid heb ik een tellerbak met toerenteller overgenomen. Die zit erin, en op een niet werkende snelheidsmeter na (wat wordt opgelost (y)) doet hij het uitstekend 😀

Helaas is de Kadett wel ineens incontinent. De net vervangen waterpomp lekt als een bezetene. Heel de onderkant van de auto is gewassen zeg maar!
Gelukkig een origineel Opel-onderdeel dat al onder garantie vervangen is. Misschien zijn ze een bout vergeten? In ieder geval voor a.s. woensdag maar een afspraak gemaakt bij de garage. Hopelijk is er niets anders aan de hand!

Vandaag is de Kadett weer naar de garage. Waterpomp was inderdaad weer kapot, wordt opnieuw onder garantie vervangen. Hopelijk houdt hij het nu wat langer uit dan 4 maanden. Ook meteen een verdroogde koelslang laten vervangen. Vandaag dus maar even met de Marbella naar het werk... :)

Ai! Hopelijk houdt je Kadett het gewoon goed uit nu (y)

Met zo'n leuke Marbella naar het werk lijkt me ook geen straf, hoor, variatie moet er zijn :D

Haha, nee, ik blijf bijwerken hoor. En ongelast is hij ook niet. Er is in het verleden al een nieuwe wielkastrand ingezet, en ook de dorpelhoeken zijn vervangen. Kleine plekjes houd ik goed bij, zeker met de winterpekel. Maar, over het algemeen doet hij het prima, en dat na een slordige 35000 km in 1,5 jaar tijd :p

Terug van vakantie even de ervaring met een moderne auto delen.
In 2009 had ik al eens gereden met een 'nieuwe' auto (toen een Ford Fiesta Tdci) maar nu de afgelopen dagen heb ik mogen rondrijden in een 600 kilometer nieuwe Panda 1.2 "Edizione Cool" uitvoering.
Ik was positief verrast! Comfortabele stoelen, soepele motor (met weinig pit, dat wel, ik heb nog nooit zo vaak moeten terug schakelen naar z'n 1 op een helling). Verder ook best ruim, fijn stuur. Ja, ik ben echt positief! En dat ben ik niet vaak over 'moderne' automobielen :)

Zo! Vandaag met de Trans naar de APK geweest, spannend, op het moment dat hij wilde gaan afmelden meldde hij eerst de auto voor me af, en die had een steekproef. Ik -gelukkig- niet. Verder waren de remmen in orde (jeej!) en was er alleen een opmerking over dat de accu niet helemaal vast zat. Goed, dat was verholpen met het aandraaien van de bevestigingsbout.

De Dyane had wat moeite met starten. Eerst dacht ik dat het mogelijk de accu was, maar ja, die was pas 4 jaar oud, dus daar zou het niet echt aan mogen liggen. Na de laatste keer een startpoging met '*tik*' te hebben ontdekt, dacht ik dat het wel eens tijd werd voor een nieuwe startmotor. Dus, op Citromobile, tegen gereduceerd tarief een nieuwe startmotor gekocht. Vandaag had ik eindelijk tijd, dus de verse startmotor gemonteerd.

Wat een wereld van verschil! Hij start ineens veel vlotter... Wel moet ik wennen aan het geluid. De oude, originele (40 jaar oud!) startmotor had een bepaald karakter. De nieuwe klinkt als bij een motorfiets.

Voorts wil ik tzt ook de carburateur vervangen. De huidige heeft een hoge mate van lekkage langs de asjes en trekt daardoor valse lucht. Een fabrikant in Zutphen is gestart met de vervaardiging van geheel nieuwe carburateurs, en de service en garantie daarop lijkt me zeer in orde.

nieuwe startmotor:

de oude carburateur:

geen grootschalige zaken in ieder geval!
Wat plekjes in de kofferbak bijwerken en hem weer een keer goed poetsen, maar dat is gewoon onderhoud.

Vandaag met de Marbella bezig geweest. Die verdient wel een opknapbeurtje. Vooral de bumpers waren na 6 jaar wel weer toe aan een nieuw laagje lak. Geheel dus kaalgemaakt, voorbehandeld en voorzien van een speciale primer voor kunststof. Die moet nu uitharden en dan kan er weer een laagje structuur-zwart overheen. Wel een maf gezicht, zo met die lichte plasticdelen...!

Als de bumpers klaar zijn ga ik ook de rest onder handen nemen. Eigenlijk ben ik ook op zoek naar een roest- en deukvrije motorkap, maar dat is helaas makkelijker gezegd dan gedaan...

file.php

Ik behandel mijn bumpers met OK-wax, tegenwoordig in een witte bus van ca €10,-. Gebruik na elke wasbeurt en na waxxen en bumpers blijven bij mij al sinds ik Panda rij mooi donker (zwart). Goedkoper kan bijna niet :) .

Zeker bij mijn zwarte Panda, zie mijn topic, staan grijze (verkleurde) bumpers al helemaal niet.

Misschien niet iets voor jouw? Scheelt een hoop werk. De eerste paar keren wat vaker gebruiken, dan blijft het langer zitten.

Werk aan La Bella: (y)
Zoals zij er nu bij staat doet mij denken aan de Two-tone lak op een GranMove:
daihatsu-gran-move-1-6i-16v-cx-23401844-2.jpg

:D

na 2 jaar werken aan m'n huis en daarbij de Marbella te weinig aandacht te hebben gegeven vandaag toch maar eens begonnen met wat opknapwerkzaamheden. De auto is in juni 30 jaar geworden en moet in Augustus voor de APK, dus dan wil ik wel dat hij er spic en span uit ziet.
Vandaag dus maar de motorkap en zijschermen gepolijst en deze in de wax gezet. Ook de voorbumper opnieuw gespoten. Hopelijk blijft die lak nu langer zitten. Aan de primer zou het dit keer niet moeten liggen. ):

He, toevallig, een van mijn auto's is in juni ook 30 geworden! Bumper is wel mooi zwart, maar ga je die zijplaten ook doen??

@uwbuurman

alle grijze plaatdelen worden weer zwart. Ze staan nu in een speciale abs-kunststofprimer, en ik hoop dat daardoor de lak blijft zitten...
Maar ik doe het per deel, volgende stap is het dak polijsten. Ook dat wordt een leuk klusje!

Resultaat mag er zijn qua looks en gefeliciteerd met de APK.

Wat mij wel opvalt is dat het kapje op de bovenste deurscharnier bij passengierskant rood is en de bestuurderskant zwart ivm antenne. Hoort dit zo of is dat kapje ooit een keer rood gemaakt?

Marbella's hebben altijd meegespoten kapjes. Ik heb geen idee welke antenne's origineel zijn voor de Marbella, maar mijne is door de dealer voorzien van dit exemplaar.
SEATMarbella-2123_3.jpg

Overigens me vanmiddag nog bezig gehouden met de Dyane:
Tussen de druppels door heb ik een hinderlijke lekkage bij de achterklep opgelost. Het vrij nieuwe dakbalkrubber deed zeer weinig, met als gevolg dat het water alsnog via de hoedenplank in de kofferbak liep, onder de achterbank door op de bodemplaten en in de voetenbak terecht kwam...

Dus, ik op zoek naar een goed werkend rubber. En gevonden! Een Renault Espace bood uitkomst: daar zat een mooi rubber op met extra gootprofiel, dat breed genoeg is om om het Dyane-gootje heen te passen. Als er nu langs het gootje water in het rubber komt, loopt het via het rubber alsnog naar buiten. En niet meer de auto in.

Daarna de Dyane gewassen en inderdaad, ik heb geen water gezien aan de binnenkant.

Citroen Dyane 6, 1977 by Michiel van Ginkel, on Flickr

Wat een superleuke Eend zeg! Ik volg dit topic niet echt maar ik wil toch even zeggen dat ook die nostalgische APK stickers op z'n (haar ?) kentekenplaat erg leuk staan.

Ik was al een tijdje op zoek naar winddeflectoren voor op mijn Trans. En gevonden! Vandaag het pakje opgehaald en ze maar meteen gemonteerd. Past er goed bij :)

De Kadett draait braaf z'n rondjes. Maar ik ben me langzaamaan wel aan het oriënteren op een opvolger. Aangezien ik sinds dit schooljaar een vast contract heb wil dat zeggen dat ik voorlopig nog wel even 400 km per week blijf rijden. Het zal iets uit de GM-stal worden, vermoedelijk een Corsa, ergens tussen de 2003-2009, met een max. gewicht van 1050 kilo (liever onder de 950). Wensen: 5-deurs. Problematischer is het budget: 2500 euro max. Speld in een hooiberg dus!

Ik denk toch dat je het jezelf heel erg moeilijk maakt door een D ipv een C te willen. Van die laatste staan er meer dan genoeg nette exemplaren te koop voor dit budget.

Dit is toch best leuk?

C mag inderdaad ook wel. Echter schijnen die vaak meer storingen te hebben dan de D, aldus de kennis van mij die 30 jaar bij de opel-dealer heeft gewerkt. Onderhoudshistorie is dan erg belangrijk.

@D.Elzinga die rode mag er inderdaad best wezen!
@F Mitsi ik heb ook naar de Aveo gekeken, o.a. naar een sedan, maar die heeft qua veiligheid maar, 1,5 ster. Dat valt dus af.

Vanochtend in een C gereden. Bod gedaan, ook niet geaccepteerd. Was een 1.4-16v exemplaar, met complete onderhoudsgeschiedenis, maar met schade aan voorscherm, a-stijl en achterbumper.

Hm, kennelijk schat ik die auto's niet goed op waarde. Ik vind het bedrag voor deze zilverkleurige ook fors voor een auto van 16 jaar oud? De automaat van vanochtend was 2000 euro. edit: en 14,5 jaar oud.

Terug
Bovenaan