ginkelvanmichiel’s wagenpark: vers rubber.

Dat is inderdaad een behoorlijke klus. Voornamelijk in de deuren is het altijd puzzelen. Maar het is gelukt en het zit er allemaal in. Toch wel mooi dat de voorzitter van de Pandaclub ze voor mij had geregeld op de sloop. Immers zie je bijna geen Marbella's meer op de sloop en al helemaal niet met getint glas (want dat werd alleen op de GLX/CLX geleverd en in 1998...)

Alsof er niet al genoeg aan de Marbella gedaan is... Vandaag afgekeurd op de achterremmen. 44% is wel een beetje veel.
Wielremcilinder is lek.

Dus fijn dat ook maar nog gaan vervangen. Als ik volgende week terug kom hoef ik niet nog een keer te betalen. Dat is dan wel weer netjes.

ginkelvanmichiel zei:
Alsof er niet al genoeg aan de Marbella gedaan is... Vandaag afgekeurd op de achterremmen. 44% is wel een beetje veel.
Wielremcilinder is lek.

Dus fijn dat ook maar nog gaan vervangen. Als ik volgende week terug kom hoef ik niet nog een keer te betalen. Dat is dan wel weer netjes.

Weet je heel zeker dat de wielremcilinder lek is?

Mijn Seicento remde achter met 200 N - een kracht waarmee je 20 kg tilt. De remmenbank gaf voor ijking ook erg veel verschil aan (met APK afkeur als gevolg), na vervangen van de remvloeistof, beide remcilinders, remschoenen en opkuisen van de trommels zat hij tegen de grens van wat hij mag hebben.

Ik heb wel eens gehoord dat iets zwaars achterin leggen de remkracht van de achterrem vergroot waardoor de remmenbank nauwkeuriger meet.
Stoeptegels, bijvoorbeeld.

er lag redelijk wat gewicht in de kofferbak. En gezien de staat van de remankerplaat verwacht ik wel enige lekkage. En op de testbank zag je ook wel dat de rechterrem veel beter remde dan links.

Overigens de onderdelen al gevonden, die worden morgen opgestuurd:
67824364-10220218619924481-4312831555337715712-n.jpg

rke zei:
Ik heb wel eens gehoord dat iets zwaars achterin leggen de remkracht van de achterrem vergroot waardoor de remmenbank nauwkeuriger meet.

Kan zeker, veel auto's, zeker zonder abs, hadden een lastafhankelijke remkrachtverdeler op de achteras.
Maar zo'n groot remverschil links/rechts met trommelremmen duidt meestal wel op een lekke cilinder. Door remvloeistof werkt het frictie materiaal niet meer.

s velthuis zei:
rke zei:

Kan zeker, veel auto's, zeker zonder abs, hadden een lastafhankelijke remkrachtverdeler op de achteras.
Maar zo'n groot remverschil links/rechts met trommelremmen duidt meestal wel op een lekke cilinder. Door remvloeistof werkt het frictie materiaal niet meer.

Helemaal mee eens. Links/Rechts verschil duid altijd op een remmen probleem. En er hoeft inderdaad maar iets te lekken om remvertraging te verliezen.

Engineer2 zei:
s velthuis zei:
rke zei:

Helemaal mee eens. Links/Rechts verschil duid altijd op een remmen probleem. En er hoeft inderdaad maar iets te lekken om remvertraging te verliezen.

Een kracht van 200 N nauwkeurig meten met een apparaat wat ook 20.000 N moet kunnen meten en in een vuile, vochtige omgeving moet staan (remmenbank), dat valt niet mee.

Ik heb bij de Seicento alles in de achterremmen vervangen, hoewel de remmen nauwelijks slijtage of lekkage vertoonden. Die remmenbank moet de kracht van de voorwielen van een vol remmende Hummer kunnen meten, hij is gemonteerd op de vloer van een werkplaats en je laat een 600 kg doosje met 20 kg remmen.....
Is het nu 20 kg of 26 kg....

Er is een grens aan het meetbereik.

Weer werk erbij...
vandaag vond iemand het nodig om mijn geparkeerde Dyane over het hoofd te zien en het achterspatbord her vorm te geven... Uiteraard reed deze persoon door. Nu maar hopen op het waarborgfonds :cry:

IMG-2362.jpg

IMG-2364-k.jpg

IMG-2365-k.jpg

spatbord is overigens behoorlijk naar binnen gedrukt. ZIe je niet op de foto. Daar waar een steuntje zit waaraan de spatlap hangt is het metaal afgescheurd. Moet dus flink hard gegaan zijn.

Vervelend:( Wat is er toch een hoop tuig dat een gebrek aan rijvaardigheden combineert met het niet nemen van verantwoordelijkheid...

Waardeloze figuren die zoiets doen!

Wat me aan de schade opvalt is dat het net lijkt alsof de wielkast een flinke laag plamuur heeft. Ter hoogte van de spatlap is de scheur ook al wat bruin gekleurd. Zo op het eerste gezicht zou ik denken dat onder de plamuur het roestproces verder gaat.

Da's wel jammer. De vraag is altijd wel of een tegenpartij het ook gemerkt heeft. Is dat spatbord al een keer geplamuurd? Gezien de losse chip die eruit steekt?

Edit; ik zie dat Kristian me voor was met dezelfde conclusie.

Ik zie dat er zelfs polyester schermen voor een Dyane leverbaar zijn...…

https://www.eendekooi.nl/onderdelen/nieuwe-onderdelen/plaatwerk/

Als een scherm al een keer beschadigd is geweest. Zal de beschadiging die er op volgt altijd erger zijn dan de vorige. Ookal gebeurt het precies op dezelfde manier.
Door vervorming verzwakt het metaal en zorgt voor interne spanningen.
Daarom kun je een gedeukt scherm ook nooit meer 100% in oude vorm krijgen. Zelfs niet als je het in de originele pers zou leggen.

Erg jammer dat er nog altijd mensen zijn die vol tegen een andre auto aan kunnen rijden en dan wegrijden alsof er niks gebeurt is...
Zelf ook al meermaals meegemaakt. Waarborgfonds krijg je niet snel iets van helaas.

Ik heb er helaas ook wel ervaring mee. Gelukkig nooit dusdanige schade. Echt balen.
En inderdaad zal een paneel waar ooit al schade in zat (en in dit geval ook nog aardig plamuur) al heel snel vervormen. Die spanning is er nauwelijks uit te krijgen. Ik heb ooit geleerd dat sommige deuken bij bijvoorbeeld sterke warm-koud wisseling ook weleens terug kunnen springen als het verkeerd hersteld is.

Glasvezel is een optie met een aantal mitsen en maren: Het zet anders uit dan metaal dus moet je goed kijken hoe je het bevestigd. Ook kan je het beste een eventuele naad niet dichtplamuren en spuiten maar eerder als naad laten bestaan met eventueel een stukje rubber ertussen in kleur. Glasvezel zal bij schade breken en versplinteren. Glasvezel is lastiger te spuiten. Het gebeurd nogal eens dat er nog uitharding en uitgassing plaatsvind en dan kan dit effect hebben op de lak erboven op.

Dat is flink balen. Blikschade is duurste schade die je kan hebben op een auto.

Je krijgt niks van waarborgfonds, er moeten getuigen bij zijn geweest........zelf ook al eens meegemaakt. Men vond het grappig om mijn auto eens te bekrassen, €500,- schade.

Dit wordt zoeken naar ander achterscherm of info inwinnen bij schadehersteller. Die kunnen een hoop.

tsja. Wat betreft waarborgfonds: ik heb een getuige die heeft gezien dat de auto voordat ik aankwam schade vrij was en toen ik weg ging er ineens krassen op zaten... dus wie weet?

ginkelvanmichiel zei:
tsja. Wat betreft waarborgfonds: ik heb een getuige die heeft gezien dat de auto voordat ik aankwam schade vrij was en toen ik weg ging er ineens krassen op zaten... dus wie weet?

Dan moet de schade wel zijn ontstaan door een ander motorvoertuig en bv niet door spelende kinderen. En dan heb je nog een eigen risico van 250 euro. Blijft balen en hoop dat je het vergoed krijgt! Ik heb het zelf een keer gehad op een parkeerplaats bij de supermarkt waar een aso met een grote SUV tegen mijn achterscherm was gereden. Er was wel een getuige maar de eigenaar van de SUV beweerde bij hoog en laag dat hij mijn auto niet heeft geraakt. Uiteindelijk na een paar maanden toch opeens een bedrag op mijn rekening van het waarborgfonds.

Vandaag is de Marbella goedgekeurd. Eindelijk, na al het werk. Hij mag er weer twee jaar tegenaan.

Waarborgfonds heeft ook gereageerd: helaas, te weinig getuigen... heb het spatbord dus maar uitgedeukt en zal tzt de onderste helft wel strakmaken.

Voordat ik mijn huidige Dyane kocht had ik een witte uit 1971. Deze werd afgekeurd voor de APK en vervolgens (helaas) ingeruild op de huidige.
Bij knaagde dat: in 2005 kocht ik hem terug met een vriend en hebben we e.e.a. geïnvesteerd om hem weer op de weg te krijgen. In 2009 werd hij alsnog voor demontage afgemeld. Veel van de originele onderdelen (bumpers, stuur, grille etc) te zien op de foto's in de tijd dat hij van mij was heb ik echter wél nog bewaard.

Bij toeval kwam ik er net een filmpje van tegen:
https://youtu.be/VRvMqRImCCA
een 435cc Dyane. Toen we hem gingen ophalen was er westerstorm en gingen we terug niet veel harder dan 70 km/h...

toen ik de auto had (en hem aan het tectylleren was)
Scannen0009.jpg

nieuwe stoeltjes:
stoelen.jpg

vloerbedekking
vloer1.jpg

zomer1.jpg

austerlitz1.jpg

austerlitz2.jpg

en op z'n mooist:
19-86-RU-Zeist-Genestetlaan-Michiel-voor.jpg

19-86-RU-Zeist-Genestetlaan-Michiel-achter.jpg

zielig ingeruild, gered, en weer klaar voor de keuring:
DSC01332.jpg

DSCF1089.jpg

DSC02343.jpg

einde?
4.jpg

De reden dat de Karl voor een zeer schappelijke prijs te koop stond had onder andere te maken met de motorkap.
Die is wat opgeduwd en had een lelijke vouw.

Aangezien ik ondertussen nog steeds geen motorkap heb gevonden heb ik de originele vandaag zo goed en zo kwaad als het ging uitgedeukt. Hij blijft wat hobbelig en dat ene vouwtje zit net op dubbel plaatwerk, maar voor de time being is het beter dan hoe het was. Vervolgens de lakschade wat geplamuurd en bijgespoten.

Nu ziet het er tenminste wat minder ernstig uit.

Van zo:

IMG-0296.jpg

naar zo:
IMG-2568.jpg

IMG-2569.jpg

IMG-2570.jpg

Inderdaad een stuk beter al.
In de tussentijd gewoon goed in de gaten houden of er motorkappen in de juiste kleur te koop komen. (y)

Stukken beter inderdaad. De deuk die er nog inzit kan je waarschijnlijk van achteren niet bij? Probeer zo'n setje waarbij je wat erop lijmt en dan met een tang eraf trekt. Gewoon Dirk had dat toen met zijn Saab en goede ervaringen mee. Een vriend van mij heeft zo ook zijn Alfa 156 weer toonbaar gemaakt waarbij er deuken in het dak en de dakrand zaten.

Probleem is dat daar precies de slotvanger op zit, dus dat is dubbel plaatwerk. Ik heb gekeken of hij eruit wilde, maar hij had geen zin.. Nuja, de rest is veel minder zichtbaar, dus dat is al prima.

Recent nog even een 'bakkie' achter de wagen gehangen om een overgroeide Taxusheg af te voeren (1,5 meter korter!)

Aangezien de Marbella een storing had in de stekkerdoos van de trekhaak, heb ik het bakkie maar achter de Dyane gehangen :)
Geen enkel probleem.

vlcsnap-2019-08-28-21h31m17s304.png

Zolang je met beleid rijdt en niet te zwaar beladen is, hoeft het ook geen enkel probleem te zijn. Blijft een grappig gezicht een kleine auto met een flinke kar erachter :p . Nooit geweten dat je ook blauwe kentekenplaten op een kar mocht bevestigen.......

Mits je voldoet aan wat eisen wel!
https://www.rdw.nl/particulier/voertuigen/aanhanger-of-caravan/de-kentekenplaat/donkerblauwe-kentekenplaten

Ja, er was er nog een.
Niet dat ik er een auto bij heb, maar een clubgenoot van de Fiat Panda Club heeft een Seat Trans uit Spanje geïmporteerd. Ofwel, mijn Trans heeft er een broertje bij. Of eerder, een broer, want hij is gebouwd in 1983 en de mijne in 1986.

Wel leuk om er twee naast elkaar te zien, want dat is anno 2019 zelfs in Spanje praktisch onmogelijk.
Seat Trans y Trans by Michiel van G., on Flickr

Seat Trans y Trans by Michiel van G., on Flickr

Ook nog even een plaatje samen met de Marbella gemaakt:
1987 Seat Trans & Marbella by Michiel van G., on Flickr

Vandaag maar weer eens de Dwergauto uitgegraven en daar wat mee in de omgeving rondgereden. Vorige keer was maart 2018...
Al met al zo'n 15 km gereden, en dan merk je dat dat geen kwaad kan. Hij ging steeds beter rijden. Ook even op de GPS gekeken wat nu z'n top is, nu, met een beetje mazzel 50 km/h. Dat voelt alsof je 150 rijdt...

Toch wel leuk. Ik heb 'm sinds 2005, in 2013 heb ik hem helemaal opgeknapt omdat de triplex plaatdelen helemaal aan het delamineren waren (daar is flink wat constructielijm in gaan zitten!) en sindsdien staat hij droog binnen.
Ik heb eens wat plaatjes opgezocht van het verleden tot nu.

In 2005:
MVC-004F.jpg

voor de restauratie in 2013:
DSC-3877.jpg

maart 2018 (met probleem-Corsa!)
IMG-8041.jpg

en vandaag:
IMG-2961.jpg

IMG-2958.jpg

Wauw, deze heb ik nooit gezien in je topic, wist niet dat je deze had. Wat een geniaal ding zeg, ik heb echt een zwak voor dit soort gekke auto's. Hier heb je vast nog meer bekijks mee dan met welke andere klassieker dan ook. o_O

Apart ding, lijkt wel een hobby project van iemand.
Volgens de RDW is het een Mego, brommobiel.
Dat is gunstig voor de verzekering. :)

De Wiki heb je zelf gemaakt neem ik aan?
Heb je er nog meer informatie over?
Laten schouwen bij de RDW?

In het boek "Dwergauto's" van Jan de Lange staan meer voorbeelden van door mensen zelf gebouwde dwergauto's. De meest bijzondere creaties zitten daartussen.
Hij is inderdaad opnieuw geregistreerd, maar toen helaas met bromfietskenteken, omdat men de topsnelheid en het vermogen te laag vond om hem weer als auto te registreren. Overigens zou het voor de belasting niets hebben uitgemaakt, hij is oud genoeg om belastingvrij te zijn.

Overigens is het dus een MEGO BromAUTO en niet brommobiel- die term bestaat pas sinds de jaren 90. Er is ooit ook een Antilope Bromauto geweest.
Citroën Traction Avant & Antilope bromauto by Jan Barnier, on Flickr

Borgman Dwergauto, Zelfbouw uit Bilthoven:
Borgman 1953 - b by DWAC Dwergautoclub Nederland, on Flickr

NP-11-32 Story (Or Story based , home made) by Carcheologisch Onderzoeker, on Flickr

Salters A1 uit Den Haag:
7786126454_c250295498_b.jpg

mijn MEGO:
MEGO Bromauto by Michiel van G., on Flickr

Grappig, je krijgt er haast zin van om er zelf één te bouwen.
Tegenwoordig lijken we minder creatief op dat gebied.

Blijft een erg leuk ding, die MEGO! Is die laatste foto ook echt oud of alleen bewerkt?

Ik ontdek net dat ik 'm ook ooit heb gefotografeerd, toen ik nog in Zeist woonde. De Orion ernaast vond ik toen nog niet zo bijzonder, blijkbaar... was 'ie ook van jou?

Die is oud, gebruikt bij de restauratie!
net als deze:

MEGO Bromauto by Michiel van G., on Flickr

Leuk die foto trouwens. Toen had hij nog een oliebadketting met rolaandrijving op de achterwielen. Dat vrat echt banden...

En inderdaad, die Orion was van mij indertijd! Wel een beetje spijt dat ik die heb verkocht.
MVC-005F.jpg

MVC-003F.jpg

Geinig, die foto's in oude stijl! Zijn er eigenlijk echt oude foto's bekend?

En die Orion is inderdaad heel tof! (y)

Terug
Bovenaan