ginkelvanmichiel’s wagenpark: vers rubber.

Heerlijk om te lezen dit topic!

Ik heb dan wel net een recente auto gekocht, maar ik heb gisteravond toch eens even gekeken wat er voor ouder spul te koop is...:)
Zou ik dan toch ook een hobby-auto willen hebben?

Het is wel leuk hoor, zo'n hobbyauto. Deze Panda is ook een project dat als ik er zo klaar mee ben weer verkocht wordt. Puur en alleen gekocht om lekker te sleutelen. Ik heb er echter nog meer, dus die komen binnenkort ook weer uit de winterslaap.

Die heck-blendes heb ik al heel lang niet meer gezien. Op Kadett en GolfII zag je ze best veel en stond het vaak best mooi. Leuk om er weer een te zien. En dan nog wel op een Panda!

Vanmiddag heb ik de zijkanten en het voorfront opnieuw in de lak gezet. Daarvoor wel even een nieuwe bus gehaald, want de gene die ik nog had staan was van maart 2007: een maand nadat ik mijn eerste Panda kocht.
Op de foto's glimt het nogal, maar dat kwam omdat het er toen net op zat!

Deze had ik destijds laten matchen met de bumpers, en ook nu kwam het weer erg mooi overeen!
DSC0755a.jpg

DSC0756a.jpg

DSC0757a.jpg

DSC0758a.jpg

IMG-5119a.jpg

IMG-5126a.jpg

Op de laatste foto heb ik even wieldoppen gepast. Daarover ben ik nog niet uit.

Wat staat er nog op te to do list?
- vervangen van een stuurhuishoes (hoes is al binnen, nu is het wachten op de kogeltrekker)
- apk (moet voor 29 maart gebeuren)
- antenne zien te vinden en de radio aansluiten.
- interieur (vloer) reinigen
- hemeltje afwerken
- handgreepjes plaatsen

haha, ja, ik ben m'n verzameling onderdelen een beetje aan het uitdunnen :cool:
Het nam idiote vormen aan, dus een beetje opruimen kon ook geen kwaad. Zeker omdat ik geen Oerpanda meer had!

Vandaag heb ik de hoes van het stuurhuis vervangen en ook de hoes van de stuurkogel.
Mijn idee was even de stuurkogel van de stuurstang af te draaien en dan de hoes eromheen te doen, maar dat ging niet op. Met mijn gereedschap was de kogel niet los te krijgen.
Dus toen vindingrijk bezig gegaan en met flink veel vet, een 32mm pvc pijp en geduld een soort mof gemaakt die om de kogel heen ging en zo de hoes om de stuurkogel heen gekregen.
Vervolgens ook de hoes van de stuurkogel vervangen en toen de boel weer in elkaar gezet. De auto nadert APK-waardigheid!
LNSU8621.jpg

Daarnaast heb ik me ook nog even bezig gehouden met revitalisatie van de striping :p
IMG-5151.jpg

Daarna ook nog even de Marbella voorzien van hulpveren, zodat de bladveren weer een beetje extra hulp krijgen.
90113194-3334908629859000-7184498572648251392-n.jpg

Super!

Ik zie nu trouwens dat niemand op de afgelopen pagina's het woord 'dakje' nog in de mond heeft genomen. Hij was me eerlijk gezegd ook niet eens opgevallen. Het is een Twingo-ombouw neem ik aan? De Panda is toch alleen met een tweedelig schuifdak geleverd? Hoe dan ook, zo'n open dakje lijkt me wel heel geinig en fijn in zo'n hobbywagentje. :)

Klopt, er zit inderdaad zo'n handbediend klapdak in. Ik ben er niet zo'n fan van ivm. lekkages, maar in dit geval is hij waterdicht. Dat is wel belangrijk. Ik ben benieuwd hoe het rijdt, open.

Vandaag heb ik de Dyane uit de garage gehaald! Marbella er tijdelijk even ingezet.
To do:
- kantelmes en trekoog van de vering vervangen
- stoelframe lassen
- binnenverlichting repareren (of iets nieuws plaatsen dat het wel doet)
- nieuwe vloerbekleding
- remklauwen vóór reviseren
- schoonmaken
- andere achterklep zoeken (wegens roest)
- ander linker achterspatbord zoeken (gescheurd nadat er vorig jaar iemand tegenaan gereden is - of anders repareren)

en wat er nog meer op het pad komt :)

1.jpg

MX6 zei:
Wat is dat toch met Pandarijders en strak parkeren :D

:) dat is het voordeel van het formaat. Zo ben ik ook eens uit een afgesloten parkeerterrein ontsnapt. Poortjes gingen niet meer open, en bij de alarmcentrale waren ze aan het eten. Gelukkig was er een talud met paaltjes :cool: Daar was ik zo uit!

Na ruim een jaar heb ik eindelijk een schadevrije motorkap voor de Karl gevonden. Binnenkort maar eens wat offertes aanvragen voor het laten spuiten in de juiste kleur!
IYNB7082.jpg

Of zwart laten, net als bij de Grandland PHEV ;)

Laat je gelijk die grille met Vauxhall logo meesturen?

Total Loss zei:
Kan je niet beter wachten op een geschikte motorkap in de juiste kleur?
Ik ben al een jaar aan het wachten, en dit was überhaupt pas de 4e schadevrije klep... kennelijk allemaal voorschade. Ben blij dat ik er nu een heb gevonden. En die net niet voor mn neus weggekaapt werd!;)

Tussen de bedrijven door vandaag nog wat aan de Panda gerommeld:

afdekkapje bij de luchtinlaat:
IMG-5510.jpg

antenne gemonteerd:
IMG-5511.jpg

matjes uit een Ypsilon blijken te passen:
IMG-5512.jpg

radio geïnstalleerd (uit de donor cinq)
IMG-5513.jpg

Ondertussen was de motorkap naar de spuiter (mocht iemand nog een spuiter zoeken, goed adres!) en vanmiddag kon ik hem al weer ophalen!

Meteen maar geplaatst.

Heel erg tevreden mee! Geen enkel kleurverschil.

Na een dag werken vanavond de Panda maar eens even gepoetst.

Ook is het tijd voor een kleine onthulling: deze auto is eigenlijk een verbouwde Marbella! Ik wilde die uitdaging eens aangaan. En het was meer werk dan gedacht, maar toch... als je het niet weet!

Nu is het ook bijna zover dat hij weer naar een nieuwe eigenaar kan.

IMG-5632.jpg

IMG-5633a.jpg

IMG-5634a.jpg

IMG-5635a.jpg

IMG-5636a.jpg

IMG-5637.jpg

IMG-5638.jpg

IMG-5639.jpg

IMG-5640.jpg

IMG-5641.jpg

IMG-5643.jpg

IMG-5645.jpg

IMG-5646.jpg

IMG-5648.jpg

En toen stond er ineens een oerpanda op de sloop en had ik een goede achterklep gevonden!
Ding opgeknapt en gespoten (niet helemaal tevreden, maarja... zonder spuitcabine krijg je dat) en gemonteerd!

Morgen nog even een verse kentekenplaat bestellen, zonder 30 gaten ;)

ginkelvanmichiel zei:
Ook is het tijd voor een kleine onthulling: deze auto is eigenlijk een verbouwde Marbella! Ik wilde die uitdaging eens aangaan. En het was meer werk dan gedacht, maar toch... als je het niet weet!
Ik zat al met een heel groot vraagteken naar je advertentie te kijken, dit verklaart het! :D Het is dat hier al een leuke Panda staat, anders zou het toch heel verleidelijk zijn...

Twee weken terug heeft de Karl een ander motorkapje gekregen. Vandaag heb ik de rest van de auto nog maar eens duchtig schoongemaakt en er lekker een stuk mee gereden. Door het coronagebeuren werk ik immers vanuit huis (onderwijs) en staat hij veel stil.

Het blijft een heerlijk autootje en ik hoop er nog lang plezier van te hebben.

Nu nog maar eens speuren naar een betaalbaar grilletje, want hier zit helaas een barst in.

Het leek mij leuk eens wat plaatjes van de Dyane te plaatsen.

Kort maar krachtig:
Dit is mijn Dyane!
1977, iets dat op Bleu Myosotis lijkt (met de Franse slag!)
Gekocht met (1)23.351 km op de teller. Stand nu: +/- (1)59.000.

In 2003, in Du Puy (Dordogne, FR)
Diane-du-puy-voor.jpg

In 2004, iets dichter bij huis, in Beesd:
MVC-008F.jpg

MVC-010F.jpg

In 2005, in Kerkrade:
400683784-3675c1132a-o.jpg

In 2007, andere autohobby in de vorm van de Fiat Panda deed zijn intred.
DSC00152.jpg

En in Frankrijk: (Elzas)
Scannen0005.jpg

In 2008: (Franse Ardennen)
DSC03447.jpg

In 2009: (Bretagne)
DSC03899.jpg

In 2010: (Loire)
DSC-0300.jpg

DSC-0318-1.jpg

DSC-0328.jpg

In 2012: (Ardennen)
16.jpg

In 2014: (Oise)
SAM-0087.jpg

In 2016 met trekhaak:
trekhaak.jpg

In 2018 de ruitjes achter getint om de degeneratie van de bekleding te verminderen:
IMG-0579.jpg

Dan 2020!
IMG-5926.jpg

Dit jaar heb ik besloten wat achterstallig onderhoud te doen.

Zo heb ik
* de kantelmessen en trekogen vervangen (want behoorlijk ingesleten!)
* Een nieuwe voetpakking onder de carburateur gezet, tesamen met nieuwe passende moeren (en een handige ringsleutel om ze ook vast te zetten)
* een terugslagklepje in de aanvoerslang van de benzine
* Na 16 jaar (en wie weet hoe lang ervoor?) maar eens een nieuw oliefilter geplaatst :oops:
* Olie ververst (uiteraard)
* nieuw rubber bij de vulhals van de tank (die was lek, ineens een deel de inhoud van de tank die ik natuurlijk net had gevuld op straat...)
* nieuw luchtfilter
* nieuwe spatlap

Het motortje is ook echt mooi droog nu. Enkele jaren terug al de olievulpijp vervangen voor een nieuwe die het wél goed doet.

nog op de to do list:
* nieuwe remolie (dat mag ook wel na 16 jaar of langer :oops: ) en remmen even stellen (dat is wel netjes volgens het schema gedaan, dat het niet lijkt of hij nooit onderhoud heeft gehad :p )
* koplampen afstellen (mogelijk een reflector vervangen, dat ding blijft een raar lichtbeeld geven)
* kleppen stellen (ook volgens onderhoudsschema)

In de toekomst:
revisie van het stuurhuis. Nu nog niet gek veel speling, maar je hoort de bronzen busjes soms wat 'klikken'.

Je hebt toch wel een mooie verzameling hoor! Heb jij 'm zelf in Frankrijk gekocht, of niet?
En ik weet uit dit topic dat er iets met het dak was; was eerst een roldak en nu een hardtop ofzo?

Wat gaaf ook, die lichtblauwe plaat voor de fietsendrager! :D

Terug
Bovenaan